Thursday, December 22, 2011

KEBANGKITAN ANAK MUDA !

19 comments:

Anonymous said...

.
Marilah kita semua menjadi manusia yang bertanggungjawab , jujur dan amanah .
.

Anonymous said...

mahasisawa berilmu+mahasiswa matang=melahirkan mahasiswa yang bertanggungjawab. Syabas!

Anonymous said...

HARI2 AKU BACA BLOG ANAK SUNGAI DERHAKA..MILO SUAM..MALAYSIAKINI..DETIK DAILY..TRANUNGKITE..KARATIJAU..BIAQPILA..TUKAR TIUB..SERONOK BACA..TULISAN DAN KOMEN BERHEMAH..BERBEZA SANGAT DENGAN BLOG ENGKAU NI APA NAMA..GERAKAN ANTI PKR..PAPAGOMO..GELOMBANG RAKYAT..PENOH DENGAN CACI MAKI..LUCAH..BLOG UMNO NIE MMG TAK CERDIK LANGSONG..LOW CLASS..AKU CUMA LALU JER KAT BLOG LUCAH UMNO..MMG ROSAK DAN TAK BERMORAL..

tambah lagi..GAP SUNGGUH BUSUK HATI KAU..MANUSIA JENIS APA KAU NIE

Anonymous said...

anak muda tidak sekali2 bersama umgok maaf lah dan selamat tinggal kepada semua lembu2 umgok

Anonymous said...

MUNGKIN DIA BANGKIT KERANA FRAS DENGAN ISU LUMBU FIDLOT KOT

Angry Bird said...

WAHAI PENCACAI SAMALAYSIA

Takkan hang tak tau, yang budah u ni sekadar nak mengampu najib. tengok kat belakang tu ada kemeja T yg dicetak siap dengan logo 1MALAYSIAH. Beza plak dengan Adam Adli yang telah memasuki Buku Gines Book of Rekods kerana berjaya menelanjangkan aura Najib dengan menurunkan gambar dia.

Tapi pencacai UMNU tak terfikir. budaya mengampu UMNU begitu teruk sehingga terpaksa mengkibarkan gambar presidennya. bodoh kan?

Anonymous said...

bagus bdak2 skrg dah semakin berani berfikir diluar kotak. tak semudah dulu. kalau dulu bdak2 ni bila kene taski sket, beri duit kocek terus mcm lembu dicucuk hidung, ikut buta cakap pemimpin2 pas.

bila dah tak pas periksa, dah kene buang baru nak menyesal. tak pon bila dah kene jubo dgn nuar baru la padan dgn muka.

sasha2020 said...

Kepada anon- anon yg kononnya cerdik sgt tu,...tolong bagi tahu sikit, apa yg bagus sangat pakatan rakyat ni??

Bagi sikit info...sikit aje..tolonglah...saje nak tahu

Anonymous said...

HARI2 AKU BACA BLOG ANAK SUNGAI DERHAKA..MILO SUAM..MALAYSIAKINI..DETIK DAILY..TRANUNGKITE..KARATIJAU..BIAQPILA..TUKAR TIUB..SERONOK BACA..TULISAN DAN KOMEN BERHEMAH..

------------------------------------

Haah...aku bersetuju sangat2...200% peratus.... tue yang kene saman berjuta tue...muuaaahhahaha.....
sebab berhemahhh siottttttttt...

Angry Bird said...

Kalau PR perintah, hancurlah Malaysia. Black mani akan diharamkan, rasuah akan dibanteras, sistem AP akan dihapuskan, tol akan diambil alih kerajaan, minyak akan turun, gaji akan naik dan semua akan dapat lansingkan badan.

Cuba kao bandingkan orang UMNU dengan orang PR. Kebiasaan orang UMNU ni obees

Anonymous said...

angry bird,
mainan kartun memang ngam pun,kata org bukan main.cermin diri dulu,ada nampak wajah diri?kalau ada, adakah engkau lebih mulia dari orang lain.Kalau pr memerintah Malaysia ini memangpun hancur kerana semuanya dijual termasuk dgn engkoooo sekali/habis semuanya di roboh.Black mani tu kooooo yg punya.Gaji naik bagus untuk kami tapi bukan untuk koooo sebab koooooo burung pergi jauh2.

