IKLAN BERBAYAR

Friday, April 27, 2012

BERSIH MANIFESTASI RENDAHNYA KUALITI POLITIK PEMBANGKANG.


aku mulai aktif dalam sistem pilihanraya di malaysia pada tahun 1999. pilihanraya 1999 merupakan siri pilihanraya umum yang ke 10.

ada beberapa point yang aku nampak perlu dihiglightkan sepanjang penglibatan pru yang telah aku hadapi.

jelas  pilihanraya yang berlangsung sebelum 1999 kebanyakan generasi sebaya aku ini sekadar mengetahuinya dalam bentuk pensejarahan.

1969 apa yang berlaku.
pilihanraya 1980 an apa yang berlaku.
pilihanraya 1990 apa yang berlaku.

itu adalah sejarah. dalam beberapa jam sahaja lagi akan berlaku lagi siri pengkayaan demokrasi dalam malaysia, perhimpunan bersih yang kononnya mahu mendesak pembersihan secara total implementasian pilihanraya di malaysia.

bersih merupakan satu NGO yang tidak berdaftar, menuntut satu perubahan total dalam pilihanraya yang halal. sungguh melawakkan bila yang haram menuntut perubahan halal.

macam-macam perangai yang berlaku sejak pilihanraya 2008, lebih khusus pasca kemenangan pakatan. 

anwar sejak beberapa bulan yang lepas kerap mengeluarkan kenyataan bahawasanya terdapat keraguan luar biasa di pihak pakatan akan penambahan jumlah pengundi baru di selangor.

bagi anwar, isu ini perlu dimainkan olehnya dalam membentuk satu lagi sudut sempit pemikiran politik dikalangan penyokong pakatan.

pada pilihanraya 1999 terdapat lebih kurang 650 ribu pengundi baru yang mendaftar. penambahan mendedak ini berlaku ekoran isu politik yang berlaku pada tahun 1998.

anwar dan pas menggunapakai isu penambahan 650 ribu pengundi baru ini kononnya sebagai mewakili suara anak muda yang menyokong perjuangan islah dan reform.

beberapa bulan lepas anwar mempertikai peningkatan jumlah pengundi baru di selangor.

lebih spesifik, dalam statistik yang ditunjukkan oleh akhbar utusan semalam terdapat hampir 2.2 juta pengundi baru yang telah mendaftar sebagai pengundi.

lebih mikro lagi hampir 1.3 juta pengundi baru itu datangnya daripada bangsa melayu.

antara 1999 dan 2012, anwar dilihat cuba menutup realiti politik yang sedang dan akan berlaku.

1999 anwar mendakwa pengundi baru menyokong perjuangannya.
2012 anwar mendakwa pengundi baru itu merupakan satu fraud,kesalahan,muslihat.

game anwar dalam cubaannya untuk meng david copperfield kan pemikiran dan celik politik rakyat dilihat sudah ketinggalan zaman.

rakyat sudah berani untuk membuat analisa. rakyat sudah berani mengkritik. rakyat juga bisa memuji.

sikap rakyat yang sebegini yang anwar enggan MENGAKUI.

jika anwar mendakwa 650 ribu pengundi baru tahun 1999 merupakan signal protes kepada BN, kenapa pulak anwar tidak menggunapakai teori politik yang sama dengan peningkatan jumlah pengundi baru tahun 2012 ?

lebih mikro dalam menilai isu ini aku bawakkan pulak dakwaan anwar mengenai jumlah pengundi baru yang dianggap meragukan itu.

kata anwar dia merasa pelik mengenai jumlah yang dimaksudkan. lebih spesifik anwar memberi contoh akan pertambahan pengundi baru di parlimen shah alam dan kota raja.

sebut shah alam rakyat akan ingat kalid gereja.

rasa-rasanyalah kalid gereja itu popular sangatkah persona nya hingga memaksa pertambahan hampir 15 ribu pengundi baru di shah alam, atau persona bejat kalid gereja itu memungkinkan signal akan ketidaksabaran pengundi baru untuk menolak beliau dari parlimen shah alam ?

pilihanraya 1999 telah menobatkan buat pertama kalinya untuk hj hadi menjadi menteri besar trengganu yang sah.

kemenangan hj hadi itu dianggap sebagai kemenangan pembangkang.

hj hadi mengangkat sumpah menjadi menteri besar trengganu.

dengan proses ini secara tidak langsung hj hadi mengiktiraf perjalanan demokrasi dalam sistem pilihanraya di malaysia.

saat itu tiada langsung kedengaran akan polemik pengundi hantu.
saat itu tiada langsung kedengaran akan isu postal vote.
saat itu tiada langsung kedengaran akan pengundian 2 kali.

pas pada tahun 1999 selepas merampas trengganu mengiktiraf perjalanan sistem pilihanraya di malaysia. 

2008 pembangkang mendapat keputusan lebih baik daripada itu.

pakatan memperolehi hampir 80 kerusi parlimen dan 5 buah negeri jatuh ke tangan mereka. di negeri sembilan pakatan berjaya menafikan 2/3 kerusi DUN.

saat 8 mac 2008, kenapa takde langsung kedengaran protes ala bersih ?

siri pilihanraya kecil juga memberikan kemenangan luar biasa kepada pakatan.

bermula dengan pilihanraya kecil parlimen kuala trengganu yang dimenangi oleh wahid endut, ia diikuti dengan 8 siri kemenangan pakatan dalam mengalahkan BN.

menang pilhanraya umum dan menang besar pilihanraya kecil,  kenapa pada saat itu tiada langsung kedengaran akan isu fraud dalam pilihanraya, undi hantu, sistem SPR tak adil dan sebagainya ?

inilah masalah pembangkang. mereka enggan mengakui kelemahan. 

sikap enggan mengakui kelemahan yang akhirnya dibawa kepada perhimpunan bersih yang akan berlangsung esok.

betapa rendahnya kualiti politik yang cuba di bawa pembangkang.

jantan mereka dalam berpolitik nampak semakin tiada. perhimpunan bersih yang berlangsung esok sekadar laksanaan politik pakatan yang cuba menutup kelemahan diri.

8 mac 2008 dan hari ini dah masuk 4 tahun BN tewas di 4 buah negeri. 

pernah dengar ke BN di selangor,kedah,kelantan dan pulau pinang cuba melaksanakan protesan politik ala bersih setiap tahun ?

tidak. BN mengakui akan protes rakyat, BN terima secara jantan akan kekalahan yang diterima. dari situ BN telah bingkas bangun  lalu  memperbetulkan semula langkah perjalan politik mereka.

hari ini move BN di negeri yang dimaksudkan semakin disenangi oleh rakyat. signalnya lihat sahaja siri keputusan 8 pilihanraya kecil yang terakhir.

BN berjaya mengalahkan pakatan. 
hari ini move sebegini semakin memeningkan pakatan. 

asas dan basic kehidupan yang sebegini simple enggan pakatan implementasikan. gagal dan bingkas bangkit bukanlah amalan dalam diari politik mereka.

apa yang mereka laksanakan adalah tatkala gagal, tuduhlah orang lain yang menjadi punca kegagalan. sungguh meloyakan lagi pathetic pada tahap paling hina.

viktor yuvschenko merupakan pemimpin pembangkang paling vokal  di ukraine.

sebelum kebangkitan arab spring, viktor merupakan pelopor utama gerakan orange revolution.

gerakan orang revolution yang dibawa viktor memungkinkan gerakan pengepungan puluhan hari parlimen ukraine oleh penyokong viktor. dakwa viktor terdapat penyelewengan dalam sistem pilihanraya yang dijalankan .

januari 2005 viktor dinobatkan menjadi presiden ukraine. gerakan revolusi orange dianggap sebagai pemangkin kemenangan rakyat yang mengdambakan pengkayaan pengimplementasian demokrasi dan hak asasi.

dunia menganggap kemenangan viktor itu sebagai permulaan pencerahan kepada demokrasi yang lebih adil kepada negara bekas soviet itu.

