Saturday, June 16, 2012

ORANG MUDA. ANDA HARUS FAHAM SEJARAH INI.


Remember the times when Anwar said he will not challenge Tun Ghaffar Baba?

Anwar : I am not challenging Ghafar for no. 2 position

KUALA LUMPUR, Sat. – Datuk Seri Anwar Ibrahim announced today he will not challenge Ghafar Baba for the Umno deputy presidency during the party’s elections in November. The Finance Minister, ...who is also an Umno vice-president, said his decision was based on his belief that party unity and strength must be enhanced so that the country can continue to enjoy peace and prosperity. – New Sunday Times (25 April 1993)

Ghafar Baba reciprocated the ’selfless’ Anwar and thanked him publicly;

KUALA LUMPUR, Mon. – Umno deputy president Ghafar Baba said he appreciated the statement by party vice-president Datuk Seri Anwar Ibrahim that he would not challenge him for the number two post in the November party elections. Ghafar said this when asked about Anwar’s statement in a radio talk show over Radio Televisyen Malaysia this morning. – NST (11 May 1993)

The following month, Anwar reiterated his stand not to contest;

KUALA LUMPUR, Jumaat – Naib Presiden Umno, Datuk Seri Anwar Ibrahim, berkata keputusannya tidak mencabar Timbalan Presiden, Ghafar Baba, dalam perhimpunan agung parti itu, November ini, adalah muktamad. “Tiada yang berubah. Apakah ada apa-apa yang berubah? (Ini) kenyataan yang sama daripada dulu. Tidak ada tukar. Saya dah katakan sebelum ini,” katanya. – Berita Harian (12 June 1993)

Come November 1993 that year, Anwar humiliated the venerable Ghafar in an Umno general election which was marred by an unprecedented money corruption activity. The rest as they say, is history.

88 comments:

Tukang Komen said...

Cakap apapunlah mereka yg bebal tetap memuja aljuburi. Dunia akui sijuburi pembohong tegar,peliwat dan pengamal sex bebas namun sijuburi tetap menjadi pojaan oleh mereka yang semput akal.

kingnek said...

Masalahnya, Anwar melawan BN atas isu korupsi, akhlak dan integriti. Tapi Anwar adalah seorang yang amat korup, bermain wang dalam politik, kurang akhlak dan penipu besar. Itu yang aku pelik bila penyokong pembangkang cakap pasal korupsi dan Islam, kalau nak dibandingkan BN dan PR, betul ke PR ni lebih Islamik dan tidak korup? Nampak macam tidak, jadi apa masalah penyokong PR ni sebenarnya?

Bomo Siam said...

Sebut pasai org muda ni......

Bukan soal sokong or tidak!

Tapi, soal dlm ramai2 yg diangkut ke himpunan2 belia olih UMNU tu....

Berdasarkan apa yg dilihat di program2 peringkat daerah2, depa2 tu....

Daftar mengundi ke belum?

Kuah kuah kuah...!!!

Bomo Siam said...

Pd pemerhatian aku akan keterlibatan kumpulan org2 muda/belia dlm parti2 politik....

UMNU lebih menggunakan unsur2 hiburan/keseronokan material dunia.

Manakala PAS, org2 muda didekati secara kerohanian, keagamaan & usaha saradiri melalui program2 penglibatan kelompok muda berunsurkan ibadah.

Dlm menentukan sokongan yg jitu, faktor kualiti kumpulan tersebut amat penting.

Anonymous said...

ANWAR IBRAHIM bapak sedala kronisme dan nepotisme. Tgk sahaja PKR. Anak bini, dan kekasih. Ketua umum tanpa demokrasi langsung.

ANWAR IBRAHIM bapak segala penipuan, pembohongan dan putar belit. Tgklah zaman ghafar baba dia buat mcm ni.. Zama n ni, dari berkotak kotak bukti, dari tak kenal saiful bukhari, jam omega, di alam cyber masa video china doll..
Semua bohong!

Sumpah tak nak.
DNA tak nak.
Poligraf tak nak.

Yang dia tahu fitnah orang, fitnah najib, fitnah rosmah.

Muka makin hari makin keuh rupa setan.

Anonymous said...

Peyokong pakatan ni terutama yg dari PAS dah berbaiah. Langgar baiah, buruk padahnya, isteri terpaksa diceraikan dan bakal dipulau oleh penyokong PAS yg lainnya.

Nak tak nak kena la ikut bagai keldai yg dicucuk idung...

Lagi satu penganut PAS ni dah byk sgt togok kahak ijau. Ludah, jilat. Ludah, jilat. Tu yg bongok tu...

Zaeydee said...

Tak usah cakap Islamlah bomo siam kalau setakat ilmu sejengkal..dari zaman 50an, 60an, 70an, 80an sampai sekarang pendekatan PAS tak pernah berubah..asyik2 ceramah dok maki hamun orang yang tak sebulu jelah kerja kamu...lepas tu duk dakwa itulah sirah nabi atau rasul..kepala hotak hang...sbb tu Allah S.W.T tak pernah redha kerja2 umat kamu... dok menyalak siang dan malam kata orang semuanya tak betul..akulah kononnya lebih Islam...jubur tahimu...musim pilihanraya je dok sibuk jaja hudud pilihanraya.. lepas sunyi sepi..tiba pilihanraya sibuk nak buat lebuhraya...konon nak kutip duit rakyat...pergi pilah...nak buat jambatan kat Palekbangpun tersangkut2 dari 1976..inikan pulak projek yang lain2...bekalan air kat Kelantanpun kuning semacam ada hati pulak nak jaja macam2.. orang2 Isle PAS ni tak tahu ke hukum hakam buat janji kalau tak tunai macam mana...wow! berkarahlah PAS perjuanganmu..tak tahu ke tengah ke tepi pakai rembat je...dari dulu, sekarang dan masa akan datang macam tulah ajelah..solat riak dok tunjuk satu stadium...hebatmu PAS! Banghal!

Anonymous said...

Kalau lim kit sial dgn keparat sink, aku boleh baca lagi kenapa dia sokong anwar sedangkan dia juga tau anwar homo, kaki zina.

Bayangkan seorang pm yg boleh dicucuk dikawal 100%. Diaorang boleh goyang kaki mengarah itu ini kerana setiap rahsia busuk anwar tersimpan kemas dlm poket.

Yang aku tak leh baca ialah kebongokkan PAS. Semua dah jadik takpe. Mengalah saje pada DAP. Takde telor bebeno tetiba bila berdepan dgn abang long. Huh....takde maruah.

Tukang Komen said...

Cuaca jerebu dah mula menyerang kita. Ini musti Umno punya konspirasi. Bomosiam pun tkdapat bantu.

Anonymous said...

Zaeydee,

Dioarng kan ke ada nabi pasngok yg buleh bagi hukum penganut mereka boleh masuk sorga.

Jadi,menipu, mungkir janji, pukul polis, muslimah PASngok terjerit jerit mcm jalang...semua tu takpe....masuk sorga dijamin oleh nabi n.ajis.

Anonymous said...

