Saturday, July 14, 2012

PAKATAN HINA PENEROKA.


Amat mengejutkan apabila laman web Suara PR telah dengan biadapnya menggelar para peneroka Felda sebagai perompak, dalam sebuah artikel yang bertajuk ‘Peneroka Perompak Duit Rakyat’ yang disiarkan semalam.

Alasan laman tersebut ialah kerana pembahagian wang RM15,000 kepada setiap keluarga peneroka pada Mei lepas adalah dibuat sebelum Felda Global Ventures (FGV) disenaraikan di Bursa Saham Kuala Lumpur.  Justeru, menurut penulis tersebut, “wang berjumlah RM 1.69 billion yang diperuntukkan untuk membiayai ‘durian runtuh’ itu semestinya datang dari wang kerajaan (sebut wang rakyat) kerana Felda sendiri tidak ada wang kerana agensi itu sendiri bakal diisytiharkan bankrap.”

Tambahnya lagi, “disebabkan itu, mungkin ada program kerajaan untuk kebajikan rakyat yang lebih besar terpaksa ditangguhkan dulu untuk menyelesaikan janji ‘durian runtuh kepada peneroka Felda dan keluarga masing-masing yang berjumlah sekitar 300,000 orang ini.”

Apa nak dikata, nampaknya, hadap sekali penulis tersebut dengan program kebajikan rakyat oleh kerajaan.  Takut benar dia tidak dapat menikmati program kebajikan dari kerajaan kerana kebanyakan wang telah diberikan kepada warga Felda.

Namun, dalam artikel yang sama, penulis tersebut juga menghentam program-program kebajikan rakyat ini sebagai haram dan rasuah.  

Entah manusia jenis apa yang langsung tidak ada maruah terhegeh-hegeh mengharap wang yang dituduhnya sendiri sebagai ‘rasuah’ dan haram.

Dan bagaimana pula wang ‘durian runtuh’ itu dikatakannya wang rakyat sedangkan wang tersebut adalah hasil dari jerit perih peneroka serta kecekapan pengurusan Felda sendiri?  Wang RM15,000 yang dibayar kepada setiap peneroka atau jumlah keseluruhan, RM1.69 billion, adalah hasil dari pelupusan kepentingan Felda Badan Berkanun (Felda BB) kepada FGVHB yang berjumlah RM5.65 billion sebagai proses penyenaraian.

Justeru, tidak timbul wang tersebut sebagai wang rakyat atau wang kerajaan, tetapi bolehlah dianggap sebagai bonus terkumpul yang dijana sendiri oleh Felda dan warganya sebagai sebuah pasukan besar.

Pembangkang boleh memutar-belit apa saja tetapi yang pastinya, peneroka tidak mungkin akan dapat menikmati wang tersebut jika pengurusan Felda tidak cekap.  Malah peneroka tidak mungkin dapat menikmati pendapatan bulanan yang lumayan yang mereka nikmati hari ini, jika pengurusan Felda tidak berkredibiliti atau berintegriti.

Lebih dari itu, peneroka kemungkinan besar masih belum keluar dari kemiskinan dan memiliki rumah dan tanah sendiri sekiranya kerajaan tidak mengilhamkan Felda sejak awal dahulu, bagi membantu mereka.

Hakikatnya, Felda adalah bukti keikhlasan, keprihatinan dan kecekapan kerajaan Barisan Nasional.

Dan kini, selain pendapatan tetap yang dinikmati melalui Felda, peneroka juga berpeluang mendapat keuntungan dengan pemilikan saham.  Malah, melalui penyenaraian ini juga akan membuka peluang perniagaan yang lebih luas sekali gus memberikan pulangan bukan sahaja dari segi wang, tetapi juga dari segi kemudahan dan peluang pekerjaan kepada generasi Felda yang akan datang.

Dengan itu, laman Suara PR tentunya dengki sehingga sanggup menggelarkan peneroka sebagai perompak akibat telah tersasul dan terlanjur mengharamkan ‘durian runtuh’ dan kini meleleh air liur melihat warga Felda menikmatinya.

66 comments:

Shaari said...

PR tau peneroka takkan undi depa dah. hahaaa kesian!

Anonymous said...

.

Merokok merbahayakan kesihatan ... kurangkan merokok .

.