tak sampai 100 hari kejayaan revolusi orange, viktor memecat orang kanannya yang sama berjuang menuntut pilihanraya yang adil di ukraine atas kesalahan rasuah. 

arab spring. katanya ia dianggap sebagai simbol pendemokrasian dan melepas bebaskan negara benua arab dari tangan diktator.

rakyat baghdad pernah meraikan kekalahan sadam di tangan amarika.

rakyat baghdad pernah meraikan penangkapan sadam dari lubang di daerah tirkit.

rakyat iraq pernah meraikan penggantungan sadam di tangan amarika.

kerjasama moqtada as sadr dan amarika dalam menjahanamkan sadam dan bumi iraq sudah menjadi sejarah. 

syiah si moqtada as sadr jugalah orang yang terlibat secara langsung dalam menggantung matikan sadam pada hari raya aidiladha 6 tahun lepas.

tumbangnya sadam dianggap sebagai bermulanya hari pecerahan di bumi iraq.

hari ini, tiap-tiap hari rakyat iraq mati diletop dan  dibunuh di tempat awam.

hari ini rakyat iraq akhirnya menikmati hasil tuaian demokrasi yang mereka ingini.

arab spring.

kisah demokrasi ala arab sedang dan masih berlaku di sana.

tunisia sudah hancur.
mesir semakin hancur.
syria makin hancur.
bahrain menuju kehancuran.

asalnya konon mahu mengimplementasikan demokrasi. kesan menelan sahaja gaya amalan demokrasi tanpa menggunakan otak akhirnya menyebabkan kemusnahan.

bukan sahaja negara hancur, malah ia semakin meleret kepada pertembungan sektarian iaitu pertembungan membunuh syiah melawan sunah.

barat yang asalnya ambil berat kini buat tak tahu.

pas pernah menganggap perjuangan medan tahrin di mesir sebagai kebangkitan rakyat yang halal.

lepas beberapa bulan, timbul pembunuhan yang tak terkawal di kalangan rakyat tak berdosa di mesir, pas buat-buat tak tahu.

ini namanya sokongan pembahlolan politik sembrono.


indonesia yang dianggap sebagai pelopor kebangkitan demokrasi  total di asia tenggara  masih lagi berada di takuk lama walapun suharto telah lama tumbang.

sekadar melakukan demonstrasi jalanan tiap-tiap hari di jakarta tidak memungkinkan peningkatan kepada kemasukan  FDI di indonesia.


inilah yang selama ini dilakukan oleh pakatan. asal apa juga kebangkitan rakyat di luar negara, mereka sedaya upaya mengasimilasikan move itu dalam gerakan politik di malaysia.

bila dah terkantoi silap, macam biasa mereka akan senyap.

perhimpunan bersih merupakan siri politik pakatan dalam merendahkan intelektual dan peka politik yang sedang berlaku di kalangan rakyat.

rakyat malaysia punyai cara dalam merubah lanskap politik.

rakyat malaysia mampu dan berani melakukan perubahan dalam politik. cara mereka adalah sewaktu memangkah pada hari pilihanraya.

cubaan pakatan mengajak rakyat malaysia melakukan ulangan arab spring takkan berjaya sampai bila-bila.

majoriti 27 juta rakyat malaysia rasional jika dibandingkan dengan 20 ribu para pendemo bersih yang akan berlangsung esok.

rakyat malaysia menilai kerja dan kualiti politik dalam memangkah parti. rakyat malaysia tidak terpengaruh dengan slapstik janjian politik yang mencurigakan.

perhimpunan bersih dan gaya politik pakatan yang sedang mereka amalkan adalah politikal konfrontasi. 

otak jarang mereka gunakan. akal jarang mereka guna pakai. aku berkeyakinan selepas perhimpunan ini, majoriti rakyat akan semakin meluat dengan cara pakatan berpolitik.

pru ke 13, rakyat malaysia akan menunjukkan kepada pakatan stail politik mereka sebenarnya GAGAL.

85 comments:

Anonymous said...

MAK AIIII!!!!!

APA DAH JADI DGN SI PELIWAT DAN PENZINAH TEGAR NI??

MUKA RABAK TAKDE SERI LANGSUNG!!

TANDA2 SENJATA MAKAN TUAN AKIBAT SOLAT HAJAT PAS BERAMAI2 KAH??

Anonymous said...

Ulasan yg menarik... Sejarah di jadikan sandaran agar kita tidak mengulanginya..

Baik jadikan panduan.. Yg salah jadikan pengajaran..

Sesungguhnya.. Yg malang utk politik Malaysia ialah.. Kita mempunyai pembangkang yg bodoh!!! Dan penyokong yg semberono.. Malas utk berfikir dan juga malas utk membaca...

Diharapkan..agar rakyat terbanyak.. Ambiklah iktibar dari apa yg berlaku.... Sudah2 lah membodohkan diri anda menyokong tanpa usul periksa... Jgn letak kepala di lutut... Sunggun hina jika ini berlaku....

- afdzal -

YB Raz said...

syabas bro..mantap gila ulasan..kalau puak pembangkang ni msaih tak faham, nampak sangat kepala otak dorang tak berfungsi hahaha

Anonymous said...

pakatan rakyat TIADA KUALITI. camne nak tarik sokongan drpd aku yg tak berparti ni?

Anonymous said...

Nampak sangat agenda politik jahat yang dibawa oleh puak2 ni.

Nafsu Politik diutamakan sedangkan keamanan yang perlu dipelihara diabaikan.

Bagi aku mereka yang mengikut pergerakan ini sudah hilang harga diri dan pendirian.

Jangan sampai anak cucu kita kencing kat atas tanah kubur kita kelak kerana kitalah menghancurkan masa depan mereka dek kerana tertipu dengan agenda jahat pihak2 yang hanya mahu kuasa politik negara ini bertukar tangan.

Kita capai kemerdekaan negara ini dengan cara diplomasi dan inilah cara kita selama ini. Terbukti cara ini telah menjadikan Malaysia bergerak maju dan hasilnya telah dinikmati oleh semua rakyat Malaysia selama lebih kurang 50 thaun.Kenapa kita harus menafikan fakta ini?

Selama ini negara ini bergerak atas landasan yang betul dan kalau ada yang perlu diperbaiki haruslah diselesaikan dengan cara Malaysian Way .....diplomasi bukannya dengan cara melakukan demonstarsi jalanan yang mungkin boleh mengakibatkan keganasan dan pergaduhan.

Kita orang Malaysia .... orang melayu khususnya sepatutnya lebih beradat dan mengikut syarak dan bersendikan kitab Al Quran....

Fikir2kan lah...

Anonymous said...

Hok lagu tu juga.....
Apalah Anuwar...tak bosan ke???
Pii...lah buat botok dulu ke..tampal sikit muka tu dengan kulit bak.. ke barulah cun!!!!!!
Ko dah tak handsome DS Najib lagi handsomelah....

Anonymous said...

penagan equity orang melayu meningkat


Syabas kerajaan amnya UMNO Khususnya

aku harap pegangan equity ini sampai ke tahap 70% kerana orang melayu merangkumi 70% penduduk Malaysia...

BN Selamanya

Anonymous said...

MENYAMPAH!!!

TU JE KOMEN AKU UTK PAKATAN RAKYAT.

SEKIAN

Anonymous said...

Semakin lama semakin terserlah kebodohan pembangkang kat Malaysia ....

Mainan persepsi seperti biasa menjadi cara hidup mereka...

Wakeup !!! be a good Pembangkang

carilah isu yang boleh memantapkan Malaysia bukan nak menghancurkan negara ini.

Pembangkang paling hampeh kat muka bumi ..... tak ada klasss

Anonymous said...

celaru sungguh bersih ni secelaru pendokongnya....

Servant of God said...

GAP!

Artikel yang best bro! Memang betul apa yang kau cakap semua. Aku salute!

Anonymous said...

