Monday, July 2, 2012

STRAITS TIMES SINGAPURA PERSOAL PULA JUMLAH NON BUMI DALAM KAKITANGAN AWAM.



1.    Singapore Straits Times still continues interfering in Malaysian affairs.

2.    Lester Kong digs out the information from The Star newspaper. PSC’s  new chairman, Tan Sri Mahmood Adam means to bring up the genuine situation. 

3.    On the other hand, Lester Kong sends a contradictory message. If  he is not delivering with caution, he could be blamed for generating racial sentiments to both sides. Political analyst Khoo Kay Peng should not point his finger to BN only, it also happens in states ruled by Opposition party. 
H.S.

71 comments:

Anonymous said...

Mind your own business

Anonymous said...

Kami punya pasal le lu apa kecoh, dah bermacam BN buat supaya non bumi masuk gomen,tapi ramai tak minat nak buat macam mana,lantak le depa.

Anonymous said...

Itu cina maa,gaji mau banyak, gomen salary sikit talak cukup maa,luluk KL gaji 1 2 libu cukup kaa, apa mau makan? lagi kelija gomen sekalang manyak teluk oooo, 9 jam kelija, gaji selupa 1 minggu waa boleh dapat kalau jual air tebu maaa, lagi macam2 lawmau ikut, itu tak boleh ini tak boleh, slupa lobot maa. kelija mau bikin manyak tapi bila susah wang talak cukup ada gomen ambik tau kaaa,lu sendili solve la itu pbolem.

Anonymous said...

Weeiiii..kuman sbrg laut nampak..tu yg kat sing a pork tuh nape org Melayu xleh pegang jwtn penting dlm pntadbiran khususnya keselamatan , ekonomi...menteri pon org Melayu tadak....menyalak saja diri sendiri pon tarak butut...manyak cibai...

Melayu, Islam dan Rakyat malaysia said...

And what about S'pore?.. Why so few Malays in the civil service??

It has now been confirmed that Straits Times Singapore and their bunch of reporters are monkeys in human clothing...

Anonymous said...

Haha ada ke pilot jet fighter melayu kt singpok ... bodoh singepok

Anonymous said...

apa yg ditulis oleh paper singapore itu sebenarnya adalah suara cina malaysia , kebencian dan dendam lama mereka terhadap kerajaan dan bangsa melayu khasnya ...

mereka persoalkan non bumi ? kita juga boleh persoalkan kuota non bumi [melayu] dlm perkhidmatan awam singapura !
berapa kerat melayu islam dalam perkhidmatan polis singapura ?
hanya pangkat apa melayu islam layak dalam angkatan tentera singapura ??

cina tetap cina , tamak haloba tak ada batasan , biadap sememangnya biadab ....kurang ajar tak henti2 !!

itulah sifat bangsa cina tak sedar diri diuntung ..

Anonymous said...

petikan Harakahdaily:

Alhamdulillah, ramai artis berhijrah

PETALING JAYA: “Sebenarnya baru kini saya faham bahawa agama dan politik tidak boleh dipisahkan,” kata Abby Abadi. Beliau merupakan seorang lagi artis yang dibuka pintu hatinya untuk menerima pancaran cahaya hidayah daripada Allah SWT.

“Sekiranya saya tidak dibenarkan lagi keluar di televisyen …..tak apalah, sebab saya sayangkan agama saya.

“Demi agama Islam, saya tidak lagi takut kepada manusia dan bimbang akan kehilangan semua kerana ianya datang daripada Allah,” katanya ketika berceramah di atas pentas PAS di Kuala Kedah baru-baru ini.

Kelmarin Hairie Othman, pelakon filem Leftenan Adnan menyerahkan borang menyertai PAS kepada Mursyidul Am Tuan Guru Nik Abdul Nik Mat pada majlis Himpunan Hijau ke Putrajaya peringkat negeri Johor di Johor Baharu.

Nampaknya semakin ramai golongan artis dilanda gelombang kebangkitan Islam dewasa ini dan kembali insaf untuk mempelajari ilmu- ilmu agama bagi mendekatkan diri kepada Allah.

Di antara mereka ialah selebriti seperti Bob Lokman, penyanyi Aishah, pelawak Leman Raja Lawak, Sham Kamikaze dan Raja Dangdut Iwan Syahman yang kembali ke pangkal jalan dan mengenal siapa diri mereka sendiri dalam erti kata yang sebenarnya.


Insaf

Kebanyakan artis yang telah insaf memilih pentas PAS untuk menceritakan pengalaman mereka dan ingin bersama-sama berjuang untuk menegakkan kalimah Allah melalui parti Islam itu.

Artis seperti Abby Abadi sedar bahawa agama dan politik tidak boleh dipisahkan.

Perjuangan PAS yang mengadunkan kerja-kerja dakwah untuk melaksanakan hukum Allah dan pada masa yang sama melibatkan diri dengan aktiviti politik adalah bersesuaian dengan jiwanya.

