Tuesday, October 16, 2012

KHAS UNTUK ANAK MUDA YANG BANGSANYA MELAYU.


dalam seminggu dua ni terdapat 2-3 perkara yang sering melintas dalam mata bacaan aku.

pertama isu rohingya. umat islam di sana tidak terbela dan dibela oleh kerajaan yang bertanggungjawap. orang rohingya juga ada di malaysia.

kalau kita biasa melepak di beberapa kawasan perbandaran, akan jelas kedapatan kelibat rakyat rohingya yang mengusung anak kecil meminta sedekah siang dan malam.

bagi aku, pada mereka makan itu lebih utama.
makan minum untuk anak mereka lebih utama.

aku berkeyakinan mereka tiada memikirkan akan keperluan memakai pakaian sedap lagi berjenama, jauh lagi apabila menyentuh bab pendidikan anak.

bagi mereka, makan lepas minum lepas itu sudah memadai.

inilah dia suasana yang benar dan masih wujud di kalangan kelompok masyarakat kita.

2 tahun lepas aku ke kambodia. aku mengikuti lawatan pembukaan sekolah mahad tahfiz oleh exco pemuda  umno malaysia sohaimi sahadan.

sampai ke airport, perjalanan ke bilik hotel mengambil masa satu jam.

infra masih di takuk lama, jalan berlubang, trafik ala koboi.

orang boleh melintas, pemandu boleh picit hon 24 jam.

yang berjalan kaki boleh stop kan kenderaaan. selagi boleh di bawa muatan, selagi itulah  kederat kenderaan akan di optima kan sebaik mungkin bagi meneruskan kehidupan.

itulah ulangan dan realiti yang sama jika kita pernah ke kota jakarta.

sama sahaja stail hiruk pikuk nya.

kemudian hari kami bertolak ke kampung cham. jauh perjalanan mengambil masa 4 jam.

di sanalah terdapatnya ramai umat islam kambodia.

aku nak cakap benda penting dan tujukan realiti seterusnya kepada anak muda melayu.

dengar sini baik baik.

korang boleh bayangkan tak, di kampung cham suasana kampung tradisi nya sama seperti yang pernah kita tonton dalam filem laksamana do re mi.

penjualan barang masih mengaplikasi sistem barter. sistem tukar barang.

di sana kami sedekahkan ratusan naskah al quran dan muqaddam untuk anak kecil. yang tak mampu aku bayangkan apabila mereka berebut-rebut mendapatkan naskah percuma tersebut dari tangan yang memberi.

masjid mereka compang camping. belum plaster dan takde duit untuk plaster. bumbung bocor kiri kanan.

sistem elektriksiti masih menggunakan kaedah penjanaan bateri kereta untuk menghidupkan lampu.

namun kawan, dalam hidup penuh ketinggalan dan kedaifan, sifat mulia mereka yang menyanjung tinggi kehadiran saudara seislam dari malaysia amatlah terpuji.

bolehkah anda bayangkan  seluruh kampung, dari tok ketua sampailah wanita baru bersalin sanggup tunggu kehadiran kami walaupun lewatnya berjam-jam.

inilah dia layanan terhadap tetamu yang paling aku ingat sepanjang sejarah hidup. 

ikan toman merupakan makanan tersedap mereka, itulah makanan yang dihidangkan kepada kami sebagai tanda penghargaan mereka terhadap kehadiran tetamu sedara seislam dari malaysia.

cerita ni mudah dan simple, ianya melibatkan sedikit pengalaman aku di luar sana.

cuma nak bagitau anak muda melayu, hargailah apa yang kita kecapi sekarang ini.

kalau masih sukar untuk memahami realiti betapa untungnya kita tinggal di malaysia, aku pelawa anak muda melayu pergilah merantau ke kampung cham.

pulang saja ke malaysia, korang aku yakin akan bersyukur kepada nikmat kurniaan yang tuhan bagi kepada orang melayu di malaysia.

cerita rohingya dan kampung cham ada persamaan. mereka tak bernasib baik seperti bangsa melayu di malaysia.

memang mudah untuk meruntuh apa yang kita telah bina sahabat.

161 comments:

aloya said...

Kesian kat bebudak tu. :(

Anonymous said...

Betol Bro GAP..

Kebanyakkan yg menyalak nak tukar kjaan nih adalah anak Melayu yg dok bwh kepompong pakatoon shj...dunia mrk hnylah media pembangkang spt haprakah, keldaian daily dan kalo yg agak brteknologi sikit pandaila mmbaca malaysiapukini dan sewaktu dgnnya..tap semua media pembangang...

Selebihnya hny mnrima citer melalui siri ceramah politik beralaskn ceramah agama...

Bg glngn sbgini kata2 pemimpin mrk umpama wahyu yg xbole di nafikan...bagila penerangan siap dgn bukti, mrk ttp menolak krn bg mrk parti dan perjuangan mrk shj yg ISLAM...

Sayang , ada diantara mrk yg bijak tapi hasil didikan yg di semai sedari kecil utk mmbenci apa saja tentang UMNo mnjadikn mrk bg2...inila kejayaan PAS dlm mmbentuk ketaksuban penganutnya...

Agaknya kalo glngn sebgini di campak ke sana wat 1 - 2 bulan mau histeria mrk ...baru terbuka minda dan hati utk mnsyukuri apa yg telah mrk kecapi di negara kite..

Anonymous said...

Tolak seketika Bab2 politik nie...

Andai kita ditempat mereka.. baru tahu beruntungnya tinggal di tanah yang dipanggil Malaysia ini..

Anonymous said...

sayu..
huu..huu..huu..

Pekong Pondan said...

This secterian live in slum. They need proper education in modern engineering and construction.

Anonymous said...



macang d kelete....srupa...nilah akibat kerejaen isi tembolok dema..

hangkedee said...

Juak juak pembangang mana ada nak insaf mereka RELA di kaldaikan oleh Dapig kafir Laknatullah.Hati mereka HITAM legam pekat

Anonymous said...

YANG SUKA BUAT HURUHARA DI MALAYSIA NI ADALAH PUAK2 KUFUR NIKMAT!!!

Anonymous said...

Pemimpin-pemimpin politik meLAYU dari pakatan haramjadah yang bangsat tu mana nak sedar diri!

mereka sanggup gadaikan agama Islam, lacurkan bangsa sendiri demi kepentingan politik kotor mereka!

mereka sanggup makan babi dengan kafir DAPig!

sedap sangat ke babi yang dihidangkan DAPig tu Mat Sabun haramjadah?!

Anonymous said...

Terima Ijazah Dengan Cara Yang Unik.mp4

http://www.youtube.com/watch?v=Ia0_BJVfm7c

Anonymous said...

Orang2 PR ni tak boleh diajor secara lembut kadang2 perlu di ajor secara kasar misalnya malukan mereka dengan kenyataan di bawah
;;;;;
Kufur jika sokong bukan Islam guna kalimah ALLAH -Haron Din
Sinar Harian : 5.1.2010

Pemimpin bukan Islam Termasuk DAP tetap boleh guna kalimah ALLAH-Nik Aziz
Bernama: 15 Mei 2010 :9.23 pm

PAS dah lari dari perjuangan asal....
Prof Shahnon Ahmad mantan ahli parlimen PAS!
Mingguan Malaysia: 14.10.2012
;;;;;;;;;;lepastu suruh jawab,ceciter2

Anonymous said...

itulah jadinya bila org islam berada dalam negara yg dipimpin org bukan islam

di selatan thai...org islam ditindas

di china...suku uighur tak dibenarkan berpuasa oleh pemerintah

tapi melayu malaysia (PAS) tak malu untuk berPM kan org cina....astaghfirullah....

Anonymous said...

Aku ni seorang cikgu, ramai kawan2 aku terdiri dari Ustad/ustazah KAFA,KDC dan JQAF, Korang semua kena tahulah ustad KDC ni dulu masuk maktab kerana tak cukup Ustad maknanya kurang kelayakan tapi kerajaan lantik,Ustad/ustazah JQAF pulak diberi peluang menjadi Ustad kerana taknakkan mereka lama mengganggur, diaorangni semuanya penyokong PAS,pada mereka kerajaan BN ni takda yang betul,Malaysiani takda yang betul,kalau bercakap seolah mereka saja yang betul, aku rasa kesilapan kita sekarang kerana senang sangat melantik diaorang jadi kakitangan kerajaan dan sekarang sedang menggigit tangan kita semua,

tobeng said...