Sejarah juga membuktikan bahawa politik pembangkang amat memual dan meloyakan. Apalagi dipimpin oleh seorang yang bukan sahaja bermoral jijik malah diiktiraf oleh media asing sebagai 'sesumpah' dan pembohong. Anwar Ibrahim 'berjaya' dengan cemerlang dalam kontek MEMPERBODOHkan Pemimpin2 PAS terutamanya Nik Aziz dan Haji Hadi Awang sehingga pemimpin2 PAS tersebut bukan sahaja nampak terlalu BODOH tetapi hilang pegangan sehingga gagal membezakan antara Aqidah dan Wadah. Amat memalukan apabila pemimpin2 PAS kehilangan arah tuju dan hanya tunduk akur dengan segala kebejatan Anwar Ibrahim.
Dalam konteks BERSIH pula Pemimpin2 PAS lebih rela 'berimamkan' Ambiga yang terbukti jelas sebagai penyokong murtad dan pelopor LBGT di Malaysia. Perhimpunan BERSIH juga adalah bukti bahawa Ambiga telah berjaya MEMPERBODOHkan pemimpin2 dan pengikut2 PAS sihingga pemimpin PAS mengeluarkan 'fatwa' bahawa 'MENYERTAI PERHIMPUNAN BERSIH ADALAH WAJIB'.
Apa pun saya yakin BERSIH 3 akan membawa MALAPETAKA BESAR kepada Pembangkang amnya dan ANWAR IBRAHIM khasnya. Majoriti rakyat Malaysia sudah MUAL dan MUAK melihat KEBODOHAN pembangkang yang mempunyai mantiliti KELAS TERCOROT.

Anonymous said...

Article terbaik bro...Kenapa dan Mengapa Melayu jadi rosak? Kerana DAJJAL Al-BABI Laknatullah ..

Wake up Bangsa Melayu!!!!

Anonymous said...

Bro GAP..

Pedih, sadis n menyucuk ke sanubari nukilan ini bro....

Mmg telah byk contoh yg Allah perlihatkn di donia ini, kalo masih ada makhlok yg ingin mmbinasakn keamanan negara demi mmuaskn nafsu politik pemimpin trtentu...mmg golongan itu adalah golongan yg TAKSUB, TAKBUR, BENGONG n BEBAL ..golongan yg kufur nikmat..terutama yg mengaku ISLAM..

Ketara di 4 negeri bwh pakatan rosak itu rasuah n segala mala kemungkaran mnjadi makanan ruji mrk..tapi yg mrk mnyalak saban masa menuduh kjaan yg korupted...

Kalo benar ikhlas brjuang utk rakyat buktikan di 4 negeri itu tapi kalo dah mmg dasar PEMBOHONG n LANUN ...yg jelas skrg mrk pakatan itu xubah spt ANJING YG BEREBUT BANGKAI ....

Rakyat melihat n menyaksikan sendiri betapa rakus n hina nye sikap mrk...jadi jgn disalahkn kalo ramai yg akan beralih arah...

Kahak kahak haktuiii

keem said...

ulasan yang mantap... aku sokong sangat2.... penuh dengan pengisian...~!! jangan gadaikan rakyat malaysia dengan ape-apa janji... rakyat malaysia sudah bijak dan lebih ramai bijak dari pendemo BERSIH

Anonymous said...

apabila sesuatu produk dicipta maka berbondong-bondonglah mukmeen jadi penggunanya.

apa yang mukmeen buat-buat lupa adalah setiap produk ada baik dan ada buruknya meskipun tujuan pembuatannya adalah untuk kebaikan.

demokrasi adalah satu lagi produk yang mana sekarang ini berbondong-bondong mukmeen membeli produk berkenaan untuk diaplikasikan di negara masing-masing.

pengguna bijak/berhemah akan menyemak baik/buruk sesuatu produk.

dalam konteks demokrasi sebagai satu produk, tidak semestinya ia memberikan kebaikan/kepuasan kepada semua pengguna.

PENGGUNA CELIK

Anonymous said...

pakatan tahu dia akan kalah jugak. AKU CAKAP TERUS TERANG PAKATAN ADA SATU CHANCE SAJA UTK MENANG

..IAITU MENCETUSKAN HURU HARA MCM MESIR..ATAU LAIN2 Negara..berapa byk rakyat mati.. it is at all cost...tak tau ka??

tanya pkr pas dap..l

LG RAMAI MATI LG DEPA SUKAAA

BETUI TAK..???

PUAK PAKATAN YG DA MENGINAP DI HOTEL2 Murah tu .....betui tak????

...malam karang pondan masuk bilik hang padan muka..

Anonymous said...

Dataran Tahrir adalah kawasan lapang umum yang ada nilai sejarah.

Digunakan secara betul maka adalah manfaatnya.

Digunakan secara salah maka merahlah kesannya.

Anonymous said...

Gua dah lama meluat dengan puak2 demo ni...buduh bertingkat2...entah apa yang dia orang nak lagi.....menyusahkan orang....kalau ada demo bodoh nie gua sekeluarga memang angkat kaki dari KL...keluar KL...kalau ada vacum cleaner boleh sedut seko2 mangkuk ni kurung dalam sangkar pun bagus...hidup menyusahkan orang...perangai macam sampah....

Apa ingat orang suka ka....kesian bodoh jadi kaldai politik....

Anonymous said...

malaysia telah merdeka 53 tahun lalu...perubahan sentiasa berlaku....negara,ekonomi,sahsiah dan kehidupan......tapi segelintir muda mudi yg ber BERSIH han diri dipergunakan oleh pihak tertentu dgn janji dan wang ringgit......yg lain pula mengikut tanpa apapun untungnya diri...bagi pihak yg berkepentingan ada agenda dan move mudah dibaca!!

Anonymous said...

Alat membantu manusia. Namun ada alat yang menyusahkan manusia.

Kamera digital berguna untuk manusia kalau digunakan untuk memfotokan pemandangan alam.

Kalau digunakan untuk memfotokan gambar wanita tidak cukup benang untuk dimuat naik ke laman sesawang maka ia menyusahkan wanita berkenaan.

Demonstrasi juga adalah alat untuk manusia menyampaikan luahan rasa dan perasaan.

Digunakan secara betul maka jadilah ia alat komunikasi berkesan.

Digunakan secara berlebihan, tanpa hemah dan salah maka negatiflah natijahnya.

PENGGUNA CELIK

Anonymous said...

Betapa bodoh dah cetek pendidikan segelintir anak muda dan juga orang dewasa kalau mereka ini mengikut fahaman tak baik dari pakatan, mcm BERSIH ni, tak de faedah, dah ada anak muda fikir kalau mereka buat macam di mesir mereka fikir segalanya akan jadi baik, tetapi kerosakan yg mereka buat pada org yg lain (peniaga, bangunan persendirian, kenderaan persendirian etc) lebih teruk dan memudaratkan, malah bertambah kos wang ringgit akan dikeluarkan untuk membaik pulih, malah bila keseronokan nak berdemo yg kononnya "aman" akan berjangkit kepada parti lain dan akhirnya TIADA KESUDAHAN bertambah teruk, betul apa yg diulaskan oleh pemimpin DAP ianya tiada membawa kebaikan, malah menyusahkan. Kalau kita orang melayu boleh berfikir mcm kaum cina alangkah eloknya, sebaiknya orang melayu jgn keluar mengikut demo BERSIH dari situ kita akan lihat berapa kerat saja kaoun lain ikut demo tersebut, majoriti paling byk orang melayu dan paling teruk dan memualkan adalah orang melayu yg tak tahu berterima kasih atau paling penting tahu menikmati suasana aman damai dan menghormati orang lain disekeliling, biar kaum lain menyumpah org melayu lebih baik dari orang meleyu memperbaiki diri lebih kepada kebaikan dan bijaksana.

Bomo Siam said...

GAP! Aku tau la, hari ni hari Jumaat. But, jgn khutbah panjang2 sgt...makmum tertidoq! Lebih2 bila isi khutbah hg tu, tak sangkut paut dgn polar undi PR!

Target pengundi PR hanya satu! jatuhkan UMNO/BN. Dasar pemerintahan depa nanti, kacang je....ikut dasar UMNO/BN la ni. Takde nak ubah apa2, kecuali repair sikit2 tang mana yg bocoq! Apa yg susah buat depa?

