IKLAN BERBAYAR

Tuesday, October 25, 2011

LAPORAN AUDIT : KALID GAGAL LAGI.

prestasi syarikat milik kerajaan negeri selangor terus rugi. 
apa kalid buat ?
apa punaisihat ekonomi buat ?
KLIK SINI

71 comments:

Anonymous said...

punaisihat beri tunjuk ajar RM 1 kepada punahsihat maka dapatlah punah-ranah.

Anonymous said...

sedangkan pulau pinang under akauntan bertaraf khalifah pun boleh defisit , apatah lagi under penasihat ekonomi RM1 berkelulusan sastera..

hehehe

Anonymous said...

Ekonomi Negeri Selangor merudong 10% ini tandanya Punasihat Al-Jubori Kongh Kalikong........

Anonymous said...

KDEB rugi sbb tanggung subsidi air utk rakyat. Kira OK la tu. Dipulangkna faedah kepada rakyat. Itu laporan tahun 2009. 2010 untung...Berbanding kerajaan BN, kerugian sbb pembaziran. Rasuah dan habuan utk kroni. Apa yg rakyat dapat. National feedlot, pembelian barangan berlipat kali ganda mahal dari harga pasaran.

Anonymous said...

boleh percaya ke buku jingga jika camni la ceritanya?

hehehe

Anonymous said...

anon 7:28,

subsidi air menguntungkn golongan elit yakni golongan elit dapat subsidi air.

tetapi subsidi elektrik untuk satu malaya hanya menguntungkan golongan miskin. mana lebih baik/

Anonymous said...

Tak malu ke Khalid sama Nik Ajis dan Ajijan?

Meskipun Nik Ajis dan Ajijan lulusan agama tetapi bila pegang negeri mundur masih cukup makan dan pakai.

Khalid pegang ijazah ekonomoney berjela-jela tetapi bila pegang negeri paling makmur serba tak menjadi?

Anonymous said...

Ikut buku jingga .. Penang jadi gaplah jingga ...

Yang Anwar pandai bab ayiaq ... dan buat ayiaq ...

Akhirat esok tak berenti kote dia berkata-kata .... zina sana sini ...meliwat sana sini mcm orang tak dak ugama.

Malaysia akan musnah di tangan orang macam ni.

Anonymous said...

Blogger umno & pencacainya macam lepas kena sawan selepas kecewa dengan sambutah himpunan sejuta umat. Seumur hidup blogger umno & pencacainya , inilah pengalaman paling memalukan dalam sejarah hidup mereka. hehehe

zali

Anonymous said...

Dulu masa zaman guthrie ..khalid dikawalselia dgn baik oleh stakeholder ....

Sekarang ni dipimpin oleh Anwar Ibrahim ... lulusan kelas tiga ijazah bahasa melayu ... bekas TPM dan Menteri Kewangan yang gagal .... bapa yang gagal mendidik anak .... suami yang gagal membimbing isteri .... seorang penipu besar, seorang biseksual .... kaki zina ... munafik besar ....

Mana nak datangnya barakah? Bagaimana Allah nak redho dgn perangainya yang sejahat-jahat Jin?

Anonymous said...

Ehh.. sapa cakap DS Anwar gagal? Diakan pemimpin dunia ... lebih hebat drp TG Nik Aziz ... aku sanggup berkorban jiwa raga untuk DS Anwar.

zali

Anonymous said...

apa nak malu himpun gagal? perhimpunan itu untuk menegakkan agama. ko tak sedarka? mereka yang hadir semuanya sopan, tak ada maki hamun, berdoa untuk kesejahteraan umat. ini bukan kerja UMNO, fasal agama tak ada kena mengena dengan politik, yang ko meroyan seronok sangat HIMPUN gagal tu kenapa? adakan HIMPUN tu menyebabkan tubuh badan ko luka parah atau keluarga ko semua lingkup? kalau ko tak suka, ko jangan campur. benci betul dengan semua komen ko, seolah ko tu bijak la sangat. ingat Allah la kawan.

Anonymous said...

Ini mesti meloyakini tak laporkan nih! cakap besar.. yang besar konek si giant (khalid gagap) dan nuar! Makin tua, makin bengkok, dan bongok!

Kesian negeriku ini! Ni semua pasal orang melayu yang bongok kasi muka dan undi kat babi babi di selangor ni!

Anwar Ibrahim said...

Terima Kasih Zali .... aku cinta padamu.

Mohamad Sabu said...

Mah .... mah ....dimana kau, mah?

eeehhh.... silap forum.

Anonymous said...

Kat Pulau Pinang ... Khalipork Lim Guan Eng lebih suka jual lot tanah kubur yang lebih menguntungkan daripada rumah kos rendah.

Kerajaan Pakatan dah kategorikan melayu kepada 2 bahagian.

1. Melayu Tanjung (Mamakputra)
2. Melayu Ori

Anonymous said...

Kerajaan Pakatan dah kategorikan melayu pulau kepada 2 bahagian.

1. Melayu Tanjung (Mamakputra)
Kawasan lingkungan Jelutong ke Tanjong)

2. Melayu Ori (Bumiputera)
Kawasan Gelugor ke Balik Pulau

Jangan mare ....

Anonymous said...

Punaisehat asyik main dgn punai bro. Mcmana nak uruskan negeri. Punai hari2 bekokok mintak cipap.

usin said...

Blogger umno & pencacainya macam lepas kena sawan selepas kecewa dengan sambutah himpunan sejuta umat. Seumur hidup blogger umno & pencacainya , inilah pengalaman paling memalukan dalam sejarah hidup mereka. hehehe

zali

October 25, 2011 8:00 PM
===============================
hai zalimangkok, lari tajuk nampak. tak puas ati negeri bwh tadbir pakatan kena tegur ketua juruaudit sbb tak reti urus tadbir kewangan ke? terimalah zalimangkok, itu adalah realiti. biasalah, negeri bwh bnpun bukan bagus mana. bila kena tegur, terima & buat pembaikan. tak perlu kona baring cari salah pihak lain atas kebongokan & kebangangan diri sendiri. menurut laporan ketua juruaudit negara, banyak agensi2 kerajaan pusat juga mempunyai kelemahan tadbir urus kewangan. urut dada & tenangkan hati zalimangkok ye, selangor & kelantan mempunyai ketua kerajaan yg lembab & lemah..hehehe

Anonymous said...

