Friday, November 4, 2011

KAKITANGAN AWAM : INI HADIAH PALING BERHARGA DARI PAKATAN !

 Jika Pakatan Pembangkang memerintah, kakitangan awam akan dikurangkan separuh setiap tahun, termasuk mengambil contoh cara negera China kurangkan kakitangan awam yang berlebihan. Bagi kakitangan awam yang kurang berkesan menjalankan tugas, mereka akan ditempatkan di rumah dan diberi separuh gaji, supaya pihak kerajaan dapat kurangkan perbelanjaan yang begitu besar untuk kakitangan awamnya.


Setiausaha Bahagian Penerangan DAP Tony Pua Kiam Wee berkata, jika Pakatan Pembangkang dapat memerintah kerajaan pusat, Pakatan akan kemukakan satu projek yang dinamakan "Projek Khas Mengurangkan Kakitangan Awam" untuk mengurangkan bilangan kakitangan awam berperingkat-peringkat setiap tahun.

"Pakatan Pembangkang tidak akan gunakan budaya lama yang dilakukan oleh kerajaan membuat pengambilan graduan universiti untuk dimuatkan ke dalam sektor kerajaan, pada masa sama mungkin Pakatan akan buat penambahan kakitangan awam, tetapi penambahan itu perlu berkualiti tinggi, dan memilih kakitangan awam yang punyai daya saing."


Kakitangan Awam Yang Sudah Berusia Dibiar Bersara Cepat.


Tony Pua berkata, Pakatan akan menggalakkan kakitangan awam yang sudah tua dinasihatkan berhenti kerja. Ia akan ambil contoh cara negera China bagaimana mereka kurangkan kakitangan awam termasuk kakitangan awam yang kurang berprestasi. Kakitangan awam yang diberhentikan ini akan mendapat pampasan separuh gaji, supaya pihak kerajaan dapat kurangkan bebanan dan tanggungan kos untuk membayar gaji kakitangan awamnya.


Tony Pua Kiam Wee berkata demikian semasa menghadiri seminar bertajuk "Ke Mana Perginya Wang Titik Peluh Kita? Beranikan Diri Untuk Bentangkan Bajet 2012" yang diajurkan oleh pemuda DAP negeri Johor. Ucapan dalam seminar politik itu, sebagai membalas soalan-soalan daripada orang ramai terhadap kakitangan awam negara ini yang berlebihan. Dalam seminar itu, selain Tony Pua Kiam Wee, turut hadir juga Teo Nie Ching Timbalan Setiausaha Penerangan DAP, ketua pemuda DAP negeri Johor dan setiausaha DAP negeri Johor. Mereka dapat mengumpulkan seramai 200 peserta yang mengambil berat tentang Bajet 2012.

Tony Pua Kiam Wee juga berkata, buat masa ini kakitangan awam yang berjumlah 1.3 juta orang di negara ini, dengan nisbah 4.6 peratus daripada penduduk negara; jika dibandingkan dengan negara jiran seperti Thailand, Indonesia, Filipina dan Korea, bilangan kakitangan awam mereka hanya 2 peratus daripada jumlah penduduk negara tersebut.Sumber: Sinchew Daily News m/s 9, 1 November 2011-

Read more: http://www.pisau.net/#ixzz1cfX7tlpT

122 comments:

Anonymous said...

"Ia akan ambil contoh cara negera China..."

dasar cina

Anonymous said...

MAKSUDNYA SETENGAH DARI JUMLAH KAKITANGAN AWAM YG MAJORITINYA MELAYU AKAN DIBUANG UTK JADI BURUH PADA TAUKEH

ni dah kira kes tabur pasir dlm periuk nasi.. hai melayu pakatan tak sedar lg ke? ke.. pengsan?

Anonymous said...

sedar2 laa wahai pas dan pkr ..
korang da nampak sendiri ..
terang lagi bersuluh ..
DAP dah tunjuk mane hala tuju parti nye
parti cina tetap pegang pada prinsip cina ..
dan kena igt ..
sebaik kawan cina korang tu ... mereka tak kan bela melayu ..
1.3juta kakitangan kerajaan nak di kurangkan kalo perintah perseketuan ...
dalam kakitangan kerajaan byk cina ke melayu wahai ahli pas dan pkr ..

jejakazman said...

mana la melayu pas pkr nak sedar....mata dah kelabu dek riak dan takabur...lagi pun dia orang peduli ape....janji dapat undi ....biar maruah tergadai sekali pun...

Anonymous said...

Bukan kakitangan awam terdiri dari orang Melayu yang akan merempat TAPI seluruh orang Melayu dinegara ini merempat macam anjing kurap jika pakatan HARAMJADAH ni yang merintah.

Sekarang ni pon kita dah nampak tanda-tanda DALILnya ujud perkara ni diPenang dan diSelangor.

Orang Melayu dalam PR bodoh macam lembu. Terang-terang ditipu oleh Nuar AlJuburi.

Anonymous said...

si pemakan-pemakan babi ingat bangsa Melayu Muslim akan dengan mudahnya 'memberi' Tanah Melayu ini kepada mereka walaupun mereka menang pilihanraya?

THINK TWICE...pig eaters!!!

makan babi perangai pun mcm babi...main sondolllll jer

KAHAK...PTHUIIIII!!

Anonymous said...

Cakap je lah nak buang org melayu dlm kerajaan, lepas tu nak masukkan cina ramai2... X payah putar2 la cina tongsan weh.

Anonymous said...

PAS parti Islam yg ahlinya orang Melayu memang HARAMJADAH. Sanggup gadai maruah Islam. Gadai meruah bangsa Melayu. Sebuah parti PUKIMAK DIA.

Orang Melayu yg tak sedar diri.

Anonymous said...

7:47,

negara seperti Cina perlukan lebih banyak tenaga dalam sektor industri, perkhidmatan swasta dan produksi makanya logiklah kalau ia disifon dari penjawat awam.

Anonymous said...

kalau sektor swasta rabun warna dan tidak pilih ekor macam di Thailand makanya tiada masalah untuk dikecilkan sektor swasta.

anehnya tak pernah dengar Dap menggesa sektor swasta agar meniru Thailand sebaliknya Dap pejamkan sebelah mata terhadap polisi songsang yang digunapakai.

Anonymous said...

Orang Melayu dinegara ini akan dianaktirikan jika PR memerintah. Kenapa? Selama ini pon orang Melayu diPenang dan diSelangor (begitu juga diPerak satu ketika dulu) sanggup mengikut telunjuk DAP apa tah nanti apabila CINA memerintah negara ini.

Memang Melayu tak sedar diri.

Anonymous said...

kebanyakan k/t awam adalah penyokong pembangkang. biarlah k/t awam yang menyokong pembangkang ini menghantar signal pada parti rasis pada PRU 13.

signal apa yang akan dihantar terpulang pada mereka. terpulang pada k/t awam berideologi pembangkang menentukan sama ada mereka seumpama sabut atau batu.

Pure and Simple

Anonymous said...

dasar men'cina'kan malaysia...DAP mmg babi...ni cara nk menghalau melayu keluar dari negara mereka sendiri...

Anonymous said...

Buktikan dahulu dengan mengurangkan kakitangan awam di Negeri2 yang diperintah pembangkang....

Anonymous said...

tahniah kepada kakitangan awam, diorang ni byk sokong pembangkang. mmg patut dpt bonus besar mcm tu. hahahah

Anonymous said...

lepas buang kakitangan awam dia kecilkan gaji kakitangn ynag tinggal. mcm negeri china jugak. govt kaya raya rakyat miskin hina.