Anonymous said...

anon December 22, 2011 9:45 PM

takde bagusnye nyer pakatan rakyat ni selain mendedahkan kelemahan umNO.. sbb yg pasti umNO ni mmg confirm tak bagus skrang ni.. lepas satu satu isu PR dedahkan, tp umNO takde la plak dedahkkan kelemahan PR.. tak lain tak bukan nak menyerang anwar sorang jer..

so mana satu yang kite patut pilih...

aku sayang Tun Mahathir said...

ok..NFC sedang disiasat..kita tunggu hasil siasatan. tak pe haramjadah PuKiR, hanPAS dan DApig dah carik pasal...

sekarang hangpa jawab isu TALAM Coprtion pulak...!!!!

Anonymous said...

Anon 9:20pm sangat cemburu dengan blog GAP. Otak pencacai dan penjilat Parti kencing rakyat.

Melayu Perak said...

TERKINI: Jam Omega dijumpai di bawah sekeping surat !!!

Saya ketawa besar apabila melihat kenyataan akhbar Pengarah Strategik PKR Rafizi Ramli mengenai pinjaman Bank Dunia.

Hairan, bagaimana PKR mempunyai seorang pengarah strategik yang gagal membuat kajian yang terperinci dan memahami konteks Krisis Mata Wang pada tahun 1998.

Andaian saya satu sahaja, pada waktu itu Rafizi baru berumur 21 tahun, masih belajar dan tidak berada di Malaysia untuk benar-benar memahami apa yang berlaku.

Biarlah kita jelaskan kepada Rafizi, pertamanya - Malaysia telah menerima bantuan teknikal dan pinjaman-pinjaman untuk sektor sosial dan pendidikan dari Bank Dunia sejak tahun 1970-an lagi kerana pada waktu itu Bank Dunia memberi pinjaman bernilai tinggi kepada negara-negara yang sedang membangun.

Pada tahun 1999, Malaysia masih menerima bantuan teknikal yang sama dan juga pinjaman yang sama dari World Bank, tanpa sebarang syarat yang boleh menyebabkan negara tergadai.

Apabila berlaku Krisis Mata Wang Asia pada tahun 1997, IMF mengumpul dana dari pelbagai sumber rasmi termasuk dari IMF sendiri, Bank Dunia dan negara-negara maju seperti Amerika Syarikat, Jepun dan sebagainya dan menawarkan bantuan kewangan ini dengan syarat-syarat yang `menggadaikan negara' - ini yang dimaksudkan sebagai menjadikan `negara terjajah semula secara ekonomi'. (Lihat syarat-syarat yang dikenakan oleh IMF untuk memaksa Korea membuka ekonominya di sini.)

Tawaran ini dikenali juga sebagai `Rescue Package' ataupun Pakej Penyelamat yang ditaja oleh IMF.

Ketika negara-negara jiran sudah mula menerima tawaran IMF ini kerana tidak mampu bertahan dengan serangan spekulator mata wang asing, Malaysia di bawah kepimpinan Tun Dr Mahathir Mohammad masih bertahan kerana tidak mahu menggadaikan negara ke tangan kapitalis dunia, walaupun diberitakan Menteri Kewangan ketika itu berulang kali mencadangkannya dan memuji-muji tawaran IMF ini.

Sebaliknya Tun Dr Mahathir mengambil langkah yang berbeza, iaitu;

1. memperkenalkan `currency pegging' yang menambat nilai mata wang Ringgit Malaysia kepada nilai tertentu agar kegiatan spekulasi mata wang dapat dihalang

2. memperkenalkan kawalan modal

3. menurunkan kadar faedah bank ketika itu yang menyebabkan begitu banyak syarikat milik warga Malaysia bankrap dan berada dalam keadaan tenat

4. melaksanakan langkah-langkah susulan untuk meningkatkan semula pertumbuhan bidang ekonomi yang indikator utama ekonomi negara ketika itu.

Semua ini dilakukan dalam keadaan penuh kepayahan kerana Malaysia menolak paksaan kapitalis dunia yang mahu menjajah negara menggunakan senjata ekonomi dan globalisasi yang masih belum difahami ketika itu.

Jangan kita sekali-kali lupa pada tahun 1997, apabila ringgit Malaysia diserang oleh penyangak mata wang sehingga ia jatuh menjunam dan memiskinkan semua pihak di dalam negara, pada 21 Ogos 1997 Standard and Poor's menurunkan rating hutang Malaysia.

Seminggu kemudian, agensi rating tersebut menurunkan rating Maybank, bank terbesar Malaysia. Pada hari yang sama, Bursa Saham Kuala Lumpur jatuh 856 mata, titik terendahnya semenjak 1993.

Melayu Perak said...

Pada 1998, pengeluaran di berbagai sektor menurun iaitu sektor pembinaan menyusut sebanyak 23.5 %, pengeluaran menyusut 9 % dan pertanian 5.9 %.