Jadik jgn terjerat dgn mainan & manupulasi puak2 tu.

Klu hg crita PMNajib jadik imam Jumaat hari ni pun...depa tak heran!

Kebolehan & kecermerlangan UMNO/BN selama ini, tak beri apa2 kesan pd sebilangan rakyat, kerana....UMNU yg ajaq rakyat jadi camtu!!!

Bomo Siam said...

Mana lebih luas makna serta kesannya dari sudut bahasa atau persepsi....1MALAYSIA or BERSIH???

Pemilihan coganbahasa ni pun....pemerintah dah tewas!!!

Anonymous said...

dah bersihkan belum pemimpin2 pakatan atau wakil2 rakyat pakatan yang kod 71 tuuuuuuuuuu??

Anonymous said...

Mana lebih luas makna serta kesannya dari sudut bahasa atau persepsi....1MALAYSIA or BERSIH???

................................

Aku tengok Selangor Kotor je ... mana bersihnya...

Aiskrim jagung bengkok 1

Bomo Siam said...

PMNajib bijak hadapi Anwar! Malangnya, askar2 kat bawah buat hal...!

Benda yg sama berlaku pd Mahathir & Pak Lah!

UMNU lingkup dari dalam! Bukan dari luaq!

Pecacai tahap KONGKANG...!!!

Anonymous said...

bersihkan aiskrim jagung guna mulot .....

lagi lah meluas maknanya....

Anonymous said...

ADAB DALAM MEMBANTAH

anak boleh 'duduk bantah' terhadap ibu bapa.

tetapi kalau anak duduk berhari-hari untuk membantah ibu bapa dan dalam masa sama mahu cipta rekod dunia kononnya, ia dianggap kurangg ajar.

hangkedee said...

Dapig ank didik PAP.sudah terang lagi bersuluh.Hanya pecacai otak udang yang sanggup jadi belacai cina kafir harbi.Hanya 1Seat dapig di kedah Pas tak ada teloq.

Anonymous said...

Bomoh Siam akui PM Najib Bijak ....

TQ BrO....

ada masanya ko ni bijak tp most of d time ko makan aiskrim

Bomo Siam said...

Majlis penerangan UMNU diserikan dgn 'tarian dangdut' wanita/puteri UMNU!

Sapa punya idea nih? Najib ka???

Mangkuk punya pecacai...!!!

Anonymous said...

BANTAH DAN HIPOKRASI BANTAH

membantah senarai pengundi SPR kerana dirasakan tidak bersih adalah hak mana-mana parti tetapi kalau senarai ahli parti itu sendiri tidak berjaya dibersihkan terlebih dahulu maka parti berkenaan dianggap hipokrit.

Anonymous said...

peyokong2 PR disajikan dengan pertunjukkan Aiskrim & Chinadoll + adegan berahi Mahasewel + d legend of SEDAP MAH


wakeup Bro Tahi tu balik kat muka

betul la kalau orang kata Bomoh Siam ni most of d time makan aiskrim..

Anonymous said...

ehhh

Bomoh dah jual asikrim ke?

nak satu perisa jagung..

nak yg bengkok ye bangggg

Bomo Siam said...

Laptop persediaan pilihanraya, bagi kat pecacai yg tak tau, benda tu pakai BATERI...!!!

Mmuuaahhahahahaha...!!!

Jin! gelak Jin! Gelak!

" Ling bin Kup, boss! Waaaarrrggghhhhh....!!!"

Anonymous said...

business paling bagus masa ni

Jual aiskrim + kaunseling pikul 2 pagi .....

Anonymous said...

salam tuan, your have given a beautiful analysis. I hope this will open the mind of the rakayt.
thank you.

Anonymous said...

Nak sangat BERSIH bagi la peluang depa berhimpun kat TEMPAT PELUPUSAN SAMPAH...puas depa bersih sampah...

Anonymous said...

Harimau mati meninggalkan belang

Musangka Mati meninggalkan Aiskrim

wraghhhhhh hahhahhhaa!!!

Anonymous said...

Bomoh Siam...

Jagung...Jagungggg..Sapa nak Jagung
Bengkok...manyak murah

Anonymous said...

Musangka dah jadi BABUNNNN....Waaaaaaarrrrrrggggghhhhh

Anonymous said...

pasal banyak sangat aiskrim kat sini


?????

Anonymous said...

Babuunnn makan jagung....Waaaarrrrrggghhhh

Anonymous said...

BERSIH JUGA JANGAN TEROVER

membersih tangan sebelum makan adalah 'wajib'.

namun kalau tangan dibersihkan beribu kali kerana dapat kemudahan air paip percuma atau disebabkan sikap obsesi terhadap kebersihan, hukumnya sudah jadi lain.

Anonymous said...

Musang pinjam janggut a samad said jd musang berjanggut.....

meleleh aiskrim tu kat janggut karang susah nak bagi balik...takut tak bole pakai tak BERSIH....sekotor Sampah2 yg melambak kat selangor...

Kancil Lampu Petak

Bomo Siam said...

Kenapa dihalang pembangkang mempengaruhi rakyat? Kenapa?

Woi UMNU! Hg ingat, rakyat BODO ka...???

Mmuuaahhahahaha...!!!

Bagi depa peluang kempen di RTM, TV3 or Utusan, 3-4 jam sehari. Biaq rakyat nilai....nak sekat buat apa???

Harakah, Roket & Keadilan Daily! Bukak pintu besi hangpa pd UMNU/BN!
apa takut?

Nak berpolitik, tapi, TELOQ simpan dlm peti ais!

Kuah kuah kuah...!!!

Anonymous said...

artikel yg penuh perasaan....

Anonymous said...

Nak berpolitik, tapi, TELOQ simpan dlm peti ais!

..................................

Bukan simpan dalam peti ais la semua TELOQ punasihat hang dah amikkk buat aiskrim

Anonymous said...

Bomoh Siam

baik hang jaga TELOQ hang silap haribulan dapat kat penggemar aiskrim nayaaa hang...

hahahhaaaa

Anonymous said...

KEKUATAN ITU TUHAN YANG BERI

membina kekuatan adalah dituntut tetapi kalau riak dengan kekuatan yang tak seberapa akan mendapat kutukan.

Bomo Siam said...

Audience Melayu mana amik pusing pasai fakta! Tak caya?

Cuba buat ceramah Rais Yatim dgn Mat Sabu, mana lebih ramai?

Berapa ekoq ceramahman macam ostat Kamal Saidin dlm UMNU? Berapa?

Pendekatan...bior le menarik!

Anonymous said...

Bomoh Siam lah yang bertanggung jawab menghilangkan racun arsenik dan kuman HIV dari dalam tubuh punasihat Ke$ RM1...

dia ada 8 nyawa la

suhardi ada 2 je

Anonymous said...

Fakta Chinadoll tak nak terima kaa


oppsss dah dapat pengampunan dosa dari nabi dia kot

Anonymous said...

tu fakta la tu ....siap bahan bukti lagiiii....tibai Chinadolll


Doktor...

Bomo Siam said...

Jgn sia2kan penat lelah Tok Jib serta pimpinan2 yg terdahulu.

99% ceramah penerangan UMNU peringkat bhg....HANCOrrrrrr!!!

Buang masa, tenaga & duit!!!

Cuba ikut cara aku...he he! Mlm minggu ni, di Gerbang Malam, Bg Serai, Perak...ada live Liverpool vs Chelsea! Teh tarik/roti canai free! Cabutan nama bertuah! P.Ramlee Film!

Dtg ramai2 utk berhibur & dengaq apa pentingnya UMNO pd Melayu!!!

Laptop free.....SORRY!!!

Anonymous said...

bomoh siam aka musangka dh blow job anwar sbb tu cover giler2 kt pak sheikh juburi! hang tonggeng kt pak sheikh lg baik la...

Bomo Siam said...

sambung sikit.....

Pd Mat2 motor Kelab KrisBike, tulong parkin sebelah Watson!

Jgn park tepi jalan, LORRY SODOK....mampuih!!!

Tq...!!!