RH said...

kenapa mesti dengki dgn melayu? Sikap turun temurun di banyak kalangan melayu ini telah menyumbang kpd kemunduran melayu sendiri. bila dah dengki mulalah mengata2 dan akhirnya mencari jampi serapah. Sungguh malang melayu spt ini. Usaha malas, nak saja tau.

Bomo Siam said...

Betui ke ada yg kata, ‘Peneroka Perompak Duit Rakyat’?

Sila larang org ini dpd menghampiri perkarangan JPM!!!

Isa Samad? Dia ni jugak patut dilarang mundar mandir di Putrajaya!!!

Mmuuaahhahahahaha...!!!

Anonymous said...

Orang PR ni layak duduk dalam Hutan sebab peel spesis ni sama dgn ORANG HUTAN tak serasi hidop bermasyarakat.

Anonymous said...

Sehina2 nya maknusia ialah mereka yang memeralatkan Agama Islam untuk membuat onar dan kepentingan diri sendiri.

Bomo Siam said...

'Pemilikan saham Felda Global Ventures Holding (FGVH) oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK) adalah mengikut prosedur sah dan tiada kaitan politik.'

Kuah kuaah kuaaah!

Syabas Kerajaan Kedah!

Mentekedarah duit UMNU!

Kerajaan Negeri Melaka...dapat berapa bigik saham???

Apa? Isa Samad tak bagi...? Tak patut....! Memang tak patut!

Anonymous said...

Yang bertujuan memecah belahkan ummah dgn memperalatkan Agama Islam adalah Syaitan atau Iblis.

Anonymous said...

Orang yang Cemburu dan irihati membuat fitnah dan hadutan adalah golongan orang2 yang kecewa.

Bomo Siam said...

'Ex-IGP: Politicians, not police, ‘damaging’ country!'

Isa Samad! Musa Hassan dah bertobat!!! Hg, bila laie...?

Anonymous said...

Spesis2 Bangsat dan Keparat adalah mereka yang cuma suka membantah, mencaci, menghina tapi tiada sumbangan untuk kesejahteraan Bangsa dan Agama.

Spesis Haiwan!!

Anonymous said...

Yang nyata di sangkal yang mulia di fitnah di caci di hina.

Memfitnah usaha yang mulia memartabat usaha yang hina.

Agama diperalat.

Puak PR ukhusnya Melayu Islam Golongan Insan Terhina.

Anonymous said...

PR da desperate...segala usaha di jadikan isu.... kat skola dan kelas tuition..ostaz / ostazah dari negeri Tgna berpolitik... bdk2 diam ..dan meluat...nk berhenti tuition ...periksa da nk dekat... semangat kelate kuat sgt....

Anonymous said...

Penzinah di muliakan aka Aljubs, O_Start 3pagi dan O_Start Bilek 121.

Pejuang Bangsa dan Agama aka Tun M, DS Najib di fitnah di Hina.

Spesis di Barisan Teratas adalah Spesis syaitan yg di rejam.

Aku Sayang Tun Mahathir said...

Kalau tak bodoh banggang mangkuk hayun bukan PAS anak kepada PR tungggangan PKR namanya.........

Aku Sayang Tun Mahathir said...

Kalau tak bodoh banggang mangkuk hayun bukan PAS anak kepada PR tungggangan PKR namanya.........

Bomo Siam said...

'671 isteri peneroka Felda Bukit Goh terima durian runtuh!'

Mr Isa Samad!

Felda mana pulak yg tanam pokok durian nie...?

Anonymous said...

gap,....sibatak sekor tu misti bangkang apa yang hang tulis kat sini. kenapa ek..

nampak sangat dia mencari makan dengan pembangkang. semua yang kerajaan bn buat semuanya salah, dia misti bangkang.

tapi apa yang puak dia buat untuk membantu rakyat selama ini?

suruh dia cari makan kat tempat lainlah!!!

Anonymous said...

Bomoh Siam atas nama Allah, Agama Islam dan Bangsa hentikan lah menfitnah mereka yg berusha untuk membaiki semua keadaan demi Agama, Bangsa dan Negara.

Anonymous said...

Syaitan saperti Bomoh Siam sentiasa mengahasut kita supaya terjerumus ka lembah yang terhina.

Na'udzubillah...

Anonymous said...

