Sunday, March 25, 2012

LYNAS..KENAPA DAP SABOTAJ EKONOMI MALAYSIA ?


PENULIS sedikit hairan kenapa DAP bersungguh-sungguh menentang penubuhan jawatankuasa bagi menilai penubuhan kilang Lynas Advance Material Plant (LAMP) di Balok, Pahang. Parlimen ialah tempat wakil-wakil rakyat bersidang, dimana lagi tempat yang sesuai untuk menggambarkan sama ada rakyat menyokong atau tidak penubuhan kilang tersebut kalau bukan di Parlimen?

Ini kumpul orang ramai-ramai, angkut naik bas ke Kuantan dan kemudian gebang besar kata rakyat membantah penubuhan Lynas. Walhal berapa ramai orang disitu dibanding dengan rakyat Malaysia sehingga nak diiktiraf perhimpunan itu mewakili suara rakyat? Lainlah kalau di Parlimen, itu baru betul mewakili suara rakyat.

Penulis jadi tak hairan kalau DAP takut kebenaran mengenai Lynas ini terdedah kepada umum. Maklumlah, sudah banyak pembohongan yang dilemparkan DAP lanjutan dari penubuhan kilang Lyans ini, sudah tentu mereka tidak mahu dimalukan dengan perbahasan mengenai kebenarannya di Parlimen pula.

Sudah sampai masanya rakyat disedarkan bahawa mereka sebenarnya ditipu hidup-hidup oleh DAP dalam soal penubuhan kilang Lyans ini. Sudah sampai masanya tembelang DAP ini dipecahkan, dan sudah sampai masanya juga dalang dibelakang bantahan DAP ini didedahkan kepada umum.

Secara ringkasnya beginilah. Bantahan DAP adalah mewakili gabungan pengeluar nadir bumi di negara asal nenek moyang mereka yang berasa terancam dengan kehadiran Lynas. Kelompok inilah yang selama ini mengawal pasaran, bakal terjejas dengan teruk dengan kehadiran Lynas dan DAP menjadi ejen mereka di Malaysia untuk membantah penubuhan Lynas.

Jangan salah faham, ini bukan tentang persaingan harga. Produk nadir bumi yang bakal dikeluarkan Lynas adalah jauh lebih mahal daripada harga yang dikeluarkan negara pengeluar yang memonopoli pengeluaranya sekarang. Tapi ini tentang kualiti dan kesannya kepada alam sekitar yang lebih memihak kepada produk keluaran Lynas serta memudahkannya menembusi pasaran Eropah.

Yang kita didendangkan kononnya bantahan ini ada kaitan dengan alam sekitar dan sebagainya tu hanyalah cubaan untuk mengalihkan perhatian dari motif sebenar.

Kalau nak kira radiokatif, radiasi dan nuklear, lebih baik Fuziah Salleh yang diperalatkan DAP itu mengadakan bantahan di loji nuklear milik Nuklear Malaysia di Bangi. Kebetulan Bangi juga adalah Fuziah Salleh bermaustatin, bukan di Pahang. Itu baru betul isu nuklear, yang di Lynas ini bukan kilang nuklear pun hanya kilang kimia biasa.

Kenapa Fuziah tidak mengadakan demonstrasi disitu atau Himpunan Hijau yang digebang hebat sangat tu?

Sebab Fuziah bukan tahu apa benda, dia hanya diperalatkan parti cauvanis cina DAP, atau nampak sangatlah isu ini bukan berkenaan alam sekitar tapi mengelakkan periuk nasik nenek moyang pemimpin DAP di Tanah Besar sana terjejas olehnya. Iu belum lagi kita bercakap tentang sokongan ahli Parlimen PAS dari Hulu Langat, YB Dr. Che Rosli yang juga seorang pakar nuklear ke atas pembinaan Lynas di Malaysia.

Ini bukan ahli Parlimen BN pun tapi PAS dan beliau turut sama membantah penipuan dan pembohongan yang dilemparkan partinya sendiri serta rakan gabungan dalam Pakatan Harami, DAP mengenai Lynas ini dengan ilmu, bukan retorik.