Pagi ni kucing aku hilang. Ini salah UMNO.
Subuh tadi, stokin aku hilang. Ini salah UMNO.

Heheh..

Tukang Komen said...

Falsafah eskimo ada berkata 'akan didatangi keatas puak2 bebal seorang yg buruk perangai dan akhlak dan ia diangkat oleh puak itu sebagai pemimpin semata2 kerana dia bijak berbohong'. kah kah kah.

Anonymous said...

Bos aku bagi aku hadiah spender brand levis la...

Kau ado? Jgn jeles ar bomoh siam...

Tukang Komen said...

Peribahasa eskimo - Siapa sodok jubur dialah peliwat. kah kah kah.

Anonymous said...

Pepatah eskimo - kalau airmuka keroh mcm syaiton, hati dia pun mcm tu la jugak...

Anonymous said...

PAS agama baru. Rukun Islam kelima boleh ditangguhkan walaupun sudah cukup syarat, cukup kewangan.

Kalau la ahlul pasngok ditakdirkan mampos sebelum sempat dia menunuaikan rukun Islam itu, sedangkan sudah cukup semuanya...

PAS laknatullah.

Bomo Siam said...

UMNU sering mempertikaikan tentang hubungan PAS/DAP......

Aku nak tanya, mampukah UMNU mengekalkan kuasanya tanpa sokongan org2 cina?

Org cina skrg sokong siapa? MCA, Gerakan or DAP?

PAS peluk DAP atas dasar politik! Bukan atas dasar ideologi. Ideologi takkan dpt jatuhkan UMNU tanpa sokongan politik. Priority skrg ialah....JATUHKAN UMNU!

Persepakatan dlm PR dah diujudkan iaitu, segala masaalah boleh diselesaikan dgn lebih baik dgn syarat, UMNU perlu dihapuskan!

MCA & Gerakan.....idup laie ke???

Mmuuaahhahahahaha...!!!

Bomo Siam said...

Jika PAS dikatakan sebagai pecahkan org2 Melayu.....aku setuju!

Ini saja cara utk HAPUSKAN UMNU!

Hapuskan UMNU jika nak Melayu selamat!

Anonymous said...

Priority kepala hotak kau la bomoh siam.
Perjuangan negara Islam dari zaman fadhil noor, dari zaman memali. Ibrahim libya mati kerananya.

Suka suka delete sbb takot pada abang long.

Aku tak boleh terima bila ARAK YANG DIRAMPAS DIPULANGKAN BALIK!!!! kat shah alam plak tu??

Anonymous said...

PAS bukan sahaja memecah belahkan orang melayu...yg penting sekali peranana PAS sgt besar dalam memecah belahkan ummat Islam di malaysia ini.

Masjid dan surau stu mukim dua jemaah.
Sauadara mara bermasam muka.
Kenduri kendara dipulaukan.

Anonymous said...

orng yang bijak akan bace semua buku didunia dan berpendapat bnyak bende die x tahu...
orng yang bodo mcm bomo siam akan bace sekitab 2 akan berpendapat die tau sume bende...
da name pun bomo
memang la auta
orng bodo jek layan orng bodo

Anonymous said...

PAS keldai DAP. Pulangkan... Pulang..delete perjuangan...delete...

Angkat bendera roket bawak anak bini..angkat.

Yang paling best. DAP punya perjuangan still sama. Tidak kurang sikit pun.

Ado kau nmpak org DAP bawak anak bini usung bendera bulan?

PASngok mmg la bongok.

Anonymous said...

Sebagai lambang kejayaan DAP mentarbiyah PAS...
Apa kata kibarkan bendera bulan bersama dgn bendra DAP dan PKR depan kilang PASberg kat shah alam?

After all, itu kawasan khalod gereja. Mesti dia gembira tidak terkata,

Bomo Siam said...

Pecah belahkan org melayu, tak rugikan PAS! UMNU yg rugi.......

Kerna....melayu itu, tak semestinya Islam!

Antara Islam & melayu, PAS pilih Islam! UMNU pilih melayu!

Kot2 UMNU tak percaya....tanya lah pd suma Melayu Islam di negara ini, antara Melayu & Islam, mana yg depa pilih???

Dah le Cina pun tolak UMNU, la ni, org Islam pun tolak UMNU!

Yg tinggal dlm UMNU hanyalah yg teringin akan plate no www1...!!!

Betui tak Jin???

matt said...

bomosiam... pas ni Tahalluf assiasi dgn dap ke tahalluf jadi balaci dap?

Jadi exco budaya dan sukan je pun dh kembang hidung.. kalau menang federal jadi tukang lap pungkoq dap je la..

Anonymous said...

Orang orang melayu itu adalah Islam.
Cuba nik aziz lahir dalam keluarga lim kit sial. Apa agamanya kini?
Ini berbeza dgn orng cina yg tak semestinya budha atau india tak semestinya hindu.

Bila sebut melayu, maka agama islam lah dia.

Lain lah pakatan...murtad dibela....bible bahasa melayu dibela...

Bomo Siam said...

Rampas arak tu kerja org gila & bodo saja.......!

Apasai nak rampas arak hak org lain semata-mata kerana Islam?

Hukum mana dlm ALQuran yg sebut?

Patutnya cegah Islam minum arak melalui ilmu & tarbiah, bukannya dgn rampas harta benda org!

Islam mahzab mana nie....???

Anonymous said...

Rapatnya melayu dan islam sehingga apabila seseorang itu memeluk islam, istilah yg diguna pakai sejak zaman berzaman ialah masuk melayu.

Sedangkan dia memeluk agama Islam. Begitulah rapatnya bangsa melayu dan agama islam. Sehingga tiap tiap orang melayu itu mestilah islam agamanya.

Lain la dgn lina joy yg anwar ibrahim dan ambabiga mati mati sokong utk murtad...

Anonymous said...

Memang amat penting sekali untuk setiap daripada kalangan kita sesekali menyelak sejarah. Tetapi kalau tak silap, ada sorang tokoh politik pernah cakap kan, kurang lebih begini:

"Dalam politik, tak ada musuh yang kekal dan tak ada kawan yang kekal"

boleh sesiapa beritahu saya siapa tokoh politik yang cakap macam tu? Dah lupa lah.

Berkenaan "orang muda" pulak, saya dapat pahamkan begini:

Orang muda akan memberi sokongan mereka pada mana-mana pihak sekiranya pihak berkenaan memperjuangkan kehendak mereka. sebut sahaja, PTPTN? Pendapatan tinggi? Jaminan pendidikan, hutang pendidikan dan lain2 lagi yang didepani oleh "orang muda" masa kini.

Sekiranya mana-mana pihak dapat memberikan kelegaan kepada mereka, pasti mendapat sokongan. Biarpun sekadar janji, paling tidak, anak muda ini mendapat sedikit rasa 'kelegaan'. Soal janji itu betul atau tidak tak siapa yang tahu bukan? Melainkan saat pengotaan janji tu dibuat/dilaksanakan.

