IKLAN BERBAYAR

Wednesday, October 24, 2012

FAKTA DI SEBALIK KHIR TOYO DAN RONNIE LIU.


SEPERTI YANG DILAPORKAN OLEH SELANGOR DAILY.


Seperti yang diketahui umum semalam mantan MB Selangor Dr Mohd Khir Toyo mengambil keputusan untuk menyelesaikan di luar mahkamah berhubung tindakan saman yang diambil oleh Ronnie Liu terhadap beliau pada tahun 2008.

Tindakan Khir itu mungkin menimbulkan rasa terkejut dan tidak puas hati daripada segelintir orang-orang UMNO atau penyokong-penyokong BN.

Pada pandangan kami di selangordaily.com tindakan yang diambil bukan beerti tuduhan yang dia lemparkan kepada Ronnie sebelum ini tidak benar, tetapi lebih kepada Khir tidak mahu memanjangkan kes untuk jangka masa yang panjang yang tentunya membuang masa, tenaga dan kos. Kerana seperti yang kita sedia maklum Khir sekarang sedang berdepan dengan cabaran lain yang lebih dasyat dan hebat. Cabaran yang kami maksudkan adalah kesnya yang masih lagi berjalan di mahkamah.

Kami berpendapat jika Khir ingin meneruskan saman tersebut peluang untuk beliau menang agak cerah kerana beliau bercakap berdasarkan bukti yang ada. Oleh kerana tidak mahu membuang masa bertahun-tahun untuk melayan kes tersebut maka jika ada penyelesaian adalah lebih baik diselesaikan.

Baca penjelasan lanjut Dr Khir di blog beliau. Klik di sini

Tindakan Khir memohon maaf kepada Ronnie tidak bermakna Ronnie tidak bersalah.

Khir menuduh Ronnie menjadi penghalang untuk menghalang pihak berkuasa dan polis daripada menguatkuasa undang-undang yang membabitkan aktiviti pelacuran di sebuah hotel di Puchong , Selangor pada tahun 2007.

Kami boleh membuktikan bahawa tindakan Khir bukan tuduhan melulu tetapi apa yang dikatakan olehnya adalah benar.

Di atas kami tunjukkan laporan polis yang dikirimkan kepada kami melalui emel , dimana laporan yang dibuat oleh Pegawai Penguatkuasa MPSJ pada 02.11.2007 yang menunjukkan tindakan Ronnie menghalang pihak berkuasa dari menjalankan tugas hingga Ronnie ditangkap oleh polis dan dibawa ke Balai Polis Puchong Jaya.

38 comments:

Anonymous said...

Saya rasa Dr Khir Toyo memang patut dicontohi oleh semua ahli parti UMNO BARU dan segeralah minta maaf pada YB Ronnie Liu.Kalau tidak rakyat negeri Selangor akan menyediakan penyapu sekali lagi.

Anonymous said...

Umno pukimamak ni bukan shj pandai merompak duit kerajaan negeri selangor.pandai bg penyapu dan pandai fitnah..lengkaplah rukun umno harbi.mesti rasuah dan fitnah..

Anonymous said...

Banyak minum air suam untuk kekalkan kesihatan yang baik .

Anonymous said...

Anon 5:38, tidak baik marah sangat pada orang Umno ini. Mereka sudah dan sedang bertaubat, harapan kami semua adalah mereka akan insaf dan pulang kejalan yang diredai!

Anonymous said...

KUALA LUMPUR: Keengganan Menteri Kewangan menjawab persoalan berkaitan RM207 bilion wang pampasan kepada waris buruh paksa landasan keretapi Siam – Burma hanya menambahkan kebimbangan jika wang tersebut disalahgunakan.

Ahli Jawatankuasa Kerja (AJK) PAS Pusat, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin berkata kementerian sepatutnya memberikan penjelasan bagi memastikan dana tersebut segera diagihkan kepada waris.

“Sayangnya, tiada sebarang penjelasan diberikan berhubung persoalan saya ketika saya dedahkan perkara tersebut di Dewan Rakyat, sebelum ini. Menteri tidak menjawab langsung,” tegas beliau ketika dihubungi Harakahdaily.

Ia telah disiarkan Harakahdaily (gambar) dan Harakah cetak pula telah menyiarkan laporan ini di muka depannya.

Anonymous said...