Apatah lagi PAS dipimpin oleh para ulama’ seperti Nik Aziz dan presiden Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang menguasai ilmu duniawi dan ukhrawi, lebih-lebih lagi mereka mempunyai pengalaman yang luas dalam pentadbiran dan kenegaraan menurut acuan Islam.

Kini mereka melihat parti Umno sebagai sebuah parti sekuler, perkauman, memisahkan agama dan politik dan ahli-ahlinya semakin jauh daripada Islam berdasarkan peristiwa dan insiden yang berlaku mutakhir ini.

Budaya rasuah, samseng, adu dumba, memfitnah, video lucah, senaman buntut dan berbagai penyelewengan dalam Umno selama ini adalah tidak lagi dipandang sesuai dan relevan pada masa ini.

Sebaliknya mereka melihat PAS sebagai sebuah parti yang bukan sahaja mampu menyekat gejala sosial dan keruntuhan moral terutama di kalangan anak muda dan remaja hari ini tetapi sentiasa berusaha untuk mendaulatkan Islam.

Dekatkan diri dengan Allah

Dalam gerakerja dan aktiviti PAS, terdapat pengajian ilmu agama, usrah, tamrin, halaqah termasuk penganjuran ibadat-ibadat khusus seperti solat berjemah, berdoa, bermunajat yang bertujuan untuk mendapat pengampunan dan mendekatkan diri kepada Allah.

Memandangkan terdapatnya perbezaan yang ketara ini di antara Umno dan PAS maka ramai artis mengambil keputusan untuk menyertai perjuangan PAS yang menerima Al Quran dan As-Sunnah sebagai perundangan yang tertinggi seperti tercatat dalam perlembagaan PAS.

Sesungguhnya para artis ini telah menyahut seruan Allah seperti firmanNya dalam ayat 11 dari Surah Ar-Raad, yang selalu kita dengar, yang bermaksud:
“Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri sendiri.”

Penghijrahan beramai-ramai artis juga membuktikan bahawa perjuangan PAS selama ini berada pada landasan yang betul dan benar dan sekaligus menolak tohmahan Umno yang masih berpegang dengan fahaman kuno bahawa agama dan politik tidak boleh bercampur.

Abby Abadi merupakan contoh seorang artis yang memahami hakikat bahawa agama dan politik tidak boleh dipisahkan.

Alhamdulillah, semakin ramai artis berhijrah….. -FMT

Anonymous said...

sewajarnya setiap Muslim Malaysia sedar kehebatan kemajuan Malaysia menjdi kecemburuan banyak pihak dan seberapa bolih ingin melihat negara tercinta ini membawa dasar give and take tidak berlaku dimana dlm pertadbiran puak bukan Muslim terdapat ketidak samaan

pemerhati said...

apa pasal si babi tu x kluarkan fakta kenapa ramai melayu x ramai dlm sektor swasta (jawatan yg high class)?

Juara Wira said...

9.04

apa yang hang dok pelik artis nak join pas ka umno ka??? adakah kesedaran tentang islam itu baru nak wujud ka?cuba habaq mai sat..habis depa dok insaf sekarang dan ingin kepangkal jalan??sama ada depa tu yang tak cerdik atau pun tok guru hangpa tu yg terlebih cerdik bhai...

kesedaran tentang islam harus dipupuk dari zaman kanak2 lagi...bukan lepas artis tu dah puas tayang badan baru nak sedaq....kalau begitu la gayanya selama ini artis tu mengaku dia bergelumang ngan dosa ka?? masyaAllah.... dan adakah artis yg ada skrg ni dok bergelumang ngan dosa gak???hangpa ni ntah la cheq pun tak faham... artis nak join pas tu join ja la..sapa dok peduli dalam negara demokrasi ni... ini bukan kerajaan kuku besi... takda halangan pun... tapi yg sedihnya statement depa... kembali ke pangkal jalan tu yg buat cheq sedih ngan depa ni.... la ni yg dah keluaq dari pas mcm tok hassan ali tu hangpa nak gelar apa??kembali ke lembah hina ka?? awat kurang cerdik sgt hangpa ni? artis ni selalunya nak publisiti ja..kalau dia ikhlas takpa la... jangan plak pasai dah penuh skandal nak tutup mulut org baru nak pilih parti hangpa tu.. maklum la kat situ sahaja yg ada umat nabi muhamad..

nak promo agak2 la wei.... jgn dok bodohkan diri sendiri dgn mengeluarkan statement yg merapu cam tu... hang nak bertaubat itu ngan Allah bukan ngan parti PAS....

LGE bodoh said...

Cina mana mau jadi dirver, cikgu , pembantu am rendah, bomba dsb..

Gaji bawah 1500 takde sekor pun yg ikhlas bekerja

Anonymous said...

"melayu bangkit, bersatu dengan Islam?"


