Friday, October 5, 2012

ANCAMAN IFC DAN PLURALISME.



TIADA mana-mana makhluk hatta haiwan sekali pun akan duduk diam jika hak dan wilayahnya diganggu-gugat.

China sedang bengang dengan Jepun kerana negara matahari terbit itu menganggap sebuah pulau kecil, bernama Senkaku sebagai wilayahnya. China menamakan pulau itu sebagai Diaoyu.

Filipina juga menyebabkan China dan negara-negara lain termasuk Malaysia mengerut kening kerana menghantar 800 askar tambahan ke Pulau Pagasa dalam gugusan Kepulauan Spratly. Gugusan itu dituntut oleh beberapa negara di sekitar Laut China Selatan.

Kucing rumah saya akan meremang bulunya dengan sergahan marah jika kucing lain masuk ke rumah saya.
Bagi binatang, garis teritorialnya ialah berdasarkan air kencing dan najisnya.

Begitu juga umat Islam jika agamanya dihina maka satu ummah dunia boleh bangkit.

Jadi tiada salah jika kita ingat mengingati supaya jangan ada pihak yang membawa isu-isu yang boleh mengganggu-gugat hak orang lain.

Tidak salah jika saya ingatkan umat Islam negara ini mengenai tuntutan-tuntutan cadangan penubuhan IFC atau Suruhanjaya Antara Agama (Interfaith Commission) yang pernah dibangkitkan tidak lama dulu, tapi ditolak oleh kerajaan ini.

Oleh kerana kita ini mudah lupa, niat saya ialah sekadar mengingatkan kembali kerana tidak mustahil tuntutan-tuntutan itu akan menjadi realiti dan kenyataan jika kerajaan BN di bawah naungan UMNO ini jatuh dalam PRU-13 ini.

Dengan niat ikhlas untuk ingat-mengingati sesama kita, bacalah mengenai IFC, pluralisme dan tuntutan-tuntutan itu.

Gerakan Pluralisme Agama di Malaysia tidak dapat dilihat dengan jelas atau secara rasmi berbanding di Indonesia.

Di Indonesia, pada tanggal 28 Julai 2005, Majlis Ugama Islam Indonesia (MUI) menerbitkan fatwa yang melarang pluralisme. Dalam fatwa tersebut, pluralisme agama didefinisikan sebagai:

“Suatu fahaman yang mengajarkan bahawa semua agama adalah sama dan kerananya kebenaran setiap agama adalah relatif; oleh sebab itu, setiap pemeluk agama tidak boleh menuntut bahawa hanya agamanya saja yang benar sedangkan agama yang lain salah. Pluralisme juga mengajarkan bahawa semua pemeluk agama akan masuk dan hidup dan berdampingan di syurga".

MUI dengan jelas menyatakan bahawa pluralisme dalam konteks agama bertentangan dengan ajaran agama Islam.

Apa yang berlaku di Malaysia ialah idea pluralisme agama ini berkembang melalui pendekatan secara tidak langsung. Ia boleh dilihat dalam beberapa isu yang mula timbul. Analoginya pada tahun 2001, timbulnya satu cadangan untuk menubuhkan IFC. IFC ini merupakan satu Suruhanjaya yang dicadangkan penubuhannya sebagai badan berkanun yang mempunyai kuasa undang-undang yang boleh mengubah ajaran sesuatu agama akibat desakan agama lain.

Suruhanjaya ini boleh berfungsi sebagai sebuah mahkamah atau satu badan berkanun seakan-akan satu badan seperti Suruhanjaya Hak Asasi Manusia yang menerima dan melayan aduan-aduan khususnya yang berkaitan dengan agama.

Penubuhan IFC ini dicadangkan oleh Malaysian Consultative Council of Buddhism, Christianity, Hinduism and Sikhism (MCCBCHS) melalui memorandum mereka yang dihantar oleh Presiden MCCBCHS kepada Majlis Peguam bertarikh 21 Ogos 2001.