Kalau diusulkan dengan mengkaji sejarah dahulu kala, rasanya, "anak muda" pada hari ini memang 'tak kuasa' dah dengan kaedah sebegini. Sejarah memang penting, tapi hakikat di depan mata dan jaminan masa depan yang bakal ditempuhi lebih harus diperhati.

At the end, sejarah tinggal sejarah... Masa depan???

-Razi-

Anonymous said...

Ini bukan soal rampas arak..

Ini soal ikut TELUNJUK DAP. Jadik KELDAI...

Anonymous said...

Ek eleh si bomo ni...tau la kau ikut mazhab PASngok.

PAS kena tarbiyah dgn DAP. Sbb tu laintipati perjuangan DAP maintain. Initipati perjuangan PAS semua ke longkang.

Bomo Siam said...

AllahSWT bayaq cash pd org2 yg kejam perangainya......

Contohnya....Hassan Ali!

Dpd senang lenang, ada kuasa, la ni, meroyan merata-rata tempat mintak simpati.

Dosa serang gereja & rampas arak, tuhan bayaq cash atas donia!

DAP bukan gelak pd Islam, depa gelak pd UMNU yg lebih jahil dari depa dlm hal hukum Islam!!!

Mmuuaahhahahaha...!!!

Anonymous said...

Oi bomoh,

Semata mata kerana Islam, pejuang Islam sanggup mati. Pasal RAMPAS ARAK PULANG BALIK menunjukkan PASngok takde telor.

Kalau dah tak boleh rampas ikut ajaran agama pasngok, kenapa dirampas?

Shah alam tu sape pegang? Mazhab pasngok mmg mengelirukan.

Anonymous said...

AllahSWT bayaq cash pd org2 yg kejam perangainya......

Contohnya....Hassan Ali!

Dpd senang lenang, ada kuasa, la ni, meroyan merata-rata tempat mintak simpati.

Dosa serang gereja & rampas arak, tuhan bayaq cash atas donia!

DAP bukan gelak pd Islam, depa gelak pd UMNU yg lebih jahil dari depa dlm hal hukum Islam!!!

Mmuuaahhahahaha...!!!


astagfirullahalazim....
merampas arak itu satu dosa?
muhasabahla diri.....

Bomo Siam said...

UMNU dianugerah keislaman olih 'perlembagaan' secara otomatik!

Ada org DAP yg dianugerahakan Islam dgn hati.

Mana yg lebih betul keislamannya???

Anonymous said...

Bagus...bagus...gelak la byk byk.
Dah terang usaha murtad berlaku. Ini pun nak dibela.

Gelak gelak..jgn tak gelak.
Astaghfirullah.... Jgn muka ko nnt keroh mcm anwar sudah.. Baru la dia ada geng..

Bomo Siam said...

Merampas arak & merempuh gereja cara Hassan Ali....sah satu dosa!!!

Anonymous said...

Kesian orang muda. Nak free PTPTN tapi kalau pelabur tak masuk, kerja pun takde. Ingat pelabur nak masuk ke bila tengok muka Nik Aziz tu atau pun Anwar yg sudah dichop sebagai chameleon dan lelaki tanpa wajah oleh barat. DAP pula rasist dgn perkauman dan ugama Islam semenjak 13 Mei.

At the end of the day, orang mahu negara yang makmur dan maju.

Anonymous said...

Aktiviti spin oleh bomo siam sedang berlaku. Jgn terperangkap.

Isunya kat sini. AWNWR IBRAHIM MUNAFIK. Pembohong penipu paling busat nombor wahid.

Anonymous said...

Rempuh dgn datang check kenapa orang islam ada dlm gereja masa berbuka puasa byk bezanya..

Spin bomoh siam..spin...

Anonymous said...

Oi bomoh siam cuba listkan siapa cina DAP yang masuk Islam dengan hati???

Cepat cepat aku tunggu.

Anonymous said...

Datang check kat gereja dikatakan rempuh.
Hmmmmmm....

Anonymous said...

List pertama..kroni lim kit sial anak beranak kot...

Bomo Siam said...

Murtad berlaku adalah kerana salah diri si murtad itu sendiri.

Si murtad tadi patut dihukum. Yg pi hukum pihak gereja tu....apasai???

Yg minum arak tu kenapa? Bukankah Islam dah melarang?

Kenapa dimarahi si penjual?

Tak pi solat Jumaat, nak marah majikan ka?

Woi mangkuk! Resign le.....!!!

Anonymous said...

Azan subuh pun teresa kok sudah berani pertikai..tak pernah pun betina DAP ni mohon maaf pada org Islam.

Hebat...cara PAS mentarbiyah DAP..

Anonymous said...

Bagaimana pulak dgn orang yg menyokong murtad plak?

Bagaimana dgn orang yg kata nak tutup kilang arak jika berkuasa tapi sampai sekrg ni tak tutup pun. Offer agi bagi besar?

Anonymous said...

Mana bomoh siam ni?? Aku nak tahu sangat ni sapa cina DAP masuk Islam dgn hati yang tulus mulus...

Anonymous said...

Bomoh spin, pegi gereja tu sbb dpt maklumat ada org islam yg berbuka puasa kat situ. Dan sah, mmg ada. Dan sah mmg tgh cuba dimurtadkan. Maghrib kat mana tu? Tarawikh kat gereja?

Ooo..ini ajaran pas ye?

Bomo Siam said...

3:16,

Skrg ni...insan ni dah muslimat PAS! Nama dia masih Lee chew Eng. Dulu, puteri DAP satu keluarga.

Nak kenai dia...mai pusat Perkim N.Tebal, Penang!

Anonymous said...

Dah surrender ke bomoh siam?? Mana list tu?? Kah kah kah....tong kosong rupanya. ASSHOLE!

Anonymous said...

Anon 3.21, aku pk dia nak letak lim guan eng. Kalau tak pun...teresa kok..
Ha....kalau tak pun eli wong yg sudah dipeluk erat nangis bersama sbb kantoi.

Bomo Siam said...

Hangpa pi la check dgn Perkim!

Statistik saudara baru, mana yg lebih ketara. Dari MCA. Gerakan or DAP.

Dan kenapa lepas Islam...depa pilih PAS???

Anonymous said...

Tu je buktinya? Ek eleh...aku pun boleh buat.

Insan itu namanya ng ching chong. Sekarang ini muslimin PAS.

Nak kenai dia meh pusat PERKIM N. Tebal penang!

Anonymous said...

Eh tadi kata orang DAP. Apasal pulak jadi orang Pas??? Nama betul atau saja taram?? Satu nama je hahaha

Bomo Siam said...

UMNU berdakwah dgn cara rampas & ceroboh harta benda org!

Bukan Islam makin meluat!

Bila bukan Islam sokong PAS, UMNU kata pAS peluk DAP!

Ada akai ka???

Kuah kuah kuah...!!!

Anonymous said...

Bomoh siam.....ko memang ASSHOLE!

Buang masa sapa layan ASSHOLE ni.

Bomo Siam said...

Spin ka, smash ka....

akhirnya aku berjaya heret jugakk....

kuah kuah kuah...!!!

