Sunday, August 5, 2012

KRISIS AIR SELANGOR : PENJELASAN MUDAH DAN TEPAT.

34 comments:

Bomo Siam said...

Sohaimi...! Klu hg kata segala masaalah berpunca dari kerajaan negeri, kenapa dlm hal pemberian kontrak langat 2, operator, & pengurusannya perlu di putuskan olih kerajaan pusat!

Kenapa tak lepaskan segalanya pd kerajaan negeri?

Ini membuktikan akan keyakinan rakyat bahawa, bila bab keuntungan, pusat dpt kredit....segala masaalah, bagi pd kerajaan negeri!

Sohaimi....rakyat bukan bodo!!!

NYAHKAN UMNU DARI SNGOR! MB DEPA SUMA TAKLEH PAKAI. KUAT RASUAH! Mahkamah pun dah jemu tgk muka bekas2 MB UMNU nie....menyampah! Suka main penyapu...!!!

Tak pernah ada dlm sejarah...MB UMNU Sngor...tak makan rasuah!!!

Bomo Siam said...

Sebelum UMNU nak jadi jaguh dlm isu ayaq.......

Ce bagi aku satu nama! Satu nama je...

Bekas2 MB UMNU Sngor yg tak pernah dituduh melakukan jenayah di mahkamah!

Suma...! Sejak merdeka...kaki rasuah! Kaki betina!

Tak pelik bin ajaib ka...???

Ada ka MB2 PAS yg masuk penjara?

Kuah kuaah kuaaah...!!!

Bomo Siam said...

Yg paling nak tergelak ialah bila Sohaimi merayu supaya isu ayaq ni jgn dipolitikkan....!!!

Wakakakakaka....!

Org 'politik' minta supaya jgn main politik?

Lawak....lawak!!!

Bomo Siam said...

HARAMKAN LANGAT 2...!

HARAMKAN TANDA PUTERA...!

HARAMKAN UMNU DI SABAH...!

Mmuuaahhahahahaha...!!!

Anonymous said...

langat 2 tu utk projek kroni je...sbnarnya syabas yg x buat keje!!!!!!!!

Anonymous said...

suhaimi ni mcm lalat d pnuhi najis jee...ade hati nk jd mb le tu

Anonymous said...

PADAN MUKA HANG RAKYAT SELANGOR UNDILAH PR PRU 13 NANTI

Anonymous said...

Penang bg kat kerajaan persekutuan. Selangor pulak nak ambil alih. Kelantan nak duit
mmmmmm......

Anonymous said...

Rakyat selangor.....pru 13 nanti sila pilih pembangkang lagi ya....

Anonymous said...

HARAMKAN ANAK HARAM BUMU SUNDALSIAM MOTHER FUC_ER!!

Anonymous said...

Lagi skali....

Bumu Sial!!

Berikan aku satu 'hanya' satu apa kah jasa kau pada Agama dan Negara?? Selain dari kesungguhan ko mahu memecah belah orang2 Melayu dan menfitnah tk henti2 dan juga memperalatkan Islam.
Dan jugak selain dari mengagong2 dan mempertahankan Ulamak2 PAS yang melakukan maksiat.

Anonymous said...

Rakyat Selangor yang Buduh dan Bahlul akan terutama Melayu yang layu dan BANGSAT akan sentiasa memilih Pembangkang!!

Anonymous said...

mengapa pengurusan air atau utiliti awam hanya dimonopoli oleh syarikat proksi umno saja?

selalunya syarikat2 umno-linked companies ni selalunya under performance hanya mengharap ehsan kerajaan support saja! umno salah guna 'hak keistimewaan melayu mengikut artikel 153 Perlembagaan' untuk bolot wang negara untuk kayakan peribadi para pemimpin mereka hari ini! Rakyat melayu yg lain lebih terabai berbanding ketua2 bukan melayu BN yg hidup mewah & berkuasa mempermainkan nasib rakyat marhein itu...