TERDAPAT 14 TUNTUTAN IFC:

1. Seorang anak yang dilahirkan oleh ibu bapa Islam tidak mengharuskan secara terus menjadi orang Islam.

2. Orang bukan Islam yang telah memeluk agama Islam hendaklah diberi kebebasan untuk kembali kepada agama asal mereka (murtad) dan tidak boleh dikenakan tindakan undang-undang.

3. Sebarang kes pertukaran agama orang Islam kepada bukan Islam tidak sepatutnya dikendalikan oleh Mahkamah Syariah tetapi dikendalikan oleh Mahkamah Sivil.

4. Tidak perlu dicatatkan di dalam kad pengenalan seseorang Muslim bahawa ia beragama Islam.

5. Orang bukan Islam tidak perlu dikehendaki menganut Islam sekiranya ingin berkahwin dengan orang Islam. Orang Islam hendaklah dibenarkan keluar daripada Islam (murtad) sekiranya ingin berkahwin dengan orang bukan Islam tanpa boleh dikenakan apa-apa tindakan undang-undang.

6. Seseorang atau pasangan suami isteri yang menukar agamanya dengan memeluk Islam tidak patut diberikan hak jagaan anak.

7. Orang bukan Islam yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan seseorang yang memeluk Islam hendaklah diberi hak menuntut harta pusakanya selepas kematiannya.

8. Kerajaan hendaklah menyediakan dana yang mencukupi untuk membina dan menyelenggarakan rumah-rumah ibadat orang bukan Islam sebagaimana kerajaan menyediakan dana yang serupa untuk masjid.

9. Orang bukan Islam hendaklah dibenarkan dan tidak boleh dihalang daripada menggunakan perkataan perkataan suci Islam dalam percakapan dan sebagainya.

10. Bible dalam bahasa Malaysia dan Indonesia sepatutnya dibenarkan kepada umum secara terbuka.

11. Pelajaran agama bukan Islam untuk penganut agama itu hendaklah diajar di semua sekolah.

12. Program-program berunsur Islam dalam bahasa ibunda sesuatu kaum hendaklah ditiadakan. Program dakwah agama lain selain Islam hendaklah dibenarkan untuk disiarkan dalam bahasa ibunda masing-masing.

13. Orang Islam yang membayar zakat tidak sepatutnya dikecualikan daripada membayar cukai pendapatan dan wang hasil zakat sepatutnya digunakan juga untuk keperluan orang bukan Islam.

14. Sepatutnya Islam tidak disebut sebagai pilihan pertama masyarakat Malaysia seperti dalam soal pakaian menutup aurat kepada pelajar sekolah.

APA IMPLIKASI ANCAMAN IFC TERHADAP ISLAM?

1. Membuka ruang seluas-luasnya kepada orang bukan Islam mencampuri Hal Ehwal Agama Islam.

2. Menjadikan undang-undang Allah perlu tunduk kepada norma-norma antarabangsa yang dicipta manusia yang jelas menjejaskan akidah.

3. Orang Islam bebas melakukan apa saja tanpa batasan.

4. Orang Islam bebas untuk murtad.

5. IFC berhak untuk menentukan status agama seseorang.

Sebagai umat Islam yang berpegang teguh kepada ajaran Islam yang disampaikan oleh Nabi Muhammad SAW kita haruslah menentang sekeras-kerasnya penubuhan IFC.

Tiada satu pun agama di dunia ini yang sanggup menerima campur tangan oleh mereka yang bukan penganutnya.

Penubuhan IFC pastinya akan menimbulkan ketegangan antara agama yang bakal mengugat keselamatan negara.

Oleh kerana saya rakyat Malaysia dan beragama Islam, saya berhak mengingat-ingatkan semula ancaman ini kepada semua.

Orang tua-tua dulu pernah berpesan: Jangan bermain dengan api...


ZAINI HASAN UTUSAN MALAYSIA.

30 comments:

Anonymous said...

Apa punyer haprak cadangan dia.. Dia kena ingat dia menumpang dje.. Bodoh punyer idea IMF tue hindu, buddha, kristia etc.. Yg xada otak dia xtau ker.. Masa mula2 jadi rakyat malaysia dia kena mengiktiraf agama rasmi islam.