Walaupun dari segi pengeluaran dan rezab emas,Kelantan jauh tertinggal di belakang Pahang.sebenarnya.jika urus tadbir dapat dilaksanakan dengan telus dan amanah tentu saja hasilnya dapat dimanfaatkan untuk pembangunan negeri.Tapi sayang,gara-gara kelemahan akal dan ketidakcekapan pemimpin PAS yang memerintah negeri Kelantan sejak 22 tahun lalu,hasil bumi bernilai seperti emas menjadi santapan rakus pelombong haram yang mungkin mempunyai hubungan rapat dengan pimpinan negeri.

Tak mustahil selain berlakunya rasuah dikalangan kakitangan kerajaan negeri,ada kemungkinan kegiatan perlombongan emas haram itu turut mendapat keizinan dan perlindungan pemimpin negeri tertentu yang mendapat laba kemewahan hasil kegiatan tersebut.Langkah segera SPRM melakukan serbuan ke atas lombong tersebut selepas pendedahannya di laporkan oleh Utusan Malaysia merupakan langkah yang tepat bagi mengekang gejala rasuah yang pastinya merupakan punca utama lombong haram tersebut bebas beroperasi bertahun-tahun lamanya
..............................
NAMPAK RM SERBAN BESAR BAKULPUN BOLEH TERBANG!!!!!!!

Anonymous said...

Kesyaitanan Bomoh Siam sudah sampai ka tahap kronik. Melaungkan azan kan ka teling nya tidak akan dpt membantu.

Cuma dia yg dpt membantu diri nya sendiri. Insya allah

Bomo Siam said...

10:31,

Jika aku dituduh memfitnah, alhamdulillah!

Bukankah 'fitnah' itu maksudnya 'ujian'?

Subhanallah! Maha Suci Tuhan Seluruh Alam...!

Anonymous said...

Syaitan pon pandai menyebut nama Allah..

Anonymous said...

Bomoh Siam, Allah memang suci cuma ko dan spesis ko yang suka berzinah yang tak suci.

Perlukan mandi Hadath Besar.

Tapi pikir2 balik Mandi Hadath Besar besar pon tak akan suci sbb berzinah.

Hahahaha....

Anonymous said...

Fitnah tu ujian???

Ujian dari SYAITAN SPESIS KO.

Anonymous said...

Pembangkang semakin tertekan dgn kejayaan FGVH ini kerana segala fitnah telah dijawab dgn fakta dan bukti kejayaan FGVH.

Sejarah telah membuktikan bahawa selagi FGVH ini dibawah penguasaan UMNO/BN pasti kejayaan yg lebih besar akan dpt dilihat dan dirasai oleh peneroka hingga ke anak cucu.

Tapi sekiranya FGVH ini jatuh ke tangan pembangkang pastinya apa yg dinikmati oleh peneroka dan generasi kemudiannya akan hilang kerana puak pembangkang ini sebenarnya tidak mampu mengekalkan ataupun memajukan FGVH. Lihatlah mereka hanya dok fitnah tapi tak pernah menyumbang idea atau mengeluarkan rancangan untuk memajukan Felda.

Alhamdulliah, peneroka dah mula sedar dan faham bahawa kerajaan hari inilah yg membela nasib mereka sehingga ke hari ini dan masa hadapan.

Anonymous said...

Pengalaman aku bersama Kumpulan Haram.

Cina ni byk baik nyer. Walapon mereka pakai lain baju tapi bila menetang musuh bangsa lain khusus nyer melayu mereka akan ketepikan perbezaan bersatu menentang bangsa lain habis2an.

Tapi Melayu bodoh spesis Bomoh Sial bersatu dgn Cin fahaman Kominis dan Parti peralat Islam untuk menghancurkan Agama dan Bangsa sendiri. Ataupon memang Melayu ni selau bodoh macam Bomoh Sial ni??

Anonymous said...

sibomoh ni hentam aje
asalkan banyak buat komen
nanti si aljuburi bayar
yang dia tau duit masuk
tak kira macam mana
betul ke
salah ke
halal ke
haram ke
janji jadi duit
orang macam ni kau ada kuasa
lagi kuat salah guna kuasa
kalu ada peluang rasuah
lagi kuat rasuah
jauhkan diri anda
dari spesis ini

Anonymous said...