lihatlah SYABAS... urus air selangor.. lebih 60% air menjadi non-revenue water (NRW) disebabkan tak urus paip bocor atau biarkan air mudah dicuri oleh industri2 besar.... hanya 40% air terawat saja yg dikutip hasilnya... sekarang ni SYABAS nak naikkan bil lagi?... kos operasi SYABAS tertumpu kepada gaji CEO/ Pengerusi Syabas RM425,000 sebulan tu...

projek loji air Langat2 hanya mainan politik umno untuk tutup kelemahan sebenar SYABAS urus air selangor yg merugikan rakyat tu....

rakyat dah tau........ pencacai2 upahan umno tak yah la dok bela lebih2 sangat kebejatan umno yg dah ditolak rakyat tu!!!!! nanti gigit jari....

Anonymous said...

UMNO DITOLAK RAKYAT???

Berapa punya BUDUH KO MCM BUMU SUNDALSIAM MOTHER FU_KER!!

BUKAN KAH SKARANG NI KERAJAAN NEGARA MALAYSIA YANG SAH DI BERI MANDAT RAKYAT MALAYSIA??

Sebelum menghembus kata2 dari mulot ko fikir lah dulu atau kata2 ko di hembus dari lubang dbur??

Anonymous said...

Lagi skali....

Bumu Sial, Pencacai2 dan Socai2 Pakatan Rosak yg Bahlul!!

Berikan aku satu 'hanya' satu apa kah jasa kau pada Agama dan Negara?? Selain dari kesungguhan ko mahu memecah belah orang2 Melayu dan menfitnah tk henti2 dan juga memperalatkan Islam.
Dan jugak selain dari mengagong2 dan mempertahankan Ulamak2 PAS dan Pemimpin2 PKR yang melakukan maksiat besar di sisi ugama.

Anonymous said...

nasib korangla rakyat selangor. dulu nak sangat. maka bolehlah berubah skrg..daripada mandi 2,3 kali sehari kepada tak mandi. hehe

Anonymous said...

Pemuda PAS Wilayah Persekutuan mempertikaikan gaji mewah pengerusi Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS) Tan Sri Rozali Ismail yang didakwa mencecah RM5.1 juta setahun atau RM425,000 sebulan.

Ketua penerangan dewan itu Fadhil Osman berkata pendapatan tinggi itu tidak wajar diperoleh oleh pengerusi sebuah syarikat yang menguruskan air untuk rakyat.

"Pemuda PAS Wilayah Persekutuan hairan bagaimana kerajaan Selangor sebelum era Pakatan Rakyat boleh meluluskan pendapatan sebegini banyak untuk seorang pengerusi syarikat yang mempunyai kepentingan dengan keperluan asas penduduk di negeri Selangor iaitu air," kata Fadhil.

Dalam satu kenyataan, Fadhil (kanan) menegaskan bahawa air merupakan keperluan asas dan pemberian Tuhan.

"Meskipun air di Selangor diuruskan oleh SYABAS, namun lupakah pengerusinya bahawa air dikurniakan oleh Allah SWT untuk manusia?"

Sehubungan itu, Fadhil mengesyaki tindakan SYABAS mahu menaikkan harga air sebanyak 37 peratus bertujuan menampung kos operasinya, termasuk bagi membayar gaji pengerusinya.

"Sepatutnya Pengerusi SYABAS perlu insaf terhadap keadaan masyarakat khususnya yang berpendapatan rendah.

"Menaikkan harga air beerti menambah beban kepada rakyat," tambahnya.

Dalam perkembangan berkaitan, Ahad ini, kerajaan Selangor menganjurkan perhimpunan besar membantah kenaikan harga air di ibu negara.

Anonymous said...

teruknya PEROMPAKAN oleh agen UMNO dlm SYABAS.....

rakyat amat kesal dengan kedurjanaan UMNO/BN yg tak pernah insaf .... dulu PKFZ, skandal syarikat kumpulan lebar daun, ex MB Mr Kir Toyo, terkini ladang ternakan undang NOH OMAR.....

Anonymous said...

Lagi skali....

Bumu Sial, Pencacai2 dan Socai2 Pakatan Rosak yg Bahlul!!