Anonymous said...

Assalammualaikum,salam sejahtera kepada penyokong2 PR khusunya yng beragama islam dan puak PAS yng disebut akan ke syurga menurut tok guru mereka.....

BUKANKAH TUAN2 JUGA TELAH MENGAMBIL BAHAGIAN UNTUK MEMPERJUANGKAN TUNTUTAN IFC (suruhanjaya antara agama)?

hangkedee said...

Turky terkenal dengan kamal Artartuk Malaysia Aljuburi Atartuk.

Anonymous said...

puak PAS memang bodo.....serban besar raga, jubah meleret leret sapu tahi, janggut serabai mcm benggali mabok, mengaku mengaji sampai ke mekah, tapi kat sana bangga pasang banner sokong LGBT...
lu memang BAHALOL!!!!

Anonymous said...

sian nik aziz dibodohkan

aku percaya..nik ajis mesti difaham
mcm persatuan bola sepak jugak

duduk dia dlm kekompong..kiri kanan ajar hasut..menda tak betui..lepas tu nak hududkan mereka no problem...*)

.

Anonymous said...

Sokong Pakatan Haram bermakna anda sokong IFC... kita tunggu reaksi berok-berok kuning kat stadium 3 Nov ni...

Servant of God said...

Inilah kawan2 PAS yer?

PAS kawan pemurtad yer?

Aku tak tau, sapa aku nak marah lebih: IFC yang memang keturunan babi dan anjeng, ataupun PAS yang memang bodoh tak terkata, buta tidak terhingga dan memang jumud macam dah tak nampak apa.

Dah tuh masih perasan penegak Islam tuh. Pi mampus laa PAS

Anonymous said...

Bursa catat rekod tertinggi

KUALA LUMPUR 4 Okt. - FTSE Bursa Malaysia KLCI (FBM KLCI) mencatat rekod tertinggi hari ini apabila ditutup pada 1661.47 berbanding 1,654.11 pada 4 September lalu didorong oleh sentimen keyakinan pelabur yang lebih tinggi.

Minat belian yang tinggi terhadap kaunter-kaunter mewah seperti Sime Darby Bhd., Kuala Lumpur Kepong, Tenaga Nasional Bhd., Petronas Gas dan KLCC Property turut membantu FBM KLCI merekodkan prestasi cemerlang.

Barometer indeks bergerak dalam jajaran 1,649.66 dan 1,662.14 sepanjang hari.

Sejumlah 965.062 juta saham bernilai RM1.596 bilion bertukar tangan dengan 400 kaunter untung mengatasi 297 kaunter rugi manakala 365 kaunter lagi didagang tidak berubah.

----------------------------------

Tahniah Najib kerana menaikkan ekonomi Malaysia, jangan jadi macam Dr. al-Juburi, indeks saham Malaysia pun boleh jatuh sampai 200++ mata, tu la bila mamat general degree jadi Menteri Kewangan, hanya pandai keluar pink form bagi kat kroni je.......

Anonymous said...

Bro GAP..

Bila Dr ANUwar Al Juburi dapat title DR?.....Dr apa?..Sapa bagi...mungkin sy ketinggalan ketapi xtau brite ini kot? sapa2 tolong bg info....

Tapi setau sy ANUwar mmg layak jadi Dr..tapi Dr korek JUBUR...

Anonymous said...

Anonymous said...
Bro GAP..

Bila Dr ANUwar Al Juburi dapat title DR?.....Dr apa?..Sapa bagi...mungkin sy ketinggalan ketapi xtau brite ini kot? sapa2 tolong bg info....

Tapi setau sy ANUwar mmg layak jadi Dr..tapi Dr korek JUBUR...

October 5, 2012 9:17 AM

-------------------------------------

Dapat 'Dr.' cap kangkung dari Universiti of Israel dalam bidang Pluralism, Liar and Sodomy.... hehe

Anonymous said...