Fikirlah macam ini:

ambil penang dari muka hipokrit sedia ada (dap) dan berika pada muka baru yang lebih suci (pas).

dalam masa sama, pulangkan Selangor pada UMNO iaitu pihak yang tidak tergagap-gagap dalam menangani isu murtad.

Sekadar cadangan

Anonymous said...

peduli apa aku kerajaan selangor gagal ke tidak.

janji PR ada mempunyai simpanan dana yang cukup untuk memastikan serangan sengit pada pru13 akan untuk berdepan dengan umnu.

anwar is a genius man.

zali

Anwar Ibrahim said...

Zali ... nanti kau datang rumah aku ambik RM2.00 .... good dog

Anonymous said...

KALAU DAH RUGI MAKNANYA BODOHLAH PUNYA PUNAISIHAT $1 NEGERI SELANGOR.

BERUK PUN TAHU KIRA UNTUNG DAN RUGI.JANGAN BAGI MACAM - MACAM ALASAN .

KALAU DAH TAK PANDAI MENTADBIR MENGAKU SAJALAH. JANGAN SALAHKAN ORANG LAIN.

Anonymous said...

Ulasan dari pencacai umno macam melepas batu di tangga. Tak baik demam lagi ke setelah kecewa dgn himpunan sejuta umat. Esok tak nak buat himpunan lagi ke ? ke dah fobia dgn himpunan. hehehe

zali

usin said...

Zali ... nanti kau datang rumah aku ambik RM2.00 .... good dog

October 25, 2011 8:45 PM
===================================
yes bro!! zali is a real good dog with doggie style specialist..

Anonymous said...

...PUKIMAK MUSANGKA DENGAN ZALI MANA?

SIAL PUNYA MANUSIA!

-nik ajis babi-

Anonymous said...

Pencacai-pencacai umno tak perlu ulasan ilmiah kerana mereka mana ada otak nak berfikir. Kita bagi perkataan "Himpunan Sejuta Umat" sudah menggelupur kepanasan. hehehe

zali

Anonymous said...

untuk berhujah dengan penyokong2 umno, senang je. bagitau perkara yang sebenar.

PAS memang teruk, sanggup melakukan apa sahaja semata - mata nak agenda berjaya direalasasikan.

dan kebanyakan komenter2 PAS memang semuanya buta tuli dalam untuk mempertahankan sesuatu kerana mereka kurang cerdik.

aku bangga kerana aku dianggap kt ruang komen GAP sebagai penyokong PAS yang bijak berhujah.

seperti aku katakan, siapa la aku kalau nak dibandingkan dengan penyokong2 Umno yang tak kenal nik aziz.


Nik aziz adalah sumber inspirasiku dan lambang PAS adalah jiwa ku.

PKR dan DAP adalah rakan2 ku dunia dan akhirat.


zali

Anonymous said...

PAS , PKR & DAP parti politik yang bermaruah & berwibawa.

UMNO parti yang penuh rasuah ibarat sebuah tong taik. hehehe

zali

Anonymous said...

ZALI YOU ARE DAMPED RIGHT PAS,PKR DAN DAP PARTI YANG TERAMAT BERMARUAH?
SEBAB ADA:
1. PELIWAT
2. PENZINA
3. AND LATEST ADDITION ADA PERABA
CHILD MOLEST 200K.
4. LUPA ADA ELIZABETH KANG KANG
ha.ha.

MOST OF ALL ZALI PAKATAN ADA MAHA RAJA LAWAK DAN KAKI KELENTONG.

Anonymous said...

UNTUK ARTIKEL NI JE ZALI DAPAT RM14.

SATU KOMEN RM2 PAS BAGI.

DALAM HATI, ZALI TAK YAH BEKERJA LAGI MAK.

ZALI XYAH JAGA PARKING CERAMAH LAGI MAK.

PENINGKATAN KUALITI HIDUP ZALI.


MUAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHAHAHAHAHAHAHAHAHA

Anonymous said...

ZALI

CYBERTEROMPAH PAS YANG BERGITU DEDIKASI.

SATU KOMEN ZALI DAPAT RM2.

GILA..KEJA SENANG TUUUUU...

MUAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAAHAHAHAH

Anonymous said...

Alahhhh, buat2 tak tau pulak ...

Yg menyeleweng dan melingkupkan duit dlm jabatan2 kerajaan tu semuanya adalah LALAT2 HIJAU DAN SETAN MATA SATU supaya nampak kerajaan tidak amanah dan dibenci rakyat. Itulah tugas2 rasmi mereka dlm kerajaan.

Mereka ni sebenarnya jembalang2 belaan PUNAISIHAT RM1 DAN HJ BESI, yg skrg dah ramai yg tanpa segan-silu menunjukkan belang sebenar ...

Anonymous said...

ZALI YOU ARE BETTER PAID THAN PUNAISEHAT EKONOMI NEGERI SELANGOR.YOU GOT RM2.FOR ONE ENTRY WHEREAS ANWAR ONLY PAID RM1. ..OK LAH TU.

TAHUN DEPAN KOT2 GAJI NAIK HE..HE..

Anonymous said...

tak sangka pulak Himpunan Sejuta Ummat membuatkan cybertrooper pembangkang tak menang tangan untuk meneutralkan politikal mileage yang diraih oleh BN.

bayangkan kalau kesemua yang hadir diperhimpunan sejuta ummat pakat undi BN, alamatnya meroyanlah PR dan tersekatlah sumber rezeki cybertrooper.

Anonymous said...

PR kota janji air percuma kerana semua dapat. Miskin dan kaya sama-sama rasa.

PR tak tunaikan lain-lain janji kerana ia lebih memberi nikmat kepada golongan bawahan tetapi golongan atasan tak ramai yang layak.

