Saturday, December 3, 2011

DAKWAH SECARA BERHEMAH, FATHUL BARI.


Perwakilan Perlis Fathul Bari Mat Jahya menasihatkan ilmuan agama supaya "jangan mengamuk dalam masjid, atas mimbar dan pentas ceramah" untuk menasihat pemimpin negara.

Sebaliknya, beliau mencadangkan supaya ruang dibuka dengan menjemput orang agama untuk memberi pandangan berhubung perkara tersebut, setiap tiga bulan.

"
NONE
Saya bersyukur apabila saya menyertai Umno, saya diberi ruang sebebasnya (untuk bercakap tentang Islam). Tidak pernah ada sekatan bercakap tentang Islam," kita membahaskan usul agama, pendidikan dan sosial di perhimpunan agung Umno di PWTC hari ini.

"Sehubungan itu, saya mencadangkan setiap tiga bulan, buka ruang jemput orang agama beri pandangan. Jangan mengamuk dalam masjid, atas mimbar dan pentas ceramah. Kalau nak nasihat pemimpin, inilah tempatnya," katanya.

Katanya, dalam perlembagaan Umno menyatakan untuk memartabatkan agama, bangsa dan negara.

"Tetapi apabila kita bercakap mengenai bangsa dan negara, kita bersemangat, tapi soal agama di mana orang agama?" soalnya ketika membahas usul agama, pendidikan dan sosial.

Fathul Bari yang juga anak sulung bekas mufti Perlis berkata demikian bagi mengulas rungutan kekurangan ilmuan agama untuk bersama-sama dengan Umno.

Mengulas lanjut, beliau mendedahkan antara "alasan popular" ilmuan agama kurang menyertai Umno kerana "tidak ada saluran untuk menyampaikan pandangan" mereka.

"Itu adalah realiti... Mungkin boleh (salur pandangan) di media baru, laman sosial facebook, blog atau twitter. Tetapi sejauh mana jawapan (dapat) diberikan, kalau 1,000 orang, (bagaimana keadaannya),"katanya.

Dalam perbahasannya juga, Fathul Bari mencadangkan kepada Kementerian Pelajaran dan Kementerian Pengajian Tinggi agar "mengumpulkan" pelajar yang ingin melanjutkan pelajaran ke Timur Tengah.

"Sebelum pelajar ke Timur Tengah, sama ada Mesir, Arab Saudi, transitkan mereka sebulan, dua bulan atau tiga bulan, dikumpulkan, di mana  (mereka) diberikan pentarbiyahan dasar kerajaan bahawa kita mengambil berat pelajar di luar negeri.

"Kita cerita, mereka tidak pernah dianaktiri oleh pemerintah, cerita kebaikan kita," katanya yang berkelulusan Pengajian Islam dari Universiti Islam Madinah.

43 comments:

Anonymous said...

Sewajarnya ustaz fathul bahri diberi peluang memimpin sayap ulama UMNO agar ilmuan agama tidak disisihkan dari arus perdana politik negara dalam memberi pandangan yang boleh mendorong pemimpin ke jalan diredhai Allah.

...nak harapkan si tua lahanat hamjadah nik aziz tu, mampus la negara kucar kacir dgn pandangan merapu sesat nyanyk dia tu.

-nik ajis babi-

Anonymous said...

saya adalah seorang yang lebih senior dari ustaz fathul bari dari segi umur, memandang dengan penuh kesyukuran setelah Allah SWT memberi seorang anak muda yang pakar hadis dikalangan kita, cara dia menjawab, cara dia memberi penerangan, cara dia berkias, cara dia menjawab dalam tekanan, cara dia mengkritk dengan ilmu bukan nafsu, cara dia menasihati bukan menyakiti, caranya sungguh berhikmah, cara dia melontarkan pandangan sungguh bernas sekali, dan ketenangannya dalam menyampaikan teguran tanpa menyentuh kemarahan insan lain..syukur..Allhamdulilah..

Anonymous said...

saya setuju dengan penadapt anon 3.34pm

Anonymous said...

First

politik buat aku pening

Anonymous said...

tuan, kawan saya dari parti pembangkang(bukan ekstrem)...juga sangat berkenan dengan cara ustaz fahtul bari...saya juga kagum dengan ilmu dan ketenangan ustaz...thanks ya Allah.

