Sunday, July 15, 2012

OOOII MELAYU ! PAS NAK JADI PEJUANG MELAYU ?!



macam macam janji pas nak tolong melayu.
macam macam janji pas nak martabatkan melayu.


flyers ni pulak datangnya dari pas shah alam.
ahli parlimen kalid gereja.


pas nak pertahan dan pejuangkan hak melayu ?


PTUUUUUUUIIIHH !


isu DUMC pun kau boleh pecat melayu yang nak pertahankan akidah melayu !

160 comments:

Anonymous said...

Yang buat aku heran.... macam mana nak highlight manisfesto itu jika bilangan kerusi ditandingi lebih kecil dari rakan subahat... itu pun belum tentu semua dimenangi..... at last.... ranap Melayu, ranap Islam... ranap Raja Melayu....

Anonymous said...

Pelakon Adam Hamid pula sertai PAS





Anis Nazri,

15 Jul 2012




KUALA LUMPUR: Pelakon dan pengarah muda, Adam Hamid menyerahkan borang keahlian PAS kepada Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, malam tadi.

Borang keahlian itu diserahkan beliau pada program Himpunan Hijau ke Putrajaya peringkat Wilayah Persekutuan, di Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru.

Adam, yang berlakon dalam filem Pontianak Harum Sundal Malam (1), dan Bujang Senang itu menyerahkan borang keahliannya di hadapan kira-kira 2,000 hadirin yang menyertai himpunan tersebut.

Pengarah drama Bella, Jelatang, Rahsia Biarlah Rahsia itu juga turut disarungkan baju T Hijau Menuju Putrajaya, selain dikemaskan dengan mafla PAS.

Penyertaan Adam dalam PAS itu disambut dengan tepukan dan laungan takbir daripada hadirin yang memenuhi padang di kelab bersejarah itu.

Sementara itu, pentas ceramah malam tadi dipenuhi dengan ucapan-ucapan semangat daripada pemimpin PAS dan tokoh-tokoh seperti bekas pemain bola kebangsaan, bekas pegawai kanan kerajaan dan bekas tentera.

Dalam masa sama, pelancaran Pertubuhan Sekretariat Kebjikan Bekas Angkatan Tentera (Kerabat) peringkat Wilayah Persekutuan disempurnakan pengerusinya, Ahmad Nazari.

Selain itu, pelancaran Himpunan Hijau menuju Putrajaya peringkat Wilayah Persekutuan turut dilancarkan dengan pelepasan belon dan percikan mercun dan bunga api yang ditaja oleh seorang penyokong PAS.

Selain ceramah, sebuah puisi 'Kulihat Hijau' turut dideklamasikan Ketua Pemuda PAS Malaysia, Ustaz Nasruddin Hassan yang memukau para peserta himpunan.

Program tersebut berakhir kira-kira jam 12.30 malam.

Sebelum itu, pada sebelah pagi, PAS Wilayah Persekutuan turut melancarkan Himpunan Hijau menuju Putrajaya di Putrajaya dengan pelepasan konvoi bermotor Ekspresi Anak Muda ke Putrajaya.

Anonymous said...

eloq gali kubur siap siap la PAS PIS PUS....buat malu betul la berpolitik macam org mabuk ni..masa mabuk cakap lain dah hilang mabuk cakap lain.... weii bomo......ni tadi hang terhegeh sebut pasai artikel 153...la ni pas plak nak pertahankan artikel tersebut... sian hang bomo... hang pun gali la kubuq siap siap......

Anonymous said...

maka seorang lagi pelakon mendapat tiket untuk menyaksikan syurga.... take beer!!!!!!

mohd. natar said...

... Bagaimana PAS nak memperjuangkan kepentingan Melayu dan Islam jika ketua ketuanya pun :-

.tidak bangga menjadi seorang Melayu.

.memperlekahkan kebesaran junjungan besar Nabi Muhammad SAW.

.memecah belahkan perpaduan Melayu dengan amanat sonsangnya.

.mengkafirkan sesama Islam.

.mencerai beraikan suami isteri Melayu.

.mewujudkan situasi dua imam.

.dan banyak lagi yang menyakitkan hati orang orang Melayu.

Niat mereka itu hanya layak jadi bahan lawak jenaka dan sesuai untuk dipentaskan di rancangan Karoot Komedia sahaja...

Anonymous said...

elok sgtlah tuh...bagus gak PAS cita2 nak selamatkan Bangsa Melayu dan warisan bangsa melayu dgn bersandarkan Islam sebagai tunjang.....

nak harapkan UmNOK(baru) a.k.a mamak, tak boleh diharap langsung....asik pikir tembolok sendiri jeeee....nak plak sekarang nie ramai kaum mamak dlm UmNOK(baru), lagi laaaaa.....contoh utama, Mahathir mamak Kutty...anak jadi tokey arak pon tak kisah....melayu dlm umNOK(baru)duduk tepi diam2 yeee....

Anonymous said...

Sabda Rasulullah SAW :

Sesungguhnya selepasku ini akan adanya para pemimpin yang melakukan kezaliman dan pembohongan. Sesiapa yang membenarkan pembohongan mereka dan menolong kezaliman mereka maka dia bukan dariku dan aku bukan darinya dan dia tidak akan mendatangi telaga (di syurga) dan sesiapa yang tidak membenar pembohongan mereka dan tidak menolong kezaliman mereka, maka dia dari kalanganku dan akan dari kalangannya dan dia akan mendatangi telaga di syurga.

(Kata al-Haitami: Hadith ini diriwayatkan oleh oleh Ahmad, al-Bazzar dan al-Tabarani di dalam al-Kabir dan al-Ausod . Para perawi salah satu sanad al-Bazzar dan Ahmad adalah para perawi Sahih al-Bukhari)



AMBANG LENYAPNYA KEBONGKAKAN UMNO & macai2nya... UMlaysia, berita harian, RTM. TV3 ..... serta bloggers upahan.....

hamPAS meliPAS said...

Puak khawarij kalau bercakap tak ada org lain dlm dunia ni yg betul, melainkan dia saja yg betul.

Yg dia berketuakan peliwat yg rendah akhlak dan perosak ummah tu tak pulak dia sedar.

Anonymous said...

MELAYU JAHILIYYAH

selagi yg segelintir melayu taksub umno masih kuasai minda tahyul melayu tu.... selagi tu melayu akan LEMAH,....

sama seperti Aceh bila abaikan Islam, begitu juga Arab yg dikuasai sekular & assobiyyah, maka mereka lemah sampai hari ini.... sedang Rasulullah tanggalkan baju asobiyyah Arab dan Arab berjaya dengan ISLAM!

tinggalkan kepalsuan perlembagaan lord reid 153 tu... yang SUSTAINABLE adalah ISLAM, ALLAHU AKBAR!

KUASA POLITIK ISLAM

lihatlah diMesir sekarang, bila politik diisi dengan roh Islam ... Israel macam "kekecutan".. dahlah Iran dibawah payung Islam tidak dapat 'dikawal' lagi oleh USA/Israel ..... andai kata Syria & Iraq mengikut jejak politik Iran & Mesir .....sudah tentu KEKUATAN UMAT ISLAM akan lebih terserlah lagi .... tapi malangnya hampir semua negara umat Islam adalah dikuasai oleh boneka sekular Barat/ kapitalis USA/ zionis Israel!!!

jutaan darah dan nyawa umat seluruh dunia telah diragut kejam oleh para boneka sekular Barat/ kapitalis USA/ zionis Israel ni ... boneka secular @ munafikin moden ....................... HUTANG DARAH TETAP AKAN DIBICARA DI YAUMUL MAHSYAR nanti!

Anonymous said...

klu ngkau pun kat kedudukan mcm diaorang nkau pun isi tembolok ngkau ngan mak bapak ngkau. apa ngkau malaikat ke

Anonymous said...

hutang ngkau nk bayar macam mana

hamPAS meliPAS said...

Yg kuat mengata UMNO tu pasal dia tak dapat kuasa, kalau tidak contoh mcm apa yg terjadi kat Selangorlah jadinya.

Kalau Anwar songlap RM3 bil. mungkin dia akan pecahkan rekod, belasah RM10 bil pulak, macam si Gagap kat Selangor tu tengah cuba usahakan.

"Paku dulang paku serpih, mengata orang AKU (khawarij LGBT) yg lebih."

Anonymous said...

Khawarij-kah orang Islam dari PAS, PKR, dan lain-lain bila menolak persengkokolan dengan kemungkaran dan kezaliman UMNO selama ini? Anti-perpaduan-kah PAS, PKR bila tidak mendokong pengkhianatan UMNO?

Penggunaan definisi ‘khawarij ‘terhadap bukan UMNO dalam konteks politik UMNO amatlah meragukan kejujurannya!
(Nota: kaum khawarij adalah golongan pelampau bidaah /ghuluw yang memisah diri dari jamaah Islam & kepimpinan khalifah Islam di Negara yang berperlembagaan Syariah)

Pentafsiran dangkal sesetengah ilmuan Islam UMNO terhadap perjuangan PAS menolak kepimpinan UMNO sebagai ‘anti-perpaduan’ atau ‘anti-pembangunan’ dengan perumpamaan kaum khawarij yang menginkari terhadap Kepimpinan Khalifah Kerajaan Islam dizaman Sayidina Ali bin Abi Talib KWJ adalah merupakan kecuaian intelektual serius dan semangat khurafat assobiyyah yang mendalam. Apakah kepimpinan sekular assobiyyah feudo-capitalist UMNO hari ini setaraf dengan Kepimpinan Khalifah Kerajaan Islam Sayidina Ali bin Abi Talib KWJ? Golongan yang memiliki ilmuan Islam dalam UMNO perlu muhasabah prinsip perjuangan mereka yang ‘gigih’ membela dan mempertahankan kepimpinan pasik UMNO itu! Apakah sesuatu yang syarie membiarkan diri diperkudakan oleh ketua2 pasik & zalim UMNO untuk menentang arus perjuangan dan kebangkitan Islam selama ini?

Anonymous said...

Dosa menyokong PAS kerana bersubahat dengan kafir untuk menjatuhkan kuasa politik Melayu/Islam.

Anonymous said...

444
HADIS TU MACAM DITUJUKAN PADA PAS JE...........
CUBA KAJI BETUL BETUL, FAHAM KAN BETUL BETUL.
SIAPA YANG MENZALIMI RAKYAT KELANTAN.

usin said...

12 janji? satupun tok guru hang tk akan setuju sebab depa bukan minat dan bangga jadik melayu. toksah nk cong la wei khalid samad, hangpun bukan rajin sgt tunai janji. tanya org shah alam laaa...

Anonymous said...

Anon 4.54
ILMU HANG TAK CUKUP.
PI SAMBUNG BELAJAQ BALIK.

Anonymous said...

Mereka yang menyertai PAS adalah kerana menyangka PAS adalah Islam. Kesilapan PAS memperalatkan Islam untuk kepentingan politik menjadi bertambah keliru apabila mereka menganggap menyokong PAS bererti menyokong Islam tetapi mereka tidak sedar bahawa rosaknya Islam kerana dipolitikkan oleh PAS. Lihatlah apa yang telah PAS lakukan terhadap Islam. Fikirkanlah

Anonymous said...

anon4.54
AKU ORANG ISLAM .
AKU ORANG MELAYU AKU ORANG UMNO.
AKU SOLAT,SYAHADAH,PUASA, HAJI DAN BAYAR ZAKAT.
AKU BERZIKIR PADA TUHAN, DAN BERTAKWA DENGAN NYA. AYAT AYAT QURAN MAINAN BIBIRKU.
APA YANG KAU MERABAN ? ENGKAU Islam APA.
ISLAM PAS, ESOK UNDI TERUS MASUK SYORGA.?
ALLAH KURNIAKAN KITA OTAK INTUK BERFIKIR........
DAN CARA BERFIKIR IKUT INPUT PADA OTAK.
TULAH BACA HARAKAH MACAM BACA KITAB !
MANA BOLIH BERFIKIR DGN BIAK........
SESUNGGUHNYA ALLAH ITU MAHA MENGETAHUI.