Bro 9:17 am, boleh baca info disini...

http://khairulryezal.blogspot.com/2012/10/dr-anwar-ibrahim-sejak-bila-anwar-ambil.html

Selain dari tu boleh tengok youtube di sini...

http://www.youtube.com/watch?v=fvHoVyINLbg

Anonymous said...

Surah Al-Kafirun (Orang2 Kafir) ada 6 ayat yang diturunkan di Makkah, memberi gambaran jelas dan isu pluralisma yang dipromosikan oleh BERSIH dan disokong oleh Anwar Ibrahim.

Dengan nama Allah yang Mahapengasih lagi Mahapenyayang.

1) Katakanlah (ya Muhammad): Hai orang2 kafir.
2) Aku tiada akan menyembah apa yang kamu semba.
3) Dan kamu tidak akan menyembah apa yang aku sembah.
4) Aku tidak pernah menyembah apa yang kamu sembah.
5) Dan kamu tak pernah sembah apa yang aku sembah.
6) BAGI KAMU AGAMA KAMU DAN BAGI AKU AGAMA KU.

Ayat ke enam Surah Al-Kafirun adalah merupakan kesimpulan jelas yang membezakan antara orang Islam dan orang kafir.

Justeru orang Islam yang menyokong atau mengiktiraf gerakan adalah bertentangan dengan perintah Allah SWT dan menyesatkan diri mereka sendiri.

Menghormati kebebasan beragama tidak salah. Yang salah ialah apabila orang Islam bersekongkol dengan bukan Islam untuk menyesatkan umat Islam. Justeru sesiapa juga orang yang mengaku Islam WAJIB mempertahankan Islam dengan apa cara sekali pun sebelum Islam dijadikan bahan 'komoditi' untuk kepentingan kelompok atau individu yang bernafsu rakus hanya kerana ingin berkuasa. Wallahualam.

mtk

Anonymous said...

Kalau Pakatan Haram memerintah, bukan setakat tuntutan paria punggung hitam ni akan ditunaikan, tuntutan pro-komunis dalam DAPig juga akan dijadikan sebagai doktrin utama dalam pemerintahan Pakatan Haram. Hudud PAS tolak ketepi... dlam buku jingga pun tak dengar pasal hudud, kene tipu je la puak-puak berok dalam Pengencing Rakyat tu...

Anonymous said...

Kah kah kah kah... penyokong utama komunis bernama BOMOH SIAM dah tak boleh masuk sini??? Itu la... harta anak yatim pun komunis ambik secara zalim, akhirnya memang terbukti komunis dalam Fuckatan bersalah, duit premium tak dapat, harta anak yatim kene dikembalikan. Tunggu je la bila nak mampus nanti, berbuih-buih darah keluar dari mulut ko tu wahai pemimpin Fuckatan.

Anonymous said...

TQ Anon 9:23 AM

Agaknya pasnih mungkin Mat Saboo dan MamPoz akan dpt title Dr xlama lagi...

Presiden Dong Zong pon beli title Dr ......

Dalam donia neh semua bole beli dgn WANG...title , pangkat , perjuangan , isteri malah sahabat dan sokongan pon bole dibeli kecuali NYAWA...

kah kah kahak kahak haktuiii

Anonymous said...

Kalau Mat sabu atau Mampoz Omaq dapat title 'Dr.', aku pasti omputih gelak sakan bila dengar kupasan idea atau kertas kerja dari mereka... lebih banyak bunyi berok dari bunyi manusia. Kalau Dr. Aljuburi tu lain la, jolok Yahudi sikit, puji buku Salman Rushdie sikit... senang-senang la dapat title 'Dr.'. Cuma title 'Haji' je dr. Aljuburi tak berani nak ke Mekah sebab takut kene panah kilat on the spot.....

Anonymous said...

Tok lebai - tok lebai pas ni banyaknye macam dah terminum 'holy water' je.. Runtuh terus semangat menegakkan Daulah Islamiah. Kalau bagi dia orang, semua agama sama, ngapa babi tak nak makan pulak tp berjubur nak..

Anonymous said...

Di dalan parti PAS ramai tokoh2 agama yng bukan sedikit ilmunya.Taib azamudin, Haron Din dan ramai lagi termasuklah yng dikatakn bertaraf nabi pun ada.