Assalamualaikum!!!

Anonymous said...

Hang pi la check statistik saudara baru seantero malaya.
Majoriti.aku ulang, majoriti tidak bersama PAS pun...

Bila dia sedar seperti sekian ramai ahli PAS yg telah keluar PAS maka dia akan keluar..

Kenapa bila artis masuk PAS dia dijadikan bahan utama semasa ceramah dankempen?
Sedangkan sekian byk yg jadik ahli UMNO relax je..takde la nak tunjuk terer bagi ceramah sana sini kutuk artis sedang nama dia pun pakai nama artis jugak lagi....

Anonymous said...

Hahhaha...terlipat jugak kau bomoh oi....

Kalau masuk gereja nnt boleh jemaah dgn khalid gerja sesama ye..

Anonymous said...

Hahahahahahaha...

Ikut ajaran anwar ibrahim...tak boleh lawan..
Larikkkkk!!!!!

KEH KEH KEH KEH KEH....

BOMO jawa said...

BOMO SIAM

DULU NIK AZIZ KATA HARAM WANITA SERTAI MUSABQAH. AURAT.
SKRNG NIK AZIZ KATA WANITA BOLIH SERTAI MUSABAQAH.
DULU HIBURAN HARAM, SKRNG OK PULAK.
MAIB BOLA KERJA BODOH, SKRNG DIA BAGI RUMAH PULAK KAT APEX.
SEKEJAP HARAM, SEKEJAP HALAL !
CUBA BOMO SIAM FIKIR - al Quran BERTUKAR TUKAR ke .
ATAU NIK AZIZ PERMAIN ALQURAN.
ORANG MACAM NI PUN KAU KATA ULAMAK.
ULAMAK SIAM KOT !
PADA aku dia MUNAFIK !
APA KATA BOMO SIAM, MARI KITA TENGOK KOMEN DIA, CERDIK TAK...........

Otak geliga said...

bro GAP...kisah TGB & AI tu kisaaaaaaaahhhhh lama dah....yg sekarang berlambak2 penipuan Pakatan Hantu Haram tu bukan setakat yg tua gayut, yg bayipun terpedaya....hahahaha

yg lama2 ni org mudah lupa sbb yg baru2 ni pun "ramai" yg buat2 lupa, tutup mata sambil bersiul....lalalala...:)

rakyat "ramai" terkena Alzheimer sbb UMNO....ni bukan aku kata, tapi pencacai PR TOTOK yg gatal mulut nak kata....kahkahkah

Otak geliga said...

Galak bebenor si Musangka anak sepuluh berlakikan bomoh siam ni...hehehe

telatah sebahagian rakyat Mas menunjukkan suasana politik yg agak melucukan walaupun x boleh nak gelak....hehehehe

anyway...aku nak ucap SYABAS kpd Musangka sbb berjaya mengUSIK rakan2 pro UMNO/BN lari dr tajuk sebenar....:)

tapi akak zat penyokong UMNO dulu, kini & selamanya mana?....ada tukar jadual dgn Musangka ek???...kiut la dua orang ni...hehehe

Anonymous said...

Dunia politik ini memang pelik. Hari ini anak Tun Ghafar Baba, Tamrin, bukan main ligat lagi berkempen untuk Pakatan yang diketuai oleh Anwar.

Tukang Komen said...
This comment has been removed by the author.
Tukang Komen said...

Usaha memecah belah orang melayu adalah agenda DAP. Pas yg bebal telah diarah oleh boss untuk melaksanakan misi tersebut. Pas merasa bangga diberi kepercayaan oleh big boss. DAP memilih Pas kerana DAP tau pimpinan Pas bodoh dan Pas sendiri berjaya robek oleh Anwar hingga menjadi kuman(pro DAP) virus(pro syiah) dan parasit(pro aljuburi). Tak malu ke bila orang DAP kafir jerit 'takbiiir' sisesat sambut dengan Allahu akhbar? Jenis apa yg jadi tahap ini kalau bukan jenis yg dah diperbodohkan oleh kafir harbi.

DAP jauh lebih cerdik dari Pas.

Anonymous said...

ANON 6.56......................
AKUPUN HERAN LAH SI TAMRIN NI ,DIA TAK INGATKE ATAU TAK TAUKE APA YANG ANWAR BUAT PADA BAPAK DIA DULU?,,AKU RASA SEPATUTNYA ARWAH TUN GHAFAR NAMAKAN TAMRIN TU "TAMBORIN" AJA DULU,, APA2PUN ALFATEHAH UNTUK ROH ARWAH TUN,SEMOGA ALLAH TEMPATKAN DIA BERSAMA2 ROH ORANG YANG SOLEH.

Anonymous said...

Sbg org muda, aku x faham kenapa Anwar suka balun lubang taik. Nampak sangat tak normal

Servant of God said...

Bomo Siam said...

Rampas arak tu kerja org gila & bodo saja.......!

Apasai nak rampas arak hak org lain semata-mata kerana Islam?

Hukum mana dlm ALQuran yg sebut?

Patutnya cegah Islam minum arak melalui ilmu & tarbiah, bukannya dgn rampas harta benda org!

Islam mahzab mana nie....???

June 16, 2012 2:58 PM

------------------------

Bukankah merampas arak ini datangnya dari semangat PAS yang kononnya akan menegakkan syiar Islam pada saat mereka pegang tampuk pemerintahan?

Bukan ke pas yang dulu kata, "hari ni kita menang pilihanraya, esok tutup kilang arak!"

Eh, siapa yang kata tu? Aku lupa laa.. boleh sesapa tolong?

Apa pun, kamu kata rampas arak kerja orang gila & bodo?

Kau lupa, wahai manusia, yang semasa Hasan Ali bertindak sedemikian, dia mewakili pihak berkuasa yang sah.

Jadi kalau dia mewakili pihak berkuasa yang sah, apa yang kerja gila? Sebab akta takde? Kamu boleh gubal akta, takde hal. Buat setakat tahap Selangor sudah laa. Lepas tu enforce laa. Hari ni akta lulus, esok kuatkuasa.

Sebenarnya isu rampasan arak oleh Hasan Ali boleh kamu tangani dengan cara berbeza. Tetapi cara yang kamu pilih langsung tidak menguntungkan Islam. Malah kamu telah aibkan Islam, seolah-olah umat Nabi Muhammad tiada pendirian, seperti mereka amat senang diperkotak-katikkan si pemakan babi.

Dah orang pas bersetuju untuk membelakangkan Hasan Ali dan menyokong puak peminum arak.

Tapi, setelah korang jaja agama Allah pada samseng dan kafir harbi, kamu masih mahu mendabik dada kononnya kamu pejuang Islam?

Di mana maruah kamu, wahai manusia?

Jangan kamu cuba alihkan perhatian dengan mengatakan yang UMNO dah lama biarkan arak dijual di kawasan Melayu.

Wahai manusia, cuba2 lah kamu sedar sebentar dari tidur kamu tu.