Kemboja ini adalah contoh nyata bagaimana apabila Melayu kehilangan kuasa.Melayu Cham ini dulunya menguasai wilayah sehingga ke Vietnam.Apabila diasak oleh kaum2 kafir dari utara akhirnya tanahair mereka habis dijajah sehingga langsai semuanya.

Yang tinggal adalah sisa2 yang masih terdapat di Kemboja dan sedikit di Myanmar(Melayu Burma).Begitu juga nasib yang dialami saudara kita di selatan thai.Semuanya adalah negeri2 Melayu asalnya yang dijajah oleh kafir harbi.

Setakat yang mana kita mampu bantu,kita bantulah saudara2 kita itu.Paling2 kurang di musim2 haji ini kita keluarkan sedikit wang untuk buat korban di sana.Banyak badan2 ngo yang kutip derma untuk korban di negeri2 umat Melayu Islam ini.Mereka cuma mampu makan daging setahun sekali,ketika raya korban ,itupun jika ada yang melakukan korban,bayangkan.

Sebagai kesimpulan,pertahankanlah tanahair kita Tanah Melayu ini selagi hayat dikandung badan,biar darah dan nyawa jadi galang gantinya,tiada kompromi.

Anonymous said...

cilako !! tiba2 aku rasa nak nangis... :'(

bersyukur tinggal di Malaysia..Pok Nik dan ahli2 PAS tak nak duk sana ke ? kihkihkih

Anonymous said...


Jangan kasi chan sama itu Aljuburi..nanti rosak Malaysia yg bertuah ini.

Anonymous said...

3.55
aku juga chegu
maaf le sebahagian daripada ustad-ustazah
betul apa yang dikatakan kawan kita tu
kamu dulu sekolah dah le tak cerdik
susah nak lulus baik dalam srp, spm
dapat peluang jadi ustad
gaji sama dgn guru biasa
tunjuk le tanda kesyukuran dan berterima kasih.

Anonymous said...

orang2 yang anda maksudkan sudah jadi hear no evil, see no evil, speak no evil. dengan segala bukti yang diberikan mereka masih tak mahu dan buat2 tak percaya. mereka dah jadi seperti zombie yang tidak mendengar kata2. mereka inilah wakil2 manusia yang akan ditunggu oleh neraka jahanam.

Anonymous said...

4.41
ustad/ustazah jangan jadi zombi
cerdik le sikit

Anonymous said...

sebahagian besar ustad dari kelantan ni elok hantar balik kelantan aje
dak mendatangkan kebaikan...

Anonymous said...

aku pun heran dgn Melayu Islam yg sokong pakatan haram (PAS). Nak tanya depa...awat selama ni hangpa nak solat kena sembunyi2 ka? Takdak masjid/surau ka? Tak boleh dengar azan ka? Tak dibenar posa ka? Tak ble raya ka? Zakat pun hangpa tak mampu bayar kerana hangpa miskin papa kedana ka? Pi haji kena tumpang kapal negara lain ka? Nak buat urusan kewangan, hanya ada perbankan konvensional aja ka?
Guna la akai Allah swt bagi untuk pikiaq, bandingkan nasib kita sesama Islam. Kita di sini amat bertuah, semoga Allah buka mata hati anda yang masih tak nampak itu semua. Semoga anak cucu cicit melayu tidak akan mengalami nasib spt di luar sana.

Anonymous said...

puak PAS ni memang BAHALOL !!!!

Anonymous said...

...xpe eloknya biar malaysia ni kena bom ke perang ke, biar ranap miskin papa kedana negara ni pun xpe lagi bagus.

...barula masatu tau nikmat kesatuan umat demi keamanan tu penting. sebab dah banyak lemak sgt la yg memasing asik nak berbalah je.

kufur nikmat!

-nik ajis mahafiraun-

Anonymous said...

Aku bersyukur dengan apa yang ada...walaupun bekerja sendiri tapi dengan kemakmuran Malaysia yang di perintah oleh orang-orang melayu yang bertoleransi ini mewujudkan keamanan dan ketenteraman....semua boleh bergerak mencari rezeki bumi Allah amat luar...rezeki juga beribu-ribu cabang...hanya bergerak dan berusaha pasti ada jalannya....
Kita tak boleh nak salahkan orang lain jika kita susah....kita juga tak boleh hina orang lain jika mereka susah...ada timbal baliknya ada yang memberi ada yang menerima.....adakah wajar kita nak hapuskan kemakmuran di sebabkan kuasa....adakah wajar juga kita nak gadaikan kemakmuran yang telah ada kini dengan benda yang tak pasti penuh dengan tipu muslihat dan dayanya.
Sedih melihat orang susah...sedih lagi bila mengalaminya....mungkin kita senang berbelanja...lihat mata anak-anak kita...adakah masa depan mereka pasti....adakah wajar kita gadaikan masa depan mereka....melayu itu lembut...melayu itu sopan...melayu itu ada barannya....melayu itu hormat...melayu itu gagah dalam diam....melayu itu toleransi...melayu itu suka berkongsi....dan melayu itu ISLAM...sebab itu kunci perpaduan Malaysia adalah terletak pada pemerintahan MELAYU....
Bila kita dah beri...kita tak akan dapat balik....itulah natijahnya jika melayu salah pilih.

Anonymous said...

Sampai bila nak dikelentong oleh UMNOputra yang menipu agama, bangsa dan negara selama 50 tahun.
Mesti gunakan minda untuk fikir dengan waras dan rasional. Rekod UMNO sungguh memalukan.

Anonymous said...

Rekod UMNO masih cemerlang...

Rekod PR tak berpijak di bumi yang nyata...selagi boleh lelong, lelong,....selagi boleh gadai habis kena gadai..

Anonymous said...


Sampai bila nak dikelentong oleh UMNOputra yang menipu agama, bangsa dan negara selama 50 tahun.
Mesti gunakan minda untuk fikir dengan waras dan rasional. Rekod UMNO sungguh memalukan.

APAKAH YG DIKATAKAN MAMAT DI ATAS NI.. AKU BETUL2 KESAL DAN TAK FAHAM AKAN KENYATAAN INI.

APA YANG KAU TELAH DIKELENTONGKAN..
APA YANG BUAT KAU TELAH RASA UMNO MEMALUKAN..

KALAU KAU MELAYU.. KAU ADALAH MELAYU PALING BANGSAT DI ATAS MUKA BUMI INI. DIBERI MATA TAPI DIBUTAKAN .. DIBERI AKAL TAPI AKAL KAU DIJUMUDKAN.. MASYA ALLAH..

Anonymous said...

Syukur lah dgn nikmat Allah dgn menambah kan amalan dan berterima kaish pd pemerintah.. bukan berkelakuan sperti anjing di jalanan..

Anonymous said...

Bro GAP.. kalau Pork Nik dgn Mat Sabu gi tubuh parti PAS kt Kemboja aku rase puak2 tu pun lingkup jg...

Xde bg rakyat makan xpe jnji pndai main sorga neraka.. kan itu keje PAS siang malam..

Anonymous said...

anon 5.17
ko ni sakit mental ke? UMNO kelentong ape 55 tahun ketrunan aku hidup sempurna dgn izin Allah.

Kalau UMNO kelentong dh lama kita mcm Kemboja.. ko tu yg bongok dan dengki..

silalah siapkan bungkusan dn berambus dr bumi malaysia..

Anonymous said...

Sebab UMNO kelentong lah berjuta warga asing mencari rezeki kt sini yer?

Sbb PAS xkelentong lah Pok Nik anak menantu boleh kaye raye.. Husam harta banyak.. projek kambing failed tp duit banyak?

Sbb PR xkelentonglah Jet Falcon, Bas Mewah semua tu AnuarGay boleh pakai.. rakyat kena support hahaha.. PR mana pandia kelentong sbb tu Talam Corp Rm 1billon lesap.. hahaha..

hanyirnyer PR!

Anonymous said...