JIKA ORANG YANG SELAMA INI "TANDUS AGAMA" BERBONDONG2 BERSAMA MISI ISLAM, BAGAIMANA PULA PARA "AHLI AGAMA" YANG DIBERI ILMU & FAHAM AGAMA BOLEH BERPELUK TUBUH SEBAGAI PEMERHATI SAJA AKAN ARUS KEBANGKITAN UMMAH INI?

GELOMBANG PARADIGM SHIFT FIKRAH POLITIK MELAYU ISLAM ERA GENERASI MELAYU MERDEKA SEDANG MARAK MELEPASI SEMPADANG PELBAGAI LAPISAN RAKYAT ...........

APAKAH TSUNAMI POLITIK II BENAR2 AKAN BERLAKU?

INSYAALAH... ROH 'ARAB SPRING' DIMESIR MENYELINAP DISANUBARI SETIAP UMMAH .... ROH ISLAM MELAYU JUGA SEMERBAK MENGHARUM ALAM!!!!!

TINGGALKAN KEJIJIKAN POLITIK UMNO BAGI MENGENGKANGI MINDA MELAYU ASSOBIYYAH ...DENGAN MENJADIKAN ANCAMAN "CINA MALAYSIA" & "CINA SINGAPURA" SEBAGAI SENJATA BARU POLITIK KOTOR MEREKA--- SEDANGKAN SELAMA INI MEREKALAH BARUA & JALANGNYA MENJUAL ENTITI & HAK BANGSA DHAIF INI!!

PENYAMUN2 UMNO -- SEDANG MERASAI KEPANASAN DOSA-DOSA FITNAH, PENIPUAN & KEZALIMAN MEREKA SERTA KEGELISAHAN MENDALAM DALAM JIWA KESYAITANAN & KEMUNAFIKAN SELAMA INI!

SESUNGGUHNYA ALLAH TETAP DENGAN JANJINYA,DAN JANJI ALLAH SEMAKIN HAMPIR-- IA ITU PEMILIK SEBENAR-"JANJI DITEPATI"!

HANCURLAH KEBATILAN, TEGAKLAH YANG HAK! ALLAHU AKBAR!!!

warisan tmk said...

JPA tidak perlu membaziz wang rakyat untuk buat research tentang perkara yang JPA sepatutnya sudah ada jawapannya.

Kebanyakan dari datuk nenek kaum Cina yang BERHIJRAH ke Tanah Melayu kira-kira 50-100 tahun yang lalu datangnya dari wilayah-wilayah selatan Cina, yang banyak terlibat dengan business. Mereka ini PANDANG SEBELAH MATA kerja Kerajaan yang gajinya rata-rata rendah. Untuk menjadi 'taukeh' dan kaya raya, mereka melatih anak cucu mereka terlibat dengan business dari kecil lagi.

Apatah lagi kalau kerja Kerajaan itu melibatkan agensi-agensi keselamatan seperti tentera dan polis. Sepanjang tempoh darurat 1948-1960, tentera/polis kita terpaksa berperang dengan Pengganas Komunis dari Parti Komunis Malaya(PKM) yang merupakan cawangan Parti Komunis Cina. Sudah tentu pemuda-pemuda Cina kurang berminat untuk berperang dengan bangsa mereka sendiri.

Kalau kita lihat di bidang pendidikan, kaum Cina kurang minat hantar anak-anak ke Sekolah Kebangsaan. Guru-guru Cina lebih berminat menjadi guru di sekolah yang menggunakan bahasa Cina...inilah hakikatnya.

Berbeza dengan kaum Melayu yang lebih mengharapkan Kerajaan sebagai majikan, kaum Cina mempunyai pilihan lebih lumayan di sektor swasta, yang rata-rata didominasi oleh syarikat-syarikat besar, sederhana dan kecil yang dimilikai oleh taukeh-taukeh Cina.
Syarikat-syarikat ini pula kebanyakannya bersifat RACIST, lebih mengutamakan pengurus, teknokrat dan pekerja yang boleh bercakap bahasa Cina.

Sebelum orang Cina bertanya kenapa 80% dari pegawai Kerajaan terdiri dari kaum Melayu, mereka perlu terlebih dahulu menjawab KENAPA 80% dari pengurus, teknokrat dan pekerja syarikat-syarikat besar Cina terdiri dari kaum Cina, yang boleh berbahasa Cina????

Aku rasa, sejak ada pengkhianat-pengkhianat bangsa seperti Anwar Ibrahim, Mat Sabu Komunis, dan pemimpin-pemimpin Pak Pandir(Hj Hadi) dan Pak Kadok(Nik Aziz) dalam PAS, kaum Cina di Malaysia sudah NAIK LEMAK....dah le LEMAK BABI pulak tu...

Anonymous said...

LESTER KONG..

WHY SO FEW?

WHY DONT YOU ASK THE NON-BUMIS YOURSELF? HAVE YOU EVER ASKED THEM IN THE FIRST PLACE? NEVER? THEN YOU PROVED YOURSELF AN IDIOT! I ADVISE YOU TO MIND YOUR OWN SINGAPOREAN BUSINESS!

Bomo Siam said...