Dalam kata lain kebajikan di negeri PR adalah kebajikan berorientasikan golongan atasan tetapi bukan kerana orang bawahan.

Pengkaji Soasial

Anonymous said...

Orang bawahan di negeri PR dapat buah pala tetapi orang atasan dapat buah pedada? Pilih bulu!

Anonymous said...

Kalau penang ada agenda tersirat menolak mukmin ke daratan, apakah ketiadaan projek rumah murah bawah 'pakatan ramas' sebagai satu permulaan untuk menolak mukmin ke laut?

Pikio-Pikio Yoep.

Anonymous said...

GUESS WHAT THEY SAY YOU PAID HIM PEANUT YOU GET NUTS HA...HA...HA..

GAJI RM1.00 MANA BOLEH KERJA.....JAM DIA PUN BRANDED JAM OMEGA..DAH JUMPA BELUM?

Matt said...

(tukar tajuk)

utk pengetahuan zali, peribadi ahli pas le antara paling jijik aku pernah jumpa..

pakai jubah, panggil org 'anjing' la 'babi' la. paham ayat dua tiga kerat ingat diri dia lebih Islam dari org lain..

baca berita standard terencat akal dlm harakah tu pun dh bangga, mcm lebih faham drpd menteri..

pastu angkuh, sombong, mcm puak2 dia je betul. Rasulullah tk begitu, sunnah baginda ialah berhemah dan bijak.

yang angkuh dan sombong ialah iblis. angkuh dan sombong mcm ko zali adalah pengikut sunnah iblis..

zat said...

The Selangor state government has been lauded in the 2010 Auditor-General’s Report for its “very good” performance in decreasing public debts.

“Performance in payment of public debt in 2010 was very good because public debt dropped by RM58.91 million whereas loan repayment arrears were reduced by RM173.47 million,” said the report.

The report showed that in 2010, the Pakatan Rakyat-controlled state’s debt to the federal government had decreased by 5.5% (RM58.91 million) – from RM1,004.64 million (2010) compared to RM1,063.55million (2009).

The loan repayment arrears were reduced by 20.9% from RM829.86 million (2009) to RM656.39 million (2010).

mohamed said...

"Nik aziz adalah sumber inspirasiku dan lambang PAS adalah jiwa ku.

PKR dan DAP adalah rakan2 ku dunia dan akhirat.

zali

October 25, 2011 9:05 PM"

Macam dah terkena air terompah nik aziz je! Tidak ada ulamak didunia ni lebih bebal, lebih memecahkan ummah dari nik aziz, percayalah.

Penyakit dia, dia ingat dia setaraf dengan Nabi2, atau lebih.

Dia benar2 percaya apa yang tekeluar dari mulutnya adalah benar, tak boleh disangkal, termasuk apabila dia menudah ALLah pun mencarut..nauzubillah...

Dia angap tiada seorang pun ulamak di negara kita ni yang setaraf dengan dia atau setanding dengan dia.

Riak benar orang tua ni..

Yang paling jahat sekali ialah kita disuruh tak payah berterima kasih kepada sesama manusia yang memberi, kerana itu semua dari ALLAH.

Ini termasuk kerja dengan kerajaan dapat gaji, lepas tu, hina Kerajaan, maki Kerjaan, sabotage Kerajaan. Begitu juga dengan swasta agaknya.

Ini boleh juga ditapsirkan, ia itu tak payahlah berterima kasih kepada mak, ayah, kerana apa redzki yang mereka beri pada kita sejak kecil lagi, semua dari ALLah, bukan dari mereka.

Salah tu..

Sebenarnya semuanya redzki dari ALLAH jua. Tetapi kalau tak faham sebenarnya, jagan ambil jalan singkat, dan menerima tpsiran mudah nik aziz. Ia membodohkan diri sendiri ja.

Semua mahkluk diberi peranan
masing2 didunia ALLAH ni . Kita tidak dibenarkan memutus talian salitulrahim. Satu dari caranya ialah kita harus berterima kasih kepada yang memberi.

Melayu Perak said...

5.4. PENEMUAN AUDIT
Pengauditan yang dijalankan antara bulan September hingga Disember 2010 mendapati
secara keseluruhannya pengurusan peruntukan Perbelanjaan Am/Luar Jangka B29 dan P29
adalah kurang memuaskan. Sungguhpun peruntukan yang dibelanjakan telah diluluskan
oleh Pegawai Kewangan Negeri dan dibelanjakan berdasarkan kelulusan yang diberikan
serta prestasi perbelanjaan yang baik tetapi terdapat beberapa kelemahan yang perlu diberi
perhatian bagi meningkatkan kecekapan pengurusan peruntukan dan perbelanjaan di bawah
maksud tersebut. Antara kelemahan yang diperhatikan ialah Maksud Perbelanjaan keduadua
peruntukan B29 dan P29 tidak jelas, kawalan perbelanjaan tidak memuaskan, bayaran
yang kurang teratur, perancangan perbelanjaan yang kurang cekap serta garis panduan
untuk sumbangan kepada institusi/badan bukan Kerajaan dan sekolah tidak disediakan.
Penjelasan lanjut berhubung dengan perkara yang ditemui adalah seperti di perengganperenggan
berikut:
5.4.1. Maksud Perbelanjaan Tidak Jelas
5.4.1.1. Perkara 103 Perlembagaan Persekutuan, Seksyen 11 Akta Acara Kewangan
1957 dan Arahan Perbendaharaan (AP) 21 menyatakan kebenaran menggunakan
Kumpulan Wang Luar Jangka bagi keperluan tambahan yang segera. Perkara LXXXIX (2)
Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor 1959 juga menetapkan wang boleh
dikeluarkan daripada Kumpulan Wang Disatukan mengikut cara yang diperuntukkan oleh
Undang-undang Persekutuan. Sehubungan ini, Kerajaan Negeri telah menubuhkan
Kumpulan Wang Amanah Belanja Mengejut dan Tabung Bencana Khas bagi menampung
perbelanjaan luar jangka dan bencana.
5.4.1.2. Memandangkan 2 tabung yang berasingan telah ditubuhkan untuk membiayai
perbelanjaan luar jangka, pihak Audit tidak dapat mengesahkan asas pewujudan
peruntukan B29 dan P29 kerana dokumen yang berkaitan dengan justifikasi pewujudan
peruntukan ini tidak dapat dikemukakan untuk pemeriksaan. Semakan Audit selanjutnya
mendapati Kumpulan Wang Amanah Belanja Mengejut yang berbaki RM8.10 juta tidak
pernah digunakan sejak tahun 2003. Manakala Tabung Bencana Khas mempunyai
perbelanjaan bagi tahun 2003 hingga 2010 seperti di Jadual 5.2.