Bomoh Sial bodoh.

Allah tak pernah menguji ummat nya.

Islam sentiasa menunjukkan jalan yang benar dan ketenangan.

Yang sentiasa menguji ummat Islam adalah syaitan saperti ko.

Anonymous said...

Agak2 korang satiap kali si Bomoh Sial Post komen cacai dia dapat berapa $$$ dari PR??

Anonymous said...

bomoh siam,
lu betul2 kasi panas line la, wa tabik sama lu,

Anonymous said...

PR kata peneroka Felda perompak tak pe, PRU nanti peneroka rompak pula undi undi yang diperolehi oleh PR biar dia hilang deposit...ada ubi ada batas

Anonymous said...

What do you expect from someone who calls himself 'Bomoh Siam'...nama pun dah tak betul...obviously his head is not screwed right.Bila baca opinion dia anggaplah masuk telinga kiri, keluar telinga kanan,Biarlah dia merapu sorang diri before he meets his Maker

Anonymous said...

anon 10.59a.m...ko nak bantai bomo sial tu bantai ajelah..jangan wak keluar statement yang tak betul pula.ade ke Allah tak pernah menguji umatnya..Semakin banyak ujian..semakin Allah sayang akan kita..adios

M16 said...

LIM KIT SIANG GEMBIRA TENGOK RAMAI "BANGKAI UMNO" KINI MASUK DAP.
APA MAKNA "BANGKAI" ?

Anonymous said...

PR mungkin tak perlukan undi dari peneroka sebab itulah dia panggil perompak.

Anonymous said...

DAN SIAPA BANGKAI BANGKAI ITU ?
CUBA TEKA...

Anonymous said...

antara punca2 imam mahadi samurai ti orng2 mcam dia ni la.... asal tak selari dengan puak dia ja pasti ditidakkan.. secara tak sedar makin lama semakin tidak boleh berfikir dengan waras.. akhirnya mengamuk konon dia la pejuang.. baik2 bomo..

Anonymous said...

dh tau merokok bahayakan kesihatan hisap la konek

Anonymous said...

bumu dpt brapa bynk saham

Melayu Perak said...

DULU BEBAS HUTANG TETAPI SEKARANG NEGERI SELANGOR TANGGUNG BEBAN HUTANG 316 JUTA.!!

Setelah membuat beberapa pendedahan sebelum ini, Ketua Biro Muda Profesional MCA, Datuk Chua Tee Yong tampil sekali lagi mendakwa sebuah anak syarikat milik kerajaan negeri Selangor terpaksa menanggung beban hutang berjumlah RM316 juta untuk membayar balik hutang hasil pembelian aset Talam Corporation Bhd. (Talam).

Beliau berkata, Permodalan Negeri Selangor Bhd. (PNSB), iaitu anak syarikat milik penuh kerajaan negeri yang sebelum ini bebas hutang dan mempunyai simpanan kira-kira RM76 juta, terpaksa membuat pinjaman itu bagi membayar balik kepada kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor yang telah menjual aset berkenaan.

Katanya, PNSB telah mencagar beberapa aset untuk meminjam sebanyak RM230 juta daripada sebuah institusi kewangan dengan kos faedah pinjaman adalah berjumlah RM86 juta. Menurut beliau, pembelian aset itu membabitkan kawasan Bukit Beruntung 2 dan Bestari Jaya, namun sehingga kini tiada pembangunan besar dilakukan di kedua-dua kawasan.

''Persoalannya sekarang kenapa kerajaan PKR Selangor tidak mengambil langkah untuk membantu aliran wang tunai anak syarikat berkenaan dengan menjual tanah-tanah terlibat kepada pihak swasta,'' katanya pada sidang akhbar di Wisma MCA.

Pada minggu lalu, Tee Yong mendedahkan kerajaan PKR Selangor telah membeli tanah seluas 2,263 ekar (905.2 hektar) di Bestari Jaya dari Talam dengan harga RM181 juta iaitu RM42 juta lebih tinggi daripada harga pasaran.

Beliau turut mendedahkan satu lagi pembelian oleh kerajaan negeri berkenaan berjumlah RM87.7 juta di Danau Putra iaitu kawasan yang 80 peratus daripada tanahnya di bawah air.