Tuan tuan, ini belum lagi DAP jadi kerajaan atau sebahagiah dari kerajaan Malaysia, DAP sudah sanggup menjadi alat negara luar untuk mensabotaj ekonomi negara kita. Bayangkanlah kalau mereka sudah jadi sebahagian dari kerajaan besok. Isu ini sebenarnya lebih besar dan bersifat perkauman dengan DAP menjuarainya. Yang bodoh-bodoh macam Fuziah Salleh dan Khalid Samad ini hanya nampak duit dan kuasa sehingga sanggup diperalatkan DAP.

Sebab itu penulis dimaklumkan semalam, yang hebat membantah di Parlimen adalah ahli Parlimen DAP. Kenapa mengapa? Rujuklah fakta di atas.

BERUANG BIRU

37 comments:

Anonymous said...

That is The Dog And Pig Party.

Anonymous said...

diorang meniaga mana ada dengki mengdengki gap..kalu org mlayu ye..kena jampi lah. ada je tak kena..

Anonymous said...

dap ni hati komunis....

Unknown said...

FIRST...HEHEHEH

Anonymous said...

Kelentong ke mana ni?

Pelaburan negara China ke Malaysia hampir RM100 billion tahun lepas.

Jawap dulu berapa mangsa kat Bukit Merah dulu dan kematian kerana sebab apa?

Biar mati miskin dari mati radiasi, woi.

fairuzkhan said...

terus terang aku ckp aku tak tau apa pun pasal nadir bumi ni..bkn aku je tp ramai yg menentang pun aku rasa bkn pakar pun..mcm fuziah auta ngan si kalid geje tu..tp yg aku tau benda ni blh membawa rezeki kpd penduduk dan negara..nak ckp pasal bahaya plak..apa benda yg takde bahayanya??hp yg selalu org dok bawak kehulu hilir pun ada bahaya.. air mabuk tu pun ada bahaya..rokok pun ada bahaya..sampai elektrik kat rmh kita pun ada bahaya..habis kalau ditentang semua ni???mak oii habislah...kalau ikut ahli politik ni apa pun nak dipolitikkan untuk menunjukkan mereka ni masih relevan..sebab tu la time nuar dok dlm kerajaan takde apa pun jasa dia pd negara..pasal dia tak fikir nak memajukan negara..yg dia fkr nak jd pm je..skrg dok hentam spr..habis selama dia dok dlm umno dan menang kat permatang pauh tu belas ihsan spr dan pengundi hantu ke??kalau ya knp time tu dia tak resign dan dedahkan pada umum??kena ingat dia bkn letak jawatan tp ditendang keluar..dan bila dah ditendang baru dia sedar ke selama ini pilihanraya dikawal oleh spr dan umno??aku pun ikut ckp pemimpin gak tp agak agak la nak sokong pun..mcm tu la kilang lynas ni..benda ni diperbesarkan untuk kepentingan politik mereka sahaja..kalau ditutup mrk tak rugi apa pun..tp bg penduduk disitu??habis kit siang fuziah kalid geje nuar blh sara mrk ke??klu penduduk situ takde keja puak puak ini juga akan salahkan gomen..konon tak jaga rakyat???ntah la tp yg pasti kalau mrk yg buat projek lynas ni segala gala nya pasti ok dan selamat!!!

Anonymous said...

Kaum ini mana2 cerok idop pon akan ttp mngekalkn keutamaan kaum mrk gak...

Kat mana2 mrk tinggal akan tetap mngekalkn sikap 'parasit' mrk...mgutamakn bangsa n asal usul mrk...sbb tuh kat mana2 pelosok donia ada 'china town'....

Kat Malaysia mrk mnjadi trlebih berani mnyalak krn ada lak Melayu BANGANG n BENGONG yg sgp mnjadi anjing suruhan kaum ini demi di janjikn sedikit imbuhan n kuasa (yg belom tntu dpt di pegang)..

Semoga org Melayu akan bersatu...mudah2an...benci betol dgn kaum yg xreti berterima kasih atas kemurahan hati org Melayu selama ini...

Altantuya is Back said...