Anonymous said...

Kata Perwakilan Perlis Fathul Bari Mat Jahya menasihatkan ilmuan agama supaya "jangan mengamuk dalam masjid, atas mimbar dan pentas ceramah" untuk menasihat pemimpin negara".

PAS pulak menggalak penyokong2 nye bawak Cina2 DAP dan Keling2 PKR dalam masjid, pijak atas sejadah, maki hamun dalam masjid, baca ayat suci Al Quran mempermainkan kesucian Islam, untuk mendapat kuasa.

Memang betul kata Muhyidin, DAP pengganti PAS.

Anonymous said...

saya amat bersetuju dgn usul ustaz fathul bahri... alangkah baiknya jika anak muda berkelulusan agama sedar akan hal ini dan UMNO perlu memberi ruang kepada anak muda lulusan agama sama2 berjuang dan memberi ruang kepada mereka.

saya amat bersetuju dgn kata2 ustaz muda ini bahawa utk menegur pemimpin kita tidak boleh menggunakan landas biasa, menajdikan masjid dan mimbar tempat memaki mencela. utk mengubah sesuatu yg baik perlulah dilakukan dgn hikmah dan lemah lembut bukan dalam nada marah dan mencela. unsur negatif tidak akan dpt mengubah satu bentuk unsur yg negatif. ia saling menolak. itu hakikat.

saya bersetuju juga pandangan anon 334 agar diwujudkan sayap ulama dalam UMNO agar apa yg dilakukan PAS selama ini dapat diperbetulkan... kalau PAS nak terus pesong akidah umat Islam, UMNO kena bersedia utk halang...

Anonymous said...

sepatutnya umno membuka ruang lebih besar kepada ulamak2. aku amat bersetuju saranan zaini hassan supaya diujudkan sayap ulamak dlm umno.

Anonymous said...

pas dah rosak..x cam dulu...dulu aku sokong...start dia bersekongkol dengan kafir lahanat....aku dah x sokong..pergi mampos lu orang semua..ceramah dan majlis ilmu dah x da...yang ada..penipuan,fitnah adu domba..dan segala kerja setan2 yg dilantik dan dijemput...bab pau duit no 1.....pastu ramai2 takebeer..sesat

Anonymous said...

Rasanya dah sampai masa UMNO menubuhkan satu kumpulan Ulama sebagai penasihat agama supaya tidak UMNO diperlekehkan oleh pas pis pus. Ustaz2 pas berceramah di mesjid sebab nak dapatkan sokongan rakyat di bukan bertujuan nak bagi nasihat kepada UMNO tapi nak merampas kuasa dari UMNO, itu jer tujuan dia org.

--Ganasnyer--

Anonymous said...

anon 3.35 & 3.41pm,

...dah sampai masanya juga pemimpin UMNO bahagian merendahkan cermin tinted kereta mewah menegur sapa ilmuan agama.

...jangan asik leka dgn sembang kedai kopi.

...surau dalam kawasan sebulan sekali pun langsung x nmpk batang hdung, inikan nak jumpa semayang 5 waktu kat surau kawasan sendiri, kalau ada tu maknanya nak 'kiamat'lah.

kalau ada sifat2 mahu berubah mcmtu, x mustahil para huffaz, cerdik pandai agama akan bersama2 UMNO kelak.

...dulu ilmuan islam seperti abdullah fahim adalah 'orang UMNO'

...sekarang boleh dibilang jari.

ayuh gerakkan usaha menawan iluan agama bersama UMNO demi mematahkan hujah palsu PAS!

-nik ajis babi-

Anonymous said...

3.39

sebab ape puak pas buat mcmtu??

jawapannye: sbb pas perasan mereka lebih islam dari orang lain.

betul tak??

Anonymous said...

3.39

sebab ape puak pas buat mcmtu??

jawapannye: sbb pas perasan mereka lebih islam dari orang lain.

betul tak??

-------------------------------------
betul ckp hang....aku setuju...

Anonymous said...

setuju jugak ulama pimpin UMNO... bukannya jadi tukang baca doa atau tukang syarah saja untuk UMNO... macam yang lepas2 tu.. Ustaz Nakhaei diberi tugas corot saja diYADIM, spt lain2 hanya dilantik sebagai pegawai JASA saja supaya dapat makan gaji saja.... upah melalak dok ampu dan subahat dengan ketua2 fasik UMNO....

