Tuesday, June 12, 2012

KERANA PTPTN, ANWAR SEMAKIN MENJADI LIABILITI !



Pada Ahad lepas, Anwar Ibrahim selaku Ketua Pembangkang masih juga tidak serik mendendangkan janji pendidikan percuma, tentu saja ramai yang ketawa berdekah mendengar propaganda tersebut.

Dalam ceramahnya di Stadium Kajang itu, katanya pakatan pembangkang optimis untuk menyediakan pendidikan percuma dan PTPTN tetap akan dimansuhkan.

Menurutnya, dengan cuma RM5 bilion setahun tanggungan untuk pendidikan percuma, bukan satu masalah kerana kos itu nanti boleh diambil dari hasil keuntungan jualan minyak negara yang berjumlah RM80 bilion.

Nampak mudah dan ringkas penyelesaiannya, seolah-olah segala hasil minyak itu akan kekal selamanya manakala sektor lain seperti kesihatan, pertahanan, pengurusan, bayaran pencen, kos subsidi dan lain-lain tidak memerlukan perbelanjaan.

Pada minggu lepas, kita dipertontonkan dengan aksi kalut malut menyelubungi kem pakatan pembangkang gara-gara langlah pembekuan sementara pinjaman PTPTN kepada UNISEL milik kerajaan negeri Selangor.

Paling penting, dalam tempoh pembekuan sementara itu kita berpeluang melihat model pendidikan percuma yang mereka propagandakan selama ini rupanya berkonsepkan gadai dan jual aset milik universiti. 

Penyelesaian mudah ala korporat keparat yang jika menjadi budaya dalam urus tadbir kerajaan tentunya bakal melingkupkan semua harta benda rakyat, negeri dan negara.

Itu baru melibatkan keperluan menanggung sebuah IPT dan jumlah pelajar yang terlibat pula cuma 1000 orang. Jika semuanya mengambil pengajian ijazah, bermakna sejumlah RM7 juta setahun sahaja diperlukan untuk menampung seribu orang pelajar tersebut.

Tapi dek kerana ura-ura menyediakan pendidikan percuma hanyalah propaganda politik semata-mata, mereka hilang punca untuk mempraktikkan janji tersebut. Yang terlintas di kepala mereka jual dan gadai tanah.

RM5 bilion seakan dipandang sebelah mata oleh Anwar tapi RM7 juta setahun untuk UNISEL pun sampai timbul ura-ura bergolok gadai tanah. Haru.

Jika angka sekecil RM7 juta setahun pun tidak mampu ditanggung sekalipun dikatakan kantung kerajaan negeri memiliki aliran tunai RM1.8 bilion, sebaliknya tanah milik universiti juga yang mahu dijual.

Bukankkah lawak namanya bila begitu yakin Anwar mahu menyelesaikan kos tanggungan yang lebih besar sehingga mencecah RM berbilion setahun?

Tidak syak lagi dengan sikapnya yang bermuka tebal dan gemar menabur janji tanpa mengukur baju di badan sendiri, Anwar layak digelar sebagai satu-satunya politikus yang memiliki pakej yang lengkap untuk dianugerahkan sebagai pelawak politik tanahair. 

Barangkali untuk sekurang-kurangnya 100 tahun akan mendatang, Anwar Ibrahim akan dikenang oleh rakyat Malaysia sebagai pelawak politik paling tersohor yang sukar dicari ganti. 

25 comments:

Anonymous said...

BILA PENDIDIKAN PERCUMA:

DAPIG AKAN BUKA U

PASIK AKAN BUKA U

PARTI DE FAKTO AKAN BUKA U

PARTI KITAMARU AKAN BUKA U

MAKANYA MACAM MANA NILAI 8 BILION AKAN CUKUP KALAU SEMUA PIHAK AKAN AMBIL PELUANG BUKA U???

Anonymous said...

di mana2 negara ada badut politik tapi di Malaysia badutnya terlampau ramai.. kerja depa hanya bangkang & protes apa saja yg kerajaan buat walau perkara yg membawa manfaat kpd rakyat! dlm ketensionan kadang kala gelagat badut2 ini memberi sedikit hiburan kepada kita..

Anonymous said...

BILA SEMUANYA PERCUMA:

PEMBAZIRAN AKAN BERLAKU DI PERINGKAT PENTADBIRAN DAN PEMBELAJARAN. LOJIKNYA PEMBAZIRAN DAN KEPERCUMAAN JALAN SEIRING

JUSTERU PENDIDIKAN PERCUMA AKAN MENYAKSIKAN LONJAKAN 2 ATAU LEBH KALI GANDA PERBELANJAAN PENDIDIKAN SESEBUAH NEGARA PER TAHUN.