Anonymous said...

kepadatan penduduk Cina adalah unik. di bahagian gurun hampir lengang sepenuhnya sedangkan di kota metropolis padat macam ikan sardin dalam tin.

justeru negara berkenaan tidak perlu k/tangan awam di kawasan yang sunyi dan sepi dan begitu juga di kawasan yang terlalu padat, jumlah k/tangan awam boleh dikurangkan kerana produktiviti mudah ditingkatkan.

satu perkara yang Dap tidak sedar ialah, semangat sayangkan negara pada warga tongsan adalah antara tertinggi di dunia.

fulisiakantora said...

Assalamualaikum, bab nak mengambil tindakan terhadap penjawat awam yg tidak berkesan & makan gaji buta aku mmg SETUJU, bukan sbb dia dapigs, tp dasar tu betul. Jgn katakan tanah besar china, kalau kat Tanah Suci Mekah pun akan melakukan perkara yg sama. Aku bersetuju kerana penjawat2 awam yg bermasalah inilah sebenarnya memberikan persepsi buruk kpd sesebuah kerajaan. Dia mcm bangunan la, kalau bawahnya kukuh, pasti yg atasnya montok. Tapi kalau bawahnya penuh dgn anai2, tak lamalah hayat bangunan tu. Kpd penjawat awam, BUAT KERJA...berubah atau anda diperubahkan. ANDA MAMPU MENGUBAHNYA!!! p/s he he...kena hentam la aku jap lagi

Anonymous said...

kenapa orang ramai teragak-agak untuk menyelamatkan seorang kanank-kanak yang dilanggar oleh sebuah van di sebuah pasar di Cina?

isu ini mendapat perhatian masyarakat dunia kerana ia memberi isyarat bahawa sikap massa adalah dibentuk oleh persekitaran dan pemerintah.

apakah sikap seumpama itu kita mahukan di sini? tepuk dada Yoep.

Anonymous said...

kakitangan awam penyokong pembangkang adalah pengkhianat.

dan pengkhianat2 pun akan ditendang kelak.

padan muka!!!

Anonymous said...

8:56,

aku setuju macam durian. yang buruk perlu gugur!

cumanya kalau di negara lain mereka tegas.

di sini persatuan lebih sudu dari kuah dan ketua lebih kurang 2x5.

macam mana nak kurang kalau lagu tu?

Anonymous said...

Kalau pakatan sial ni memerintah, bukan setakat kakitangan awam, aku rasa seluruh orang melayu dan beragama islam kat negara nih akan dijadikan buruh paksa + Hamba. Sesiapa yang menentang akan dibunuh dengan kejam. Tengok je la zaman komunis dulu. sama je.setengah lagi kakitangan awam tuh dia tak ckp pun untuk melayu, mungkin melayu semua kena buang, dia amek semua orang2 kafir, tuh yang jadi separuh kakitangan awam tuh. Kalau sesapa yang undi pakatan, kemudian kalau dorang menang dan jadi macam apa yg aku ckp, akhirat kelak tengok la nak jawab apa dengan Allah. sebab bersubahat menghancurkan islam di Malaysia.

Anonymous said...

Memang kebodohan. negara2 yang dia sebutkan tuh kecuali korea semua negara tuh mundur, memang hancus la Malaysia macam nih kalau pakatan memerintah.

Koru said...

Pas mgkn akan berkata: x pe buang kktgn awm brbgsa melayu. apalah sgt yg ada pd bgsa. lgpun dlm kubur malaikat x tnypun psl bngsa. buang semua sklipun x pe

Anonymous said...

kalau A naik penjawat awam A turut naik tetapi penjawat awam B kena tendang.

kalau B naik penjawat awam B turut naik tetapi penjawat awam A kena tendang

jadinya pihak yang dimangsakan oleh polisi songsang bukan parti politik tetapi penjawat awam.

Koru said...

Pas mgkn akan berkata: x pe buang kktgn awm brbgsa melayu. apalah sgt yg ada pd bgsa. lgpun dlm kubur malaikat x tnypun psl bngsa. buang semua sklipun x pe

Anonymous said...

Memang betul kata Tun Mahathir. "MELAYU MUDAH LUPA".

Anonymous said...

Bagus juga kakitangan awam ni dihalau keluar dari pejabat. Mereka bukan saja "merogol ibu yang menyusukan mereka" tapi merekalah yang menimbulkan banyak masaalah kpd kerajaan. Contohnya melakukan salahguna kuasa dan penyelewangan. Cuba kita baca laporan audit. Semua penyelewangan ini dilakukan oleh kakitangan awam. membeli sebuah teropong malam 2500% lebeh mahal dari harga asal. Beli kuda berkali-kali ganda mahal dari harga asal. Ini semua angkara perbuatan kakitangan awam. Dan bila ini berlaku kerajaan pulak dipersalahlkan. Adakah itu adil?

Anonymous said...

Fulisiakantora setuju juga dengan pendapat anda penjawat awam yang malas patut diambil tindakkan especially yang waktu pejabat tu MENJUAL HARAKAH....golongan ini ramai mengutuk kerajaan tapi cukup bulan ambil gaji buta. Lepas tu tak kurang juga yang malam pergi ceramah PISABILILLAH kononnya lepas tu dekat PEJABAT asyik2 mengantuk tertidur tak menjalankan tugas.Sorry to say mereka ini kebanyakkannya antiestablishment .
Berhujah pandai ini haram itu haram datang PEJABAT lewat tak pernah terfikir tidak bertugas sepenuh masa gaji yang dapat tu haram. Asyik2 cakap apa KERAJAAN boleh BERI tapi tak pernah tanya APAKAH SUMBANGAN DIRI SENDIRI.

KALAU PAKATAN MEMERINTAH MEREKA INILAH YANG PATUT DI BUANG DULU.TAPI belum MEMERINTAH DAH TANAM NIAT BUSUK INSYALLAH TIDAK DAPAT MEMERINTAH TANAH TUMPAH DARAH KAMI....DULU KINI SELAMANYA UMNO DEMI AGAMA,BANGSA DAN NEGARA YANG TERCINTA.

Anonymous said...

PAS bukan AGAMA tapi sebuah parti politik yang digunakan untuk memecahkan perpaduan orang ISLAM khasnya MELAYU. Ingatlah pepatah MELAYU ada mengatakan. BERSATU ITU TEGUH, BERCERAI ITU ROBOH. Sebatang lidi mudah dipatahkan tetapi seikat lidi susah untuk dipatahkan.

BERSATULAH ORANG MELAYU.

Anonymous said...

biasa la tu bro...

kakitangan awam seme melayuu....

dap mau buang melayu mau kasi masuk org cinaa...

tapi nak wat camne.... nik aziz cayangggggggggg dappp...

pencacai pas plak jilat bontot dap....ekekeke

Anonymous said...

masalah pasti datang kalau pihak mata duitan (mata sepet) duduk dalam kolek pentadbiran dengan pihak mata satu (dajal) dan pihak 'buta' mata dan hati.

Anonymous said...

coba bagitau....

sejak pas kerjasama dgn DAP, dah brapa banyak hak org cina yg PAS dah dapat....

coba cakap....

ada ke PAS dapat kedai jual harakah mang 4-5 lot di paviilion...

2-3 lot di mid valley....