Melayu Perak said...

Jadual 5.2
Baki Kumpulan Wang Amanah Belanja Mengejut
Dan Perbelanjaan Tabung Bencana Khas Bagi Tahun 2003 Hingga 2010
Tahun
Baki
Kumpulan Wang Amanah
Belanja Mengejut
Pada 31 Disember
(RM Juta)
Jumlah Perbelanjaan
Tabung Bencana Khas
Pada 31 Disember
(RM Juta)
2003 8.10 0.33
2004 8.10 0.68
2005 8.10 1.16
2006 8.10 0.56
2007 8.10 3.99
2008 8.10 1.78
2009 8.10 4.57
2010 8.10 0.76
Sumber: Perbendaharaan Negeri Selangor
5.4.1.3. Menurut Penasihat Undang-undang Kerajaan Negeri Selangor, pewujudan
peruntukan Perbelanjaan Am/Luar Jangka B29 dan P29 Perbendaharaan Negeri
Selangor adalah teratur dan sah dari segi undang-undang dan peraturan kewangan.
Selain itu, pihak Perbendaharaan Negeri Selangor juga memaklumkan mulai bajet tahun
2012, Kumpulan Wang Amanah Belanja Mengejut akan digunakan bagi perbelanjaan luar
jangka manakala peruntukan B29 dan P29 akan digunakan untuk tujuan tambahan
peruntukan kepada kumpulan wang amanah ini apabila terdapat keperluan sahaja.
Pada pendapat Audit, peruntukan Perbelanjaan Am/Luar Jangka tidak perlu
disediakan bagi memenuhi keperluan perbelanjaan yang tidak dijangka atau tidak
dirancang kerana peruntukan kewangan yang sedia ada di bawah Kumpulan Wang
Amanah Belanja Mengejut dan Tabung Bencana Khas adalah memadai.
5.4.2. Kawalan Perbelanjaan Am/Luar Jangka P29 Tidak Memuaskan
5.4.2.1. Peruntukan P29 adalah bagi membiayai projek khusus yang tidak dapat dijangka
dan dirancang lebih awal. Oleh itu, peruntukan yang telah diluluskan hendaklah
digunakan sewajarnya supaya projek yang dimohon dilaksanakan dengan sempurna.
Semakan Audit terhadap 14 projek pembangunan yang dilaksanakan menggunakan
peruntukan P29 mendapati prestasi perbelanjaan berbanding peruntukan yang diluluskan
bagi 11 projek yang telah dilaksanakan oleh Jabatan/Agensi Kerajaan Negeri Selangor
adalah sangat baik iaitu antara 91.8% hingga 99%. Manakala bagi 3 projek lain, prestasi
perbelanjaan adalah tidak memuaskan iaitu antara 20.7% hingga 40.2% seperti di
Carta 5.1.

Melayu Perak said...

5.4.2.2. Perkara ini berlaku kerana kelulusan Pegawai Kewangan Negeri tidak
mengkhususkan peruntukan tersebut bagi membiayai projek pembangunan tertentu. Ini
mengakibatkan bayaran projek ini tidak menggunakan peruntukan P29 sepenuhnya,
sebaliknya menggunakan peruntukan yang lain seperti P04 (Projek Am), P12 (Peruntukan
Pembangunan Jabatan Kerja Raya Negeri Selangor) dan Geran Penyenggaraan Jalan
Raya (kod 60002). Selain itu, tiada kawalan diwujudkan sama ada di peringkat
Perbendaharaan Negeri Selangor atau Jabatan/Agensi bagi mengawal peruntukan yang
telah diluluskan terhadap setiap butiran projek/aktiviti. Peruntukan yang telah diluluskan
juga tidak disenarai dan dipantau status pelaksanaan dan perbelanjaannya dari semasa
ke semasa. Butiran lanjut bagi 3 projek di atas adalah seperti berikut:
a. Projek Membaik Pulih Cerun Runtuh Di Desa Melor, Serendah

Melayu Perak said...

b. Projek Pengisian Zoo Reptilia Dan Akuarium Ikan Darat Di Taman Alam Kuala
Selangor

c. Projek Memperindahkan Kawasan Dan Membina Medan Ikan Bakar Serta
Dataran Esplanade Di Pantai Jeram, Kuala Selangor

Pada pendapat Audit, pembiayaan satu projek menggunakan 2 peruntukan yang
berbeza menunjukkan kawalan peruntukan yang tidak cekap di mana prestasi