KAT BAHALOL NAMANYA.

hamPAS meliPAS said...

Bacalah, fahamilah, hayatilah, tafsirkanlah wahai rakyat Malaysia sekelian 12 janji2 PAS Selangor, yg ketua no 1 nya terang2 mengaku tidak bangga dan macam menyesal Tuhan lahirkan dia dalam keluarga Melayu Islam, bolehkah kita mempercayainya?

Pastinya tidak. Jangan kita sesekali terpedaya dgn janji2 puak2 ini, krn mrk TIDAK PERNAH dan TIDAK AKAN menunaikan apa2 janji pun selama ini. Lidah mrk bercabang-cabang ...

Sebab itu "doa pecah perut" mrk tidak pernah ditunaikan Tuhan, krn mrk ingat Tuhan boleh diperbodohkan, mcm penyokong2 mrk, dgn serban jubah dan janggut.

Utk kita lebih faham lagi tentang perkara ini, rajin2lah kita membaca Hadis2 Berkenaan Akhir Zaman ...

Anonymous said...

Mereka yang mengeji UMNO mengisi tembolok tu tak terfikir ke yang tembolok Pemimpin PAS telah diisi penuh dengan wang haram dari projek. Di Kelantan berapa banyak projek disonglap, Di Kedah pun sama. Di Selangor pun apa kurang, malah lebih teruk. Jika UMNO/BN buat begitu dah lama Malaysia muflis. Rakyat tidor dibawah jambatan. Ini tidak rakyat Malaysia hidup senang lenang termasuk penyokong PAS, PKR dan DAP. Sedarlah diri wahai pecacai PR

Anonymous said...

AKU PUN BACA QURAN, AKU BACA HADIS.
AKU BACA UTUSAN MALAYSIA, HARAKAH, THE ROCKET, STAR SUARA KEADILAN, BACA DI INTERNET.
MEMANG AKU RAJIN MEMBACA.
APA YANG AKU BACA JADI INPUT KEPADA OTAK AKU, DAN DARI SITU PENDIRIAN DI BUAT.
KALAU KITA LEBIH MEMBACA HARAKAH, OTAK AKAN TERKUNCI KERANA LAPORAN BIAS. BANYAK EXAGGERATION, DAN UTUSAN BANTU UNTUK
MENGIMBANGKAN BERITA.
BUKALAH MINDA, THE MORE YOU READ THE MORE WILL YOU BE KNOWLEDGEABLE OF CURRENT EVENTS.
BE OPEN MINDED, JANGAN TAKSUB.
YANG BETUL TU BETUL, YANG SALAH TETAP SALAH. DAN YANG BENAR TU MEMANG PAHIT UNTUK DI TELAN.
HIDUP MELAYU, HIDUP ISLAM, BERSATU DEMI UKWAH ISLAMIYAH....................

Anonymous said...

Oi ahlul agama PASNGOK sekalian alam,

Hangpa cakap baguih no? PUNG PANG X2 bergegaq bumi berhayun teluq lebai TAPI malang sungguh hangpa pikiaq pakai kepala lutut.

Hangpa cakap nak tegak Negara Islam, TAPI bila kena sergah dgn Cina kapiaq DAP teluq hangpa jadi kecut, terus tukaq jadi Negara Kebajikan.

Hangpa cakap Israel musuh Islam TAPI duk sokong teluq Anwaq babi Israel LGBT & Hindu Ambiga siap pakai baju kunin taik tangkap gambaq ramai2 dalam masjidil Haram dgn bangganya! Bangga jadi keldai kapiaq.

Itu baru 2 crita. Banyak lagi kalau nak. Macam tu pun berani hangpa panggil diri hangpa orang Islam lagi?

hamPAS meliPAS said...

Melayu2 PAS dan PKR tu terlupa mrk hidup senang lenang selama ini pun dibawah pemerintahan UMNO/BN.

Krn terlalu senanglah skrg ni mrk mahu pulak berkuasa. Tak salah, kalau betul caranya. Tunjukkan kelebihan dan keupayaan.

Puak2 bangang ni pulak apa yg dibuatnya - cuba racuni pemikiran rakyat dgn mengatakan kerajaan zalim. Apa yg zalimnya? Sama mcm situa PAS yg ceraikan bininya krn "TELAH SESAT". Tapi bila ditanya tang mana yg isterinya telah sesat, KELU LIDAH NAK JAWAB.

Krn itu jugalah PAS mencanangkan slogan "PAS GANTI UMNO". MIMPI SIANG HARI. Bangun tidur pi tengok cermin, boleh buatkah atau 'cakap tak serupa bikin'? Tak habis2 sampai kiamat dgn angan2 mat jenin ...

Anonymous said...

PAS KETINGALLAN ZAMAN. MASIH PURBA LAGI.
UMNO DAH PERJUANG KAN INI SEMUA SEJAK MERDEKA LAGI. 55 Years ago.
COMEON LAH KHALID, BARU BANGUN DARI MIMPI KE.............YOU ARE OUT OF DATE.
S H A M E. O N. Y O U. K H A L I D.

UMNO PARTI PENJARA said...

~Zaman Peralihan - Kami Tak KEBULUR apa2 Jawatan dalam UMNO ~
1 ~ http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=32381
2 ~ http://www.sabahforum.com/forum/sabah-malaysia-international-politics/topic28065.html
3 ~ http://www.utaraonline.net/v4/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22146
4 ~ http://www.selatanonline.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=196#196


5 ~ http://www.detikdaily.net/v6/modules.php?name=Forums&file=viewforum&f=1


~Perhimpunan Agung UMNO - Pemuda Dan Puteri UMNO Menyalak Macam Anjing Gila ~
1 ~ http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=32381
2 ~ http://www.sabahforum.com/forum/sabah-malaysia-international-politics/topic28065.html
3 ~ http://www.utaraonline.net/v4/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22146
4 ~ http://www.selatanonline.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=196#196


5 ~ http://www.detikdaily.net/v6/modules.php?name=Forums&file=viewforum&f=1


~Semua Rakyat Malaysia Belum Tahu - Pemimpin2 UMNO Terengganu Terbodoh Sejak Merdeka ~
1 ~ http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=32381
2 ~ http://www.sabahforum.com/forum/sabah-malaysia-international-politics/topic28065.html
3 ~ http://www.utaraonline.net/v4/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22146
4 ~ http://www.selatanonline.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=196#196


5 ~ http://www.detikdaily.net/v6/modules.php?name=Forums&file=viewforum&f=1


p/s: Ubahsuai (copy&paste) dari 'Adik Sayang'

Votersek7SHAHALAM said...

QUALITAS PEMIMPIN PAS NI HEBAT.

TAK SANGKA DIA BARU BANGUN TIDUR.

ATAU BARU DI LAHIRKAN M

CAKAP AKSERUPA BIKIN.

INILAH OLANG NYA.

YOU EARN NO RESPECT FROM ME EHHHH.

Anonymous said...

Apa yg aku faham yg suka buat perkara zalim dan berbohong pemimpin pas yg terutama nik ajis..
Nik ajis zalim kerana tidak upaya mentadbir negeri sehingga ramai rakyat kelantan terpaksa telan air kotor..
Nik ajid berbohong apabila dengan mengguna akalnya shj menyatakan tuhannya mempunyai sifat samseng..

UMNO PARTI PENJARA said...

~Zaman Peralihan - Kami Tak KEBULUR dengan Jawatan dalam UMNO ~
1 ~ http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=32381
2 ~ http://www.sabahforum.com/forum/sabah-malaysia-international-politics/topic28065.html
3 ~ http://www.utaraonline.net/v4/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22146
4 ~ http://www.selatanonline.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=196#196


5 ~ http://www.detikdaily.net/v6/modules.php?name=Forums&file=viewforum&f=1


~Perhimpunan Agung UMNO - Pemuda Dan Puteri UMNO Menyalak Macam Anjing Gila ~
1 ~ http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=32381
2 ~ http://www.sabahforum.com/forum/sabah-malaysia-international-politics/topic28065.html
3 ~ http://www.utaraonline.net/v4/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22146
4 ~ http://www.selatanonline.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=196#196


5 ~ http://www.detikdaily.net/v6/modules.php?name=Forums&file=viewforum&f=1


~Semua Rakyat Malaysia Belum Tahu - Pemimpin2 UMNO Terengganu Terbodoh Sejak Merdeka ~
1 ~ http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=32381
2 ~ http://www.sabahforum.com/forum/sabah-malaysia-international-politics/topic28065.html
3 ~ http://www.utaraonline.net/v4/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22146
4 ~ http://www.selatanonline.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=196#196


5 ~ http://www.detikdaily.net/v6/modules.php?name=Forums&file=viewforum&f=1


p/s: Ubahsuai (copy&paste) dari 'Abang Sayang'

Anonymous said...

Di Selangor@Shah Alam, PKR/DAP/PAS sangat-sangat mengguris perasaan kami orang-orang Melayu Islam teemasuk yang tidak langsung/berkecuali dalam berpolitik.

Anonymous said...

SEMENJAK BILA KHALID MASUK UMNO ?
KENA TANYA SHAHRIL NI !
NAMPAK GAYA AKAN KENA TENDANG DARI PAS.......

Anonymous said...

Kah kah kah.......!

Thanks GAP! Tak susah2 aku nak terangkan bagaimana nak majukan melayu secara yg BETUL!

Baca & fahami maksud 12 perkara tersebut!

Namun utk melaksanakannya, fahaman yg ditanam olih UMNU berkenaan 'perkara153' mesti dikuburkan terlebih dahulu!

Selamat...aku!

Anonymous said...

Point No 3 tu gua gelak tergolek!!!!!!!!!!!

Sejak bila plak puak2 samdol Pas nak pertahankan Perlembagaan Malaysia?

Bukan ke zahar derus cakap UMNO kafir sbb pertahan perlembagaan penjajah?

Tengok sini weiiiiiiiiii

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=-nxkMRtLb2E

Anonymous said...

APAKAH DAPSTER RESPEK PARTI AGAMA KERANA FAKTOR KERAJINAN ATAU KERANA PUTRAJAYA?

MENTARI PETANG

Anonymous said...

UMNU pasti rasa tercabar yg amat sgt bila PAS pun mampu bersuara mengenai 'melayu', yg selama ini dimonopoli olih UMNU!

PAS NAK MELAYU ITU ISLAM bukan hanya pd nama seperti yg diberikan olih UMNU!

UMNU-Islam tanpa pengisian!

Anonymous said...

Aku berterima kasih teramat2 kpd UMNO kerana UMNO la aku tidak jahil dan berupaya berfikir bahawa Islam itu adalah hak manusia bukannya parti politik.. yg mengIslamkan sebuah parti politik adalah insan2 didlmnya.. yer aku akui tak semua insan2 dlm UMNO itu sempurna tetapi sekurang2nya kerana UMNO la martabat Islam tinggi, tetapi direndahkan balik oleh pas dgn mengamalkan politik adu domba, menghina org lain, menyalahgunakan ayat2 suci AlQuran &hadis. Aku amat yakin knp ahli2 dap suka ngan pas skrang kerana pas sudah mengamal ajaran sesat yg tiada kaitan dgn Islam tetapi bertopengkan Islam.. kafir harbi ini mmg suka Muslim yg lemah pegangan..