Staff Melayu dlm sektor awam nie....Warisan Penjajah!

Kewajipan UMNU utk menjunjung sampai mati!

Jika Melayu tersisih dari sektor ekonomi, jgn salahkan cina pulak!

Sektor awam nie dlm istilah sanskrit....Sektor Tempurung!!!

Bomo Siam said...

Cina enggan teruja dlm sektor awam bukan pasai gaji. Tapi pasai 'merit'!

Tinggi mana pun merit depa...boss besaq mesti Melayu!

UMNU mana reti guna merit!!!

Bomo Siam said...

Kakitangan awam adalah salah satu sayap kerajaan yg penting. Sepatutnya antara syarat penting pengambilan ialah keupayaan menguasai lebih dari dua bahasa! Seperti yg diamalkan di Spore!

Sebagai receptionist pd kerajaan, komunikasi sebagai perantara perlu cekap & tepat!

Ini tak! Ada Tok Penghulu, astaga....'oh my englishhhh!!!'.

Anonymous said...

CINA TAK NAK KERJA KERAJAAN KERANA GAJI KECIL KERJA TERUK MACAM KULI BOS PILIH KASIH GUNA KEBEL,LAMBAT NAIK PANGKAT,TAK DAPAT MENIPU SEBAB CINA KAKI TIPU, MENIAGA MESTI MAU TIPU KALAU TAK TIPU TAK CEPAT UNTUNG,SENANG BAGI RASUAH PENJAWAT AWAM MELAYU CONTOH KASTAM,POLIS,JPDHEP

Anonymous said...

KIMAK KAU BOMOH SIAM, KAU TAU BANYAK BAHASA YA, BAHASA SIAM,MELAYU,SAKAI,
KAT SIAM SEMUA ORANG PANDAI DUA BAHASAKE?

Bomo Siam said...

Everyone – well – just about, everyone knows the reason why non-Malays are avoiding joining what one of the top UMNU leaders has described as the best civil service in the world. As one cynic in the blog world recently remarked,

Even the office boys in those departments can see the unfairness [in promotions], and we have top civil servants wondering why. Please, just practice fairness and they (non-Malays) will come!

Anonymous said...

Buat kali kedua dalam jangka waktu setahun PAS menyatakan keinginannya untuk bertanding di lebih 80 kerusi parlimen untuk PRU 13, peningkatan 25% berbanding pilihanraya sebelumnya.

Pertengahan tahun lalu, PAS pernah menyuarakan hasrat yang sama namun beberapa bulan kemudiannya terpaksa akur dengan tekanan Anwar Ibrahim dan PKR yang mahu PAS kekal bertanding di 66 kerusi seperti dalam PRU 2008.

Menurut Presiden PAS, Hadi Awang, "Pas berhasrat menjadi tulang belakang kepada pemerintahan negara jika pakatan pembangkang menguasai kerajaan Pusat dalam pilihan raya umum akan datang".

Tinggi angan-angan PAS nak menjadi tulang belakang, walhal situasi sejak dulu hingga sekarang, PAS nak tonjolkan kejantanannya dalam apa saja mesyuarat pemimpin pembangkang pun tak mampu dilakukan................
......................
aku nak tengok sapa yang terkencing dalam seluar bila lim kit sial berdehem nanti PAS OH PAS
KAKI KENCING,KIMAKKAU KREEH TUI

Anonymous said...

Bomoh siam, non-Malays are not interested work with government because of low income, cannot make more profit, in addition they cannot speak Malay, and they cannot accept Malay as their boss, stupid dog.

Bomo Siam said...

Dlm 10 ekoq cina, berapa ekoq yg tatak tau cakap melayu?

Dlm 10 ekoq melayu, berapa ekoq yg tau cakap cina?

Kena mengaku kelemahan diri sendiri....!

Bomo Siam said...

Aku amat bersetuju dgn pandangan jauh company2 yg letak syarat wajib fasih bahasa cina, melayu & english utk diterima sebagai staff!

Bomo Siam said...

Jika setakat hanya mahir satu bahasa je, jgn dok sibuk menjerit pasai 'bonus'!

Mmuuaahahahahaha...!!!

Anonymous said...

anon bebal 9;59

Merit kepala hotak lu,cina tak berminat kerana sebelum ini gaji di sektor awam kecil.Mereka mula bersuara bila gaji di sektor awam tinggi.Dulu kerajaan siap merayu mereka supaya terlibat di sektor awam
ttp orng china kata mereka lebih minat berniaga dan bekerja di sektor swasta kerana gajinya yng tinggi.

Oleh itu kekosongan jawatan di isi oleh orng2 melayu.Sekarng orng2 melayu yng mengisi jawatan nie dah bekerja 10-20th mereka punya result ada yng dapat anugerah dekan semasa mitak kerja dulu.Tiba bangsa bangsat nie bersuara dan minta kerja terus nak jadi pegawai gred 41.Tak dapat gred 41 kamu kata umno tak faham merit?
bodoh..bodoh..bodoh..malangnya anak dia ada bapak bengap!