Ulamak perlu diberi kuasa untuk tentukan hala tuju dan amalan Islamik parti UMNO seperti PAS....

Ulamak perlu beri peranan PM atau TPM atau Menteri Pendidikan atau menteri2 kanan yang lain juga... bukan sekadar Menteri Pengiring Majlis2 Agama di JPM saja .......

Ulamak perlu diberi mandat mewarisi peranan khalifah arrasyidin selepas kewafatan Rasulullah SAW...

Ulamak adalah Imam Ummah, ... bukan boneka Pemimpin2 Fasik lagi Zalim.....

Ulamak perlu ada 'izzah keilmuan dan ketaqwaan bukan dayyus menjilat habuan duniawi dari para jahiliyyah....

Ulamak perlu memberi petunjuk, bukan mengikut telunjuk para jahulla' ..

Ulamak mesti memerintah... bukan diperintah!

UMNO perlu memertabatkan Ulamak bukan memerapkan Ulamak,

UMNO tak perlu benci Ulamak..
UMNO tak perlu musuhi Ulamak..
UMNO tak perlu tentang Kepimpinan Ulamak!
UMNO tak perlu bertanding pilihan raya tentang kerajaan2 kepimpinan Ulamak!

UMNO perlu kotakan kata2 mendaulatkan ulamak mereka itu..

Jangan hipokrit & kontardik lagi!

Anonymous said...

Anon December 3, 2011 5:51 PM, inilah pemikiran PAS, mereka memikir mereka saja pandai dan alim, suka-suka hati tuduh UMNO itu dan ini sedangkan UMNO tidak memusuhi ulama pun, UMNO tidak memusuhi Islam. Kalau UMNO memusuhi ulama, buat apa UMNO sebagai tunjang Barisan Nasional Malaysia memperbanyakkan program-program agama di negara ini? Malahan kalau benarlah UMNO memusuhi ulama apahal makin ramai pelajar dihantar ke Mesir dan negara-negara Arab lain untuk mendalami ilmu Islam supaya menjadi ulama berkualiti? Malahan sekiranya UMNO memusuhi Islam, apahal UMNO begitu bertegas mempertahankan kalimah Allah supaya tidak boleh digunakan oleh penganut agama lain, tapi PAS menyokong dan membela, kononnya hak asasi manusia, pergi jahanamlah sama PAS, dasar hipokrit, lain di mulut lain di hati, sekadar jadi anjing suruhan DAPig sajalah PAS ni, itu sajalah yang boleh PAS buat.

UMNO perlu meneruskan perjuangan untuk agama, bangsa dan tanah air, jangan dipedulikan PAS yang sudah sasau kerana taksub nak kuasa tapi dia tak mampu jadi kerajaan yang baik, Kedah dan Kelantan pun tunggang langgang.

Anonymous said...

Anon December 3, 2011 5:51 PM, inilah pemikiran PAS, mereka memikir mereka saja pandai dan alim, suka-suka hati tuduh UMNO itu dan ini sedangkan UMNO tidak memusuhi ulama pun, UMNO tidak memusuhi Islam. Kalau UMNO memusuhi ulama, buat apa UMNO sebagai tunjang Barisan Nasional Malaysia memperbanyakkan program-program agama di negara ini? Malahan kalau benarlah UMNO memusuhi ulama apahal makin ramai pelajar dihantar ke Mesir dan negara-negara Arab lain untuk mendalami ilmu Islam supaya menjadi ulama berkualiti? Malahan sekiranya UMNO memusuhi Islam, apahal UMNO begitu bertegas mempertahankan kalimah Allah supaya tidak boleh digunakan oleh penganut agama lain, tapi PAS menyokong dan membela kalimah Allah digunakan oleh agama lain, kononnya hak asasi manusia, pergi jahanamlah sama PAS, dasar hipokrit, lain di mulut lain di hati, sekadar jadi anjing suruhan DAPig sajalah PAS ni, itu sajalah yang boleh PAS buat.