Anonymous said...

Mempertahankan 'perkara 153', jelas adalah satu jalan yg SESAT!

Tahniah Ostat Azhar! Kerana telus bersuara!

Anonymous said...

Bomo Siam sial sudah tukar nama yogibear's season.Bomo Siam dan yogibea's season tujuan nya hendak mengganggu pembaca berfikir.

Anonymous said...

BOMO SIAM PAKAI REVERSE GEAR KAH ?
NAMPAK SANGAT tak de PENDIRIAN.
KEJAP HALAL, KEJAP HARAM, MACAM CARTOON JE !

Anonymous said...

Babi lah PAS gadai Melayu pada DAP. Bila dah sedar Melayu benci PAS barulah terhegeh2 mcm anjing nak tagih sokongan Melayu. Melayu takkan lupa hinaan tok guru pork nik najis serban penuh tahi babi DAP...ada faham bahlul PAS?

Anonymous said...

bumu hg sesat dlm terang hg tak perasan

Anonymous said...

554 you are right.
On the dot.
Inilah orang yang pandai APA ERTI SYUKUR.

BOMO SIAM FAHAM TAK ?

Anonymous said...

BAGI Pas melayu tidak cukup direspeki buat masa ini kerana anutannya?

tetapi hakikat yang melata adalah kontradiksi dengan apa yang Pas rasakan.

hakikat yang ketara di depan mata ialah melayu telah dapat cukup respek dari umat sedunia kerana agamanya.

yang masih belum mendapat respek secukupnya ialah Al-Talibun, Al-Jubin, A-Qaedyn, Al-Pasikun dan Al-Syabun.

justeru, apa yang melayu perlu pertingkatkan bukanlah agama tetapi ekonomi, sosial dan pendidikan.

dengan peningkatan dalam ekonomi, sosial dan keilmuan, melayu akan mendapat lebih respek dari bukan mukmin.

namun, tidak dinafikan bahawa Al-Pasikun, A-Jubun dan Al-Syabun masih perlu perbetulkan agama yang dipegangi kalau mahu dihormati.

PEMERHATI POLITIK MAYAKINI

Anonymous said...

Yg pasti pas dr dahulu hingga skrang amat sinonim dgn perkara mungkar:
1. Sebelum merdeka pas tidak hendal merdeka kerana percaya hanya british shj yg mampu memerintah Tanah Melayu, knp aku kata mungkar kerana pas lebih rela org kafir menjadi pemimpin
2. Selepas merdeka mereka mula memporak perandakan Muslim melalui kaedah hinaan, cercaan & makian bersulam ayat AlQuran & hadis sehingga terjadinya kejadian cerai berai, bergaduh sesama Muslim, sembahyang 2 imam dan sebagainya..
3. Muktahir ini bole pulak bergabung ngan kapir, kapir harbi lak tuh, berdiam diri dgn aktiviti lgbt, berkiblatkan pemimpin yg rendah akhlak, pelaku bebas seks dan diluar tabii.. gembira membuat huru hara kerana ularmak mereka membenarkannya dgn menyamakan sembahyang berjemaah dgn DEMONstrasi..
Dan macam2 perkara lagi lah..

Anonymous said...

'Mempertahankan kedaulatan raja2 melayu & kepentingan kaum melayu'

Ada 2 benda disitu yg penting utk dipahami.

1. Kedaulatan! - Ianya layak diberi pd raja2 yg punya kuasa memerintah! Adakah raja2 kita skrg ada kuasa tersebut? Jadik, PAS berusaha utk kembalikan kuasa itu pd yg LAYAK disisi syarak!

2.Kepentingan!- Bukan keistimewaan! Betapa melayu penting dimaruahkan semula mengikut syarak. Bukan ikut 'pasal 153'!

Namun suma ini bersyarat! Jika PAS mampu milik kuasa yg mencukupi!

Anonymous said...

5:58,

Bila masa aku 'halalkan' perkara 153?

Anonymous said...

Tidakkah Pas rasa berdosa kerana mensinonimkan melayu dan agamanya?

Anonymous said...

Apakah Pas rasa tercabar dengan usaha Dap mendekati melayu makanya Pas perlu kembali ke pangkal jalan iaitu berjuang atas landasan bangsa?

Anonymous said...

Yg sedih tuh mereka suka menyamakan parti mereka dgn zaman Nabi Muhammad SAW di Madinah.. mereka sedar tak NM SAW tidak pernah bermain politik jauh skali berceramah memaki hamun org lain.. NM SAW dilantik pemimpin melalui mukjizat yg Allah SWT turunkan iaitu AlQuran walmukarramah.. NM SAW tidak perlu bersekongkol dgn kafir harbi seperti Yahudi2 laknatullah di Madinah pun utk memerintah Madinah wahai umat pas..
NM SAW tidak perlu kekerasan utk memerintah Mekah AlHaram, hanya dgn sekadar kebaikan, kepintaran dan menjadi contoh yg unggul.. ini amat berbeza dgn pas melalui nik.ajis membenarkan penyokong taksubnya membuat huru hara, merosakkan harta benda awam dan sebagainya..

Anonymous said...

Apakah Pas Shah Alam yang menyediakan 12 perkara retorik ini, baru terjaga dari lena yang panjang?

Selama ini melayu terjaga tetapi yang teridur adalah Pas!

Makanya tang mana logiknya kumpulan yang tertinggal bas mahu memimpin kumpulan yang telah bergerak jauh di depan?

SEKADAR BERTANYA

Anonymous said...

Mereka dah lama amalkan makan duit haram melalui duit derma org ramai dgn berceramah menyulamkan ayat suci AlQuran & hadis berserta cacian, makian dan hinaan sesama manusia malah menyamakan sifat buruk manusia dgn tuhannya seperti berperangai samseng, suka mencarut dan sebagainya..

Anonymous said...

Bomo Siam je ckp Perkara 153 wajib kena mansoh... tapi cai cakap ada pemimpin dia nak dengar? kah kah lah

Sekali kepala Bomoh Siam kena luku dgn Mat Sabu...kah kah kah

Mat Sabu merepek sambil luku kepala Bomo Siam... apa lah kau bodoh sgt bomo siam????

"Dalam ucapannya kepada peserta perhimpunan di lokasi tesebut, Mohamad Sabu berkata Yang di-Pertuan Agong boleh campurtangan dalam isu berkenaan berdasarkan Artikel 153 Perlembagaan Persekutuan demi "mempertahankan kepentingan orang Melayu"."

Dipetik dr MalaysiaKUNO...

Naim Jr said...

Tiada muka baru ke pemimpin diorang ni, dari tahun 1980an sampai sekarang orang yng sama je.

~Sekadar luahan isi hati~

Anonymous said...

hahhahaha... dulu cakap pertahan perlembagaan kafir... skr pas plak jadi kafir... allah tunjuk cash

Anonymous said...

.
TUAN/PUAN,

UNTUK PERTAHANKAN 2 INSTITUSI UTAMA BERMAKNA SESEBUAH PARTI ITU PERLU MENERIMA SEADANYA ARTIKEL 153.

MASALAHNYA, BAGAIMANA SEBUAH PAKATAN PEMBANGKANG DAPAT MEMERINTAH KALAU DALAM GABUNGAN INI TERDAPAT USAHA YANG BERCANGGAH DI KALANGAN PARTI-PARTI YANG ADA.

KALAU SATU PIHAK NAK PERTAHANKAN ARTIKEL 153 DAN DALAM MASA SAMA SATU PIHAK LAGI NAK ARTIKEL BERKENAAN DIKAJI SEMULA (DILUPUSKAN), SAMPAI BILAKAH AKAN ADA TITIK PERTEMUAN ANTARA PAS DAN DAP?

DAN TANPA TITIK PERTEMUAN APA YANG MAMPU PAS DAN DAP CAPAI? LAUTAN BIRU/HARU-BIRU?

MARHAEN

Anonymous said...

BOMOH SIAM LAYAK JADI "CAMPAIGN MANAGER"
Khalid SAMAD?
MEREKA dari SATU school of thought yang dah tercicir 55 TAHUN.
SI LUNCAI TERJUN DGN LABUNYA................

Anonymous said...

wuf wuf..... take a bone n get a hike

Anonymous said...

Jika ditanya apa bukti 12 perkara ini akan berjaya?

Jawapan serta bukti bole didapati setelah PAS punya kuasa memerintah Federal!

Pd perkara yg belum berlaku, hanya NIAT yg mampu disuaraka.

Beza dgn UMNU! Bukti mampu dibicarakan secara jelas setelah berkuasa lebih 50thn!

Anonymous said...

Tugas PAS ialah membentang manisfesto!

Terpulang pd rakyat utk buat penilaian.

12 perkara tersebut diutarakan atas 'kelompongan' yg ditinggalkan olih UMNU!

Jelas 12 perkara itulah yg menjadi punca 'perkara 153' ditentang hebat olih rakyat bukan UMNU!

Anonymous said...

SAING PAS ADALAH DAP

Macam mana Pas hendak mara kalau berpatah balik ke jalan bangsa iaitu jalan yang telah dielakkan oleh Pas satu masa dulu?

Makanya daripada Pas berlumba-lumba dengan Umno atas landasan bangsa, bukankah lebih tepat kalau Pas berlumba dengan Dap atas landasan agama?

MELOYA

Anonymous said...

Anon 557,

Aku rasa cam tu gak bro.

Bomo Siam dah jadi Yogibears Season.

Dah masuk reverse gear dah.

Anonymous said...

Perlu dijelaskan, ilham UMNU pd perkara 153 ialah 'keistimewaan' org2 melayu!

12 perkara dari PAS pulak.....

TAK SEBUT PUN PASAI KEISTIMEWAAN!

Ertinya, PAS membawa melayu bergerak maju TANPA sebarang unsur 'keistimewaan', kerana ianya secara otomatik berlaku jika Islam dijadikan teras perlembagaan!

Anonymous said...

bark bumu bark wuf wuf.... good dog

Anonymous said...

TAK ADA KENTUT MASAKAN TERBAU KEBUSUKAN?

Kenapa baru sekarang Pas bercakap tentang negara bangsa?

Kenapa baru sekarang Pas bercakap tentang bangsa

Kenapa baru sekarang Pas nak pertahankan institusi itu dan ini?

Apakah ianya ada kaitan dengan khabar angin bahawasanya DAP bakal dapat 90 kerusi?

Sekadar Berceloteh

Anonymous said...

bomo siam ni sbnarnya org umno. sja reverse physco. nk bakar line.

QalamQabut said...

Anon July 15, 2012 6:31 cakap: hahhahaha... dulu cakap pertahan perlembagaan kafir... skr pas plak jadi kafir... allah tunjuk cash

Anon July 15, 2012 5:49 cakap: Point No 3 tu gua gelak tergolek!!!!!!!!!!!
Sejak bila plak puak2 samdol Pas nak pertahankan Perlembagaan Malaysia?
Bukan ke zahar derus cakap UMNO kafir sbb pertahan perlembagaan penjajah?
Tengok sini weiiiiiiiiii
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=-nxkMRtLb2E

BETOI... BETOI... BETOI TU!!!
YE YE... PADAN MUKA
PAS PUN KAPIAQ MACAM KITA...
YE YE... PADAN MUKA
PAS PUN KAPIAQ MACAM KITA...