KALAULAH NIK AZIZ TU ULAMAK BESAR..TUAN GURU BESAR.. ZUHUD BESAR.. UMARAK BESAR.. TETAPI KENAPA DOA DIA TAK DIMAKBULKAN ALLAH SWT YE.. DOANYA UNTUK PECAH PERUT DAN KESUSAHAN UNTUK TUN M DAN DS NAJIB TAK JADI.. MALAHAN TUN M YG JAUH LEBIH BERUSIA DARIPADANYA KELIHATAN LEBIH SIHAT TAK PAKAI TONGKAT PUN DAN CERIA SERTA MASIH BOLEH MEMBERI IDEA2 YG BERNAS UNTUK KEBAIKAN NEGARA.. LIHATLAH NIK AZIZ.. RIAK MUKANYA MAKIN BERSERABUT..

RENUNG-RENUNGKANLAH..

.OEJ.

Anonymous said...

Anon 6:58pm, berita tu dari siapa??? Nizar tokak??? Lebih baik tak payah percaya la..... tak pasal-pasal ko menambah dosa fitnah je. Betul ke kerajaan Jepun ada bagi duit pampasan tu kat kerajaan Malaysia??? Beri tarikh yang tepat, jangan sebut tahun je. Cuba cek sekali dalam wikipedia, ye la, mane tau risau ko yang kantoi nanti. Nizar tokak tetap boleh dapat gaji dengan mulut fitnah dia, yang ko nanti dapat tambah dosa free lak...

Anonymous said...

tak payah nk menegak benang yg basah la...dia dh tau dia salah dan minta maaf udah la...kes close...

Anti PR said...

Kau apa tau tapi hanya dengar cakap org kecewa. Org tu kecewa mungkin lambat dpt bahagiannya. Bangsat pembangkang lagi kaki putar alam. Bangsa tu nanti semua halal. Melayu mcm yg bodoh kerana begitu taksub dgn pemimpin. Kalau baru saja hidup dan mengenali dunia, tak payah cakap yg tak pasti. Ada ke keluarga kau yg kojol tak makan diM'sia? Itu saja soalan mudah.

Anti PR said...

Waris Memali dapatkah duit sumbangan dpd langit, dah dpt ke? Pakai serban pun putar alam juga. Malu betul disebalik serban mengikat kepala. Alasan duit sedekah kerana ikhlas tak perlu dipertikaikan, amalan yg telah berlalu.

Anti PR said...

Hati tak bersih, macam mana nak perjuangkan Bersih. Hati sama dgn Ambiga, Anwar & Karpal. Macam manalah nak dimakbulkan Tuhan. Hanya org sawan babi (taksub) saja yg anggap N.Ajis bukan main tinggi darjatnya. Gila kuasa juga otaknya..

Anonymous said...

Nizar celaka mmg da lupakan terus kes memali

hinggakan pelembagaan pas tentang hukum hudud pun dah hilang dr pandangan..

kejap lagi kes pampasan memali pulak keluar kat parlemen .mmg aku tunggu pun

Anonymous said...

KUALA LUMPUR - Pemuda Pas Pusat hari ini mendesak Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek supaya memohon maaf kepada umat Islam di negara ini kerana mengeluarkan kenyataan yang menghina hukum Islam secara terbuka.

Setiausaha Pemuda Pas Pusat, Khairul Faizi memberi tempoh seminggu kepada Presiden MCA itu untuk mengemukakan permohonan maaf.

Sekiranya Soi Lek enggan berbuat demikian, pihaknya tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang terhadapnya.

"Satu demonstrasi besar-besaran akan dibuat jika Soi Lek berdegil tidak mahu minta maaf.
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
NGKO SURUHLAH KERAPAL SING DAN LIM KIT SIAL MINTA MAAF SAMA, DENGAN KERAPAL SING TAU TAKUT, TAKUT KERAPAL JENTIK TELOR NGKO

Anonymous said...

aku rasa lah khir ada trik tertentu

maybe harakah akan cepat melatah ...

serangan pada ronie lu dah tentu arak..yg dia suruh polang balik...berani betul

dtg pakai tongkang
dapat jadi ketua negeri islam
org pas rampas arak... dia soroh polang balik..

siapa dia yg naik tongkang kayu tu...babi kapir2 ni...

Anonymous said...

APA PAS SELANGOR BUAT SELAMA 4 TAHUN NIH?

