Thursday, July 12, 2012

PAS SESAT : DICERAI PASAL DATANG CERAMAH HASAN ALI !




75 comments:

Melayu Ultra said...

PAS - PARTI AJARAN SYAITON

Melayu Ultra said...

PAS - PARTI AJARAN SYAITON

Anonymous said...

jadi ahli pas pun... kena baiaahh oooo tidak...

patut ulamak2 besar dunia kutuk habih2 kum ajaran gila ni....

apasal hadi oiii

apa la gila nik hoiii


ajarlah ajaran islam yg betul'...sket...

Anonymous said...

Laki dia nak adjust Abby Abadi la tu bro..bini dia dah tua nak mampus..baik dia try Abby..ketat lagi tu....

Anonymous said...

Tindakan zalim ini jelas menunjukkan PAS adalah Parti Ajaran Syaitan.

Anonymous said...

Antara waktu iblis/syaitan akan bergelak suka ria.

di waktu anak adam bercerai berai.

pas pulak arah laki ceraikan isteri kerana politik.

sungguh sinonim iblis/syaitan dengan pas.

Anonymous said...

TAKBIERR ALLAHU AKBAR..TAKBIR ALLAHU AKBAR..TINDAKAN WAJR..ENGKAR ARAHAN SUAMI..
HUKUM ISLAM TELAH BERJAYA DILAKSANAKAN..

Melayu Ultra said...

Tidak takutkah HAJI HADI dengan amanatnya yang hanya menyesatkan dan menambah kekeliruan UMAT ISLAM?

Tidak adakah langsung terlintas dalam hati HAJI HADI akan AZAB ALLAH kerana AMANATNYA itu?

Tidakkah HAJI HADI terfikir untuk menarik semula AMANAT sesat beliau sebelum mati dan bertaubat?

Setiap tindakan pengikut tegar PAS adalah berdasarkan AMANAT, FATWA sesat dari NIK AZIZ dan HJ HADI!!

Kepada pengikut PAS, tolong berikan penjelasan!

Melayu Ultra said...

Ikatan PERKAHWINAN adalah satu ikatan yang suci.. Runtuhnya institusi perkahwinan umat ISLAM ibarat meruntuhkan agama..

Tetapi hanya kerana berlainan fahaman politik, atau hanya datang ke ceramah Hasan Ali, tergamak seorang suami menceraikan ISTERInya..

PAS - Parti AJARAN SESAT!!!!

Anonymous said...

PAS - PARTI AJARAN SESAT

Anonymous said...

dengar ceramah tup-tup kena!

ber'kursus dalam jamban, terlepas!

Hmmm, dah nasib ko Awa...nak wat cam na...

hci said...

ape lah nk jadi dgn pengikut2 pas..ade hukum..terlebih2 pulak

Anonymous said...

apa komen muslimah Pas?

Anonymous said...

Ada peluang baik dan harapan untuk melamar Abby.

Anonymous said...

MUSLIMAH PAS TAKBIIIIRRRRR!....RAMAILAH YANG AKAN JADI MANGSA KEADAAN JADI JANDA...JANGAN BLAME UMNO SENDIRI CERAIKAN BINI....KALAU TANYA NIK AZIZ JAWABNYA "AMBO TAK TAHU"...HABIS CERITA.

Anonymous said...

Hasil ajaran ularmak ularmak parti ajaran syaitan...mungkin terminum hasil basuhan kaki Nabi Nik Aziz..

Anonymous said...

TAKKAN LAMAR ABBY AJE KASIHAN ECAH (AISHAH)...HA..HA..

Anonymous said...

Pemikiran para pengikut PAS bertaraf zaman batu....

Anti PAS said...

mana bomo dan jin dia ni... tak mai nak muahahahaha kah????? ka ni pun ada dalam kitab PAS??

teruk sangat dah weh hangpa ni puak laknatullah...... awat la taksub sgt ngan nik aziz tu??? awat kahwin ngan makcik tu klu tau dia tu org umno?? dah kahwin pun takkan na tunggu sampai la ni baru nak cerai?? baru dapat hidayah dari nabi nik ka bhai????

harap bersabar la makcik tu... banyak istighfar... Allah maha mengetahui... tak sekarang akhirat kelak pasti org tua tak sedaq diri tu dapat balasan dia.... betoi sedih bila baca utusan pagi tadi... pangkat mak cheq makcik ni.... mengucap lah pakcik wei... nik aziz tu bukan apa pun... nak sokong sapa lantak pi la... jatuh bangun org politik ni bukan ada apa pada kita pun..biaq la sekadar menyokong ja..jangan lah taksub lagu ni..... taksub pada Allah..Nabi..dan Quran udah le pakcik...... memang la tak salah dalam agama kalau bercerai.. tapi kalau niat tu hanya kerana fahaman politik....ya Allah....

anoy nymos said...

teruk memang bodoh sanggup mengadai rumah tangga disebab isteri pergi dengar ceramah.taksub sangat da.memang sesat sudah org pas nie.taubat la woi!!!!sial!!!!