Bomo Siam said...

Once,long ago,a govt VIP was asked why non-malays were mostly unsuccessful in getting govt jobs? This was his reply....

"Non-malays enter private companies easily,so govt need to give jobs to malays easily".

At least in private companies,they need to meet with the 30% allocation of jobs to malays,but now u go to any govt department,can u find at least find hat % of non-malays working there?

Can MCA,MIC and Gerakan explain why is that happening?

Bomo Siam said...

Discrimination in civil service has been going on since the initiation of DEB or NEP. UMNU’s informal rule is that the government service should be run by the Malays irrespective what power sharing concept you have among the politicians, which is of no value.

One of my friend said about 2 yrs ago that the non-malays are not interested to join police force and military as they are not interested to serve the country. I objected to this and argued with him. I have personally seen many poor Chinese and Indians applying for civil service including police and military but they never received even a reply.

I am sure many of you who have non-Malay friends or neighbours would agree with me. This is the reality!

voceh90 said...

bomoh siam,hangni mabukke ,tulisan yang tiada fakta ,sifat dendam kesumat masih membelenggu dlm pemikiran kau ..demi bangsa ku mariah kita bersatu ..

Bomo Siam said...

Kenapa pulak aku nak berdendam dgn bangsa & keturunan aku sendiri?

Apa yg aku utarakan ialah apa yg disuarakan olih rakan2 non-malay aku dlm hal sebegini.

Jadik...tolong aku jelaskan pd mereka , apa sebenarnya yg berlaku???

PUKR Pondan said...

@Bomo Siam - Anwars dongle sucker. Go and screw your self.

Bomo Siam said...

The birth of the ‘Malaysation’ programme of the political leadership, later known by the label ‘Ketuanan Melayu.’ This era saw the marginalising of non-Malays in government employment.

This self-proclaimed label has turned out to be the premise for the government’s lower recruitment of non-Malays to government employment and sidelining those already in its employment.

Consider the following: 100 percent of vice-chancellors of public universities are Malays. 90 percent of University of Technology student enrolment is Malay. 90 percent of nurse and teacher intakes are Malay.

Jin! Ada butoi ka???

Matt said...

utk perhatian bomusiam.. bawak komen semalam utk hang jawab..

Kita harap Ikhwanul Muslimin tidak mengamalkan tahaluf-al-balaci seperti yg diamalkan oleh pas di Malaysia

Disebalik nama hiasan tahaluf-al-siyasi yang diwarwarkan oleh pas, sebenarnya pas berperangai seperti balaci kepada parti dap dan pkr. strategi tersebut sebenarnya dipanggil tahaluf-al-balaci didlm mesyuarat parti rakan pas dalam pakatan haram

Sehingga kini pas dilihat menjadi spt lembu dicucuk hidung dan baring dijalan utk pertahankan parti rakan haram tetapi dipandang sepi apabila ingin melaksanakan hukum hudud.

Dan ahli pas dikerahkan menjadi bidak2 oleh pejuang sewel bernama Amabiga. Dan apabila keganasan berlaku masa Bershit 3.0 unit amal pas disalahkan oleh Amabiga sebagai pencetus. Dan sekali lagi pas hanya follow dan bertindak sebagai balaci terunggul..

kan bomosiam kan..

Anonymous said...

Idiots.....

Anonymous said...

Bomo Sial, ikut suka mak kau lah. Kau memang ada mak tapi ada bapak tak?

Matt said...

bomosiam..

apa la yg hang bela sangat non-malay tu.. ada ka depa pernah bela hang?

seteruk-teruk org umno pun ada juga biasiswa utk anak2 belajar ugama di arab (walaupun keputusan akademik tk seberapa)..

ikhlas ke tak org umno bagi biasiswa tu jgn tanya la, hanya Allah yg tahu..

hang ulas la ayat kt bawah ni:

Maksud firman Allah: Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu ambil menjadi teman kepercayaanmu orang-orang yang diluar kalanganmu (kerana) mereka tidak henti-hentinya (menimbulkan) kemudharatan bagimu. Mereka menyukai apa yang menyusahkan kamu. Telah nyata kebencian dari mulut mereka, dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka lebih besar lagi. Sungguh telah Kami terangkan kepadamu ayat-ayat (Kami) jika kamu memahaminya. (Ali Imran:118)

Anonymous said...

Cuba tanya pulak berapa ramai orang Melayu dalam perkhidmatan Kerajaan singapura ???????

Anonymous said...

jawb bomoh sial,jawab jawab jgn x jawab,,hehehe

Bomo Siam said...

matt 11:31,

Apakah dgn menyelami & memahami perasaan mereka2 itu akan bawak kemudharatan pd kita?

Bukankah melayu disuruh supaya berfikir diluar kotak?

Jawablah persoalan2 mereka itu secara rasional, bukan dgn emosi yg kecewa!

Melayu Spore terlalu kurang dlm sivil servant kerana kuasa politik melayu itu sendiri, kurang!