X pyh pergi Cham untuk rasa kemunduran, pergi sahaja ke kampung pork nik pun dah rasa macam kembali ke zaman 50-an-mundur, kotor, daif, hina dina...itulah hasil apabila siang dan malam memaki hamun saudara seagama tanpa ada usaha untuk ubah nasib jadi lebih baik...itulah Bahlul PAS!

Anonymous said...

5.17

ko ni yang dikatakan zombi

Anonymous said...

Wahai Anon 5:17pm. Awak ni bebal. Bahlol bin Tolol

Anti PR said...

Jgn jadi bodoh & tak terima kenyataan. Kalau UMNO teruk sgt, adakah rakyat Msia yg merempat? Yg merempat hanya pemalas. Org luar cari makan diMsia. Puak yg kau sokong hanya pandai kelentong. Puak yg tidak bersyukur tak payah nak jual ubat konon alim. Poorah!!!!

Anonymous said...

suruh Pork Nick tubuhkan pasti PAS di Cham.. buat ceramah tiap malam sambil edar tin milo.. hahaa

kite tgk sape kaki kelentong..

Anonymous said...

Betl kenyataan ustz ustazah adlah pas..dan jgn lupa pkerja petronas jg kbykn pmbgkang.. Tlalu rmai yg mkan dlm..elokle d clearkan benda ni.smakin dkt pilhnry smakin bdegar suara mereka d sek.ngajar ala kadar,keje lbh bkira.. Sume org slh.dia sj yg masuk syurga

Tukang Komen said...

Kecian pencacai dan penganut Pas. Penuh dgn hasad dengki.

Anonymous said...


anon 5.17
PAS ko parti laknat sebab tu
Kota Baru tu jadi
Bandar HIV
Bandar Hanyir dan meloyakan
Bandar Tikus
Bandar lalat
Bandar busuk
Bandar sampah
Bandar pelacor tua
Bandar pengotor
Bandar longkang
Bandar Kambing
Bandar Dam Aji


ITU LAH PRODUK DAN HADIAH NIK AJIS YANG MEMERINTAH SELAMA 22 TAHUN UNTUK RAKYAT KOTA BARU..

Anonymous said...

saya dah lawat berbagai negara luar...baik yang maju sampai la 3rd world country....tapi hati tetap sayang dan bersyukur menjadi rakyat Malaysia....semoga Malaysia terus makmur aman damai....Aminnn

Anonymous said...

Anon 5:40pm

kau jgn keliru samakan bangsa melayu dgn parti UMNO...yg memalukan adalah parti UMNO bukan bangsa melayu..

Anonymous said...

aku rasa majoriti rakyat sayangkan msia..tak kira agama, bangsa atau pahaman politik...tapi negara ini hak semua bukan eksklusif untuk satu parti...kalu kita nk humban parti yg memerintah jgn disalah-erti sbg tidak cinta pd negara...cuma meluat dgn parti yg memerintah..itu saja...

Anonymous said...

nak compare dengan kemboja,,apsal x compare dengan brunei..kemboja tu majoriti rakyatnya berbangsa melayu cham ke...

bodoh punye blogger..

jangan lah nak membodohkan intelektual orang muda yang menyokong PR..

Kami menyokong bukan kerana PR kuat..tapi kami nak mengajar umno apa itu kuasa rakyat...

Anonymous said...

Punya la bangang PAS ni, sudah di beri rahmat masih tak nampak lagi. Buta ke apa? puak puak ni. Belajar lah bersukur dan berterima kasih. Punya lah hasad dengki punya orang.

Anonymous said...


kau jgn keliru samakan bangsa melayu dgn parti UMNO...yg memalukan adalah parti UMNO bukan bangsa melayu..

SOALAN AKU APA YG UMNO MEMALUKAN KO DAN APA YG UMNO MENIPU..jangan alih isu..


Anonymous said...


peNYOKONG PR ADALAH PENYOKONG PARTI POLITIK YANG PALING BODOH YANG PERNAH WUJUD DALAM DUNIA INI.. DIPERBODOHKAN ANUAR BERAHIM, NIK AJIS DAN MALAUN CINA-CINA KAPIR HARBI YANG SEMUANYA PRO YAHUDI DAN PRO KRISTIAN..

Anonymous said...

Rekod pas?rekod pkr?tak nak cerita?

Anonymous said...



MENYOKONG PR BERMAKNA
PRO LGBT,
PRO PLURISME AGAMA,
PRO PENZINA,
PRO PEMUNAFIK,
PRO PENIPU,
PRO PELIWAT,
PRO PENIPU,
PRO PENJANJI PALSU
PRO PEROMPAK PASIR DAN BALAK,
PRO YANG PEROSAK

Anonymous said...

Satu rancangan untuk menubuhkan rangkaian restoran Malaysia di lokasi antarabangsa melalui projek MyFranchise berakhir apabila hampir kesemua pelaburan berkenaan mengalami kerugian, menurut laporan Ketua Audit Negara 2011.
Audit berkenaan mendapati syarikat Malaysia International Franchise Sdn Bhd (MyFranchise) yang merupakan anak syarikat Perbadanan Nasional Bhd, "tidak berpengalaman" dan ini membawa kepada penutupan kedainya di Tokyo dan London.

Rancangan untuk membuka restoran mewah di New York akhirnya dihentikan dan restoran di Tokyo pula dikendalikan oleh seorang individu yang membuat "tuntutan palsu" – yang akhirnya terpaksa ditanggung MyFranchise.

Rangkaian restoran Jom Makan itu, meliputi restoran "quick service" di London, restoran "specialty" di Tokyo dan restoran "fine dining" di New York, merupakan prototaip kepada program Malaysia Kitchen yang dilancarkan pada 2006.

Projek itu dimulakan dengan geran kerajaan berjumlah RM20 juta, namun hanya RM16.4 juta digunakan dan bakinya dikembalikan kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan pada 22 Februari 2012.

Audit berkenaan mendapati restoran berkenaan gagal kerana "lokasi tidak strategik, pengusaha tidak berpengalaman, menu terlalu banyak, harga tidak berpatutan, serta kualiti dan rasa makanan kurang enak".

Anonymous said...

Biasalah bisnes ada untung dan rugi semuanya di sebabkn faktor semasa dan kecekapan.
Tetapi pelaburan kerajaan yng mendatangkn keuntungan berbilion dolar tak mahu lak anon 9:19pm highlightkan!

Pirahhhhhhhhh.............!

Anonymous said...

UmNO memalukan kerana mempunyai Pemimpin yg bodoh....budak2 sekolah tanya soklan mudah pon tak leh jawab..sebabnya UmNO sendiri adalah najis mughallazah buat Melayu Islam....dan sebagai bangsa melayu Islam, sedikit sebanyak terpalit dgn kebodohan penyokong mereka memilih pemimpin sebegini yg tak tahu nak jawab soklan Agama Islam dari budak sekolah....korang tgk sendiri dlm youtube.....bodoh...

Anonymous said...

Najib pledges to keep Alkitab free
Published on: April 14, 2011 at 14:45 PM
Tags:-Malaysian Church News, Allah News, BM Bibles,

The prime minister with ACS chairman, Right Reverand Datuk Bolly Lapok, stressed the need for national reconciliation.
Related Stories
Year of Faith: the site of the Campaign of Prayer for Evangelization is online
Archbishop Lori says attacks on life, liberty directly linked
Call to New Evangelization is universal, Cardinal Dolan says
Pope Benedict: True riches are in heaven
Year of Faith: International Rosary for Youth
Kuching, Malaysia: Datuk Seri Najib Razak reached out to the Christian community today in an unprecedented meeting with church leaders here, giving them his personal promise that his administration would never again impound bibles.

The prime minister sat with representatives from the Association of Churches Sarawak for over one hour at the Hilton Hotel here, attempting to iron out longstanding issues and repair the government’s strained ties with the community following the Alkitab bibles row.

Najib, who is presently on a stump for Barisan Nasional in Sarawak until Friday, had also stressed the need for reconciliation between parties that were hurt by the issue.

Anonymous said...