Berikan aku satu 'hanya' satu apa kah jasa kau pada Agama dan Negara?? Selain dari kesungguhan ko mahu memecah belah orang2 Melayu dan menfitnah tk henti2 dan juga memperalatkan Islam.
Dan jugak selain dari mengagong2 dan mempertahankan Ulamak2 PAS dan Pemimpin2 PKR yang melakukan maksiat besar di sisi ugama.

Anonymous said...

betul ke gaji dia byk tu. berlipat kali ganda dr glc terbesar.
kalau tak betul......??????...ni bln ramadhan.

Anonymous said...

Ahli parlimen PAS pun ada yg hidup mewah...terkejut aku bila dia park kerera dia blkg proton saga aku. Plate no. cantik sempena nama dia

Anonymous said...

Kapala Bu_oh Singh dah terang2 dan beri kenytaan untuk menentang segala cobaan untuk melaksakan Hukum Hudud.

PAS.... PAS... masih mimpi di siang hari. Tak sudah2 Bangsa Melayu dan Agama Islam di perbodoh2kan Bangsa dan Agama lain yang Bangsat!! Ini di sebabkan oleh bangsa dan agama yg diperbodohkan itu sendiri yang bangsat.

Anonymous said...

teruknya PEROMPAKAN oleh agen UMNO dlm SYABAS.....

rakyat amat kesal dengan kedurjanaan UMNO/BN yg tak pernah insaf .... dulu PKFZ, skandal syarikat kumpulan lebar daun, ex MB Mr Kir Toyo, terkini ladang ternakan undang NOH OMAR.....

August 5, 2012 11:05 AM
______________________________________

Komen biar ada bukti bahlul!!
Kalau setakat ckp kosong NENEK ko pon tau!!

Anonymous said...

gust 5, 2012 9:17 AM
Anonymous Anonymous said...

Hasil mahsul negeri .. hak rakyat.... hak rakyat sabah: PR akan kembalikan 20% royalti mandatori kepada negeri & rakyat sabah ..... bukannya amalan komisen kpd ketua2 BN saja yg kaya raya, rakyat merempat 47 tahun..

mengapa rakyat rela diri hidup merempat sedangkan ketua2 BN mewah dan angkuh berkuasa....

masa untuk berubah sebelum terlewat!
pru13! change! tukar kerajaan BN!

August 5, 2012 10:28 AM

-----------------------------------------------------------

Bomo Siam yang bodo piang, segala kerja-kerja loji Langat 2 dibiaya oleh kerajaan pusat, apahal kerajaan negeri menyibuk nak masuk campur? Itulah berlagak macam pandai, tapi pandir, bangang tak berkesudahan.

Nak lepaskan kepada kerajaan negeri? Boleh, tapi boleh ke kerajaan negeri biaya segala kos projek tu? Boleh ke kerajaan negeri bayar balik segala kos yang telah dibiaya oleh kerajaan pusat? Nak bayar hutang SYABAS sebanyak RM 1.05 bilion pun tak mampu ada hati nak ambik alih projek kerajaan pusat, blah la, penipu, orang lain usaha penat-penat senang-senang saja nak mengaku hak Penipu Rakyat pula, dasar muka tak malu, dasar muka mangkuk jamban.

Pasal kredit kepada kerajaan pusat, itu selayaknyalah, sebabnya kerajaan pusat ada inisiatif, tahu berfikir untuk kepentingan rakyat, bila masalah pula ditanggung oleh kerajaan negeri itu padan mukalah, sebabnya kerajaan kerajaan Penipu Rakyat Selangor bodo piang, tak tahu nak selesaikan masalah rakyat, sibuk berpolitik hingga menyiksa rakyat, nak puji ke tindakan bodo piang dan dasar penindas Penipu Rakyat tu?

