Saturday, September 24, 2011

SIAPA SEBENARNYA YANG TERDESAK ?

lihat print screen di atas. kenyataan pesuruhjaya pas selangor dr rani yang mengatakan bahawa pemukiman BN di selangor adalah tindakan terdesak.

terdesak ?
serius ?

lihat foto kat bawah. dr rani ( baju merah ) BERSAMA pimpinan umno dalam salah satu majlis pemukiman BN.
sekarang siapa sebenarnya yang terdesak ?

222 comments:

1 – 200 of 222   Newer›   Newest»
Ular Menyusur Akar said...

Tak super immpose ke? he...he....

Anonymous said...

UMNO lah yang terdesak..abis semua jentera diarah bermukim kat Selangor...Tapi ada aku kesah korang nak bermukim ke, berpenghulu ke...

Janji undi aku rahsia...kah kah kah

Anonymous said...

video klip yang lebih kepada Non-Partisan pun kerajaan nak banned, tu yang menampakkan UMNO semakin terdesak...
Demokrasi acuan UMNO...

kui kui kui..

Anonymous said...

Adakah kerana ku li mengatakan negara mempunyai masalah menyebabkan video Public service announcement (Undilah) di banned..

Habaq mai skek, negara mana kat dunia yang x ada masalah?????

Video pun dah buat UMNO kecut teloq

Anonymous said...

non partisan apa jika babi namewee tu terlibat. jika dia tak terlibat, pasti awal2 lagi dah approved..toksah le jadi bangang!

Anonymous said...

Pesal apa plak filem nasi lemak dapat permit tayangan..

Namewee x terlibat ke?

Anonymous said...

Kasih dan sayangku kpd sedara seagama tak pernah kunjung padam.
Politik tak kemana2.
Islam agamaku, sedara2 Islam sedaraku.
Nabi Muhammad SAW Penghuluku.
Kaabah Qiblatku.
Politik tak membawa kita kesyurga,
keneraka nampak mungkin.
Kpd Melayu2 UMNO, PAS, DAP, PKR.

INGAT! SEBELUM MATI!

Anonymous said...

tajuk nasi lemak dgn undilah itu ada kaitan ke?

dlm isu ini, kena faham dulu apa isu yg dibangkitkan dlm cerita tu. biarlah disiasat dulu..

Anonymous said...

Dah tadi kata pasal namewee terlibat..

aku dah tengok video tu..langsung x de menyebelahi mana2 pihak..

Demokrasi apa kalau macam ni..
Patutlah org semakin percaya yang UMNO tu sebuah parti yang zalim..

Anonymous said...

Org yg terdesak ialah org yang tajuk perihal mat Rani, tapi dok citer fasal video.. hek3

Anonymous said...

yang PKR & PAS banned video anwar cinadoll tu , tak zalim ke?

aku ni dak lama bermukim kat selangor walaupun aku orang umno kl

Otak Geliga said...

pelakon import kot, ye la skrg ni kan mak2 & pak2 andam hebat lagi2 di Thailand....hehe

Anonymous said...

demokrasi ke jika sengaja menyentuh sensitiviti umat Islam? tu yg namewee babi tu kena belajar. beringat sikit kat malaysia ni kena berhati2, negara ni bukan bapak dia punya. so bertoleransi la.

atas sebab toleransi la namewee babi dpt permit walaupun ramai yg boikot termasuk aku.

undilah tak layak ditoleransikan. jadi faham2lah..jgn jadi bangang! kah kah kah

rakab said...

Umno bertambah kuat !

Dap tambah kuat !

Pkr umpama melukut di tepi gantang !...ada pun serupa takda!

Pas memang terdesak !....dah mula sesak nafas !...Pemimpinnya mula celaru dan keliru...

Anonymous said...

Melayu melayu yang anti UMNO akan puas selepas UMNO hancur,,

Mereka hancur tak apa ,, asal UMNO juga hancur !!!

Melayu Melayu yang anti UMNO tak rela berketuakan Melayu UMNO kerana PAS kata UMNO bukan Islam

Melayu Melayu yang anti UMNO rela berketuakan DAP kerana PAS yang lebih Islam dari Islam kata halal berketuakan DAP walaupun mereka kafir harbi

Melayu Melayu yang anti UMNO tahu PKR itu langau tapi kerana mahu musnahkan UMNO , langau pun langaulah

Jadi aku pun bertanya , apakah Melayu ini benar benar Islam ????

Apakah taat kepada pemerintah , walaupun zalim ... tidak pernah diakui??? bukannya ajaran Islam sebenarnya ??

Kenapa sentiasa nak berdengki ???

Melayu Melayu !!!!!!

Wak Jengkol said...

Salam GAP..

Ni bukan terdesak..tapi tersedak aku bila tengok gambar orang terdesak nih

Bro...Bila nak buat Open House...Raya dah masuk minit2 kecederaan...Jamu-jamu lah kami nih...kikikiki

Anonymous said...

Undilah, jangan tido..
Undilah, jangan diam-diam..
Undilah, we are the bos..
Undilah, registerlah.

Anonymous said...

Negara ada bnyk masalah...aku x kata tapi ku-li yg kata.

Anonymous said...

Betul tu gap, jamu-jamulah kami yg elaun x seberapa ni...

Otak Geliga said...

Malaysia ni bermasalah sbb byk sgt pemimpin politik yg bermasalah, sengaja cari masalah, sengaja buat masalah, sengaja bg masalah kat org lain...mana nak habis Malaysia dgn masalah ni selagi org2 yg bermasalah ni x cuba kurangkan masalah yg dia timbulkan/org timbulkan/timbul tiba2

tp bila masalah hampir selesai/sudah selesai, timbul pula masalh baru sbb sengaja org timbulkan/ timbul tiba2/ sendiri yg cari masalah

ada pulak sstgh masalah tu, diselesaikanpun bermasalah, x diselesaikanpun bermasalah

memang Malaysia dlm masalah skrg ni....masalah aku nak tulis pasal masalah ni

Anonymous said...

Kesian PAS.

Anonymous said...

September 24, 2011 4:30 PM

"Undilah, jangan tido..
Undilah, jangan diam-diam..
Undilah, we are the bos..
Undilah, registerlah."

Yeah, kita Undi ini PRU13, kasi BN menang.

Nanti sudah menang, jangan butthurt pulak tau apek.

Anonymous said...

MEMANG BYK MASALAH SEBAB PEMIMPIN SEMUA GILA KUASA. PEMBANGKANG TAK HENTI2 NAK JATUHKAN KERAJAAN DAN NAK DUDUK KAT PUTRAJAYA YANG DEPA NAK LELONG DULU..BUKANNYA NAK BERTINDAK SEBAGAI CHECK AND BALANCE UNTUK SAMA2 MAJUKAN NEGARA.

LAGI BANYAK MASALAH JIKA MANUSIA TAK SEDAR DIRI SEPERTI NAMEWEE TERUS2AN DIBERI MUKA..HEHEHE

DULU ADA MASALAH JUGA, TAPI TAK SETERUK SEKARANG SEBAB SPESIES NAMEWEE SEMAKIN RAMAI MENONJOLKAN DIRI. HEHEHE

Anonymous said...

Soli to said, apek2 amoi2, nyonya2 semua sulah pakat mau tolak itu bn. Lemember hah, we are de boss not them.

Anonymous said...

Anon September 24, 2011 4:54 PM

HAHAHAHAHAHA

don't be so confident lor.

We the majorities are the real boss, not you people.

HAHAHAHAHAHA

Anonymous said...

Ape beza namawee dgn lim guan eng yg kite kenal? Takde beza bro.. Kecuali skrg! apabila namawee tiba2 brenti hentam kjaan dan siap jd penyokong lg.. Teringat cerita lee lam tai seorg pengkritik tegar zaman TDM yg akhirnya bersatu dgn kjaan walau sekadar dlm NGO.

Anonymous said...

Negara memang tak ada masalah kalau DAP-PAS-PKR sudah tidak ada dan wujud dalam Malaysia.

Anonymous said...

bila sebut namawee aje perasaan benci itu timbul .sebab apa sebab ia telah menghina lagu kebangsaan kita.

Anonymous said...

Anon5.12

U ppl keep your confident hah, the majolity which divide into other sect..umno, dap, pkr, pas, no flag man and offcourse for newbies KITA.
Kahkahkah

Anonymous said...

Asked if this meant that hudud law need not be practised in Malaysia, Najib said there were already elements of hudud in the system but "minus the extreme part".

"This does not mean there are no Islamic laws being practised in Malaysia," he said.

Anonymous said...

hudud law is called as extreme part..

nauzubillah

Anonymous said...

Pangkahlah apa pun asalkan bukan BN....

Yang penting kita tukar kerajaan BN ini dulu...

Anonymous said...

HIDOP BN!!!

TEROSKAN DGN PEMUKIMAN!!!

KASI MAPOS DGN PAKATAN RABAK!!!

doncin cai said...

apa yang nak di pelik kan brader...
kepala hotak pemimpin2 politik melayu ni, kalau nampak jalan "cerah masa depan" deme akan lupa kan prinsip parti ... tak kira le deme ni dari pas, umno atau pkr...
umno : bila dapat jadi ketua cawangan, tolak batu dengan kayu.. lain lain semua sapu !!!!
pas : soban 4 jela tu wayang aje..
pkr : bukan ke keluo dari lubang yang sama dengan umno...
itu sebab aku getik bila kome ngate amfibia nuaq d'rahim lebih lebih.. se olah olah amfibia ni langsung tidak pernah berjasa semasa berjawatan...

Tukang Komen said...

Ku Li sendiri pun bermasalah so what. Bukan masalah macam Somalia,Iraq,Afghanistan dan lain.Negeri kecik yg pakatan perintah pun bermasalah. Nak jatuhkan BN? Try your best dont talk talk only. Kalau kerajaan BN zalim dah lama BN lingkup.

Cakap sedap hati sendiri watpa? BN pun dah boring tunggu lawan yg betul2 kaw. Ingatkan dulu Nuar Berahim kuat sangat. Cantum dgn Pas dan DAP pun terkial2 nak kalahkan kerajaan zalim.

Petaling Jaya boleh tawanlah,Putrajaya jawabnya kempunan telor tembakul.

Otak Geliga said...

Aduuuuhaiii, apa hang buat ni DS Najib oiiii....
-------------------------------------------------
Ditanya sama ada undang-undang hudud tidak akan dilaksanakan di Malaysia, Mohd Najib berkata elemen hudud sudah dipraktikkan dalam sistem sedia ada namun......

‘BAHAGIAN YANG KETERLALUAN DITOLAK KE TEPI’.

"Ini tidak bermakna tiada langsung undang-undang Islam dilaksanakan di Malaysia,” katanya
-----------------------------------------------------
Kalau ini adalah KENYATAAN SEBENAR DS Najib tanpa ada putar belit, apa aku nak ckp ye????

bhg mana dlm HUDUD ALLAH yg KETERLALUAN sgt tu????......DS Najib ckp pasai HUDUD PAS ka HUDUD ALLAH ni????

Nauzubillah...........

ada sesiapa nak komen/bg pandangan???.....I'm speechless right now....hehe

doncin cai said...
This comment has been removed by the author.
doncin cai said...

@ tuan tanah
apa hebat nya, leader pas joint majlis umno... se olah olah bila mamat ni hadir, pas akan hanco lebo, pas akan terkulai layu, pas akan jahanam...
untuk makluman...
lantak le hadi awang, mac shubu-tex, nik ajieh keluo dari pas...entiti pas, masih berada dalam tahap yang sama atau kurang seksikit..
secara peribadi, untuk tajuk ini.. langsung "tiada nilai berita"

anumar77 said...

PAS ni cakap je lebih tapi habuk pun tarak untuk bantu rakyat. Bila kerajaan salur peruntukan untuk rakyat mereka kata macam-macam.

Tukang Komen said...

Umno memang terdesak! Terdesak untuk memenuhi agenda pembangunan negara. Umno juga didesak oleh ahli parti melalui usul2 didlm perhimpunan tahunan. Umnio juga terdesak memberi harapan masa depan kepada majoriti rakyat yg menyokong BN. Desakan yg positif.