perbelanjaan bagi peruntukan yang diluluskan tidak dapat diukur secara terus.
Pemantauan penggunaan peruntukan serta pelaksanaan projek hendaklah dibuat
secara berkala supaya peruntukan yang diluluskan digunakan sepenuhnya bagi projek
yang dimohon.
5.4.3. Bayaran Kurang Teratur
5.4.3.1. Antara peraturan kewangan melibatkan proses bayaran bagi kerja yang telah
dilaksanakan ialah seperti berikut:
a. AP 59 - perkhidmatan yang dibekalkan dengan suci hati tidak boleh ditahan
bayarannya tetapi dibayar menggunakan Kumpulan Wang Pendahuluan Diri dan
diselaraskan dalam tempoh 60 hari selepas bayaran dibuat.
b. AP 99 - baucar bayaran hendaklah disokong dengan dokumen yang lengkap.
c. AP 103 - bayaran kepada pembekal dibuat dengan segera dalam tempoh 14 hari
daripada tarikh bil diterima.
d. AP 180.2(c) - perolehan kerja melebihi RM20,000 dibuat secara sebut harga.
5.4.3.2. Semakan Audit terhadap pematuhan peraturan kewangan bagi bayaran yang
dibuat melalui 289 baucar bayaran bernilai RM113.88 juta di bawah peruntukan B29 dan
P29 di Perbendaharaan Negeri Selangor, Majlis Perbandaran Selayang, PDT Kuala
Selangor dan PDT Hulu Selangor mendapati perkara berikut:
a. MPS telah diluluskan peruntukan berjumlah RM2.82 juta pada tahun 2009 untuk
membiayai Projek Pembangunan Kecil yang telah selesai dilaksanakan pada tahun
2008 di mana sebanyak 198 baucar bayaran telah dikeluarkan bagi perbelanjaan
berjumlah RM2.59 juta pada akhir tahun 2009. Pemeriksaan Audit terhadap 22
baucar bayaran berjumlah RM381,858 mendapati berlaku ketidakpatuhan terhadap
peraturan seperti berikut:
i. Kesemua 22 perbelanjaan tahun 2008 ini tidak dibuat mengikut AP 59 sebaliknya
telah dibuat melalui proses baucar bayaran biasa pada tahun 2009.
ii. Kesemua 22 bayaran ini juga tidak menggunakan dokumen sokongan tahun 2008
seperti surat tawaran, inden kerja, invois dan pengesahan kerja sebaliknya
disediakan semula pada tahun 2009 bagi tujuan bayaran tersebut iaitu selepas
kerja siap dilaksanakan. Dokumen sokongan adalah termasuk sijil perlindungan
insurans yang memerlukan kontraktor membuat bayaran semula premium
insurans bagi kerja yang telah siap dilaksanakan pada tahun 2008. Keadaan ini
telah menjejaskan integriti prosedur kewangan Kerajaan yang memberi gambaran
bahawa dokumen kewangan boleh disediakan semula pada bila-bila masa
sebagai syarat memenuhi prosedur kewangan. Antara contoh kerja yang terlibat
adalah seperti di Jadual 5.3.

Melayu Perak said...

Jadual 5.3
Contoh Kerja Yang Disiapkan Pada Tahun 2008 Tanpa Dokumen Sokongan
Bil. Butiran Kerja
No. &
Tarikh
Baucar/
Amaun
(RM)
Tarikh Siap
Kerja
(Invois Asal/
Dokumen
Pengesahan
Siap Kerja)
Butiran Pada Dokumen Yang Disediakan Semula Pada
Tahun 2009
Tarikh
Surat
Tawaran/
Setuju
Terima
Tarikh
Perakuan Siap
Kerja (Pada
Inden Kerja)
Tarikh
Invois
Tempoh
Tanggungan
Insurans/Nilai
(RM)
1.
Menurap jalan di
Jalan SJ5, Selayang
Jaya (Pakej 1)
A0141258/
21.7.2009
(15,270.60)
2.3.2008 8.6.2009 23.6.2009 23.6.2009
8.6.2008 -
25.6.2009
(RM387.50)
2.
Menurap jalan di
Jalan SJ5, Selayang
Jaya (Pakej 2)
A0141255/
21.7.2009
(17,137.80)
2.3.2008 8.6.2009 23.6.2009 23.6.2009
8.6.2008 -
25.6.2009
(RM387.50)
3.
Menurap jalan di
Jalan SJ5, Selayang
Jaya (Pakej 3)
A0141259/
21.7.2009
(15,037.20)
2.3.2008 8.6.2009 23.6.2009 23.6.2009
8.6.2008 -
25.6.2009
(RM387.50)
4.
Menurap jalan di
SAR Integrasi Jabal
Nur, Taman Sri
Gombak
A0142327/
13.8.2009
(13,410.00)
6.3.2008 8.6.2009 22.6.2009 22.6.2009
1.6.2009 -
25.6.2009
(RM319.25)
5.
Membaik pulih
sekeliling dewan
orang ramai Kuala
Garing
A0143184/
26.8.2009
(72,477.25)
16.3.2008 14.8.2009 18.8.2009 20.8.2009
11.6.2009 -
25.6.2009
(RM440.00)
6.
Memasang lampu
jalan awam di
sepanjang Jalan
Sekolah San Yuk,
Rawang (Fasa 1)
A0140242/
2.7.2009
(19,729.00)
21.2.2008 22.5.2009 9.6.2009 9.6.2009
1.6.2009 -
30.6.2009
(RM161.75)
7.
Memasang lampu
jalan awam di
sepanjang Jalan
Sekolah San Yuk,
Rawang (Fasa 2)
A0140243/
2.7.2009
(19,729.00)
21.2.2008 22.5.2009 9.6.2009 9.6.2009
1.6.2009 -
30.6.2009
(RM161.75)
8.
Memasang lampu
di tiang TNB, Kg.
Sg. Terentang
Rawang
A0140244/
2.7.2009
(17,589.00)
19.2.2008 22.5.2009 9.6.2009 9.6.2009
1.6.2009 -
30.6.2009
(RM161.75)
9.
Memasang lampu
di tiang TNB, Kg.
Sg. Terentang
Rawang (Fasa 2)
A0140245/
2.7.2009
(9,660.00)
21.2.2008 22.5.2009 9.6.2009 9.6.2009
1.6.2009 -
30.6.2009
(RM161.75)
Sumber: Majlis Perbandaran Selayang

Melayu Perak said...