Bomo Siam said...

sambung sikit laie...

Yg nakkan t shirt free 'TIBAI', jumpak Che Din Pemuda! Cik Su Puteri...!

Bole salam dgn Che Din! Jgn salam ngan Cik Su....Jin aku mengamok!!!

PenganutPAS said...

Patutnya semua bertanya , kenapa BERSIH ni istimewa dimata penyokong Pakatan Haram? Sebab dia program yang jarang berlaku macam gak hari raya. Ditamabh pulak publisiti tak langsung dari orang yang membantah.

Aku lebih suka jika penyokong BN jangan ambil port bab Bersih ni. Anggaplah Bersih ni macam ceramah biasa jer. Dah tiada permit polis , aku harap polis pun tak beri publisiti ( skrg polis memang tak bagi publisiti pun ). Polis pun kawal tahap minima jer. Tak perlu hantar anggota bertrak-trak ke Dataran. Cukup sekadar standby di markas dan hantar anggota preman sahaja untuk memantau.

Kalau berlaku kekacauan , seperti 1998 , rakyat akan melihat keganasan akibat Bersih. Bila berlaku macam tu , aku yakin polis Malaysia tetap berupaya mengekang dalam masa yang singkat ( tak seperti diluar negara). Kita kena ingat keganasan ada...lah intipati kejayaan demo raksaksa ini.Mereka mengundang perbuatan keganasan pihak polis menerusi provokasi mereka. Keganasan pihak polis akan menarik lebih ramai orang membenci seterusnya menyertai demo begini. Bukankan mereka ingin contohi Mesir dan Arab Spring. Penglibatan minima pihak polis boleh mencegah perkara ini. Segala tindakan keselamatan susulan boleh diambil setelah selesai perhimpuanan ( seperti demo 1998).

Kalau tiada kekacauan , maka jadilah Bersih sebagai ceramah politik , macam yang dibuat tiap2 malam tu. Yang penting biar semua orang jangan ambil port pasal Bersih ni, terutama Meneteri KDN , blogger BN , media arus perdana , polis dan NGO pro BN. Maka Bersih akan menjadi satu perkara biasa yang memboringkan....

Bomo Siam said...

Jom pi mesjid.......

Anonymous said...

Aku rasa Bomo Siam @ Musangka @ Zali @ Anak Sepuluh @ Zat ni dah gila dah kot, dia dah jadi keliru sampai pemikiran dia dah tunggang langgang, sekejap kata Barisan Nasional teruk, lepas tu dia bagitau pula kalau Penipu Rakyat menang Penipu Rakyat akan ikut cara pemerintahan Barisan Nasional, 'perjuangan cibai' Penipu Rakyat ini hanyalah untuk merebut kuasa saja, PAS pun bukannya nak buat hudud dan negara Islam, tapi sekadar dengki pada UMNO saja, sebab nak buat hudud dan negara Islam macam mana kalau DAPig tuan besar kepada PAS tak setuju?

Kepada Penipu Rakyat, pergi jahanamlah dengan korang, PRU 13 akan menjadi medan Penipu Rakyat tersungkur terguling dan dihanyutkan ke tempat pembuangan sampah dan dikambus oleh sampah sarap, kerana penentang rakyat makin jelas terhadap Penipu Rakyat hingga Nik Aziz, Hadi Awang, Lim Guan Eng, Anwar dan Khalid Ibrahim dah ketaq lutut, ketaq teloq dan ketaq kote tak berani bubarkan DUN, tapi korang bubarkanlah tahun depan pun, kalau dah rekod buruk Penipu Rakyat sekarang ini, tahun depan bubar pun Penipu Rakyat akan tersungkur, terguling dan dihanyutkan ke tempat pembuangan sampah dan dikambus oleh sampah sarap juga kerana rakyat begitu meluat dengan penipuan dan penindas oleh Penipu Rakyat hinggakan bukan saja orang kampung, peniaga kecil dan kanak-kanak termasuk kanak-kanak tadika pun dijadikan mangsa oleh Penipu Rakyat. Penipu Rakyat akan makin ketaq lepas ni satu badan ketaq mengalahkan ketaq orang sakit parkinson. Penipu Rakyat akan dihinggapi parkinson terketaq seluruh badan dari kepala sampai ke kaki termasuklah kepala kote diorang pun ketaq juga.

Syabas Barisan Nasional atas daya juang yang jitu menyelamatkan negara ini dari dimusnahkan oleh perosak seperti Penipu Rakyat ni, teruskan usaha Barisan Nasional, rakyat bersamamu, walaupun masa PRU 12 aku tak berapa sukap kepada Bariasn Nasional hingga tak pergi mengundi masa PRU 12 sebab meluat pada BN dan benci kepada Penipu Rakyat, sebab Pak Lah dan orang-orang yang mengkontrol dia, tapi sekarang aku dah celik bahawa kalau dibiarkan Penipu Rakyat ni jadi pemerintah Malaysia, semua rakyat Malaysia pun akan ketaq juga pasai takut ditindas dan diainaya oleh Penipu Rakyat kerana Penipu Rakyat ni orang tua pun sanggup diaianya, kanak-kanak tadika pun sanggup diaianya, dasar tak berhati perut dan zalim puak Penipu Rakyat ni. Teruskan usaha dan perjuangan Barisan Nasional, majoriti rakyat Malaysia dan majoriti pengundi berdiri teguh untuk mempertahankan Barisan Nasional, ini adalah satu hakikat yang ditakuti oleh Penipu Rakyat, dan pada PRU 13 nanti, semua pengundi diminta keluar mengundi dan mengundi Barisan Nasional untuk negara aman dan sejahtera sebagaimana yang kita kecapi selama ini, kalau undi Penipu Rakyat, surau atas tanah wakaf pun sanggup dirobohkan untuk dibuat shopping complex. Oleh itu sama-samalah kita memberikan sokongan yang jitu kepada kerajaan Barisan Nasional kerana semasa PRU 12 emosi pengundi terganggu kerana tindakan Pak Lah yang dipengaruhi oleh virus-virus di sekelilingnya, sekarang ini Datuk Seri Najib membawa vaksin dan antibiotik untuk membasmi virus-virus berkenaan.

Berani kerana benar, takut kerana salah.

Anonymous said...

Lepas ni kalau isu pengundi hantu dah jadi basi dan rakyat dah meluat dengan penipuan demi penipuan oleh Penipu Rakyat, mungkin akan timbul pengundi makhluk asing atau lembu dan kambing serta kucing juga dijadikan pengundi oleh pihak SPR, puak Penipu Rakyat ni kalau dah tak ada modal untuk memanipulasikan emosi rakyat supaya membenci kerajaan, semua benda mereka akan eksploitasi untuk membentuk rasa benci rakyat terhadap kerajaan, inilah sikap buruk Penipu Rakyat yang tak peduli dosa pahala dan buruk atau baik, semuanya pakai main bedal saja, perangai macam babi, tengok babi kalau nak pelahap tu, najis ia sendiri pun dia pelahap juga.

Mungkin lepas ini akan keluar dalam Harakah, Roket dan Suara Penindas bawah statistik hantu yang jadi pengundi di Malaysia dan makhluk asing yang diberi IC untuk mengundi termasuk lembu, kambing, kerbau, kera, lotong, monyet, kucing, belalang, tebuan, babi dan anjing pun diberikan IC untuk mengundi, Penipu Rakyat dah kering idea penipu kerana penipuan adalah perbuatan mungkar yang dikeji oleh agama, tapi Penipu Rakyat tak peduli, buat semua sebab tok guru boleh buat hukum sesuka hati, bukan tu saja, syurga pun boleh di'adjust' oleh tok guru, hebat dan syabas penipuan tahap dajjal ini kerana hanya dajjal saja yang akhir zaman menjanjikan syurga dan neraka, tok guru tak sedar diri ke mengikut teladan dajjal? Saya bukannya nak menghina, tapi nak mengingatkan selaras dengan surat Al-Asr yang menyatakan berpesan-pesanlah dengan kebenaran dan kesabaran.