Bukan macam Pas yg terdesak dan sesak sehingga menggugurkan negara islam untuk mendapat kepercayaan Karpal Singh DAP. Sanggup juga mengangkat komunis sebagai perjuang kerana sesak undi cina berhaluan kiri. Pas juga terdesak memainkan irama hudud setelah sedar melodi komunis memakan diri.

Anwar yg tidak bermoral juga terdesak menyokong hudud tapi atas 'pandangan peribadi'takut hilang pengaruhnya didalam Pas.

Sape yg tedesak dan sesak? Umno/BN juara bertahan sekian lama dan tak gentar. Masok gelanggang PRU 13 baru tau. Mengikut pengalaman lalu keputusan boleh diramalkan kepihak siapa insya'allah. Kena sibiji dua perkara biasa yg penting musuh tersungkur juga. Jangan marah...rihat kejap.

Anonymous said...

BismillahiRahmaniRahim.

"Dan orang-orang yang menuduh wanita-wanita yang baik-baik (berbuat zina) dan mereka tidak mendatangkan empat orang saksi, maka sebatlah mereka (yang menuduh itu) 80 kali sebatan. Dan janganlah kamu menerima kesaksian mereka buat selama-lamanya. Dan mereka itulah orang-orang yang fasik'"

PASfm Selinsing..

Anonymous said...

TV3 News,

NAJIB umum Hudud tak akan dilaksanakan di M'sia!

Mempersoalkan kebijaksaan TUHAN mengenai masyarakat majmuk di negara ini.

AKU SEDIH DGN UMNO!!!!

Brader Vo said...

Minggu ni ada 2 isu buat aku panas hati; 1) N.ajis main drama hudud, karpal sambut, anwar melalut. 2) Bila anak haram keturunan babi sepet buat promosi nasi lemak babi 121 di TV3.
Komen aku cuma BN terutama UMNO jgn layan drama Pas-dap pasal hudud sebab isu tu tak ke manapun. Dlm hal babi haram jadah namewee, TOLONGLAH JANGAN bagi muka kat anak haram ni wahai Media Prima, Kerajaan Malaysia, UMNO, RTM, Finas kalau tidak mahu hilang sokongan.

Brader Vo said...

"persoal kebijaksanaan tuhan?" woi musangka, jgn buat fitnah la. Hang ingat org lain pekak dan buta ka tak tgk buletin utama. Memang dasar org paspisspussy, fitnah tu mcm nyawa .....

Anonymous said...

M'sia yg berbilang kaum tak sesuai Hudud- kata Najib!

Nak tanya Najib!

Sapa yg izinkan/ciptakan masyarakat majmuk di Msia?

Inggeris ka or TUHAN??

AllahSWT dah kata undang2 hanya ada satu iaitu HUDUD.

Adakah TUHAN saja2 ciptakan Msia utk dikecualikan dari HUDUD?

Hikmah HUDUD hanya AllahSWT yg lebih mengetahuinya!

Mulai hari ini...AKU TOLAK UMNO SEPENUHNYA! Sehingga Najib bertaubat!!!

Anonymous said...

Nak bagitau Najib!

TUHAN DAH TAU APA YG AKAN BERLAKU 1000 or sejuta tahun lagi.

Memperlecehkan keilmuan Islam dgn tak berusaha mendalami rahsia ilmu dgn menolak bulat2 ARAHAN TUHAN!!!

Menggunakan hukum akai manusia lwn akai TUHAN!!! BOLE PAKAI KA CAMNI PUNYA PEMIMPIN!!!

Otak Geliga said...

aku BUKAN SEDIH tp aku rasa LAWAK sbb lambang BULAN pd bendera PAS rupanya berasal dr BULATAN PENUTUP TIN BISKUT.....aku ulang BULATAN TIN BISKUT.....hehehe

patut la, mula2 berjuang nampak haluannya sbb PENUH, SARAT tp la ni....hehe....KOSONG!!!!....sebijik TIN BISKUT

Betul ke ni????......hehehe

Anonymous said...

Brade VO 825,

Aku ikut statement Najib dlm TV3. Dia kata HUDUD TAK SESUAI DI MSIA kerana berbilang kaum!!!

Jika tak salah di telinga aku,

INI BUKAN PENDAPAT SEORANG MUSLIM!!!

doncin cai said...

bulan purnama tu,untuk mengga dart
@otak geliga

Anonymous said...

Allah Maha Pengasih dan Maha Penyayang, Dia telah merangka satu sistem yang amat sempurna untuk hamba2Nya. Dia memahami setiap jiwa dan raga di muka bumi ini. Nelayan, petani, polis, peniaga, guru, mekanik dan sebagainya mempunyai hati dan perasaan. Semuanya perlukan kepada satu sistem yang sempurna. Dan tiada yang lebih sempurna melainkan apa yang Allah S.w.t telah amanahkan kepada kita supaya melakukannya.

Tetapi nampaknya kini kita masih lagi mengagungkan Undang2 dan sistem British, sehinggakan Mahkamah Sivil lebih tinggi kedudukannya dari Mahkamah Syariah. Sedangkan AlQuran sudah sebut tentang kebaikan mengagungkan undang2 dari Allah S.w.t.

“Dan barangsiapa yang mengagungkan peraturan2 suci dari Allah, maka itulah yang terbaik baginya di sisi Tuhannya.” Surah al-Haj : Ayat 30

لَحَدٌّ يُقَامُ فِيْ الأَرْضِ أَحَبُّ إِلَى أَهْلِهَا مِنْ أَنْ يُمْطَرُوْا ثَلاَثِيْنَ صَبَاحًا

"Hukum Hudud yang dilaksanakan di muka bumi adalah lebih baik bagi penduduk bumi dari mereka diberi hujan tiga puluh pagi." (Hadith Riwayat An-Nasa-ie , dari Abu Hurairah , Sahih Ibnu Majah no; 2057, Ibnu Majah 2/848 no : 2538)

Anonymous said...

Ulasan Najib di TV3 dah terkeluar dari sudut politik. Ianya dah sampai ke peringkat AKIDAH!!!

rakab said...

Pak musang

Malaysia belum layak nak jalankan hudud.

Nik Aziz selesaikan masalah air di Kelantan dulu.
Itu keutamaan sekarang!

Dengan Dap pun Pas tak mampu dakwah, macammana nak buat hudud?

rakab said...

Kenyataan Najib tu betul !

Kau saja pesongkan maksudnya ke lain .

Anonymous said...

Jika kita mengatakan Allah itu Maha Bijaksana, bermakna sepatutnya kita juga mengatakan semua perintah Allah itu adalah amat Bijaksana dan relevan sepanjang masa sehingga ke hari kiamat. Mengapa relevan hingga ke hari kiamat? Kerana Islam sudah sempurna termasuklah undang-undang yang diperintahkan agar kita melaksanakannya.

Jgn kerana kegagalan kita mencari kesempurnaan yg ada dlm perintah TUHAN, kita cipta cara lain sebagai ganti!!!

rakab said...

pak musang,

Nik Aziz mempermainkan akidah umat Islam terutamanya ahli Pas!

Anonymous said...

Najib sepatutnya berkata, kita berdosa kerana belum bersedia & sedang berusaha kearah itu dgn bersungguh hati.

Ini masih mampu diterima!!!

Otak Geliga said...

Kepada pembaca sekalian, boleh ke kita nilai kejujuran berdasarkan perbuatan????......hehehe

PAS : membawa isu Hudud sejak sekian lama & menjadikan HUDUD sbg perjuangan dlm parti SEHINGGALAH membuang HUDUD stlh ber"main" dgn biaDAPig & Pi-Kencing-Rakyat & hanya SKRG HUDUD dimunculkan kembali dlm benak pengundi

UMNO/TM: tidak pernah sama sekali BERJANJI mahu melaksanakan HUDUD kerana sedar keadaan yg BELUM LAGI MENGIZINKAN dr DULU, KINI & masa dpn x tau le

harap2 pembaca sedar SIAPA SEBENARNYA yg TERDESAK skrg ini dgn MENAGIH SEMULA HUDUD utk berdamping dgn parti "mrk" dgn harapan rakyat TERTIPU & terus TERTIPU.......

Anonymous said...

Rakab 852,

Sebagai seorg Islam aku tak bole terima kata2 Najib dlm buletin utama mlm ini.

Sumpah! LILLAHITAALA..aku

Asrtaqfirulla'alazim!!!

Anonymous said...

Klu pun dia bermaksud lain,

bermakna dia dgn Mat Sabu, sama saja!!!

Najib kata, dia terima hudud itu hukum AllahSWT.

Tapi tak praktikal kat Msia ni!!!

Klu KapalSing yg cakap, aku tak heran!!!

Otak Geliga said...

Bila PASngok nak BERDEMO utk HUDUD ni??????.....Baju warna apa?, NGO mana join?, duit siapa support?, berapa juta org ditarget utk join?, Ambiga ikut tak?, biaDAPig yg tinggi ilmu agama Islam ikut tak?, Anwar of cos joinkan?, TEMA?.....

Cepat2 la buat...x kan DEMO utk PILIHANRAYA je TERLIUR GHAIRAH????...DEMO HUDUD X KAN LA X KISAH????

rakab said...

Pak musang ,

Hukum Islam seperti hudud tidak boleh dipaksa ke atas rakyat jika rakyat belum bersedia.

Dakwah dan pendidikan harus ditekankan sehingga rakyat islam dan bukan islam memahami sepenuhnya hukum itu.

Pas amat gopoh dalam melaksanakan hukum!

Cara ini tak boleh diterima sama sekali.

Anonymous said...

Aku tahu, Najib akan buat penjelasan semula lepas ini pasai kata2 dia tu.

Klu dia tak betulkan, percayalah pd AllahSWT.

BALA AKAN DATANG, SUMA ORG KENA!!!

Otak Geliga said...

sudah TERLALU LAMA PASngok MENAFIKAN HAK ASAS RAKYAT Kelantan utk mendapatkan AIR yg BERSIH.....

nak bg AIR BERSIH pd rakyat, TM/Undang2 Malaysia x kan HALANGpun...awat SERIAU sgt nak tunaikan HAK RAKYAT ni????

Berpuluh tahun gak isu ni????PASngok ni Parti penipu ka????...aku rasa mmg PENIPUpun....hehehe

rakab said...

Najib kata hudud tak boleh dilaksanakan di Malaysia sekarang .

Betullah tu Pak musang oooii..!

ssdangkan karpal singh pun Nik aziz tak mampu yakinkan apatah lagi semua yang bukan islam !!

Otak Geliga said...

ada sape2 tau mana nak dpt KENYATAAN MAT SABU berkenaan HUDUD ni????....aku teringin dgr apa yg dia nak kata???

rasa berdebar2 pulak, mcm suspen je kan???....hehehe

Anonymous said...

pencacai pas ini memainkan isu hudud lak dan salahkan umon...sedangkan hudud itu telah lama pok nik perjuangkan..umno tak pernah pun kata nak hudud..so pegi lah bantu pok nik dan antam itu kapal sink...aku peecaya sebut jer kapal sink mesti korg kecut perut..mengebai filem 'undilah'apesal hangin sgt?korg dah lupa ke sape namewee?mungkin bagi pancacai pr ni namewee tu malaikat..walau mcm mana pun namewee menghina bangsa melayu itu tak kesah asalkan sokong pr..kalau namewee pijak kepala kamu itupun tak aper asalkan dia sokong pr..bacul!!! memang kamu tak ada maruah!! ciannn

rakab said...

Pak musang,

Hang cuba mengelirukan maksud Kenyataan Najib itu tadi,...hang buat fitnah pada pemimpin negara !

berdosa besar pakteh oooii...!!

Anonymous said...

musang..patut masa hadi nak wat ngra kejinggaan

hang lah belasah hadi tu baru betui..mana pi nak ser ngara ialam dan hulum hudud..

Anonymous said...

Rakab 900,
Hukum Islam seperti hudud tidak boleh dipaksa ke atas rakyat jika rakyat belum bersedia.

Hukum hudud dgn solat pd aku sama berat wajibnya.
Pasai, Hudud ni bukan benda baru. Dah dikuatkuasakan sejak zaman Nabi lagi. Kerajaan Melayu dulu2 pun dah guna.

Apasai tiba time kita, bole jadi tak bersedia pulak?