Anti PAS said...

anon 3.31 dan 3,39

bhai..hangpa ingat sikit.. benda mcm ni bukan boleh berlaku kat makcik ni ja....jangan kerana kita ada kuasa pegang talak maka boleh digunakan sewenang wenangnya... Allah memberi kuasa talak pada kaum adam pasai kita lebih bijak menilai dan tidak membuat keputusan yg terburu buru.. tapi dalam cite makcik ni dia dicerai pasai gi ceramah tok hassan... tok hassan tu bukan wat ceramah k pop pun...hangpa tau ka dia tak minta izin suami dia?? kalau tanya laki dia mesti dia cakap tak..tanya bini dia dia cakap ada..nak percaya pada sapa?? jd eloq jgn dibuat buat cite bhai... yg pasti dia diceraikan pasai gi ceramah tok hassan yg telah diHARAMkan oleh pucuk pimpinan PAS... sapa yg menjawab esok??? SENDIRI MAU INGAT LA TOK!!!

Anonymous said...

macam manalah golongan ini mampu duduk sama tinggi, berdiri sama rendah dengan golongan kesamaan gender dari kalangan Dapster? garuk kepala mikiornya...

Anonymous said...

abby dah pandai buat demonstrasi...baru kuliah tahun 1 ajaran kaum PAS... UTK MAKLUMAN AHLI-AHLI BARU PAS..
Ajaran PAS ada 10 kuliah kena hadir dan tamat pengajian...baru LULUS jadi ahli PAS sebenar, salam Tok Guru peluk cium pipi kiri/kanan 2 kali serta dahi 1 kali dan dibolehkan masuk sorga.....

paham maksud tuan puteri?


takbirrrrr...

Anonymous said...

3:31,

Menceraikan isteri atau isteri di ceraika suami di kalangan penganut agama pas pis pus bukan baru berlaku,tragedi penceraian sebegini mula di kesan bila Tuan Guru 'dolak dalik' Hj Hadi mengeluarkn fatwa umno kafir.
Malah pada suatu ketika adakes yng di bawa ke makamah,sorang tok guru pas tlh menjatuhkan sembelihan orng umno tidak halal di makan,perkahwinan dengan penyokong umno tidak sah dan anak yng lahir di kira anak zina.Solat yng di imamkn orng umno juga tidak sah.Sebab itu timbulnya solat ada2imam pada waktu yng sama.
Jngan kita lupa pengaruh fatwa Hj Hadi masih menebal di kalangan pentaksub agama pas pis pus.
Jadi tak hairanlah kes cerai sebegini berlaku.
Tapi yng sedihnya setelah 14 thn si Awang menutuh Cik Yah dengan bernafsu, baru hari ini dia nampak cik yah sesat ketika bilangan anak murid yng mengaji denganya hampir 100 orang.
Chelaka punya Awang berok mat yeea!

Anonymous said...

Adoiiiyaaaaaaiiiii....

Pemikiran penganut PAS dah jadi macam org zaman jahiliyah...woooiii ...PAS TU AGAMA KA?

Bodddooo tahap jamban tol..antara parti dgn agama pon xleh beza?..baik angpa jadi unta bole di semelih ada pekdah idop kat donia nih...hampas tol..

ANACONDA said...

INI SATU LAGI KONSPIRASI TERTINGGI UMNO/BN...

MMG PUKIMAK PASRAEL SIAL...

HANNNJIINNGGG KORANG SEMUA...

KOMPOM KE NERAKA...

ANJING KAU NUAR...

Anonymous said...

Pirahhh PAS, Demi Allah dan Rasull, Aku hampir tak jadi kawin kerana di minta bertobat, suruh aku keluar UMNO, lepas tu suruh aku masuk PAS baru boleh kawin.

Belagak Islam la konon, Dulu susah, menang nombor ekor, buat berniaga, duit haram senang naik, kaya-raya puak ni. Sekarang belagak alim...

Akhirat esok aku nak tengok puak ni kena bako, tunggguuuuuuu
Allah Huakbar.

Melayu Ultra said...