Sudah berpuluh tahun UMNO secara lembut dan halus berdakwah kepada rakyat Malaysia. Jangan tak percaya. Kamu lihat era 60an dan 70an, tgk gambar lama2. Banyak gambar yang tunjuk orang2 yang sekarang ni haji dan lebai, tapi dulu bergambar atas skuter sebelum pegi layan pop yeh-yeh. Yang sekarang hajjah2 pun dulu ramai bergambar pakai gown, pakai kebaya punya laa ketat, siap ada yang posing konon buat tarian twist!

Tapi kenapa sekarang kesedaran Islam itu agak tinggi di negara ini? Memang laa ada beberapa kerat yang macam lina joy, tetapi secara amnya, kalau trend 60an dan 70an tu berterusan, sekarang nih liberal gila dah Malaysia nih. Macam Turki lah! Kenapa tak jadi macam tu?

Sebab pendidikan Islam diberi penekanan di bawah pimpinan BN atas nasihat UMNO. Kau nak sangkal ke? Haji dan lebai2 PAS era tu berapa ramai dorang tarbiyah? Merangkumi dari Bukit Kayu Hitam ke Pontian ke?

Orang2 pas memang tak guna. Tak tau apa yang disumbangkan kepada negara, cuma bantah itu bangkang ini dan pada masa yang sama kecapi kemakmuran yang terhasil daripada usaha orang lain. Kalau nak ikut dakwah cara pas, memang tak ke mana Islam kat Malaysia nih.

Kamu nak sangkal? Negeri mana yang paling banyak kes HIV kat Malaysia nih? Dan bermacam2 lagi benda jijik yang boleh kita dapati di kononnya serambi Mekah tu.

Tapi, Bomo Siam apa nak faham dari kata2 aku ni? Konon berkata tentang Islam, tetapi memilih nama samaran jenis orang yang mengambil upah untuk melakukan syirik.

Bijaknya. Indahnya iman kamu, wahai bomo. Naik kelu lidah aku kagum dengan kebijaksanaan dan dakwah kamu, wahai bomo.

Suka kamu subahat syirik yer?

Anonymous said...

GAP dari longkang mana fakta ko ni yang ANWAR pernah bertanding jawatan TP UMNO lawan Gafar Baba?

ko ni buta politik tapi nak ulas politik.... ANWAR tak pernah bertanding lawan GAFAR BABA dulu. Setahu akau dalam umnu ada sistem penamaan & percalunan dari Bahagian2 dalam jawatan2 utama parti. Jumlah percalunan yg mencukupi untuk membolehkan seseorang layak masuki pertandingan.... pada masa itu majoriti bahagian umnu mencalunkan ANWAR dan ada yg calunkan GAFAR untuk kekal dalam jawatana rebutan tersebut...... bila umnu inginkan PERUBAHAN ramai cadangkan ANWAR bertanding ... maka GHAFFAR terasa angin perubahan sebelum tiba saat bertanding... beliau akur akan kehendak majoriti ahli umnu ketika itu... beliau TARIK DIRI DARI BERTANDING.... maka ANWAR automatik menjadi CALUN TUNGGAL tiada sebarang pertandingan.... tanpa apa2 pertandingan ANWAR jadi TP UMNO ....ANWAR kotai perkataannya yg beliau tidak akan bertanding lawan GHAFFAR ................

Tuduhan GAP dan puak2 UMNO yg lain itu hanya PEMBOHONGAN & FITNAH semata2.......... jika ANWAR mau boleh didakwa dimahkamah nanti dibawah slandering act... kakkakka...

hari siapa yg BOHONG, siapa yg FITNAH?


rakyat sudah lali dgn merepek & meracaunya macai2 UMNU ini......

pru13 tolak UBN!

Anonymous said...

Mati pucuk,mandul,kote tak keras,bini ikut orang lain,bini terlalu kuat main,kondom bocor sebab kualiti rendah,keguguran,cerai berai,anak banyak,banyak bini,main kayu tiga dan pelbagai lagi masalah hidup,semuanya
adalah salah UMNO.Celako,celako,celako mu UMNO!!!Dikalangan kakitangan kerajaan yang ramai pro n.ajis dan al-juburit,hujah paling popular selalunya berkenaan i) kerajaan dah nak bankrap sebab duit dah tak ada ii)pendidikan dan banyak perkara lagi sepatutnya percuma kerana kerajaan banyak duit,simpan buat apa,ini duit rakyat,Petronas kaya,kereta proton patut jauh lebih murah lagi dan bla bla bla...(??????)

Servant of God said...

Anonymous said...

[...]

rakyat sudah lali dgn merepek & meracaunya macai2 UMNU ini......

pru13 tolak UBN!

June 16, 2012 11:38 PM

--------------------------

Ya! Sokong PR yang dengan mudah boleh mencipta bukti, termasuklah gambar2, dokumen2, pengakuan bersumpah, dan banyak lagi!

Sokonglah PR yang boleh bila2 masa tikam kamu dari belakang, tak kira tikam atas atau tikam bawah.

zat said...

Son of God

Dua bende nk komen..

1. UMNO bukan lah pencetus kesedaran Islam di Msia yg berlaku pd masa itu..kalu nk amik kredit sikit boleh la..tp byk faktor2 lain yg mempengaruhi kesedaran umat2 Islam terutama di golongan muda pd zaman itu..contoh revolusi di Iran, isu di Palestin, kebangkitan ABIM di bwh pimpinan Anwar Ibrahim malah pengaruh Al-Aqram pd ketika itu..malah aku ingat pd mulanya BN cuba utk menyekat cara berpakaian Islam di IPTA & di pejabat kjaan..tp selepas kemasukan Anwar ke dlm baru nampak perubahan di mana UMNO/BN mula mengikut aspirasi golongan melayu Islam ketika itu dgn program2 yg kau katakan..

2. respon kau kpd Anon 11:38 mcm org dh kena check-mate..skrang ni sibuk dgn kononnye salah-laku Anwar semasa dlm UMNO..bagi aku simple je..apa yg berlaku tk akan berlaku kalu tiada keizinan dr No 1 & sokongan dr bawahan..dan yg sokong ni yg bagi aku barah & sedang menerajui UMNO skrang ini...buat apa buang kudis kecik..kudis boleh ubat...baik hapuskan barah..

Anonymous said...

POLITIK KOLOT UMNO DIERA TEKNOLOGI SIBER!

modal politik macai2 umnu hanya mencarut..... mana bloger upahan UBN nak bincang / mau bincang/ reti bincang tentang amalan politik wang, rasuah & pemborosan dalam kerajaan sedang membawa negara kearah BANKRAP! Hutang kerajaan UBN sedang menghampiri 55% dari hasil negara LHDN ...... kerajaan masih berlagak kaya, sedangkan kebocoran ekonomi semakin meruncing!