Itu yg aku pelik!!

Otak Geliga said...

PASngok TERDESAK kerana MENIPU & terus MENIPU rakyat Malaysia

PASngok TERDESAK kerana Pernikahan Haram bersama biaDAPig buat kali ke-2 tidak direstui Rakyat Malaysia

PASngok TERDESAK kerana menganggap Org Melayu Islam boleh dibodoh & terus dibodohkan

PASngok TERDESAK kerana TERLALU Riya', Takbur,Sombong, Bongkak kepada Rakyat Malaysia stlh diberi kepercayaan memimpin sebelum ini

PASngok TERDESAK sehingga terpaksa menjilat & menelan balik segala MUNTAH & KAHAK.......padan muka kau....hehehe

Anonymous said...

Pd yg lain2 kecuali rakab, aku nak kasi tau. INI BUKAN SOAL POLITIK lagi dah.

INI SOAL AKIDAH!!! Jgn campoq bab politik!!

Anonymous said...

rakab 909,

Hg ingat aku ni tak reti bab fitnah. Lebih2 bila sangkut dgn PM.

BOLE MASUK LOKAP !!!

Anonymous said...

Aku akan menjauhkan diri secara total dari PAS kerana PAS juga tak mahu laksanakan hudud. Lihat kenyataan Khalid Samad, Salahuddin Ayob semuanya berdolak dalik tentang hudud. Nik Ajis juga penipu besar kalau benar nak laksanakan hudud tak payah bercakap banyak bawa ke Parlimen. Semakin Nik Ajis bercakap tentang hudud semakin banyak pembohongan. Jangan bercakap tentang hudud kalau sekadar dijadikan modal pilihanraya. Nak dengar komen Mat Sabu Ayam Sabung tentang hudud. Tapi pasti Mat Sabu juga tidak menyokong hudud kerana terikat dengan Bos Besar beliau Khalifah Lim Guan Eng penentang hudud No 1. Kesian Mat Sabu teringin juga nak komen tentang hudud tapi kena menyembah Khalifah LGE dulu. Takut tersalah komen.. tersalah komen alamat semua kemudahan Mat Sabu akan ditarik LGE.. siapa yang tak takut. Bos besar PAS Tuan Guru Hj Hadi tak berani komen sebab sudah buang Islam beberapa bulan yang lalu.

Anonymous said...

Rakab!

Hg ingat aku macam Geliga Otak tu!

Melalak lolong, tapi takut kena saman!!

Otak Geliga said...

Adakah N.Aziz menipu bila kata biaDAPig sudah memahami ttg Islam????....kenapa pemimpin atasan biaDAPig gila benor menentang Hudud ni?????

N.Aziz tipu lagi ke?????.....ehhhhh dia bukan ke Tok Guru, a kan menipu kan???...atau title Tok Guru membenarkan penipuan demi penipuan dilakukan????....hehehehe

Otak Geliga said...

apa pasal aku pun terkait sama ni?????....hehe

nak buat mcm mana style politik "belah sana" mmg mcm tu.....x abis2 TERBELALAK MATA tgk salah org, fitnah org, kait org itu, org ini.....hehehehe

marah je la Rakab sorang, why me???....hehehe

Otak Geliga said...

PASngok mungkin adalah satu2nya PARTI DI DUNIA yg menyegerakan pemberian GELARAN OSTAT pada sesiapa yg berjuang bersama mereka....

Walaupun org tu baru berjinak2 utk mendalami dgn lebih mendalam ttg agama Islam.....hehehe

Betul ke ni????....hehehe

Otak Geliga said...

PASngok MUNGKIN adalah satu2nya PARTI DI DUNIA ini yg MENJANJIKAN SORGA kepada sesiapa yg join mereka

amboi....PASngok ni bukan main dia...semua nak main peringkat DONIA...hehehehe

Betul ke ni????....hehehe

Anonymous said...

Geiga otak 926,

Pasai hg jual barang haram. Tarak permit. ID elek!!!

Anonymous said...

keperluan asas utk kegunaan ummah spt air bersih utk bersuci, minuman dsb berapa peratus dlm Islam?

silaturrahim berapa peratus dlm Islam?

hudud berapa peratus dalam Islam?

yg mana lebih utama? mengapa yg paling kecil peratusnya seolah2 didahulukan?

Anonymous said...

keperluan asas utk kegunaan ummah spt air bersih utk bersuci, minuman dsb berapa peratus dlm Islam?

silaturrahim berapa peratus dlm Islam?

hudud berapa peratus dalam Islam?

yg mana lebih utama? mengapa yg paling kecil peratusnya seolah2 didahulukan?

Otak Geliga said...

Jom kita imbas sekali PENIPUAN DEMI PENIPUAN YG DILAKUKAN OLEH PAKATAN HANTU HARAM Malaysia:

1)12 Mei 1999 apa N.Aziz kata???
Kita bersyukur dgn biaDAPig sekarang kerana mereka sudah berubah sikap dan sanggup bekerjasama ASALKAN TIDAK MENDIRIKAN NEGARA ISLAM????

2)4 Ogos 2001 apa N.Aziz kata???
Bukan sahaja dlm menifesto, dlm perlembagaan PASngok sendiri TIDAK MENGANDUNGI SATU PERKATAANPUN UTK TUBUH NEGARA ISLAM

3) 25 Jun 1999 apa N. Aziz kata???
PAS SEDIA GUGUR NEGARA ISLAM, jd utk cari perdamaian itu SETAKAT MANA YG BOLEH KITA HENDAK ISLAM, TAPI KALAU MENYUSAHKAN TAKPA

4) 27 Disember 2008 apa Hj Hadi kata???
Masih BELUM BOLEH MELAKSANAKAN HUKUM HUDUD atas sebab & faktor EKONOMI

5) 27 Disember 2008 apa kata Mohammed Daud Iraqi?????
pelaksanaan HUDU & QISAS BUKAN AGENDA UTAMA parti PASngok

6) 3 Januari 2009 apa kata Nizar Jamaludin?????
kita X PERNAH JANJIpun NAK MELAKSANAKAN HUDUD

7) 24 disember 2008 apa kata Karpal Sigh????
DAP akan tentang, LANGKAH MAYAT SAYA DULU...hehehe

8) 5 Januari 2009 apa kata Anwar Ibrahim merangkap Kepala Parti Hantu Haram Malaysia??????
Hudud X DALAM AGENDA PAKATAN RAKYAT....ehhhhh wujud ke Pakatan Rakyat ni???...bukan ramai yg kata Pakatan Rakyat ni x wujud?????...PENIPU LA DIORANG NI SEMUA....hehehehe

SEKARANG, TAHUN 2011 APA JADI?????

1) 22 September 2011 apa kata Anwar Ibrahim?????
Saya percaya Hudud boleh dilaksanakan di Kelantan. Ini pendapat peribadi saya....ehhhhh kau sokong ke nak buat kat seluruh MALAYSIA ni????...apa yg kau takoooot sgt dgn HUDUD tu???

2) 22 September 2011 apa kata Lim Kit Siang ygg x sudah2 dgn pembawaan SIAL di Malaysia
Hudud tidak sesuai untuk Malaysia. INI BUKAN POLISI BERSAMA PAKATAN YG DIPERSETUJUI......ooohhhhh dlm2 senyap2 buat JANJI dgn biaDAPig kata HUDUD X SESUAI DI MALAYSIA YE PASngok????.....dasar BANGSAT!!!

3) 22 September 2011 apa kata Karpal sigh kaki POOOSIGH & suka main mata dgn PASngok?????
PASngok telah MENOLAK TUBUH NEGARA ISLAM, x masuk akal mahu laksana HUDUD DI KELANTAN

Tok Guru jugak JUARANYA.....hehehehe

Anonymous said...

Sedare sekelian.. Kajilah btul2 hukum hudud ni. Apakah hukum prlaksanaannya wajib ke? Harus ke? Sunat ke hape ke? Bukan main hentam sebarangan.. Skrg ni org ramai hnya nampak hudud ni sbg cerita politik kosong je..

Otak Geliga said...

Adakah Dr Asri dapat melihat keadaan TERDESAK N.Aziz hanya melalui raut wajah????........hehehe

ni kena pi tanya Dr. Asri la....aku x tau....hehehe

aku cuma nampak dr TINDAKAN N.Aziz nampak sgt dia TERDESAK GILA BABI ni.....hehehe

Anonymous said...

Ce ikut cam komandomelayu. Berani!

Senang lefcolonel nak cari !!!

Anonymous said...

TOKsah dok berpaut pd politik la, Umno woi !!!

Org baca bab hukum, cari ilmu!

Dok kona pi politik apahal?

Abih modal dah ke ???

Tukang Komen said...

Najib Najib, Nabi2 terdahulu diutus oleh Allah untuk kaum masing2.Nabi Muhamad diutus untuk semua ummah. Al Quraan kitab sepanjang zaman hingga kiamat. Sempurna. Yg wajib tetap wajibnya. Kalau Najib kata belum sampai masanya boleh juga diterima tapi kalau kata hudud tak sesuai langsung seolah berkata Al Quraan tak sesuai di Malaysia.

Sepatutnya kajian awal di buat tentang hudud dgn mengumpulkan cerdik pandai islam untuk membincangkan perkara tersebut. Tak salah kalau hudud dilaksanakan keatas penganut islam sahaja. Penganut agama lain boleh mengguna pakai undang2 yg sedia ada.

Lemah semangat aku...

Anonymous said...

Pelik PAS dah buang Islam dalam muktamar Jun lepas. Tapi tiba tiba hudud timbul semula. Terserlah kepalsuan PAS gila talak. Kebanyakan pemimpin PAS, DAP, UMNO, PKR semuanya tak bersetuju tentang pelaksanaan hudud. Jelas Nik Ajis dan terkepung parti sendiripun tak mau sokong. Nah apa lagi kalau benar Nik Ajis ikhlas nak laksanakan hudud keluar PAS tubuhkan parti baru yang benar benar memperjuangkan Islam.

Otak Geliga said...

mcm mana la Pakatan Hantu Haram Malaysia ni ye....kebanyakan pemimpin punya la berserabut ttg Hudud ni....

ada yg kata boleh

ada yg kata nnt dulu

ada yg kata langkah mayat aku, tp dia x mati2, mcm mana nak langkah...ye tak???

ada yg kata aku sokong...tp kau buat dulu la...hehe

ada yg kata, ini x ikut perjanjian awal!!...(ntah apa yg diorang janji ye...nakal la diorang ni...hehehe)

ada yg kata belum sesuai sbb perundangan, halangan org, bla..bla..bla

masalah betul la diorng ni....TERDESAK sgt ke nak undi Melayu Islam/Org Islam ni????....hehe....pelahap undi gak rupanya....hehehe

Anonymous said...

Bercakap ikut politik memang sedap. Pasai dunia politik dunia kona2!

Politik ni Tuhan Umno!!

PAS pun serupa la, dia je kenai Tuhan!!

Otak Geliga said...

Tukang Komen 9.41PM

aku sokong apa yg kau tulis.....

Anonymous said...

Sapa2 yg dengaq betui2 statement Najib tadi.

Klu tak istifar...aku tak tau la!!

Otak Geliga said...

PASngok x nak suruh kerajaan tubuh jawatankuasa utk KAJI & buat draf HUDUD ni ke, n then bawak ke PARLIMEN.....

at the same time, PASngok x nak cadangkan ke supaya UMNO & PASngok masing2 pertingkatkan usaha DAKWAH & PENERANGAN????

mana bolehhhh...hilang la modal politik PASngok kan.....hehehehe

owhh ye lagi satu......mana boleh sbb DENDAM kan..kan..kan.....hehehe

Anonymous said...

Hudud hudud hudud mana dia pendirian rasmi PAS...rakyat tertunggu tunggu.

Anonymous said...

Tukang Komen 941,

Klu ikut tanda aras ketamadunan. Siapa lebih maju? Kerajaan Melayu dulu ka or kita?

Nak kaji apa lagi, dah 54 tahun dah!!

Khalifah2 Islam selepas wafatnya NabiSAW, terus tegakkan hukum Islam pd suma tempat, termasuk negara2 yg baru dijajah yg majoritinya bukan Islam!