Pada pendapat Audit, pengurusan bayaran adalah tidak teratur. Pihak Perbendaharaan
Negeri Selangor sepatutnya memberi nasihat mengenai kaedah bayaran tersebut di
atas bagi kerja tanpa dokumen sokongan semasa surat kelulusan dikemukakan
kepada MPS.
5.4.4. Perancangan Perbelanjaan Kurang Cekap
AP 34 menetapkan anggaran perbelanjaan hendaklah disediakan supaya menunjukkan
seberapa tepat yang boleh amaun yang sebenarnya dijangka akan dibelanjakan. Semakan
Audit mendapati peruntukan B29 telah digunakan untuk membiayai perbelanjaan mengurus
yang sepatutnya boleh/telah dirancang dan diluluskan dalam bajet sesuatu tahun kewangan
yang dibuat sebelum permulaan tahun kewangan berkaitan. Keterangan lanjut adalah seperti
berikut:
5.4.4.1. Sejumlah RM6.67 juta telah dibelanjakan bagi tahun 2008 hingga 2010 bagi
membeli kenderaan untuk pelbagai Jabatan seperti di Jadual 5.4. Perolehan kenderaan
tersebut tidak diperuntukkan di dalam peruntukan mengurus tahunan Jabatan atau
Perbendaharaan Negeri Selangor. Menurut Perbendaharaan Negeri Selangor, langkah ini
bertujuan sebagai kawalan perbelanjaan mengurus di mana bagi tahun-tahun tersebut
hanya sebahagian peruntukan melalui kod Objek Sebagai 34000 (Kenderaan dan
Jentera) diluluskan secara terus untuk semua Jabatan yang memohon. Permohonan
Jabatan akan direkodkan oleh Perbendaharaan Negeri Selangor dan peruntukan
perolehan kenderaan akan diluluskan dari semasa ke semasa melalui peruntukan B29
mengikut keperluan dan kemampuan kewangan Kerajaan Negeri

Melayu Perak said...

Jadual 5.4
Senarai Perolehan Kenderaan Menggunakan Peruntukan B29
Bagi Tahun 2008 Hingga 2010
Bil. Jabatan Jenis Kenderaan Amaun
(RM)
TAHUN 2008
1. PDT Gombak Proton Pesona 1.6
Toyota
41,741
97,168
2. Jabatan Perancang Bandar Dan Desa Toyota Fortuner 2.7V 106,618
3. Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri –
Bahagian Pengurusan Sumber Manusia
Toyota Fortuner 2.7V
Proton Waja 1.6
96,665
53,335
4. Jabatan Kehakiman Syariah 2 unit Toyota Innova 2.0 A/T 142,183
5. Perbendaharaan Negeri Selangor Kenderaan EXCO - Camry 2,199,048
6. Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri – Unit
Perancang Ekonomi Negeri
2 unit Inokom Santa Fe 2.7 Petrol
dan 2 unit Inokom Santa Fe 2.2
Diesel
408,000
Jumlah 2008 3,144,758
TAHUN 2009
1. Jabatan Pertanian Proton Perdana V6 75,323
2. Jabatan Mufti Toyota Innova 2.0G Auto 75,000
3. PDT Kuala Langat Nissan X-Trail 2.5L 94,000
4. PDT Gombak Nissan X-Trail 2.5L 93,629
5. Suruhanjaya Perkhidmatan Negeri Proton Waja 1.6 Campro 52,827
Jumlah 2009 390,779
TAHUN 2010
1. Perbendaharaan Negeri Selangor Satu unit Toyota Fortuner dan
3 unit Toyota Hilux 353,160
2. Pejabat Tanah Dan Galian Proton Saga BLM 39,530
3. Jabatan Mufti Proton Perdana 85,028
4. Jabatan Pengairan Dan Saliran
2 unit Nissan X-Trail
Toyota Fortuner
Lori 11 Tan
186,000
98,183
216,800
5. Jabatan Agama Islam Selangor 2 Unit Nissan Urvan Microbus
8 unit Waja 1.6 (A)
176,971
422,614
6. Jabatan Perkhidmatan Veterinar 4 unit Toyota Hilux 336,943
7. PDT Petaling Toyota Innova
Proton Saga BLM
72,416
37,072
8. PDT Gombak 2 unit Toyota Hilux 179,521
9. PDT Klang Toyota Hilux
Proton Exora
89,760
67,804
10. PDT Kuala Langat Toyota Innova 72,416
11. PDT Hulu Langat Toyota Hilux 89,760
12. PDT Sepang Proton Saga BLM 37,072
13. PDT Kuala Selangor Toyota Hilux 89,760
14. PDT Hulu Selangor Toyota Innova dan Toyota Hilux 162,177
15. PDT Sabak Bernam Toyota Hilux 89,760
16. Jabatan Kehakiman Syariah Proton Perdana
2 unit Toyota Innova
75,324
156,933
Jumlah 2010 3,135,004
Jumlah Keseluruhan 6,670,541
Sumber: Perbendaharaan Negeri Selangor
5.4.4.2. Selain perolehan kenderaan tersebut, terdapat perbelanjaan mengurus lain juga
dikenakan kepada peruntukan B29. Antara perbelanjaan yang dimaksudkan adalah
seperti di Jadual 5.5.

Melayu Perak said...

Pada pendapat Audit, penggunaan peruntukan B29 bagi pembelian aset dan
perbelanjaan mengurus lain yang sepatutnya boleh diperuntukkan lebih awal tidak
menepati prinsip kawalan bajet yang sebenarnya. Ia menggambarkan proses
perancangan dan penyediaan bajet yang tidak sempurna di peringkat Jabatan dan
Perbendaharaan Negeri Selangor. Pihak Perbendaharaan Negeri Selangor hendaklah
merancang pembelian aset di bawah peruntukan belanja mengurus dan dikemukakan
kepada Dewan Negeri untuk kelulusan.
5.4.5. Garis Panduan Untuk Sumbangan Tidak Disediakan
Setiap aktiviti/program Jabatan hendaklah mempunyai kaedah pelaksanaan yang jelas
supaya ia dapat dilaksanakan dengan cekap dan berkesan. Oleh itu, garis panduan
hendaklah disediakan bagi pelaksanaan setiap program/aktiviti Jabatan antaranya kaedah
permohonan dan kelulusan, kaedah pelaksanaan aktiviti/program seperti pengagihan atau
penggunaan peruntukan serta nilai atau had kewangan yang dibenarkan. Semakan Audit
mendapati antara perbelanjaan menggunakan peruntukan B29 bagi tahun 2008 hingga 2010
ialah pemberian sumbangan kepada institusi/badan bukan Kerajaan (NGOs) dan sekolah.
Bagaimanapun, pihak Audit tidak dapat mengesahkan jumlah pemberian sumbangan bagi
tempoh tersebut kerana tiada senarai terperinci mengenainya direkodkan di Perbendaharaan
Negeri Selangor. Jumlah sumbangan yang diberikan adalah berbeza antara institusi/NGOs
dan sekolah kerana tiada kriteria ditetapkan untuk menentukan jumlah sumbangan yang
diberikan dan hanya bergantung kepada permohonan yang diterima dan budi bicara
Pegawai Kewangan Negeri. Antara bayaran sumbangan tersebut adalah seperti
di Jadual 5.6. Bagaimanapun, mulai tahun 2010 sumbangan kepada sekolah telah
diperuntukkan di bawah Maksud Perbelanjaan P01 (Pejabat Menteri Besar Dan Setiausaha