Bomo Siam, rakyat sudah menilai, 4 tahun Bomo Siam, apa sudah jadi dengan Selangor, sudah punah ranah, tunggang langgang, Penipu Rakyat sekadar indah khabar dari rupa, berlagak saja lebih tapi apa satu pun tak tau apa, memalukan, bukan setakat di Selangor saja, malahan di Penang dan Kedah, malahan di Kelantan lagi teruk sudah 22 tahun, nak buat lebuh raya pun minta sedekah dengan rakyat, di manakah tanggungjawab kerajaan negeri seperti PAS itu? Sudahlah korang Penipu Rakyat memang kaki pembelit, kaki kelentong, blah la, dasar komunis!

Anonymous said...

Anonymous said...

Kapala Bu_oh Singh dah terang2 dan beri kenytaan untuk menentang segala cobaan untuk melaksakan Hukum Hudud.

PAS.... PAS... masih mimpi di siang hari. Tak sudah2 Bangsa Melayu dan Agama Islam di perbodoh2kan Bangsa dan Agama lain yang Bangsat!! Ini di sebabkan oleh bangsa dan agama yg diperbodohkan itu sendiri yang bangsat.

August 5, 2012 11:52 AM

----------------------------------------------------

Cabaran untuk pimpinan dan ahli-ahli PAS, ada berani ke? Sila sahut cabaran di bawah jika masih bermaruah:

Berkenaan hudud dan negara Islam, adalah PAS berani membuat perdebatan dengan DAP mengenai kedudukan hudud dan negara Islam dalam Pakatan Rakyat?

Adakah PAS berani membuat forum di mana ahli panelnya adalah Nik Aziz, Lim Kit Siang, Anwar, Karpal dan Hadi Awang dengan moderatornya terdiri daripada Lim Guan Eng, Nasruddin Tantawi dan Shamsul Iskandar Mat Akin?

Adakah PAS berani membuat sidang media dengan memanggil semua media dalam negara ini dan beberapa media antarabangsa untuk mengumumkan pendirian rasmi PAS berhubung hudud dan negara Islam di hadapan Lim Kit Siang, Karpal Singh, pimpinan DAP, PKR dan PAS, ahli-ahli DAP, PKR dan PAS serta orang ramai?

Buktikan PAS masih hidup, jika tidak bermakna PAS telah mati, mayat PAS telah dipijak-pijak dan dilangkah-langkah berulang kali serta mayat PAS dipijak-pijak dengan penuh penghinaan oleh DAP dan mayat PAS telah diseret ke sarang DAP dan mayat PAS telah dibonekakan menjadi boneka DAP dengan leher PAS diikat dan hidung PAS telah dicucuk dan diikat untuk diseret ke sana sini untuk menjadi boneka DAP, sila buktikan, sila buktikan, kalau beranilah, berani kerana benar, takut kerana salah, kebenaran tetap kebenara walaupun kebenaran itu amat pahit.

Anonymous said...

Pembetulan:

Sohaimi...! Klu hg kata segala masaalah berpunca dari kerajaan negeri, kenapa dlm hal pemberian kontrak langat 2, operator, & pengurusannya perlu di putuskan olih kerajaan pusat!

Kenapa tak lepaskan segalanya pd kerajaan negeri?

Ini membuktikan akan keyakinan rakyat bahawa, bila bab keuntungan, pusat dpt kredit....segala masaalah, bagi pd kerajaan negeri!

Sohaimi....rakyat bukan bodo!!!

NYAHKAN UMNU DARI SNGOR! MB DEPA SUMA TAKLEH PAKAI. KUAT RASUAH! Mahkamah pun dah jemu tgk muka bekas2 MB UMNU nie....menyampah! Suka main penyapu...!!!

Tak pernah ada dlm sejarah...MB UMNU Sngor...tak makan rasuah!!!

August 5, 2012 3:57 AM

----------------------------------------------------------------


Bomo Siam yang bodo piang, segala kerja-kerja loji Langat 2 dibiaya oleh kerajaan pusat, apahal kerajaan negeri menyibuk nak masuk campur? Itulah berlagak macam pandai, tapi pandir, bangang tak berkesudahan.