Aku kesian dengan pengikut PAS sebab mereka terlalu yakin ISLAM PAS adalah ISLAM yang paling ISLAM.. Iaitu ISLAM yang paling benar.. ISLAM orang lain levelnya bawah sikit dari PAS.. Jadinya, teguran dari orang ISLAM yang bukan PAS akan diperlongkangkan dengan selamba.. Bak kata orang dolu2.. "Bodoh dah tak boleh nak ajar" "Pandai tak boleh nak ikut"..

Pelakon & Artis Sewel = PAS

Anonymous said...

kalaulah pencerai itu adalah musang berbulu ayam dan pihak diceraikan adalah muslimat kelunaran, apakah Muslimah Roket akan tutup mulut jugak?

Anonymous said...

Alhamdullillah,terlepas mak cik tu dari bersingkokol dgn suami yg entah bagaimana keimanannya.Kalau suaminya itu seorang yg taksub pada fatwa sesat Pok Nik,tentulah dia juga boleh di anggap sesat,jadi nkan elok mak cik tu terlepas dari itu semua.

Anonymous said...

apapun gaya Nik Aziz dalam memberikan komen berhubung isu ini memang kelas!

ya, sebijik macam jawapan bagi persoalan yang diajukan dalam debat LGE/CSL: pertanyaan jelas dan straight forward, jawapan kenen yang diberi.

Hmmm

Anonymous said...

UMNO TELAH BUAT TUDUHAN BERAT KEATAS MARUAH SEORANG SUAMI ....


hal nikah cerai ni tak boleh polemikkan secara serkap jarang saja ..... Nabi bersabda; "Perkara yang halal tapi amat dibenci oleh Allah" ... tentunya seseorang suami yg waras amat sukar melafazkan "TALAK" terhadap seorang isteri .....

kena cari sebab utama mengapa seseorang suami menceraikan isterinya itu ...........

Nusyuh kah ....

Ingkar kah ....

Bongkak kah ....

Munkar kah ....

mulut laser & menyakiti hati suamikah .....

menafikan sumbangan, peranan, pengorbanan atau nafkah suamikah ...

atau isteri materialistik yang mengejar 'habuan' politik umno kah? …. heehhehehehee

jangan sebarang cakap... kalau ada pakcik suaminya tu didepan.. nasib2 bertelor dahi dibuatnya... kakakakakah ..

Betuila.. kerja n amalan UMNO ni adalah kilang & penyebar fitnah.... hihihihihi

Anonymous said...

Saudara/i,

haruskah Nik Aziz dipandang sinis kerana memberikan jawapan kenen? aku rasa tidak. anda bagaimana?

bagi aku, sinikal itu patut ditujukan kepada penanya kerana menanyakan pada agamawan partisan walhal isu sebegini patut ditanya pada agamawan atas pagar.

ATAS PAGAR

Anonymous said...

5:40 PM,

nampaknya ko lebih terer dari pok nik, kah kah

Anonymous said...

Makcik ni jenis degil kot...

bagaimana hukumnya isteri keluar rumah tanpa izin suami?

atau ingkar perintah suami?

atau menyakiti hati suami?

perbuatan NUSYUH kan?


usah disebarkan aib orang lain.... nanti menimpa diri/ nasib sendiri.

damaikanlah kedua insan warga emas kesayangan kita itu............ jangan dihina, lagi dikeji .....

Anonymous said...

ANALOGI KES:

penyoal: "perlembagaan menetapkan agama rasmi adalah dot, dot. apa pandangan yb kalau dibuat hudut?"

yb penjawab: "huh! kena langkah janggut saya dulu..."

maksudnya ada banyak kelompok peguam. setiap satu kelompok memiliki pemikiran berbeza.

kalau ditanyakan pada peguam kelompok yb...itulah jawapannya.

tapi kalau ditanyakan kepada pakar perlembagaan PR...lain pulak jawapannya

Kesimpulannya: jangan lupa ada pihak yang lebih bernas iaitu peguam atas pagar.

ATAS PAGAR

Anonymous said...

5:40

Cuba ko fikirkan sejenak perkara yng pernah berlaku sejak fatwa hj hadi di mahsyurkan bahawa pentaksub pas pernah bercerai berai dan berpecah belah krn pandangan sesat tok guru kamu.

Adalah fitnah yng besar lagi sesat bila sembelihan orang islam selain pas tak boleh di makan.
Adalah fitnah yg besar lagi sesat bahawa oran yng beriman boleh menerima pertolongan syaitan.
Adalah fitnah besar lagi menyesatkan bahawa Islam itu PAS.
Adalah fitnah lagi menyesatkan bahawa perkahwinan yng sah dari hukum syarak ttp berlainan fahaman politik wajib di pisahkan.