Berani kerana benar, takut kerana salah.

Anonymous said...

Bomo Siam said...

Audience Melayu mana amik pusing pasai fakta! Tak caya?

Cuba buat ceramah Rais Yatim dgn Mat Sabu, mana lebih ramai?

Berapa ekoq ceramahman macam ostat Kamal Saidin dlm UMNU? Berapa?

Pendekatan...bior le menarik!

April 27, 2012 11:59 AM

------------------------------------

Pendekatan biar menarik walaupun mengikut jalan yang salah dan dikeji oleh agama, PAS mana peduli benda ni, agama pun sanggup dipolitikkan, syurga dan neraka bun boleh dipolitikkan, PAS dah ikut teladan dajjal ke menjanjikan syurga dan neraka sesuka hati? Ini bukannya nak hina tapi nak ingatkan bahawa di akhir zaman ada satu fitnah yang sangat besar dari Dajjal Laknatullah yang menjanjikan syurga dan neraka kepada pengikut dan penentang dia, saya bukannya nak tuduh PAS tu Dajjal, tapi kelakuan PAS sama macam kelakuan Dajjal, tok guru tak sedaq diri ka lagi?

Pendekatan menarik konon, kalau dipenuhi penipuan, caci maki, hasutan, mencarut itu menarik kepala otak ko sajalah Bomo Siam @ Musangka, pakai serban dan jubah tapi cara cakap lagi teruk dari pelacur dan kaki botol, tak malu ke? Ini ke tok guru, ustaz, ustazah atau ulama dalam PAS, cakap serupa orang tak ada akhlak, konon ijazah dalam bidang agama berjela-jela, sampaikan nak jadikan dalil untuk burukkan orang pun pakai ayat Al-Quran yang dimanipulasikan secara baca sekerat-sekerat, macam kerjasama politik antara Islam dan bukan Islamlah, dulu tuduh haram kerjasama politik antara UMNO dengan MIC dan MCA, kononnya haram kerjasama sebegitu dan dipetiknya separuh-separuh ayat Al-Quran, ini ke ulama, ini ke tok guru, ini ke ustaz, ini ke ustazah? Korang tak tahu malu ke berbuat perangai buruk sebegini, korang tak sedar dosa pahala ke sampai sebegini rupa kelakuan korang?

Apa pun rakyat makin celik dan tak mahu bersekongkol dengan perosak seperti Penipu Rakyat ni, BERSIH 3.0 pun mungkin tak seramai BERSIH 1 atau BERSIH 2.0 kerana BERSIH 2.0 pun dah tak seramai BERSIH 1 kerana rakyat tidak mahu diperdaya dan diperkudakan oleh Penipu Rakyat yang sedap-sedap mendapat keuntungan politik, tapi rakyat jadi mangsa ditangkap atas kesalahan merusuh. 28 April ni puaslah Penipu Rakyat nak cari tukang demo sampai Nik Aziz keluarkan 'fatwa' yang direka-reka dan dibuat sesuka hati dia mengatakan wajib demontrasi BERSIH, apa Nik Aziz ingat demontrasi BERSIH tu ibadat seperti solat dan puasa ke? Kalau membuat rusuhan, huru hara, kekacauan, merosakkan harta benda, memburukkan keamanan, itu ibadah jenis apa pula Nik Aziz? Sedarlah Nik Aziz, awak tu dah tua, jangan masa tua ni banyak menyesatkan orang pula, nanti di akhirat orang akan tuntut kat awak sebab jadi punca kesesatan orang lain pula ingat tu sama, kata tok guru, tapi kelakuan lebih buruk dari mat rempit, sebab mat rempit pun tak buat fatwa macam tu.

Berani kerana benar, takut kerana salah.

Anonymous said...

OK lah, petang ni atau malam ni sambung lagi, sebab nak ke masjid untuk solat jumaat pula, nak politik tu politiklah elok-elok, jangan jadi perosak masyarakat dan negara pula. Harapnya tok khatib baca khutbah nanti jangan jadi pelakon iklan Penipu Rakyat pula, berkhutbah sambil mengiklankan fahaman perosak Penipu Rakyat dan menghasut orang ramai jadi buruk perangai, ingat awak tu diamanahkan membaca khutbah yang merupakan rukun dalam solat Jumaat, jangan jadikan rukun solat Jumaat sebagai alat iklan pula, sedarlah dosa pahala sama, janganlah masa mula nak berkhutbah ittakullah atau marilah bertakwa kepada Allah, tapi masuk tengah khutbah dah jadi ceramah politik memaki orang itu dan ini, menghasut itu dan ini, itu dah salah, dan tak tahulah dari segi hukum kalau mempolitikkan khutbah ni, kalau ibadat pun dipolitikkan dengan cara yang keji, tak tahulah apa akan jadi dalam ibadat berkenaan. Ingatlah sebagaimana seruan azan, marilah menuju kejayaan (haiyaalal falah), tak pula diseru marilah berdemontrasi liar atau marilah menghasut atau marilah menentang kerajaan, tak tahulah kalau ada yang kata solat tu macam demontrasi BERSIH sebab Nik Aziz pun kata solat tu sama macam demontrasi, malahan orang pi haji pun kononnya demontrasi juga, demontrasi depan kaabah, entah apa nak didemontrasikan pun tak tahulah, samada Nik Aziz ni tak reti bahasa atau nak menyesatkan orang itu wallahualam.

Berani kerana benar, takut kerana salah. OK jom ke masjid dan tunaikan solat jumaat, ingat khutbah itu rukun dalam solat jumaat jangan berkata-kata semasa khutbah kerana ia seperti besembang dalam sembahyang, kalau sembang dalam sembahyang maka batal sembahyang, maka berkata-kata semasa khutbah akan merosakkan solat jumaat itu, nak kata batal tak beranilah, itu kena tanya ulama yang muktabar, tapi jangan tanya ulama politik sebab nanti dia belit itu dan ini sampai kita pun jadi keliru. Berani keran benar, takut kerana salah.

Melayu Perak said...

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia
“ RAPUH IMAN RUNTUH PERPADUAN ”
( 27 APRIL 2012/ 05 JAMADILAKHIR 1433H )


Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,
Marilah kita sama-sama mempertingkatkan keimanan dan ketakwaan kepada Allah SWT dengan bersungguh-sungguh melaksanakan segala suruhan-Nya dan menjauhi segala larangan-Nya. Mudah-mudahan dengan keimanan dan ketakwaan, kita beroleh rahmat dan keredhaan hidup di dunia dan di akhirat. Mimbar pada hari ini akan membincangkan tajuk khutbah mengenai: “ RAPUH IMAN RUNTUH PERPADUAN ”.
Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,
Sistem moral dan etika adalah salah satu daripada sistem yang mempengaruhi kehidupan manusia dan mencerminkan keimanan seseorang. Peraturan yang digariskan dalam sistem moral dapat mempengaruhi lingkungan kehidupan insan dan menjadi pedoman serta panduan. Sejarah membuktikan betapa keruntuhan sistem moral akan menghakis ketamadunan yang dibina, tidak kiralah bertapa hebatnya tamadun tersebut. Di dalam al-Quran Allah SWT telah menceritakan bagaimana satu umat itu ditimpa bala bencana yang amat dahsyat hanya disebabkan kebejatan moral, kelemahan iman dan menularnya budaya hidup songsang. Lihat sajalah bandar Sodom yang didiami umat Nabi Lut satu ketika dulu telah dihempas ke bumi hingga mengakibatkan bandar itu hancur dan kesannya kita dapat lihat sehingga sekarang. Firman Allah SWT di dalam surah al-Aa’raf ayat 80 hingga 81:

Yang bermaksud: “Dan Nabi Lut ketika ia berkata kepada kaumnya: Patutkah kamu melakukan perbuatan keji, yang tidak pernah dilakukan oleh seorang pun di dunia ini {81} Sesungguhnya kamu mendatangi lelaki untuk memuaskan nafsumu bukan kepada wanita, bahkan kamu ini adalah kaum yang melampaui batas.”