Nak lepaskan kepada kerajaan negeri? Boleh, tapi boleh ke kerajaan negeri biaya segala kos projek tu? Boleh ke kerajaan negeri bayar balik segala kos yang telah dibiaya oleh kerajaan pusat? Nak bayar hutang SYABAS sebanyak RM 1.05 bilion pun tak mampu ada hati nak ambik alih projek kerajaan pusat, blah la, penipu, orang lain usaha penat-penat senang-senang saja nak mengaku hak Penipu Rakyat pula, dasar muka tak malu, dasar muka mangkuk jamban.

Pasal kredit kepada kerajaan pusat, itu selayaknyalah, sebabnya kerajaan pusat ada inisiatif, tahu berfikir untuk kepentingan rakyat, bila masalah pula ditanggung oleh kerajaan negeri itu padan mukalah, sebabnya kerajaan kerajaan Penipu Rakyat Selangor bodo piang, tak tahu nak selesaikan masalah rakyat, sibuk berpolitik hingga menyiksa rakyat, nak puji ke tindakan bodo piang dan dasar penindas Penipu Rakyat tu?

Bomo Siam, rakyat sudah menilai, 4 tahun Bomo Siam, apa sudah jadi dengan Selangor, sudah punah ranah, tunggang langgang, Penipu Rakyat sekadar indah khabar dari rupa, berlagak saja lebih tapi apa satu pun tak tau apa, memalukan, bukan setakat di Selangor saja, malahan di Penang dan Kedah, malahan di Kelantan lagi teruk sudah 22 tahun, nak buat lebuh raya pun minta sedekah dengan rakyat, di manakah tanggungjawab kerajaan negeri seperti PAS itu? Sudahlah korang Penipu Rakyat memang kaki pembelit, kaki kelentong, blah la, dasar komunis!

Anonymous said...

Bomo Siam said...

Sebelum UMNU nak jadi jaguh dlm isu ayaq.......

Ce bagi aku satu nama! Satu nama je...

Bekas2 MB UMNU Sngor yg tak pernah dituduh melakukan jenayah di mahkamah!

Suma...! Sejak merdeka...kaki rasuah! Kaki betina!

Tak pelik bin ajaib ka...???

Ada ka MB2 PAS yg masuk penjara?

Kuah kuaah kuaaah...!!!

August 5, 2012 4:03 AM

------------------------------------------------

Bomo Siam, kalau bekas MB selangor didakwa di mahkamah, bermakna kerajaan Barisan Nasional adalah telus, tidak memilih jerung atau bilis, bukannya macam Penipu Rakyat, sudah ada video, sudah ada DNA, sudah ada CCTV, semua mau pusing lagi, lepas tu sibuk buat demontrasi di luar mahkamah untuk ganggu konstenrasi hakim, lihatlah budaya liar Penipu Rakyat ni, memalukan.

Lagi satu Bomo Siam, penyelewengan projek kerajaan di DUN Seri Kembangan apa cerita? Korang dok sibuk menyalak pasal kematian Teoh Beng Hock yang korang sendiri pun tak ada bukti kukuh nak tuduh SPRM, sedangkan isu sebenar yaitu penyelewengan projek kerajaan negeri Selangor di DUN Seri Kembangan korang sorokkan, dasar pembela rasuah adalah Penipu Rakyat!

Lagi satu Bomo Siam, amacam dengan isu pembelian tanah 80% dibawah air dengan harga RM 87 juta, tak mau buat suruhanjaya di raja ke? Blah la, Penipu Rakyat kaki rasuah, Penipu Rakyat pengamal rasuah, Penipu Rakyat kakit kelentong, Penipu Rakyat mentedarah duit rakyat secara zalim, dasar pembohong, blah la, Penipu Rakyat komunis!

Anonymous said...

Ada ka MB2 PAS yg masuk penjara?

Kuah kuaah kuaaah...!!!

Bomo Siam SIAL Selama-lamanya...

hoi.. sial.. itu lah bezanya UMNO dgn PASsial...UMNO tak akan melindungi ahli2nya yang bersalah..kau buat salah kau kena..tak kira siapa...bukan macam parti sial ko tu...buat taik berguni-guni pun korang tetap matia-matian membela dan anggap orang yang buat taik tu tetap suci secucinya.Alamaklumlah pemimpin2 ko kan tahap wali,boleh berhubung terus ngan Allah.
Apa ada hal...Allah dah ampunkan dan Allah pun yang suruh rampas Putrajaya.