10 lot di jaya jusco....jual harakah di giant???

tak dakkkk bebbb..... juak2 pas jual agama dan jual bangsa cuma dpt seredak yg ditabur dap...

tak caya tanya YB salleh man...

dari jual ikan dapat la pakai mers...

tu harta utk diri sendiri....

utk bangsa?? utk org islam?? utk org pas sendiri???....

tarakkkk......

so kalau nak kaya sekelip mata boleh la masuk PAS, lagi kuat jual bagsa dan agama ...

lagi cepat pakai merc....

Anonymous said...

perpaduan melayu itu akan hanya tercapai selepas keberangkatan puak peneraju parti ajaran sesat itu semua ke lubang kubor je...selagi x berangkat selagi tu ler perpaduan umat melayu x kan tercapai...

Anonymous said...

harap harap ngan keluarnya laporan audit ni, najib akan dpt tahu siapa duri dlm daging dlm pentadbiran awam..lepas tu, panas ler pungkok depa...jenuh nak jawab & bayar balik ganti rugi tu...

Anonymous said...

Pastikan kakitangan awam yg dikurangkan tu adalah penyokong Pas PKR dan DAP sebab mereka memilih kerajaan untuk menyinkirkan mereka.

mohamed said...

melayu pas dan pkr terlampau kurang cerdik untuk membuat analisa kata cina tongkang ni.

Sepatutnya dah lama kita rapat barisan dan nyahkan bangsat ni dari bumi bertuah dengan strategic yang halus.

Anonymous said...

Bangsa dulunya(nenek moyang mereka) asal bawaan penjajah ke Tanah Melayu sudah berani dengan langkah mereka untuk menindas Melayu dari Tanah Melayu melalui bantuan Melayu yg bodoh akal.

Anonymous said...

http://aliffmy.blogspot.com/2011/11/queer-without-fear-bubur-oh-bubur-nik.html

buah tangan utk nik aziz...

Anonymous said...

wow..

fantastic news for civil servants!

hope you all like it!

mohamed said...

"si pemakan-pemakan babi ingat bangsa Melayu Muslim akan dengan mudahnya 'memberi' Tanah Melayu ini kepada mereka walaupun mereka
menang..

THINK TWICE...pig eaters!!!

November 4, 2011 8:15 AM

Tepat sekali saudara.

Akan tetapi kalau mereka menang, kita ganyang mereka, kuasa besar dari luar, saperti amerika akan lanyak kita, percayalah. Tengok Myanmar

Tambah lagi, Kita kaum Majority, tak payah bertumpah darah, kita hanya perlu bersatu dibawah kerajaan pimpinan orang Melayu yang sayang kan Ugama Islam,taat kepada Raja, sayang orang Melayu.

Permerintahan dalam tangan kita, tidak ada siapa boleh gangu kita, InshaALLAH.

gomen people said...

bagusla tu.lgpun skrg banyak kakitangan gomen ,lagi2 ketua jabatan yg mmg org kuat pembangkang

Angry Bird said...

Aku bara je menonton ceramah DSAI dimana dia "mempandikutikkan" pencacai UMNO yg cuba mengaitkannya dengan video seks terbitan Dato Eskay

http://www.youtube.com/watch?v=XRTKGeU4RlI

DSAI memang terrer. UMNO menghentam dia menggunakkan Sayfool dengan Eskay kerana mereka sudah cukup tertekan. Maka cara UMNO menyerang DSAI ialah dengan cara cukup keji dan tidak bermaruah.

Jgn kita nak komplen kata harga barang naik, kerja susah nak cari, gaji tak kasi naik, rasuah, jenayah dan sebagainya jikalau kita masih bertekad menyokong parti UMNO

Anonymous said...

YE LA TU ANGRY BIRD..

SUMPAH TAK NAK, HUJAHBALAS OLEH PENDAKWA TAK NAK, OMEGA ENTAH KE MANA, POLYGRAPH TAKUT..

YE LA TU TERER...
TERER MENIPU.
DAN KO DAH KENA KENCING HIDUP2..
HEHEHE

Angry Bird said...

Wahai Tuan Budiman Anon 10:50,
Pada mulanya saya juga tersilap anggap bahawa pelakon dlm video tu ialah DSAI. Tetapi setelah saya mengikut pendedahan oleh YB Johari saya sedar, tak mungkin pelakon tersebut merupakan DSAI. Lagipun, kalau kita terdengar ucapan DSAI yg berkobar kobar, kita sedar dia bukan calang calang orangnya tetapi merupakan pemimpin yg terhebat.

Kerana itu, TV3 takut menyiarkan respon DSAI kepada tuduhan keatasnya. Kerana kalau kita terdengar ucapan DSAI, kita boleh mempercayai beliau

Anonymous said...

kalau beginilah matlamat pembangkang DAP , alamat akan berkuranganlah kakitangan bangsa melayu , DAP semestinya akan mengutamakan bangsa cina ! antara syarat yg akan dikenakan ialah mesti pandai berbahasa mandarin !!

sedangkan sekarang ini pun , syarikat milik Cina mensyaratkan kakitanagn harus tahu berbahasa Mandarin , masa datang intervieu pun dah ditanya 'boleh cakap Mandarin ?? kalau tak tahu alamat melopong gigit jari ,

kalau dah namanya Cina , tetaplah pandang ke China , maklum negara nenek moyang dia !!
kalau dah namanya Cina , lantak mati pun tetap Cina jugak !

Anonymous said...

Angry Bird
Isu disini ialah usaha mengurangkan kaki tangan awam bukan Anwar. Soal si kaki jubo dah isu lapok.Tunggu masa masuk penjara. Mengapa nak alih sabjek? Dtick to current issue. Jangan buat2 bodoh walau pun dah memang bebal.

Angry Bird said...

Aku masih teringat peristiwa yg berlaku kira2 15 tahun lepas. Pada masa tu aku baru habis bermain bola sepak bersama kengkawan dan tengah lepak di kedai kopi. Sambil menghirup air kickapoo saya menonton TV3 yg membuat liputan ke atas sebuah upacara perasmiaan kilang elektronik kat Pulau Pinang yg dihadiri oleh DSAI. Pastu saya terdengar ucapan DSAI yg cukup berkobar kobar, meskipun penontonnya hanyalah kalangan pekerja kilang. Kawan aku yg sebelah tu mencerca DSAI kata 'mcm ni mao jadi Perdana Menterikah' (dia tu Cina, bukan DSAI tetapi kawanku). Tetapi dalam hatiku, aku cukup tertarik dengan rentak, retorik dan gaya bahasa DSAI. Sejak dari hari tu, aku menjadi peminat DSAI

Angry Bird said...

Aku heran kenapa kita asyik nak membincangkan apa yg Cina cakap. Dia boleh cakap mcmtu kerana ekonomi orang Melayu tidaklah sekuat ekonomi orang Cina. Ini kerana budaya UMNU yg menyalahgunakkan segala peruntukkan kerajaan dengan mengambil komisen dan membolos projek. Contohnya sampai ladang lumbupun UMNU nak gasak.

Anonymous said...

YE LA TU ANGRY BIRD,

ADA ORANG PSYCHOLOGICALLY BOLEH MEMPENGARUHI ORANG LAIN HANYA DENGAN SPEECH SAHAJA..TAKKAN TAK TAHU KOT?

TO ME, IT IS NOT ENOUGH. DENGAN HANYA MENDENGAR KATA2 DIA BERDEGAR2 ITU TAK CUKUP. ADA BANYAK CARA LEBIH JELAS UNTUK MEMBUKTIKAN KATA2 DIA ITU. TAPI MENGAPA TAKUT. JIKA DIA BERANI, AKU PUN TAK TERAGAK2 SOKONG DIA.