Macam tidak percaya mereka ini seperti kena sumpah jadi batu granit boleh membisu dngn tuntutan IFC.Yang hairanya mereka tidak menghalang ahli2 mereka menyertai perhimpunan secara tidak langsung bertindak sama memperjuangkan dan merealisasikan IFC.

Ulamak kah mereka ini atau sebenarnya mereka adalah PUKIMAK?

Anonymous said...

tahniah terbaik dri zaini dalam utusan minggu ini artikel yang membuat orang melayu islam sedar ancaman pluralisme...hapuskan bapak pluralisme anwar ibrahim dan tok guru pluralisme....wang zakat jugak IFC minta diagihkan pada orng hindu,kristian dll...mereka dah cuba buat tahun lepas di negeri selngor sial punya haramjadah anwar ibrahim...hukuman yag terbak menjelang pru ini melayu islam akan ajar golongan plralisme insyallah

Anonymous said...

Sebab tu aku sekeluarga undi UMNO,
Orang Melayu hanya perlu satu parti saja iaitu UMNO, bila Umno kuat, teguh,bersatu.

maka dengan sendirinya tiada pelbagai atau macam2 tuntutan dari Kafir keparat.

Jelaskan, sekarang kalau boleh kepala orang Melayu Islam nak di pijak2, tak kira lah Melayu Parti UMNO, PAS atau PKR.


Anonymous said...

.

Saya berdoa supaya orang-orang melayu bersatu .

.

Anonymous said...



Perjuangan kita memartabatkan ISLAM
Perjuangan kita ISLAM lebih tinggi dari segalanya
Perjuangan kita tidak mempermainkan ISLAM
Sebab itu parti kita bukan parti ISLAM
Kerana Islam lebih tinggi dari sagalanya..

HIDUP ISLAM
HIDUP MELAYU
HIDUP UMNO


Anonymous said...

Perjuangan kita memartabatkan ISLAM
Perjuangan kita ISLAM lebih tinggi dari segalanya
Perjuangan kita tidak mempermainkan ISLAM
Sebab itu parti kita bukan parti ISLAM
Kerana ISLAM lebih tinggi dari sagalanya..

HIDUP ISLAM
HIDUP MELAYU
HIDUP UMNO


JawaJohor said...

AKU MIMPI PAS HANYUT DALAM BANJIR KELANTAN.
AKU MIMPI PKR TENGGELAM DALAM TANAH LOMBONG.
AKU MIMPI DAP MELETUP DALAM ROKET SEMASA NAK TERBANG.
Aku MIMPI BN ADIL DALAM TIMBANGAN DACING Nya.

Anonymous said...



AKU MIMPI ANUAR GAY MENUTUH CINA DOLL DALAM JET GILIR GILIR NGAN AZMIEN... KAH KAH,...KIH KIH..




Anonymous said...



kurang ajar di balas kurang ajar...



Anonymous said...

Nih Ajis akan anggok saje sebab dia kata tak salah. Nik Ajis kata Tuhan pun mencarot. Apa punya ulamak Nik Ajis oiii. Dah melalot.

Patut direbus aje ulamak macam dia ni. Rebus macam pulut.

Anonymous said...

Sekiranya tuhan pun mencarut adakah kita boleh melakukn seperti yng tuhan lakukan?.Di sini yng muskil dgn ilmu n.ajis.

Aku rasa sesiapa sesiapa yng mencarut dng alasan tuhan pun mencarut confirm orng ni dah mula hilang akal.

Anonymous said...

CEH ingat cadangan apa tadi. Kalau macam ini setiap umat islam wajib menolak. Niatnya sgt jelas menidakkan hak melayu islam di Malaysia. Langkah pertama jauhi PKR, DAP dan PAS!

Anonymous said...

Aduila memang murtad boleh berlaku atas banyak sebab tp sekurang kurang UMNO ada buat HALANGAN BIROKRASI utk menghalang umat islam murtad sesuka hati....

Melampau sgtla anak melayu islam sendiri bebas beragama apapun..