Tuesday, June 12, 2012

EMAIL PEMBACA : SOG BALUN PAKATAN.



Pemimpin PR Mohon Loan Pun Tak Layak, Ada Hati Nak Tadbir Negara?

Anda pernah buat pinjaman untuk berniaga? (Bukan personal loan tanpa penjamin atau cagaran, ini loan beratus ribu ke atas)

Kalau tak buat loan pun, pernahkah anda cari pelabur untuk perniagaan anda?

Tak kira anda buat pinjaman ataupun mencari pelabur, satu perkara akan kekal: pihak sumber dana akan meminta business plan dan cash flow projection. Dalam Bahasa Melayunya pelan perniagaan dan unjuran aliran tunai.

Sebab benda2 ni diminta cukup simple. Pihak sumber dana nak tengok apa pelan anda untuk dapatkan duit. Sebulan boleh dapat berapa? Pertumbuhan pendapatan macam mana? Apa perbelanjaan? Berapa lama baru dapat untung? Ini semua benda asas.

Anjuran dan pelan yang jitu akan memberi maklumat lebih terperinci: Pesaing-pesaing yang sedia ada, agak-agak bagaimana pendapatan mereka? Berapa jumlah yang anda akan laburkan untuk menarik pembeli (marketing)? Berapa besar market anda? Dan macam-macam lagi.

Semakin besar pinjaman atau pelaburan yang diminta, sepatutnya semakin jitu pelan dan anjuran anda. Lebih teliti pelan anda, lebih yakin pihak bank dan pelabur. Baru laa loan dan pelaburan lulus.

Pada pendapat saya, setiap parti politik yang cuba memancing undi dari rakyat bagaikan seorang pemohon pinjaman. Perkara yang dipohon bukanlah wang, tetapi undi.

Oleh itu, setiap parti perlu menerangkan pelan perniagaan mereka. Kalau dorang dapat undi kita dan menang, apa dorang nak buat?

Untuk BN, pelan perniagaan mereka sudah berjalan hampir 55 tahun. Memang sudah terbukti rakyat harmoni dan boleh jadi kaya raya di bawah BN. Malah ada pihak yang boleh jadi kaya-raya sehingga tak kenang budi dan menjadi tamak haloba, hak bangsa lain pun dia nak cekau.

Untuk PR?

Secara rasmi, pelan perniagaan PR termaktub dalam Buku Jingga. Ada yang menyebutnya Buku Jin-Gay. Apa2lah.

Tapi, berdasarkan pemerhatian, puak PR ni boleh buat kejutan. Bila terasa ada modal, dia pun umumkan.

Kalau benda baik, apa salahnya benda tu mengejut ataupun dirancang, kan?

Masalahnya, pelan-pelan dalam Buku Jin-Gay ini, seperti diulas oleh MP Kota Belud Dato Abdul Rahman Dahlan, boleh membankrapkan negara dalam dua tahun.

Aiiiii…. Dalam bisnes plan siap boleh rancang untuk bankrap? Ingat ini Maharaja Lawak ke apa?

Jangan kita lupa, dalam perniagaan ataupun pentadbiran, isu pokok ialah bagaimana untuk menyalur sumber2 terhad untuk mendapat pulangan yang terbaik. Dalam perniagaan, pulangan ini berbentuk pendapatan dan keuntungan, manakala dalam pentadbiran negeri / negara, pulangan ini berbentuk keselesaan rakyat berserta peluang dan kebolehan untuk rakyat menjana pendapatan lalu membayar cukai. Dapat kutip cukai saja, tapi kalau rakyat menderita atau hidup ketakutan, memang tak guna.

Saya ulangi, isu pokok di sini ialah penyaluran sumber.

Jadi, dalam memancing undi kita, PR sudah menunjukkan bahawa penyaluran sumber yang bijaksana bukan sebahagian daripada pelan mereka.

Namun, perlu kita akui mereka konsisten dengan dasar tidak memikirkan bagaimana hendak menyalurkan sumber dengan cara terbaik.

Bila PR nak tarik golongan pemuda / siswazah, mereka pun janjikan untuk melupuskan PTPTN. Ada mereka fikir macam mana mahu salurkan sumber dengan cara yang bertanggungjawab dan membuahkan hasil jangka panjang? Tidak.

