Thursday, June 21, 2012

MAKNA DISEBALIK 'ANWAR REFORM'.


islah. ia perbendaharaan bahasa arab. ia bermaksud perubahan. dalam terminologi baru yang kerap didengar halwa telinga ia dipanggil transformasi.

transformasi umno semakin laju dan menakutkan pengkritik.

pengkritik umno enggan mengakui kelajuan transformasi yang dilakukan oleh umno sejak berlakunya reformasi ganas 1998.

ada beza dalam pemaksudan reform dan transform.
reform adalah langkah pertama ke arah transform. 

di mana umno ketika ini ? umno sudah berada dalam landasan transform. menukar gaya dan pendekatan dalam ertikata yang menarik dan memudahkan rakyat.

anwar hingga ke saat ini masih bernostalgia mengenai ide reform.
manakala najib pula tanpa banyak cakap terus melakukan ide transformasi.

anwar dan reformasi tidak boleh dipisahkan. reformasi anwar bermula selepas dia dipecat.

anwar mengaplikasi perkataan reform dengan berharap agar rakyat dan menentang kerajaan yang pada saat itu dianggapnya sebagai zalim.

pada saat itu rakyat terpinga dengan keagresifan anwar melaung agenda reform. reform bila dimelayukan bermakna reformasi.

sayang perkataan baik seperti reform,perubahan ini telah dipuakakan maksud nya oleh anwar.

bagi anwar, reform itu perlu ditunjukkan dalam perhimpunan ganas penyokong dalam menjatuhkan kerajaan.

reform apa yang anwar mahu lakukan ?
reform dalam ertikata demokrasi ?

sebenarnya reform, reformasi 1998 yang dianggap anwar sebagai paksi tulen pengkayaan demokrasi itu sebenarnya adalah manifestasi meliwat erti demokrasi.

reform anwar adalah mengajak rakyat untuk meranap dan menghancurkan sebuah kerajaan yang dipilih secara demokrasi di zaman pimpinan dr mahathir.

ketidakupayaan reform yang dilakukan oleh anwar terbukti sejak awal lagi.

kerana tahu ketidakupayaan perjuangan reform yang dilaungkan, anwar mengajak puluhan NGO dan wakil asing untuk diheret lalu dimasuk campurkan dalam krisis politik negara.

siapa pun tidak akan lupa bagaimana al gore cuba masuk campur dalam urusan dan permaslahan kendiri anwar ibrahim ?

siapa pun takkan lupa bagaimana anwar melalui wan azizah mengajak madeline albright (antara arkitek pembunuhan rakyat iraq) masuk campur urusan politik dalaman malaysia ?

inilah sikap reform gaya anwar. masalah dia, masalah moral dia tak mampu diselesaikan secara jantan lantas menjemput orang lain untuk masuk campur urusan politik negara.

reform anwar adalah ke arah menjahanamkan negara.

hari ini laungan reform dan reformasi dipelbagaikan dalam pelbagai terma bagi meremajakan perjuangan songsang.

politik baru adalah makna yang sama dilaungkan sepertimana tahun 1998.

politik baru atau reform anwar hari ini lebih tampak menjahanamkan.

kalimah ALLAH dibenar untuk digunapakai adalah manifestasi perjuangan sang gila bernama anwar reform.

murtad lina joy dibenar oleh agenda politik anwar reform.

reformasi anwar yang membenarkan kelakuan seks luar tabiee berlaku atas nama hak asasi adalah siri celaka perjuangan anwar reform.

reformasi anwar adalah menjahanamkan institusi islam,melayu,raja dan negara.

umno pula tidak gelojoh dalam bercakap mengenai reform.
umno tak pandang ide reform.
reform adalah retorik politik kedai kopi.
reform bagi umno adalah aksi cakap tak serupa bikin.

anak muda wajib faham. umno tak reform, dia transform. transformasi politik dalam kepelbagaian cabang kenegaraan yang dilakukan oleh umno adalah berada dalam kadar luar jangka.

transformasi umno adalah extraordinary. umno berjaya transform dalam skala pendek dan ia cukup pantas.

umno menerima kekalahan pilihanraya 2008 dengan hati penuh terbuka.

saat itu umno mengorak langkah dalam skala drastik yang cukup baik dan teratur. perancangan disusuli dengan perlaksanaan.

senang cerita cakap perlu serupa pada bikinnya. itulah kehebatan transformasi umno.

umno tak perlu menggelitik bercakap retorik mengenai ide umno perlu reform.

umno dah lama reform. 
anwar tak pernah transform.

ide anwar reform adalah mejahanamkan islam. 
ide anwar reform adalah menjahanamkan bangsa.
ide anwar reform adalah mengundang amalan arab jahiliyah.
ide anwar reform adalah menitik tumbuhkan rasa benci kepada paksi raja.

kenapa perlu anda yang baru tumbuh dan mengenal politik perlu terikut dengan ide songsang anwar reform ?

hari ini umno semakin bangkit.
umno telah bangkit.
umno telah transform.
kerana transform umno yang sebeginilah yang bisa menakutkan para cicak mengkarung politik.

aku mengajak seluruh anak muda, rakyat malaysia untuk berfikir dengan lebih rasional dalam menilai fakta dalam isu politik.

anwar reform itu menjahanamkan.
najib transform itu adalah menguntungkan.
manakala pas pula...terus menerus deform !


16 comments:

House PK said...