TAKPELA..BIARKAN LA DIA TERUS BERCERAMAH DENGAN BERKOBAR2 YE.

ISUNYA SKRG, KAKITANGAN AWAM PERLU KENA BERSEDIA DARI SEKARANG UTK CARI KERJA LAIN..HEHEHE

Tukang Komen said...

Tentera dan Polis turut dikurangkan. Bagus jugak! Ada peluang pengganas komunis dan penjenayah berpesta sakan. Lepas projek mengurangkan kakitangan (melayu) lancarkan pula gerakan mengurangkan rakyat melayu.

DAP berani melontar isu sensitif ini semata2 ingin melihat respon dari Pas. Sejauh mana kesetiaan Pas kpd DAP. Satu persatu isu sensitif diketengahkan namun Pas tetap bersama DAP.

Mee Bandung 2.0 said...

@AngryBird.. satu je aku nk mintak - Suruh DSAI kau tu berdiri tgh padang.. buat sumpah mubahalah time tu gak.. mengatakan dia tak lakukan liwat dan penzinaan dgn pelacur mcm dlm video Dato' T.

Ada berani?

Angry Bird said...

Ok, kita marah kerana Cina DAP kata dia nak kurangkan bilangan pekerja Gomen, yg rata ratanya orang Melayu. Tetapi kita tak marah apabila TSMY terpaksa mengumumkan graduan UPSI terpaksa mencari kerja lain kerana kerajaan tak mampu nak menggaji mereka sebagai pelajar.

Maka apakah natijahnya?

Sebenarnya kedua dua adalah komen keatas pekara yg sama. Cina DAP berkomen secara direk. TSMY berkomen secara indirek. Hujah mereka adalah hujah yg sama iaitu kerajaan tidak mampu menambah bilangan kakitangan kerajaan kerana ianya akan menyebabkan hutang kerajaan bertambah besar.

Inilah isu pokoknya. Kalau kita nak mencaci orang Cina pun, ianya tidak akan mengubah situasi dimana kakitangan kerajaan bakal berdepan dengan pelbagai rintangan akibat keborosan kerajaan Najib Altantuya

Anonymous said...

ye la..

betul la kata TSMY tu..

kan guru2 terbukti ramai yg menyokong pembangkang? takkan tak faham2 kot maksud indirek dia tu?? hehehehe

Anonymous said...

A.Bird.
kalau kita terdengar ucapan DSAI, kita boleh mempercayainya.

--------------------------

Hanya mereka yg lemah akal dan kurang bijak yg mudah percaya dengannya. Andainya malaikat dari langit turun membenarkan perbuatan meliwat,manusia jenis macam kau akan tetap tdk mahu percaya sbb skali bodoh forever bodoh. Sampai cina nak kurangkan kakitangan melayu pun kau tak peduli.

Angry Bird said...

So kesudahannya cam mana? Kita marah Cina kerana dia direk, tetapi kita masih menyokong Najib walaupun karenah dialah yg menjadi penyumbang No 1 kepada defisit kerajaan. Contohnya dalam kes 1MDB. Sepertimana yg telah berhujah beberapa hari yg lepas, Najib Altantuya bersama kroninya bernama Taek Jho Low membuat pelaburan yg tidak logik, sehingga menyebabkan 1MDB menanggung kerugiaan berbillion billion. Kemudian pada bajet 2011, peruntukkan baru sebanyak RM 1 billion diberi kepada 1MDB untuk menutup "lubang" tersebut. RM 1 Billion tu boleh digunakkan untuk menyediakan peluang pekerjaan kepada lepasan UPSI, tetapi digunakkan untuk menutup kelemahan Najib. Pekara tu kita tak marah. Cina mcm Taek Jho Low kita tak marah. Melayu mcm Najib kita terus sokong.

Pandailah hang UMNU. Orang bercakap dengan benar kita balas dengan onar. Orang yg menipu dan merugikan kita, kita angkat sebagai pemimpin

Anonymous said...

HAHAHAHA..NAMPAKNYA ANON 11:30AM DAH CAKAP DIREK APA YANG AKU KOMEN SECARA INDIREK TADI..SEBAB AKU TAK SAMPAI HATI NAK KUTUK ORANG2 YANG PERCAYA KATA2 DIA TU SEMUA +*^##..

Anonymous said...

Punai Marah, Lancau lu lah, Melayu sial. Kau makna babi jugak ke cam Tony kimak tu.

PAS HANCUUUS said...

Inilah hasil perseligkuhan Pas/Dap. Pas tetap bersama dlam rancangan jahat ini. Nama saja parti islam tapi tak jaga kepentingan penganutnya.
Pas adalah satu2nya parti politik islam dalam DUNIA yg dapat perintah negeri puluh tahun tapi tak pernah buat masjid. Buat berhala budha ada!

Angry Bird said...

Pandangan aku berkenaan DSAI pandangan peribadi. Tidak ada bukit ataupun hujah secara logik kerana semata mata "citarasa", mcm ada yg sokong Liverpool dan ada yg sokong ManU.

Tetapi pandagan aku berkenaan keborosan Najib dan kesannya terhadap orang Melayu, aku siap sertakan dengan bukti dan mengupas hujah tersebut dengan mendalam.

Harap puak UMNU dapat menilai yg mana permata, yg mana kaca dan yg mana penipu

Anonymous said...

secara logiknya penjawatan akan tiba masa tepu yakni semuanya dipenuhi dan kekosongan akan berlaku bila seseorang penjawat lama berpencen, cuba bayangkan UPSI mengeluarkan graduan berapa ramai setahun itu tak termasuk ILP, aku rasa kerajaan patut ambil pelajar ikut kekosongan jawatan perguruan di masa depan kerana setiap pelajar yg masuk sana sudah tertanam minda mereka yg kerajaan wajib jadikan mereka pengajar.

Anonymous said...

oi burung bodoh (angry bird)
beza tambah bilangan dgn kurang bilangan pun ko x tau ke? dasar kerajaan skrg x tambah bilangan penjawat awam. sapa2 yg berenti pd entry point level, jwtn dia akan ditarik balik jpa. bukan dgn buang sewenang2 mcm dapigs bahlol.

jentayu

Anonymous said...

Kerajaan keluar belanja untuk faedah rakyat. Kerajaan berhutangpun kerajaan mampu bayar balik. Pernah terjadi kerajaan tak bayar hutang. Kau ingat kerajaan Najib serupa dgn kerajaan Nikajis?

Angry Bird said...

Anon 1137,
Kalau tak dapat ambil sebagai gurupun, ambilah mereka sebagai kerani ke pegawai tadbir pun. Tetapi kerajaan tidak dapat berbuat sedemikian kerana kerjaan kesuntukkan dana. Hutang kerajaan dah nak sampai RM 500 billion dalam masa beberapa bulan dan TSMY dikenakan tekanan yg cukup kuat oleh MOF untuk membekukan bilangan pengajar.

Maka, sepatutnya kita harus menyalahkan mereka yg menyebabkan hutang kerajaan melambung naik seperti Greek, kerana merekalah penyebab No 1 kepada kepincangan yg dirasai oleh penuntut Melayu.

Anonymous said...