Yang ada, mereka umum penyaluran sumber secara reaktif. Nak jual tanah katanya.

Wahai saudara dan saudari,

Tanah ini suatu aset yang boleh menjana pendapatan berterusan. Contohnya, kalau kita buat kilang atas tanah kita, kita boleh mendapat pulangan bertahun-tahun atas jualan produk.

Tapi kalau dah jual tanah, nak dapat duit dari mana lagi? Jual tanah lagi?

Apa punya jenis pentadbiran sumber ni?

Itu baru nak tampung pendidikan seribu orang pelajar. Kat Malaysia ni, berapa ratus ribu budak habis SPM setiap tahun? Itu nak jual tanah mana?

Macam gini nak mohon undi kita? Macam ini nak pegang kerajaan negara?

Cuba letakkan diri saudara atau saudari sebagai orang yang memproses permohonan PR nih.

Semasa membuat pertimbangan, perlu diingat: apa2 projek perlu dibuat berdasarkan kemampuan. Kalau duit dalam tangan ada RM5, apa hal kata nak belanja orang makan daging panggang RM50?

PR berjanji nak lupuskan PTPTN, tapi tak ada cara untuk mengotakan janji mereka.

Kita nak sokong orang camni ke?

Nak luluskan permohonan dorang ke?

Dah tu ada pulak pencacai PR kata “Orang maksudkan kalau dapat pegang kerajaan negara, bukan setakat kerajaan negeri laaa!”

Eh! Masa umum nak hapuskan PTPTN dulu, takde pulak kata “lepas dapat kerajaan negara”. Tetiba ada pulak? Lupa nak sebut ke?

Apa lagi yang PR ‘lupa’ nak cakap pada kita?

Benda-benda yang dorang ‘lupa’ ni, melibatkan apa pulak? Agama? Duit? Kerakyatan? Apa?

Orang seperti ini minta kita beri sokongan pada dorang?

Orang yang tak reti mentadbir, yang tak reti bertanggungjawab atas apa yang dijanjikan, orang macam ini ke kita nak undi?

Terima kasih saja lah. Saya tak mahu.

Anda?

Servant of God

p/s: Tolak penipuan, tolak Anwar, tolak PR!

23 comments:

Anonymous said...

Never Ever!..I think only stupid people who does not want to use their brains to think - are the ONLY people who fall for PR Plans. Their Plan is NO PLANS, JUST LIE AND LIE AND LIE . Only liars and morons believe Pakatan Pembangkang. Some of these morons will start yapping in a while - no facts, just noise.

Anonymous said...

Agree!!!..

Anonymous said...

Apakah jawatan yg paling sesuai utk Mat sabu jika PR menang pru 13 nanti ?

Anonymous said...

Nama pun PR di istilahkan PAKATAN RAKYAT. Tapi yang sebenarnya mereka tu yang di ketuai oleh ketua pembangkang Anwar Ibrahim adalah PENIPU RAKYAT.

Dapat partner DAP (Parti Dog and Pig) adalah PENGHASUT RAKYAT.

Untuk pakar rujuk ada pula Ulamak bergelar Mursyidul Am kononnya Parti Islam se Malaysia (PAS lah tu kononnya). Rupa rupanya PARTI AJARAN SESAT. Nabi Muhammad dikatakan berhijrah ke Madinah dari Mekah nak cari kerusi (kuasa). Bangang punya ulamak. Memang tahap LEMBU.

Anonymous said...

PAS bukan Parti Ajaran Sesat tetapi adalah PARTI AJARAN SYAITAN

Anonymous said...

.

Marilah kita semua menjadi manusia yang bertanggungjawab , jujur dan amanah .


.

usin said...

aku? setakat nak mencuba sepenggal..oohh tidak!!, tak sanggup. betapa deritanya sepenggal dibawah pengurusan pemerintahan bermodal air liur. agaknya apa khazanah negara yg akan tergadai....

mohd. natar said...

