Saturday, September 8, 2012

SKANDAL TALAM : BAIL OUT GUNA WANG RAKYAT !


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,
1.      Kenyataan Menteri Besar, Khalid Ibrahim berhubung isu TALAM sebenarnya menimbulkan lebih banyak persoalan berbanding jawapan. Hakikatnya, siasatan oleh pihak audit bebas hanya menyemak transaksi urusniaga dan dokumen yang berkaitan sahaja.
2.      Apa yang lebih penting, pihak auditor sendiri mengakui, penelitian dan pemeriksaan oleh mereka langsung tidak melibatkan pendedahan dan persoalan yang didedahkan oleh pihak Barisan Nasional Selangor sebelum ini.
3.      Sebagai Pembangkang di Negeri Selangor dan atas prinsip demokrasi, kami masih lagi tidak berpuas hati dengan penjelasan ringkas yang disampaikan oleh pihak MB Selangor tersebut. Malah, ugutan untuk mengambil tindakan mahkamah jika perkara ini terus dibangkitkan menunjukkan bahawa masih ada perkara yang cuba disembunyikan oleh pihak Kerajaan Negeri.
4.      Pada masa yang sama, saya ingin bertanya kepada Menteri Besar dan Kerajaan Negeri, jika benar pihak auditor telah menjalankan tugas mereka, kenapa Menteri Besar masih belum mengeluarkan sebarang laporan audit seperti yang dijanjikan sebelum ini? Saya juga masih menuntut untuk pihak Kerajaan Negeri mengeluarkan Kertas Putih seperti yang beliau sendiri janjikan sebelum ini.
5.      Menteri Besar juga mengakui bahawa ianya bukanlah satu proses ‘bailout’ tetapi proses pemulihan hutang, namun begitu pihak kami telah mendedahkan sebelum ini bahawa Kerajaan Negeri melalui anak syarikat mereka telah membelanjakan wang yang besar untuk membeli aset-aset TALAM bagi tujuan penghapusan hutang. Adakah pembelian aset terhadap TALAM ini bukan satu proses bailout? Kenapa pihak Kerajaan Negeri langsung tidak melantik auditor untuk menyiasat perkara ini sebaliknya hanya untuk menyemak transaksi sahaja?
6.      Menteri Besar juga sepatutnya bersetuju untuk menerima cadangan Barisan Nasional supaya ditubuhkan Jawatan Kuasa bagi melaksanakan siasatan secara terbuka kerana banyak persoalan yang masih memerlukan jawapan.
7.      Dalam FAQ yang disediakan juga, pihak Kerajaan Negeri langsung tidak menyentuh mengenai tanah bawah air (underwater land) yang dibeli dari pihak TALAM di beberapa tempat seperti di Bestari Jaya dan Danau Putra yang dikatakan lebih tinggi dari nilai sebenar. Persoalannya, kenapa pihak Kerajaan Negeri tidak melantik penilai (evaluator) untuk menilai tanah tersebut?  Dalam pendedahan terbaru oleh MCA, dua kes berbeza di Bukit Beruntung 2 dan Ulu Yam, Kerajaan Negeri juga didakwa membeli tanah tersebut dengan nilai yang lebih tinggi dari harga yang ditaksirkan. Adakah ini bukan bailout? Bolehkah pihak auditor mengesahkan perkara ini juga sebenarnya merupakan satu urusniaga yang bersih dan tidak meragukan?
8.      Kenyataan Menteri Besar sebenarnya masih belum menutup isu ini sepenuhnya. Memandangkan pihak auditor sendiri mengakui bahawa tiada sebarang audit atau semakan dibuat terhadap pendedahan yang kami buat, maka hakikatnya isu ini masih belum selesai.
9.      Sehingga laporan penuh dikeluarkan, kami tetap akan memberi penjelasan dan penerangan berhubung pendedahan sebelum ini supaya rakyat Selangor tidak terpedaya dengan ‘silap mata’ yang cuba dimainkan oleh pihak Menteri Besar dan Kerajaan Negeri.
Dato’ Sri Ir Mohd Zin Mohamed
Koordinator BN Selangor

19 comments:

Anonymous said...