Ko rasa klu mak cik tu pergi dengar ceramah anwar Ibrahim adakah dia akan di ceraikan?

Anonymous said...

Aku heran.
Kes perceraian berlaku sebab perbezaan politik berlaku kalau si suami (PAS) dan isteri (UMNO).
Pernah terjadikah perceraian kalau suami (UMNO) dan isteri (PAS) ?
Atau Suami (PAS) - Isteri (DAP) ???

Anonymous said...

oii..bomo siam...tidur ka?

Anonymous said...

bergumpal2 syaitan mengelilingi bendera pas di kelantan...

tanda kejayaan..



kawan 'bapak syaitan'

Anonymous said...

Saksi memberitahu kami, Umar masih Ketua Pegawai Eksekutif KGT dan pemilik dan Pengarah Urusan WIM diwaktu dia memaksa Pengarah Eksekutif KGT menandatangani 3 keping cek kosong bernilai RM50,000.00 setiap satu untuk renovasi ‘pejabat WIM’ yang akhirnya ditukar menjadi pejabat KGT di Damansara Perdana. Saksi yang sama juga memaklumkan Umar secara keseluruhannya telah meminta KGT mengeluarkan 6 cek kosong untuk aktiviti berkaitan WIM.

Apabila berlaku pertelingkahan diantara Umar dan Pengarah Eksekutif KGT pada ketika itu, Umar telah didakwa oleh saksi sebagai berkata, ‘kamu tidak tahu, semua telah ditetapkan oleh Husam dan saya diluar pengetahuan kamu’.

Anonymous said...

Ada 11 fakta Pas bukan mendaulatkan agama, sebaliknya hanya memperkudakan agama untuk mendaulatkan kuasa;

1. Maksud perjuangan untuk dunia dan bukan akhirat. Lisan kata untuk keredhaan Allah, perbuatan lebih menampakkan untuk mencapai keredhaan makhluk.

2. Niat tidak ikhlas kerana Allah dan bertindih-tindih. Untuk Allah ya, untuk kuasa pun ya.

3. Nabi mendaulatkan agama dengan kasih sayang tapi Pas daulatkan agama dengan mengadaikan silaturrahim dan umat Islam berpecah.

4. Nabi tolak tawaran untuk menjadi raja demi kedaulatan agama, tapi Pas memang berusaha untuk jadi penguasa untuk mendaulatkan agama juga katanya. Jadi cara Pas sama sekali bertentangan dengan cara nabi.

5. Nabi tak yakin dengan kuasa, kedaulatan agama boleh tercapai, tapi Pas yakin hanya dengan kuasa kedaulatan Islam boleh terpelihara. Jelas, yakin Nabi dengan yakin Pas sama sekali bertentangan. Jika yakin nabi kepada Allah, yakin PAS pula selain kepada Allah, yakin juga kepada yang selain dariNya.

6. Nabi laksana hudud di atas kerelaan si pesalah, iaitu dengan pengakuan secara rela kerana mengakui kesilapan dan ingin bertaubat seterusnya meminta dia dihukum di dunia lagi sebagai bukti mereka benar-benar bertaubat.

Pas pula mahu amal hudud melalui kuatkuasa undang-undang yang perlu diluluskan oleh 2/3 ahli dewan rakyat. Masalah kerelaan dan taubat tidak timbul langsung.

7. Maksud hudud nabi adalah kejayaan selepas mati untuk si pesalah yang bertaubat sebelum mati. Maksud hudud Pas adalah untuk memberitahu rakyat bahawa parti mereka mahu melaksanakan hudud tapi dihalang oleh UMNO.

Maknanya, mereka mahu memberitahu rakyat bahawa UMNO tolak agama. Itu saja. Tiada hubung kait dengan “kerana Allah” dan kehidupan selepas mati. Jika pesalah dihukum rejam melalui hudud paksa Pas, belum tentu si pesalah itu bertaubat dan mendapat kejayaan syurga selepas mati.

8. Bagi Pas, perjuangan yang dibawa oleh UMNO, salah dari sudut agama dan tidak boleh dikompromi, tetapi perjuangan mereka menggunakan landasan demokrasi berparlimen dan sistem undi juga jelas bukan datang dari Islam. Boleh pula dikompromi dan tidak salah.

9. Perjuangan nabi adalah untuk memastikan setiap dari umatnya beriman dengan Allah dan bersaksi bahawa Muhammad itu utusanNya. Seterusnya setiap manusia akan mendapat kejayaan di alam yang kekal abadi.