Isu pembanjiran boroh asing yg melemahkan ekonomi melayu..... isu krisis sosial & jenayah semakin parah....... dadah, bunuh, culik, rogol, ceti ahlong, gangsterism, "under ground economy", tanah2 melayu terjual & hilang hak disingapura dan dikota2 besar.... isu penggunaan bahasa baku sebagai bahasa undang2 & bahasa ilmu.....


akhirnya .... perjuangan & pemikiran politik melayu umno menjadi sempit & bebal hanya sekitar fitnah & tohmah kepada tokoh2 melayu bukan UMNO yang menjadi ancaman kepada kedudukan ketua2 lanun & kapitalis UMNO seperti ANWAR, NIK AZIZ, HJ HADI, MAT SABU, TUAN IBRAHIM, MAHFUZ, SALAHUDDIN AYUB, HUSAM MUSA, KHALID SAMAD, AZMIN ALI, SAIFUDIN NASUTION, RAFIZI, ZURAIDAH, DLLL............

politik umno tak relevan lagi dengan melayu Islam diera masyarakat tamaddun Islam moden ini.......... pru13 ABU!

Anonymous said...

ANON 1239am
KESIAN AKU TENGOK KAU NI.
BACA HARAKAH, ROKET DAN SUARA KEADILAN SAHAJA.
JELAS TERTIPU BULAT BULAT.
NAMA AMA YANG KAU SEBUT TU PENUH DGN SKANDAL. DARI PECAH AMANAH HINGGA PERSENDA AL QURAN. SKANDAL SEX BANYAK BERLAKU PAD KEPIPIMPINAN PAS, TAPI DI MAAFKAN NIK AZIZ DAN TANAM CASE.
JANGAN JADI KATAK BAWAHBTEMPURUNG.......

Anonymous said...

RAJA PEMBOHONG, RAJA PENIPU, RAJA BERPURA PURA, RAJA FITNAH, RAJA RASUAH, RAJA BALUN ISTERI ORANG, RAJA BALUN JANTAN BETINA......ITU LAH ANWAR ALJUBURI MAHARAJA SEGALA MAHARAJA.....

Servant of God said...

zat June 17, 2012 12:30 AM,

Aku tak tahu siapa yang engkau maksudkan dengan Son of God (Anak Tuhan)

Takde aku nampak orang guna nama Son of God kat sini.

Aku malas dah nak tanya kau ni agama apa. Konon kau Islam, tapi benda2 yang kau kata kat sini memang macam orang yang cuba merosakkan akidah orang lain.

Tapi kalau kau sebenarnya bercakap ngan aku, maka aku nak kata kat engkau, suka hati lah kau nak kata aku macam kena check mate ke, chek mata ke, tak kisah.

Cara aku reply pada badut 11:38 tu sebab aku dah menyampah dan jijik pada orang PR macam dia dan kau.

Penjilat2 anwar hanya bermain persepsi. Dah fakta semua tak boleh guna, korang hanya berharap dapat menipu rakyat dengan tuduhan2 kosong yang diulang2 untuk memberi persepsi itulah kebenaran.

Kalau korang betul ada fakta, persembahkan laa. Mana fakta scorpene? Takde, bukti fabricate.

Mana jam omega?

Mana jam omega oooii?

Mana itu jam, wahai manusia pendusta?

Dan mana lagi berbakul2 bukti yang ketua korang ada?

Mana?

Kau boleh spin kau suka camne zat. Tapi rakyat melihat apa kau dan aku tulis kat sini, dan aku pasti ramai sangat yang menunggu anwar beri bukti yang kukuh.

Solid evidence. Faham tak?

Berkenaan polisi Islam UMNO, memang waktu itu banyak faktor, wahai manusia. Itu aku tidak sangkal.

Tetapi, zaman itu bukan zaman internet. Kalau polisi kita tidak baik, orang takkan tahu pun revolusi Iran terjadi, faham tak?

Bekenaan al-Arqam, sekali lagi kamu menunjukkan yang kamu ni agak jahil agama, wahai zat. Aku pun jahil agama gak, tetapi tahap kamu ni bukan setakat diri kamu rosak, tapi kamu merosakkan orang lain.

al-Arqam tu ajaran sesat, faham? Kalau polisi agama kerajaan BN tidak baik, maka al-Arqam itu tentu masih hidup makmur menyesatkan orang Islam kat Malaysia nih.

Dari mana datangnya kesedaran orang Islam Malaysia untuk menolak kesesatan al-Arqam? Dari polisi kerajaan yang menegakkan syiar Islam laa, wahai manusia.

Tak payah kau sebut pasal Abim. Abim ni tidak laa sebesar yang kamu gembar-gemburkan. Di Sabah orang tak tau Abim tu buat apa, tapi kesedaran agama jugak meningkat kat sana.

Kau jangan nak temberang laa zat. Abim tu takde impak kat Sabah, tapi kerja2 mubaligh kristian dapat diseimbangkan dengan usaha2 pendakwah Islam.

Sebagai contoh betapa saikonya mubaligh2 ni buat operasi: budak2 sekolah menegah diajar supaya buat prayer group di dalam kelas pada waktu persekolahan biasa.

Contohnya, semasa ada free period ataupun lepas sekolah, budak2 ni akan buat prayer group sesama sendiri. Lepas tu ajak budak2 Islam! Aku lihat dengan mata kepala aku sendiri, wahai manusia tak guna, jadi jangan laa kau perasan yang ketua kau tuh konon besar sangat impaknya.

Kalau takde usaha kerajaan, bersama faktor2 lain termasuk pendakwah2 yang dibawa masuk dari Indonesia dan Filipina, entah dah jadi apa kat Sabah tu.

Aku tinggalkan kau untuk cuba memainkan persepsi rakyat, zat. Aku harap kau gagal sebesar-besar gagal, sebab aku pun benci bila ada orang cuba memperbodohkan aku sebagaimana kau cuba memperbodohkan pembaca di sini.

Kepada pembaca yang lain, diharap buka mata dan lihat yang penjilat2 PR hanya bermain persepsi.

Tolak mereka, tolak pemimpin PR mereka.

Anonymous said...

hujah bomo.ni lemah...nmpk dia tangkap muat je...

Servant of God said...

Anonymous said...

POLITIK KOLOT UMNO DIERA TEKNOLOGI SIBER!

modal politik macai2 umnu hanya mencarut..... mana bloger upahan UBN nak bincang / mau bincang/ reti bincang tentang amalan politik wang, rasuah & pemborosan dalam kerajaan sedang membawa negara kearah BANKRAP!

[...]

politik umno tak relevan lagi dengan melayu Islam diera masyarakat tamaddun Islam moden ini.......... pru13 ABU!

June 17, 2012 12:39 AM

--------------------------

Komenter hingusan macam kau yang masuk ke GAP ni ajak berdebat dah tak terbilang ramainya.

Tapi semua masuk jek berdegar2, tapi bila diaju soalan mudah sekalipun, terus menyepi.

Jadi apa perlu kami layan kamu? Kalau betul kamu ada argumen kukuh, karanglah baik2 dan persembah kepada kami.

Kalau setakat copy paste tuh, tak payah yer.

Jangan risau, kami pun cintakan kebenaran. Jika kamu ada kebenaran, hidangkanlah.