UMNO perlu meneruskan perjuangan untuk agama, bangsa dan tanah air, jangan dipedulikan PAS yang sudah sasau kerana taksub nak kuasa tapi dia tak mampu jadi kerajaan yang baik, Kedah dan Kelantan pun tunggang langgang.

Anonymous said...

Sudah jelas PAS tidak berkualiti jadi kerajaan yang baik, dulu kerajaan nak robohkan surau atau masjid yang telah uzur untuk buat lebih besar dan selesa, bukan main meracau PAS mengamuk dan menuduh itu dan ini, tapi sekarang PAS boleh pula robohkan madrasah atas tanah wakaf untuk buat shopping complex, tak cukup dengan itu hendak robohkan surau yang dibina oleh penduduk untuk buat tempat parkir kereta, apa ini semua? PAS hanya pandai cakap tapi pandir dalam tindakan, tapi UMNO pula sibuk untuk bangunkan negara walaupun dimaki hamun oleh PAS yang bengong itu.

Anonymous said...

Lihat blog pro PAS sekarang ini pun dah tak mendapat sambutan, malahan ada komen dalam blog tu bukannya nak menyokong PAS malahan menghentam PAS di atas sikap PAS yang sanggup jadi anjing suruhan DAPig. Lihat ini: http://www.ibnuhasyim.com/2011/11/hak-melayu-tetap-kekal-di-bawah-pr-pas.html

Anonymous said...

Laaa...ingat ape benda yg nak di kongsi si Ulamak PAS 5:51pm.

Rupa-rupanye Ulamak PAS 5:51 gelisah rakyat Kelantan dah sedar PAS kini dah jadi lembu dicucuk hidung Cina DAP hingga terdesak merayu katanye "UMNO tak perlu bertanding pilihan raya tentang kerajaan2 kepimpinan Ulamak!".

Sepatut nye Ulamak PAS 5:51 tak perlu lah gelisah sangat. Kan lebih afdal PAS 5:51 bersama Nabi Nik Aziz Nik Mat sembahyang hajat mohon hidayah dari Cina DAP.

Melayu Perak said...

MAT SABU MARAH, JANGAN DESAK POK NIK LETAK JAWATAN
Mat Sabu melenting bila perwakilan UMNO Kelantan, Mohd Afandi Yusoff mahu Nik Aziz meletakkan jawatan atas dasar usia beliau yang telah lanjut.

Mat Sabu kata, “Umno tiada hak mendesak kecuali jika Nik Aziz melakukan kesalahan besar seperti pemimpin Umno”. Mat Sabu lupa, Pok Nik lagi besar rasuahnya. Rasuah Pok Nik tak pernah terpikir oleh orang-orang lain sebelumnya. Malah mungkin orang-orang lain selepas Pok Nik pun tak sanggup nak rasuah pengundi sebagaimana Pok Nik buat. Cuma Mat Sabu lupa bahawa yang mintak Pok Nik pencen tu ialah anak Kelantan, Mat Sabu kena cermin diri, dia tu asal mana?...duduk mana?

POK NIK RASUAH SYURGA kepada yang mengundinya. Macam le syurga tu dia punya. Tak tau le kalau Pok Nik rasuah Syurga dunia kat Bangkok pada Mat Sabu!!!

Kalau dulu Pok Nik sibuk mintak Tun M dan Tun Dol letak jawatan. Semua dah pencen dah. Cuma Pok Nik aje yang tak puas-puas nak bergelar YAB. Agaknya kena janjikan Pok Nik gelaran Tun juga kot baru nak pencen?

Mat Sabu yang sibuk mahu kekalkan Pok Nik sebagai MB walaupun nak berdiri pun Pok Nik tak kuat lagi mungkin ada benda yang dihajatkan kat Kelantan tu yang belum tercapai. Ya lah, kalau Pok Nik tak tolong Mat Sabu, sapa lagi nak bagi Mat Sabu kaya sebagai Timbalan Presiden PAS?