Perjuangan islam Pas, perjuangan berpilih-pilih ibarat kasih bertompok-tompok, benci melata-lata. Yang patut dikasihi, dibenci. Yang patut dibenci dibuat kawan. Yang patut disokong, ditentang. Yang patut ditentang, dia subahat pula.

10. Nabi tidak pernah menjatuh hukum seseorang itu kufur dan jatuh kafir, walaupun baginda tahu ada 83 orang munafik di kalangan sahabat ketika itu.

Baginda hanya memberi senarai munafikun ini kepada penyimpan rahsia baginda, Huzaifah r.a dan tidak menghebahkannya kepada umum. Tapi Pas, hari-hari ceramah menjatuh hukum kepada sesiapa saja yang tidak sealiran dengan perjuangannya.

11. Perjuangan Islam Pas tidak dapat bebas dari sifat yang dibenci nabi, iaitu bohong, fitnah dan dusta, sombong, riak dan takabbur. Jika tak percaya selalu-selalulah pergi dengar ceramah Pas.

Kesimpulannya,

Perjuangan Pas bukan perjuangan untuk mendaulatkan Islam. Realitinya, Pas hanya menjadikan Islam sebagai perkakas untuk menyempurnakan cita-citanya untuk berkuasa.

Kononnya hanya dengan cara melalui kuasa saja Islam boleh didaulatkan di negara ini. Pas menjatuhkan hukum syirik kepada UMNO, apabila ada kalangan pemimpin UMNO berkata, “hanya UMNO yang mampu memimpin negara ini”.

Bagaimana pula hukumnya, apabila Pas berkata, “hanya dengan cara mendapat kuasa terlebih dahulu, barulah Islam dapat didaulatkan”???

Bomo Siam said...

Pd aku, jika suami cerai isteri semata-mata kerana berlainan ideologi politik terutama mengenai PAS vs UMNU ni....TAK PATUT!

Tapi, jika kerana isteri engkar berkali-kali pd arahan suami & suka buat perkara yg suami tak suka....HARUS!

Bagi yg mengetahui! Bukankah manis & indah sekali jika isteri tua UMNU, isteri muda PAS!

Demi keadilan, suami takyah susah2 kuar ngudi!

Alangkah bahagianya duniaku ini....alhamdulillah!

Anonymous said...

Orang Pas tolong jgn persenda makcik ni. Kesian makcik ni dia keluar rumah dgn izin. Tapi dia sendiri tak tahu majlis itu dihadiri Datuk Hassan Ali. Tindakan suaminya jelas melampau lagipun makcik ni mengaku sudah lama tinggalkan Umno hanya sebab arahan suami. Perkara ni berlaku secara kebetulan mungkin kerana ajakan rakan2 lamanya.

Tapi.. Apekebingai punya suami! Jelas dia dirasuk fahaman ekstremis melampau. Inilah akibat politik di ad-din kan PAS yg KONONnya SEBAHAGIAN DARI makna ISLAM itu sendiri. Sudah tiba masa kita perlu jelaskan pada orang2 seperti ini PAS adalah parti politik dan alat individu tertentu untuk berkuasa. NGO atau Pertubuhan Islam perlu lebih aktif utk memperjuangkan nasib umat islam memandangkan tahap pencemaran dlm pemikiran rakyat yg makin meloyakan akhir2 ini. Halal berzina dgn isteri orang, haram berkahwin dgn orang dari parti politik yg berbeza, pangkah PAS jamin masuk syurga.. Apa nak jadi ni????

Bomo Siam said...

Bab cerai berai ni....

Kebanyakannya berpunca dari kebengongan suami sendiri.

Sekadar pi dengaq Hassan Ali juai minyak, apa ada hal?

Selagi dia tak ikut Hassan Ali rempuh gereja or serang JPM, pasai apa sampai nak cerai berai?

Bomo Siam said...

MU,

Suma dunia Islam tau......

Undi PAS lebih mudah menuju ke syurga!

Undi UMNU lebih mudah usung tempurung!

Jadi! Pilih! Nak syurga ka, nak tempurung?

mmuuaahhahahahaha...!

Anonymous said...

Ada musibat di atas tanya Apa hukum isteri keluar rumah tanpa izin suami??

Woii Bahlol ko gi tanya Shamsidar lebih dahsyat mantat dgn suami orang dan Aiskrim Lagi.

Anonymous said...

Bomoh SundalSiam boleh songeh mcm Jantan Sundal tapi yang nyata BN ketajaan dan dapat mandat majority rakyat.