Tapi, aku mengaku aku tak tahu semua fakta. Kalau kau sanggup dapatkan feedback dari pembaca2 yang lain, marilah kita bincang.

zat said...

Servant of God

Kau ni aku kesian la..kalu diam nnti org kata kau bodoh..tp bil kau dh buat komen org tau kau mmg bodoh...

apa bende kau meroyan ni..aku tak kisah la ABIM tu popular ke tak..but UMNO jgn la claim hangpa pencetus kesedaran Islam..buat aku nk tergelak..

masalahnye kau ni aku rasa anggap UMNO tu mcm tuhan...utk kau nothing can happen dlm msia ni kalu bukan sbb UMNO..skrang baru aku paham apa maksud God dlm nama kau tu..

kau tau tak masa aku kecik2 dulu sekolah aku sebelum rehat mesti kena berdiri baca doa utk Jesus Christ...aku ikut je...time tu Jesus pun aku tk kenal sapa..tp aku respect arwah nenek aku...dia ckp takpe kalu kena ikut tapi kita jgn percaya dah lah..sampai skrang seteruk2 aku sesusah2 aku tk pernah terpikir nk murtad..point aku ialah cermin diri kita dulu...bagi aku la nk jaga agama ni ada cara dia..kena juga respect orang & yg penting bagi aku jgn pecah-belahkan negara..

Servant of God said...

Hai, penjilat PR macam ni laa perangai.. dah sendiri yang empunya masalah, dorang pun tuduh orang lain mempunyai masalah tu. Diri sendiri bebal, tuduh orang lain bebal.

Zat, kamu yang tak pernah nak jawab soalan aku secara head-on, kamu yang tak sudah2 spin, kamu yang bila tak dapat jawab terus lari, kamu ada hati nak kesiankan aku, kata aku bodoh?

Suka hati kau laa, labu. Takde jadi kurang apa2 kat aku.

Kamu sebut yang kamu tak kata Abim tu popular ke tidak? Masya Allah, wahai manusia. Aku berkata tentang faktor2 yang boleh mengubah pendirian seluruh masyarakat dalam negara ini, tentulah faktor2 yang besar yang boleh mengubah pendirian. Faktor kecil, lebih susah laa nak hasilkan perubahan pada peringkat nasional.

Jadi kalau kau tau Abim tu tak popular ataupun besar, kenapa kau sebut jugak Abim dalam menjawab soalan aku? Kau yang tak faham apa yang dibincangkan, kau kata aku bodoh kaa?

Tentang UMNO macam Tuhan ni... itu ungkapan engkau. Aku tak tau kenapa kau boleh sampai ke situ. Tetapi yang aku nampak di sini, nyata sekali kau tak faham apa tanggungjawab pemimpin.

Zat, kau faham tak hanya dengan kepimpinan yang jitu barulah kita boleh dapat hasil yang sekata? Walaupun UMNO tidak sempurna, tetapi alhamdulillah kesedaran Islam meningkat secara amnya agak konsisten di seluruh Malaysia, walaupun nyata ada tempat2 yang peningkatan ini di bawah purata. Perlu aku nyatakan di sini, ini hanyalah pemerhatian aku secara am dan tidak saintifik, berdasarkan pergaulan aku.

Cuma aku tak tahu kenapa kat Kelantan banyak sangat HIV, rogol, bla bla bla berbanding negeri2 yang lain. Kenapa ye?

Aku ulangi. Ketua menentukan rentak pengikutnya.

Zat, kau kata kau rasa akidah kau agak OK laa. Ko takde rasa nak murtad. Alhamdulillah.

Tapi zat, setakat ni apa yang aku lihat pada kau, berdasarkan kata2 engkau kat ruang komen ni, kamu tak kisah pemimpin kau romen siapa, kamu bagai tidak melihat perlunya untuk membezakan mana satu ajaran Islam sebenar dan mana yang sesat, kamu lebih cendurung terhadap fahaman liberal, dan macam2 lagi.

Kalau aku jadi kau laa kan, aku akan muhasabah diri aku. Macam banyak yang tak kena tang akidah.

Itu kalau aku laa kan...

zat said...

Servant of God

Letih woa dok taip nk bagi kau paham..kau dok kata aku tk jwb soalan kau..so conclussion aku pasal diri kau ni samada kau tk mau terima bila ada org boleh counter tomahan kau ataupun KAU PUN SENDIRI TAK PAHAM SOALAN KAU !!

the problem dgn kau ni ialah kerana ketaksuban kpd 'GOD' kau smpai kau hanya nampak apa yg kau nk nampak..kau kata pemimpin aku beromen pemimpin kau pun beromen..kau kata pemimpin aku rasuah pemimpin kau pun rasuah..

kau hanya tgk yg baik dlm pihak kau & keburukan pihak lawan lepas tu kau melalak...jitu apa bende jitunya..kes songlap ada jugak...hutang negara makin bertambah..apa definasi jitu kau?

org yg menyokong PR ni kerana ingin satu harapan baru utk perubahan.. org dh give up dgn BN..adakah bila PR memerintah akan lebih baik.. jawapan nya AKU TAK TAHU...takde sapa boleh kata ya atau tidak..tapi kita tak perlu takut utk melakukan satu perubahan utk diri kita dan generasi akan dtg..

Melayu Perak said...

zat.....

hutang negara tak bertambah dok macam tuh lah....

apa nak takut nye export negara bertrillion boleh bayar punye....
ervemot 10
kalau kau tengok hutang singapork lagi ngeri....

kalu kita dah selesa sekarang buat apa nak tukar kerajaan...????

apa ko sekarang teruk ke...???tak makan ke....????

zat said...

MP

selesa? ye lah kalu bandingkan dgn Myanmar, Laos dll..jgn complacent.. kita patut nk lawan Korea, Spore & Japan..
kita meminjam utk finance project yg overpriced..finance projek yg in the end terbengkalai..project yg low quality..skrang ni pulak meminjam utk bagi handouts..apa ni?
its ok kalu u rasa u 'selesa' dh skrang..tp ada juga org yg mcm aku berfikir yg kita sepatutnya can do better..yg kita selama ni dh been short-changed..

Servant of God said...

Zat yang bijak bistari,

Memang UMNO tidak sempurna. Ada kami kata sempurna? Tidak. BN juga begitu.

Tetapi walaupun apa jua kepincangan yang ada pada BN dan UMNO, masih ada harapan diperbaiki.

Dalam UMNO dan BN proses pembaikan boleh dijalankan kerana hidupnya demokrasi. Bila sistem demokrasi hidup, baru laa kehendak pengikut2 marhaen kat bawah nih ada harapan untuk diterjemah menjadi realiti.

Kau sendiri jadi saksi yang dalam UMNO dan BN boleh wujud perbezaan pendapat. Kau cuba jual perbezaan pendapat ini sebagai pertelingkahan, padahal inilah sistem demokrasi yang sedang hidup. Inilah harapan orang2 kecik kat bawah ni untuk menghasilkan pembaharuan di peringkat atas.