Anonymous said...

UMNU 'tipu' melayu' melalui perlembagaan yg mulia ini.

Tak timbul soal keistimewaan dlm perkara 153 jika UMNU bijak menggunakan perlembagaan berdasarkan kepentingan iaitu......

ISLAM ADALAH UGAMA BAGI PERSEKUTUAN!

Malangnya keistimewaan di tempatkan pd melayu, bukan pd Islam!

Anonymous said...

Kenapa B.Malaysia diwajib luluskan dlm SPM bagi pelajar Melayu?

Kenapa subjek pengajian Islam tak diwajib luluskan?

Mana yg UMNU lebih pentingkan bagi melayu?

Anonymous said...

.

10 Commadments dah hafal makanya nak buat 12 Commandments?

apakah ini satu percubaan untuk mengatasi 10 Commandments?

baguslah kalau ada daya untuk bersaing!

cumanya, apakah ini rukun baru atau pegangan baru parti

MENTARI SENJA

Ali said...

Nampak nak jaga melayu je! yg cina sekutu hampa tu x nak bagi ape2 ke? kaum india tu hampa nak sembelih belaka ker? Igat depa tu bodoh cam pas ke? Oii ckp senang le woi. Kalo kat T. Melayu dulu blh le skrg dah Msia. dah nyanyuk kot? PERASAN.

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

apakah 12 perkara ini untuk menutupi pencapaian melayu di Pulau Pinang, Kedah dan Selangor sejak 2008?

Anonymous said...

Bukti UMNU tolak perlembagaan melalui perkara 153!

Kenapa SK dijadikan mainstream bagi anak2 melayu?

Sek Ugama pulak hanya satu pilihan!

Perlembagaan tak pernah letak 'MELAYU' sebagai bangsa persekutuan! Tetapi meletakan Islam sebagai Ugama persekutuan!

UMNU jelas menyeleweng!

Anonymous said...

PAS "PARTI ANGIN SOKMOH, " IKUT tiupan angin, KEJAP KIRI KEJAP KANAN.
TAKDA PENDIRIAN LANGSUNG.
ITU KEPIPIMPINAN GOBLOK NAMA NYA.

Melayu Perak said...

antara kafir zimmi dan kafir harbi....


السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
بسم الله الرحمن الرحيم

Segala puji bagi Allah Swt., Pencipta sekelian alam. Salawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad Saw. Selamat sejahtera ke atas para Ahlul Bait, SahabatNya, Tabi'in, Tabi'ut Tabi'in, para Syuhada dan Salafus Soleh serta orang-orang yang mengikut mereka dengan baik hingga ke hari kemudian. A'mma ba'du.

Persoalan yang dibangkitkan oleh Puan izanahani@yahoo.com pada Ahad, November 14, 2010 amat menarik tetapi sensitif. Untuk memberikan ta'rifan dan keadaan sebenar berdasarkan dalil Al Qur'an dan As Sunnah Rasul-Nya, InsyaAllah tiada halangan rasanya. Itupun setakat yang saya ada pengetahuan padanya. Namun, untuk memberikan ulasan lanjut berdasarkan perangai, pemahaman dan amalan parti-parti politik yang bersangkutan dengan hal ini, saya simpan ia dahulu untuk satu tempoh waktu tertentu, tidak dapat ditetapkan berapa lama tempohnya. Itulah sebaiknya. Saya kurang selesa untuk memberikan pandangan berkenaan parti-parti berikutan, sering disalahtanggapi dan diberi makna lain pula. Maaf juga, saya kurang bersemangat dan naif saja, tidak se'garang' Puan yang bertanya.

Makna kafir telah diterangkan sendiri oleh Allah swt. di dalam Al Qur'an ul Adziim dalam banyak ayat. Diantaranya adalah :-

"Sesungguhnya orang-orang kafir (kafaru), sama sahaja bagi mereka, (sama ada) kamu beri peringatan atau tidak kamu beri peringatan, mereka tidak akan beriman (laa yu' minuun)".
Surah Al Baqarah (2) : ayat 6.

Maksud kafir dalam ayat di atas : Tidak akan mentaati Peringatan (yaitu az Zikr - kalam Allah Swt./Al Qur'an).

"Dan katakanlah : 'Kebenaran itu datangnya dari Pencipta kamu; maka barangsiapa yang ingin (beriman) hendaklah ia beriman (yu'min), dan barangsiapa yang ingin (kafir) biarlah ia kafir (ya'fur). Sesungguhnya kami telah sediakan bagi orang-orang zalim itu neraka, yang gejolaknya mengepung mereka. Dan jika mereka meminta minum, nescaya mereka akan diberi minum dengan air seperti besi yang mendidih yang menghanguskan muka. Itulah minuman yang paling buruk dan tempat istirehat yang paling jelek".
Surah Al Kahfi (18) : ayat 29.

Maksud kafir dalam ayat di atas : Tidak akan mendengar dan mentaati Kebenaran (Kitab Allah Swt. dan as Sunnah rasulNya).

"Wahai orang-orang yang beriman (aamanu), tetaplah beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan kepada Kitab yang Allah turunkan kepada Rasul-Nya, serta Kitab yang Allah turunkan sebelumnya. Barangsiapa yang kafir (yakfur) kepada Allah, malaikat-malaikatNya, kitab-kitabNya, rasul-rasulNya dan hari kemudian, maka sesungguhnya orang itu telah sesat sejauh-jauhnya".
Surah An Nisaa' (4) : ayat 136.

Maksud kafir dalam ayat di atas : Tidak beriman (yaitu tidak percaya) kepada perkara-perkara sepertimana rukun iman.

"....... Dan barangsiapa yang tidak memutuskan (menghukum) perkara menurut apa yang diturunkan oleh Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang kafir".
Surah Al Maaidah (5) : sebahagian ayat 44.

Melayu Perak said...

Maksud kafir dalam ayat di atas : Tidak memutuskan (hukum) atas sesuatu perkara berdasarkan peraturan Allah (Sunnatullah) setelah mengetahuinya.

"Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada para malaikat, 'Sujudlah kamu kepada Adam', lalu sujudlah mereka kecuali Iblis: Ia enggan dan takabbur (sombong) dan adalah ia termasuk golongan orang-orang yang kafir (kaafirin)".
Surah Al Baqarah (2) : ayat 34.

Maksud kafir dalam ayat di atas : Bersifat ingkar (enggan patuh atau tidak taat atau menentang arahan Allah Swt.).

Oleh itu, yang dimaksudkan dengan kafir itu adalah :

1. Tidak akan mentaati Peringatan (yaitu az Zikr - kalam Allah Swt./Al Qur'an).
2. Tidak akan mendengar dan mentaati Kebenaran (Kitab Allah Swt. dan as Sunnah rasulNya).
3. Tidak beriman (yaitu tidak percaya) kepada perkara-perkara rukun iman (tidak percaya kepada Allah, malaikat-malaikatNya, kitab-kitabNya, rasul-rasulNya dan hari kemudian). Nota : berdasarkan hadis sahih dari Amirul Mukminin Umar Ibnu Al Khattab rhu. yang diriwayatkan Sohihaini, termasuk juga yang keenam : Qada dan Qadar.
4. Tidak memutuskan (hukum) atas sesuatu perkara berdasarkan peraturan Allah (Sunnatullah - setelah ia mengetahuinya).
5. Bersikap ingkar (enggan patuh atau tidak taat atau menentang arahan Allah Swt.).

Secara rumusan, maksud Kafir adalah orang yang (secara i’tiqad dan amaliyah) tidak menerima Islam sebagai Ad Diin dan tidak tunduk patuh kepadanya.

Fenomena Kafir boleh juga terjadi ke atas orang yang mengaku menerima Islam sebagai Ad Diin tetapi tunduk patuh sebahagian dan ingkar sebahagian (mengikut secara berpilih-pilih). Perbuatan sebegini adalah langkah-langkah syaitan dan menepati ciri-ciri munafiq. Allah Swt. melarang mengamalkan Islam secara berpilih-pilih ini menerusi firmanNya di dalam Al Qur’an ul Majiid :

“Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam secara keseluruhannya, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu”.
Surh Al Baqarah (2) : ayat 208

Anonymous said...

Dan...perkara paling dahsyat penyelewengan UMNU melalui perkara 153 ialah.....

Bilamana membelakangkan perlembagaan yg dah authorized Islam bagi negara dlm hal2 perundangan!

TOLAK UNDANG2 ISLAM! Pakai law kapiaq!!!

Maqasid Najib! Kuah kuaah kuaaah!!!

Melayu Perak said...

Oleh itu, mana-mana manusia yang melakukan perbuatan yang dinyatakan diatas, mereka telah menjadi Kafir seterusnya dipanggil Orang Kafir. Saya nyatakan ini secara umum, maka itu sesiapa sahaja boleh menjadi Kafir apabila ia melanggar perintah Allah Swt. dan rasulNya, sama ada orang bukan Islam yang sememangnya sudah Kafir mahupun orang yang sudah memeluk Islam. Disini saya nak menekankan, kepada yang seronok dok mengkafirkan orang tu, renung-renungkanlah diri sendiri dahulu sebelum menjurus telunjuk kepada orang lain.

Keadaan Kafir ini terbahagi kepada 3 bentuk :

A. Kafir Hakiki – mereka yang memang tidak menerima Islam sebagai anutan (Bukan Islam). Mereka ini terbahagi kepada 2 gerombolan yaitu Kafir Zimmi dan Kafir Harbi. Fenomena Kafir Hakiki ini juga boleh terjadi kepada ummat Islam apabila mereka murtad (keluar dari agama Islam), berbuat syirik kepada Allah Swt. dan melakukan perkara-perkara (secara didalam hati, perkataan dan perbuatan) yang membatalkan syahadah (keIslaman).

B. Kafir Kitabi – golongan manusia yang mengikut kitab-kitab samawi tulin, yang diturunkan kepada para nabi dan ummatnya terdahulu sebelum Al Qur’an (Zabur kepada Nabi Daud ahs. Taurat kepada Nabi Musa ahs. dan Injil kepada Nabi Isa ahs.).

C. Kafir Amali – fenomena ini terjadi ke atas ummat Islam yang meninggalkan amalan-amalan syara’ yang diwajibkan ke atasnya memperbuat seperti solat, puasa, zakat, haji dan sebagainya. Inilah keadaan kafir yang banyak terjadi kepada orang Islam.

Orang-orang Kafir Hakiki ini terbahagi kepada 2 macam gerombolan orang, yaitu :

A. Kafir Zimmi (yaitu kafir yang jinak/berjanji setia dan tidak memerangi Islam) - Mereka itu telah dijelaskan oleh Allah Swt. di dalam Al Qur'an ul Ghafuur :

"Allah tidak melarang kamu untuk berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang yang tiada memerangimu karena agama dan tidak (pula) mengusir kamu dari negerimu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berlaku adil".
Surah Al-Mumtahanah (60) : ayat 8.

Dari ayat ini, para mufassirin dan fuqaha menegaskan : Kafir Zimmi adalah orang kafir yang diam dan hidup dalam wilayah pentadbiran ummat Islam, mereka berjanji setia kepadanya, mengikut peraturannya, membayar jizyah, hidup bersama muslimin dan tidak memusuhi Islam. Mereka dijaga kebajikan dan dijamin keselamatan oleh Negara Islam.