Ko cuma puak minority yang kecewa sbb tu ko sokong parti kecewa aka PAS/PKR

zat said...

Bomo Siam

kalu dah otak pun otak tempurung...mesti lah pilih tempurung..

Otak geliga said...

hahahaha.....kak Zat meluahkan perasaan macam kena rasuk Jin Bomo je gayanya....kahkahkah

cuba akak ketuk skit jumjumaton akak...agak2 ada isi ka??...hahaha

Servant of God said...

Pada yang nak mengata makcik tuh ingkar arahan suami, kan dah keluar kat paper, dia keluar dapat izin suami, keluar ikut kawan, bukan dia tau siapa nak bagi ceramah.

Jangan laa cakap sesuka hati.

Kepada anon 5:40, kalau aku kat depan pakcik tuh, kau ingat aku takut? Ptuih pala kamu tuh.

Ptuih pala orang tua tuh gak. Allah beri kuasa talak pada lelaki kerana kita boleh berfikir dengan tenang. Apa guna hak ini kalau perangai macam budak kecik yang merajuk?

Anonymous said...

MEROKOK DALAM JAMBAN MEMBAWA SATU KENIKMATAN YG TIDAK TERHINGGA....

yogibear's season said...
This comment has been removed by the author.
DON MELAYU said...

apa yg dh jadi kpd pnykg PAS sekor ni??ak rsa pengikut PAS ni dh trpesong akidah mereka...

yogibear's season said...
This comment has been removed by the author.
Otak geliga said...

alooooohaaa Yogi

jumjumaton = tengkolak olang samada yg masih idup atau yg masih tatak mau mati lagi

ayarkkk!!!..apa jadi ni..wa juga suda ciakap mcm Cina biaDAPigs minum itu Carlsberg wooo...Takebeerrrr!!!!

idup LGE...LGE ada jumjumaton ka???..kahkahkah

aishh jin Bomo meresap dlm badan aku pulak dah..aishhh

oit Jin...kau dah lama duduk Maspun cakap masih Pelat2 lagi...lu ni warganegara mana ni???...ceit, identiti hancusss...dah main jauh2 sana

Anonymous said...

Ini bukan ajaran nabi ..saw
.
Mengarut betuii laa..

Anonymous said...

ISTERI NUSYUZ
Perkahwinan adalah jalinan ikatan yang sah di antara lelaki dan perempuan untuk menjadi suami isteri. Dengan adanya ikatan perkahwinan ini, terdapat hak-hak yang perlu dijaga dan
ditunaikan oleh pasangan suami isteri. Antara hak-hak isteri ke atas suami ialah suami bertanggungjawab memberi nafkah kepada isteri yang meliputi keperluan seharian seperti makanan, pakaian dan tempat tinggal. Bagi isteri pula, terdapat hak suami ke atasnya yang wajib dilaksanakan iaitu isteri wajib taat dan melakukan segala perintah suaminya selagi perintahnya itu tidak bertentangan dengan hukum syara‘.

Perintah Supaya Isteri Mentaati Suami
Suami merupakan pemimpin dan ketua bagi sebuah keluarga, yang wajib dipatuhi dan berdosa besar jika isteri mengingkari dan menyalahi perintahnya itu. Isteri wajib menunaikan hak suami ke atasnya iaitu wajib taat kepada suami dan melakukan segala perintah suaminya dengan syarat perintah tersebut tidak bertentangan dengan hukum syara’.

Perintah untuk mentaati suami sebagai pemimpin keluarga ada disebut di dalam al-Qur’an dan hadis Rasulullah SAW. Rasulullah SAW bersabda: “Jika aku boleh memerintahkan supaya seseorang sujud kepada orang lain, nescaya akan aku perintahkan seorang perempuan sujud kepada suaminya.” (Hadis riwayat at-Tirmidzi)

Rasulullah SAW bersabda mengenai dengan ganjaran bagi isteri yang mentaati suami dan menunaikan hak-hak suami yang diwajibkan ke atasnya:

Maksudnya: “Apabila seorang perempuan telah mengerjakan sembahyang lima waktu, mengerjakan puasa pada bulan Ramadhan, memelihara kemaluannya, dan taat kepada suaminya, maka masuklah (ke dalam syurga) dari mana-mana pintu syurga yang dia kehendaki.” (Hadis riwayat ath-Thabarani)

Berdasarkan penjelasan di atas, maka jelaslah bahawa Islam memerintahkan seorang isteri itu untuk menunaikan hak-hak suami yang diwajibkan ke atasnya, antaranya mentaati suami. Isteri yang tidak taat pada suaminya bererti dia tidak menjaga hak suami dan perbuatannya itu boleh membawa kepada nusyuz.