Anonymous said...

sekarang setujju la,,hangpa tak kenai lagi WAHABI ni laa ni elok la hikmah,lembut,pakar hadis,haha ,universiti madinah,,emm,pasai apa org perlis ja ramai hantaq anak pi belajaq kat madinah,anak2 orang negeri lain byk pi mesir,jordan,syria,eemmmm, pasai apa ek,tunggu laaa,,jangan kata tak dak org bagi warning..doktrin wahabi telah bermula,,jeng,jeng,jeng,

Anonymous said...

bagus tu fathul bahri...

ni suatu fenomena baru yg tak pernah ahli umno rasai...

kalau zaman 50an dan 60an dulu, dimana ada org melayu disitu ada islam...

tapi slpas pas mengkudakan islam akhirnya islam seolah2 terlepas perlahan2 dari umno...

kebanyakan lulusan agama tak mau masuk umno tapi masuk pas kunun pas lebih islam dari umno...

ustaz2 muda malu nak masuk umno, al maklum la mereka semua produk hafalan dan ikut buta...

blient followers...

sedikit mereka belajar utk menganalisa, tarjih dan islah iktikad...

padahal tiada satu sekatan utk ulama menyertai umno, bahkan umno lebih dahulu angkat ulama jadi taraf menteri, jadi penasihat PM , dll...

tapi pas rethorik negara islam 50thn tak habis2 mengkafirkan umno akhirnya bdak2 hingusan lulusan alazhar terpedaya juga dgn perjuangan sia2...

thn2011 menceritakan segalanya, sedikit demi sedikit tembelang pas pecah,.....

dari perjuangan menegakkan islam kepada perjuangan menipu rakyat, dan yg paling dahsyat perjuangan angkat peliwat jadi PM...

tahniah kepada ustaz fathul bahri kerana berani menongkah arus , melambangkan ulama muda hari ini berani berfikir di luar kotak...

melambangkan keberanian utk tidak berfikir sealiran dgn ulamak tua yg sudah jauh tersesat...

ANACONDA said...

BAGITAU PD USTADZ MUDA BERNAMA FATHUL BARI NI, AKU HORMAT ILMUNYA...

SURUH USTADZ MUDA NI SOUND & BAGI AMARAN PD SHAHIDAN KASSIM AGAR JGN BUAL SIAL PD UMNO/BN PERLIS...

ERA SI SHAHIDAN NI DAH HABIS...

TOLONG DENGAR NASIHAT NAJIB...

KALAU TAK NAK DENGAR BAIK MASUK FUCKATAN HARAM DAN JOM RENTAP DGN UMNO/BN D PERLIS...

SHAHIDAN NI PUN DURI KAT PERLIS...

Anonymous said...

syukur ler sudah ader yang berani bersuara bg pihak umno .ini lah transform untuk umno.dulu kini dan selamanya........suka sadangan untuk mentarbiyahkan student yg hendak keluar negara tu.........

Anonymous said...

Fathul Bari .. OK!
Aziz Bari .... x OK!

malbatzz aka Ee.G said...

berikan ruang seluas luas nye untuk ilmuan agama dan ulamak didalam umno selaras dengan slogan demi agama ,bangsa dan negara

Anonymous said...

Aku nak Komen Pasai apa kita kena hantar Anak anak kita belajar kat Madinah dan Mekkah....AL azhar tu hanyalah ciptaan penjajah british di mesir...mana ada Ilmu Islam sebenar kat sana..kat sana hanyalah tempat belajar cara cara nak jadi ekstrimis..cara cara nak memaki hamun Ulamak ulamak yang Benar...Hangpa pi la tanya Lulusan AL azhar depa ada jawapannya...suruh depa cerita benda yang sebenarnya berlaku kat sana.Kalau nak belajar Agama Pi la ka Mekah kat sana dah tentu la tempat nabi kita...Islam masih terjaga di sana..bukan macam kat mesir...hangpa nilai sendiri la kehidupan org org mesir macam mana.

Anonymous said...

Aku nak Komen Pasai apa kita kena hantar Anak anak kita belajar kat Madinah dan Mekkah....AL azhar tu hanyalah ciptaan penjajah british di mesir...mana ada Ilmu Islam sebenar kat sana..kat sana hanyalah tempat belajar cara cara nak jadi ekstrimis..cara cara nak memaki hamun Ulamak ulamak yang Benar...Hangpa pi la tanya Lulusan AL azhar depa ada jawapannya...suruh depa cerita benda yang sebenarnya berlaku kat sana.Kalau nak belajar Agama Pi la ka Mekah kat sana dah tentu la tempat nabi kita...Islam masih terjaga di sana..bukan macam kat mesir...hangpa nilai sendiri la kehidupan org org mesir macam mana.