CUBA JAWAB KENAPA JUMLAH PUSAT HIBURAN MENINGKAT KEPADA LEBIH 3000 BERBANDING MASA BN PERINTAH SEKITAR 700?

ADAKAH ISLAM LEBIH DIHAYATI DIBAWAH PAKATOOON ?

gen2felda

Anonymous said...

message dr khir tu ialah kalahkan DAP dari segi politik ...

lagi pon kalau kes ni diteruskan hanya dr khir yg menanggung kesemuanya termasuk moral dll...

dan rakyat masih tak tahu apa puncanya...

perkara yg penting itu hanya terpendam dlm pertuduhan di mahkamah...

jadi....dr khair berbesar hati utk meminta maaf, supaya rakyat tercari2 apa sbbnya dan puncanya..

bila rakyat baca fakta kes barulah rakyat faham sebenarnya dr khir melakukan perngorbanan yg besar semata2 utk sedarkan rakyat bahawa kuasa politik kepada org melayu itu adalah sangat penting kalau tidak maruah umat islam diinjak2 oleh komunis dan cina dap yg ternyata kurang hajar...

dah la mereka hidup senang lenang, business tak pernah diganggu, mereka nak amalkan bahasa, pendidikan, dll semuanya tidak pernah diganggu, tapi yg lagi sedih perkara yg bukan jadi hak mereka pon mereka nak juga dan org melayu seolah2 tak mampu nak berbuat apa2...

adi

Anonymous said...

Kapal sink hina hudud..senyap seribu bahasa.. Bila csl ckp pasal hudud..nk buat demo tunjuk perasan. .pantat ko lah..berpilih pilih tindakan ko.. Munafik..

Anonymous said...

Kapal sink hina hudud..senyap seribu bahasa.. Bila csl ckp pasal hudud..nk buat demo tunjuk perasan. .pantat ko lah..berpilih pilih tindakan ko.. Munafik..

Anonymous said...

Ala, kecoh je pencacai haprak PR kat sini. Nanti tengok ape pulak alasan mereka bile Mat Syabun Komunis minta maaf secara terbuka pada keluarga polis yang terlibat dengan Bukit Kepong. Kes dah nampak Mat Syabun Komunis takkan menang punye, fakta pasal komunis pun Mat Syabun tak hafal-hafal... ape punye bodoh la dapat Timb Presiden camtu...

nizbzam said...

marah soi lek tp skong karpal sama jer bangang cai pas ni....huhuhuh

Anonymous said...

Percakapan kau menggambarkan sikap kau yang sangat tak beradab.Kesian kat parents kau yang banyak ajar tentang sopan santun sejak kecil lagi.Kau cakap umno rompak duit kerajaan selangor,kalau ada bukti,dakwa la kat mahkamah.Senang kan?kalau umno rasuah dan fitnah,dakwa kat mahkamah,sprm.kalau umno harbi,lapor kat jabatan agama negeri yg verdekatan.setakat berbual kosong,budak tadika pun boleh diajar nak cakap umno fitnah,rompak,harbi.

Anonymous said...

Itulah,kau pun kena banyak bertaubat.takut amalan yang kau lakukan selama ini tak diterima Allah.

Anonymous said...

'murtad x penting....tapi pengundi hantu lebih penting'....pusat hiburan? Lagi la x penting langsung!

Anonymous said...

UMNO BESATU NGAN PAS OK LAGI.. KALAU BERSATU NGAN PKR TAK MAU BEB... TAKUT KENA SONTOT WEH...

Anonymous said...

anon 5:38,

bila pulak kamu nak seragh pemimpin2 pas yg dah lama bersendiwara jadi lebai sekerat tiang mc mat sabun tuh?

Aliffnajmi said...

Klu dikatakan DSKT ini korup... apa istilah yg sesuai utk Khalid?
DSKT 8 thn jd MB baru dpt beli banglo, Khalid belum pun sepenggal dah berani rampas tanah anak yatim.
DSKT 8 thn jd MB cuma mampu bagi penyapu, tp Khalid belum sepenggal dah mampu bagi bas mewah.
DSKT 8 thn jd MB, Shah Alam maju, UNISEL kaya... khalid belum sepenggal habis dijualnya komplek PKNS, UNISEL rugi, panggung wayang & rumah urut tumbuh melata.

Anonymous said...