Pengertian Nusyuz
Nusyuz bererti keluar dari ketaatan. Para ulama asy-Syafi‘eyah mentakrifkan nusyuz seorang isteri ialah keluar dari (melakukan) ketaatan yang wajib terhadap suaminya.

Antara perkara-perkara yang menunjukkan ketidaktaatan kepada suami yang dianggap nusyuz itu ialah sebagaimana berikut:

i. Keluar dari rumah tanpa keizinan suaminya. Terkecuali daripada keadaan ini apabila isteri keluar berjumpa qadhi untuk menuntut hak, mencari nafkah apabila suami tidak berkemampuan memberi nafkah kepadanya, meminta fatwa atau hukum jika sekiranya suaminya bukan seorang faqih dan suami tidak memintakan fatwa untuknya.

Jika seorang isteri meminta izin untuk keluar menziarahi kedua ibu bapanya atau ingin melihat jenazah ibu atau bapanya atau anaknya (yang tidak tinggal bersamanya), maka suami berhak untuk tidak mengizinkan. Walau bagaimanapun dalam hal ini, adalah lebih utama jika suami mengizinkan isteri.

ii. Enggan mengikut suami berpindah ke negeri lain tanpa ada keuzuran yang dibenarkan syara‘ seperti isteri sakit atau perjalanan menuju ke negeri tersebut tidak aman atau suami
berpindah ke negeri yang ditimpa wabak atau tha‘un.

iii. Tidak membukakan pintu untuk suami masuk ke rumah atau ke bilik dengan tujuan menegahnya daripada masuk ke dalam rumah atau bilik.

iv. Tidak menyerahkan diri pada suami (ketika suami berhajat kepadanya) tanpa ada keuzuran seperti sakit.

v. Tidak mengendahkan panggilan suami kerana sibuk dengan keperluannya.

vi. Isteri mendakwa suaminya telah menthalaqnya sedangkan dakwaan tersebut adalah palsu.

Anonymous said...

.cerai warga emas.........


Makcik ni jenis degil kot...

bagaimana hukumnya isteri keluar rumah tanpa izin suami?

atau ingkar perintah suami?

atau menyakiti hati suami?

perbuatan NUSYUZ kan?


usah disebarkan aib orang lain.... nanti menimpa diri/ nasib sendiri.

damaikanlah kedua insan warga emas kesayangan kita itu............

jangan dihina, lagi dikeji .....

Otak geliga said...

Anon Nusyuz:

so....yg mana satu mak cik tu buat samapai dijayuhkan Talaq???

apa lagi...suruh la Harakah temu bual Pak Cik pulak...dgr dua-dua pihak baru ngam & adil

Anonymous said...

Pada sesi penggulungan perbahasan usul membantah perhimpunan Bersih 3.0 dalam persidangan DUN Melaka pada Isnin, Datuk Gan Tian Loo (BN-Duyong) bertanya kepada Betty sama ada beliau mengenali Ng Phaik Kheng yang dikaitkan dengan Guan Eng, namun Betty enggan mengulas mengenai perkara itu............
BAGUS PUNYA BINI NAK COVER PERANGAI LAKI IKUTLAH PERANGAI WAN AZIZAH.....PERSATUAN BINI2 BODOH PEMIMPIN PR, BINI MACAMNILAH YANG PAS SUKA..

rakab said...

Laknat ke atas pemimpin Pas yang berfatwa sehingga umat Islam bercerai berai !!

rakab said...

Bila dah si suami begitu taksub kepada pemimpin Pas lebih daripada
taksub kepada ajaran Islam yang sebenar, wajarkah lagi isterinya patuh kepada pendirian politik si suami ?!!

rakab said...

Pemimpin Pas sebenar-benarnya adalah perosak umat Islam di Malaysia ini.

TIADA KERAGUAN LAGI !!!

Anonymous said...

BIASA LAH MAKNUSIA NI. YANG PATUT KITA TAKUTKAN BERWASPADA IALA MEREKA YANG BERLAGAK ALIM, ISLAM DI JADIKAN ALAT UNTUK KEPENTINGAN PERIBADI TAPI HIDOP BERGELUMANG MAKSIAT.

GI MAMPOS LAH PAS!! BAWAK ZAT DAN BOMOH SUNDALSIAM SEKALI!!

Anonymous said...

Kelakar.... kelakar....

PAS berperangai spesis ZAMAN BATU.

Contoh nya Mat Sabau Burit zuk zuk Cek Mah tak payah nikah.. Wahkahkahkah.....