Aku percaya mengakui dan penuh yakin bahawa allah itu maha adil.Kerana itu aku juga yakin negara ini yang diperintah oleh org islam dan melayu dalam barisan nasional telah menjalankan tanggungjawap yg sepatutunya kepada rakyat malah banyak membantu umat islam yang lain di seluruh dunia.Bagaimanapun dlm era PM abdullah Badawi kerajaan telah banyak membuat kesilapan dan untuk menunjukkan bantahan maka ramai yang mengundi pembangkang sebagai undi protes termasuk lah aku sendiri.PR nampaknya begitu perasan apabila dapat 4 negeri.PM najib nampaknya begitu iklas dan bersunguh membetulkan segala kesilapan dan aku percaya Barisan Nasional akan sekali lagi diberi mandat.Pasal 2 lah aku memang x heran langsung dengan puak pencacai PR yg meroyan ne,sbb aku yakin allah bersama pemimpin yang jujur dan ikhlas.Mereka mahu berkuasa hanya kerana mau berkuasa bukan untuk buat yg lebih baik benda yang dh sedia baik,mrk guna apa saje x kira halal atau haram tetapi BN melakukkanya mengikut cara yg selari dgn islam..so kita tunggu dan lihat.

Anonymous said...

hah...dah tahu sekarang siapa musibat yg membenarkan Bible melayu bersepah kat bumi Malaysia....siap ngadap hormat Paderi lagi....

Anonymous said...

hahahaha anjing DAP suah menyalak.....

woiiii anon 10:04 meh sini aku nak cuci ko punya otak dgn clorox!

Najis mughallazah, contoh paling senang ialah babi!


Aku nak bagi tau, korang punya Timbalan Presiden Mat Sabu dlm ceramahnya depan orang cina dia cakap,lebih rela makan babi dengan DAPigs dari makan ayam dgn Najib.

Sekarang ko cakap umno najis mughsllazah,woii umno makan ayam daaaa..halal!
Timbalan presiden ko makan babi. ..haram sebab najis mghallazah.

Selepas ko punya otak di basuh dengan clorox sekarang ko nampak tak siapa yngpatut kena samak kerana najis mughallazah.

pstttt..ada tak mana2 ajaran kata ayam najis mughallazah? aku sekolah ugama tak tinggi takat 4 senawi jer hihihi.

Anonymous said...

Selangor catat lebihan hasil RM62 juta – Audit

(Oleh Sidiqin Omar)
KUALA LUMPUR 16 Oktober: Kutipan hasil yang diperoleh kerajaan Selangor meningkat sebanyak RM62.5 juta pada 2011 berbanding tahun sebelumnya.
Hasil sebenar yang dikutip pula melebihi anggaran hasil iaitu RM204 juta (114.3 peratus).
Ia datangnya dari kutipan tiga jenis hasil iaitu hasil cukai (RM534.32 juta), hasil bukan cukai (RM791.18 juta) dan terimaan bukan hasil (RM308.50 juta).
Hasil cukai dan hasil bukan cukai turut meningkat sebanyak RM62.50 juta.
Hasil kerajaan negeri disumbang melalui premium geran tanah, cukai tanah semasa dan pemberian jalan raya/lorong.
Peningkatan hasil membolehkan kerajaan Selangor mengakhiri tahun kewangan 2011 dengan lebihan RM180.50 juta, naik RM56.26 juta (45.3 peratus) berbanding 2010.
Untuk rekod, kerajaan negeri pada 2010 mencatat kutipan hasil RM1.571 juta dengan lebihan RM124.24 juta.
Kerajaan Selangor juga berjaya mengurangkan tunggakan hasil negeri berjumlah RM75.26 juta (15 peratus) kepada RM426.79 juta pada 2011 berbanding RM502.05 juta pada 2010.
Prestasi pembayaran hutang awam pada 2011 pula sangat baik kerana baki hutang menurun sebanyak RM25.01 juta manakala tunggakan bayaran balik pinjaman berkurangan RM604.97 juta.
Berikutan itu, kedudukan kewangan kerajaan Selangor dikategori sebagai BAIK berikutan peningkatan dari segi simpanan, hasil, pelaburan dan pengurusan kewangan.
Penyata kewangan bagi tahun berakhir 31 Disember 2011 mencatat peningkatan baki Kumpulan Wang Disatukan berjumlah RM1.944 bilion, meningkat RM357.13 juta berbanding RM1.58 bilion pada 2010.
Sekalipun melaksanakan program kebajikan rakyat seperti diskaun cukai pintu rumah kos rendah, pemberian air percuma 20 meter padu dan Jom Shopping, kerajaan Selangor masih mampu menambah simpanan.
Akaun Hasil Disatukan kerajaan Selangor pula mencatat lebihan RM180.50 juta berbanding RM124.24 juta pada 2010.
“Prestasi kewangan kerajaan Selangor pada 2011 meningkat berbanding 2010 dengan peningkatan lebihan hasil berbanding belanja mengurus dan pembangunan,” kata Ketua Audit Negara, Tan Sri Amrin Buang dalam laporannya.

nurul hafizah said...

Pujian Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang terhadap prestasi membanggakan di semua negeri yang ditadbir Pakatan Rakyat (Pakatan) membuktikan gabungan itu selangkah lagi menuju ke Putrajaya.
Bendahari Agung KEADILAN, William Leong yakin rakyat makin bijak menilai dan membeza pentadbiran mana lebih berintegriti, menolak rasuah serta mengutamakan kepentingan rakyat.
“Ini adalah kali ketiga berturut-turut negeri Pakatan mendapat pujian Ketua Audit Negara. Lebih membanggakan prestasi kali ini jauh lebih baik daripada tahun-tahun sebelumnya.
“Pakatan Rakyat selangkah lagi untuk menuju Putrajaya. Kalau prestasi ini dapat dikekalkan, saya pasti rakyat akan memberi mandat kepada kita,” katanya ketika dihubungi.
Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) 2011 semalam menunjukkan pengurusan fiskal yang baik oleh keempat-empat negeri Pakatan dari segi perolehan pendapatan.
Pulau Pinang mendahului pungutan hasil negeri dengan mencatatkan peningkatan sebanyak RM192.19 juta atau 46.8% berbanding RM410.70 juta yang dicatat pada tahun 2010.
Kutipan yang diperoleh kerajaan Selangor pula meningkat sebanyak RM62.5 juta berbanding tahun sebelumnya.
Kelantan yang sentiasa dilabelkan negeri miskin oleh Umno BN pula mencatatkan peningkatan kewangan kepada RM234.47 juta pada 2011 berbanding RM148.3 juta pada 2010.
Kedudukan kewangan Kedah pula memuaskan apabila baki Kumpulan Wang Disatukan pada 2011 berjumlah RM252.36 juta berbanding RM328.28 juta pada tahun lalu.
William berkata, pentadbiran Pakatan sangat mementingkan kejujuran tanpa mengira waktu dan bukan sekadar mengambil hati sempena pilihan raya umum, tidak seperti negeri yang ditadbir Umno BN.
Katanya, pentadbiran Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) di negeri Pakatan Rakyat juga mencatatkan prestasi yang baik sejak Pakatan mentadbir.
“Di Selangor sebagai contoh, bekas Menteri Besar, Dr Khir Toyo pernah menganugerah penyapu kepada PBT yang kononnya mencatatkan prestasi kurang baik. Tetapi selepas Pakatan Rakyat mengambilalih PBT yang diberi penyapu itu, PBT tersebut mencatatkan prestasi yang baik.
“Ini membuktikan, bukan PBT itu yang bermasalah tetapi, urus tadbir Umno BN yang penuh dengan rasuah menjadikan seluruh organisasi itu bermasalah

Anonymous said...

Jangan perasan la nak menang lagi. Memang la jimat pasal tade benda pun pkr buat melainkan memacak papan tanda seluruh selangor. Selain merampas tanah yayasan kebajikan selangor dan tanah yayasan selangor. Tu jer yang korang pandai

Anonymous said...

Cuba tanya pork nik pasal asas ekonomi. Apa orang tua kutuk tu tau. Berlagak macam pandai tapu cakap arab pun tak betul. Dia pandai cakap urdu pasal dia belajor kat sana. So yang bengap dan dungu adalah pork nik ajis

Anonymous said...