Anonymous said...

Apa lagi WAHABI..dah desperate sgt ka nak dakwah org jadi WAHABI macam hang pa.TOBAT la banyak2..dah tak tau mcm mana nak msk jarum wahabi kat org m'sia ni , hangpa masuk UMNO.Trick sapa ajaq, Kerajaan SAUDI kan kan kan ..Kesian, depa dulu pun nak kan kuasa mintak tolong BRITISH,mat saleh celaka ni pun supply la senjata kat si saud wahabi ni. habih dia bunuh org ahli sunnah wal jamaah, usir sharif mekah,madinah,,sudah la,,tak boleh lawan kerajaan kunon,, pi rahh,yang sheikh2 hangpa dulu lawan kerajaan lagi teruk,samdol,akai ada ka, nak tunjuk baik kunon,,masa aku luaq negara si wahabi2 ni(claim salafi kunon)maki hamun org shafiee,hanafi,sesatkan org alim mazhab lain,,BODO,,mana ada si wahabi ni ,dia nak kongker mesjid,org solat tak betui,dia ja yang betui,,pas tu suruh org ikut cara dia,,sebab cara dia ja ikut sunnah, cara ikut imam 4 mazhab ni tak betui, sesat, bidaah,,dia ja batui,cakap PAS sesatkan org,,dia lagi teruk dari PAS.habih semua orang sesat termasuk lah imam 4 mazhab,,pi raah MABOK, orang dah selesai bab fekah ni 1200 thn dulu,wahabi ni baru naik 200 thn dulu,,lepas pintu tajdid ditutup 1200 thn dulu ,semua alim2, hafiz2, muhadithsin2 berpegang pada salah satu mazhab ni,,depa ni mai baru 200 thn dulu kata depa betui,, org lain semua tak betui,,bidaah la,sesat la,mulut lagi teruk dari utz2 PAS. sekarang bukan main lembut lg kata jgn lawan kerajaan,,wah2 dah lupa gamaknya sheikh 2 dia dulu buat apa..dia org ni cukup bahaya,,cuba tanya jakim pasai RASUL DAHRI,, dan Bbuku2 dia yg diHARAM kan oleh jakim...jgn lah kamu terpesona dgn kata2 manis utz2 wahabi ni wahai org UMNO,,mereka ini CUKUP BAHAYA,,PEROSAK UMMAH,,kita tak kata apa pun pasai dia punya mazhab tapi dia taruk kita cukup2.,sedarlah orang melayu,serangan saraf telah dilakukan oleh puak2 ini utk memesongkan pegangan kita.

Anonymous said...

PASAR MALAM PASAR MINGGU.
PENIAGA CINA, INDIA DAN MELAYU,
DAH LAMA PERHATI DAN TUNGGU2,
KINI AKU YAKIN HANYA UMNO HARAPAN MELAYU!

BUAH TAMPOI BUAH LANGSAT.
IKAN SIAKAP IKAN KERAPU,
PARTI PAS MCM DAH SESAT,
SEMAKIN HARI SEMAKIN MERAPU.

DARI GERIK KE TIKAM BATU,
MEMBELI NIRA,CUKA DAN KAYU,
LEBIH BAIK PAS DAN UMNO BERSATU,
DEMI KEBAHGIAAN BANGSA MELAYU.

NASIHAT BAIK LAGI BERGUNA,
JAUHKAN MABUK DAN JUGA ME LIWAT.
WAHAI MELAYU DISINI DISANA,
INGATLAH! INGATLAH! SEBELUM TERLEWAT.

DARI ALLAH KITA DATANG
KEPADANYA JUA PASTI KEMBALI.
SEGALA SURUHAN JANGAN DITENTANG,
INSAFLAH SEBELUM KUBURMU DIGALI.

LUV U ALL MUSLIM FOREVER!




klarmyarmtongteng,
Bangkok.

Perak Man said...

Lebih cantik kalau jawatan Ketua Pemuda diberikan kepada Ustaz Fathul Bari ni daripada Khairy.

Sekurangnya2 pemimpin yg ada ilmu agama dapat menarik dan membentuk golongan muda mudi dgn lebih baik.