... Terima kasih GAP dan tahniah SOG. Satu artikel yang baik. Yang patut diedarkan dan dibaca oleh semua termasuk mereka yang tak berakal didalam kelompok pembangkang. Semoga dengan pemahaman dari artikel itu mereka akan menjadi manusia yang sempurna...

Anonymous said...

Penipu Rakyat adalah golongan idealistik tak bertempat, sikap mereka ini mengingatkan saya akan sejarah negara Russia yang mana selepas dihancurkannya kerajaan Tsar Russia oleh Parti Bolshevik yang kononnya memperjuangkan keadilan dan kesamarataan, tapi itu semua sebelum Bolshevik berkuasa, lepas berkuasa mereka menindas rakyat dengan begitu kejam, malahan di pihak mereka sendiri yang tidak satu kepala dengan pimpinan mereka akan dibunuh dengan kejam seperti Joseph Stalin yang mengkapak kepala Vladimir Putin hingga terbelah kerana Joseph Stalin dah berkuasa, lihatlah, golongan utopia atau idealistik ini adalah jenis manusia yang suka memperalatkan orang lain dengan berbagai slogan retorik itu dan ini yang tidak berpijak di bumi yang nyata, mereka bijak menghasut dan menanam kebencian terhadap kerajaan dikalangan masyarakat. Sebahagian besar pemerintahan Bolshevik yang mewujudkan Soviet Union bagi menggantikan Empayar Russia, ramai rakyat jadi mangsa, sesiapa yang tidak sehaluan dengan Bolshevik Komunis akan dihukum dengan kejam seperti dibunuh, dipenggal kepalanya, dicincang di mesin pemotong, dihumban ke Siberia dan dibiarkan menderita keseorangan di sana. Malahan pengamalan agama adalah dilarang, malahan umat Islam paling teruk terainaya walaupun pada peringkat penentangan Bolshevik terhadap Tsar Russia, orang Islam menyokong kuat gerakan ini kerana terpedaya dengan janji manis Bolshevik yang merupakan golongan komunis yang bersikap kejam dan hanya berpura-pura baik sebelum berkuasa. Orang Islam dihalang beribadat, masjid bukan setakat tidak dibenarkan didirikan, malahan dirobohkan, orang Islam dihasut membela babi oleh pemerintah Bolshevik Komunis untuk menghancurkan kepercayaan orang Islam, walaupun dengan berbagai tekanan, Bolshevik gagal menghancurkan kepercayaan orang Islam, tetapi mereka berjaya melunturkan nilai-nilai Islam terhadap generasi muda Islam yang kemudiannya mereka lantik menjadi ketua bagi republik kecil dalam Soviet yang melibatkan kawasan orang Islam, pimpinan Islam yang dilantik oleh Bolshevik ini adalah tali barut dan pengkhianat bangsa dan ummah kerana mereka begitu setia dengan Bolshevik hingga sanggup bukan saja menindas umat Islam sendiri, malahan perkembangan agama Islam disekat dan unsur-unsur komunis yang berfahaman atheis dibiakkan dengan sewenang-wenangnya. Keadaan ini berlanjutan berpuluh tahun lamanya hingga Soviet Union hancur pada 1991 selepas republik yang terakhir dalam Soviet Union iaitu Republik Russia membubarkan Soviet Union.

Melihat kepada Penipu Rakyat ini, banyak unsur-unsur dan gelagat-gelagat komunis yang diterapkan oleh mereka kepada masyarakat, mereka menghasut rakyat menentang kerajaan melalui demontrasi liar, itu adalah modus operandi komunis untuk menghancurkan kesetiaan rakyat terhadap kerajaan, mereka mahu mencetuskan permusuhan dan pertelingkahan dikalangan masyarakat kemudian mereka akan menonjolkan merekalah 'hero' sedangkan hakikatnya mereka adalah petualang kepada ummah, bangsa dan tanah air.

Bersambumg ..............

Anonymous said...

Sambungan.............