10:26

Laporan Ketua audit negara
Unisel rugi rm37.63juta tak mau cerita ker..?
Tetapi Khalid melaporkan sebelum ini Unisel untung kerana mendapat sentuhan punaisihat ekonomi berharga rm1 bekelulusan sastra dgn ijazah am cukup makan kahkahkahkah

Penyokong PAS bolehlah korang kencing hahahaa


Anonymous said...

kesian najib..

dengan budak sekolah pun kantoi,,

tu yang takut bebenor nak berdebat dengan ketua pembangkang malaysia..

Lepas PRU13, kalau umno nak kekal relevan untuk mengimbangi politik malaysia, jangan lah di angkat najib menjadi ketua pembangkang..

syor ganti yidin mengambil tugas bagi memastikan kerajaan waktu itu iaitu PR terus bekhidmat untuk rakyat...

jgn jadi bodoh!!! said...

nurul hafizah yang BEBAL!!!

jgn jadi bodoh!!! said...

suh ketua kau berdebat dgn anjing!!tgk sape kuat menyalak!!!!anwar aljuburi ni taraf anjing je!!

Anonymous said...

Hairan bin Ajaib, ada lagi manusia Malaya ni nak agung agungkan Anwar ??? Carilah orang lain kalau tak suka UMNO pun pakailah kepala hotak tu. Mamat Anwar ni dituduh main bontot, main pelacur, main perempuan, main isteri orang, rembat duit negara, agen Yahudi, jual Islam & bangsa, berkawan dgn tauke judi, berkawan dgn bapak ayam ... apa hal lu orang ni ... dia sendiri tak dapat nak tangkis tuduhan tu semua ... kira kira fitnah jelah tapi kredibiliti & maruah sudah amat terjejas ... memang tak layak jadi pemimpin. Dunia nak kiamat .......

Anonymous said...


Aku ingat laporan audit tu kalau tak ditolak duit masuk poket pr maka lagi banyak keuntungan yang dicatitkan..

Anonymous said...

10:02

Kesian Anwar suruh tunjuk jam Omega sampai hari nie gagal!

hehehe anon atas tu boleh tolong jawabkan ker?

Pekong Pondan said...

Teach them pure Islam without bida'ah. Prohibit celebrating of birthday and singing in the religion, because that are anti Islam. Bida'h is misguidance and misguidance lead to hellfire. Execute homosexuals and adulterers.

Anonymous said...

Allahuakbar.

Anonymous said...



aku tengok lambang PAS (circle) ni macam lubang jubor Mat sabun lah.. yg menjadi idaman ANUA berahim.. dajjal si mata satu tu..

Anonymous said...

memang patut bersyukur sini aman...

tapi aku xnak hidup aman tapi disebalik keamanan....penuh kemaksiatan pada ALLAh..sebab aku bimbang keamanan yang dikecapi akan berlaku kemurkaan dari ALLAh bila mana kemaksiatan terlebih DOS...

jadi disebalik keamanan yang dikecapi kita hidup di bawah penuh kemaksiatan di bawah pimpinan kerajaan korup!

jadi hukumnya WAJIB aku berdemotrasi dan tentang menumbangkan kerajaan korup yang ada sekarang

uztaz umno kate hukum "berdemotrasi" adalah HARAM.tapi buat apa aku nk dengar ckp dia yang baru taraf "ustaz'

kerana sedangkan ulamak dari arab yang menjadi rujukan diseluruh ulamak di dunia mengatakan tidak "HARAM" jika demotrasi untuk menjatuhkan kerajaan yang korup yang " menghalalkan mende yang haram"...wajib ditentang...selagi demotrasi tersebut tidak membawa kerosakan

kerajaan yang ada sekarang cukup takut untuk melaksanakan hudud...sedangkan undang2 ALLAh cukup sempurna...melainkan kerajaan atau seseorang itu sendiri berbuat salah.buat apa nk takut dengan hudud selagi kita tidak berbuat salah.

-tepuk dada tanya iman-

Anonymous said...

takkan lah penyokong UmNGOK nie suka memaki hamun org...benda benar....Najib bodoh bebal terkebil2 bila soklan agama Islam ditanya oleh budah sekolah..muhyiddin pon tak pdt tolong.last2 budak sekolah gak yg bagi jawapan....

pujian diberi pd kerajaan negeri selangor oleh Ketu Audit negara...

kerugian Unisel adalah hasil peninggalan kebebalan mangkuk UmNGOK yg pandai buat hutang, tp tak pandai bayor hutang.....

kalau Mahathir tuh pandai sgt, apsal PROTON selalu rugi setiap tahun??? bodoh sgtkah penasihat Proton tuh, kalau asik rugi tiap2 tahun...

dah jelas, UmNGOK-BN patut dijatuhkan kerana tidak jujur dlm mengagihkan kekayaan negara kepada rakyat....semua harga barangan dinaikkan, walaupon keluaran dlm negeri...minyak tak diturunkan, w/pon Malaysia adalah pengeksport 'sweet oil' dunia....

"SABAH & SARAWAK BERUBAH,UMNGOK REBAH" "ABU"

Anonymous said...

Anon 11.50, demonstrasi kau bersama kafir harbi, anti Islam, peliwat, agen yahudi, solat ramai yang tinggalkan, gaulan bebas, demonstrasi kerana kuasa & kerana duit. Nak negara Islam atau laksana kan hudud didalam sistem democracy, kaaju baru keluar dari zoo ke? Nak Negara Islam suruh lah N Ajis declare je Kelantan Negara Islam lepas tu buat lah apa yang patut. PAS pun tak berani lah cakap je cari makan babe, dulu UMNO dikafirkan sekarang PAS bersama PKR (jauh dari Islam, tak ada terlintas pun Anwar nak Islam dgn tubuh PKR) & DAP apa pulak nak panggil???

Anonymous said...

UMNO + MCA + MIC = Dikafirkan PAS.

PAS + PKR + DAP = Tidak boleh dikafirkan menurut agama PAS hanya boleh di kaPAS kan je.

Anonymous said...

Jadi kapas adalah PAS yang telah dikafirkan PAS sendiri mengikut definasi Hadi oleh kerana bersekongkol dgn kafir atau organisasi kafir atau organisasi anti-islam.

Hnacurlah KAPAS.

Anonymous said...

Lo pendapatan hasil cukai memang naik setiap tahun bai pergi kat mana2 term pun bila kependudukan/rakyat bertambah hasil pun bertambah......tetapi pendapatan bukan cukai kena highlight....berapa banyak kerajaan selangor dah lelong/jual kepentingan negeri...sampai tanah anak yatim pun nak di lelong....
Bahasa orang kampung ko ada 5 tanah pusaka dan abang ko pun ada 5 tanah ...tapi ko nak duit banyak ko jual tanah....tapi abang ko pertahankan tanah@rumah...sure duit ko banyak dan abag ko duit tunai kurang....jangka pendek yes....ko boleh kelihatan mewah dan boleh bayar hutang/tanggungan....tapi nilai ko dah kurang berbanding abg ko....masih ada harta...ko memang kaki lelong tak kesah kena campak kat mana pun.....lebih haru ko melayu jual tanah kepada cina....

Cai PR cerita pasal audit macam dia sorang sahaja la tau cerita audit....nak tanya la...apasal la lately ni budak2 khalid sibuk make up account ye......

Anonymous said...

Parti baru KAPAS, patut lah Hassan Ali masih nak PAS, iaitu PAS yang dululah, yang sekarang ni rupanya KAPAS iaitu PAS yang telah dikafirkan PAS sendiri mnegikut definasi Hadi, betul kena ni?

Anonymous said...

Penyokong pr pentingkan parti dan undi sahaja.. Tuhan dan ugama letak nombor 2.. Mungkin betul tun m kata org pr ni sembah undi..

Anonymous said...

PR ni tak ada apa apa sangat semua masalah frust je bermula dengan Anwar nak sangat jadi PM, PAS & DAP ambil kesempatan. Dia orang bukan nak bela rakyat pun atau nak menambahbaikkan sistem yang ada, semuanya atas kesempatan je cari makan la. Kalau dia orang memang anggak sebagai ujian dari Allah.

Anonymous said...

Betul juga, susah nak dengar atau kedengaran seruan kepada Allah, maksud aku PAS lah jarang betul seru atau kempen terus kepada Keesaan Allah? Apasal, tuhan adalah yang diyakini didalam hati, betul lah agaknya tuhan dia orang ni mahluk (iaitu Kuasa) sebab tu sanggup bersenkongkol dgn Anwar & DAP.