Rasulullah Saw. menjaga kepentingan dan kehormatan mereka ini sepertimana sabda Baginda :

"Barangsiapa yang melakukan kezaliman terhadap orang kafir yang ada perjanjian dengan pemerintah Islam, atau membatalkan haknya, memberatkan kepadanya lebih dari kadar kemampuannya, mengambil daripadanya dengan cara yang tidak baik, maka aku akan mempertahankannya di hari Kiamat".
Hadis sahih riwayat imam Abu Daud rohimahullah : No. 2654.

Allah Swt. telah memerintahkan supaya para mukminin berlaku adil kepada semua manusia (termasuklah kafir zimmi) dan tidak menjatuhkan hukuman hanya kerana mengikut perasaan, hawa nafsu atau dorongan kebencian seterusnya menyebabkan ketidakadilan. FirmanNya di dalam Al Qur’an ul Haaq :

“Wahai orang-orang yang beriman! Jadilah kamu sebagai penegak keadilan kerana Allah, (ketika) menjadi saksi dengan adil, Dan janganlah kebencianmu terhadap suatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah kerana (adil) itu lebih dekat kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sungguh, Allah Maha Teliti dengan apa yang kamu kerjakan”.
Surah Al Maidah (5) : ayat 8.

Melayu Perak said...

B. Kafir Harbi (yaitu kafir yang memusuhi Islam dan diperangi) - Mereka itu telah dijelaskan oleh Allah Swt. di dalam Al Qur'an ul Kabiir :

"Sesungguhnya Allah hanya melarang kamu menjadikan sebagai kawanmu orang-orang yang memerangimu karena agama dan mengusir kamu dari negerimu, dan membantu (orang lain) untuk mengusirmu. Dan barangsiapa menjadikan mereka sebagai kawan, maka mereka itulah orang-orang yang zalim".
Surah Al Mumtahanah (60) : ayat 9.

Dari ayat ini, para mufassirin dan fuqaha menegaskan : Kafir Harbi adalah orang kafir yang diam dan hidup dalam wilayah pentadbiran ummat Islam atau diluarnya, mereka berkhianat kepada Negara Islam, memusuhi, tidak mahu berdamai, menjalankan usaha merosakkan ummat Muslimin dan agama Islam. Mereka ini mesti diwaspadai dan diperangi sekiranya mereka menyerang ummat Islam atau membantu pihak lain menyerang ummat Islam. Dan Allah Swt. juga memerintahkan kita ummat Muslimin supaya tidak menjadikan mereka sahabat, kawan rakan, pembela dan wali (pemimpin).

Melayu Perak said...

Tuntutan Islam
Sesungguhnya Allah melarang keras orang-orang mukmin mengambil para Kafirin sebagai wali menerusi firmanNya di dalam Al Qur’an ul Razaaq :

“Janganlah orang-orang mukmin mengambil orang-orang kafir menjadi wali(A) dengan meninggalkan orang-orang mukmin. Barangsiapa berbuat demikian, nescaya lepaslah dia dari pertolongan Allah kecuali kerana (siasah) memelihara diri dari sesuatu yang ditakuti dari mereka. Dan Allah memperingatkan kamu terhadap diri-(siksaan)Nya. Dan hanya kepada Allah kembali mu”.
Surah Ali Imran (3) : ayat 28
(A) : bermakna teman akrab, pemimpin, pelindung atau penolong

Pesanan Saya
Boleh jadi ramai yang takkan suka dengan apa yang bakal saya sebutkan ini. Namun baiklah saya sebutkan juga kerana ramai orang dah terleka atau telah melupakannya. Jelas benar sekarang ini, ramai golongan mukmin sanggup mengenepikan rakan seagama demi membela rakan kafir mereka biarpun atas perkara-perkara sangat sensitif dan melukakan hati ummat Islam. Pemerhatian saya mendapati, perbuatan sebegini diperlakukan kerana adanya kepentingan-kepentingan tersendiri yang tidak menyangkut pun kepada kepentingan Islam. Kerana itu, saya mahu sampaikan pesanan ini.

Barangsiapa yang bertauhidkan Allah Swt. dan mentaati pesuruhNya, tidak boleh baginya berkasih sayang dan terlalu mempercayai dengan orang yang menolak keesaan Allah dan kerasulan pesuruhNya, walaupun mereka adalah kerabat yang paling dekat. Sesungguhnya Allah Azzawajalla telah memberi pesan di dalam Al Qur’an ul Ikraam :

“Kamu tidak akan mendapati satu kaum yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, saling berkasih sayang dengan orang-orang yang menentang Allah dan rasulNya, sekalipun orang itu bapa-bapa atau anak-anak atau saudara mara ataupun keluarga mereka. Mereka itulah orang-orang yang Allah telah menanamkan keimanan dalam hati mereka dan menguatkan mereka dengan pertolongan yang datang dariNya, dan memasukkan mereka kedalam syurga yang mengalir dibawahnya sungai-sungai; mereka kekal di dalamnya. Allah rela terhadap mereka dan mereka rela kepada Allah. Mereka itulah golongan Allah, ketahuilah bahawa golongan Allah itulah golongan yang beruntung”.
Surah Al Mujadalah (58) : ayat 22

Larangan Allah Swt. supaya orang Mukmin, tidak mengambil bukan Islam sebagai orang kepercayaan disebabkan sikap dan hasad buruk yang tersirat di dalam diri mereka. Mereka berpura baik dan manis mulut di depan kita tetapi mendoakan dan mengusahakan kecelakaan ke atas kita dibelakang. Itulah yang disebut Allah Swt. di dalam Al Qur'an ul Qadiir :

"Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu ambil menjadi teman kepercayaanmu orang-orang yang diluar kalanganmu (kerana) mereka tidak henti-hentinya (menimbulkan) kemudharatan bagimu. Mereka menyukai apa yang menyusahkan kamu. Telah nyata kebencian dari mulut mereka, dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka lebih besar lagi. Sungguh telah Kami terangkan kepadamu ayat-ayat (Kami), jika kamu memahaminya".
Surah Ali Imran (3) : ayat 118

Amat perlu ummat Islam berhati-hati dengan segala tipudaya kaum kafirin kerana hakikatnya mereka tidak pernah redha dan suka kepada kita orang-orang mukmin ini sehingga kita mengikut agama dan telunjuk mereka. Inilah intipati firman Allah Swt. di dalam Al Qur’an ul Haaq :

“Sekali-kali tidak akan orang yahudi dan nasrani redha (suka) kepada kamu sehingga kamu mengikut agama mereka. Katakanlah (wahai Muhammad), sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang benar). Dan sesungguhnya, jika kamu ikut kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepada kamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu”.
Surah Al Baqarah (2) : ayat 120

Melayu Perak said...

Saya berpesan kepada Puan dan rakan-rakan lain terutamanya kepada diri saya sendiri, supaya kita berhati-hati dengan para Kafiriin ini agar tidak terpedaya dan mengikut mereka setelah kita menerima Islam sebagai anutan suci kita, sedang Allah Swt. menceritakan bahawa mereka sendiri pun amat menyesali kerana tidak mematuhi Islam di akhirat nanti. Takkanlah kita pula yang telah mengakui 2 syahadah mahu bermain-main dengan syari'at Allah Swt. dan rasulNya.

“Sungguh telah rugilah orang-orang yang telah mendustakan pertemuan mereka dengan Tuhan, sehingga apabila kiamat datang kepada mereka dengan tiba-tiba, mereka berkata : Alangkah besarnya penyesalan kami terhadap kelalaian kami tentang kiamat itu. Sambil mereka memikul dosa-dosa di atas punggungnya. Ingatlah, amatlah buruk apa yang mereka pikul itu”.
Surah Al An’aam (6) : ayat 31

Sungguh bukanlah niyat dan seruan saya disini supaya kita ummat Muslimin ini sentiasa bergaduh, mencurigai, bersangka buruk, membenci, bermusuh dan bertelagah dengan kafiriin, namun intipati yang mahu saya tekankan adalah, janganlah sekali-kali kita berlaku tidak adil sehingga mengenepikan, mencerca, membenci dan memusuhi saudara seagama dan sebangsa kita demi menegakkan rakan kafiriin kita atau, menggunakan rakan kafiriin pula untuk membantai saudara Muslim kita hanya kerana mengharapkan keuntungan sosial, politik dan ekonomi. Lebih dahsyat lagi, kita pula hakikatnya menjadi alat kafiriin untuk membantai rakan seagama sendiri waima secara sedar ataupun tidak sedar. Begitu juga, atas dasar mahu berbaik dalam ukhuwwah dengan kafiriin itu, tidaklah sama sekali melayakkan kita berperilaku semberono sehingga melepasi batasan dan peraturan yang telah ditetapkan oleh Islam.

Satu lagi mahu saya sebutkan tentang perangai kafiriin ini, meskipun diantara mereka terjadi perselisihan dalam banyak hal, tetapi mereka bersatu dalam menghadapi musuh. Inilah yang diperingatkan dengan keras oleh Al Qur’an, yaitu orang-orang kafir tolong-menolong antara sesama mereka, sementara orang-orang Islam tidak mahu tolong-menolong sesama Muslimin sepertimana firman Allah Swt. di dalam Al Qur’an ul Hassan :

“Adapun orang-orang kafir, sebahagian mereka menjadi pelindung bagi sebahagian yang lain. Jika kamu (hai para Muslimin) tidak melaksanakan apa yang diperintahkan Allah itu, (yang dimaksud dengan apa yang Telah diperintahkan Allah itu: keharusan adanya persaudaraan yang teguh antara kaum Muslimin) nescaya akan terjadi kekacauan di muka bumi dan kerosakan yang besar.”
Surah Al Anfaal (8) : ayat 73

Melayu Perak said...

Makna jika tidak melaksanakan apa yang telah diperintahkan Allah itu ialah : jika kamu tidak saling melindungi dan saling membantu antara sebahagian dengan sebahagian lain sebagaimana yang dilakukan orang-orang kafir. Jika itu tidak dilakukan, nescaya akan terjadi kekacauan dan kerosakan yang besar di muka bumi. Disebabkan, orang-orang kafir itu mempunyai sikap saling membantu, saling mendokong dan saling melindungi yang sangat kuat diantara sesama mereka, terutama dalam menghadapi kaum muslimin yang berpecah-pecah dan saling merendahkan sesama sendiri.

Kerana itu, tidak ada cara lain bagi orang yang hendak memperbaiki ukhuwwah Islam kecuali menyeru umat Islam untuk bersatu padu, memperkukuhkan jamaah, menyelesaikan perselisihan dan tolong-menolong dalam menghadapi kekuatan-kekuatan musuh Islam berdasarkan Kitabullah dan As Sunnah rasulNya, dengan berhati-hati dalam menjalankan hubungan dengan kafiriin agar tidak kita terpedaya sehingga menzalimi saudara seIslam. Itulah hasrat sebenar saya.

Aakhirul Kalaam
Begitulah penetapan dan makna syara' ke atas apa yang dikatakan Kafir, kemudiannya Kafir Zimmi dan Kafir Harbi. Saya ringkaskan dengan mengambil point paling utama sahaja. Huraian lebih lengkap akan membuatkan artikel ini sangat panjang. Berkenaan hal politik kepartian itu, InsyaAllah akan diperkatakan nanti dalam forum yang lain pula. Buat masa ini, saya tak mahu memberikan ulasan secara langsung malah sebenarnya saya tak berminat pun untuk mengupas mengikut perspektif mereka. Itulah yang lebih baik. Itupun, sekiranya kita masih diberi nyawa dan kesempatan untuk menyampaikan dan berkongsi apa yang termampu.