Pasai apa depa bole? Otak depa 4segi ka, otak kita bulat ka???

Otak Geliga said...

aku amik dr Horas!....

ini KP PASngok punya kepakaran utk menunjukkan "ke mana tumpahnya kuah kalau x ke nasi"....hehe

"Tidak ada petir, tidak ada guruh, tiba - tiba isu perlaksanaan hukum hudud timbul kembali. Pada pandangan saya, apabila timbul isu perlaksanaan hukum hudud dan ia dimulakan oleh pemimpin dan mantan pemimpin UMNO dan BN maka ia menandakan masuknya musim pilihanraya".

Pakar benor nak konar ckp UMNO yg mula timbulkan isu Hudud ni....suka hati dia je....hehehe

Tpkan...korang nampak x???...KP PASngok ni pun cuma nampak PILIHANRAYA & UNDI je....hahaha

Anonymous said...

Pemerintah Msia galak melaungkan,

MSIA BAKAL NEGARA MAJU!

TAIKK KUCIN!!!!!!!!!!

Mundur kebelakang ada le..!!!

Otak Geliga said...

Lepas tu yg kelakar, lawak giler, lelucon nak mampuih org kata...KP PASngok kata lagi....heheheh

"Isu perlaksanaan hukum hudud tidak akan kedengaran atau ia tidak akan menjadi polemik jika tidak kerana datangnya musim pilihanraya. Isu ini tidak pernah muncul pada musim panas mahupun musim sejuk. Juga tidak timbul pada musim kemarau atau musim hujan. Bahkan isu hukum hudud ini tidak langsung kedengaran pada musim - musim lain seperti musim haji, musim perayaan, musim cuti hatta musim durian sekalipun. Isu hudud hanya muncul dengan segala ribut polemiknya apabila tiba musim pilihanraya".

haaaaaa....kan sudah....KP PASngok pun ngaku Hudud ni cuma muncul bila nak PILIHANRAYA je.....hehehe

N.Aziz tau ni, mau dipulas, keletuk keletak kepala KP PASngok ni....hehehe

GILA PILIHANRAYA DIORANG NI...hehe

Anonymous said...

Aku dah kata umno mesti tersepit dengan isu hudud ni. Dibuang mati mca, di luah mati gerakan. Diteran, matilah politik najib.

Anonymous said...

Tak sembahyang, taik judi tapi asalkan Undi PAS masuk syurga...AKIDAH orang2 PAS dah rosak

Anonymous said...

Dah 54 tahun! Masih dok sekat kuasa mahkamah syariah.

Lu org jgn lebih 3 thn aaa....!
Sebat jgn lebih rotan enam aaa...!
Duit jgn lebih 5k aaa....!

NEGARA MAJU MSIA!

Mmuuahhahahahaha!!!

Tukang Komen said...

Musangka.
Saya nak tanya sikit sbb ilmu kontang. Andainya sipencuri dipotong tangannya bila sabit kesalahan boleh tak kalau dia bawa tangan yg putus itu ke hospital untuk disambung semula? Melalui prosidur pembedahan sambung semula no problem. Ada larangan dalam hudud untuk sambung semula?

Anonymous said...

Malaysia maju,
Habaq mai tang mana majunya..
Pi angkasa pun guna kouta bumi melalui ehsan komunis.
Org melayu bertempik melihat keindahan klcc dan bngunan 2 tinggi tapi x mampu menjamu juadah yg disediakan bangunan2 tu..

Tukang Komen said...

Musangka,
Hudud yg dicadangkan oleh Hadi Awang membenarkan liwat keatas isteri yg sah. Betul ke tu? Hudud Kelantan dengan Trengganu tak serupa betul ke?

Anonymous said...

Di mana keyakinan kita terhadap kebenaran dan kemuliaan AlQuran jika sekiranya hukum2 yang terkandung di dalamnya kita anggap tidak relevan? Tak nampak lagikah bahawa ianya bersangkut paut dengan AQIDAH kita? Bersangkut paut dengan keimanan kita terhadap AlQuran yang Mulia? Mengapa kita hanya pandai mengucapkan beriman kepada AlQuran di bibir tetapi tidak meyakini dengan kandungannya? Adakah sekadar kita tidak mahu orang mengatakan kita tidak beriman kepada AlQuran? Sekadar mahu mengambil hati manusia dan berpura-pura? Itu sudah termasuk dalam bab riya'.

Otak Geliga said...

Jom kita MUNDUR ke belakang sekali lagi....hehehe...x kan nak sejarah tinggal sejarah je....pengajaran nak buangkan????...hehe

Ini berkenaan kenyataan MANTAP lg HEBAT N.Aziz...nak tau apa dia kata???....hehehe
-----------------------------------------------------
1) Nik Aziz berkata untuk meningkatkan kefahaman DAP terhadap Islam, Pas sebagai rakan kepada DAP dalam pakatan pembangkang, mengambil pendekatan memberi penerangan kepada pemimpin-pemimpin parti itu supaya mereka lebih memahami Islam.

“Kita mendekati mereka melalui forum, wacana dan perbincangan,” katanya

2) "Satu rahmat Cina Malaysia ini kerana Pas bersama DAP. Serangan DAP kepada Islam Alhamdulillah sekarang ini bertukar daripada langkah mayat kepada boleh berunding, Alhamdulillah kejayaan. MANA UMNO BOLEH BUAT," ujarnya.

AMBOIIII.....BERLAGAKNYA dia....hehe
----------------------------------------------------

SEKARANG ni bunyi N.Aziz lain sikit la....hehehe

sian kat biaDAPig sbb N.Aziz suruh diorang clearkan diri dr Malaysia kalau x nak Hudud...

PULAK DAH.......kes x cukup tarbiyah la ni....hehe

Anonymous said...

Tukang komen 1004,
Hg yg lantik aku jadik pakar undang2 Islam! TQ!

Dlm hudud, jika sesuatu itu adalah lebih baik pd pesalah, ia di galakkan. Jika tgn sipencuri itu dpt di sambung semula. Alhamdulillah. Dia terlepas dari dosa dunia akhirat.

Sebab itu dlm hudud, hukum memaafkan pesalah lebih diutamakan!!

Otak Geliga said...

duluuuuu...lama x lama la, tp ni flashback punya cerita la....hehehe

Kalau Org bukan Islam kutuk Islam pemimpin PASngok kata......TAK APA sbb diorang BUKAN ISLAM......anak buah PASngokpun bertakbir.....MANTAP GILER, ERAT GILER time tu dgn biaDAPig

tp SEKARANG????

lu boleh berambus bukan setakat dr PAKATAN HANTU HARAM MALAYSIA, tp dr Malaysia kalau x suka HUDUD!!!!

amboiii....garangnye....hehehe

dah letih Tarbiyah main2 tu????...hehe

Anonymous said...

Ingat Hudud lebih pd pendidikkan, bukan menghukum!

Dlm Hudud, perbicaran kes khusus utk cari kebenaran, bukan kesalahan!!

Sebab itu jika bukti kebenaran sukar di dapati, pesalah dimaafkan.
Dan takzir amik tempat!!

Anonymous said...

Macamana najib nak laksana hudud, nak sound suami dia suruh pakai tudung pun belum tentu berani.

Tukang Komen said...

MUSANGKA,
Terima ksih bri jawaban. Itu sebabnya saya cadangkan dikumpulkan cerdik pandai untuk berbincang supaya tidak ada yg terlepas pandang
andainya kes sambung semula timbul. Kesalahan dan hukuman hudud sedia ada cuma sudut teknikal perlu digubal juga.

Jangan susah hati saya akan cadangkan Musang duduk sebagai perunding dalam jawatankuasa bila dibentuk nanti.

Anonymous said...

Malaysia memang berbilang kaum ngok, tapi bangsa apa yg majoriti disini. Tapi tu lah, nk harap melayu umno nk sokong hudud, tunggu kucing bertanduk pun belum tentu terlaksana.

Otak Geliga said...

ehhhh....kejap2...N.Aziz ni timbulkan Hudud ni sebab apa ye????

Politik ke???....bukan la...Tok Guru buat ni sbb HIV tinggi kat Kelantan nun

owhhh nak jaga air muka rupanya...patutla Karpal marah benor.....hehe

Tapi politik mesti ada sikit..sikit ni kan..kan..kan...hehehe

Anonymous said...

Otak geliga,

Makin rimas aku tengok tulisan ko. Kejap kecik kejap beso. Ngok ngek ngok ngek je yang jelas.

Anonymous said...

Cuba lihat, kenapa penuntut undang2 Bangsa Melayu lebir gemar amik Syariah & tolak sivil?

Bukan kerana mudah! Susah jugak! Kerana kena mahir bahasa Inggeris & Arab sama.

Tapi kerana penuntut & keluarganya amat faham. Inilah tuntutan Agama! Punya kaitan dunia akhirat.

Sivil! Ada belajar pasal akhirat ka??

Otak Geliga said...

To Anon 10.23PM

marah benar dgn laki, ehh isteri DS Najib ye...hehe

tp betul la apa yg kau ckp...kenapa DS Najib takut sgt nak mengreformasikan laki..ehhh bini dia dulu kan???....hehe

Anonymous said...

Tukang Komen 1025,

'Jangan susah hati saya akan cadangkan Musang duduk sebagai perunding dalam jawatankuasa bila dibentuk nanti.'

Mmuuaahhhahahaha! Pala otak hg!!!!

rakab said...

Pak musang,

Sini adalah gelanggang politik.
Persaingan antara parti-parti politik dan isu-isu yang diketengahkan.

Kalau hang nak berbincang khusus bab agama , lebih baik hang pergi cari orang yang ahli dalam agama macam uataz Uthman el Muhammadi.

Hang jangan terkeliru...

Otak Geliga said...

N.Aziz main FB nak tau samada org bukan Islam sokong Hudud ke tidak...

dia x nak dgr atau dlm erti kata lain buat bodoh dgn pandangan pemimpin bukan Islam dr biaDAPig, MCA, GERAKAN, MIC, PPP dll...ganas gak Tok Guru ni....hehe

sooo, pd penganut PASngok sila2 la jengok n bagi pandangan anda kalau anda sudi BERLAKON SEBAGAI ORG BUKAN ISLAM......hehehe

Jebatdurhaka said...

Kalau betul N.ajis ikhlas nak buat hudud, kenapa dari dulu dia tak laksanakan di kelantan? Takkan takut Mat Sabu kena rejam? Atau Husam kena potong tangan?
Hukum hudud hanya PAS laungkan bila musim pilihanraya, mansuhkan hudud bila dpt kuasa & biaDAP berdehem..
PAS adalah parti manipulasi kafir laknatullah utk pecah belahkan umat islam di malaysia..
Dengan tiadanya PAS umat melayu mungkin lebih bersatu atas nama ISLAM!

Anonymous said...

anon 1028,

Hati2 dgn budak tuu! Dari cara dia, aku sangsi dia ni Muslim or tak?

Ramai jenis camni yg ujud dlm blog2 Melayu!!!

Anonymous said...

ekekekekeke......muka tak tau malu bebbb.....

umno sebuk2 buat program .......dr rani nak tumpang tuii....

kalau aku ada kat blakang dr rani tu mau aku kasi pelempang ke muka si pendek ni...

dah mcm ibrahim pendek aku npk dr rani ni....

mcm ni ke nak jadi pemimpin slgor...??

cuma tinggi sket dari sam ketott...

Otak Geliga said...

To Anon 10.28PM

Alhamdulillah...kau baca jugak apa yg aku tulis ye

syabas aku ucapkan pd kau...tp kau nak tau x???....hehehe

BERAT MATA MEMANDANG, BERAT LAGI BAHU YG MEMIKUL....kau tau usaha aku skjp Tulis KECIK skjp BESAR????...hehe...penat gua ckp sama lu brader....hehe

Thanks sbb baca

Otak Geliga said...

To Anon 10.28PM

aku lupa bg tau kau td...hehe

KAU patutnya FAHAMI apa yg aku TULIS....

BUKAN....

buat kajian cara penulisan aku...

bukan nak buat thesispun...hahaha

serius benor dia kaji tulisan aku....apa la kau ni...hehehe

rakab said...