Anonymous said...

SALAM TO ALL ISLAM/MELAYU.

Tak habis-habis buat dosa... INGAT ni bulan RAMADHAN. Yang rasa bersalah sepatutnya insaf. Yang buat fitnah pun patut INSAF. Dan yang penting sekali... INGAT. JANGAN MENANG SORAK KAMPUNG TERGADAI... BILA TERHANTUK BARU TERGADAH.

Anonymous said...

Kerajaan Negeri Selangor telah menubuhkan Jawatankuasa Pemantauan SYABAS yang dipengerusikan oleh setiausaha kerajaan negeri Selangor lanjutan daripada kenyataan dan cadangan untuk membuat catuan air yang diumumkan oleh SYABAS.

Tujuan jawatankuasa ini untuk memantau secara harian keberkesanan, kecekapan perkhidmatan SYABAS dan kedudukan semasa pembekalan air kepada pengguna termasuk meninjau sendiri di tapak masalah kekurangan bekalan air yang dicanangkan oleh SYABAS.

Jawatankuasa ini akan mengkaji cadangan penambahbaikan dan pemulihan ke atas masalah bekalan air yang dihadapi. SYABAS telah diminta membentangkan dan melaporkan kepada Jawatan kuasa tersebut perkara-perkara berikut:

1. Pengeluaran air harian bagi setiap loji air dan paras empangan;
2. Permintaan air berdasarkan bil air (metered consumption) dari Januari 2012 hingga sekarang;
3. Unjuran permintaan air yang disediakan oleh SYABAS;
4. Maklumat mengenai paras kolam utama(balancing reservoir-terminal reservoir-service reservoir);
5. Kawasan yang mengalami masalah gangguan bekalan air ;
6. Maklumat terperinci mengenai rangkaian paip air utama termasuk kolam air hingga ke kawasan yang bermasalah termasuk NRW;
7. Punca-punca utama (micro) yang menyebabkan kawasan tersebut mengalami masalah air;
8. Cadangan penyelesaian yang dirancang oleh SYABAS ke atas masalah yang dibangkitkan; dan
9. Emergency response plan yang disediakan oleh pihak SYABAS.

Berdasarkan kepada hasil penelitian dan penyiasatan yang dibuat oleh jawatankuasa ini selama tiga hari, kerajaan negeri Selangor merumuskan bahawa:

1. Kerajaan Negeri Selangor akan mengemukakan cadangan kepada Lembaga Pengarah SYABAS supaya memecat pengerusi eksekutif dan ketua pegawai eksekutif SYABAS kerana tidak hadir memberikan penjelasan kepada jawatan kuasa tersebut. Dengan pemecatan ini, penjimatan kos operasi dari gaji pengerusi eksekutif SYABAS sahaja adalah berjumlah sekurang-kurangnya RM5.1 juta setahun.

2. Kerajaan negeri Selangor bersedia membelanjakan peruntukan bagi membina loji rawatan air baru untuk tujuan meningkat kapasiti pengeluaran air terawat dan dengan serta merta akan memanggil tender untuk Projek Mitigasi 2 yang berjumlah RM225 juta.

Langkah yang diambil kerajaan Negeri ini bagi melindungi kepentingan pengguna di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya yang terjejas kerana kegagalan SYABAS membekalkan air bersih seperti yang dipersetujui dalam perjanjian konsesi.

Kerajaan Selangor yakin kerajaan persekutuan tidak akan cuba menyulitkan usaha yang dirancangkan ini demi menjaga kepentingan dan kesejahteraan rakyat. – Mkini

Anonymous said...

Kerajaan Negeri Selangor telah menubuhkan Jawatankuasa Pemantauan SYABAS yang dipengerusikan oleh setiausaha kerajaan negeri Selangor lanjutan daripada kenyataan dan cadangan untuk membuat catuan air yang diumumkan oleh SYABAS.