Beranikah UMNU buat andaian serta sebab yg sama disini?

Bomo Siam said...

Mengatakan non-malay tak tertarik dgn sivil servant kerana gaji adalah lawak terhebat UMNU....!

Rakan aku, seorang india mengatakan, terimalah mereka, gaji kurang dari melayu pun takpa!

Nampak tak apa maksud dia? Perimbangan kaum dlm sivil servant akan menyukarkan UMNU menjalankan dasar2nya!

Ada butoi ka Jin???

Matt said...

bomusiam 1144

tk payah nk sibuk bincang tentang layanan melayu kpd non-melayu.. hang pun tau bukan melayu anggap melayu mcm sampah.. depa hina hang depan2.. belakang kita jgn cerita..

cuba hang baiki keadaan ni - layanan org pas kepada org Islam umno.. adilkah org Islam umno dianggap musuh oleh pas sedangkan mereka saudara seagama?

adilkah pas bersekutu dgn dap dan pkr dan bantai dan maki hamun org Islam umno?

Anonymous said...

kuasa politik melayu kurang di singapork disebabkan peranan pemerintah singapura memecah kawasan majoriti melayu menjadi minoriti,adakah kita sanggup menerima nasib yang sama ditahah air yang kita cintai,,

Bomo Siam said...

matt,

Cuba jgn alih topik! Kita sedang berperang pasai malay vs non-malay dlm sivil servant!

Apa kena mengena PAS dlm bab nie...tunggu GAP bukak tajuk tu, kita bincang!

Matt said...

bomosiam 1207

isu malay vs non-malay in civil service ni bukan yg terpenting.. sebab malay in Malaysia is suppose to be muslim

so, bila2 saja malay vs non-malay issue.. kita sentiasa berpihak kepada malay..

yg hang pi bela puak yg tk boleh diharap tu buat pe?

Bomo Siam said...

Ada kawan aku, seorg MD Melayu, company Melayu kata....

‘Malays are not yet ready for the highly competitive private sector employment. They won’t be able to survive out there’.

Maka UMNU bina GLC! Private sector la kunun2nya! Private sector yg pakai duit kerajaan!

Kuah kuaah kuaaah!

In any case, I was indoctrinated with the cliché ‘kalau kita tak tolong Melayu, siapa lagi (if we do not help the Malay, who else would)?

Apasai bila sebut 'melayu', mesti sebut sama 'tolong'???

Matt said...

bohmausiam 1218

aku mengajar accounting di one research university kalau hang nk tau..

aku tolong budak melayu, hang ada tolong org melayu?

bagi kelahi org melayu rajin kut?

Bomo Siam said...

Aku bukan nak bela puak2 non malay ni....

But, aku sakit telinga bila, asai melayu je...kena tolong. Klu tak tulun, abis mati anak bini dia!

Sampai bila nak tadah tempurung ni?

Sampai semua non-malay undi PR?

Sampai melayu jadik jakun di rumah sendiri?

Asai cukup tahun je, jerit mintak bonus. Duit bonus tu, duit kerajaan, duit rakyat!

Adakah rakyat dlm Msia ni suma melayu? Bila cina bising...hangpa mengamuk!!!

Bomo Siam said...

Matt,

Hg tulun budak kita, memang baguih! Tulun bagi ilmu!

Tapi klu hg tulun bagi budak2 tu bayaq yuran, aku kurang setuju!

Bomo Siam said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

hai bomoh siam,kau ni beralgak pandai tapi sebenarya bodoh piang ,

Matt said...

bomosium

kalau tolong bayar yuran untuk budak melayu yg tk mampu tu bagus juga.. ramai budak melayu dari kampung yg nk beli baju yg elok pun tkda duit.. fikiran depa pun masih bawah tempurung.. kalau hang tengok memang sedih..

tk kesah la hang sokong pas, pasal pas pro Islam

tapi jgn lupa walaupun umno tk pakai nama Islam umno pun ada sumbangan kpd Islam di Malaysia ni..

yg penting kita org Islam tk kira parti apa jgn berseteru tapi hormat menghormati

umno memang ada salah, tapi pas pun sempurna..

Matt said...

bomosium

kalau tolong bayar yuran untuk budak melayu yg tk mampu tu bagus juga.. ramai budak melayu dari kampung yg nk beli baju yg elok pun tkda duit.. fikiran depa pun masih bawah tempurung.. kalau hang tengok memang sedih..

tk kesah la hang sokong pas, pasal pas pro Islam

tapi jgn lupa walaupun umno tk pakai nama Islam umno pun ada sumbangan kpd Islam di Malaysia ni..

yg penting kita org Islam tk kira parti apa jgn berseteru tapi hormat menghormati

umno memang ada salah, tapi pas pun bukan sempurna

Bomo Siam said...

Matt,

Barangkali kat sini lah ada sikit beza UMNU-PAS....

Dlm PAS, kami diasuh supaya jgn tanya, apa sumbangan PAS pd kami selain jln takwa kpd AllahSWT.