Pak musang 10.29

Angkuhnya kenyataan hang !!
Ambil syariah tolak sivil?...kononnya sivil tak ditanya diakhirat ?.

oooo...Kalau macam tu , tak payah jadi doktor,jurutera ...semuanya kena tumpu pada syariah jer lah sebab hanya bab syariah saja yang ditanya diakhirat !.

Jebatdurhaka said...

Musang dah terlebih minum jus 'Tok Guru'....!

N.ajis suka bg pendapat dan pandangan guna kepala otak dan kepala lutut! Mengelirukan dan hanya manipulasikan agama ISLAM utk terus berkuasa.. Tidak pernah ikhlas utk menyatukan orang ISLAM atas dasar ISLAM.. Hanya demi kepentingan politik semata-mata..

Jebatdurhaka said...

..

Musang dah nyanyuk! Pemikiran macam ko ni tak layak bg komen kat sini!

..

rakab said...

Pak musang,

Tuntutan agama bukan bab syariah semata-mata tetapi meliputi seluruh aspek kehidupan !

Sebab itu ditekankan bahawa Islam itu adalah addin iaitu cara hidup !

Kalau yang ni pun hang kurang faham macammana nak laksanakan hudud ??.

Otak Geliga said...

kita MUNDUR ke belakang lagi sekali...ni lama punya cerita...mmg lama, makan ribuan tahun ni...aku serius

Nabi Muhammad SAW dulu semasa menyebarkan Islam apa yg Baginda buat mula2....HUDUD ke atau MENYATUPADUKAN ORG ISLAM?????

jawapannya, MENYATUPADUKAN ORG ISLAM la kan.....tapiiii yg aku musykil kenapa N.Aziz TENTANG GILA2 PERPADUAN antara PASngok & UMNO????

mungkin sbb UMNO KAPIR??????...hehe
mungkin sbb N.Aziz x jumpa lagi bab PERPADUAN dlm Al-Qura'n???
mungkin sbb DENDAM?????....hehe

I have no solid answer....nak tau tanya N.Aziz...hehe

Anonymous said...

laaaaaaa tak abis2 lagi pasal hududd...

musangkera tak jawab2 lagi dari smlm ...

pasai apa tua kutuk nak hudud bila nak p/raya.....

sapa tua kutuk nak tipu?? nak tipu rakyat msia ka atau nak tipu tuhan...??

bila masa manusia pernah menang nak tipu tuhan??

cuba musangkera bukak ayat al quran surah mana yg kata manusia boleh tipu tuhan??

Anonymous said...

Orang cita pasal undang2 civil dngan hudud, abis termasuk jurutera. Klu ada hudud, mungkin kbanyakan jurutera x makan songlaP. Kurang skek kes jabatan retak, stadium runtuh ke.

Tukang Komen said...

Musangka,
Aku niat baik kt hg tapi kepala otak aku kau komen. Kau juga yg mengaku aku lantik kau sbg pakar undang2. Mengapalah kau dilahirkan sebagai musang,kalau manusia kan bagus.

Anonymous said...

rakab 1043,

Aku kata depa tolak sivil kerana dlm pengajiannya takde hal2 akhirat.

Hg tanya KapalSing! Masa amik law dulu ada belajaq bab akhirat ka?

Di akhirat, golongan sivil law nilah yg paling banyak kena soal!!!

Otak Geliga said...

aku amik dr HHHalem ni.....aku "YAKIN" ni mesti kerja KOTOR UMNO...kurang ajar betul UMNO ni....hehe....baca bawah ni...

Karpal nak panggil mesyuarat tergempar utk bincang pasal KENAKALAN N.Aziz baru2 ni.....hehehe

“Public perception and confidence on Pakatan would be badly affected. Pakatan must quickly address and resolve such an important fundamental issue of governance”

“An emergency meeting must be held immediately to publicly clarify Pakatan’s stand on the issue”

“The controversy must end once and for all,”

aku cuma nak cakap...habislah N.Aziz...tu la lawan tokeh sapa suruh...buat lagi kerja NAKAL tu...hehehe

Anonymous said...

Tukang Komen 1053,

melawak cara org utara!!!

Mmuuaahhhahahaha!! Tu pun nak amik ati ka??

rakab said...

Pak musang,

Kalau hang dengar statement Najib pada sidang media tadi secara keseluruhan, tentu hang faham maksudnya memperakui hudud sebagai hukum tuhan.

tapi kalau hang ambil sekerat yang awal dari kenyataan Najib itu ,pasti hang mudah tersilap tafsir.

Walau bagaimanapun , puak Pas biasanya lebih suka memilih untuk bersangka buruk demi keuntungan politik !!

Otak Geliga said...

aku tgk2 la kan yg NAIK DARAH, mengamok giler2 pasal Hudud ni Karpal Pooooooosigh ni...

kau semua x rasa ke N.Aziz mcm nak pekena Karpal supaya kena serangan jantung ke, darah tinggi ke, strok ke....ye la kalau kena time mau gol Karpal ni...dia pun dah tua n bukan sihat sgt BADAN & MENTAL.....hehe

kalau gol org tua Karpal ni, senang la N.Aziz nak langkah mayat dia.....hehehe

Mungkinkah???????....aku x tau apa2......wallahualam

Anonymouz said...

Musang

'Menggunakan hukum akai manusia lwn akai TUHAN!!! BOLE PAKAI KA CAMNI PUNYA PEMIMPIN!!!'
___________________________________

Kenapa hang kata tuhan ada akai/akal? Akal adalah makhluk ciptaan Allah. Ia merupakan sifat kesempurnaan hanya layak bagi makhluk dan tak boleh disandarkan kepada Allah. Dalam sifat 20 kan ada sebut 'tidak menyerupai sesuatu yang baru' dan dalam Al-Quran surah As-Syura ayat 11 bermaksud 'Tidak seperti segala sesuatu'. Dalam Akidah Sunnah Wal Jamaah, Imam Abu Jaafar At-Thohawi menyatakan 'Barangsiapa yang menyifatkan Allah dengan sifat daripada sifat-sifat manusia maka kafir'.

Harap bertaubat dan tarik balik kata2 diatas.

Anonymous said...

Rakab 1058!

Aku sebenaqnya paham apa niat dia!

Tapi sebagai PM kenapa cakap selindung2! Cakap terus terang! Ini bab hukum, jgn kreditkan pd politik!!!

Dia sebut dgn jelas, hudud tak sesuai diMsia!!! Org bole kilas!
Org akan kata najib takut nak berterus terang bab hukum!!

Takut menatang apa?

Otak Geliga said...

PASngok ni kan dia tgk HUDUD itu Islam.....Islam itu HUDUD

mcm la Islam ni cuma ada HUDUD je...hehehe

kalau x laksanakan Hudud, sooo CONFIRM TOLAK HUDUD & jatuh kapir la kau.....hehehe

tp dr apa yg aku nampak itu hanya lakonan je semata2...sbb SEBENARNYA.....hehehe

PASngok tgk HUDUD nmpk Pilihanraya.....nampak Pilihanraya je tgk HUDUD

Pi Mai...Pi Mai...Tang Tu jugak...UNDI la wei apa lagi....hahaha

Gedik la PASngok ni.....hehehe

rakab said...

Otak geliga,

Nik Aziz baru terima keputusan survey terkini ,..peluang Pas dan umno di Kelantan adalah 50/50.

Nik Aziz nak selamatkan kelantan dari dirampas oleh umno.
jadi terpaksa main isu hudud !

Tak perlu fikir pasal Dap, sebab di Kelantan tak ramai pengundi cina.

Nik Aziz dan Pas perlu selamatkan Kelantan,...sekurang-kurangnya demi survival parti Pas.

Anonymous said...

anon 1106,

Maksud 'akai Tuhan' dlm ayat aku ialah keupayaan. Bukan sifat!!!

Anonymous said...

kalau hudud dilaksanakan di Malaysia aku agak anwar yang kena dulu patutu kna rejam pas tu potong pala dia...pala yag mana satu yek???

Otak Geliga said...

Setahu aku la kan kebanyakan penganut PASngok ni HEBAT dlm BAHASA KIASAN atau BAHASA TERSIRAT......sbb

Berkawan dgn Syaitan itu cuma ucapan Tersirat N.Aziz je & penganut BERTAKBIR!!.....hehehe

Allah mencarut itu ucapan TERSIRAT N.Aziz je & penganut BERTAKBIR!!.....hehehe

Nabi Muhammad SAW ketika kecil sama je dgn budak2 mamat2 kat Malaysia cuma ucapan TERSIRAT N.Aziz & penganut BERTAKBIR!!....hehehe

apa-apa la PASngok si Pemutar Belit...hahaha

rakab said...

Pakteh,

Sebab itu aku kata kena faham maksud keseluruhan ucapan najib tu!

Hang cepat sangat melatah !

Otak Geliga said...

To Rakab 11.10PM

laaaaaa....akhirnya mmg utk UNDI la Hudud ni kan.....hehehe

aku betul2 simpati dgn Hudud sbb galak benor PASngok mempermainkan hukum Allah ni....

PASngok zalim!!!!...biaDAPig punya Namewee!!!!.....ehhh apa kena mengena dgn Namewee??

sukati aku la kan....hahaha

Anonymouz said...

Musang hang tak yah duk belit, hang punya takwil tak kena kena tempat.

Anonymous said...

anon 1106,
'Harap bertaubat dan tarik balik kata2 diatas'

Utk apa perlu aku tarikbalik!

Lihat tulisan tu betui2 'akai' aku tak guna capital. Kerana ianya bukan sifat AllahSWT!!

Anonymouz said...

Musang
Capital ka tak capital ka, tapi bunyinya tak kena. Tu aku kata hang belit.

rakab said...

pak musang,

Bila orang marah nik aziz kata Allah samseng, puak Pas kata orang salah faham maksud sebenar nik aziz.

Kalau begitu hang pun janganlah cepat buat tafsiran songsang...

Otak Geliga said...

may day...may day....may day...hehehe
KENAPA aku may day tgh malam buta???

sebab PASngok Kelantan x lama dihumban dlm loji najis

jaja PAS 4 ALL gagal

jaja negara kebajikan gagal

jaja Hudud gagal

jaja assobiyah gagal

jaja pengundi hantu gagal

hehehe....habisla kau PASngok...padan muka kau...tu la JAHAT sgt dia.....hehe

rakab said...

Okay guys,

Nak tengok bola EPL,...assalam...

Pak musang ,..good night!

Otak Geliga said...

x da sapa2 marah kat Anwar ke bila dia sokong Hudud???

Karpal x jentik dia???....Lim Kit x gentel2 dia???...kenapa ye??

haishhh suspen je kan???.....penuh Misteri la Anwar ni....dia ada pakai apa2 minyak kuat ke supaya org takut kat dia????.......hehehe

SAMADLELONG said...

BANYAK ANAK HARAM JADAH MAI MENYEMAK KAT BLOG NI

Anonymous said...

Apa pun, Datuk Seri Najib memberi jaminan Barisan Nasional tidak akan melaksanakan hukum hudud kerana tidak berpaksi kepada realiti di negara yang memiliki masyarakat berbilang kaum.

"BN tidak akan laksanakan hudud. Kita memang faham dan terima hudud itu undang-undang Tuhan tapi dia kena berpaksi kepada realiti. Kalau kita tanya para ulama pun, mereka kata begitu. Pada masa kini di Malaysia, ia tidak berpaksi kepada realiti dan persekitaran."

Persoalannya, adakah ALLAH sebelum menurunkan hukum2 tersebut tidak mengetahui yang manusia ini terdiri dari pelbagai kaum! Dan adakah AllahSWT bertanya, sudah bersediakah or belum???

Otak Geliga said...

ok la aku pun nak chow dulu....lain kali jumpa lagi....... Insyaallah

kepada kawan2 pembaca sila baca apa yg ingin aku nak sampaikan jgn pulak korang kaji, teliti, belek2 tulisan kecik besar aku tu...

mmg ada pekdah kalau korang dpt bezakan kenapa tulisan aku skjp kecik skjp besar...tp bukan hanya SEKADAR SAIZ TULISAN tp maksud TERSIRAT yg x susah mana nak paham...hehehe

Assalamualaikum

SAMADLELONG said...

HUDUD VERSI PAS KE???