Rakyat perlu menilai pembohongan demi pembohonan melalui statistik yang direka-reka sesuka hati tanpa berdasarkan realiti semasa negara ini. Lihatlan Anwar menyatakan dengan RM 5 bilion, beliau boleh turunkan harga minyak sebanyak RM 50 sen semasa beliau berdebat dengan Datuk Ahmad Shabbery Cheek, sedangkan kalau kita menghitung penggunaan petroleum di negara ini kalau Anwar hendak turunkan sebanyak 50 sen itu dengan hanya RM 5 bilion tambahan subsidi, itu adalah penipuan fakta yang direka dengan teliti dan tersusun untuk mengelabui pandangan masyarakat. Malahan kita sendiri pun sedar bahawa setiap bulan kerajaan terpaksa menanggung subsidi petrol dan bahan api sebanyak RM 2 bilion sebulan, jadi setahun RM 24 bilion, jadi bila Anwar cakap dengan tambahan RM 5 bilion dia boleh kurangkan RM 0.50 harga petrol adalah suatu penipuan fakta yang dirancang dengan teliti dan teratur untuk mengabui mata masyarakat, tuan-tuan dan puan-puan sendiri boleh nilai sendiri angka-angka yang realiti yang dikemukakan oleh kerajaan berdasarkan rekod yang sahih dengan retorik sandiwara dongengan Anwar yang cakap tidak berdasarkan fakta dan tidak berdasarkan realiti, cuma hanya dengan sedikit taktik menghasut, maka rakyat terpedaya. Rakyat perlu faham dan jelas akan Penipu Rakyat hanya berpura-pura, mereka menjanjikan itu dan ini, tetapi apa yang mereka buat adalah bertentangan dengan janji mereka, mereka kata nak kurangkan sewa rumah murah di Selangor, tetapi apa yang dibuat mereka naikkan sewa hingga ada yang melebihi 100%, jadi nilailah rakyat sekelian akan sikap pura-pura Penipu Rakyat dan amalan realiti kehidupan oleh Barisan Nasional.

Anonymous said...

Pembetulan bukan Vladimir Putin, tetapi Vladimir Lenin.

Penipu Rakyat adalah golongan idealistik tak bertempat, sikap mereka ini mengingatkan saya akan sejarah negara Russia yang mana selepas dihancurkannya kerajaan Tsar Russia oleh Parti Bolshevik yang kononnya memperjuangkan keadilan dan kesamarataan, tapi itu semua sebelum Bolshevik berkuasa, lepas berkuasa mereka menindas rakyat dengan begitu kejam, malahan di pihak mereka sendiri yang tidak satu kepala dengan pimpinan mereka akan dibunuh dengan kejam seperti Joseph Stalin yang mengkapak kepala Vladimir Lenin hingga terbelah kerana Joseph Stalin dah berkuasa, lihatlah, golongan utopia atau idealistik ini adalah jenis manusia yang suka memperalatkan orang lain dengan berbagai slogan retorik itu dan ini yang tidak berpijak di bumi yang nyata, mereka bijak menghasut dan menanam kebencian terhadap kerajaan dikalangan masyarakat. Sebahagian besar pemerintahan Bolshevik yang mewujudkan Soviet Union bagi menggantikan Empayar Russia, ramai rakyat jadi mangsa, sesiapa yang tidak sehaluan dengan Bolshevik Komunis akan dihukum dengan kejam seperti dibunuh, dipenggal kepalanya, dicincang di mesin pemotong, dihumban ke Siberia dan dibiarkan menderita keseorangan di sana. Malahan pengamalan agama adalah dilarang, malahan umat Islam paling teruk terainaya walaupun pada peringkat penentangan Bolshevik terhadap Tsar Russia, orang Islam menyokong kuat gerakan ini kerana terpedaya dengan janji manis Bolshevik yang merupakan golongan komunis yang bersikap kejam dan hanya berpura-pura baik sebelum berkuasa. Orang Islam dihalang beribadat, masjid bukan setakat tidak dibenarkan didirikan, malahan dirobohkan, orang Islam dihasut membela babi oleh pemerintah Bolshevik Komunis untuk menghancurkan kepercayaan orang Islam, walaupun dengan berbagai tekanan, Bolshevik gagal menghancurkan kepercayaan orang Islam, tetapi mereka berjaya melunturkan nilai-nilai Islam terhadap generasi muda Islam yang kemudiannya mereka lantik menjadi ketua bagi republik kecil dalam Soviet yang melibatkan kawasan orang Islam, pimpinan Islam yang dilantik oleh Bolshevik ini adalah tali barut dan pengkhianat bangsa dan ummah kerana mereka begitu setia dengan Bolshevik hingga sanggup bukan saja menindas umat Islam sendiri, malahan perkembangan agama Islam disekat dan unsur-unsur komunis yang berfahaman atheis dibiakkan dengan sewenang-wenangnya. Keadaan ini berlanjutan berpuluh tahun lamanya hingga Soviet Union hancur pada 1991 selepas republik yang terakhir dalam Soviet Union iaitu Republik Russia membubarkan Soviet Union.