Nak harap PR? DAP parti anak beranak. PKR pun sama, malah lagi hebat kroni dpd UMNO. Parti sukan memang buang masa laa kan.

Jadi kalau PR camtuh, ada hati nak bawa pembaharuan? Dalam PR boleh ke beri pandangan yang bertentangan?

Hasan Ali lantang dalam Pas, kena tendang.

Tunku Abdul Aziz tak setuju ngan bersih kena tendang keluar DAP.

Zul Nordin tak mahu palsukan bukti untuk Anwar kena terajang keluar PKR.

Pulak dalam PKR ada satu orang boleh tolong pangkahkan kertas undi berpuluh-puluh orang lain dalam pemilihan parti?

Apa ni? Demokrasi ke ni? Boleh ke pembaikan dilakukan dalam PR kalau apa jua lagu yang berlainan irama terus dinyahkan?

Kau nak kutuk aku, dipersilakan lah zat. Kutuk laa intelek aku. Buatlah sebanyak mana.

Yang aku minta daripada kau ialah supaya kau lihat betul2 ketua2 yang kamu agungkan tu, orang2 yang kamu minta rakyat Malaysia pilih untuk gantikan BN dan UMNO tu, mereka adalah lebih teruk daripada orang paling teruk dalam BN sekarang.

Kau kata UMNO korup, tapi Azmin duit berjuta tu dari mana?? Takkan itu pun tak nampak??

p/s: Henti2kanlah kata yang kami anggap UMNO tuh God. Kami tak pernah kata. Aku takut kamu kufur.

Servant of God said...

zat said...

MP

selesa? ye lah kalu bandingkan dgn Myanmar, Laos dll..jgn complacent.. kita patut nk lawan Korea, Spore & Japan..
kita meminjam utk finance project yg overpriced..finance projek yg in the end terbengkalai..project yg low quality..skrang ni pulak meminjam utk bagi handouts..apa ni?
its ok kalu u rasa u 'selesa' dh skrang..tp ada juga org yg mcm aku berfikir yg kita sepatutnya can do better..yg kita selama ni dh been short-changed..

June 18, 2012 1:38 AM

-------------------------

Ooo.. pandai kau pilih Korea, Singapore dan Japan yer?

Kenapa kamu tidak pilih Perancis? Itali? Negara2 ini berpendapatan tinggi dan cukup indah, tetapi mengalami pelbagai permasalahan yang kita sekarang tidak alami dek kerana kekuatan fundamental kita.

Eh zat, kamu sebut singapore tuh, kau tak tau ke, bila ekonomi di kawasan kita nih menjadi perlahan, dia laa yang paling dulu rugi. Peniaga2 dia bankrap, syarikat2 tutup, pekerja2 hilang mata pencarian. Kau tau tak? Ini semua sebab singapura menerima pelaburan cecair (liquid investments), dan bila nampak cam nak gawat saja, pelabur2 asing yang merupakan punca dana pun cabutlah. Yang tinggal, habuk.

Di Malaysia, kita lebih mengutamakan pelaburan berbentuk fizikal. Kilang2 yang mempunyai peralatan canggih manggih adalah kesukaan pentadbir ekonomi kita. Sebabnya, bila gawat berlaku, pelabur2 asing mungkin boleh lari, tetapi aset2 tetap ini tetap boleh digunakan orang2 Malaysia, walaupun terpaksa dijual kerana gawat.

Jadi jangan nak bangga sangat laa ngan orang2 asing. Malaysia telah membina acuan kita sendiri untuk berdaya saing di peringkat global.

Aku harap rakyat Malaysia sudi bersyukur bersama2 aku yang kita boleh mencapai benda yang hebat nih.

zat said...

Servant

Tolong paham betul2...aku tak kata PR tk korup..aku kata dua2 ada kelebihan & kelemahan...paham? ni yg aku kata kau hanya nampak apa yg kau nk nampak...servant...servant..

Kedua, membanding diri kita dgn org lain bukan bermakna kita mengagung..kalu nk maju kena selalu buat perbandingan...kalu tak makna kita buat utk syok sendiri..knpa tak Perancis dll? jgn target tinggi sangat la..capai yg bawah2 dulu..kita pun nun jauh ke bawah..sbb slogan parti pun dulu kini & selamanya..so mcm ni lah kita dulu kini & aku tak mau selamanya...

Servant of God said...

zat said...

Servant

Tolong paham betul2...aku tak kata PR tk korup..aku kata dua2 ada kelebihan & kelemahan...paham? ni yg aku kata kau hanya nampak apa yg kau nk nampak...servant...servant..

Kedua, membanding diri kita dgn org lain bukan bermakna kita mengagung..kalu nk maju kena selalu buat perbandingan...kalu tak makna kita buat utk syok sendiri..knpa tak Perancis dll? jgn target tinggi sangat la..capai yg bawah2 dulu..kita pun nun jauh ke bawah..sbb slogan parti pun dulu kini & selamanya..so mcm ni lah kita dulu kini & aku tak mau selamanya...

June 18, 2012 10:55 AM

--------------------------

Zat, serious aku tak pernah nampak kau ngaku yang PR tuh korup. Aku dah cuba sedaya upaya, aku tak boleh nak ingat yang kau sekalipun kata PR tuh ada unsur korupsi. Mungkin memori aku nih tak kuat, tapi aku rasa benda camni aku akan ingat, insya Allah.

Malah, jauh sekali kau nak kata UMNO ada kelebihan. Yang aku ingat, dan memang aku suka baca komen2 kamu zat, kamu hanya memaparkan UMNO sebagai organisasi yang dah tak guna. Itulah sebab kau nak orang pilih PR kan?

Sayang sekali PR pun busuk jugak. Malah ada orang yang mengatakan lebih busuk dpd UMNO.

Jadi, izinkan aku membuat nota di sini yang inilah pertama kali aku tengok kamu kata UMNO ni ada jugak kebaikannya. Bersejarah ni.

Aku nampak hanya apa yang aku nak nampak? Hahahaha Aku juga boleh nampak apa yang kita semua tidak nampak, seperta jam omega.

Zat, berkenaan singapura, pada aku ia bukan satu contoh ekonomi yang boleh kita ikuti. Itu sebabnya aku langsung tak ambil singapura sebagai contoh. Kita lihat saja bagaimana dalam mengejar kekayaan, betapa banyak yang singapura korbankan.

Sekarang, oleh kerana kekurangan rakyat jelata sendiri, kerajaan singapura terpaksa import rakyat dari hong kong dan china untuk jadi warganegara. Perlu kita sedar yang kekurangan rakyat ini adalah hasil polisi singapura yang mengejar akademik, pangkat dan wang secara sangat agresif, sampai kadar kelahiran mereka jatuh sangat teruk.

Ini belum lagi kita sentuh tentang nisbah2 pelaburan di singapura untuk melihat bagaimana posisi kewangan singapura.

Jadi, janganlah ambil singapura sebagai contoh.

Kau tak mau UMNO selamanya, suka hati kaulah. Kamu pilihlah ketua2 yang belum dapat pegang negara pun dah menipu sakan.