Anonymous said...

nak komen pasal org negri lain...

MMG BILA BALIK JE TERASA NAIF DAN INSAF

...

PEMBANGKANG PAS.PKR DAN DAP.TU KITA SPONSOR KELUAR NEGARA

ANWAR XPAYAH ..KANG MELENCONG TEMPAT LAIN..

KALU BOLEH SELURUH PENGUNDI2 semua..

Anonymous said...

Wa dah bilang PAS sekarang dah jadi KAPAS.

Anonymous said...

Karang tak dapat orang habis semua rebam rebam kat Kemboja diselongkarnya, tak payah disponsor mamat seorang tu.

Anonymous said...

umno tu parti asobiah sekular memang fobia dengan Islam........ mcam MCA, MIC, Gerakan, DAP jugak la tarafnya...

cuma yg kafir memang tak faham Islam sebab mereka agak skeptikal... mana yg faham tu ada yg sokong prinsip politik & keadilan Islam tu....

umno la yg mempropaganda Islam tu terrorist, outdated la.. macam2 ..akibatnya maklum kemurnian Islam tu terhindar dari masyarakay bukan Islam.....

umno pengkhianat bangsa!

Anonymous said...

Agak2nya kan kalau negeri PR kalah pasni apa penyokong dia jadi eik

a) babun melolong kat jalan
b) nangis2 sedih hantuk kepala kat dinding

c) Tertekan sampai yang kerja kerajaan dan GLC berhenti kerja...sebab gaji ciput

e) Belambak orang kelantan balik negeri....sebab dah ada perkembangan..he..he..gua pun nak balik bangunkan tanah di sana

f) tiap2 hari mau demo...nanti kerajaan BN boleh proposkan satu dewan/stadium demo....mesti cai-cai PR gembira

g) gay boy, pen kek, nyah lari dok luar negara....tak pun pindah kelantan...he..he..PAS dah boleh terima golongan ni kan?

h) set pol, peg.2 khas pembangkang boleh la mintak lesen penjaja ke apa...tak pun keluarkan duit lebat yang dah kumpul sekian lama...

i) Bang non nak jadi lecturekan...jet pun dah ada...kawan US pun dah ramai lah...

j) Nik aziz tetap nak jadi MB...walau pun kat rumah je...doa pecah perut semakin berleluasa

k) kuan yew ajak nik aziz pindah singapore

l) Dapat air free rupanya baru tau air tak pernah maintain

m) puak2 PR yang dapat brim ke atau apa2 bantuan pulangkan duit balik...he..he.. ada ke....puak2 ni la pagi2 dah beratur...siap yang tak layak pun ramai terhegeh2...realiti

n) budak U yang kuat hentam kerajaan terhegeh2 pi interview keja gomen...part ni memang sangat...diaorang ni puak2 gila kuasa yang nak perhatian nak keuntungan kepada mereka je....masatu kalau interview wah bukan main hipokrik bermuka-muka la puji kebaikan kerajaan BN....padahal...puak sanggup masuk kemah kat dataran konon tak nak PTPTN...tak nak kenapa ambil...

he..he.

Anonymous said...

UMNO tetap unggul...walaupun cai semakin meroyan...gembira eih

GAP KOMEN BEBAS.PAKATAN SEKAT! said...

12.03

terlebih vitamin kot ko ni

vit AA,, dan vit. BN

Ampu Anwar dan Benci Najib


...
nak komen pasal org negri lain pasal artikel ni...



MMG BENAR...BILA BALIK JE TERASA NAIF DAN INSAF'.pergi indon cukup la...tambang pun tak mahal..pergila..mmg digalakkan

...

PEMBANGKANG PAS.PKR DAN DAP.TU KALU BOLEH''KITA SPONSOR KELUAR NEGARA

(ANWAR XPAYAH ..KANG MELENCONG TEMPAT LAIN..bukan pasal. c.doll.. pasal otak dia nak borok mesia ja)

KALU BOLEH SELURUH PENGUNDI2 semua..insaflah anda disana.. betapa kita mewah disini tanpa disedari...


Anonymous said...

Anon 12.30 kalau faham Islam suruh jelah N Ajis istihar Kelantan sebagai Negara Islam, apa masih lagi ikut sistem kafir ni. Faham ke tak faham ke cari makan guna Islam.

Anonymous said...

NIRUL NI SOKONG LGBT KE????U NI BAIK DGN AMBIGA KE?????PUAK PEMBANGKANG TIBAI DUIT DEPA ANGGAP SUMBANGAN SEBAB TIPU DGN KOPIAH DAN JANGGUT MEREKA.


Anonymous said...

PR ni tergolong melayu jiwa kacau....totok PAS....DAP yang selalu ambil kesempatan..kiri kanan untung

Sebab tu melayu yang sokong PR jiwa kacau...

Penyakit tak boleh dengar nama UMNO.....meroyan...tak caya pi mana2 jumpa penyokong PR...puji cikit UMNO...comfirm jadi beruk...baik2 kuat menggigit ni

Anonymous said...

Nik ajis takut dgn karpal u setuju ke????sampai gugur hudud pas u tak malu ke????6

Anonymous said...

Kalau PR kalah standard lah buat muka 10 sen je, bodek pula Kerajaan, hamPAS katakan.

Anonymous said...

Nak jimat jalan kat selangor macam harem...buat apa...abis spot rim keta aku....tak buat kerja ke apa...

Anonymous said...

UMNO parti ASOBIAH SEKULAR,
UMNO parti AUTOKRATIK-DIKTATOR,
UMNO parti golongan RASUAH,
UMNO parti golongan KAPITALIS & TAMAK HALOBA,
UMNO parti golongan ARISTOKRAT,
UMNO parti golongan PENYEBAR FITNAH/ KONSPIRATOR,


UMNO baru adalah penindas & pengkhianat agama, bangsa & tanah air!

Anonymous said...

Pas bole buat hudud kalu depa menang kerr????Jawap dgn jujur.....hehe jgn tipu

Anonymous said...





madey: UMNO parti setan .......


teroknya bahasa madey ni.... dulu ko yg jadikan umno tu setan sampai sekarang!


kakakakakakakakakaka.. nyanyok??

Anonymous said...

Kelakar sekali, tak berani untuk declare Kelantan Islamic State pi slah kan UMNO, terkekek kekek mamat taliban tengok perangai orang PAS ni. Aku pernah terjumpa bekas Mat Jihad Thailand di UK (bukan Melayu, dialah mengaku dia Jahadis dulu lah). Tanya aku kenal Mat Sabu? Aku kata taulah, dia kata dia tu Jihad Mulut je ... tulah orang PAS.

Anonymous said...

PR....retak...nak tunggu ramai lagi cabut.....yang tinggal nanti DAP + yang cita2 jadi PM...+ PAS liberal....

Anonymous said...

HARAKAH KATA MELAYU WAJIB SOKONG PAS.....TAK ASSOBIYAH KER?????JGN TIPU DGN MENGGUNAKAN AGAMA...

Anonymous said...

Mamat 12:44 tu penyokong UMNO ke penyokong PAS, tuduhan cam kena lebih kat PAS je.

Anonymous said...

Tun M ...kesayangan puak PR...sebab tu selalu ingat dan cakap...

Tun M yang sentiasa ceria...

Anonymous said...

Kamu le setan yg menggunakan agama demi kuasa.Sanggup betsekongkol dgn lgbt demi kuasa....
Huhu

Anonymous said...

selagi umno/bn memerintah.....

tugas ketua audit negara hanya keluar laporan saja .... tapi umno/bn buat pekak badak je... tiada tindakan penambahbaikan ...tahun depan buat n ulang lg.... rakyat tanggung segala kerugian dan beban... ketua2 umno/mca/mic/gerakan/pbb, pbs ... kaya raya....MEWAH!!!

apa rakyat bodoh ke???

Melayu Perak said...

LAPORAN KETUA AUDIT NEGARA - TAWAS BAKAL LINGKUP?
1. Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) terhadap Tabung Warisan Anak Selangor (TAWAS) mengesahkan apa yang saya fikirkan sebelum ini bahawa terdapat sesuatu yang tidak kena dengan ikon kebajikan kerajaan negeri Selangor ini.