Setakat inilah yang mampu saya nukilkan. Moga saya telah membantu. Yang benar itu datang dari Allah Swt. dan Rasul-Nya, semua yang tidak benar itu dari saya yang amat dhoif ini.

Wallahua’lam

سكين
والسلام

Anonymous said...

politik itu kotor?

mana taknya, bro...setelah diludah lalu dijilat balik! kah kah kah

Hmmm, pengotor sungguh parti agama, yoep

Dot said...

bila artis masuk pas, hilang tradisi sambutan dgn doa & nasyid..dah jadi cacamerba, siap dgn pecah belon ngn main bunga api plak? apa dah jadi dgn perjuangan isle ni????

Anonymous said...

PAS kata nak jaga kepentingan Melayu, aku nak tanya org PAS, 1. Estate Sungai Bagan, 2.Estate Kerala 3. Estate Tanah Merah (Bukit Remoh)4. Estate dkt Kem Desa Pahlawan & byk lagi.milik sape?

Anonymous said...

Amboi amboi bukan main lagi berhadis dan bermadah segala!! utk menghalalkan perjuangan penuh kepalsuan Pas@Pr itu kerna:

1-pemimpin mengkafir dan berfatwa songsang
2-pemimpin cakap tak serupa bikin,buat maksiat
3-kepimpinan,ketokohan dan kebolehan memerintah negeri gagal
4-ketidak upayaan meletak calon@kerusi majoriti dlm pakatan waima lebih dari umno pun.
5-gagal mengepalai kuasa,suara dan wakil majoriti dlm pakatan.
6-gagal tunjuk contoh yg baik-fitnah,putar belit dan maki hamun
7-bersekongkol dgn pemimpin dan idealogi parti dlm perlakuan songsang,haram dan menyesatkan
8-menolak berkongsi kuasa dan perpaduan dgn parti kerajaan disokong majoriti rakyat

jiwakita

Anonymous said...

kah kah kah...

khalid gereja dah terdesak...

Anonymous said...

bomo siam = umnu

QalamQabut said...

Melayu Perak ada cakap: ‘ramai golongan mukmin sanggup mengenepikan rakan seagama demi membela rakan kafir mereka biarpun atas perkara-perkara sangat sensitif dan melukakan hati ummat Islam.’ SIAPA YA?

Melayu Perak ada cakap: ‘Barangsiapa yang bertauhidkan Allah Swt. dan mentaati pesuruhNya, tidak boleh baginya berkasih sayang dan terlalu mempercayai dengan orang yang menolak keesaan Allah dan kerasulan pesuruhNya, walaupun mereka adalah kerabat yang paling dekat.’ SIAPA YA?

Elok sangat Tuan Melayu Perak tolong ingat-mengingatkan buat kita semua. Ramai sangat dah yang tak sedar diri, hanya pandai mencari keburukan orang saja. Kalau terkena batang hidung sendiri, kalau boleh hidung tu nak dipotong buang. Tetapi untuk berteleku sesaat, merenung diri sendiri, tidak sekali-kali. Salah dan silap tetap diletakkan kepada orang lain.

Anonymous said...

Pelakon porno MCA asik dok hina hudud islam, tak pulak kamu semua(pencacai UmNOK baru)bising.....

Adun UmNOK Johor sendiri minta yg hudud dilaksanakan di Malaysia, MCA bangkang, duk hina cerca, kamu semua senyap, apsal???? takkan takut ngan MCA, MIC & Gerakan kot????? kamu (UmNOK baru a.k.a mamak)pegang kuasa.....tp takut nak amik tindakan pd parti komponen lain....terbukti UmNOK Baru a.k.a Mamak memang penakut.....

Anonymous said...

Pas dah meniru UMNO dalam mempertahankan Melayu bila terasa parti sudah tidak diperdulikan oleh Orang Melayu cuma disokong oleh manusia tidak berotak macam bomoh siam je... he he

Anonymous said...

PAS akan kalah PRU13 nanti, kalah teruk sekali... ha ha

Anonymous said...

PAS akan kalah PRU13 nanti, kalah teruk sekali... ha ha

Anonymous said...

PAS akan kalah PRU13 nanti, kalah teruk sekali... ha ha

Anonymous said...

PAS akan kalah PRU13 nanti, kalah teruk sekali... ha ha

Anonymous said...

PAS akan kalah PRU13 nanti, kalah teruk sekali... ha ha

Anonymous said...

Dah nak kalah bila terasa ditolak oleh Orang Melayu baru nak memperjuangkan Melayu, dulu bukan main hebat PAS bersekongkol dengan DAP dan PKR dalam menjahanamkan Melayu sampai nak merombak undang2 negeri selangor, sekarang bila Parti dah suam2 kuku, Mulalah menyebut akan memperjuangkan Orang Melayu, lu boleh jalan la PAS aku dulu mati2 menyokong PAS siang malam tapi bila melihat PAS sekarang lebih teruk dari UMNO sehingga sanggup mengadaikan uGAMA, BANGSA DAN RAJA2 aku tak sanggup lagi menyokong parti yang gila kuasa ini. Orang melayu akan mengemis dinegara sendiri sekiranya PAS diberikuasa untuk memerintah Malaysia, kerana pemimpin2 mereka mengamalkan politik membalas dendam yang akan menmgakibatkan penganiayaan terhadap rakyat yang tidak menyokong mereka. Sedangkan felda yang banyak berjasa terhadap orang melayu dan lain2 bangsa pun nak disabotaj apa lagi perkara2 lain. Aku percaya PAS akan kalah teruk pada PRU13 nanti, dan mereka pun dah tahu akan hakikat ini itulah sebabnya mereka senakin bertindak macam orang sawan sekarang.

Anonymous said...

Dah nak kalah bila terasa ditolak oleh Orang Melayu baru nak memperjuangkan Melayu, dulu bukan main hebat PAS bersekongkol dengan DAP dan PKR dalam menjahanamkan Melayu sampai nak merombak undang2 negeri selangor, sekarang bila Parti dah suam2 kuku, Mulalah menyebut akan memperjuangkan Orang Melayu, lu boleh jalan la PAS aku dulu mati2 menyokong PAS siang malam tapi bila melihat PAS sekarang lebih teruk dari UMNO sehingga sanggup mengadaikan uGAMA, BANGSA DAN RAJA2 aku tak sanggup lagi menyokong parti yang gila kuasa ini. Orang melayu akan mengemis dinegara sendiri sekiranya PAS diberikuasa untuk memerintah Malaysia, kerana pemimpin2 mereka mengamalkan politik membalas dendam yang akan menmgakibatkan penganiayaan terhadap rakyat yang tidak menyokong mereka. Sedangkan felda yang banyak berjasa terhadap orang melayu dan lain2 bangsa pun nak disabotaj apa lagi perkara2 lain. Aku percaya PAS akan kalah teruk pada PRU13 nanti, dan mereka pun dah tahu akan hakikat ini itulah sebabnya mereka senakin bertindak macam orang sawan sekarang.

Anonymous said...

Dah nak kalah bila terasa ditolak oleh Orang Melayu baru nak memperjuangkan Melayu, dulu bukan main hebat PAS bersekongkol dengan DAP dan PKR dalam menjahanamkan Melayu sampai nak merombak undang2 negeri selangor, sekarang bila Parti dah suam2 kuku, Mulalah menyebut akan memperjuangkan Orang Melayu, lu boleh jalan la PAS aku dulu mati2 menyokong PAS siang malam tapi bila melihat PAS sekarang lebih teruk dari UMNO sehingga sanggup mengadaikan uGAMA, BANGSA DAN RAJA2 aku tak sanggup lagi menyokong parti yang gila kuasa ini. Orang melayu akan mengemis dinegara sendiri sekiranya PAS diberikuasa untuk memerintah Malaysia, kerana pemimpin2 mereka mengamalkan politik membalas dendam yang akan menmgakibatkan penganiayaan terhadap rakyat yang tidak menyokong mereka. Sedangkan felda yang banyak berjasa terhadap orang melayu dan lain2 bangsa pun nak disabotaj apa lagi perkara2 lain. Aku percaya PAS akan kalah teruk pada PRU13 nanti, dan mereka pun dah tahu akan hakikat ini itulah sebabnya mereka senakin bertindak macam orang sawan sekarang.

Anonymous said...

Dah nak kalah bila terasa ditolak oleh Orang Melayu baru nak memperjuangkan Melayu, dulu bukan main hebat PAS bersekongkol dengan DAP dan PKR dalam menjahanamkan Melayu sampai nak merombak undang2 negeri selangor, sekarang bila Parti dah suam2 kuku, Mulalah menyebut akan memperjuangkan Orang Melayu, lu boleh jalan la PAS aku dulu mati2 menyokong PAS siang malam tapi bila melihat PAS sekarang lebih teruk dari UMNO sehingga sanggup mengadaikan uGAMA, BANGSA DAN RAJA2 aku tak sanggup lagi menyokong parti yang gila kuasa ini. Orang melayu akan mengemis dinegara sendiri sekiranya PAS diberikuasa untuk memerintah Malaysia, kerana pemimpin2 mereka mengamalkan politik membalas dendam yang akan menmgakibatkan penganiayaan terhadap rakyat yang tidak menyokong mereka. Sedangkan felda yang banyak berjasa terhadap orang melayu dan lain2 bangsa pun nak disabotaj apa lagi perkara2 lain. Aku percaya PAS akan kalah teruk pada PRU13 nanti, dan mereka pun dah tahu akan hakikat ini itulah sebabnya mereka senakin bertindak macam orang sawan sekarang.

Anonymous said...

Dah nak kalah bila terasa ditolak oleh Orang Melayu baru nak memperjuangkan Melayu, dulu bukan main hebat PAS bersekongkol dengan DAP dan PKR dalam menjahanamkan Melayu sampai nak merombak undang2 negeri selangor, sekarang bila Parti dah suam2 kuku, Mulalah menyebut akan memperjuangkan Orang Melayu, lu boleh jalan la PAS aku dulu mati2 menyokong PAS siang malam tapi bila melihat PAS sekarang lebih teruk dari UMNO sehingga sanggup mengadaikan uGAMA, BANGSA DAN RAJA2 aku tak sanggup lagi menyokong parti yang gila kuasa ini. Orang melayu akan mengemis dinegara sendiri sekiranya PAS diberikuasa untuk memerintah Malaysia, kerana pemimpin2 mereka mengamalkan politik membalas dendam yang akan menmgakibatkan penganiayaan terhadap rakyat yang tidak menyokong mereka. Sedangkan felda yang banyak berjasa terhadap orang melayu dan lain2 bangsa pun nak disabotaj apa lagi perkara2 lain. Aku percaya PAS akan kalah teruk pada PRU13 nanti, dan mereka pun dah tahu akan hakikat ini itulah sebabnya mereka senakin bertindak macam orang sawan sekarang.

Anonymous said...