Kesimpulannya kalau Melayu mahu maju mestilah diperintah oleh orang Cina. Berniaga baru untung besar. kakitangan awam Melayu banyak rasuah, kita kena ganti dengan Cina dan India yang jujur dan mahir. Penyokong PAS yang nampak alim tu kita bagi dia orang jaga masjid saja. Kita bagi peruntukan potong lembu sama kambing, kerana orang Melayu jenis ni memang suka berpesta, bertakbir dan bersemangat tapi kerja tadak jalan punya. Lama lama dia mampus sendiri jer.

Anonymous said...

Angry Bird ! hang dedah dengan bukti dan fakta sekali jangan hang dedah dengan url portal pembangkan dan aku harap skmm akan ambil kenyataan hang sekiranya pendedahan hang palsu dan aku harap pihak yg dituduh menyaman hang, baru adil kan !

Anonymous said...

Aku musang, amat2 berterimakasih yg teramat sgt akan niat murni pembangkang yg nak kurangkan bilangan kakitangan awam ini.

Hentikan ambil lepasan U sebagai kakitangan kerajaan...MEMBAZIR tenaga!

Kakitangan AWAM...manyak buang DUIT negara !!!

Angry Bird said...

Anon 1139 dan Anon 1142,
Kao ni mcm tak paham bahasa. Kita kalau nak memahai isu dari sudut yg lebih luas, bukan sekadar mengkitar semula garis panduan yg dikeluarkan. Inilah kelemahan UMNU, tahap pemikiran mereka tetap rendah dan tidak kritikal.

Tanyalah kenapa kerajaan terpaksa membekukan pengambilan pekerja baru? Ni kerana hutang kerajaan.

Kita kata kalau kerajaan berhutang RM 1 trillion pun kerajaan mampu nak bayar balik. Ni intipati orang yg tak matang. Kerana dana yg terpaksa digunakkan utk membayar balik hutang tersebut sebenarnya boleh digunakkan utk memberi peluang pekerjaan kepada graduan Melayu. Ataupun kerajaan terpaksa memperkenalkan cukai baru spt mana yg berlaku di Greek. Ni akan menambah beban kos sara hidup, sementara kroni2 Najib yg meraut keuntungan bersuka ria di pusat judi di Monte Carlo

Anonymous said...

Hentikan pemberian pencen pd yg dah bersara...MEMBAZIR !

Golongan pencen ini, yg berkelayakan ambil sebagai pekerja ringan macam...TOLL GATE GIRL !!

Yg muda2, galakkan mereka berniaga, bukak perusahan, kerja kontrak buat bangunan, buat jalan keretapi, kerja berat....ganti buruh asing!

Angry Bird said...

Anon 1144,
Nilah intipati orang UMNU kerana mereka dikelilingi oleh puak UMNU yg terlalu intim dengan rasuah dan free money. Tetapi ramai orang Melayu lain yg mahir dan rajin tetapi dibenam dalam kompeni Cina kerana kompeni Melayu dipenuhi dengan kroni Melayu dan amalan budaya UMNU.

Kalau pemimpin diganti dengan mereka yg berbakat spt DSAI dan TSMY, budaya kroni mengkroni ni dapat dikikis dan usahawan Melayu yg benar benar berbakat akan diberi peluang.

Kao fikir, kenapa Cina tak ada yg berkroni kroni mcm UMNU. Fikirlah secara meluas bukan dengan sempit

Angry Bird said...

Anon 1144,
SKMM nak siasat aku buat ape? Ni fakta bukannya andaian mahupun spekulasi. Kita golongan yg meneliti pekara secara halus bukannya mereka yg main gasak je.

Takkan u nak anggap Utusan Meloya mahupun TV3 akan membuat pendedahan seperti ini? Kao ni gile ke apa

Anonymous said...

Lepasan U Melayu......

Ujudkan skim kerahan tenaga wajib ekonomi. Pandu & bimbing mereka berusaha sendiri. Tetapkan perolehan setiap mereka wajib RM4000.00 sebulan atau....kepenjara !!!

Anonymous said...

-DAPigs tuh bukanke asalnya dari PAPigs?

-Kit Sial tuh bukanke suckretari Chairman LKY?

Kalau jawapannya Ya, maka tidak hairanlah si Puaka tuh akan wat apa saja yg menguntungkan monyet2 sepet!

Melalui DAPigs; Mesia leh bergabung balek ngan S'porky dgn cara memecahkan oang Melayu pd 4 kumpulan: Ameno, amPAS , PeeGayR & atas pagar!

Ingat-ingatlah saudara2 Melayu Muslim sekelian, bumi bertuah anugerah Allah Ta'ala nih JANGANLAH dilepaskan pd puak2 kafirun nuhh! (lihatlah negeri Kg Buah Pala & negeri Geylang Serai)

Anonymous said...

Burung marah,

Manusia makin ramai, peluang pekerjaan makin kurang.. sepatutnya graduan upsi perlu mencari sendiri pekerjaan mereka.. jgn harapkan kerajaan yg bagi je..

PAS HANCUUUS said...

Ini yg dikatakan ada mata buta, ada telinga pekak, ada otak bebal,ada hati mati,ada kaki busuk,ada tangan penjang,ada dada kosong,ada bangsa khianatkan,ada agama lacurkan,ada butoh meliwat...

Sekiranya sifat2 diatas ada pada satu2 kaum atau organisasi atau individu maka itulah tanda2 ilmu kebodohan sudah meningkat dan mereka ini dikuasai oleh kaum (cina)atau organisasi (DAP) atau individu (Khalifah LGE).

Angry Bird said...

Anon 1157,
Berhujahlah sedikit. Takkan UMNU tak dapat berhujah secara kritikal. Takkan semua pekara kena nak berkitar dengan isu kaum ataupun ugama. Ni mcm gelagat puak puak Negero di Afrika kot

Angry Bird said...

Anon 1157,
Berhujahlah sedikit. Takkan UMNU tak dapat berhujah secara kritikal. Takkan semua pekara kena nak berkitar dengan isu kaum ataupun ugama. Ni mcm gelagat puak puak Negero di Afrika kot

Angry Bird said...

Anon 1158,
Kalau UPSI nak cari kerja, kerja dengan siapa? Dengan Cina?
Memang Cina ada sediakan peluang pekerjaan yg rendah utk orang Melayu. Tapi nampak mcm hipokrit, di laman ni kita bantai Cina kata dia babi ler, dia pendatang ler dan mcm mcm.
Tapi kita suruh graduan UPSI cari kerja dengan mereka.

Nilag logik UMNU

fulisiakantora said...

Assalamualaikum, ohh...inila burung memanjang marah tu. Dari ucapan sahaja kau dah terjatuh hati kpd anu-nuar, tapi itu tidak membuktikan dia dipihak yg benar!!! Kalau dibandingkan anu-nuar dgn hitler, keduanya hebat bermain lidah, tapi adakah hitler seorang yg benar dlm perjuangan??? Hitler juga berjaya menarik berjuta manusia menyokongnya, lagi ramai dari anu-nuar. Baik aku sokong hitler, sekurang2nya dia nikah dulu baru "berjimak". p/s idea hitler ttg ETHNIC CLENSING tu mcm sesuai je buat kat Tanah Melayu ni sbb babi2 dah pandai hinjak kepala...hu hu

Angry Bird said...

Anon 1202,
Kan aku dah kata, pandagan aku terhadap DSAI hanyalah sekadar citarasa aku. Bacalah dengan mendalam, jgn main gasak je

Siltrap said...

Aku benci dapig. Tapi aku sokong usul ini.

Kalau BN memang pru13 aku harap mereka buat yang serupa. Sudah banyak sangat kakitangan kerajaan yang berkurap. Kalau kepala juga berkurap kita potong aje.