Saya rasa Dr Khir Toyo memang patut dicontohi oleh semua ahli parti UMNO BARU dan segeralah minta maaf pada YB Ronnie Liu.Kalau tidak rakyat negeri Selangor akan menyediakan penyapu sekali lagi.

October 24, 2012 5:35
-------------------
MANGKOK NEH MST KETURUNAN 'VAVI' YG BW PENYAPU BESAR SEMASA 13 MEI 69 DULU YE?....

MULIA TOL OSTAT RONNIE AYAQ LIOQ NEH SMP AHLI UMNO KENE MELUTOT MNT MAHAP DGN DIA...DAH SMP TAHAP WALI ATAU TOKONG...SETAHU AQ YG MN'TOKONG'KN '[VAVI'DAPIig NEH IALAH PENGANUT PAS...

SBB TUH BILA OSTAT RONNIE MURKA KELAM KABUT PENGANOT PAS MNGARAHKN DHA MEMULANGKN BALIK ARAK YG DI RAMPAS...

BILA OSTAT DAN OSTAZAH DAPig MENUNJUKKAN KEMURKAAN KALUT MB MELUTUT MEMINTA KEAMPUNAN PASAL KES MURTAD DULU..PAS YG KEMAIN MENYALAK PERJUANGKN ISLAM PON DOK TRKEDU DIAM...XBRANI LAGI BISING2 PASAI KES MURTAD...YG JADI MANGSA DHA ...TERUS KENE PECAT DR PAS SBB PERJUANGKN ISLAM....

Anonymous said...

TAK APA LAH...BAGI LAH PELUANG ANAK TOYOL UMNO SI PENYONGLAP DUIT RAKYAT NI INSAF...PATUT JUGA DI BUAT CONTOH PADA KAKI FITNAH TERUTAMANYA SI GAP NI..LAGI PUN SI ANAK TOYOL UMNO DAH NAK KE SUNGAI BULUH...TAKUT2 MAMPOS DALAM PENJARA SUNGAI BULUH..TAK SEMPAT NAK MINTA MAAF...PATUTLAH TU...KALAU AKU SURUH SI ANAK TOYOL UMNO LAHANAT NI SUJUD DAN CIUM KAKI RONNIE LIU...ITU LAH TARAF SI BANGSAT PENGIKUT UMNO...

Anonymous said...

Kalau pengecut tu dok diam2 dahlaa.Besar implikasinya kepada pihak lain.Harap fahammm.

mae said...

di bhg bawah laporan polis ada tertulis "tidak boleh dibawa untuk rujukan mahkamah". apa maksudnya? adakah ini bermakna laporan polis ini tidak laku di mahkamah dan kalau laporan ini adalah bahan bukti utama khir maknanya khir memang tak ada asas untuk buat saman.

Anonymous said...

6:36

Ada baiknya korang suruh orang2 PAS insaf..sejahat2 umno timbalan presidenya atau sesiapa di dalam umno tidak pernah sanggup untuk makan babi yng terang di larang oleh Allah swt.
Tapi Timbalan presiden PAS sanggup makan najis mughallazah!
Apa punya agama islam korang nie?

Anonymous said...

oej 7:10

mana engkau blajar hah..bengong punye statment..
Allah Maha Mengetahui..engkau apa tau.

Anonymous said...

KUALA LUMPUR: Keengganan Menteri Kewangan menjawab persoalan berkaitan RM207 bilion wang pampasan kepada waris buruh paksa landasan keretapi Siam – Burma hanya menambahkan kebimbangan jika wang tersebut disalahgunakan.

Ahli Jawatankuasa Kerja (AJK) PAS Pusat, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin berkata kementerian sepatutnya memberikan penjelasan bagi memastikan dana tersebut segera diagihkan kepada waris.

“Sayangnya, tiada sebarang penjelasan diberikan berhubung persoalan saya ketika saya dedahkan perkara tersebut di Dewan Rakyat, sebelum ini. Menteri tidak menjawab langsung,” tegas beliau ketika dihubungi Harakahdaily.

Ia telah disiarkan Harakahdaily (gambar) dan Harakah cetak pula telah menyiarkan laporan ini di muka depannya.
;;;;;;;;;;;;;;;;;
MACAMANA DUIT DERMA WARIS MEMALI YANG TERANG2 KORANG BANTAI?



Anonymous said...

KUALA LUMPUR: Keengganan Menteri Kewangan menjawab persoalan berkaitan RM207 bilion wang pampasan kepada waris buruh paksa landasan keretapi Siam – Burma hanya menambahkan kebimbangan jika wang tersebut disalahgunakan.