Anonymous said...

fatwa TGNA "islam(ahli pas) kahwin dgn kafir(ahli umno c isteri)nikah tdk sah.nasib baik tak ada anak

Anonymous said...

Kisah suami PAS cerai isteri kerana isteri tak ikut suami ikut PAS hasil dari ajaran PAS, dengan jelas membuktikan PAS adalah parti ajaran sesat. PAS mengajar pengikut pengikutnya berfikiran seperti di zaman batu.

Cukup memalukan bercerai berai kerana ajaran sesat dari sebuah parti islam. Mujur yang bercerai anak anak dah besar kalau masih kecil bagaimana ? yang tak tau apa apa menjadi mangsa kekejaman kesan ajaran sesat dari sebuah parti politik yang bertopengkan Islam. Pendek kata PAS bukan sekadar parti ajaran sesat tapi parti kejam mungkin setaraf dengan NAZI. Tapi Nik Aziz dan Hadi awang tak kisah semua ini kerana dalam hati kecil mereka berkata 'biarkan mereka bercerai berai asalkan dapat UNDI'.

Anonymous said...

Guru al-Quran di Kampung Cabang Tiga Chetok itu berkata, pintu hati suaminya tidak tertutup memandangkan sebelum ini, tidak pernah berlaku persengketaan besar.

“Saya akan menurut semua kemahuannya, tetapi saya tidak akan tunduk sekiranya dia menyuruh untuk mengubah haluan (masuk Pas).

“Jika dia (Yahya) kata saya tidak ikut acuan Islam, biarlah Tuhan sahaja menentukannya dan bukannya di tangan sesama manusia,” katanya ketika menerima kunjungan Timbalan Ketua Umno Pasir Mas, Che Johan Che Pa.

Semalam, Sinar Harian melaporkan, bekas suaminya, memfailkan perceraian di Mahkamah Rendah Syariah pada 24 Jun lalu dan menjatuhkan talak satu di hadapan Hakim Syarie, Mohd Hafiz Daud.

Sementara itu Yahya berkata, perceraian ini bukanlah berpunca daripada perbezaan politik, sebaliknya ia membabitkan kekuatan agama masing-masing.

Bekas anggota keselamatan ini juga menafikan punca perceraian disebabkan tindakan bekas isterinya itu menghadiri ceramah dihadiri bekas Naib Presiden Pas, Datuk Dr Hasan Ali.

Anonymous said...

Sementara itu Yahya berkata, perceraian ini bukanlah berpunca daripada perbezaan politik, sebaliknya ia membabitkan kekuatan agama masing-masing.

===========

Mungkin si isteri agamanya lebih kuat kepada agama Islam tetapi si suami lebih kuat kepada agama PAS.

Anonymous said...

Sabarlah macik...anggaplah sebagai petunjuk allah swt. Manusia kalau dah sesat nie, solatnya pun dah tak terima tuhan. Dalam dunia, mana ada perkara begini berlaku....cuma di Malaysia saje...beautiful Malaysia!

Anonymous said...

kompon PAS ni parti ajaran sesat bro...

parti dah sesat satu hall... rakyat yg boddo ikut ckp ketua apa hall...

padahal nak masuk syurga atau neraka adalah pada otak sendiri yg berpikir...

yg mana baikk ... yg mana burukk....

Anonymous said...

Agaknya pakcik tu tengok Abby masuk PAS.. tu yng di cpt2 cerai tu.. kot2 dapat peluang kenen Abby..takur melepas.. janda bergetah beb...

Anonymous said...

dlm pas maruah dan status isteri amat murah, hanya sekecil kuman silapnya. ...boleh dimaafkan! tapi jawabnya adalah talak, inilah bahana apabila sudah sesat oleh fatwa Hadi yg menyesatkan

nak tanya, bini2 pas yg keluar melalak masa demo bersih hari tu bagaimana plak? dpt restu ke?
ooooo. .bini keluar melalak direstukan, dengar ceramah berdosa dikata ingkar?

orang pas usah berlagaklah, apabila kena diri sendiri beribu dalil dijadikan alasan utk selamat diri, orang pas putar belit quran dgn menyesuaikan pada selera sendiri ikut nafsu sendiri
tapi bila kena pd orang lain ayat tu juga dijadikan alasan

pada saya pas mmg sesat dan menyesatkan. ..titik!

Anonymous said...

orang yg taksub adalah org yg jahil. orang yg taksub akan memuja manusia. orang yg taksub akan buat apa sahaja.
Tiada kewarasan akal, yg ada hanya ketaksuban dan kebodohan. sekian