Mimbar ingin menyatakan bahawa amalan cara hidup songsang sebagai lesbian, gay dan dwiseksual sebenarnya bertentangan dengan undang-undang dan normal agama dan moral di negara kita. Dalam Islam amalan tersebut adalah di haramkan sama sekali dan termasuk dalam golongan dosa-dosa besar. Sabda Rasulullah SAW yang di riwayatkan oleh Ibn majah yang bermaksud: Sesungguhnya yang paling aku takuti menimpa umatku adalah perbuatan kaum Lut (Riwayat Ibn Majah) . Sabda Rasulullah SAW lagi yang bermaksud: Allah SWT melaknat sesiapa saja yang melakukan perbuatan kaum Nabi Lut (Riwayat Ibn Abas)

Melayu Perak said...

Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,
Gerakan untuk mencabar keutuhan moral dan kesusilaan masyarakat yang berteraskan ajaran Islam yang bersifat syumul ini, dapat kita lihat dengan jelas menerusi penganjuran demonstrasi dan perhimpunan-perhimpunan yang mempromosikan budaya hidup songsang dan bebas termasuk gerakan LGBT secara melampau oleh kumpulan-kumpulan yang bertopengkan perjuangan Hak Asasi Manusia dan perjuangan anti-diskriminasi yang dipelopori oleh NGO-NGO tertentu. Penganjuran program-program seperti Seksualiti Merdeka pada dasarnya merupakan manifestasi ideologi humanisme sekular yang sekarang ini bergerak pantas didokong oleh arus pemikiran liberalisme atau budaya kebebasan secara melampau tanpa menghiraukan kepentingan umum. Apa yang menjadi kebimbangan besar kita ialah kemudaratan yang memberi kesan terhadap kelangsungan tamadun dan kehidupan beragama manusia.
Kita sedar hari ini sekali lagi pelbagai cara dilakukan oleh mereka yang tidak bertanggungjawab untuk melemahkan kehidupan bermoral dan perpaduan umat Islam serta keamanan negara diantaranya melalui pencemaran budaya, gerakan budaya hidup songsang, penyebaran fitnah perpaduan samada melalui media massa dan alam siber dan melanggari undang-undang negara.
Mimbar ingin menegaskan kepada jemaah dan umat Islam sekalian bahawa di dalam Islam, setiap insan tidak memiliki kebebasan mutlak, bahkan setiap tindak-tanduknya dibimbing oleh prinsip dan peraturan yang telah ditetapkan oleh syarak yang bersumberkan wahyu daripada Allah SWT. Hak yang digariskan dan dijamin oleh agama Islam sudah pastinya tidak sama sekali bertentangan dengan hak-hak Allah yang menjamin kepentingan dan kemaslahatan umum. Sesuatu yang diperjuangkan sebagai hak mestilah sesuatu yang tidak sama sekali bertentangan dengan kebenaran, keadilan, kewajaran, dan kesesuaian dengan fitrah insan serta tidak mendatangkan kemudaratan, musibah, mala petaka, dan kehancuran terhadap segenap aspek dalam masyarakat.

Anonymous said...

KALAU YAHUDI LETUPKAN DATARAN MERDEKA.SIAPA NAK SALAHKAN SAPA..

BN NAK SALAHKAN PAKATAN ..?
PAKATAN NAK TUNDINGKAN KERAJAAN BN ANUAR NAK TUNDING NAJIB' KALAU LETUPAN YAHUDI ITU MEMBUNUH ANUA. APA JADI PADA KEAMANAN NEGARA UTK 20 Thn akan dtg..xke jadi perang saudara mcm kat afrika???? ko ingat yahudi tu sapa?? kawan baik pak hang mak hang musang ?? berhati mulia berjiwa suci???

Melayu Perak said...

Justeru, sebagai umat Islam diseru agar tidak bersama dengan golongan ini, jangan terpengaruh dengan pujuk rayu dan tipu daya mereka. Marilah sama-sama kita mempertahankan tanah air kita ini dari merebaknya budaya songsang, berlakunya kekacauan, marilah sama-sama kita berganding bahu, bersatupadu, merapatkan saf, mengeratkan perpaduan di kalangan kita agar apa jua usaha mereka ini untuk menggugat moral kehidupan, keharmonian dan keamanan negara dapat digagalkan. Sesungguhnya kekuasaan dan pertolongan Allah SWT sentiasa bersama jemaah dan mereka yang benar. Firman Allah SWT dalam Surah Ali- Imran ayat 160:
Maksudnya: “Jika Allah menolong kamu maka tidak ada sesiapa pun yang akan dapat mengalahkan kamu; dan jika ia mengecewakan kamu, maka siapakah yang akan dapat menolong kamu sesudah Allah (menetapkan yang demikian)? Dan (ingatlah), kepada Allah jualah hendaknya orang yang beriman itu berserah diri.

Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,
Di tangan kitalah letaknya tanggungjawab dan kuasa bagi menghentikan kekacauan dan kehancuran yang akan diakibatkan oleh gerakan yang memperjuangkan amalan hidup yang menjijikkan itu. Berdasarkan maqasid syariah maka menjadi tanggungjawab setiap umat Islam untuk menjaga lima perkara iaitu agama, nyawa, akal, keturunan dan harta. Mimbar ingin mengingatkan salah satu prinsip penting yang mesti dilaksanakan oleh umat Islam bagi memastikan kedaualatan agama kekal terpelihara ialah dengan menyeru kepada kebaikan dan menghalang kemungkaran Allah SWT berfirman di dalam surah al-Hajj ayat 41:
Bermaksud: “Iaitu mereka yang jika Kami berikan mereka kekuasaan memerintah bumi nescaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat, dan mereka menyuruh berbuat kebaikan serta melarang dari melakukan perkara yang mungkar. Dan ingatlah bagi Allah jualah kesudahan segala urusan. ”

Mengakhiri khutbah pada hari ini, mimbar mengesa agar kumpulan-kumpulan yang sengaja mengada-adakan cerita dengan tujuan jahat bagi menjatuhkan imej negara di mata dunia ditangani secara berkesan. Marilah kita melakukan tindakan berdasarkan prinsip-prinsip yang berasaskan kepada semangat persaudaraan Islam dan bertimbang rasa dengan pihak lain. Janganlah pula kita terhasut dengan pemikiran yang jahat dan dari godaan syaitan yang menyesatkan. Kita berdoa kepada Allah SWT agar mereka yang terpengaruh dengan golongan ini diberi keinsafan dan berteduh dibawah payung perpaduan. Kita juga memohon dikekalkan kesinambungan nikmat keamanan dikalangan kita, dijauhi segala malapetaka yang boleh menjejaskan usaha membangunkan agama, bangsa dan negara. Firman Allah dalam Surah al-Anfaal ayat 46:
Maksudnya: “Dan taatlah kamu kepada Allah dan Rasul-Nya, dan janganlah kamu berbantah-bantahan; kalau tidak nescaya kamu menjadi lemah semangat dan hilang kekuatan kamu, dan sabarlah kamu; sesungguhnya Allah beserta orang yang sabar.”

Anonymous said...

bravo bro....

Anonymous said...

F***ing BABI portrayed an evil racked brain face, looks like a s***hole, has lost all his minds, what is left is s***hole brain but no brain cells in the skull.

Peliwat, Penzina, homoseksual, pemimpin kroni dan nepotism, pemimpin yang korap, penipu, pemfitnah, pendengki PM Najib, pengkhianat bangsa, ugama dan negara. Penyokong Yahudi, pemimpin hipokrit.

zat said...

Anon 1.10 & 1.18 PM

Yup..berani krna benar & takut krna salah..so bagi la berhimpun kat DM kalau rasa benar...hakikatnya jgn harap la..setiap kali Bersih dilarang berhimpun itu dh kira kemenangan...itu nama nya psycho-war..

Anonymous said...

TAHNIAH BRO!!!

ARTICLE YNG PATUT DI KONGSI BERSAMA UNTUK SEMUA RAKYAT MALAYSIA SEBELUM HARI SABTU 28APRIL2012.
MANTAPPPPP!!!!!!!