Kuasa eksekutif perlu diberikan kepada golongan Ulama dalam UMNO dalam membuat dasar2 dan polisi2 yang lebih berpaksikan kepada tuntutan agama Islam dgn lebih menyeluruh.

Apa yg penting, golongan Ulama perlu diberi lebih kuasa @ sama tinggi dengan ahli majlis tertinggi UMNO.

Cuba bayangkan, macam mana pemimpin nk memimpin rakyat kepada jalan yg diredhai Allah kalau isteri sendiri pun tak dapat nk dibimbing dari sudut tuntutan agama?

Itu sebab penting golongan Ulama diberi kuasa lebih lagi dlm UMNO supaya pemimpin tak syok sendiri.

Harap maklum.

Datok Najib pls take note!!!

Anonymous said...

Anon 2.44am,
Mana ko tau lulusan Universiti Madinah ni suma berfahaman Wahabi????Kalo apa yg dia ckpkan tu salah ko balas balik dgn ilmu....Setakat serkap jarang tanpa bukti ko akan jadi bahan ketawa org saja.....Skrg aku nak tanya, apa bukti yg si Fathul Bari ni berfahaman Wahabi????Sila bagi bukti nyata bukan sekadar andaian.....Jgn jadi mcm org PAS, tuduh dulu lepas tu baru fikir camna nak bagi bukti.....

Anonymous said...

Korang masih nak berbahas untuk martabatkan Islam melalui politik. Dajjal tu pandai, sekarang dia tengok UMNO dah makin kuat, cepat2 dia masuk jarum... orang UMNO yang tak setuju Wahabi (perlu diingat Tuan Guru Ahmad Fahim Badawi menentang Wahabi).. korang nampak tak? PAS dah dimasuki Syiah UMNO dah dimasuki Wahabi. lalu umat Islam gaduh bergaduh sesat menyesat...

Bagi aku yang paling malang dalam senario sekarang ialah orang yang ASWJ yang jujur yang mahu memartabatkan Islam melalui politik (sebab itu yang dia nampak, fatamorgana la katakan..).. Serba salah...nak sokong pembangkang dah diketuai oleh Bapak Fahaman Liberal, nak sokong UMNO terpaksa redha dengan pengaruh Wahabi... bagi aku masih ada sedikit kebaikan sokong UMNO, untuk mengelakkan bahaya lebih besar.

Kesimpulannya suara ASWJ perlu diperkasakan di luar politik. Orang Islam kena bersatu di luar politik. Apa pun lencana kamu ('fahaman politik' ler tu) kena buang dulu...baru boleh kita memberikan pengaruh kepada politik..

AntiDajalisme

Anonymous said...

Untuk segala Anon yang masih nak menafikan pengaruh Wahabi menjalar dalam UMNO...

Korang tahu tak sekarang Rasul Dahri boleh berceramah dengan Fathul Bari dan rakan-rakan..dalam pentas mesra UMNO..

Kalau korang dah start nak buat kesimpulan UMNO dah didekati ulama yang bukan Wahabi atau pro-Wahabi.. buat ler research pasal Rasul Dahri..

Buat pengetahuan korang.. orang Wahabi juga pakar dalam meyesatkan dan membidaahkan amalan-amalan tradisi Islam di bumi Tanah Melayu ni..tu belum cerita bab aqidah.

Aku memang tak sokong PAS sekarang..bila bersekongkol dengan Bapak Liberalisme ni.. tapi untuk pendokong UMNO jangan syok sangat.. bukak mata sikit..

Oleh sebab itu, orang-orang ASWJ perlu sedar dan bangkit... aku tak tahu ler solusi yang sesuai adalah supaya mereka join UMNO dan ke hadapan macam UFB...

Cuma rasanya elok ulama ASWJ rapatkan barisan, dan buang fahaman taksub parti (terutama ramai dalam PAS) dan start kembali kepada asas perjuangan (kalau dalam PAS). Begitu juga ulama yang benci politik dan tidak berparti, perlu buka mata segera...kita tidak mahu fenomena Anwar Ibrahim kedua berlaku dalam perkumpulan Melayu terbesar ini, dek kerana semata-mata nak melawan musuh politik parti anda.

Anti Dajalisme

Anonymous said...