Setuju 100%. Mesti ada white paper.

Mana white paper kes-kes berikut:

1. Penyelamatan syarikat Konsortium Perkapalan.

2. Penyelamatan MAS dan Renong.

3. Kerugian berbillion BNM dalam forex.

4. Kerugian PKFZ, NFC,

5. Dan yang lain-lain.

Hipokrit betul.

Anonymous said...

aku baca komen lembu-lembu Pakatan pasal isu ni , gua nak tergelak beb , sebab apa ? sebab dengan audit KPMG dia kata isu ni dah selesai kahkahkah woiiii bodoh korang tau tak apa tu audit oleh KPMG????

Hutang Talam beratus-ratus juta tetap dah dilupukan oleh kerajaan DAPigs selangor dan nyatanya Kerajaan DAPigs selangor dah beli tanah paya beratus juta daripada Talam , DUIT RAKYAT SELANGOR TETAP DAH KENA PAKAI OLEH KERAJAAN DAPIGS SELANGOR .. akhirnya kerajaan DApigs selangor tetap tak dapat apa-apa selain jualan tanah yang dah kena tipu oleh Talam hahahahahaha

Anonymous said...

Kenapa semua ini terjadi di Selangor?

Kerana punaisihat ekonomi Selangor hanya berharga rm 1!

Anonymous said...

Bewar of Bomo Siam.
Writing rubbish..! No fundamental basis, just copy and paste from somewhere he pleases to copy.
Bomo siam sundal perosak negara, kepala batu api..!
Pura-pura nak tunjuk alim konon. Syaitan memang berperangai begitu. Bomo Siam pengkhianat kepada FGV.

Anonymous said...

Kenapa semua ini terjadi di Selangor?

Kerana punaisihat ekonomi Selangor hanya berharga rm 1!

Anonymous said...

semua hutang2 tu dibuat semasa zaman parti syaitan harbi umno..mereka merembat hak rakyat selangor yg diketuai oleh kill toyol..bila dh kalah pru baru penyelewengan terbongkar dan puak2 umno syaitan harbi meroyan krn tiada projek unt dibolot...

Anonymous said...

...menteri besar bebal gagap ni xkan banyak cakp bunya, sebab dia dah belajar dari Al-Juburi. Bila org tanya diam. Bila orang tnya nafi. jawab sikit2. Lepastu salahkan UMNO.

...xpayahla nak mendesak mcm2 keluar kenyataan akhbar desak itu ini. kalau hati dah mcm munafik & yahudi, buat apa pun dia x heran punya.

HANCHOR PKR HANCHOR!

-nik ajis mahafiraun-

warisan tmk said...

DS Ir Mohd Zain,
Kalau dah tentu ada PENYELEWENGAN, cepat-cepat le buat lapuran ke SPRM, biar SPRM mulakan siasatan ke akar umbi. Kita kan semua tahu yang Khalid Ibrahim ni ada hutang BERATUS JUTA dengan Bank Islam...Bank Islam biarkan saja ke? Kenapa kes tuntutan Bank Islam terhadap Khalid Ibrahim didiamkan saja...
Kalau kita dah buat lapuran ke SPRM, barulah kita pressure pula SPRM kalau tindakan sewajarnya tidak diambil.

warisantmk said...

Kalau dah tentu ada penyelewengan wang rakyat, kenapa tak buat lapuran saja ke SPRM...biar depa yang pi buka semua file di SUK Selangor.

Kalau nak 'perang' di dalam politik, jangan le bagi chance lebih-lebih kepada pihak lawan...kalau berlawan dengan ular, pegang tengkoknya, bukan ekornya...

Anonymous said...