1.PAS SOKONG MURTAD.
2.PAS TAK PERJUANG ISLAM PERJUANG NEGARA KEBAJIKAN.
3.PAS SOKONG KALIMAH ALLAH BOLEH DIPANGGIL SEMUA AGAMA.
4.PAS ANAK HARAM JADAH BAGI MELAYU PECAH.
5/PAS SOKONG PENZINA/GAY
6.PAS KAWAN NGAN KAFIR HARBI

DAN BANYAK LAGI MEMANG ANAK HARAM JADAH.

SAMADLELONG said...

MUSANGKA NI MEMANG BODO MACAM LUTUT.

MASA KERAJAAN NABI DI MADINAH ADA DUA PUAK ISLAM DAN YAHUDI ISLAM HUKUM ALQURAN DAN YAHUDI IKUT THAURAT.

DIMALAYSIA ADA BERBAGAI2 AGAMA YANG TAK ADA AGAMA PUN ADA, JADI PUAK2 NI NAK HUKUM PAKAI KITAB APA.

UNDANG YANG KITA GUNA PAKAI SEKARANG YANG JELAS DAPAT DITERIMA OELAH SEMUA PENDUDUK DUNIA ITU DIKIRA ISLAM LAH TU. ISLAM ITU ADIL,SAKSAMA, IKLAS DAN SEBAGAINYA LAGI.

Melayu Perak said...

Hudud

Hudud (Arabic , also transliterated hadud, hudood; singular hadd, حد, literal meaning "limit", or "restriction") is the word often used in Islamic literature for the bounds of acceptable behaviour and the punishments for serious crimes. In Islamic law or Sharia, hudud usually refers to the class of punishments that are fixed for certain crimes that are considered to be "claims of God." They include theft, fornication, consumption of alcohol, and apostasy.


Hudood is one of four categories of punishment in Islamic Penal Law[1]:
Qisas - meaning retaliation, and following the biblical principle of "an eye for an eye."
Diyya - compensation paid to the heirs of a victim. In Arabic the word means both blood money and ransom.
Hudud - fixed punishments
Tazir - punishment, usually corporal, administered at the discretion of the judge
Hudud offenses are defined as "claims of God," and therefore the sovereign was held to have a responsibility to punish them. All other offenses were defined as "claims of [His] servants," and responsibility for prosecution rested on the victim. This includes murder, which was treated as a private dispute between the murderer and the victim's heirs. The heirs are given the right to forgive the murderer, or demand compensation (see Diyya) or demand execution of the murderer (see Qisas).
Hudud offenses include:[2]
Theft (sariqa, السرقة)
Highway robbery (qat' al-tariq, قطع الطريق)
Illegal sexual intercourse (zina', الزناء)
False accusation of zina' (qadhf, القذف) [3]
Drinking alcohol (shurb al-khamr, شرب الخمر)
Apostasy (irtidād or ridda, ارتداد) includes blasphemy. (Unlike the five offenses listed above, not all jurists consider apostasy to be a hudud offense.[citation needed])
In traditional Islamic legal systems, there were very exacting standards of proof that had to be met if hudud punishments were to be implemented.[citation needed]
There are minor differences in views between the four major Sunni madhhabs about sentencing and specifications for these laws. It is often argued that, since Sharia is God's law and states certain punishments for each crime, they are immutable. However, with liberal movements in Islam expressing concerns about hadith validity, a major component of how Islamic law is created, questions have arisen about administering certain punishments. Incompatibilities with human rights in the way Islamic law is practised in many countries has led Tariq Ramadan to call for an international moratorium on the punishments of hudud laws until greater scholarly consensus can be reached.[4]
It has also been argued that the Hudud portion of Sharia is incompatible with humanist or Western understanding of human rights. For example a Washington Times editorial called Pakistan's Hudood ordinance:
a set of laws passed in 1979 in response to pressure from hardline Islamic political groups that odiously punished rape victims while making it difficult to convict the perpetrators. [1]
[edit]Punishments

The punishments vary according to the the offender: Muslims generally receive harsher punishments than non-Muslims, free people receive harsher punishments than slaves, and in the case of zina', married people receive harsher punishments than unmarried.

Melayu Perak said...

In brief, the punishments include:
Capital punishments - by sword/crucifixion (for highway robbery with homicide), by stoning (for zina' when the offenders are mature, married Muslims)
Amputation of hands or feet (for theft and highway robbery without homicide)
Flogging with a varying number of strokes (for drinking, zina' when the offenders are unmarried or not Muslims, and false accusations of zina')
[edit]Requirements for conviction

Only eye-witness testimony and confession were admitted. For eye-witness testimony, the number of witnesses required was doubled from Islamic law's usual standard of two to four. Only free, adult Muslim men are eligible to testify in hudud cases. (In non-hudud cases the testimony of women, non-Muslims and slaves could be admitted in certain circumstances). A confession had to be repeated four times, the confessing person had to be in a healthy state of mind, and he or she could retract the confession at any point before punishment.
However, while these standards of proof made hudud punishments very difficult to apply in practice, an offender could still be sentenced to corporal punishment at the discretion of the judge (see tazir), if he or she was found guilty but the standards of proof required for hudud punishments could not be met.
[edit]Adultery
The punishment of adulterers under Islamic law is stoning (Rajm). It is not mentioned in the Qur'an but "derives its authority from hadith literature references which are imputed by many," according to Kemal A. Faruki.[5] There are certain standards for proof that must be met in Islamic law for this punishment to apply. In the Shafii, Hanbali, Hanafi and the Shia law schools the stoning is imposed for the married adulterer and his partner only if the crime is proven, either by four male adults eyewitnessing the actual sexual intercourse at the same time or by self-confession. In the Maliki school of law, however, evidence of pregnancy also constitutes sufficient proof.[6] Scholars such as Fazel Lankarani and Ayatollah Sanei hold that stoning penalty is imposed only if the adulterer has had sexual access to his or her mate.[7][8]

Melayu Perak said...

Ayatollah Shirazi states that the proof for adultery is very hard to establish, because no one commits adultery in public unless they are irreverent.[9] For the establishment of adultery, four witnesses "must have seen the act in its most intimate details, i.e. the penetration (like “a stick disappearing in a kohl container,” as the fiqh books specify). However they may be charged with indecency and immoral behavior. If their testimonies do not satisfy the requirements, they can be sentenced to eighty lashes for unfounded accusation of fornication." [10]
[edit]Theft
Malik, the originator of the Maliki judicial school of thought, recorded in The Muwatta of many detailed circumstances under which the punishment of hand cutting should, and should not, be carried out. Commenting on the verse regarding theft in the Quran, Yusuf Ali says that most Islamic jurists believe that "petty thefts are exempt from this punishment" and that "only one hand should be cut off for the first theft."[11] Maududi also agrees that petty theft is exempt, although he admits that jurists disagree as to the exact dividing line.[12] In Shi'a law, the penalty for the first theft is interpreted as the severing of the four fingers of the right hand based on hadith authentic to them,[13] and this penalty will be applied only if the thief is adult, sane, has stolen from a secure place, was not under compulsion or misery, and does not repent before the crime is proved, among other conditions.[7][14]
[edit]Explanations for punishments

John Esposito explains that some Muslims justify these punishments in general terms because they punish crimes that are "against God and a threat to the moral fabric of the Muslim community." He observes that Islamic law provides strict regulations regarding evidence in cases involving these crimes, and that false accusations are seriously punished.[15] Esposito also observes that Muslim reformers have argued that "these punishment were appropriate within the historical and social contexts in which they originated but are inappropriate today and that the underlying religious principles and values need to find new expression in modernizing societies."[16]
William Montgomery Watt believes that "such penalties may have been suitable for the age in which Muhammad lived. However, as societies have since progressed and become more peaceful and ordered, they are not suitable any longer." Gerhard Endress, professor of Islamic Studies at Ruhr University, states that at the time of advent of Islam, several social reforms happened in which a new system of marriage and family, including legal restrictions such as restriction of the practice of polygamy, was built up. Endress says that "it was only by this provision (backed up by severe punishment for adultery), that the family, the core of any sedentary society could be placed on a firm footing." [17]
See above section on adultery for an examination of the requirement of proof of same.
Commenting on the verses related to amputation of the limbs of thieves, Maududi writes that "here and at other places the Qur'an merely declares that sodomy is such a heinous sin... that it is the duty of the Islamic State to eradicate this crime and... punish those who are guilty of it." [18]
There is a movement among some modern liberal Muslims to "re-interpret Islamic verses about ancient punishments," in the words of Professor Ali A. Mazrui. He states that the punishments laid down fourteen centuries ago "had to be truly severe enough to be a deterrent" in their day, but "since then God has taught us more about crime, its causes, the methods of its investigation, the limits of guilt, and the much wider range of possible punishments."[19]

Anonymous said...

aku tunggu je .. pas laksana hudud di kelantan,

selagi tak tertegaknya hudud di kelantan selagi itu

PAS tak ubah seperti takut bayang bayang sendiri .. hanya menyalhkan orang lain kerana kelemahan diri sendiri

ada 2 perbezaan satu berjanji dan satu tidak

yang berjanji wajib tunaikan..

jika tidak anda munafik

SAMADLELONG said...

HIDUP DENGAN HUDUD BODO PAS PEMBOHONG.


RUKUN ISLAM TIADA HUDUD.
RUKUN IMAN TIADA HUDUD.

PAS PEMBOHONG DENGAN HUDUD BODO MEREKA

Anonymous said...

SAMADLELONG 1146,

Jadi hg maksudkan jika NabiSAW ada diMsia bersama kita waktu ni, DIA PUN TAK SAMPAI HATI NAK JLNKAN HUDUD ALLAHSWT KA??????

Melayu Perak said...

kalau ikutkan hukum hudud....

orang pertama yang kena...ialah anwar al-juburi

orang kedua mat sabu.....

SAMADLELONG said...

PAS PERJUANG HUDUD VERSI PAS SEBAB ITU UMNO TOLAK HUDUD BODO MEREKA.

P MAMPUS LA DENGAN HUDUD BODO PAS ANAK HARAM JADAH.

BANYAK LAGI YANG LAIN ALLAH SERU DALAM QURAN HAMPA TAK BUAT INI NAK BUAT UNDANG-UNDANG HANYA UNTUK ORANG ISLAM NAK SURUH BANGSA LAIN IKUT, SAPA NAK IKUT.

mohamed said...

Untuk musangka dan yang sewaktu denganya.

Hudud telah diulang lagi apabila dekat PRU. Lepas tu senyap selama lima tahun.

Bangkai betul kau orang ni..

Aku cadangkan kau buat HUDUD diKelantan dulu. Jangan takut kepada manusia, atau kepada Kerjaan Perskutuan.

Jika yakin benar ALLAH disebelah engkau, tubuhlah undang2 HUDUD ni di negri Kelantan. Apa tunggu, buat jelah.

Kalau ianya berjaya dan membuat negeri makmur, rakyat sihat sejahtra, menjalani rukun Islam dengan sepurna, tak ada jenyah, pelcuran, kebersihan dimana2, rakyat tidak merempat di negri lain, macam ikan belukang mencari tahi, tentu banyak negri nak ikut. Aku ingat Negara2 arab pun nak ikut.

HUDUD memang hukum ALLAH, tetapi adakah kamu dapat mempraktik kannya dengan sebenar2nya baik, adil dan sempurna..sebagaimana ALLAH kehendakiNya. Boleh ke?

Cukupkah ilmu kamu untuk memikul beban yang begitu berat?? Nik Aziz yang sekadar memberi fatwa macam Ugama Islam tu bapaknya yang punya.. tak payah lah nak sebut HUDUD. Huru hara nanti....

HUDUD adalah soalan perankap yang telah terlalu dipergunakan oleh puak PAS sebagai mana ia mempergunakan Ugama Islam. Ia itu sebagai alat untuk mencari UNDI

Kalau betul2 iklas dan kerana ALLAH nak buat undangan2 HUDUD buat sajalah diKelantan yang digelar serambi mekah tu...macam yang pernah disebut oleh pembaca di sini "jangan takut.....jangan beri alasan... buat je"

Kalau tidak tak payah suruh Dato Najib buat sedangkan engkau sendiri belum yakin...