Tak de loji nuklear kat Nuklear Malaysia kat Bangi tu cibai lahanat. Malaysia tak de satu pun loji nuklear. Loji najis banyak la kat Malaysia ni.

Malaysia belum sampai tahap bina loji nuklear. Yang kat Bangi tu pusat penyelidikan atau nama rasmi nyer Institut PENYELIDIKAN Nuklear Malaysia. Yang ade kat situ bangunan admin, dan makmal penyelidikan tak de pun ade tengok bangunan yg mcm loji nuklear.

Sebab ape aku tahu sebab kg aku kat bangi , setiap kali aku balik kg aku lalu depan agensi nuklear tu. Penulis artikel ni memang bodoh , banggang tak buat research ke sebelum tulis artikel. Memang penulis artikel pro UMPORNO ni semua tak sekolah.

Anonymous said...

Aku suka Lynas ni jadi isu pembangkang. Sebab pembangkang nampak sgt bodoh bila main isu ni. Biarkann..Cube transfer Lynas ke Penang, confirm xde radiasi, pastu LGE dgn bangganye kat paper 'DAP berjaya tarik pelaburan luar bernilai billion ringit.. hahaha..

Anonymous said...

Jika product Lynas ni dikatakan amat menguntungkan, kenapa banyak negara yg menolaknya.

China sendiri beransur-ansur mengurangkan pengeluarannya.

Kenapa?

Anonymous said...

AKU RASA GAP KITA KENA ..TURUN KAN TENTERA DI KWSN TTN DAP..

DAP SERANG PAHANG PASAL KUBU PM... MUDAH K..

MADEY KATA ATTACK IS THE BEST DEFEND... SO KALU KUBU DAP tu.....GAP N GANG BALUN BETUI BTUBI2,ISU LYNAS SENYAP.. KITA LEMPAR C4 Je GAP..MEKA MESTI KECUT C4

c4dying'
p's ..aku da lama WAITING ko attack dap...sebb aku rasa tu big deal betul...I AM WAITING FOR GENERAL SIGNAL..GAP IS MY WAR GENERAL...


ASKAR MELAYU..SEDIA SEMUA
INGAT
DAP MUSUH MELAYU SEJATI..
TAK KAN KERAJAAN MELAYU HILANG DI DUNIA..

Anonymous said...

It all began many years ago with MIDA (MITI) that reportedly lured and attracted this controversial polluting Lynas rare earth industry to Malaysian shores. Apparently, some promises have been made.

Then the fiasco began. Firstly, the fast-tracked approval of the sloppy PEIA by the DoE. The RIA was not even completed then. Secondly, only upon public outcries was the quietly approved and equally sloppy RIA was made available to the public by AELB. Note that the PEIA and RIA are not up to international best practices and standards, showing clear deficiencies. More public outcry over the poor governance and the regulatory bodies’ substandard competency. The government had to invite an international review panel from the IAEA to quell public anger over Lynas. The IAEA panel put forth a slew of recommendations for Lynas as well as for the Malaysian government’s regulatory bodies — showing up their deficiencies.

What a public relations nightmare for both Lynas and the incompetent Malaysian regulatory bodies!

Then, more fiasco. Various government departments and unqualified politicians made unsubstantiated claims about the safety of Lynas’ rare earth operations and radioactive products. Reports of payment to Putrajaya … a further blow to the credibility of Lynas and Malaysian government agencies. Lynas’ planned rare earth operation lacks, inter alia, a credible waste management plan, making it necessary for the government to perform a much belated public review of a new document on the Lynas new waste management plan. A “wayang kulit”, as merely days after the public review deadline, AELB issued a temporary operating licence or TOL to Lynas. More public hue and cry. AELB corrected its statement, saying it was a CONDITIONAL TOL. Strange incredible conditions. AELB credibility dashed. More public hue and cry. Another public relations nightmare!

Yoursay.....

Anonymous said...