2. Tawas diperkenalkan oleh Kerajaan Negeri Selangor dengan menjanjikan setiap anak kelahiran Selangor akan mendapat pelaburan RM 100 dari kerajaan negeri yang dilaburkan menerusi Yayasan Warisan Anak Selangor (Yawas). Skim ini akan mengambil masa selama 17 tahun tempoh matang. Pada usia 17 tahun mereka yang didaftarkan melalui skim ini akan dibayar RM 1,500.00.

3. Biarpun telah menghabiskan RM 500 ribu untuk kempen dan promosi skim, hanya 19.4% daripada jumlah anak yang lahir di Selangor yang menyertainya. Ini menunjukkan majoriti rakyat Selangor tidak berminat dan tidak percaya dengan skim yang dianjurkan oleh kerajaan negeri ini.

4. Dalam soalan bertulis saya kepada Dewan Undangan Negeri Selangor pada sesi lalu, kerajaan negeri tidak menjawab apakah bentuk pelaburan yang telah dibuat oleh Yawas bagi memastikan ia mampu membayar jumlah yang dijanjikan menjelang 2025. Soalan ini tidak dijawab.

5. Menurut maklumat dalam laman webnya, Yawas ditubuhkan pada 5 Februari 2009. Kerajaan negeri menyumbang RM 8.5 juta untuk dana Tawas dan RM 5 juta untuk dana operasinya. Saya tertanya-tanya mengapa begitu besar dana diperuntukkan untuk kos operasi Yawas.

6. LKAN juga mendedahkan bahawa pendapatan daripada pelaburan jangka pendek YAWAS bagi tahun 2009, 2010 dan 2011 adalah masing-masing berjumlah RM198,101, RM210,716 dan RM213,955. Manakala kos operasi Yawas RM1.55 juta (2009), RM1.64 juta (2010) dan RM1.71 juta (2011). Ini bermakna jumlah pendapatan tidak mampu menampung perbelanjaan operasi semasa.

7. LKAN mendedahkan baki dana Yawas pada akhir tahun 2011 hanya tinggal RM5.68 juta. Menurut LKAN, jumlah ini "adalah kecil berbanding jumlah kewangan yang diperlukan bagi membiayai operasi YAWAS dan seterusnya manfaat Skim TAWAS."

8. Berdasarkan kenyataan bahawa jumlah sumbangan kerajaan negeri ialah sebanyak RM 13.5 juta dan LKAN menyatakan dana dalam Yawas hanya tinggal RM 5.68 juta, ini bermakna sejumlah RM 7.82 juta telah dibelanjakan.

9. Berdasarkan jumlah kos pengurusan skim ini selama 3 tahun ialah RM 4.5 juta, kita beranggapan hanya RM 1.18 juta yang dilaburkan. Adakah wajar sebannyak RM 4.5 juta dihabiskan untuk menguruskan pelaburan 1.18 juta? Atau adakah wajar RM 4.5 juta digunakan untuk mengurus pelaburan 60 ribu orang anak-anak di bawah skim Tawas?

10. Sebagai kerajaan yang telus, Kerajaan Negeri Selangor wajar menjelaskan mengapa perbelanjaan pengurusan Yawas begitu besar sekali dan siapa yang mendapat habuan-habuan ini.

11. Jika trend perbelanjaan dan pendapatan seperti sekarang berterusan tidak mustahil Yawas dan Tawas akan ditutup dalam lima tahun lagi atau terpaksa diselamatkan oleh kerajaan negeri.

12. Jangan nanti skim Tawas menjadi skim was-was.

Anonymous said...

MAT SABUN KATA ANWAR PELIWAT.....
U TAK INGAT KERR????U NI PENYEBAR FITNAH KERR???

Anonymous said...

Masa mula mula PAS dapat lesen utk Harakah 86 kot, Ketua Kerani kat Ofis aku (pegawai) bukan main happy lagi, aku cakap kat dia ini lesen sebar fitnah kalau iman tak betul. Bukan main marah dia kat aku babe, tapi aku pegawai, telan aje lah, tapi sekarang tepat sekali kenyataan aku.

Anonymous said...

Yang tak suka Malaysia aman tu...nanti kita pindahkan ramai2 pi duduk kampung cham...orang kampung cham kita tawarkan duduk sini......

Diaorang ni tak suka duduk aman2....

Anonymous said...



umno/bn nak perbodohkan rakyat sepanjang zaman..... dulu, kini, selamanya,,,,,,


pru13...ABU!


Anonymous said...

Harakah...mind set pengarang dia bangkang sampai bangang....tak boleh jumpa perkataan UMNO....kura-kura buat projek tepi jalan pun salah UMNO....

Anonymous said...

U INGAT PEMBESAR PEMBANGKANG TAK MEWAH KERRR??????U NI KENA BERGAUL.....DEPA PUN ADA KRONI DI NEGERI YG PEMBANGKANG PERINTAH......JGN TIPU

Anonymous said...

Agak-agak nak ramai penari tiang ramai kat tempat anda lepas ni pangkah la PR....

Anonymous said...

yg byk rewang kat sini ni parti pkr...

1.sebab depa masih percaya anwar memanglah manusia tak pernah meliwat...
(yg boleh tangkap firasat anwar ada hal..org2 level2 Harun Din dsb)
Shanon kata Anwar menangis bila pak shanon tanya hal tersebut..korang percaya ke nangis anwar tu???

2. like father like son ...keautaan adalah macam wajib dan santapan harian...

3. Tahap All cost tahap tertinggi...tak kira dap dapat jd PM ka..janji dapat tipu apek dap tu..

4. aku masih TAK DAPAT LUPA MASA AKU BENCI YG AMAT SGT PD UMNO..bunyi umno pun da macam bangkai busuk...apalah lg nak compare tahap suci perjuangan mulia pkr pas..

so apa lg belasah umno..fitnah (biasa luar. biasa) tak rasa bersalah sikit pun...

betui tak cai2 semua ...akupernah jadi kome2 semua

Anonymous said...

Anon 12:57 UNMO tak ada kuasa yang berkuasa mutlak adalah Allah SWT. Amalan kau je yang belum betul dan kau memang layak jadi calon ketua kampong bila pindah ke Kampong Cham nanti.

Anonymous said...

Aku amat yakin melayu islam akan mundur pd jangka masa panjang dibawah pemerintahan pembangkang.Islam pun entah ke mana.....Pas bacul pd cina dap demi undi.....

Anonymous said...

pemimpin PR tak kaya gi mana-mana naik datsun 130Y je...mana mampu beli jet....Bas tu pun tumpang nama je....

Anonymous said...

ALLAH MAHA KUASA MAKHLUK TIADA KUASA..........MUNG INGAT MU NI BYK SGT ILMU AGAMA KERR?????

Anonymous said...

Masalah pembangkang terutama PAS, dia orang telah dijangkiti penyakit UMNO. Dengar UMNO je semua jadi sewel camna nak memerintah Malaya ni. Ko rang boleh bangun suduh ke pi tidur!

Melayu Perak said...

Ladang Rakyat yang terbentang di atas tanah seluas 81,095 ekar meliputi Jajahan Gua Musang, Kuala Krai, Jeli dan Tanah Merah sememangnya tidak pernah sunyi dari desas desus wujudnya penyelewengan berikutan pengendaliannya yang lebih menguntungkan orang luar Kelantan berbanding hanya segelintir penduduk tempatan sahaja yang mendapat manfaatnya. Mengikut perancangan asalnya, konon tujuan Ladang Rakyat dibangunkan adalah untuk menandingi rancangan perladangan yang telah berjaya dilaksanakan oleh FELDA, namun disebaliknya hakikat yang tersirat ialah lebih fokus kepada untuk merodok sebanyak mungkin tanah hutan supaya dapat dinikmati hasil balaknya.

Kini, para peneroka dan penduduk tempatan yang pernah teruja dan tertipu dengan janji palsu Kerajaan PAS Kelantan, pastinya sedang menyala amarah dalam hati mereka selepas membaca Laporan Audit 2011 yang baru sahaja dibentangkan semalam. Kemarahan mereka ada asasnya kerana selain tanah yang sekian lama diterokai telah dirampas dan permohonan mereka untuk memiliki tanah tersebut telah dinafikan, mereka juga dinafikan hak menerima dividen bulanan RM200.00 manakala janji diberi peluang bekerja di ladang tersebut juga gagal ditunaikan oleh pihak terbabit.