Melayu Perak said...

Pada pendapat Audit, penggunaan peruntukan B29 bagi pembelian aset dan
perbelanjaan mengurus lain yang sepatutnya boleh diperuntukkan lebih awal tidak
menepati prinsip kawalan bajet yang sebenarnya. Ia menggambarkan proses
perancangan dan penyediaan bajet yang tidak sempurna di peringkat Jabatan dan
Perbendaharaan Negeri Selangor. Pihak Perbendaharaan Negeri Selangor hendaklah
merancang pembelian aset di bawah peruntukan belanja mengurus dan dikemukakan
kepada Dewan Negeri untuk kelulusan.
5.4.5. Garis Panduan Untuk Sumbangan Tidak Disediakan
Setiap aktiviti/program Jabatan hendaklah mempunyai kaedah pelaksanaan yang jelas
supaya ia dapat dilaksanakan dengan cekap dan berkesan. Oleh itu, garis panduan
hendaklah disediakan bagi pelaksanaan setiap program/aktiviti Jabatan antaranya kaedah
permohonan dan kelulusan, kaedah pelaksanaan aktiviti/program seperti pengagihan atau
penggunaan peruntukan serta nilai atau had kewangan yang dibenarkan. Semakan Audit
mendapati antara perbelanjaan menggunakan peruntukan B29 bagi tahun 2008 hingga 2010
ialah pemberian sumbangan kepada institusi/badan bukan Kerajaan (NGOs) dan sekolah.
Bagaimanapun, pihak Audit tidak dapat mengesahkan jumlah pemberian sumbangan bagi
tempoh tersebut kerana tiada senarai terperinci mengenainya direkodkan di Perbendaharaan
Negeri Selangor. Jumlah sumbangan yang diberikan adalah berbeza antara institusi/NGOs
dan sekolah kerana tiada kriteria ditetapkan untuk menentukan jumlah sumbangan yang
diberikan dan hanya bergantung kepada permohonan yang diterima dan budi bicara
Pegawai Kewangan Negeri. Antara bayaran sumbangan tersebut adalah seperti
di Jadual 5.6. Bagaimanapun, mulai tahun 2010 sumbangan kepada sekolah telah
diperuntukkan di bawah Maksud Perbelanjaan P01 (Pejabat Menteri Besar Dan Setiausaha

Anonymous said...

Bagus la tu Zali. Kamu pon macam aku juga 2b. Bonggok dan bahlul. Sama2 le kita. Yang nampak bezanya antara kita kamu cuba nak mempertahan sebuah parti 2b bongok dan bahlul hamPAS yang sudah 20 tahun memerintah Kelantan habok pon tak nampak. Yang nampak penyakit AIDS, kes rogol beluasa, sumbang muharam, pelajar mengandong sudah menjadi perkara biasa diKelantan. Serambi Mekah konon. Masuk syurga konon. Pooorrrraaaahhhh! Satu pembohongan jelas yg ada pd PAS.

Kamu mempertahankan sebuah parti ya takde maruah. Lacurkan Islam demi duniawi. Ckp berdegar2 tapi tak pandai buat kerja. HUDUT tak jadi salahkan orang lain. tapi bila DAP tentang "langkah mayat aku dulu" terus hisap butuh Karpal Singh, butuh Lim Guan Eng dengan Kit Siang. Mengapa?????? Bila si alJuburi berzina mintak 4 saksi. Apa punya 2b parti hamPAS ni??????? Jgn hanya pandai cakap tapi tak pandai buat kerja. Bersiskan air diKelantan. Rakyat sangat dahgakan air bersih. Mengapa tak buat????????

Zali. Kamu juga sama macam aku 2b. Walaupon 2b bodoh & bahlul macam kamu aku menyokong kerajaan yg benar2 menpertahankan maruah bangsa dan agama Islam. Kerajaan aku tidak pernah gadaikan kesucian Islam untuk undi. Tidak pernah jilat jubuq kafir untuk undi malah maruah bangsa tetap dijaga walaupon berkerjasama dgn bangsa lain.

INGAT Zali 2b. Allah tetap memberi kemenangan pada kerajaan yang aku sokong diPRU 13 nnti. Bukan pada parti bersikap hipokrit dan penipu selalu membohongi rakyat sepertimana parti hamPAS yg kamu sokong.

Melayu Perak said...

ha ha ha

zali

ko tengok peruntukan b29 dan p29 selangor tunggang langgang....ketua audit negara lagi bagi warning atas perbelanjaan yang tak berhemah....

Zaeydee said...

Kenapa PAS hari ini bercelaru.... sebab tahap riak mereka yang berkiblatkan iblis...kenapa PAS hari ini hanyut...sebab mereka anggap mereka sajalah yang berhak bercakap tentang Islam...kenapa PAS hari ini dibenci oleh umat Islam sendiri sebab PAS dah lacurkan agama Islam... sebab apa dah 60 tahun usia PAS..Tuhan tak makbulkan juga memerintah Malaysia.. sebab para pemimpin mereka tak ada class langsung...sebab apa PAS hari ini dah tak sekuat dan sehebat dulu.. sebab PAS dah tak ada prinsip yang jelas....sebab apa PAS dah semakin jauh dengan orang-orang Islam.. sebab hukum-hakam Islam dah jadi permainan mereka....justeru.. teruskan kerja-kerja bodoh PAS yang tak ada otak langsung dalam mentarbiahkan umat manusia... selamat tinggal PAS!