Tujuan jawatankuasa ini untuk memantau secara harian keberkesanan, kecekapan perkhidmatan SYABAS dan kedudukan semasa pembekalan air kepada pengguna termasuk meninjau sendiri di tapak masalah kekurangan bekalan air yang dicanangkan oleh SYABAS.

Jawatankuasa ini akan mengkaji cadangan penambahbaikan dan pemulihan ke atas masalah bekalan air yang dihadapi. SYABAS telah diminta membentangkan dan melaporkan kepada Jawatan kuasa tersebut perkara-perkara berikut:

1. Pengeluaran air harian bagi setiap loji air dan paras empangan;
2. Permintaan air berdasarkan bil air (metered consumption) dari Januari 2012 hingga sekarang;
3. Unjuran permintaan air yang disediakan oleh SYABAS;
4. Maklumat mengenai paras kolam utama(balancing reservoir-terminal reservoir-service reservoir);
5. Kawasan yang mengalami masalah gangguan bekalan air ;
6. Maklumat terperinci mengenai rangkaian paip air utama termasuk kolam air hingga ke kawasan yang bermasalah termasuk NRW;
7. Punca-punca utama (micro) yang menyebabkan kawasan tersebut mengalami masalah air;
8. Cadangan penyelesaian yang dirancang oleh SYABAS ke atas masalah yang dibangkitkan; dan
9. Emergency response plan yang disediakan oleh pihak SYABAS.

Berdasarkan kepada hasil penelitian dan penyiasatan yang dibuat oleh jawatankuasa ini selama tiga hari, kerajaan negeri Selangor merumuskan bahawa:

1. Kerajaan Negeri Selangor akan mengemukakan cadangan kepada Lembaga Pengarah SYABAS supaya memecat pengerusi eksekutif dan ketua pegawai eksekutif SYABAS kerana tidak hadir memberikan penjelasan kepada jawatan kuasa tersebut. Dengan pemecatan ini, penjimatan kos operasi dari gaji pengerusi eksekutif SYABAS sahaja adalah berjumlah sekurang-kurangnya RM5.1 juta setahun.

2. Kerajaan negeri Selangor bersedia membelanjakan peruntukan bagi membina loji rawatan air baru untuk tujuan meningkat kapasiti pengeluaran air terawat dan dengan serta merta akan memanggil tender untuk Projek Mitigasi 2 yang berjumlah RM225 juta.

Langkah yang diambil kerajaan Negeri ini bagi melindungi kepentingan pengguna di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya yang terjejas kerana kegagalan SYABAS membekalkan air bersih seperti yang dipersetujui dalam perjanjian konsesi.

Kerajaan Selangor yakin kerajaan persekutuan tidak akan cuba menyulitkan usaha yang dirancangkan ini demi menjaga kepentingan dan kesejahteraan rakyat. – Mkini
August 5, 2012 2:55 PM

--------------------------------------------------------------------

Sekadar jawatankuasa saja ke? Bila nak selesai? Siapa nak menyulitkan siapa sekarang ini? Nak tunggu jawatan kuasa Penipu Rakyat ni, mau mati beberapa orang dulu sebab keputusan bekalan air.

Sekarang diharap Penipu Rakyat jangan menyulitkan kerja Barisan Nasional hendak membantu rakyat dengan pembinaan Loji Air Langat 2, jangan nak berpolitik siang dan malam hingga akhirnya rakyat menderita, lagi satu, hutang Penipu Rakyat terhadap SYABAS bila mau bayar? Jangan suka beretoriklah, kesian sama dengan rakyat yang sekarang ini menderita dan sengsara akibat politik kotor dan gila Penipu Rakyat ni. Blah la, Penipu Rakyat komunis!

Anonymous said...