Musangka memang bodoh. Musangka adalah ayam berbulu musang. Kokok bukan main, bontot berderai dengan tahi...

Anonymous said...

Aku sokong Angry Bird. Hebat dia main catur ngan puak UMNO. mereka dah kena chekmate

Anonymous said...

Phd ajar Master, Master ajar Ijazah Pertama, Ijazah Pertama ajar Diploma, Diploma ajar Sijil.

Guru sekolah patut cukup Diploma saja kan jimat duit kerajaan sebab depa ramai melebihi suku dari penjawat awam lain dak gitu !

al-zarqawi said...

Isu Anwar Ibrahim tentang video seks telah diulas oleh pakar video editing dari USA dan Korea dan kesimpulannya orang dalam video tersebut memang mirip Anwar Ibrahim.

Bagi saya agak dangkal untuk kita mempercayai bukti ucapan Anwar mahupun ahli politik pakatan yg lain sambil menolak bukti video2 ini. Tambahan pula dengan isu liwat yg ada bukti qarinah DNA Anwar Ibrahim jelas membuktikan pemimpin Agung Pakatan ini seorang pembohong dan peliwat. Ya mungkin ini masalah peribadi Anwar tetapi Anwar bukan sebarang orang dan dia seorang yg bakal menjadi PM jika pakatan Rakyat menang PR.Dan jangan lupa salah satu sebab Reformasi terjadi adalah untuk mempertahankan maruah Anwar yg kononnya difitnah kerajaan BN.

al zarqawi said...

Anwar yang tidak pernah terlatih dalam bidang ekonomi tentunya mendapat pengajaran yang bermakna dalam isu, apatah lagi bila Kit Siang menegaskan :

“Adakah amat mengejutkan bahawa Yang Berhormat Menteri Kewangan nampaknya tidak memahami ekonomi antarabangsa yang asas ini sehingga saya bimbang bahawa Yang Berhormat Menteri sedang teraba-raba dalam kegelapan dan Malaysia memang mujur kerana tiada bencana kewangan besar yang berlaku sehingga kini. Yang Berhormat Menteri sepatutnya berhenti daripada mengelirukan orang ramai dengan mengatakan kerugian dalam rizab-rizab lain sebanyak RM10.1 bilion oleh Bank Negara tidak penting disebabkan ia boleh dioffset oleh lebihan sebanyak RM16.5 bilion dalam rizab asing"

Bukan sahaja ini adalah salah dalam ertikata ekonomi asas tetapi perbandingan secara selektif adalah amat salah dalam ertikata perakaunan sehingga mana-mana pelajar perakaunan tidak membuat kesilapan sedemikian rupa. Tidak hairanlah mengapa Gabenor Bank Negara dan juga seorang chartered accountant kelihatan begitu muram apabila Yang Berhormat Menteri membuat perbandingan ini dalam Parlimen semalam. Namun ini mencerminkan dengan buruknya penasihat-penasihat ekonomi dan perakaunannya sehingga tidak dapat mengajar dan membuatkannya (Anwar) memahami asas-asas dengan baik dan jelas.
“Ingin saya mencadangkan, demi kepentingan negara, agar beliau menukar penasihat-penasihat ekonomi dan perakaunannya. Saya juga berharap Yang Berhormat Menteri akan memberi penjelasan awam yang penuh dengan merujuk kepada semua perkara teknikal yang dibangkitkan secara bertanggungjawab dan janganlah ghairah berpolemik politik, “ tegas Kit Siang menutup ucapannya mengenai kerugian Bank Negara.

Dalam ucapan penggulungannya, pada 10 Mei 1993, Anwar mengulangi tuduhannya kepada pembangkang kerana terus mengira dua kali. Katanya, pelbagai pihak cuba membuat serkap jarang untuk menambah kekeliruan.Beliau tetap mempertahankan kemerosotan lain-lain rizab bernilai RM9.3 bilion dan bukannya RM10.1 bilion. Seterusnya Anwar menyifatkan kemerosotan itu berpunca dari gabungan beberapa faktor, antaranya ialah pengukuhan ringgit, kos mengawal inflasi turun naik mata wang antarabangsa dan lain-lain.

al zarqawi said...

Dari segi video seks anwar pula jangan lupa ularmak hadi awang pernah berkata dalam harakah :


Saya ingin menarik perhatian, dalam pilihan raya kecil di Permatang Pasir sebagai contoh, Umno dan Barisan Nasional mengatakan kita tidak boleh menyebut keaiban seseorang, sedangkan pilihan raya adalah suatu amanah yang besar untuk rakyat memilih pemimpin.
Di mana dalam amanah memilih pemimpin kita wajib mendedah peribadi orang yang hendak dipilih itu, adakah ia seorang yang benar-benar adil, tidak fasik dan tidak melakukan perkara-perkara yang boleh menjatuhkan maruah.

Itu satu tanggungjawab agama yang tidak termasuk dalam perkara yang membatalkan pahala puasa. Ini jelas diperkatakan oleh ulama-ulama dalam kitab mereka, khususnya dalam perkara yang seperti ini.
Bahkan, dalam perkara saksi di mahkamah, saksi dalam perkahwinan pun kita kena dedahkan peribadi seseorang. Inikan pula untuk memilih wakil rakyat dalam satu kawasan yang mewakili rakyat untuk membuat dasar dalam Dewan Undangan Negeri (Dun).
Maka, ia perlu ditelitikan dalam perkara maruah dan peribadi pemimpin ini.

Anonymous said...

Al-Zarqawi, hujah anda bagus. Perlu ingat, ularmak sanjungan Musangka si hadi awang telah berfatwa, bahawa video itu besi, x boleh jadi saksi.

Satu lagi, kalau seorang gadis dirogol tetapi tiada 4 orang saksi yg soleh moleh, yg x pernah buat dosa seumur hidupnya (mcm malaikat lah lebih kurang) maka gadis itu akan disebat 80 kali sebatan kerana dia didakwa berzina.

Mudah2an anak gadis Musangka atau saudara, atau adik pmpuan dia dirogol dalam semak, di mana x de 4 orang saksi. Aku nak tengok gadis tu disebat di khalayak umum depan N.ajis dan Hadi Awang.

Angry Bird said...

Al Zarqawi,
Hujah pasal kerugiaan Bank Negara, tu kan skandal yg berlaku semasa Dr Mahathir menjadi PM kan? Tu sewaktu Nor Mohd Yakop menjadi Gabenor Bank Negara kan.

Nilah lagi satu bukti betapa borosnya UMNU ketika mentadbir kerajaan. Berbillion dilesapkan begitu saja.

Kalau nak berhujah pasal perakuanan, aku ada persoalan yg senangje. 1MDB beli saham dlm JV dengan harga RM 3.5 billion. Kemudian dia jual sahamnya kpd Petro Saudi pada RM 4.1 billion. Najib hebohkan pada semua 1MDB mendapat keuntungan RM 600j. Tapi PetroSaudi bayar balik RM 4.1 billion tu secara ansuran. Jangka masanya 10 tahun. Habis, betulke 1MDB mencatat keuntungan sedangkan, dia kena bayar riba lebih daripada RM 175 juta setahun keatas modal pelaburannya. Kao pandai kao jawablah, kalau setakat nak mengkitar semula kekalutan rejim UMNU yg terlampau, aku rasa ianya menguatkan lagi hujah saya tu

Anonymous said...

angry bird tu musangka lah
jgn jadi bodoh hentam dia. dia tu provokasi ja lebih

Anonymous said...

ingatlah wahai saudaraku, musuh tetap musuh yg akan sentiasa merancang utk menjatuhkan kita. kadang2 musuh nampak baik, boleh bersalam, boleh tepuk bahu tetapi musuh tetap musuh. sekali kita terlena atau terleka, masa itulah musuh akan menjatuhkan kita. jadi berhati-hatilah dengan musuh. jgn sekali kita leka. jgn sekali memberi sokongan kpd musuh kita.

fulisiakantora said...