Melihat kepada Penipu Rakyat ini, banyak unsur-unsur dan gelagat-gelagat komunis yang diterapkan oleh mereka kepada masyarakat, mereka menghasut rakyat menentang kerajaan melalui demontrasi liar, itu adalah modus operandi komunis untuk menghancurkan kesetiaan rakyat terhadap kerajaan, mereka mahu mencetuskan permusuhan dan pertelingkahan dikalangan masyarakat kemudian mereka akan menonjolkan merekalah 'hero' sedangkan hakikatnya mereka adalah petualang kepada ummah, bangsa dan tanah air.

Anonymous said...

Anonymous said...

Sambungan.............

Rakyat perlu menilai pembohongan demi pembohonan melalui statistik yang direka-reka sesuka hati tanpa berdasarkan realiti semasa negara ini. Lihatlan Anwar menyatakan dengan RM 5 bilion, beliau boleh turunkan harga minyak sebanyak RM 50 sen semasa beliau berdebat dengan Datuk Ahmad Shabbery Cheek, sedangkan kalau kita menghitung penggunaan petroleum di negara ini kalau Anwar hendak turunkan sebanyak 50 sen itu dengan hanya RM 5 bilion tambahan subsidi, itu adalah penipuan fakta yang direka dengan teliti dan tersusun untuk mengelabui pandangan masyarakat. Malahan kita sendiri pun sedar bahawa setiap bulan kerajaan terpaksa menanggung subsidi petrol dan bahan api sebanyak RM 2 bilion sebulan, jadi setahun RM 24 bilion, jadi bila Anwar cakap dengan tambahan RM 5 bilion dia boleh kurangkan RM 0.50 harga petrol adalah suatu penipuan fakta yang dirancang dengan teliti dan teratur untuk mengabui mata masyarakat, tuan-tuan dan puan-puan sendiri boleh nilai sendiri angka-angka yang realiti yang dikemukakan oleh kerajaan berdasarkan rekod yang sahih dengan retorik sandiwara dongengan Anwar yang cakap tidak berdasarkan fakta dan tidak berdasarkan realiti, cuma hanya dengan sedikit taktik menghasut, maka rakyat terpedaya. Rakyat perlu faham dan jelas akan Penipu Rakyat hanya berpura-pura, mereka menjanjikan itu dan ini, tetapi apa yang mereka buat adalah bertentangan dengan janji mereka, mereka kata nak kurangkan sewa rumah murah di Selangor, tetapi apa yang dibuat mereka naikkan sewa hingga ada yang melebihi 100%, jadi nilailah rakyat sekelian akan sikap pura-pura Penipu Rakyat dan amalan realiti kehidupan oleh Barisan Nasional.

Anonymous said...

Penipu Rakyat memang jenis komunis dan dasar komunis kerana sebelum menang merekalah kononnya pembela 'hak asasi manusia', tetapi, pada tahun lepas, GAP sendiri telah memaparkan kezaliman Penipu Rakyat di Selangor yang kemaruk nak berdemontrasi hingga sanggup menghalau dengan kejam para pelajar yang sedang berlatih bola, lihatlah, inilah sikap komunis, sebelum menang, pijak semut pun tak mati, tapi lepas menang, gajah pun mereka terajang sampai mati.

Rakyat perlu sedar dan menjauhi golongan perosak seperti Penipu Rakyat ini, mereka ini adalah golongan yang berpura-pura baik sebelum menang, lepas menang merekalah para penjahat yang sangat kejam, seperti Israel Zionist menindas orang ramai yang tidak sehaluan dengan mereka atau ketika mereka hendak memuaskan nafsu serakah mereka seperti kejadian pelajar sekolah beserta guru yang melatih pelajar itu yang dihalau dengan kejam hanya semata-mata Penipu Rakyat gian nak demontrasi liar.