SAMADLELONG said...

YANG PALING BENCI SEKALI NGAN ORANG2 PAS NI BILA BERCAKAP JUAL AYAT2 ALLAH CUKUP ANAK HARAM JADAH. MEMANG PAS PUAK KHAWARIJ BETUL LA. ANAK HARAM JADAH.

Anonymous said...

Mana mai pulak istilah HUDUD PAS ni?

Setahu aku Hudud ni ada satu ja. Yg ada dlm AlQuran tu!

Yg Pas buat tu hanya 0.01 saja dari keseluruhan hudud. Sebab hanya setakat itu keupayaannya.

Jadik, kita mintak tulun pemerintah lengkapkan Hudud berperingkat-peringkat. Ikut keupayaan kita.

BUKAN MACAM YG NAJIB KATA TU. TOLAK HUDUD walupun terima hudud!

Bagi tau la bila nak mula start. Anak cucu dok tunggu!!!

Kita ni, mati nanti, tentu kena balun dah pasai hudud ni. Tapi selamatkanlah anak cucu kita!!!

Anonymous said...

Pelik sungguh pengajian depa!

Hukum svil yg tersangat kejam tu, bole terima.

Hudud yg cukup berpendidikan & berperikemanusian, di tolak dgn berbagai alasan!!

SAMADLELONG said...

PERPADUAN ANTARA PAS DAN UMNO YANG SANGAT2 DI TUNTUT DALAM ISLAM PUN NIKK NAJIS TAK BOLEH BUAT INI PULA NAK JALANKAN HUKUM HUDUD BODO PAS YANG PENING KEPALA SEMUA BANGSA. MEMANG PAS ANAK HARAM JADAH.

Anonymous said...

Apa nk pelik, takut dikata kolot kalu ngaji pondok...

Anonymous said...

Sapa lah bapa pas ni. Anak dia asik dipanggil haram jadah jer

Anonymous said...

Dah lah hidup dengan udara Allah, minum dengan Air kurniaan Allah, tapi nak tegakkan undang2 milik Allah, beribu alasan diberi. Siap ada hudud pas pulak, hudud umno mcm mana pulok? X kan kerana N.Aziz yang membawa isu ini, terus dilabel hudud pas.

Melayu Perak said...

hudud ini dijalankan hanya di ARAB SAUDI....IRAN.... DAN PAKISTAN....

bentuk hukum di tiga-tiga negara islam nih berlainan tak sama....

Anonymous said...

Nak sembang pasai politik plak sat!

Kelmarin, TPM kata Umno nak jln Hudud, pasai dah tanggungjawab. sampai terkejut beruk MCA & Gerakan!

Hari ini PM kata tolak Hudud plak!!!

Seteruk-teruk PAS, takde lagi 2 pimpinan teratas bertelagah sampai camni!!!

Tapi aku paham. Tok Mudin tu ada asas Ugama. Bapak dia ulama'.

Tapi yg sorang lagi ni....

BINI PUN TAK TERJAGA!!!!

mmuuaahahahahahahaha!!!!

Anonymous said...

Majlis aidilfitri bersama rakyat kunun...!

Pemimpin makan kat meja VVIP, siap dgn ayam golek, kerapu bakaq!

Kita pun pi la sebagai rakyat. Nak dok la kat meja depa tu...lauk best2! Terlioq la!

Mana ada! Depa tunjuk luaq. Makan kerang rebus bawah pokok!!!

PEMIMPIN BERSAMA RAKYAT!!

Melayu Perak said...

Perbezaan Hudud PAS dan Hudud sebenar..
24/09/2011 22:56 Kumpulan Menyokong UMNO (MYKMU 57

Banyak persoalan berlegar-legar di pemikiran kita, kenapa Dr Mahathir sewaktu memegang jawatan Perdana Menteri menolak hukum Hudud. Sedangkan kita sudah jelas ianya hukum Allah dan termaktub di dalam Al-Quran. Jadi di sini kita rungkaikan sedikit persoalan tersebut. Undang-undang syariah terbahagi kepada tiga elemen iaitu: 1. Hudud 2. Qisas 3. Ta’zir Dalam undang-undang syariah Malaysia, Qisas, [...]


Banyak persoalan berlegar-legar di pemikiran kita, kenapa Dr Mahathir sewaktu memegang jawatan Perdana Menteri menolak hukum Hudud. Sedangkan kita sudah jelas ianya hukum Allah dan termaktub di dalam Al-Quran. Jadi di sini kita rungkaikan sedikit persoalan tersebut.
Undang-undang syariah terbahagi kepada tiga elemen iaitu:
1. Hudud
2. Qisas
3. Ta’zir
Dalam undang-undang syariah Malaysia, Qisas, Ta’zir dan Diat telah dilaksanakan kecuali Hudud. Mari kita lihat perbandingan antara Hudud, Qisas dan Ta’zir
1. Hukum Hudud – Dari segi istilah Hudud ditakrifkan sebagai keseksaan yang telah ditetapkan oleh nas-nas Al-Quran dan As-Sunnah yang WAJIB dilaksanakan sebagai hak Allah S.W.T. Kadar hukumannya tidak boleh dipinda sama ada dikurang atau ditambah.
2. Qisas – Dari segi syarak, Qisas bererti hukuman yang ditetapkan oleh syarak melalui nas-nas Al-Quran dan hadis-hadis Rasulullah S.A.W. kerana kesalahan­kesalahan yang melibatkan hak individu.
Mengikut hukum Qisas seseorang penjenayah mesti diikuti dengan hukuman yang sama sepertimana dia lakukan ke atas mangsanya. Kalau ia membunuh maka dia mesti dihukum bunuh.
3. Diat – Diat adalah denda yang wajib dibayar kerana kesalahan jenayah sebagai ganti qisas.
Bagi jenayah membunuh dengan sengaja, ada dua hukuman iaitu Qisas atau Diat. Diat hanya boleh dilaksanakan jika dipersetujui oleh waris. Jika tidak, Qisas bunuh dikenakan.
Hukuman bagi jenayah Pembunuhan separuh sengaja dan pembunuhan tidak sengaja adalah Diat sahaja. Qisas tidak dikenakan.
4. Ta’zir – Dan segi istilah ialah hukuman yang dikenakan ke atas orang yang membuat kesalahan dan maksiat atau orang yang mencuaikan kewajipan yang tidak ditetapkan hukuman keseksaannya di dalam Al-Quran dan Hadis atau hukuman yang dikenakan ke atas orang yang melakukan jenayah yang telah ditetapkan keseksaannya, tetapi tidak cukup syarat bagi mengenakan keseksaan itu.
Kesalahan-kesalahan yang termasuk di bawah kategori ta?zir;
(a) Kesalahan-kesalahan hudud atau qisas yang tidak cukup bukti untuk dikenakan hukuman hudud atau qisas.
(b) Kesalahan-kesalahan khalwat, mencuri yang tidak cukup nisab dan sebagainya.
(c) Perbuatan-perbuatan yang boleh mengganggu ketenteraman awam seperti menipu, berjudi, rasuah, mengedar dan penyalahgunaan dadah.
Kerajaan Kelantan telah memperuntukan RM 500,000 untuk menyediakan draf Hudud. Hudud juga telah diwartakan dan diluluskan di Kelantan. Namun, belum ada perlaksanaannya lagi. Walaupun begitu terdapat 3 versi Hudud yg berbeza dari segi fasal dan huraiannya. Hudud adalah milik Allah, dan telah ditetapkan oleh Allah. Tetapi mengapa pula boleh berbeza-beza mengikut negeri-negeri yang berlainan?
Sehingga kini ada tiga versi hudud Pas yang masing-masing berbeza.
Pertama hudud Pas Kelantan yang bernama Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) 1993 mempunyai 72 fasal.
Kedua hudud Pas Terengganu yang dibentang dalam seminar pada 12 Mei 2002 bernama Draf Cadangan Undang-Undang Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud dan Qisas) Terengganu mempunyai 74 fasal.
Ketiga Rang Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (EKJS) (Hudud dan Qisas) Terengganu 1423H/2002M yang mengandungi 67 fasal sahaja.

Melayu Perak said...

Mana satukah hudud yang sebenar antara ketiga-tiga hudud Pas itu?
Draf yang dibentangkan pada seminar di Kuala Terengganu 12 Mei 2002 ada Bughah (Fasal 23, 24 dan 25).
Sedangkan dalam EKJS (II) 1993 Kelantan dan rang yang diluluskan dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu pada 7-9 Julai 2002 tidak ada Bughah.
Mengapakah bughah diketepikan dalam kedua-dua undang-undang hudud itu? Draf Hudud oleh PAS didapati tidak memberi keadilan malah menzalimi rakyat.
Ini kerana Hudud dikatakan terpakai untuk orang Islam sahaja, sebagaimana petikan dlm surat Dr Mahathir (Tun Dr Mahathir) kepada Nik Aziz, yang menyatakan;
1. Jalan yang diambil oleh Kerajaan Pusat ini adalah juga berpandukan kapada kaedah yang terdapat dalam sistem pemerintahan Islam iaitu ?tindakan pemerintahan adalah sentiasa bergantung kapada kepentingan ramai (muslihat umum)?.
Penguatkuasaan kanun jenayah yang digubal oleh Kerajaan PAS di Kelantan, menurut kajian sehingga setakat ini tidak menampakkan dan tidak menyakinkan pakar-pakar perundangan Islam yang tidak mempunyai sebarang kepentingan politik bahawa ia selari dengan ajaran dan kehendak Islam sebagaimana yang telah diuruskan dengan bijaksana oleh Rasulullah SAW. dan para sahabat.
3. Tidak perlu bagi saya menyatakan disini betapa banyaknya terdapat ayat-ayat Al-Quran yang menegaskan tentang pentingnya keadilan dan lebih banyak bagi ayat-ayat yang mencela sebarang jenis kezaliman.
Disamping itu Al-Quran juga sentiasa menggesa supaya dielak daripada terjadinya huru-hara dan Allah sendiri sangat tidak gemarkan kapada mereka yang menyebabkan huru-hara berlaku. Kita hanya bertindak balas terhadap sikap permusuhan dan serangan yang dilakukan terhadap kita. Di Malaysia, orang bukan Islam bukan sahaja tidak memusuhi kita tetapi mereka memberi kerjasama bahkan membantu kita dalam urusan-urusan yang bersangkutan dengan kegiatan dan amalan ajaran Islam.
4. Khusus mengenai undang-undang jenayah PAS di Kelantan, kajian awal menunjukkan dengan jelas bahawa undang-undang itu yang disediakan menerusi perjuangan sebuah parti politik ternyata bukan sahaja menyebabkan ketidakadilan akan berlaku tetapi, sebaliknya ia akan membawa kezaliman. Kebenaran kenyataan ini adalah berdasarkan kapada keterangan berikut:
(i) Dakwaan bahawa undang-undang ini akan dikuatkuasakan hanya di kalangan orang Islam sahaja dan tidak digunapakai untuk orang bukan Islam akan menyebabkan ketidakadilan dan kezaliman yang ketara berlaku.
Memang benar di zaman Nabi Muhammad SAW., orang Yahudi biasa dihukum di bawah undang-undang yang berada di dalam kitab Taurat mereka tetapi kitab Taurat mempunyai hukuman yang tidak berbedza dengan hukum-hukum dalam al Quran.

Melayu Perak said...