Assalamualaikum, kerja syaitan je yg bermuka2 ni, saper yg kat blog ni rasa dia ada banyak muka, KAMU HARUS BERTAUBAT!!!

Anonymous said...

AB 1.45pm.
Nape kau tinggalkan nama menteri kewangan Anwar. Sebut Tun M,sebut Noh Yakub je. Itu tanda kau tdk adil. Betul ke Noh Yakub pernah jadi Gabenor bank negara?

Komen kau jam 1.45pm ko dalam masjid ke atau tak gi langsung?

fulisiakantora said...

Assalamualaikum, syarat sah solat tidak terpakai kpd binatang yg bernama burung, hu hu

Anonymous said...

(angry bird)
Kan aku dah kata, pandagan aku terhadap DSAI hanyalah sekadar citarasa aku. Bacalah dengan mendalam, jgn main gasak je

November 4, 2011 12:04 PM
==========================================

memang citarasa kau sama dgn citarasa nuar, suka main jalan belakang, lepas tu tuduh org fitnah.

cuba kau listkan nama2 kawan baik anwar dulu, sekor pun tak lekat sekarang, yg ada cuma saipudin yg baru nak belajar bercakap.

GBS 611 said...

Letih baca entry Angry Bird (Burung Bertelur Angin Pasang) sebab tu dia marah. Tambah lagi dengan Musangka (Musang Berbulu Ungka) yang serabut.

Komen hangpa macam tahik kucing, langsung tarak pikir 'life cycle' sesuatu isu. Pikir apa ada tersurat, tak mau pikir yang tersirat.

Hangpa ingat semua budak U abis belajar, tup2 mesti keja gomen saja ke? Orang lain bertungkus lumus lepas abis U keja makan gaji. Cuma la ni yang masuk gomen kena berdaya saing. Tak macam dulu, sebab kerjaya di gomen ni dah secured.

Berbalik pada isu asal; mengurangkan penjawat awam yang tidak berkualiti = ada asas. Tapi asas pengurangan nak tiru PR China... No Way!!!

Unknown said...

puak PR memang bermuka muka depan nampak baik...mulut dan liddah amat teruk sekali.nampak secara zahir nampak baik tapi HAMPEHHHHHHHHHH

Anonymous said...

A.Bird.
Kalau nak merapu fakta biar betol beb. Betol juga,nape tertinggal nama menteri kewangan si penjuboq tu. Ko gi solat jumaat tadi ke tidak. Burungpun bisa kantoi pak! Noh Yakub gabenor mana erk? Melaka?Penang? Sumatra Barat pak.

Anonymous said...

Angry burung baru nak gi solat jumaat kot!

al-zarqawi said...

angry bird berkata ,

Al Zarqawi,
Hujah pasal kerugiaan Bank Negara, tu kan skandal yg berlaku semasa Dr Mahathir menjadi PM kan? Tu sewaktu Nor Mohd Yakop menjadi Gabenor Bank Negara kan.

Nilah lagi satu bukti betapa borosnya UMNU ketika mentadbir kerajaan. Berbillion dilesapkan begitu saja.


ISUNYA SEKARANG BUKANKAH ANWAR MEMEGANG JAWATAN TPM DAN JUGA KEMENTERIAN KEEWANGAN KETIKA ITU.jANGAN NAK LARI DARI TOPIK DENGAN MENGATAKAN TUN MAHATHIR PM KETIKA ITU SEDANGKAN PORTFOLIO KEEWANGAN NEGARA DISERAHKAN KEPADA AL JUBURI SEJAK 1991 LAGI. INILAH BUKTI MENTALITI KULTUS PENYOKONG PAKATAN RAKYAT YG AKAN TERUS DIKENCING ANWAR.

Anonymous said...

YANG PASTINYA SASARAN UTAMA PAKATAN ADALAH KAKITANGAN PRO BN...YG SOKONG MEREKA PASTINYA AKAN DIKEKALKAN...ANGRY BIRD NIE SAMALAH MACAM EZAM,RAHIMI,SAIFUL...TERTARIK DGN KEMAHIRAN BERPIDATO ANWAR...LEPAS DAH KENAL HATI BUDI ANWAR SEMUA CABUT LARI...AKU TGK MUKA ANWAR PUN DAH TAKUT...LAIN MACAM JER.....

Anonymous said...

Pencacai berok bila dah kantoi cabut lari. Dah puas tunjuk bodoh dia belah. Bila kucing takde rumah ada yg datang beri burung makan padi. Maka siburung tengah kena balun. Jangan2 musang balon burung.

muuaahahahaha.

Angry Bird said...

Camana nak layan puak pencacai. Pekara basik pun tak erti

Ni dari Wikipedia berkenaan Menteri UMNU ni

"Previously, he served with Bank Negara, the Malaysian central bank, from 1968 to 2000. During his time in Bank Negara, he was responsible for the implementation of a number of major projects, including
the implementation of Islamic banking in Malaysia
the setting-up of the bilateral payments mechanism between Bank Negara Malaysia and Central Banks of South-South countries
the setting-up of the Rating Agency Malaysia Berhad.
He was also involved in a currency speculation scandal in the early 1990s, where Bank Negara lost up to RM30 billion"
http://en.wikipedia.org/wiki/Nor_Mohamed_Yakcop#cite_note-1

Faham fahamlah. Geng ni berkuasa pada waktu tu. Ketuanya Dr XXX. DSAI sekadar menjadi "team players" utk cuba menutup lubang yg digali

Anonymous said...

ADUHAI ANGRY BIRD,

DSAI SEKADAR TEAM PLAYERS? MAKSUD KO MINISTER OF FINANCE DAH KENA MAIN LA? KALAU CAMTU, MEMANG BANGANG LA MINISTER OF FINANCE TU YE? PATUTLA NAK SANGAT IMF.. OH YE TAK YE JUGAK, DIA KAN LULUSAN SASTERA JE..
TAPI KAN...APSAL SELANGOR LANTIK DIA LAGI? APSAL PEMBANGKANG TAK BISING PULAK?

Melayu Perak said...

ooiii bangang AB....

tahutak mengapa bank negara rugi rm 30 billion....

tu sebab GEORGE SOROS....penyangak matawang....

kemudian Nor Mohd Yaakub bersama Dr.M menebus dengan mengikat rm3.8 ke usd....

sila baca notes to the prime minister...the untold story of how nor m y beat the currency speculators.....

Angry Bird said...

MP - kao ni tersalah celah. Ni berkenaan isu BNM pada 1993. Bukan isu Madey nak jaga anaknya pada 1998

Bacalah pendedahan dibawah ni

Anwar tolak penafian Dr Mahathir mengenai kerugian Bank Negara
Anwar juga menuntut sebuah suruhanjaya bebas untuk menyiasat perkara tersebut sedalam-dalamnya dan mengenalpasti dalang sebenar kerugian tersebut.

Ketika menafikan kenyataan Anwar sebelumnya, Dr Mahathir berkata, kerugian yang dicatatkan adalah kecil berbanding keuntungan keseluruhannya.