Yang diminta 9 perkara & yang dicadang 2 perkara. Sebab cadangan pemecatan ialah kerana ceo tu x hadir...cam ne nak hadir, pak cik tu ada di mekah masa tu tgh buat umrah, apatah lg yang diminta telah diberikan lebih 6 tahun lps. Cadangan yg ke 2 pulak, memang itu yg akan dibuat loji rawatan langat 2...nampak sgt bukan kerana masalah pengurusan syabas, tp sapa yang nak dapat projek buat loji tu

Anonymous said...

UMNO menggunakan politik untuk memartabatkan ISLAM...
PAS menggunakan ISLAM untuk matlamat politik...

Anonymous said...

Nah.

Belum ambil alih : Selangor berjaya selesaikan masalah bekalan air
BY TVSELANGOR – AUGUST 8, 2012
POSTED IN: BARISAN NASIONAL, BERITA, BERITA NASIONAL, DASAR KERAJAAN SELANGOR, EXCO, FOKUS RAKYAT, INISIATIF KERAJAAN SELANGOR, KERAJAAN SELANGOR, MAKLUMBALAS RAKYAT, PAKATAN RAKYAT, PENCAPAIAN & PRINSIP TADBIRURUS, PENGURUSAN DANA RAKYAT, PERKHIDMATAN KEPADA RAKYAT, PERPADUAN, PIHAK BERKUASA TEMPATAN, POLITIK & BERITA NASIONAL, SYARIKAT KERAJAAN, TAYANGAN, TERKINI, WAKIL & INSTITUSI KERAJAAN
717 views



SHAH ALAM : Walaupun hanya melibatkan diri sebagai jawatankuasa pemantau, Kerajaan Negeri Selangor sudah berjaya menyelesaikan masalah gangguan air di beberapa tempat yang selama ini tidak dapat ditangani Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas).

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata dengan penyertaan Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Mohamad Khusrin Munawi di dalam operasi Syabas, masalah air terawat di Balakong, Serdang dapat diselesaikan.

Ini juga diusahakan di beberapa lokasi di kawasan Cheras, di mana pegawai Kerajaan Negeri menolong Syabas meningkatkan tekanan air di beberapa kawasan perumahan.

Kedua-dua kejayaan ini mencerminkan keupayaan Kerajaan Negeri dalam mengurus industri air di Selangor walaupun hanya diberikan sedikit kuasa menerusi jawatankuasa memantau.

“Datuk Khusrin mempunyai masa terhad kerana terpaksa memantau (pengerusi eksekutif Syabas) Tan Sri Rozali Ismail untuk selesaikan masalah air.

“Balakong yang dulu tiada air, kini sudah selesai. Tiada masalah lagi,” Abdul Khalid berkata di sidang media selepas mesyuarat exco di sini.

Sebelum ini, Kerajaan Selangor memasukkan jawatankuasa yang diketuai Khusrin ke dalam Syabas bagi memantau operasi syarikat yang mengurus bekalan dan agihan air terawat itu di Selangor.

Jawatankuasa ini dimasukkan ke dalam Syabas kerana Kerajaan Negeri tidak berpuashati dengan cara ia mengendalikan industri tersebut.

Misalnya, Syabas pernah meminta untuk bekalan air terawat di Selangor dicatu kerana mendakwa tidak cukup untuk menampung permintaan pengguna di Lembah Klang.

Akan tetapi, kajian yang dilakukan oleh Unit Perancang Ekonomi Selangor menunjukkan bahawa kapasiti untuk loji-loji membekalkan air terawat adalah 4,809 juta liter sehari (MLD).

Manakala permintaan pengguna di Lembah Klang adalah 2,944 (MLD).

Di satu taklimat berkenaan isu air baru-baru ini Timbalan Pengarah UPEN, Nor Azmi Diron berkata jawatankuasa tersebut membuat beberapa perubahan pada sistem agihan Syabas supaya lebih banyak air dapat disalurkan kepada Balakong, Seri Kembangan dan Cheras.

“Bila kita semak pelan agihan, ada ruang untuk kita bawa lebih banyak air dari Sungai Labu dengan disokong oleh Sungai Semenyih bagi kawasan Cheras.

“Sebab itu 2-3 hari ini masalah di Cheras dapat kita selesaikan,” katanya.