DAP...sial

Anonymous said...

aku dah masuk pun ..masa tu nama lama lg puspati cam tu la lebih kurang..

korang yg line sastra xyah crita..lg la mat2 pas tu...

radiasi dia lg la buleh tukau dna maaa ... dah berapa lama dah oii dkt2 20 thn dahh...

byk makanan korang masa kecik2 dulu.. ...hasil kerja diaorang lah mangkok..

yg pahang ni tak tukar dna la mangkok... jauh2 sgt lebih rendah la mangkok..

tu sebab pakar nuklear PAS ahli parlImen tu menentang keras. akan buah keras PK'R' tu..

Anonymous said...

salam, bagus la ko dpt bezakan antara loji nuklear dgn research reactor..tp ko blh x bezakan jgk dgn lynas tu? Kau yg kampung kat research reactor yg ada radiasi pun xde ape2, lynas tu lagila bro..nik

Anonymous said...

Mengapa UMNO/BN asyik dok panggil pelabur2 yg tak selari dengan kepentingan nasional malaysia? ..Loji proses buangan "radioactive"Lynas, Kilang Arak, Pusat judi/ kasino, hub "dadah orang asing", import pelacur, trading produk zionis, dll ........ UBN, carilah duit dengan jalan halal kan banyak lagi!

UBN dah tak mampu atasi pelbagai 'kerosakan' bangsa & negara ini!?

Bye2 UBN.........kihkih.....

Anonymous said...

bodoh la klu kerajaan hentikan LYNAS nih.. mmg betul2 kemaruk undi cina la.. aishh..

Anonymous said...

Aku bukan anti projek Lynas tapi aku tolak alasan mengatakan sinaran radiasi nya lebih rendah dari TV.
Mana mungkin, sekarang orang dah pakai TV dan monitor jenis LED bukan lagi jenis CRT.

Saya rasa ketua2 dari agensi berkatan ngan tenaga atom dan nuklear jangan tidor banyak sangat dan pasti kakitangan anda buat kerja dengan betul. Fakta2 usang yg ketinggalan zaman jangan lah ulangtayang atau diguna lagi, nanti orang ketawakan kamu.

Anonymous said...

GAP DAH TIBA MASA KO SUBCON KERJA2

luluskan KOMEN..

JIKA TIDAK PIHAK YAHUDI TU BERJAYA SLOW DOWN MOVEMENT KITA

AKU CADANG KWN RAPAT OR SAPA2 ko percayai

WORK FOR EVERY 20 minit. bayar la sket 4 kerja begini.. jika komen xkuar ko jentik telor dia..

kasi lulus 'komen' sj.. yg blank or lucah or skim cepat kaya...dan sewaktu dgn nya tak yah luluskan..

budak musang tu ko lepaskan lah ..sian dia..cari makan..kita buleh pukul dia insyAllah..anytime..

aku dengor puak2 dap .pap. dan sewaktu dgn nya begitu teruja utk memerintah kali ni.. Aku percaya anwar akan ditendang saat mereka dpt putrajaya...
(anua akan jd lajenda kejatuhan melaka mcm sikitol.. bodoh dan di bodohkan portugis je..mati disepak2 bangsa)

Newbie Riderz said...

ooiii bangang......

kat bangi tuh dah ada particle accelerator yang menjanakan isotope iodine untuk kegunaan hospital....

Newbie Riderz said...

ini bukti puspati bangi ada reaktor nuklear saiz kecil.....

Reactor Triga Puspati(RTP)

Reaktor TRIGA PUSPATI (RTP) the only nuclear research reactor in Malaysia. It came into operation in 1982 and reached its first criticality on 28 June 1982. TRIGA stands for Training, Research, Isotope Production and General Atomic. RTP is a pool type reactor, where the reactor core sits at the bottom of a 7-metre high aluminium tank and this is surrounded by a biological shield made of high density concrete. The reactor uses solid fuel elements in which the zirconium-hydride moderator is homogeneously combined with enriched uranium. Demineralised water acts both as coolant and neutron moderator, while graphite acts as a reflector.


The reactor was designed to effectively implement the various fields of basic nuclear science and education. It incorporates facilities for advanced neutron and gamma radiation studies as well as for application, including Neutron Activation Analysis (NAA), Delayed Neutron Activation Analysis (DNA), Radioisotope Production for medical, industrial and agricultural purposes, Neutron Radiography and Small Angle Neutron Scattering (SANS).