Tapi tanyalah apa sumbangan kami pd PAS!

Pd UMNU, lain halnya! UMNU ajaq melayu mintaklah apa saja pd dia. Insyaalah dia akan tunaikan. Tak cukup duit, pinjam kat EPF hingga RM144 billion!

Dengaq crita 55 thn EPF pun dah goyang. Takpa, lanjutkan pengeluaran hingga 100thn!!!

warisan tmk said...

Dari dahulu...sehingga sekarang, company Cina enggan mengambil pekerja Melayu, terutama di peringkat pengurusan. Mereka lebih 'enggan' untuk mendedahkan trade secrets kepada orang Melayu. Mereka tidak mahu orang Melayu lebih hebat dari mereka suatu hari nanti.

Kerajaan yang dipimpin oleh UMNO tidak ada pilihan lain selain dari mencipta 'vehicle' bagi mendedahkan orang Melayu kepada pengurusan business, dan memberi pengalaman kepada bakal-bakal businessmen Melayu. Antara 'vehicles' tersebut ialah GLCs yang diletakkan di bawah Kerajaan Pusat, seperti Petronans, Telekom Malaysia Berhad, Tenaga Nasional Berhad, Pos Malaysia Berhad, Bernas, Felda dan lain-lain. Terbukti, bila syarikat-syarikat tersebut, yang dahulunya merupakan agensi-agensi Kerajaan yang kerap rugi, bertukar menjadi KONGLOMERAT yang menguntungkan, dan dengan keuntungan BERBILLION setahun, Kerajaan mendapat faedah memalui kutipan CORPORATE TAXES.

De negeri-negeri pula, telah ditubuhkan PERBADANAN KEMAJUAN IKTISAD yang menjadi syarikat induk kepada anak-anak syarikat Kerajaan Negeri. Dengan itu lahirlah Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor(PKNS) dan beratus-ratus anak syarikatnya, Perbadanan Kemajuan Negeri Johor(PKNJ) serta anak-anak syarikatnya termasuk JCorp, pemilik kepada rangkaian hospital-hospital swasta terbesar di negara ini. Memandangkan tujuan asal penubuhan syarikat-syarikat ini adalah untuk memberi pengalaman dan peluang perniagaan kepada orang Melayu, YANG ENGGAN DIBERIKAN OLEH SYARIKAT-SYARIKAT CINA, sehingga sekarang, lebih 80% dari pengurusan dan kaki-tangan adalah orang Melayu.

Hasil dari langkah-langkah PRO-ACTIVE yang telah diilhamkan dan dilaksanakan, businessmen Melayu sudah boleh BERDIRI SAMA TINGGI dengan businessmen Cina, walaupun businessmen Cina amat kedekut untuk mengajar orang Melayu dalam business.

Malangnya, terdapat segelintir orang Melayu yang telah berjaya di bidang business, hasil dari dasar-dasar DEB, termasuk yang dihighlight di atas, menjadi BAGAI KACANG LUPAKAN KULIT....tetapi golongan TIDAK MENGENANG BUDI ni tidaklah ramai. Yang pasti, lebih dari 80% umat Melayu akan menyokong UMNO/BN di dalam PRU 13 nanti.

Kaum Cina yang telah banyak mendapat KEKAYAAN hasil dari penghijrahan datuk nenek mereka ke Tanah Melayu(nama Malaysia semasa mereka diturunkan dari tongkang-tongkang suatu masa dahulu)perlu membuat perhitungan yang tepat di dalam PRU nanti. Sebaiknya, mereka sewajarnya mengekalkan hubungan baik dengan MAJORITY umat Melayu, yang tidak akan berganjak dari menyokong UMNO/BN.

Kaum Cina jangan sekali-kali terpedaya dengan DESPERADO POLITIK Anwar Ibrahim...

Bomo Siam said...

warisan tmk,

Tang 'BERNAS' tu....sebut pelan2 sikit nooo! Sensitip!!!

kuah kuaah kuaaah!

Tak larat dahh! Nak tidoq!

Assalamualaikum!

warisan tmk said...

Bomo Siam said...
"Staff Melayu dlm sektor awam nie....Warisan Penjajah!
Kewajipan UMNU utk menjunjung sampai mati!...."

Bomo Siam,

Selamat malam/pagi. Engkau bangun solat subuh nanti, ini sarapan pertama kau.

Aku amat KESIAN dengan penyokong PAS seperti kau...yang pemikirannya tidak jauh dari pemimpin-pemimpin Pak Pandir(Hj Hadi) dan Pak Kadok(Nik Aziz).

Mari kita kenang kembali cerita PENGLIPUR LARA Pak Kadok. Ayam laganya tiada tandingan. Tapi dia ditipu untuk bertukar ayam dengan orang lain. Bila BEKAS AYAM dia menang sabung, Pak Kadok melompat-lompat kegembiraan sehingga pakaian kertasnya KOYAK RABAK.