BAGUSLAH KALAU ADA INGATAN UNTUK BERIKAN KHIDMAT PERCUMA TETAPI JANGAN LUPA BAHAWA BAJET TAMBAHAN YANG DIPERLUKAN MUNGKIN LEBIH DARI APA YANG DIGAMBARKAN OLEH POLITIKUS.

PEMERHATI

Anonymous said...

>> http://my.news.yahoo.com/beku-ptptn-ada-rancang-berhenti-ada-pindah-ipt-073634745.html

Anonymous said...

gimik percuma.

hanya berbekalkan "esok arak akan bungkus operasi" pada 2008, telah membantu PKR muncul sebagai juar PR 2008

kini, "esok sebelum matahari terbit pendidikan akan dijadikan percuma", mungkin membantu Daputera muncul sebagai juara PR atau juara putrajaya sekaligus.

Tun Teja said...

• Semua orang tahu pemimpin PKR ini sudah banyak menyembunyikan tembelang mereka, kerana mereka mahu menutup pekong yang di serang akibat luka kanser mereka sendiri.
• Selagi Anwar hidup di Malaysia, atau pun di mana-mana bumi ini, selagi itulah Malaysia akan di banjiri dengan kacau bilau yang di belasahkan oleh orang politik pembangkang, pehak media yang bersebahat dengan pembangkang, pehak badan peguam, dan juga beberapa pehak mahkamah yang tidak mempunyai intergriti langsung dengan profession mereka. Ada yang sudah tidak tahu erti patriotisma dan nasionalisma, hanya mementingkan harta kekayaan yang berlipat ganda. Yang jadi mangsa adalah orang-orang kampung yang hidup sederhana, pehak petani dan pehak pengusahawan. Lihat sahaja apa sudah terjadi di kalangan masyarakat Selangor, Kedah dan Kelantan. Tanah tergadai, penyakit menular kerana persekitaran kotor, keperluan hari-hari seperti air bertambah di tahap kekotoran.
• Wartawan Carolyn Hong dari S ST semalam mengatakan Anwar dengan cekap dan teguh memberi ceramah hampir tiap-tiap malam untuk meyakinkan di kalangan pengundi Penipu Rakyat. Apa lagi tentang menedahkan program penggantian ekonomi, anwar memang hebat melaung-laungkan rancangan parti mereka. Tunjuk lagak pakai cakap di kalangan khalayak ramai memang karya mereka.
• Dasar bapuk, dasar dayus, dasar peliwat memang punca dasar kehidupan menipu, kerana peliwat selalunya menipu tuhan, menipu masyarakat mereka dan menipu diri sendiri.

Anonymous said...

Apa jua isu di tahap ini tidak akan mampu jadi 'sinar di hujung terowong' buat parti Kak One atau parti Samdol.

Ini kerana parti Samdol dan Kak One sedang memasuki fasa menurun dalam kitaran sebuah roda kehidupan.

Percaya atau tidak, apa jua laba politik yang cuba dicipta oleh Samdol dan Kak One pada waktu ini akan secara langsung mengkayakan parti roket.

Parti roket berada dalam kitaran menaik makanya secara tidak sengaja mendapat keuntungan tetapi pihak rakan berada dalam krusgian kerana berada dalam fasa berlainan.

Apakah ultrakiasu akan berterima kasih pada Samdol dan Kak One kerana padi yang di tanam dituai prang lain?

Tidak, tidak tidak.

Parti roket bukanlah parti yang sanggup "hancur badan dikandung tanah..." tetapi diam-diam ubi berisi dan oportunis.

Makanya jangan hairan kalau ultrakiasu akan salurkan berbilion yuan untuk mempercumakan pendidikan anak-anak ultrakiasu!

Anak buah Samdol? Anak buah Kak One? haha mungkin mereka tidak hampa kerana menang sorak...

ATAS PAGAR KONKRIT

Anonymous said...

Mintak mintak ANWAR IBRAHIM NI BIAR MAMPOS LEKAS. Lagi cepat lagi baik. Paling tidak pun kalau umur dia Allah masih nak panjangkan biarlah hendaknya lidahnya jadi bisu selama lamanya. Kecik kecik tak nak mati dah tua menyusahkan orang.

Anonymous said...