Anonymous said...

contoh pencacai penTOTOK PENIPU RAKYAT (PR), YG BODOH BEBAL & IALAH ALTANTUYA IS BACK (8.25PM)..

PERKARA PALING BODOH DIA BUAT ADALAH CUBA NAK MEMBODOHKAN ORG LAIN YG X BODOH MCM DIA..FACT.!!!

SORY ALTANLOYAR BURUK, LU LAYAK DIKETAWAKAN..!!!Muahahahahaha...Kihkihkihkih...

Anonymous said...

D A P
anti Melayu,
Anti Islam.
Anti UMNO.
Anti BN
Mereka berpura2 baik saperti singa pura2.
Melayu PAS, PKR,
jangan terperangkap...

Anonymous said...

Kepada Altantuya is Back. Di Nuklear Malaysia ada loji nuklear bersaiz kecil iaitu Reasearch Reactor. Go and search Research Reactor Bangi or visit website Nuklear Malaysia.

Jangan lupa terdapat satu lagi nadir bumi di Malaysia yang banyak dieksport ke luar negara iaitu amang. Kat mana dia eksport dan siapa tauke, boleh searh kat Google. Adakah industri amang akan terancam? Adakah amang lebih bahaya daripada Lynas? Apakah amang? warna hitam selalunya berlonggok tepi jalan kat perak banyak.

Majlis peguam LGBT bodoh said...

Anon DAPIGS BABI March 25, 2012 6:55 PM..

Najib dah panggil DAPIGS
Buktikan secara saintifik & berdebat secara Intelek..

Panggil pakar2 dari seluruh dunuia..cabar linas..bukan nya panbggil LGE & Fuziah yg jadi peguam tak saintifik & hanya tau menghasut Cina2 & melayu bodoh

jejakazman said...

biasala oraang kiter...bahaya hujung jari tak nampak....yg dia nampak gajah seberang benua sanaaa.....asap rokok yg di sedut lepas tu hembus kat anak masa duk makan semeja tak kiraa...bodoooo telurr....

Anonymous said...

KORANG BERJANJILAH ...ESOK PAKATAN MENANG...SBLUM AYAM BERKOKOK KITA AKAN TUTUP PROJEK LYNAZSZZZSS

RAKYAT DA TAK SABAR DAHH NIII

modai xda... sblah lynas tu xda kilang arak... tu yg pening sakan tu...

Anonymous said...

Aku setuju. Tapi dlm dunia ni hanya Malaysia dan Singapura je yg org Cina lakhanat ni yang paling bangsat pasal dah la dt merempat tapi nak buat macam tanah nenek moyang Poo Kee Rrr mak dia..

Ayuh kita bersatu hancurkan Poo Kee Rr dan DAPigs dan juga pembantu diorang PASshit..

Bangun melayu..BANGUNN....!!!! langkah pertama dgn undilah UMNO yg slama ni berjasa kepada IMR..

Anonymous said...

Bukit Merah dan Lynas adalah dua perkara berbeza. Rajinkan membaca, cari fakta jgn dok dengar kata2 org politik yg berkepentingan saja, nanti otak kita pun sama biol !!!!

Anonymous said...

Amacam klu LYNAS tu bikin kat belakang rumah korang,ada berani ka.Klu tak,dengan segala hormatnya baik tutup mulut.

Anonymous said...

mana2 negara kalu ada org nama Ah Nuh Juh Buh.. negara tu akn ada masalah..

janji pm ...semua masalah setle.. komunis pung komunih la... yahudi pung yahudi lahh..

nasib loji najis tak rupa macam nuklear... depa mesti mau demo dpn loji najis jugak... Bahaya..nanti loji meletup...org2 tmn nanti kena taik.

Anonymous said...

Newbies Riders,
You are lying. Where got particle accelerator In Bangi?
Particle accelerator such as cyclotron pernah diminta oleh "scientists" dari sebuah agensi diBangi tetapi tidak diluluskan kerajaan kerana kos terlalu tinggi.

Sebuah particle accelerator kecik ade lah juga di Hospital Putrajaya tetapi bermasaalah. Menteri kesihatan kena jawab.