Dah nak kalah bila terasa ditolak oleh Orang Melayu baru nak memperjuangkan Melayu, dulu bukan main hebat PAS bersekongkol dengan DAP dan PKR dalam menjahanamkan Melayu sampai nak merombak undang2 negeri selangor, sekarang bila Parti dah suam2 kuku, Mulalah menyebut akan memperjuangkan Orang Melayu, lu boleh jalan la PAS aku dulu mati2 menyokong PAS siang malam tapi bila melihat PAS sekarang lebih teruk dari UMNO sehingga sanggup mengadaikan uGAMA, BANGSA DAN RAJA2 aku tak sanggup lagi menyokong parti yang gila kuasa ini. Orang melayu akan mengemis dinegara sendiri sekiranya PAS diberikuasa untuk memerintah Malaysia, kerana pemimpin2 mereka mengamalkan politik membalas dendam yang akan menmgakibatkan penganiayaan terhadap rakyat yang tidak menyokong mereka. Sedangkan felda yang banyak berjasa terhadap orang melayu dan lain2 bangsa pun nak disabotaj apa lagi perkara2 lain. Aku percaya PAS akan kalah teruk pada PRU13 nanti, dan mereka pun dah tahu akan hakikat ini itulah sebabnya mereka senakin bertindak macam orang sawan sekarang.

Anonymous said...

Dah nak kalah bila terasa ditolak oleh Orang Melayu baru nak memperjuangkan Melayu, dulu bukan main hebat PAS bersekongkol dengan DAP dan PKR dalam menjahanamkan Melayu sampai nak merombak undang2 negeri selangor, sekarang bila Parti dah suam2 kuku, Mulalah menyebut akan memperjuangkan Orang Melayu, lu boleh jalan la PAS aku dulu mati2 menyokong PAS siang malam tapi bila melihat PAS sekarang lebih teruk dari UMNO sehingga sanggup mengadaikan uGAMA, BANGSA DAN RAJA2 aku tak sanggup lagi menyokong parti yang gila kuasa ini. Orang melayu akan mengemis dinegara sendiri sekiranya PAS diberikuasa untuk memerintah Malaysia, kerana pemimpin2 mereka mengamalkan politik membalas dendam yang akan menmgakibatkan penganiayaan terhadap rakyat yang tidak menyokong mereka. Sedangkan felda yang banyak berjasa terhadap orang melayu dan lain2 bangsa pun nak disabotaj apa lagi perkara2 lain. Aku percaya PAS akan kalah teruk pada PRU13 nanti, dan mereka pun dah tahu akan hakikat ini itulah sebabnya mereka senakin bertindak macam orang sawan sekarang.

Anonymous said...

Dah nak kalah bila terasa ditolak oleh Orang Melayu baru nak memperjuangkan Melayu, dulu bukan main hebat PAS bersekongkol dengan DAP dan PKR dalam menjahanamkan Melayu sampai nak merombak undang2 negeri selangor, sekarang bila Parti dah suam2 kuku, Mulalah menyebut akan memperjuangkan Orang Melayu, lu boleh jalan la PAS aku dulu mati2 menyokong PAS siang malam tapi bila melihat PAS sekarang lebih teruk dari UMNO sehingga sanggup mengadaikan uGAMA, BANGSA DAN RAJA2 aku tak sanggup lagi menyokong parti yang gila kuasa ini. Orang melayu akan mengemis dinegara sendiri sekiranya PAS diberikuasa untuk memerintah Malaysia, kerana pemimpin2 mereka mengamalkan politik membalas dendam yang akan menmgakibatkan penganiayaan terhadap rakyat yang tidak menyokong mereka. Sedangkan felda yang banyak berjasa terhadap orang melayu dan lain2 bangsa pun nak disabotaj apa lagi perkara2 lain. Aku percaya PAS akan kalah teruk pada PRU13 nanti, dan mereka pun dah tahu akan hakikat ini itulah sebabnya mereka senakin bertindak macam orang sawan sekarang.

Anonymous said...

Dah nak kalah bila terasa ditolak oleh Orang Melayu baru nak memperjuangkan Melayu, dulu bukan main hebat PAS bersekongkol dengan DAP dan PKR dalam menjahanamkan Melayu sampai nak merombak undang2 negeri selangor, sekarang bila Parti dah suam2 kuku, Mulalah menyebut akan memperjuangkan Orang Melayu, lu boleh jalan la PAS aku dulu mati2 menyokong PAS siang malam tapi bila melihat PAS sekarang lebih teruk dari UMNO sehingga sanggup mengadaikan uGAMA, BANGSA DAN RAJA2 aku tak sanggup lagi menyokong parti yang gila kuasa ini. Orang melayu akan mengemis dinegara sendiri sekiranya PAS diberikuasa untuk memerintah Malaysia, kerana pemimpin2 mereka mengamalkan politik membalas dendam yang akan menmgakibatkan penganiayaan terhadap rakyat yang tidak menyokong mereka. Sedangkan felda yang banyak berjasa terhadap orang melayu dan lain2 bangsa pun nak disabotaj apa lagi perkara2 lain. Aku percaya PAS akan kalah teruk pada PRU13 nanti, dan mereka pun dah tahu akan hakikat ini itulah sebabnya mereka senakin bertindak macam orang sawan sekarang.

Anonymous said...

Dah nak kalah bila terasa ditolak oleh Orang Melayu baru nak memperjuangkan Melayu, dulu bukan main hebat PAS bersekongkol dengan DAP dan PKR dalam menjahanamkan Melayu sampai nak merombak undang2 negeri selangor, sekarang bila Parti dah suam2 kuku, Mulalah menyebut akan memperjuangkan Orang Melayu, lu boleh jalan la PAS aku dulu mati2 menyokong PAS siang malam tapi bila melihat PAS sekarang lebih teruk dari UMNO sehingga sanggup mengadaikan uGAMA, BANGSA DAN RAJA2 aku tak sanggup lagi menyokong parti yang gila kuasa ini. Orang melayu akan mengemis dinegara sendiri sekiranya PAS diberikuasa untuk memerintah Malaysia, kerana pemimpin2 mereka mengamalkan politik membalas dendam yang akan menmgakibatkan penganiayaan terhadap rakyat yang tidak menyokong mereka. Sedangkan felda yang banyak berjasa terhadap orang melayu dan lain2 bangsa pun nak disabotaj apa lagi perkara2 lain. Aku percaya PAS akan kalah teruk pada PRU13 nanti, dan mereka pun dah tahu akan hakikat ini itulah sebabnya mereka senakin bertindak macam orang sawan sekarang.

Anonymous said...

mana ada melayu dlm umno.yg ada hanyalah mamak padukang yg mmg pengkhianat.hanya melayu bodoh menyertai umno spt bloger pencacai.rakyat malaysia juga bencikan PM kita iaitu rosmah mansur kerana berkelakuan seperti kera dan berbentuk badak..

Anonymous said...

Woi UMNU!

Sini bukan tempat 'copypaste of takzirah', panjang berjela! Tak cukup masa nak baca!

Sini tempat race! Laju & ringkas...!!!

Nak bagi fakta! Pi mahkamah!

Tak gitu Jin?

Anonymous said...

Kat sini tempat laung slogan! Kasik semangat!

'UMNU DAHULUKAN BANGSA! KETEPIKAN UGAMA!'

Ok tak?

Anonymous said...

wuf wuf wuf.....

Anonymous said...

Aku bukan org UMNO dan aku bukan org PAS. Aku baca HARAKAH tp aku pun baca UTUSAN, yg jelas aku dapati HARAKAH lagi banyak berbohong drpd UTUSAN!!

Anonymous said...

Serupalah org kat sini yg ngaku org PAS tp perangai mcm anjing, menyalak sana-sini!!

Anonymous said...

Apa...PAS nak pertahankn n prjuangkn hak Melayu...keekekekekekek

Kat Selangor dan PP nak jadi exco AGAMA pon dah trkincit....senang2 di perBABIkn oleh DAP dan PKR...

Layan mimpi saja la PASSSSSSSSS....

Anonymous said...

sape kata hudud agenda umno/bn?...pas pun tak mampu drafkanpun hudud...ritorik...negara islam tiada negara kebajikan pula! walhal negara islam dan kebajikan umno@bn adalah pelopor serta nyata!

Anonymous said...

assalamualaikum..

http://4.bp.blogspot.com/-OwPkUuzPB7k/UAG545BDurI/AAAAAAAAQ30/uA5d9lvzAN8/s1600/pas+shah+alam+3.jpg

sy sbg pejuang pas (sebelah Hassan) sangat2 terharu ... Hassan is ON THE PATH !!

sapa yg suka ..sapa yg xsuka hassan ali.. telan lah hakikat diam2.... Hassan mmg berguna pada 'kita'...

Anonymous said...

hassan ali pun kena tendang kluar kerna terlalu islamik! pas pun dah hancur... ini cara guna kuasa!?

sarip said...

Khalid gereja buat kelakar.Nak counter balik hassan ali lah tu.Agama pas mana boleh sebut bangsa2 ni,haraaaam,assobiyah.Kalau melebihkan parti dr agama baru bukan assobiyah,melebihkan harbi dr saudara seagama barulah masuk sorga,mengkafirkan orang Islam yg tak percaya agama baru pas barulah soleh.

Anonymous said...

KAH KAH KAH KAH KAH !!!

Anonymous said...

808
PANDAI KAMU MENGHINA YA.........
ORANG PAS LA TU, TAKPE PAHALA KAU SEMUA ROSMAH DAPAT.

Anonymous said...

JUBUR LEMBU, CAKAP BOLEH LAAA

Anonymous said...

JUBUR LEMBU !!!! CAKAP BOLEH LA, FIKIR PAKAI KEPALA LUTUTT

Anonymous said...

JUBUR LEMBU !!!! CAKAP BOLEH LA, FIKIR PAKAI KEPALA LUTUTT

Anonymous said...

BAIK ORANG PAS, BAIK PEMIMPIN PAS, MEREKA NI BODO BODO BELAKA.
MEREKA TAK NAMPAK REALITI POLITIK MALAYSIA.
ORANG BODOH NI KALAU AJAR PUN TAK MASUK OTAK.....DAH DASAR ORANG BODOH KAN. MAKIN JADI KURANG AJAR.
YESTERDAY BODOH TODAY BODOH AND FOREVER BODOH.....ITU LAH PAS

Anonymous said...

NIK AZIZ KAN GENG SYAITAN.

Anonymous said...

bomo sial ckp tgu pas dpt kuasa federal? mintak maaf je la sbb pas jd tukang angguk pd dap..pas hanya balaci & keldai dap..tak gitu bomo?

Anonymous said...

JAMINAN PAS KE JANJI KOSONG PAS..........
TERSILAP CETAK KOT.
INI GURANTI SALAH UMNO......
KHALID SAMAD GIGIT GIGI......HA HA HA

Anonymous said...

setakat cita2,tapi x buat,tak gune jugak sedare....jangan melalak aje...;-)

Anonymous said...

Ap je kebongkakan umno?list kan...

Anonymous said...

Tapi mamak kutty tu takk lah mengidam bontot orang macam tuan kau tuu..juga tak macam wali selipar yg boleh jamin masukkan syurga bangang PAS...

Anonymous said...

aku tengok kat sini kan sibomo tu bila takda Yogibear dia ek semcm,
bila Yogi respon sikit jer terus hilang bomo..pindah tempat lain.

Aku rasa SiYogi nie ada banyak rahsia bomo kat tangan dia!

Anonymous said...

Mudharat UMNO terlalu kecil berbanding dgan PAS yang menyesatkan dan menjurus kekafiran

Anonymous said...

hebat2 umno keluar nas ... untuk sapa tuu...

soi lek mca keluar kata dua nista umno hilang akal bila wakil umno johor sarannkan johor mulakan hukum hudud..

umno hilang kote bila dicerca mca ... betapa pengecutnya umno... dahlah isu sekolah cina & TAR umno melutut menyembah mca....

Anonymous said...

isu kuil bersepah2 walaupun hindu dua tiga ekor saja...

umno melutut kepada mic.....