"Memanglah selepas itu kita rugi sedikit tetapi kerugian kita adalah lebih kecil dari keuntungan yang kita perolehi. Kerugiannya tidaklah sampai RM30 bilion seperti yang disebut oleh Anwar. Jumlahnya lebih kecil dari itu, tetapi saya tidak ingat berapa jumlahnya yang sebenar. Tapi memang tidak tidak sampai RM30 bilion".

Dr Mahathir bukan sahaja membayangkan bahawa segala kerugian telah ditebus kembali, malah kerugian itu hanya sedikit sahaja dan hanya sebahagian daripada keuntungan yang diperolehi sebelumnya.

Ia bermakna, kerugian Bank Negara sebenarnya adalah sebahagian dari keuntungan yang diperolehinya pada peringkat awal.

"Pada waktu yang sama pasaran saham naik sehingga ke tahap 840 mata daripada 262 mata. Ini merupakan permodalan pasaran sekitar RM300 bilion.

"Jadi, ketika kita rugi sedikit di pasaran matawang asing, kita telah untung berlipat kali ganda melalui keuntungan pasaran saham. Ini bermakna memberi sokongan kepada Ringgit dan menentukan satu matawang yang stabil membantu pasaran saham.

"Inilah yang memberi keyakinan kepada pasaran dan membolehkan rakyat Malaysia meraih keuntungan," kata bekas Perdana Menteri kepada Malaysia Today baru-baru ini.

Menolak penafian Dr Mahathir terhadap kenyataannya itu, Anwar berkata, berdasarkan akaun yang diaudit oleh Ketua Audit Negara, Bank Negara mencatatkan kerugian sebanyak RM33.8 bilion di dalam spekulasi matawang asing antara 1989 hingga 1993.

"Bank Negara walaubagaimanapun mencatatkan keuntungan kecil RM2.5 bilion pada tahun 1990. Secara keseluruhan, kerugian tersebut berjumlah RM31.3 bilion, sebagaimana kenyataan saya sebelum ini," katanya.

Anwar juga mendedahkan, sehingga tahun 2003, Bank Negara terpaksa membayar sehingga RM868 juta setahun akibat kerugian tersebut.

Menurut penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu, tidak dapat dinafikan lagi bahawa Tan Sri Nor Mohamed Yakcoplah yang melaksanakan transaksi matawang asing sejak 1986 di Bank Negara.

Nor Mohamed pada waktu itu adalah Pembantu Gabenor Bank Negara.

"Tun Daim Zainuddin merupakan Menteri Kewangan pada waktu itu. Tambahan lagi, menurut Gabenor Bank Negara ketika itu, Tan Sri Jaffar Hussein, Nor Mohamed Yakcop telah menyembunyikan kerugian sebenar dari beliau.

Anonymous said...

wah..ini boleh dijadikan bukti ke?
apasal takde sorang pun yang berani bawa ke mahkamah?

Angry Bird said...

Anon 428,
Menteri Kewangan pada waktu Tun Daim. Dia bukannya bangang- dia gerombolan. Anwar terkena badi bukan kerana kegagalannya tetapi kerana bekas penyandang jawatan tersebut.

Lumbu malu mengaku UMNU

Angry Bird said...

Anon 439,
Siapa yg nak dakwa? Gani Patail ke? kah kah . kao ni lucu

Anonymous said...

ish isu matawang tu isu lamalah.

Anonymous said...

eh? buat apa pulak gani patail?

ko dapat dari mana sumber ni? cakap2 anwar ke? apa lagi, bawa ke mahkamah. boleh jadi bukti apa..

heboh dalam blog apa barang? takde bukti takde orang nak percaya. sape tak kenal anwar? spin dan putarbelit memang kepakaran dia..

jika ko dan anwar ada bukti, teruskan...kitorang sokong ape..

lulusan sekolah rendah je said...

kao lagi lucu angry bird sebab heboh sini sana pasal si polan ini si polan itu billion ini ratus juta itu..tapi end up dalam komen blog je..

bukti? mana bukti? org2 zaman skrg ni nak bukti bro. tak main la cakap2 semua ni. bukti pun kena soheh ye..kena ingat tu...sebab bukti video pun orang tak percaya, jadi kena ada bukti2 yang jelas dan soheh. jangan letak dalam kotak sampai kena makan anai2 pulak ye?
keh keh keh

SEROJA HOMESTAY KANGAR NO. 10 LORONG 2, TAMAN BUNGA SEROJA KANGAR PERLIS said...

KALU AKU IKUTKAN HATI AKU SEBAGAI BEKAS PENJAWAT AWAM AKU SOKONG 100% APA YANG HENDAK/TELAH DICADANGKANKAN OLEH DAP ANAK HARAM JADAH NI. BETUL JUGA TU, FIKIR2LAH WAHAI PENJAWAT AWAM YANG MAKAN GAJI YANG DIBAYAR OLEH KERAJAAN DARI HASIL TITIK PELUH RAKYAT.

ADAKAH GAJI YANG ANDA TERIMA ITU SETIMPAL DENGAN KERJA YANG ANDA JALANKAN/LAKUKAN.

FIKIR2KAN LAH.

Anonymous said...

manyak cilaka itu gomen servan sokong pembangkang

sekalang lu punya anak mau cali kilija sama itu cina ka?

Anonymous said...

burung marah @ angry bird manusia paling pandai di Malaysia

gua sokong lu jadi punahsihat negara terutama kalau PAx yang perintah

Anonymous said...

Hanya kerja pencari file dan tukang kebun yg sesuai ditinggalkan buat orang2 MELAYU.

Anonymous said...

apa kata member parlimen kita kurangkan kawasan hingga jadi setengah aje.

n buat dulu pengurangan kakitangan kerajaan kat P.P and selangor hingga separuh.

cikgu2 kat negeri tu kita buang aje. kalau ada 20,000 kita kurang 10000 je.

yang aku takut sultan2 pun mereka akan kurangkan jadi setengah atau tidak ada lansung mcm kat cina!

Anonymous said...

to anon November 5, 2011 1:35 AM

bagus jugak cadangan tu. kakitangan kat p.p and selangor kita buang sebelum pru 13.

Anonymous said...

ELOK SANGAT PR MENANG.
AKU NAK TENGOK KAKITANGAN KERAJAAN YG PRO PEMBANGKANG TERCIRIT.
AKU AKAN UNDI PR UTK MEMASTIKAN PADAN MUKA KAKITANGAN AWAM YG KURANG BERSYUKUR.


KITA LIHAT BERAPA RAMAI YG AKAN MASUK HOSPITAL TANJONG RAMBUTAN DAN TAMPOI!

Anonymous said...

Orang Melayu mudah percaya jika dibohongi tetapi mudah tak percaya pada kebenaran.
Apa punya maaghob sintok lar Melayu2 ini.

Anonymous said...

DAp tak perlu bersusah payah kerna PAS SEDIA MEMBANTU

Anonymous said...

mereka serang orang melayu dgn cara hapuskan perlembagaan. Tapi tak berjaya sebab ada raja2. mereka serang raja2 gagal sebab ada UMNO. sekarang mereka cuba hapuskan melayu dgn cara kacau perkhidmatan awam kerana dlm perkhidmatan awam ramai melayu. inilah agenda mereka. ORANG MELAYU TAK SEDAR LAGI KERRRRRRR????

Anonymous said...

yg pasti, yg akaun dibuang itu adalah melayu..

makin ramai la melayu yg merempat...

kesian kan??