Dalam pada masa yang sama kita tidak memperlekeh Ustaz Fathul Bari.. kerana beberapa hujahnya tentang cara menasihati pemerintah memang kena dengan ASWJ (yang bukan Wahabi..lah sebab puak-puak ni pun kata dia orang ASWJ)...

Cuma harap UMNO buka mata..begitu juga pencinta ASWJ..kalau dia orang start masukkan fahaman Aqidah pelik-pelik seperti fahaman mujassimah, dah start membidaahkan amalan tradisi secara pukul rata... korang tahuler apa yang sudah mula terjadi...

Anti Dajalisme

Anonymous said...

Taksub umno memang susah nak terima peranan ulamak dalam budaya politik jahiliyyah mereka tu....


nakhaei dimelukutkan..
fathul barii..diwahabikan..
dan ramai lg ustad pro umno yg sekadar pemanas kerusi...


yang dipujanya para artis yg cun2 dedah aurat tu ... spt ziana zain, dll..... kih kih kih...

UMNO => UnIslamic Malays National Organisation.....

Anonymous said...

anon 3:41

Tubuhkan sayap ulamak dlm UMNO..setuju sangat

Anonymous said...

ISLAM di Malaysia baik orang PAS, UMNO sama saja.
MENEMPAH NERAKA kalau tak kena cara.
Lebih naik tak payah berpolitik, duduk diam2 dirumah, cari rezeki.Buat yg diperintah, tinggal yg dilarang.
Masa PRU pilih yg terbaik. habis cerita.
Kaki auta bolih jalan.
Yg penting MELAYU TUNJANG NEGARA.

Anonymous said...

Anon 9:50

Pandangan berhati-hati dengan Wahabi bukan taksub UMNO la..

Ramainya artis yang masuk UMNO dan PAS bukan bermakna kita perlu menyokong..

Sumbangan Ustaz Fathul Bari perlu dihormati, bagaimanapun sekiranya puak Salafi buat perangai.. ulama kena perhati..

Anonymous said...

Soalnya mudah, adalah kerana Fathul Bari berceramah sepentas sgn Rasul Dahri maka secara automatik dia dicop Wahabi???Bukan hendak menyokong Wahabi atau sebagainya, tapi sila nyatakan ada tak ayat2 yg diucapkan oleh Fathul Bari ni selari dgn pandangan Wahabi dan menyalahi pegangan 4 mazhab ahli sunnah???Kalau takde mcm mana kita nak golongkan dia dgn golongan Wahabi....Selagi takde bukti nyata, berdosa kita menuduh org itu dan ini....Just my 2 cents.....

SEROJA HOMESTAY KANGAR NO. 10 LORONG 2, TAMAN BUNGA SEROJA KANGAR PERLIS said...

AKU ADALAH MAKMUN MASJID ALWI DAN MASJID PADANG KATONG DAN AKU SELALU DENGAR CERAMAH AGAMA BELIAU DI KEDUA-DUA MASJID TERSEBUT. AKU DAN RAMAI MAKMUN YANG LAIN MUDAH FAHAM APA HUKUM HAKAM DAN HADIS NABI YANG DISAMPAIKAN OLEH BELIAU.

SYABAS USTAZ FATHUL BARI.

BRAVO BRAVO BRAVO.

ALJUBURI ANAK HARAM JADAH LAKNATULLAH.

Anonymous said...

Awas ada jarum2 halus yang menusuk masuk untuk menyuntik pengikut2 UMNO konon ada Ustaz2 yang membawa fahaman WAHABI kedalam UMNO. Mereka2 ini menagku diri mereka tiada ada pegangan mana2 Parti, tetapi kita perlu ingat, kenapa ditujukan kepada UMNO sahaja, apa maknanya......?

Bagaimana pula ada Us. muda yang mengangkat Nik Aziz sebagai nabi. apakah fahaman yang dibawa oleh Us. tersebut? Wa....apakah pula?

Ustaz Fathul Bari, harap Us. akan teruskan Ajenda Murni yang telah Us. mulakan...!!!

Taubat Nasuha said...

Salam, terkejut panjang apabila membaca komen2 di blog ini. Ramai yg mengaku pergi ke kuliah agama, tapi penutup komen2 tersebut diikuti dgn perkataan2 yg tdk baik. Apa dah jadi dgn umat Islam hari ini