Mereka yang berzina umpamanya, akan dihukum rejam sama seperti hukuman terhadap jenayah yang sama bagi orang Islam. Justru itu tidak ada perbedzaan sama ada penjenayah dihukum di bawah undang-undang Islam atau Undang-undang Yahudi di zaman Nabi Muhammad SAW.
Tetapi terdapat perbezaan yang amat ketara di antara hukuman di bawah undang-undang yang ada sekarang dengan hukuman di bawah undang-undang jenayah yang dicadangkan oleh kerajaan PAS di Kelantan.
Menghukum orang Islam dengan lebih berat tetapi orang bukan Islam dengan amat ringan untuk jenayah yang sama atau jenayah dilakukan bersama amatlah tidak adil dan merupakan satu kezaliman, sedangkan undang-undang PAS akan menyebabkan ketidakadilan dan kezaliman berlaku, maka undang-undang PAS tidak boleh diterima sebagai undang-undang Islam atau secucuk dengan undang-undang Islam ataupun selaras dengan ajaran Islam. Ia sebenarnya tertentangan dengan Agama Islam.
5. Hukum Hudud Islam bertujuan untuk memberi keadilan kapada semua pihak. Ia bukanlah bertujuan untuk melakukan kezaliman. Undang-undang PAS jelas menunjukkan ketidakadilan dan kezaliman yang ketara akan berlaku.
Justeru itu undang-undang yang disediakan oleh PAS bukanlah undang-undang yang menepati ajaran Islam. Ia hanyalah undang-undang ciptaan PAS yang bertentangan dengan penekanan oleh agama Islam yang menuntut supaya menghukum secara adil dan menolak sebarang kezaliman.
Kerajaan Pusat akan sentiasa berpandu dan menerima ajaran-ajaran dan amalan Islam dari semua aspek tanpa diheret oleh kehendak organasasi politik yang mempunyai kepentingan yang lain daripada Islam dan kepentingannya.
6. Jika undang-undang PAS yang jelas mengandungi unsur-unsur ketidakadilan dikuatkuasakan dinegara ini, dan jika ia dikatakan itulah Hukum Hudud Islam maka umat Islam dan juga anggota masyarakat bukan Islam akan hilang kepercayaan Islam membawa keadilan untuk penganutnya.
Ia juga memberi gambaran yang buruk terhadap agama yang suci ini dan menjejaskan imej orang-orang Islam di kalangan penganut agama-agama yang lain. Ia tetap akan menyebabkan penganut agama lain menjauhkan diri daripada agama Islam dan menyebabkan orang yang berminat memeluk Islam menolaknya.
DR. MAHATHIR BIN MOHAMAD
15 Julai 1994
Permasalahan yang akan menjadi perkara pokok dalam hal hudud ini ialah perlantikan hakim. Dalam urusan pelantikan hakim terdapat dua percanggahan besar. Pertama tidak merujuk langsung kepada 15 syarat kelayakan menjadi hakim mengikut hukum syarak.
Yang kedua rang EKJS (Hudud dan Qisas) Terengganu tidak ada peruntukan khusus mengenai syarat-syarat kelayakan menjadi hakim. Sebaliknya sekadar disentuh secara tumpang dalam fasal 66 (1) Mahkamah Bicara Syariah Khas yang berbunyi “…daripada hakim Mahkamah Tinggi Syariah atau daripada seorang yang berkelulusan dan berkelayakan dilantik sebagai Hakim Mahkamah Tinggi Malaya.”

Melayu Perak said...

Yang peliknya apa yang dibentangkan dalam seminar 12 Mei 2002, bulat-bulat Pas Terengganu mencedok fasal 68 EKJS (II) 1993 Kelantan menjadi fasal 70 dalam `Draf Cadangan’ yang dibentang pada seminar di Kuala Terengganu. Tiba-tiba dalam rang yang diluluskan di DUN 7-9 Julai 2002 terus dibuang sahaja fasal berkenaan.
Apakah peruntukan fasal 68 EKJS (II) 1993 Kelantan itu tidak diiktiraf oleh Pas Terengganu? Tetapi harus diingat, apabila tidak mengikut syarat-syarat kelayakan dalam Islam maka seseorang hakim itu tidak sah melakukan perbicaraan. Dengan itu seluruh proses Mahkamah Syariah Khas di bawah Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud dan Qisas) Terengganu menjadi tidak sah.
Jadi.., kesimpulannya di sini ialah, Hudud Allah dengan Hudud PAS berbeza. PAS mengubahsuai Hudud Allah supaya memberi manfaat kepada mereka dan mengatakan Hudud PAS adalah Hudud Allah. Mereka juga mendakwa, menolak Hukum Hudud PAS samalah seperti menolak Hudud Allah.
Hukum Hudud Allah tak boleh dipinda atau dikurangkan. Jika hitam, maka hitamlah, tidak boleh dicat putih ataupun kelabu. Jelaslah PAS memperalatkan Agama Islam demi kepentingan politik. Kemudian menuduh UMNO kafir semata-mata kerana Tun Mahathir menolak Hudud PAS.


Source: Kumpulan Menyokong UMNO (MYKMU)

Anonymous said...

Sapa2 yg ada anak2 perlu sumbangan pendidikkan/kesihatan. Mai pej PAS!
Kita bole bagi setakat yg mampu tanpa syarat.

Bukan macam parti sebelah tu... bagi duit dgn borang ahli selkali!

Anonymous said...

Seronok tengok najib dan suami bertemu rakyat perak ari ni. Naik bas lagi. Belum pernah dibuat menteri lain. Naik bas yg mcm bas ipoh ke kampar tu ke tok jib.

Anonymous said...

Anon September 24, 2011 6:50 PM

What a fucking joke. HAHAHAHAHAHAHAHA

Then do you think, you people really powerfull?

Get a life you stupid faggots, get a life.

HAHAHAHAHAHAHA

Anonymous said...

Najib seperti yang dilaporkan oleh Mstar menegaskan tidak akan melaksanakan hudud atas alasan yang sama dibangkitkan oleh bukan Islam dan orang Islam yang jahil tentang perundangan tersebut. Alasan ketidakseimbangan masyarakat dibangkitkan untuk menolaknya mentah-mentah. Jangan terkejut jika esok atau lusa beberapa ulama UMCO akan mengeluarkan kenyataan berbelit-belit untuk menyokong bos mereka ini. Ada yang sanggup mengeluarkan ayat al-Quran dan hadis untuk menyokongnya, walaupun mereka tahu kewajiban orang Islam menegakkan hukum ALLAH.

Anonymous said...

Ditanya sama ada undang-undang hudud tidak akan dilaksanakan di Malaysia, Mohd Najib berkata elemen hudud sudah dipraktikkan dalam sistem sedia ada namun ‘bahagian yang keterlaluan ditolak ke tepi’.

Ooooo...ada bhg keterlaluan dlm hukum AlQuran!!!

Maahad mana dia ni mengaji????

Anonymous said...

MCA menyelar tindakan mengheret Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu ke mahkamah berhubung kenyataan berkenaan peristiwa Bukit Kepong kerana ia hanya akan meninggalkan imej buruk di pihak kerajaan dan membawa simpati kepada pembangkang.

Naib Presiden MCA Gan Ping Sieu berkata, tindakan mengenakan tuduhan ke atas Mohamad atau lebih dikenali sebagai Mat Sabu hanya akan menimbulkan keraguan mengenai dasar pembaharuan dan kebebasan sivil yang cuba dibawa oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sejak kebelakangan ini.

Sebaliknya kata Gan, kerajaan seharusnya membiarkan Mohamad dan penyokongnya terus mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang tidak masuk akal, bukannya menghadapkan mereka di mahkamah.

Katanya, kontroversi-kontroversi berkaitan fakta sewajarnya diselesaikan menerusi debat peringkat tinggi dan juga menerusi kajian akademik.

“Mengambil tindakan mahkamah hanya akan membawa gambaran negatif ke atas kerajaan,” kata beliau dalam satu kenyataan hari ini.

Mohamad dihadapkan di Mahkamah Sesyen Butterworth pada 21 September lalu kerana dituduh membuat tohmahan yang memburukkan nama baik anggota polis dan keluarga mereka dalam ceramahnya di Padang Menora, Tasek Gelugor.

Mohamad, 57, mengaku tidak bersalah dan minta dibicara terhadap pertuduhan mengikut Seksyen 500 Kanun Keseksaan itu.

Beliau didakwa memfitnah anggota-anggota polis dan keluarga mereka yang mempertahankan diri dalam serangan komunis di Balai Polis Bukit Kepong pada 23 Februari 1950, dengan mengetahui bahawa tohmahan yang dibuat akan merosakkan nama baik anggota polis dan keluarga mereka.

Bagi pertuduhan alternatif, Mohamad didakwa telah memfitnah anggota-anggota polis iaitu Konstabel Marin Abu Bakar Daud, Konstabel Jaafar Hassan dan Konstabel Yusoff Rono serta ahli keluarga mereka yang mempertahankan diri dalam serangan pengganas komunis di Balai Polis Bukit Kepong dengan membuat tohmahan dalam ucapan ceramah.

Meskipun tidak setuju dengan tindakan mengenakan tuduhan ke atas Mohamad, Gan berkata, beliau juga tidak setuju dengan kenyataan pemimpin itu kerana turut menyinggung perasaan keluarga mangsa

Anonymous said...

Najib menganggap hukuman potong tangan, sebat, dan rejam itu keterlaluan? Adakah Najib dan UMCO menganggap hukuman yang ditetapkan oleh Allah itu keterlaluan?

Ooooo...dia mengaji di maahad London!!!

Anonymous said...

Di balik penentangan oleh golongan Islam jahil dan sekular, orang bukan Islam yang jahil dan kuat menyibuk urusan agama orang lain, kita terkejut dengan saranan dan pengakuan pemimpin Kristian yang mengalu-alukan pelaksanaan hudud di Kelantan.

Anda boleh baca kenyataan pemimpin Kristian itu pada pautan : Top Catholic bishop tells non-Muslims to support hudud in Kelantan dan Christian groups: Nothing wrong with hudud as long as non-Muslims protected.

Melayu Perak said...

tindakan menyaman Mat Sabu adalah sebab ada laporan polis dari keluarga mangsa Bt.Kepong terhadap Mat sabu....

tidak dari kerajaan....

Anonymous said...

bagaimana UMCO mahu melaksanakan hudud kerana pemimpin mereka bergelumang dengan pelbagai macam dosa? Silap-silap banyak yang bakal direjam sampai mati jika cukup syarat pelaksanaan hukum. Seperkara lagi menolak hudud itu samalah seperti menolak Allah. Adakah kita mahu menolak Allah semata-mata untuk kepentingan golongan yang gemar melakukan maksiat dan merompak harta dan duit rakyat?

Anda mahu mengundi UMCO dan BN? Silakan, kongsi syer di akhirat nanti! mmuuaahhhahahahaaha!!!

Melayu Perak said...

memang lah kristian sokong hudud Pas....sebab orang bukan islam akan dikenakan akta jenayah biasa....

yang teruknya orang islam....terutama bila orang bukan islam merogol orang islam....

yang bertanggungjawab membuktikan kes rogol berlaku terletak kepada mangsa...

Melayu Perak said...

silap-silap si-pompuan kena sebat 80 kali...kerana qazaf...

Anonymous said...

Tahniah TGNA! Bijak berpolitik rupanya org tua ni.

NAJIB SUDA TENTU AKAN DILAKNAT OLE SULURUH UMAT ISLAM!!!

NAJIB TOLAK HUDUD! TOLAK ISLAM!!

Mampuih la umco, nak cari undi cina, buang undi Melayu!!!

Tuhan Maha kaya!! Bayaq cash!!!

Otak Geliga said...

aku terlupa nak tulis tadi....hehehe

PASngok is DEAD!!...ok....hehehe

Anonymous said...

Melayu Perak 118,
yang teruknya orang islam....terutama bila orang bukan islam merogol orang islam....

Jika yg rogol tu bukan Islam. Dia kena 20thn, 18 sebatan kat sivil court!!!

Yg masaalah ialah, jika Muslim rogol non muslim.

Kelam kabut sivil court. Syariah...relax je!!!!

Anonymous said...

MCA dah kuaq statement!

Isu Mat Indera & Hudud lonjakkan carta PR!!!!!

mmuuaahhhahahaha!!!

Otak Geliga said...

PASKO??....PASICO???..PACHINCO???...mcm unik je nama PASngok kalau gabung ngan APCO....hehehe

tiba2 terlintas, soo aku tulis je lah sblm terlupa...hehehe

ok la nak tidor dah...ngantuk ni....hehehe

aku kena tulis lg sekali nih....hehehe

PASngok is DEAD!!!!

Anonymous said...

Tgk depan - Mat Indera
Tgk kanan - Hudud
Tgk kiri - MCA
Tgk belakang- Gerakan

Pejam mata - Muhyiddin

Mmuuaahhhahahaha!

botak lagi le kpla aku...!!!

Anonymous said...

Weeeiiitt...!!!

Jom tidoq!!!!!

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 222   Newer› Newest»