Pada hemat saya "Auditor" adalah 'talibarut pembangkang', mengikut pemerhatian saya byk kes2 yg telah lalu terutama melibatkan kerajaan akan terdedah dgn cepat melalui akbar arus perdana konon salah sana tak betul sini. Apabaila mereka berjumpa dgn sebarang kes yg boleh menaikkan indek kemarahan rakyat, mereka akan dedahkan dgn seberapa segera walaupun telah diberikan penjelasan oleh mereka yg berkaitan,tetapi malangnya pada keesokan harinya akan terpaparlah pada 'front page' akabar. Jadi sekutu mereka kan jaja melaui ceramah pula diserata pelusuk negara dgn ditokok tambah utk memaksimakan impak.

warisan tmk said...

Hai GAP, apa pasai pengecut sangat hang ni...takut kat Rais yatim ke?

Ali said...

Pada hemat saya "Auditor" adalah 'talibarut pembangkang', mengikut pemerhatian saya byk kes2 yg telah lalu terutama melibatkan kerajaan akan terdedah dgn cepat melalui akbar arus perdana konon salah sana tak betul sini. Apabaila mereka berjumpa dgn sebarang kes yg boleh menaikkan indek kemarahan rakyat, mereka akan dedahkan dgn seberapa segera walaupun telah diberikan penjelasan oleh mereka yg berkaitan,tetapi malangnya pada keesokan harinya akan terpaparlah pada 'front page' akabar. Jadi sekutu mereka kan jaja melaui ceramah pula diserata pelusuk negara dgn ditokok tambah utk memaksimakan impak.

Anonymous said...

Apa hai hang ni pengacut sangat eh...

Anonymous said...

Pencacai2 nik ajis x nampak ke isu ni? Masih nak sokong PKR?

zat said...

Ali

ckp tu logik la sikit..itu Auditor KPMG tau...Ahmad, Wong & Rakan2..

anda & cai2 sekelian terima la kenyataan...pengurusan ekonomi di S'gor adalah lebih terurus & telus di bawah PKR...sejarah menunjukkan MB S'gor dr UMNU rakus selum ni..

Anonymous said...

7:18

hahahahahahaha hanya yng sakit otak shj akan berkata pengurusan ekonomi selangor lebih baik di bawah PR!

Anonymous said...

Kepala butoh pr

Anonymous said...

Butoh pr

Anonymous said...

Nasib baik PKR yg ambik alih selangor.Kalau nak harapkan BN mmg x jalan la projek umah aku tu (flat saujana puchong)Bila BN kalah kat selangor.SEMUA projek TALAM jadi terbengkalai.2010 Kerajaan negeri selangor ambil alih projek umah aku tu.Dari 45%, skrg progress dah 95%.Kenapa TALAM stop projek perumahan selepas BN kalah?Kenapa TALAM hutang kerajaan negeri Banyak sangat??? hampir 400 juta?

Yg sebenarnya, BN mmg ada 'something' ngan TALAM sehingga membiarkan TALAM berhutang begitu banyak.Tujuan kerajaan Selangor ambik projek ni sebab diorang tau, kalau dibiarkan, TALAM x kan teruskan progress rumah2 yg terbengkalai.Macam biasa la tempat yg BN kalah, semua projek BN dan kroni2 dia kasi stop.Mana perginya slogan "rakyat diutamakan" dan " janji ditepati".Aku x kisah Talam kena jual ke, kerajaan Selangor ada konspirasi ngan Talam ke atau apa2 pun.Faktanya, sejak kerajaan Selangor ambil alih projek talam, banyak rumah terbengkalai yg dibangunkan semula.

Kes tunjuk perasaan kat depan PKNS mintak selesai hutang rumah tu aku pun pelik.Bapak aku keja Guard je,adik beradik 6 orng.Tapi masih mampu bayar rumah.

Kepada Ultra BN, aku bukan nak suruh korang tukar parti.Cari la maklumat yg betul sebelum nak buat kenyataan.Zaman sekarang ni ramai yang dah celik...salam