Keseluruhan GDP negara menurun sebanyak 6.2 % pada tahun 1998. Tetapi Malaysia masih merupakan negara terpantas pulih daripada krisis ini dengan menolak bantuan IMF.

Semua ini hasil kebijaksanaan Tun Dr Mahathir dan keberanian beliau menggunakan kaedah un-orthodox bagi menyelamatkan negara. Anwar Ibrahim?

Kenyataan dan tindakan ketika itu menyebabkan ramai yang menganggapnya tidak lebih dari boneka pihak tertentu. (Baca artikel ini untuk menghayati kebijaksanaan Tun Dr Mahathir.)

Bagaimana saya tahu semua ini? Berbeza dengan Rafizi yang masih belajar di luar negara, ketika itu saya sudah bekerja dan dapat melihat sendiri kesan terhadap ekonomi dan perniagaan di dalam negara, termasuk syarikat tempat saya bekerja, sebelum dan selepas Tun Dr Mahathir mengambil alih portfolio Menteri Kewangan dari seorang Menteri yang tidak kompeten (baca tulisan ini) dan mahukan preskripsi IMF digunakan.

Di mana kegagalan Rafizi?

1. Tun Dr Mahathir tidak pernah menyatakan bahawa Malaysia tidak pernah menerima pinjaman Bank Dunia, tetapi pinjaman yang secara tradisinya telah diterima sejak tahun 1970-an tanpa syarat-syarat yang boleh menyebabkan negara terjajah semula.

2. Rafizi gagal membezakan di antara `pinjaman tanpa syarat yang menekan' dan Rescue Package IMF/Bank Dunia/negara maju dengan pelbagai syarat yang boleh menggadaikan negara

3. Tun Dr Mahathir tidak pernah menulis surat memohon dan menerima Rescue Package, seperti yang dilakukan oleh sejumlah Presiden dan Perdana Menteri negara-negara Asia ketika itu.

Jika surat sedemikian ada - SILA MINTA Anwar Ibrahim tunjukkan kerana sebagai penasihat kepada Bank Dunia sudah pasti Anwar boleh mendapatkannya dengan mudah!

Rasanya lebih mudah mencari surat itu, berbanding mencari JAM OMEGAnya yang hilang baru-baru ini.

Anonymous said...

MAT SABU TIMBALAN PRESIDEN PAS TU YANG MENGGELARKAN ANWAR IBRAHIM "ANWAR ALJUBURI" BUKAN UMNO.. INGAT PENCACAI PKR SEMUA .. DIA BELUM TARIK BALIK GELARANTU.

Anonymous said...

December 22, 2011 9:45 PM

ya betul tu... bg sikit je la tak payah byk2 sampai nak bilang 20 thn memerintah...

yg mencacai ni pun aku rasa sorang dua je tp komen spin sekejap mcm A, sekejap mcm B... mcm mana KETUA UMUM DEPA NI YG MCM SESUMPAH, MCM TU LA JUGAK SEGALA BALACINYA.

NAK MENCACAI TANPA FAKTA BALIK2 SURUH BENCI UMNO, BLK2 CKP MENDE YG SAMA JE.

tu yg ckp kenapa org persoalkan anwar tak persoalkan PR @ Parti konon mcm org kat sini pertikaikan individu. APALAH KAMU NI BODOH SGT? yg puak kamu dok balik2 pertikai najib tu ada sedar tak? kamu nyanyuk ke apa sampai kamu lupa apa yg kami kat sini dah list musibat yg PR dah buat pd 4 buah negeri? apa jadi selangor? apa jadi penang? apa jadi kedah dan kelantan? kamu ni mmg buta hati lagi nak perasan kamu PR dah byk bongkar hal UMNO... YG BONGKAR HAL PR KAMU TAHU TAK SIAPA? DARI MANA KAMI DPT SUMBER? DARI RAKYAT BIASA... tlnglah sedar2kan diri tu

Anonymous said...

PENCACAI PKR....INGAT DAN SEMATKAN DI SANUBARI ANDA SEMUA....APA MR.KARPAL SINGH KATA: QUOTE

ANWAR IBRAHIM HAS CREATE ENOUGH TROUBLE FOR THE COUNTRY....ANWAR IBRAHIM MESTI BERTAUBAT Ha...Ha..sehubungan itu KARPAL JUGA LAH YANG MENGESA KERAJAAN DI PARLIMEN UNTUK MENGAMBIL TINDAKAN KES LIWAT 1...NOTHING TO DO WITH CONSPIRACY....IA NYA PERBUATAN SENDIRI.DAN ALLAH MAHA MENGETAHUI.