Demikian juga PAS. Perjuangan asal ingin mendirikan NEGARA ISLAM memang hebat. Tetapi telah terpedaya dengan pujukan Anwar Ibrahim dan tekanan Lim Kit Siang, untuk MENUKARKAN Islam dengan BUKU JINGGA ciptaan Anwar-Kit Siang.

Berbalik kepada cerita sektor awam/Civil Service....kenyataan kau amat TIDAK BENAR sekali. Di zaman penjajah, majoriti TOP CIVIL SERVANT adalah dari kaum India yang diimport dari negara INDIA yang juga di bawah jajahan British. Kelebihan mereka ialah mereka menguasai Bahasa Inggeris.

Pada masa itu, Civil servant Melayu hanyalah di peringkat perkeranian, selain dari menjadi prebet polis dan prebet tentera.

UMNO telah MENTRANSFORMASIKAN umat Melayu, dari menjadi 'melukut di tepi gantang' di tanah warisan nenek moyang mereka sendiri, kepada suatu bangsa yang berjaya, bermaruah dan dipandang tinggi di dunia Islam dan seluruh dunia. Hidup Melayu!! Hidup UMNO!!

warisan tmk said...

Bomo Siam,

Aku tertinggal suatu fakta penting untuk tatapan kau.

UMNO telah menegakkan NEGARA ISLAM di Malaysia, termasuk meletakkan Islam sebagai AGAMA PERSEKUTUAN.
Sedangkan PAS hanya obsessed dengan PERLAKSANAAN HUKUM HUDUD...itu pun 'separuh masak' dan tidak mengambil kira perkembangan semasa di bidang FORENSIC, PATHOLOGY, DNA, CCTV dan sebagainya.

PAS telah terkeliru antara menegakkan Islam dan melaksanakan hudud. Kriteria utama menegakkan Islam ialah dengan menegakkan RUKUN-RUKUN ISLAM YANG LIMA. Aku nak tanya kau, apakah Kerajaan BN menghalang perlaksanaan RUKUN ISLAM yang lima?

Anonymous said...

guys ,
jangan layan surat khabar singapore. if the singapore papers were to question the singapore government policy,the chief editor will be inside.........

Anonymous said...

SINGAPORK SEMAKIN BERANI DAN MAKIN MELAMPAU !!!!

Anonymous said...

ello bomo siam ko suruh la kerajaan pas kelantan amik pekerja non malay dl...nk gak tgk reaksi org2 melayu kelantan..jgn ckp je lbh...mule kn dl la..

Anonymous said...

How many malay army pilot in Singapore? None, because you all big boss of all bastard in singapore takut and don't trust the singapore malay......Drink somemore treated water, brain also longkang! Lucky, I am not the PM, if so I would stop water supply and block the causeway!

Anonymous said...

bomo siam mempunyai otak terbalik. segalanya terbalik belaka. contoh orang makan ikut mulut, dia makan ikut pungkuq. orang buang air ikut pungkuq dia buang air ikut mulut. fasal itu segala yang keluar dari mulut dia busuk semua.

Anonymous said...

Syukurlah artis2 ni sedar dan bertaubat. Tapi yang tak betulnya masuk PAS pulak, bertambah sesatlah mereka. From the frying pan, into the fire... kena taubat lagi sekali puak2 artis nie.

Anonymous said...

Bomo Siam sial..!!!
Aku cukup menyampah membaca tulisan Bomo Siam ni. Semua fikirannya adalah sampah, tak ada idea dari akalnya yang bodoh. Tak tentu tujuan yang ditulisnya. Mungkin dia di bayar oleh parti Penipu Rakyat. Aku harap semua pengkomen jangan layan Bomo Siam yang otak mereng ini.

Anonymous said...

aku segan mau jadi gomen punya olang maa ... kalu jadi aku punya kawan kena pi tangkap maa ... semua kawan aku bikin CD cetak rompak, jual diesel subsidi, taukeh dadah,jual barang tiruan, bikin tonto, jual barang curi, macam-macam lagi maa..











. itu fasal kami olang muda-muda sudah pakai bmw,audi dll. sikit-sikit bikin kerja betul la kasi orang tengok. Solly la kawan. Ini fasalkerja gomen saja kacau-kacau bikin politik maa..

Anonymous said...

Mengapa tak persoalkan di singapura tu lebih ramai civil servant cina dan india dari melayu.

Anonymous said...

KENAPE PAPER KITA X TULIS PSL DIORG PLK...KNAPE KTA DIAM SAJE...KNAPE KTA TAKUT SGT DGN DIORG...

Anonymous said...

Pasal tak orang nak hantar memo kat dia org aaa? Cakap dlm blog pun bukan dia org nak baca pun, lagi sakan la dia org buat fitnah.

Anonymous said...

s'pok tak sedar diri! cermin dulu muka sebelum komen negara org! negara sendiri pun tak terurus..porah!

Anonymous said...

why must Singapore news editor bothers about 'so few non Malaysian in the civil service'So what?