Semalam, MCA Bahagian Pandan membentangkan dokumen resolusi perjanjian penyelesaian hutang Talam, bagi menyokong pendedahan Tee Yong. Ketua Biro Guamannya, Gary Lim Chin Yee berkata, dokumen mengandungi tandatangan Ahli Lembaga Pengarah Kumpulan Hartanah Selangor Berhad (KHSB), yang membuat keputusan agar hutang bernilai RM115 juta yang ditanggung Talam diserahkan kepada kerajaan negeri Selangor untuk diselesaikan.

Dalam pada itu, Tee Yong turut mempersoalkan sama ada kerajaan PKR Selangor telah mengambil kira kos bayaran faedah itu semasa berunding untuk membeli aset berkenaan daripada Talam bagi memastikan rakyat mendapat keuntungan maksimum.

''Hasil lawatan dan maklumat yang kita peroleh, tiada sebarang pembangunan besar dilakukan di kawasan berkenaan dan kini apakah rancangan kerajaan PKR Selangor bagi membolehkan PNSB membayar balik pinjaman berkenaan,'' ujarnya.

Memang dasar Pakatan PR kuat menipu, maka dalam apa jua tindakan mereka mesti ada tipu muslihat. Jika ketua memimpin kuat menipu, apaah lagi pengikut taksubnya yang berakal pendek.

Pakatan PR membuat hutang sehingga 316 juta ni semua untuk rakyat ke..?? Apa yang rakyat Selangor dapat..?? Selangor semakin hancur bila Pakatan PR memerintah..!!!

Anonymous said...

Mungkin ada di antara peneroka tersebut adalah penyokong pakatan, ini bermakna pakatan buang penyokong sendiri. Amat melucukan orang lain cari penyokong seberapa banyak yang boleh tetapi pakatan pula buang penyokong......kah kah kah kah sewel kronik

Anonymous said...

bumu dh bertobat blum.tau cara nk bertobat.berkokok hndal ekoq penuh taik

Anonymous said...

Lawak la lu bhai..lu ngn versi islam lu..

Anonymous said...

felda pak hang la

Anonymous said...

dn juga pak mak bumu

Anonymous said...

kenai tuhan tk bumu.jgn main sebut ja

Melayu Ultra said...

Bomo Siam said...
10:31,

Jika aku dituduh memfitnah, alhamdulillah!

Bukankah 'fitnah' itu maksudnya 'ujian'?

Subhanallah! Maha Suci Tuhan Seluruh Alam...!

--------------------------------------------

BOMO, aku ingat hang tak pandai bertahmid dan bertasbih.. nak tanya satu soalan paling mudah.. nama tuhan hang sapa eh??

Bomo Siam said...

Eerrkkk...!Alhamdulillah, syukur atas rezekiMu Ya Allah!

Baru lepas majlis tahlil! Penuh perut!

Agak2 la, diantara join majlis tahlil dgn saham Felda,

Yg mana lebih banyak 'untung'nya???

Mmuuaahhahahahaha...!!!

Anonymous said...

Bomo Siam said...
10:31,

Jika aku dituduh memfitnah, alhamdulillah!

Bukankah 'fitnah' itu maksudnya 'ujian'?

Subhanallah! Maha Suci Tuhan Seluruh Alam...!

------------------------------------
BOMO SIAL

Oleh krn org pakatan Haram dah brkongsi nama Allah , so ang guna Allah yg mana r?

Ptuiiiilllhhhh

Bomo Siam said...

Peneroka Felda diingati agar berhati-hati dgn 'durian runtuh' yg yg digembar gemburkan olih UMNU....

'RAUB- A senior citizen was killed after a big basket of durians he was transporting on the back of his motorcycle fell on him.

The freak accident happened when Lam Fook Chee lost his balance in Jalan Sungai Klau, near here.'

Berhati-hatilah sebelum terlambat!

Dahan Jati said...

Sekali fikir betul juga pandangan ru. Felda adalah perbadanan kerajaan, jadi segala keuntungan dan hasil sepatutnya dikembalikan kepada kerajaan dan rakyat semuanya. Kecuali jikalau hasil dan keuntungan tersebut adalah hasil daripada tanah peneroka sendiri ataupun daripada keperasi mereka. Felda beroperasipun mulanya adalah geran daripada kerajaan juga. Buat apa menghabiskan berbilion untuk peneroka dengan mengenepikan rakyat yang lain. Felda bertanggungjawab kepada kerajaan dan kerajaan pula bertanggungjawab kepada rakyat semua bukan peneroka felda sahaja.