Lihatlah sepanjang lebih 50 tahun Barisan Nasional menjadi pemerintah di Malaysia, tidak pula dibuat sedemikian, tapi bila Penipu Rakyat berkuasa, ciri-ciri komunis mereka diperlihatkan sedikit demi sedikit, itu baru perintah negeri, kalau perintan negara nanti, rakyat akan diperlakukan seperti hamba abdi dan diainaya sesuka hati mereka sajalah. Oleh itu sedarlah dan jauhilah puak perosak seperti Penipu Rakyat, tetapi sokonganlah dengan jitu dan padu Barisan Nasional yang jelas berkualiti tinggi selama berpuluh tahun menjadi kerajaan di negara ini sejak tahun 1955 iaitu sebelum merdeka lagi.

Anonymous said...

Saya mencadangkan kepada Penipu Rakyat, dalam setiap siri ceramah mereka, sila peruntukkan satu jam untuk sesi soal jawab, ini kerana ceramah korang banyak yang pembohong dari yang benar. Kalau korang berani, sila buat ceramah, kemudian adakan sesi soal jawab, ramai penyokong kerajaan yang boleh lanyak korang sampai lunyai melalui soalan-soalan bagi menerangkan penipuan korang itu, misalnya pasal isu kenaikan harga barang, pasal PTPTN, pasal hukum hakam sesat korang, pasal RM 3 bilion dana misteri, pasal sodok menyodok, bontot membontot dan kaunseling di bilik hotel dan sebagainya, korang di pihak yang benar, sila sahut cabaran saya ini, itu pun alau beranilah, lainlah kalau jenis pengecut, bacul dan memang jenis pembohong, sampai mati pun mereka takut nak terima cabaran saya ini.

Anonymous said...

kerajaan pkr selangor cakap dia ada duit berbilion ringgit. tapi kenapa nak gadai tanah bila ptptn dibeku pd unisel. dibeku pun sebab anwar hasut penuntut jgn bayar sampai cash flow ptptn terjejas. bukan ke bangsat gunakan pelajar utk pancing undi? lagi satu kenapa tak guna duit berbilion ringgit tu je? kenapa nak gadai tanah? nampak sangat selangor sengkek.

Anonymous said...

Akaun bilion2 kerajaan negeri tu setakat angka shj.silap2 dah hangus ke atas tender projek2 yang x ada pulangan.klo x takkan kerajaan negeri terdesak sangat nak jual aset.ibarat org x ada duit,gadai apa2 pun x apa asalkan dpt duit jangka pendek.urus tadbir yang lemah menyebabkan selangor jd mcm ni.mereka sepatutnya mampu beri pendidikan percuma dgn x mengenakan apa2 yuran pun ke atas 1000 pelajar tu+pemberian rm1000 setiap anak2 selangor yang berjaya masuk universiti..ini janji pilihanraya mereka 4 tahun lepas.

sulaiman aklaken said...

SOKOOOONGG..!!

Anonymous said...

Begitulah jika terdesak nak menang pilihanraya bulan dan bintang pun akan dijanjikan PR. Tapi malangnya bulan dan bintang terlau jauh diangkasa....

Anonymous said...

very good article from SOG..kita sependapat. kita nak kerajaan yang bijak mengurus, bukannya bijak berjanji.
sekian.

ajai62 said...

Assalam Bro

Kawan undi BN...

Anonymous said...

Wah,,,heran pulak tak ade balaci PKR/DAP/PAS menyibuk sini...Entahke dia org tak paham atau memang tak berani menyibuk.HIDUPP UMNO..HIDUPP BNNN

Anonymous said...

Ngko tu bertanggungjawabke..??


Jujurke..??kukur ke??

Amanahke???

Suke punah ke..?

Anonymous said...

Doa kami semoga pembikin gambar ini ditakdirkan ALLAH SWT menjadi sebegini menjelang akhir hayatnya..Amin.