EXpkr

Anonymous said...

Kak Zat 3:42...

Kalo yg berhimpun itu MANUSIA..xde sapa pon nak marah...

Tapi yg akan n tengah mngganas ialah sekumpulan HAIWAN bertopengkan manusia...sanggup mmbelasah anggota polis yg menjalankn tugas menjaga keamanan...

Semua yg terjadi menambah kebencian sy pada puak BANGANG, BENGONG n TAKBUR ini....

Ternyata Bersih di anggotai oleh HAIWAN2 liar yg sememangnya mahu mnghancorkan keamanan negara ...mrk mahu mnguasai negara melalui jalan pintas dgn merampas kuasa...sbb mrk tahu ..kalo melalui UNDI ternyata PEMBANGANG akan kalah krn rakyat telah sedar kemunafikan PEMBANGANG..

Bukela mata ... jgn mmbiarkan nafsu mnguasai pemikiran sehingga sgp menjahamkan agama, bangsa n negara demi cita2 politik pmimpin yg xbrtanggung jawab..

Anonymous said...

zat said...

Anon 1.10 & 1.18 PM

Yup..berani krna benar & takut krna salah..so bagi la berhimpun kat DM kalau rasa benar...hakikatnya jgn harap la..setiap kali Bersih dilarang berhimpun itu dh kira kemenangan...itu nama nya psycho-war..

April 27, 2012 3:42 PM

-----------------------------------

Iyalah tu Zat @ Musangka @ Bomo Siam, tak payahlah nak benarkan perkara sia-sia dan merosakkan sedemikian rupa, kalau nanti ada cedera parah, mati, kerosakkan harta benda siapa nak ganti itu semua? Nik Aziz? Anwar? Ambiga? ko sendiri?

Ada pemikiran gunalah pemikiran dengan betul, jangan menjadi perosak keamanan negara, bila polis ambil tindakan puak Penipu Rakyat tuduh polis zalim dan kejam sedangkan polis mengambil tindakan demi kepentingan awam, bila dah disuruh bersurai tak hendak, maka kena tangkaplah siapa yang ingkar itu, itu pun ditangkap dengan cara baik, cuma perusuh saja yang suka provokasi hingga polis terpaksa guna kekerasan. Jangan sibuk menyalahkan orang saja, Penipu Rakyat kena lihat diri mereka sendiri yang suka sangat buat kekacauan, masalah, menghasut di sana sini, itu apa punya akhlak? Sedarlah terutama PAS, apakah Islam mengajarkan umatnya berkelakuan liar hingga menyusahkan orang ramai? Kelakuan ini hanya akan menyebabkan Islam dipandang serong, dipandang hina, di pandang rendah oleh penganut agama lain, jadi macam mana nak dakwah kalau orang Islam sendiri yang berserban dan berjubah berkelakuan yang tidak sopan dan tidak beradap menggalakkan aktiviti mungkar sedemikian rupa? Ingatlah sekiranya imej Islam tercemar kerana pelaku masalah dari kalangan orang Islam sendiri, maka dia akan bertanggungjawab ke atas perkara itu, ingatlah mahkamah yang agung di akhirat iaitu mahkamah Mahsyar yang hakimnya adalah Allah Taala sendiri, apakah yang hendak dijawab kalau ditanya mengapakah membuat perkara yang mencemarkan imej Islam hingga dakwah Islam menjadi bantut? Saya bukannya golongan ulama ataupun ustaz, tapi sebagai manusia yang mengetahui asas-asas agama dan belajar berkenaan agama, adalah menjadi tanggungawab saya dan orang Islam lain untuk mencegah kemungkaran, bukannya mempromosikan kemungkaran dan masalah seperti demontrasi BERSIH 3.0 ini, memanglah mula-mula kata aman, tapi lepas tu jadi huru haralah, dengan provokasinya, dengan berkelahinya sipaa nak bertanggunjawab kalau jadi sedemikan rupa, penganjur telah lama lari entah ke mana, akhirnya pihak berkuasa juga dipersalahkan sebagaimana yang dinyatakan oleh Naib Presiden DAP yang tidak bersetuju dengan BERSIH 3.0 ini iaitu Tunku Abdul Aziz. Sedarlah, insaflah, jangan ingat kita hidup di dunia ini selama-lamanya, malahan demontrasi BERSIH itu bukannya ibadat sebagaimana kata Nik Aziz yang menyamakan demontrasi seperti orang solat dan pergi haji, itu sudah melampau dan sungguh memalukan, tak tahulah apa tujuan dia cakap macam itu kerana sebagai orang yang belajar agama patutnya mengajak manusia ke arah kebaikannya ini tidak menggalakkan buat perkara yang merosakkan pula. Ingatlah demontrasi liar menyusahkan orang ramai adalah perbuatan mungkar, dan sekiranya mati semasa demontrasi itu, maka mati dalam keadaan menyusahkan orang, maka insaflah keadaan itu mungkin mendatangkan padah yang buruk. Jangan berseronok sesuka hati untuk kepentingan nafsu serakah kerana nak menang PRU, tapi ingatlah tanggungjawab sebagai manusia, tanggungjawab kepada negara dan tanggungjawab sebagai ahli masyarakat.

Berani kerana benar, takut kerana salah.

aliffnajmi said...

Last weekend, anak sedara aku bertandang kt umah. Byk yg kami ceritakan, dari kesah ayam kambing kt kampung, saudara mara serata tempat, sampailah ke cerita politik. Dia kata ramai dikalangan kwn2 sebaya dia (dlm lungkungan akhir 20an dan awal 30an) dah mula muak dgn politik yg dibawa oleh PR. Walhal pd PRu12 lepas mereka inilah yg begitu lantang mahukan perubahan kepimpinan kt malaysia n selangor khususnya

kacip said...

setuju..

kita minta PM cepatkan buat PRU 13.

kita tengok nanti siapa yg kena.

tak habis2 mereka2 ini menyusahkan negara.

Anonymous said...

Anwar muka mcm jubor sbb kaki jubor!!! sbb tu mat sabu panggil dia aljubori..

Nalla kata biseksual..mmg muka biseksual pun..depan belakang dia sebat..

Muka ni muka x tau malu..

akubekaspkr said...

GAP,
Tahniah, artikel hebat. Patut dibukukan tentang sejarah kecelaruan politik pembangkang ini.

Anonymous said...

MUKA BERUK TENGAH GIAN ................
IDIOT !

Anonymous said...

sebelum nak membersihkan sprm atau negara, anda puak2 yg bodoh lagi bangang harus membersihkan diri sendiri .. bersih fizikal, moral dan kelaku kotor anda!!

Anonymous said...

BERSIHKAN PEMIMPIN DAN PENYOKONG KOD 71 DALAM PAKATAN !

Anonymous said...

saya xpernah amik tau pn pasal politik sblm ni.. tp bila dok dengar mcm2 sgt yg pelik2 kebelakangan ni, sy jd curious.. saya tak pernah sokong mana2 pihak pn sblm ni, cukup dengan sekadar menjeling tajuk di dada akhbar n mendengar suara2 kecil di sekeliling saya, saya nampak ada pihak tak reti bersyukur ntuk hidup di bumi malaysia ni.. ape lg yg diorg nak 'bersihkan' sgt tu?? dah tu, diorg yg g follow tu pn boleh tahan low nye.. boleh tak kalau xde asas, jgn nak menyemak je kt mana2 pehimpunan? hipotesis yg saya leh buat skang ni, semakin sy dengar pasal isu2 mereka yg asyik membangkang, semakin meluat rasanye untuk melihat mereka duk kt malaysia ni...

Anonymous said...

Anwar sodok juboq ambiga.....busuk siuutt

Anonymous said...

Sedih tengok Melayu diperkudakan demonstrasi lagi...
Kenapa nak hancurkan negara Malaysia yg aman damai pasal si penderhaka Anwar Ibrahim & Ambiga??
Nak buat rampasan kuasa yg tak betul!

Jangan buat Malaysia rosak dimata dunia.
Stupid Anwar Ibrahim & Ambiga.
Chong Abdullah