Apa??Pelawak Tersohor Tanahair?? Jawatan ni ramai dah pegang..Kta ada MAHFUZ BEEN, KHALID GAGAP, KHALID GEREJA, DR RANI, HUSAM, MAT SABUN, UST BADIGOL AMEEN, AMBIGAP, KITSIANG, GUAN ENG, NIZAR, PAHROLRADZI, BOBLOKMAN, DIN PUDU, DIN BULAN,FAEKAH, RAFIZI LEMBU, NURULIZZAH, TIAN CHUA, CHEGU BAD & SAM KETOT.. Semua lawak diaorang memeng kelakar gila dan SUPERB SPONTANIUS... ANUAR kita bagi jawatan "BAPAK SEMUA PENIPU2 NEGARA"

Tukang Komen said...

Makdatok! RM5 billion setahun dari jumlah RM.80B pendapatan petronas? Budak2 student ni bukan dari gulungan pembayar cukai.Mereka ditanggung makbapak. Kalau mereka boleh telan 5B aku dan rakyat lain camne pulak. Anwar taknak pikirkan camne rakyat lain boleh nikmat cash petronas tu? Tambahlah satu lagi janji untuk kitaorang. Misalnya warga emas yg tunai ummrah dan haji dengan percuma. Atau kawin lagi satu ditanggung gomen. Atau pengamal LGBT diberi bonus khas...

Anonymous said...

UMNo -

cetrita mesti sex
rasuah mesti ada
kroni mesti jaga
rakyat peduli apa kene bodoh je

Anonymous said...

MENTALITI SUBSIDI DAN HIPOKRASI

PENDIDIKAN BERBAYAR MENYAKSIKAN RAMAI 'MELAIHOO' (TUAN MILIK TANAH MELAYU) gagal menggunakan peluang untuk berada di atas ARAS CUKUP-CUKUP MAKAN (dalam konteks capaian).

KALAU pendidikan adalah percuma, logiknya, melaihoo akan lebih relaks dan dengan itu dalam aspek capaian akan berada bawah paras cukup-cukup makan. Siapa peduli?

Selama ini bukan melaihoo kuat mengkritik tindakan afirmatif. Ia dilakukan melebihi 25 jam/hari dan secara konsisten secara bertali arus.

Kalau selepas ini bukan melaihoo memilih pendidikan percuma makanya adalah jelas bukan melaihoo adalah golongan yang 'cakap tak serupa bikin' atau dalam bahasa vernakular adalah "hipokraknasi".

ANTIHIPOKRIT

Anonymous said...

PKR

mesti BUAT sex..
BAPA SEGALA rasuah mesti ada
ANAK-BERANAK MENAJADI kroni mesti jaga

KONONYA pilihan rakyat NAMUN MAJORITI MEMANG TAK peduli apa KEPADA MEREKA YANG kene bodoh

tu pasal ada orang buka cerita
supaya ini MALAYSIA bebas dari BENCANA..

PAS juga DUNGU.
(SERIOUS ni..)

Anonymous said...

Ngeri dengan mentaliti mereka ini. Mereka menganggap Petronas macam tabung buluh mereka sendiri. Senang-senang berjanji pendidikan percuma hingga ke U - duit Petronas. Hari ini PR perintah, besok harga minyak turun 50 sen - Petronas lagi.

Terfikir jugak, bukit kalau ditarah hari2, rata juga lama2. Kalau macam ni lah mentaliti mereka, tak mustahil yang Malaysia akan bangkrap dan Petronas akan dibeli oleh syarikat minyak lain. Habis hilang harta negara.

akuantiPAKATAN

Anonymous said...

Masa belum berkuasa buatlah janji segala macam pendidikan dari tadika-PHD, air, api, bantuan mak nenek, cukai pintu, bintang, bulan & roket2nya akan diberikan PERCUMA...

bila dah menang...

kata "Lu gila ka SEMUA mau FLEE??? MATI PERCUMA lu mau ka???"

Anonymous said...

Anon 1:42pm;
Cuba teka sape majoriti dalam PETRONAS kalau bukan orang kita?

Dari top mgmt sampai pemilik stesen di cerok ulu darat mana pun, majoritinya saudara sebangsa & seugama.

Nampak tak sape yang nak peghabis & pelingkopkan kapital bisnes orang kita nih kalu bukannya agen zionis peliwat tegar tuh???

Anonymous said...

1. duit byk abis

2. budak jadi malas belajar

3. duit byk abis ..pelaburan cipta beribu pekerjaan hancur

4. cpa budak makin jatuh....

5. lagi terpaksa berebut kek pekerjaan

6. pengangur ber ijazah meningkat

(indon pruralsme tiggi. liberal lebar..pekerjaan menguncup..ada master tp cuci pinggan...ramai yg lari mesia jd pensyarah kontrak!!)'