Ahli Jawatankuasa Kerja (AJK) PAS Pusat, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin berkata kementerian sepatutnya memberikan penjelasan bagi memastikan dana tersebut segera diagihkan kepada waris.

“Sayangnya, tiada sebarang penjelasan diberikan berhubung persoalan saya ketika saya dedahkan perkara tersebut di Dewan Rakyat, sebelum ini. Menteri tidak menjawab langsung,” tegas beliau ketika dihubungi Harakahdaily.

Ia telah disiarkan Harakahdaily (gambar) dan Harakah cetak pula telah menyiarkan laporan ini di muka depannya.
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
MACAMANA DUIT DERMA MEMALI YANG TERANG2 KORANG TIBAI???



Anonymous said...

Di atas kami tunjukkan laporan polis yang dikirimkan kepada kami melalui emel , dimana laporan yang dibuat oleh Pegawai Penguatkuasa MPSJ pada 02.11.2007 yang menunjukkan tindakan Ronnie menghalang pihak berkuasa dari menjalankan tugas hingga Ronnie ditangkap oleh polis dan dibawa ke Balai Polis Puchong Jaya....nak menipu agak2la..02.11.07 pakatan belum memerintah selangor

Anonymous said...

memang ketara, bercambah pusat pusat yg bercanggah, licik berselindung, semakin berani, seperti ada yg membela. Ini isu agama / moral yg perlu diatasi.

Anonymous said...

Salam rakan2 GAP,

Saya berpandangan isu ini harus d lihat dr sudut positif & mengambil semua kronologi kejadian dpd hanya mengambil sebahagian shj pkr yg d rasakan menguntungkan sesetengah pihak shj.

Saya percaya, tidak kira ketika itu pkr belum memerintah selangor & khir toyo mb selangor. Mengemukan laporan polis juga bukan bermakna ronie sudah bersalah krn ia hanya laporan ronie cuba menghalang penjawat awam dpd menjalankan tugas, belum lg terbukti d mahkamah & kita tdk berada d tpt kejadian d mana kita tidak tahu adakah prosedure pbt terbabit betul?atau ade unsur2 menyalahguna kuasa atau mmg ronie ingin melindungi seseorg yg ade kepentingan dgn nya.

Mari membaca isu ini dr prespektif yg jujur, seorg bekas menteri besar yg sudah hilang pengaruh mohon maaf d atas kenyataan beliau pd ronie-bukankah ini tindakan gentelman? mungkin khir toyo merasakan tiada untungnya meneruskan kes ini & menyatakan alasa2 beliau, saya rasa tidak kisah lah alasan beliau benar atau tidak, tetapi berani menyatakan permohonan maaf harus2 dipuji & dicontohi oleh semua pemimpin tidak kira BN atau PR.

Mungkin kesilapan khir toyo ialah ulasan beliau bahawa permohonan maaf yg d buat tidak akan memberi kesan kpd umno negeri & BN tidak harus d buat krn mmg ade benarnya begitu sebab beliau tiada ape2 lagi dlm parti & kerajaan tetapi jika beliau masih lagi seorg mb adakah beliau akan bertindak sedemikian? jgn kita persoalkan krn tidak adil bagi beliau.

Sebaiknya perkara yg baik kita ambil jadikan tauladan untuk ikutan, mungkin tindakan beliau harus dicontohi oleh semua org termasuk utusan malaysia yang setiap hari menabur fitnah & akhirnya terpaksa membayar pampasan kerana didapati bersalah d mahkamah. Khir toyo sama seperti juga lain2, seperti dato chamir waria yg memohon maaf kerana memfitnah salah seorg adun d selangor-lihat tindakan ini sebagai 'gentalman' tak kira ape alasanya, positif & semua org harus contohi ape2 perkara yg baik sekalipun pencuri memohon maaf selepas mencuri krn ia mangaku kesilapan yg telah dilakukan.

Salam muhibah.

Anonymous said...

anon October 25, 2012 9:12 PM..

memangla time tu PR blom perintah lg..tp apa yg dia wat situ..sekongkol plak dgn pengusaha hotel yg telah terbukti langgar undang2..ada kautim ke/ada syer?..lgpun dia menghalang penjawat awam menjalankan tugas..inike pemimpin yg juak PR jadikan role model..