Anonymous said...

SEBAB RUGI PAKATAN HAMPAS TAK AMANAH.

ANACONDA said...

MMG PEMBAWA MALAPETAKA PUKIMAK NI...

MMG BABI GAMPANG KAU NI NUAR...

ANACONDA said...

PUKIMAK SI ZALI NI AKU TUMBUK GAK MUKA KAU NI KANG...

BABI GAMPANG KAU NI...

zat said...

MP

apa yg kamu highlight ialah kesilapan penggunaan budget code yg bagi layman tk paham benda2 mcm ni..dan tk brp kisah

tp yg org terkejut adalah bende2 spt Giatmara byr RM170 utk sekilo gula..bila MOT byr dkt RM2000 utk satu rak..satelit RM142 juta tk berfungsi..Institut Sukan beli 18 ekor kuda (RM3.9 juta) tk layak utk race..

senarai nya akan lebih panjang dr posting anda..soalan sy senang je..dia org ni penyamun ke atau bodoh tk reti buat keje?

Melayu Perak said...

yang buat tuntutan harga gila tuh orang pr yang kerja dengan kerajaan....

orang pas dan pkr....

Anonymous said...

Maaf la tuan audit, kali ni je selangor ada masaalah, sebab MB pun jadi tak karuan,rambut pun tak sempat sikat, serabai je,tak sangka jadi MB ni bukan sonang... penasihat negeri juga serabut sebab takut masuk penjara sungai buluh, mana la kami sempat fikir pasal negeri bekk

Anonymous said...

Punaisihat ni = Mangkok hayon.
jual temberang bole lar!

Anonymous said...

Zali

semalam menjerit2 kondem gomen seolah2 gomen negeri pakatan lebih baik. Rupanya lebih bangsat. Kah kah kah. Kecewa ke Zali? Kutuklah selangor dan kelantan baru kau adil. Malu ke? Penang defisit.

Zali suruh Nik Aziz bayar hutang jangan tak bayar. Kerajaan Hudud hutang tak bayar ke?

Anonymous said...

Malau Malau, cuai kau menjaga anak kau Malau.

PAS HANCUUUS said...

Zali,
Amacam? Dasatnya negeri Khalid dibawah naungan pakar ekonomi dunia Anwar bebal. Negeri serambi mekah tak bayar hutang. Dahlah tak bayaq pi kutuk pihak yg bagi pinjam. Isle kunun! Aku ingat mereka yg terbaik di malaya rupa2nya hamPas. Ceramah,ceramah dan ceramah. WAJAR Pas kenakan cukai pada mereka yg dengar ceramah. Cukai ceramah boleh bantu bayaq hutang. Kerajaan isle tak bayaq hutang.

Anonymous said...

BUKAN KHALID SAJA YG GAGAL, ZALI PUN GAGAL LAGI!

Muuuaahahahahaha.

Anonymous said...

Pemimpin @MB @ KM negeri PR jauh lebih baik dari segi ketelusan & integriti. UMNO sudah bermacam cara untuk memecahkan PR, tapi yang pasti umno semakin tumbang & PR semakin gagah berdiri . Contoh yang paling jelas kegagalan himpunan sejuta umat yang menjadi penanda aras , rakyat Malaysia khasnya selangor totally sudah tolak UMNO.
Yang pasti , LGE, DSAI, TGNA, Khalid Ibrahim, LKS, Ustaz Azizan,TGHH , Mat Sabu adalah jauh lebih bermoral & berintegriti dari Najib& Muhyiddin.Kenyataan yang harus pencacai-pencacai umno kena terima. hehehe

zali

Anonymous said...

Zali.

PR gagah! kah kah kah kah. Gagah picit nenen. Gagah liwat. Gagah panjat bini sahabat. Kah kah kah. Gagah suruh langkah mayat kalu nak negara isle. Gagah lompat parti bela dah sesak. Gagah jilat DAP.

kah kah kah kah. Gagah tong taik. Gagah sesama sendiri. kah kah kah. satu lagi kah kah kah.

PAS HANCUUUS said...

ZALI.

Mat Sabu,Anwar and the gang 'JAUH LEBIH BERMORAL'? Moral dalam istilah bebudak mamat Zali ialah juga seperti Adun Selising dan Perupok suma panjat bini orang. Memang jauh bezaaaa. Ada yg liwat bini sendiri.
BETOL BETOL BETOL. Pimpinan PR jauh lebih bermoral sehingga hilang harga diri. TIPU BINI SENDIRI SBB NAK PANJAT BINI ORANG!

muuaaahahahaha.

Anonymous said...

hahahahaha

Anonymous said...

hahahahaha

Anonymous said...

Bila baca komen-komen dari nama ZALI ni bagus juga ada orang macam dia dan untung puak PR.. sebab apa?
1. kalau ada rusuhan bagus dia paling depan.. akan lawan membuta tuli.. salah ker, tahu kalah ker dia tetap lawan walau dia luka asal jangan bos-bos hampas dan haprak dia tidak terkehel.
2.bagus sebab apa walau dia tahu bos-bos dia kaki zina, kaki fitanh, bodoh, sewel, suka merapu dia tetap suka sebab dia dapat ilmu kebodohan tu untuk orang kutuk dia bodoh-bodoh alang.
3. bagus sebab apa, rupanya kita tahu dia tak suka himpun di stadium sebab dia tak suka yang sopan-sopan dan bersatu demi Allah.. yang dia suka pekik-pekik dan tolak menolak..
4.bagus ZAlI tetiba dia lebih glemer dari bos-bos dia.. hahahha Zali, zali. zali... ZALI TAIK BABI.