Memang AAA la artikel lu ni bro! Dalam maksudnya tu...he he he

GAP KEMBALI said...

hehe

haprak daily said...

Anwar Celaka ! Anwar Celaka ! Anwar Celaka ......

Tukang Komen said...

Pada Anwar...

Ibu segala reformasi ialah dia ditabalkan sebagai PM.
Bapak segala reformasi ialah kejayaan memperbodohkan Pas yg dulunya cerdik sikit.
Datok segala reformasi ialah penerimaan pluralisme oleh Pas dan Dap.
Moyang segala reformasi ialah menggabungkan fahaman ajaran sesat,hak asasi LGBT dan rasis dibawah satu payung.
Raja segala reformasi ialah keredhaan PR menerima peliwat sebagai pemimpin. he he he...

Anonymous said...

Kaki balun? Kaki balun lubang taik

Anonymous said...

reformasi ala anu war dah lama basi selepas kehodohan moralnya terbongkar dek video2 sensasinya!

Anonymous said...

menarik..kupasan yang bernas

Anonymous said...

tak pahamm. huk huk huk..

Anonymous said...

Dewasa ini politik pembangkang Malaysia diwarnai dengan perkataan2 bombastik yang bisa membekukan otak sesiapa sahaja yang culas dan malas berfikir. Ada dikalangan mereka yang gagal total untuk membezakan antara demokrasi dan demonstrasi. Lantaran itu demokrasi mereka anggap sebagai tiket untuk melakukan demonstrasi.

Dalam masa yang sama mereka melaung2kan reformasi yang mereka sendiri gagal memahami. Anwar Ibrahim sedar bahawa reformasinya semakin basi. Ini ditambah lagi dengan 'sejarah hitamnya' yang semakin merimaskannya. Lebih menyakitkan hati Anwar bila DS Najib berjaya melakukan transformasi yang bukan sahaja memberikan manafaat kepada rakyat dan negara Malaysia malah menerima pujian dan sanjungan negara luar termasuk Amerika Syarikat sendiri.

Pembangkang dan Anwar khasnya semakin tersepit dengan permainan politik songsangnya, lalu ketika kerajaan BN amnya dan UMNO khasnya berjaya melalui evolusi, pembangkang dan Anwar Ibrahim cuba merosakannya melalui revolusi. Maka mereka mula mengambil contoh Dataran Tahrin dan Arab Spring sebagai model. Negara2 tersebut sampai hari ini terus bergolak.

Sudah sampai masanya rakyat Malaysia menjadi bijak untuk menilai sesuatu perkara berdasarkan rational dan tidak mengikut emosi apalagi emosi songsang yang hanya akan meranapkan segala nikmat yang kita kecapi selama ini.

MTK

Anonymous said...

kreativiti musnahkan anutan

satu ketika perkataan reform meresap masuk dalam jiwa dan dalam bahtera parti.

apa yang parti itu tidak sedar ialah parti boleh direform tetapi agama tak boleh direform

bila agama direform, parti itu kini tidak banyak bezanya dengan lain-lain parti.

atas pagar

Tun Teja said...

Pada masa ini mari kita juram fikiran tiap kali Anwar diheret ke mahkamah kerana semua pelanggaran beliau. Beliau selalu menyebut nama PM Najib yang disalahkan. Beliau selalu mengatakan PM Najib takut kepadanya. Ini adalah satu penghinaan kepada PM Najib. Apakah tujuan Anwar ini? Mengheret nama PM Najib yang tidak ada kena mengena dengan dosa yang diredupkan olehnya sendiri.
Bukankah itu satu motif yang berbahaya? Pernah dikatakan oleh petualang ini di dalam akhbar Singapura Straits Times.
Naluri petualang yang khianat, merbahaya didesak oleh niat dendam jahat terhadap seorang insan yang berniat suci untuk mengetuai Negara yang bumi Melayu.

٭ Kita boleh lihat keta’atan PM kepada Ilahi sekarang ini, yang sentiasa menyemak nalurinya jika beliau ada menganayai negaranya. Tetapi semua orang yang berinsaf, beribadah tinggi, berfikiran jauh dan waras, berhati jujur dan ikhlas boleh meneroka keadilan siapa yang penyerang, siapa yang tidak berdosa.

Anonymous said...

Kalau Anwar kena pasal RM3 bilion, Azmin kena pasal RM30 juta,atau PKR Kalah teruk pru13 kesian ngan mereka pemimpin lain syoru misslah pasal duit itu semua perlu dipulangkan kepada negara/rakyat. Ada kemungkinan asset Anwar termasuh Banglo besar di Bkt Segambut dirampas. Camna nooooo.

Aloq Laloq said...

Salam tn blogger,

Mohon sudi kiranya link blog aloqlaloq.blogspot.com ke blog handal tuan ini. Tk.

Aloqlaloq

Anonymous said...

Jin reform------!- banyakkan bersumpah, ...... Banyak kontrak kpd kroni, banyakkan k-dancer, ........ Banyakkan penipuan pilihanraya, ..............

PAPA GOMO said...

GAP aku nak tahu ni Anwar Reform mana? yang mana satu anwar keparat ni pasal selain dari Anwar Al Juburi ada sekor lagi yang dok sibuk nak mereformkan UMNO sehingga dilantik menjadi PUNAISIHAT kepada satu organisasi dibawah sayap pemuda UMNO.

yang tu ke GAP? Hua Hua Hua

Amran Iskandar said...

teringin aku nak tengok gambar ANWAR berdoa depan kaabah...adex????