Manakala sebuah reaktor "mainan" memang ada di Bangi tetapi under utilised. Disitu juga ada dua butir electron accelerator bertenaga tinggi tetapi bermasaalah.

Sayugia dinyatakan bahawa electron accelerator diBangi itu BUKAN particle accelerator.

Anonymous said...

Inilah masalahnya bila terlalu ramai yg berlagak pandai tapi BODOH SOMBONG...macam si Fuziah dan kawan kawan yg sewaktu dgnnya..terutama dari DAPig..

Bila PM nak tubuhkan jawatankuasa pendegaran awam parlimen mengenai Lynas, kenapa semua MP pembangkang tolak???? Sedangkan ini peluang terbaik utk berbincang secara saintifik dan evidence based.

Kita tak boleh pakai alasan yg tak saintifik seperti testimoni org atau negara tertentu...

Sebab tu kita kena dengar cakap pakar dlm negara dan luar negara berserta evidence saintifik...

Sebenarnya, Lynas memang selamat...kalau mengikut peraturan yg ditetapkan..

Anonymous said...

apa tak berani plak tu mamat kat atas tu cakap hari2 lalu depan UTN BANGI TU... DIAPUN KATA TARAK PAPAK'

YG BANGI BULEH UBAH DNA.. CONTOH: benih lebih gemuk.. lebih panjang..

aku syak2 singpork la ni tentu dah ada something.. xkan dia nak tgk je mesia ada UTN...

najib da offer da parlemen discussion ..ha apa lg bawaklah pakar nuklear dari australia ka new zeland ka.. pakar nuklear pas nak taruk muka mana..

Anonymous said...

tula korang patut menyesal dpt berkenalan dgn anwar... tu pasal kat pahang jd camtu..

LYNAS NI WIN WIN..
MACAM INDUATRI BUKAK KAT KGPUNG2 Dulu..sosial ada impak.. kedai mmbangun ada impak.. aku dulu xsuka gak..sebab masalah seks la sosial la..

skrg baru aku paham...sepatutnya pas wat ceramah agama'. tp depa dari dulu wat ceramah politik.. tula yg rosaknya gerakan islam bernama pas mi..

Karl said...

GAP,

Kalau musangka kata lynas tu bahaya, ko kena percaya GAP. musangka ni ilmu dia tinggi. bukan setakat pandai pasang awning & renovate dapur, dia tahu pasal nuclear fusion, atom dsb. Doktor Phd bab nuclear ahli pas yang kata lynas tu selamat pun tak setaraf musangka.

musangka, nak cerita "negara2 lain reject project nadir bumi bla bla china pun kurangkan pengeluaran" pun kasi link la oi. Setakat cerita je, chinadoll pun boleh cerita. hadoi. dah tahun 2012 pun mentaliti ko stuck dekat 1972. patut la tak maju2.

Anonymous said...

Inilah pemikiran masyarakat negara sedang membangun.Memang sukar menerima perkara yang baru.Dulu nak mula buat kereta Proton saga,macam-macam rakyat cakap.kereta tin biskut,tin sardin tak ada kelas.sekarang kereta buatan malaysia yang banyak dijalan raya.Sekarang masuk projek Nadir Bumi Lyns.Bising lagi.Si pembangkang ni kerja dia bangkang saja.tak pernah bagi idea nak majukan negara.tgu kerajaan buat sesuatu meka mula cari point bangkang.Sekarang pula ramai yang sanggup jadi parasit demi habuan yang lumayan.Jaga sikit PRU 13 ni kalau pembangkang menang rakyat yang perlu membayar hutang yahudi yang diguna pakai oleh perasit penyangat ni.Tapi kalau pembangkang kalah kita tengok si perasit ni akan mengelupor.Yahudi akan cari meka ni untuk meka bayar hutang.Tgal 8 tahun lagi kita mencapai 2020.Biarkan yang merangka 2020 yang bertgjawab apa yang akan jadi pada waktu itu.Bahaya klau kita tukar pemandu disaat bas memecut dengan laju.pemandu baru tu tahuke nak pandu.Depan belakang dia masuk gear apa macam ... boleh selamat ke kita.