Anonymous said...

dasar pelajaran nasional jadi cacamarba ..... berubah2 dan pinda suka2 saja.... bandingkan negara thailand, indonesia, cina, taiwan, korea, jepun .... taklah memuja 'englishman' tapi tegas & kehadapan....

umno diugut oleh persatuan zuang dong saja dah ketaq lutut.........

Anonymous said...

isu bahasa melayu walaupun ditetapkan dalam perlembagaan... hancur..dgn idea umno songsang - penghapusan jawi & ppsmi

Anonymous said...

hak istemewa melayu didalam perlembagaan dijadikan hak istemewa umno saja ..... melayu bukan umno dianaktirikan & didiskriminasikan ... bahkan mca. mic, gerakan lebih banyak menerima keistimewaan dari anak melayu miskin

Anonymous said...

begitu juga kroni2 umno vincent tan, yeoh tiong lay, robert kouk, eric chia, goh tong, ananda krisnan, tony fernandes, dll lebih banyak & mewah terima subsidi & perlindungan 'undang2' dari umno berbanding tahanan ISA dari para pejuang Islam & pejuang rakyat.....

umno semakin kantoi.....

Anonymous said...

umno cekik bangsa sendiri kerana nak kekalkan kuasa diktator mereka...

Anonymous said...

umno hanya pondan yg nampak bengis nak tunjuk jantan saja.....

Anonymous said...

hilang tanah air selama ini kerana umno..... mudharat umno lebih besar dari manafaat

Anonymous said...

maka TOLAK UMNO adalah lambang kewarasan & kematangan politik melayu.....

hamPAS meliPAS said...

Khalid 'Gereja' Samad nak lawan 10 Commandments penganut Kristian dgn mengeluarkan 12 Commandments utk org Melayu.

Kalau tak silap, PAS kata berjuang utk bangsa Asobiyyah? Sekarang apa pulak hukumnya mengikut Pok Nik ni tentang Khalid Gereja hendak berjuang utk bangsa? Asobiyyah Halallah? Khalid Gereja nak kafirkan diri sendiri ke mcm yg PAS dakwa pada UMNO?

Si Khalid Gereja ni tak rujuk 'Amanat Hj Hadi' dulu ke sebelum print 12 Commandments ni?

Apalah PAS, PAS. Sekejap ludah, kemudian jilat ... Kemudian ludah balik kelangit, nganga mulut telan ... Ish ish ish ... Beginilah kalau pemimpin otak celaru fikiran keliru ... Membawa kemati le gayanya mcm ni ...

Nak tunggu dapat kuasa baru 12 Commandments ni berjalan? Angan mat jenin le jawabnya!

Meow Bergaya said...

Istilah "TOLAK ISLAM" adalah contoh kewarasan dan kematangan PAS melalui Nik Aziz berpolitik ...

Anonymous said...

PAS tu parti bukan ISLAM

Anonymous said...

NIK AZIZ KAN GENG SYAITAN

NIK AZIZ KAN GENG SYAITAN

NIK AZIZ KAN GENG SYAITAN

NIK AZIZ KAN GENG SYAITAN

NIK AZIZ KAN GENG SYAITAN

NIK AZIZ KAN GENG SYAITAN

SETAN KAN KAWAN DIA

SETAN KAN KAWAN DIA

SETAN KAN KAWAN DIA

DIA MATI SETAN YANG KAPAN KAN

DIA MATI SETAN YANG KAPAN KAN

Tukang Komen said...

Pas dah bercelaru dan serabut. PRU 12 punya janji masih sangkut dah ada janji baru. Johan janji jelah. Ada hari nak cakap tolong melayu kunun. Nak tergelak rasanya kah kah kah. Nak muntah pun ada. Weeeeek!!

Anonymous said...

MAK MERTUA GUA ORANG KRISTIAN
DIA BILANG DI GEREJA PADRI DIA SURUH BUAT BAIK DENGAN ORANG ISLAM DAN PELAN PELAN SENANG TARIK KELUAR....SEBAB PADRI BILANG BANYAK ORANG ORANG MELAYU ISLAM BODOH TAK TAU PIKIR ESPECIALLY PENGIKUT NIK AZIZ YG OTAK MEREKA ADA DI BONTOT BUKAN DI KAPLA

JADI GUA MAU TANYA SI KHALID MP SHAH ALAM APA DIA BUAT DALAM HAL INI...?
HEY KHALID LU MESTI STOP INI DULU SEBELUM LU BIKIN MANIFESTO LU SYOK SENDIRI...

MANIFESTO DIA GUA BACA GUA KETAWA SENDIRI...

FIT FOR THE RUBBISH DUMP..

Anonymous said...

bye3 umno.........

Anonymous said...

U.M.N.O.= Undemocratic Malays National Organisations --------> pure dictator!

Anonymous said...

PAKATAN RAKYAT (PR)----> Pure sex

Anonymous said...

Woi UMNU!

Sini bukan tempat 'copypaste of takzirah', panjang berjela! Tak cukup masa nak baca!

Sini tempat race! Laju & ringkas...!!!

Nak bagi fakta! Pi mahkamah!

Tak gitu Jin?

========
Laju ringkas tapi tak ada isi hanya loyar buruk. Tak mau baca blah lah. Buka blog sendiri, tapi saya jamin tak ada orang masuk sebab banyak loyar buruk dari fakta. Ini zaman IT lah Bomo Setan, rakyat perlu fakta bukan loyar buruk , klentong.

Anonymous said...

Perlu dijelaskan, ilham UMNU pd perkara 153 ialah 'keistimewaan' org2 melayu!

12 perkara dari PAS pulak.....

TAK SEBUT PUN PASAI KEISTIMEWAAN!

Ertinya, PAS membawa melayu bergerak maju TANPA sebarang unsur 'keistimewaan', kerana ianya secara otomatik berlaku jika Islam dijadikan teras perlembagaan!

=======
Kalau tak mau keistimewaan keluaq dari Malaysia pi lah singapork. Hakikatnya PAS bawa orang Melayu mundur ke belakang malah nak menghancurkan Melayu dan Islam semata mata kerana nakkan undi dengan bantuan DAP. PAS sendiri peminta sedekah ada hati nak tolong Melayu.......kelakar lah

Anonymous said...

Kat sini tempat laung slogan! Kasik semangat!

'UMNU DAHULUKAN BANGSA! KETEPIKAN UGAMA!'

Ok tak?

========
UMNO DAHULUKAN BANGSA DAN TEGAKKAN AGAMA.

PAS DAHULUKAN UNDI DAN KETEPIKAN AGAMA. BUKTINYA. PAS SOKONG MURTAD, SOKONG PENZINA, SOKONG LIWAT, SOKONG SYIRIK, MENGAKU TUHAN(boleh menentukan siapa boleh masuk sorga), PUTUSKAN SILATURRAHIM, PEMBOHONG, PENIPU, MEMPERLEKEHKAN AGAMA, MENGHINA TUHAN DAN BERMACAM-MACAM LAGI.

Anonymous said...

pas piss puss manafik paling hina abad ini

Anonymous said...

inilah PAS sebuah Parti Ajaran Sesat seperti agama sesat syiah. syiah mmperguna ahlul bait dan saidina Ali utk mghina ISLAM manakala PAS pula mggunakan ISLAM itu sndr. PAS & SYIAH adalah musuh dlm selimut kpd ISLAM ! membawa kerosakan, perpecahan dan pghinaan kpd ISLAM dr dlm. umat2 ISLAM yg sygkn ISLAM wajib menolak terus PAS dan ajaran syiah yg sesat ini! tiada bezanya PAS, SYIAH dan ajaran sesat lain seperti ayah pin dan rasul melayu. bertaubatlah sblm mati.

Anonymous said...

JANJI KALU TAK DITUNAI BOLIH JADI MUSRIK DAN MUNAFIK. AKU KIRA 2 ORANG TUA NYANYUK NI DAH BERPULOH-PULOH-PULOH KALI SEMUA JANJI DAPAT HABUK - HAMPAS - DEBU AKHIR SEKALI JANJI NAK BAGI SYURGA.

ELEH SYURGA MANA NAK MASUK, MASUK LUBUK BOLIH JADI, KERANA PEMIMPIN YANG MUNAFIK CUMA BAGI JANJI SYURGA...Kan ku beri mahligai ini, sebuah mahligai dilangit ke 7, walau ini hanya mimpi belaka, ini janjiku mahligai syahdu bagimu pengikut taksub dan buta tuli, didunia ini biar papa kedana, derita dan sengsara, bodoh dan dunggu, kamu sembahlah aku nabi hamPas dan jadikanlah kiblatmu diputerajaya jaya nanti bila impian jadi nyata. janganlah peduli mereka yang tidak setuju dengan pejuangan kita. syurga janjiku akan diberi.

OK lah malas nak tambah lagi...

Anonymous said...

MASUK SORGA DONIA BRO...SEBAB TU HARAKAH BANYAK IKLAN UBAT KUAT! KAH KAH KAH

Anonymous said...

UMNO dan PAS masing masing boleh saling lengkap melengkapi...

Ya Allah, kau satukanlah dua parti ni dan kau hancurkan DAP dan PKR...

Kuasa sekarang ditangan oleh Islam. Parti barisan nasional, di tunjangi oleh UMNO parti org melayu dan islam..

Sekiranya, pakatan rakyat menang, kuasa tak pasti ditangan siapa. PM mungkin seorang yg rendah moral, peliwat. DAP akan lebih berkuasa....

Ya Allah, kau kekalkan pemerintahan BN di Malaysia dan satukan UMNO dan PAS. Aminnnn..

QalamQabut said...

Aku sokong sangat pendapat Anon July 17, 2012 11:42. UMNO dan PAS perlu bersatu. Jika tidak sebagai satu parti pun, PAS boleh masuk sebagai parti komponen BN.

UMNO adalah sebuah parti yang resilient dan dinamik. Walaupun banyak kelemahannya, tetapi ia tetap berusaha untuk memperbaiki diri, membetul yang silap. Malah UMNO tidak pernah letakkan kesilapan dan kelemahan itu pada orang lain, pemimpin yang salah akan diketepi, disingkir, malah ada yang dihadapkan ke mahkamah.

PAS sebagai parti komponen BN boleh menjadi penasihat dan pembimbing disamping sama-sama mentadbir. Adalah lebih efektif untuk PAS menjadi pressure group di dalam BN dari menjadi musuh dari sebelah pihak pembangkang. Segala teguran dan nasihat pastinya akan mendapat perhatian serius. Aku percaya sedikit demi sedikit negara Islam yang kita impikan itu akan menjadi kenyataan. Mungkin dalam 10 atau 20 tahun lagi, tetapi landasan yang betul sudah tercipta bila PAS ada disamping UMNO. Di dalam Pakatan, apa jenis perjuangan PAS pun tidak akan ke mana kerana jelas sekali mereka hanya sebagai parti yang melukut di tepi gantang. ‘Over my dead body’ pun tidak berani disanggah.

Walau bagaimana pun PAS perlu jujur dengan dirinya, dengan perjuangannya terlebih dulu. PAS perlu berani melihat ke dalam diri sendiri, mencari kesilapan dan kelemahan dan perbaiki sendiri.

Anonymous said...

MACAM TAK CAYA PULAK PAS NAK BERJUANG UNTUK MELAYU, KANKE KORANG YANG KATA UMNO ASSOBIAH KERANA BERJUANG UNTUK MELAYU, SETAU AKU MELAYU PAS MEMANG ORANG BONGOK SENANG DIKUDA DAP SAMAJALAH DENGAN MELAYU DALAM DAP,