7. Jenayah bijak menningkat

8. mangsa rompak,
skim cepat kaya berlambak

9. org mcm anwar muncul dimana...
penjenayah pandai mengkompiuskan dimana2

10.parti 2 keldai cina dimana2

Anonymous said...

Belajar kat universiti jadi percuma, macam cendawan tumbuh la mahasewel mcm mamat sewel upsi tu. Abis belajar x kiralah dapat tak ijazah, x de kerja kita pakat bukak blog, kita tulis siang malam. Teringat kawan belajar era 80an dulu di satu U teknikal yg namanya Sdr Lufti. Pasal taksub dengan pas, belajar x habis tp kos kerajaan tanggung, asyik berdemo saja, kena buang (gagal..!) dan jadik la penulis akhbar parti berkenaan. Kawan2 dia ramai jadik profesional. Fikir2kan la..

Anonymous said...

Toksah cakap seribu pelajar la... janji PRU12 nak bagi duit utk anak dpt masuk U pun tak terbagi ape citer nyer...anak saya dua org ambik degree...tak dapat apa pun dari kerajaan PKR Selangor.. toksah lah dia nak cakap mansuh PTPTN ka nak pendidikan percuma ka..cakap je berdegar-degar..ekor penuh tahi.. tuan2 nilaikan lah sikap mereka tu..

Anonymous said...

PR janji bulan bintang......tapi timbunan harta milik kerajaan BN.....tidak masuk akal dan sinikal mampukah mereka membuat perkiraan unjuran pendapatan dan pembelanjaan negara dari pihak penguasa sendiri?........mereka berjanji semata menarik khalayak kerna undi utk kuasa sahaja!

bila berkuasa....lain jadinya.......alasan belum takluk dunia pula!!!

eloklah...dengar....gelak....percaya jangan!

Anonymous said...

dia kena gadai babi mega di sepang tu dulu.klo x pun gadaikan je penasihat rm1 tu..hahaha..

Anonymous said...

Aku xStudent PTPTN. dan aku tidak memihak mana2 Parti Politik.
Aku BANGGA dengan Kerjaya aku skrg ini.

Telah ramai yang bagi pendapat tentang Pendidikan Percuma sebelum ini. Aku hanya hendak menambah sedikit pendapat berikut:

Situasi BILA PENDIDIKAN PERCUMA.
ini bermakna TIADA yuran pengajian/peperiksaan. BUKU-BUKU DAN ALAT TULIS PERCUMA dan Andai semua pelajar layak mendapat penginapan/HOSTEL tapi bagaimana pulak dengan BELANJA HARIAN pelajar ?? berikut antara BARANG Keperluan HARIAN anak2 kita :-

HP/TOP-UP
LAPTOP/NOTE/TAB JUGA KAMERA
PAKAIAN (amik kira BUNDLE Bukanya yang Berjenama terkenal)
KOS HIBURAN-WAYANG
BELANJA AWEK/PAKWE - KFC-McD dll


Hihihi.. agak2 RM300.00 sebulan(RM10/ 1 Hari) cuku tak bagi perbelanjaan seorang PELAJAR IPT??

(Heheh. lebih kurang cam belanja harian budak sekolah menengah lak kan kalau RM 10 sehari)

kesian mak ayah kita kat rumah kan.Tak pasal2 keluarga yang ramai anak tu buat GILIRAN anak2 dia Melanjutkan PELAJARAN.

ataupun kelak..

Semua serba serbi tentang PELAJARAN
KERAJAAN/PEMERINTAH kena tanggung dan bagi secara PERCUMA???

hihihih.

..bersambung.....

xStudent PTPTN

Anonymous said...

MENGARUTLAH.....KALAU PENDIDIKAN PERCUMA SEMUA AKAN MASUK UNIVERSITI SWASTA MACAM LIM KOK WING TUE...SATU SEM RM 10 RIBU...KAN PERCUMA BUAT PER MASUK IPTA HAHAHAHHAHAH

Anonymous said...

Baca Sinar Harian hari ni MB selangor cakap nak buat juga pendidikan percuma di Selangor hasil jual tanah 30 bilion.. bagus punya pakar ekonomi...kalau duit jual tanah tu dah habis... nak jual tanah lagi ke??? berapa banyak tanah nak kene gadai kat selangor??? nampak sangat tak mampu???

Anonymous said...

haha jual kt cina dan org asing last-last melayu merempat. bodoh punya khalid..