Anonymous said...

bomo siam adalah org indon...

usin said...

wahai rakan2 yg nk berdiskus kt sini, kecualikan respon penulisan bomoh siam. bomoh siam ni bukan reti berdiskus sebab asyik bagi alasan bodoh, ala2 budak tak cukup akal. biarlah dia tulis apapun, tak payah respon. budak tak cukup akal memang mcm tu. kita pakat2 kesian je kt dia.

Anonymous said...

peneroka juga rakyat Malaysia..jadi tak salah duit tu diberi kpd mereka.. aku bukan peneroka tapi aku rela mereka menerimanya.. ikhlas ni! jangan ada yg dengki, semua ada rezeki masing2.. pakatan haram hanya nak menangguk di air keruh! perangai musibat mereka akan menghancurkan negara kita yg aman ini.. mari kita pakat2 tolak kaum hina drp parti munafik ini ke dlm longkang pada PRU 13 nanti!!

yogibear's season said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

apala nk dengki...politik pembangkang sekarang da takde modal.... semuanya nk dijadikan isu... hari ni aku dpt sms nk tinjau ...parti mana yg akan menang pru13 kaw shah alam... 1.pas 2.umno 3. bebas .. ?

yogibear's season said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Dahan jati, dengan kenaikkan harga kelapa sawit beberapa tahun kebelakangan ini memang patut pun mereka menerima faedahnya, mereka adalah golongan peladang yang bekerja kuat dengan tulang empat kerat menaikka ekonomi keluarga dan negara, kalau betul2 buat perniagaan memang berlipatganda keuntungannya, jangan berhujjah dengan hati yang sarat dengan tohmahan.

Anonymous said...

Bagaimana dengan status tanah2 milik Felda yang di bawah FGV? Jika saham dikuasai oleh bangsa asing .... Maka segala harta kita tergadai .............. Lihatlah nasib tanah KTM di Singapura ....... Woodlands & tanjung pagar.... Sedih hak bangsa lenyap kerana ketua2 UMNO nampak duit nak tampung negara yg menuju bankrap! TApi seperti biasa Melayu secara jadi pemerhati saja .... atas segala kedajalan UMNO ....... Minda terjajah .....

Anonymous said...

'HARAM JADAH', pinjam kata2 Presiden umNOK(BARU@ parti mamak), yg sedap menghina peneroka yg tak mahu terpedaya gula2 UmNOK(baru)a.k.a parti mamak, dgn saham felda yg tak sampai satu lot tuh....

dasat gak si bibir merah nie maki org..mcmlaaa peneroka2 tuh pakai duit mak-bapak dia..dasar culprit

Anonymous said...

Mana ada satu keputusan dlm dunia ni dipersetujui oleh rakyat mereka 100%.

Kita kena ikut majoriti.

Pasal FGVH ni, rasanya dah berbuih kerajaan jelaskan. Hinggakan kalau kita baca komen dari beberapa org sebelum ni, menunujukkan mereka masih tak faham atau tak pernah mendengar penjelasan kerajaa. Mungkin mereka ni hanya baca harakah dan suara keadilan yg semua org tahu penyebar berita palsu dan fitnah nombor satu di malaysia.

Anonymous said...

bila laa si mangkuk ayun nie nak umukan PRU13.....kata dah dpt sokongan padu....

beria-ia cakap rakyat dah beralih sokong BN-ngok kununnya...kempen dah kempen hari2 dlm TV....takkan masih takut lagi?????????? nak tunggu cakap bini keeee?????

Anonymous said...

Kelantan dah makan garam berpuluh tahun dah. Kebal tahap mega! Nik Aziz dah cukup selesa...Rakyat terseksa pun tak apa. Nik Aziz tawar syurga. Kata orang, ahli UMNO nanti nak masuk syurga lepas kena hisab melalui shafaat Rasulullah. Tapi PAS cukup bertuah. Nik Aziz boleh jamin dah..

Anonymous said...

Bomo Siam sial sudah tukar nama yogibear's season.Bomo Siam dan yogibea's season tujuan nya hendak mengganggu pembaca berfikir.