Malah Orang Asli di beberapa kawasan berdekatan yang tanah adat mereka turut menjadi mangsa kerakusan syarikat swasta yang bersekongkol dengan kerajaan negeri juga sudah beberapa kali mengadakan tunjuk perasaan dan protes aman membantah perlaksanaan Ladang Rakyat tersebut. Umpan dan pengharapan yang ditabur oleh kerajaan negeri konon melalui Ladang Rakyat akan mampu membantu meningkat taraf hidup 4,767 orang peserta hakikatnya tidak lebih sekadar janji politik semata-mata. Sehingga kini hanya seramai 282 rakyat tempatan sahaja yang mendapat manfaatnya, itupun kebanyakannya terdiri daripada mereka yang memiliki hubungan rapat dengan pemimpin PAS tempatan dan negeri.

Anonymous said...

BN akan menang dengan bergayanya nanti....

ayat ni mesti cai-cai PR nak muntah n gigil2 reply kan....

Anonymous said...

Tak lah banyak ilmu agama, tapi kawan dgn kafir harbi nak sebut nama Allah tak berani, serulah mereka kepada Allah suruh masuk Islam bukan Isle. Ada ore cam berilmu tapi kes Eli Kangkang pun dia fatwa peribadi apa hal.

Anonymous said...

Ada sekor kaldai PAS kat atas nak angkat kaki main pelacur & gay jadi PM Malaysia?!

Dah la bangang tahap nirvana, siap bangga diri mengaku diri lebih islam dari yang lain pulak lagi tu?!!

Aduyaii.. pegi mampus la luuuu

Anonymous said...

totok pasngok ni takutnye aku..

mungg tu keledai dap ja..matsabun bunyik..sanggup makan babi tak tau lg ka

pasngokk

Anonymous said...

Kepada pengarang-pengarang harakah yang tengah baca kat blog ni ..tuk cari ide kutuk UMNO....besok keluar cerita best-best ye....

Bangkang jangan tak bangkang...

Anonymous said...

Orang PAS banyak kot Ilmu Agama, agama apa? Nama Allah pun boleh jual, agenda orang kristus nak sesat kan melayu takkan tak boleh baca tak sekolah ke. Perkataan Allah dinusantara ni sebab datang nya Islam, kalau tak ada Islam tak perkataan Allah, guna je perkataan Tuhan. Cam N Ajis Tahun orang PAS atau Anwar Tuhan N Ajis dan sebagainya contohlah, kuasa Tuhan PAS, PR & DAP.

Anonymous said...

Pas pun sanggup tinggalkan perjuangan hudud demi kuasa dan memenangi undi cina dap.....pas pun pengkianat....

Anonymous said...

Canggih bas dari Lori SAMPAH..

TAKTAU LA LA DEPA ORDER LORI SAMPAH DUA TINGKAT PUNYAA KKKIIKI

Anonymous said...

ada satu situasi majlis...sebelah menyebelah....satu majlis UMNO tengah menjamu selera ayam panggang dan satu majlis DAP tengah menjamu pork panggang...

kalau ikut kata mat sabu dia akan makan apa???

Anonymous said...

Ore pas pun teringin nk jadi PM......hehe.....hudud tolak tepi kejap dlm pru 13....

Anonymous said...

Tu lah kawan aku dari Thailand tu kata Mat Sabu ni jihad kat mulut je, lepas tu mulut dia dapat arahan dari lutut bukan akal, cam tu orang PAS. Mat Sabu tu Timbalan Presiden PAS tau, bayangkan lah seronok nya DAP.

Melayu Perak said...

Laporan Ketua Audit Negara : Kerajaan Pas Kelantan Tidak Bina Rumah Rakyat

Rabu, 26 Oktober 2011 02:26
Oleh Kamal Ihsan

KOTA BHARU - Selalunya pemimpin Pas seperti Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Datuk Husam Musa dan Datuk Mohd. Amar Nik Abdullah banyak mengkritik kerajaan Barisan Nasional (BN) tetapi kali ini apa pula kata mereka selepas dikritik.

Laporan Ketua Audit Negara 2011 menegur kelemahan kerajaan Pas Kelantan dalam projek membina Rumah Awam Kos Rendah (RAKR) biarpun diberi peruntukkan sebanyak RM19 juta di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9).

Melalui peruntukan itu kerajaan negeri merancang membina tujuh projek RAKR melibatkan 838 unit rumah. Daripada peruntukkan tersebut sebanyak RM8.33 juta telah dibelanjakan sehingga akhir tahun lalu tetapi projek RAKR masih tidak berjalan sepenuhnya.

Dalam tempoh RMK-9 tiada langsung projek RAKR dibina sebagaimana yang dirancang malah pembinaan projek sambungan RMK-8 secara usaha sama melibatkan dua blok pangsapuri yang mempunyai 160 RAKR di Wakaf Mek Zainab tidak dapat disiapkan dalam tempoh yang ditetapkan.


Sebanyak 56 daripada 100 unit rumah yang dibina di RAKR Gaal, Pasir Puteh belum dapat dijual walaupun projek tersebut siap tahun 2007. Sehingga akhir tahun 2010, tunggakan ansuran sewa beli dan sewa rumah berjumlah RM9.40 juta. Seramai 56 pembeli belum menjelaskan bayaran pembelian rumah secara terus berjumlah RM2.45 juta walaupun rumah tersebut diduduki/diserah kunci melebihi setahun.

Audit turut memberi pandangan bahawa kelemahan perancangan menyebabkan pelaksanaan projek RAKR di Kelantan tidak dapat dilaksanakan.

Kegagalan Kerajaan Negeri membina rumah sebagaimana yang dirancang menyebabkan rakyat memerlukan rumah kos rendah tidak dapat memilikinya terutama bagi 1,913 pemohon yang berdaftar sehingga akhir tahun 2010.

Laporan itu turut menyatakan sepanjang tempoh perlaksanaan RAKR Kelantan (1976-2010) sebanyak 4,768 unit rumah dibina oleh kerajaan Negeri.

Daripada jumlah itu sebanyak 3,746 unit dibina untuk jualan secara sewa beli, 778 unit untuk jualan terus manakala 244 unit lagi untuk disewa.

Nampak gayanya 400,000 rakyat Kelantan tiada harapan dapat rumah mampu milik mereka mungkin terpaksa kembali tinggal di hutan semula. - KELATEKITO.NET

Anonymous said...

babi la putera umno

makan duit rakyat

Anonymous said...

Ore Kelantan kena pindah ke Kampong Cham kot, jangan risau calon ketua kampong dah ada.

Anonymous said...

Kalu mat sabun jd menteri dlm negeri habis mu ni dia kerekoh......

Anonymous said...

Kerajaan Kelantan pun babi juga sebab tipu rakyat, memang pun Kerajaan Kelantan pengikut setia BABI.

Anonymous said...

JANJI BANGKANG..

bangang jgn tak bangang
...
dari sebulan dua kali
skrg seminggu dua kali ka

sapa baca harakah tulung sahkan

Anonymous said...

Rakyat mana ada duit kalu ekonomi negara tidak dijanakan dgn baik dan diuruskan dgn cekap...................jadi macam mana nk makan duit....

Anonymous said...

kali ni isyAllah kerajaan Nik Aziz akan berjaya ditombang kan dgn kuasa rakyat..

da 20 thn tu pok nik...

rasa2 pok nik akan jatuh kali ni...

Anonymous said...

Kerajaan PAS Islam, mamat Taliban terkekek kekek gelak, main bola boleh kot tu pun bru nak kali ke 3 ore dah 32 kali.

Anonymous said...

Anonymous said...
MAT SABUN KATA ANWAR PELIWAT.....
U TAK INGAT KERR????U NI PENYEBAR FITNAH KERR???

October 17, 2012 12:55 AM
;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
ANWAR Ibrahim peliwat-Kata Karpal Singh di Parlimen
22 Oktober 1997-
Anwar Aljuburi_Kata Mat Sabu
Taman Melawati
-Rujukan dari Zulkifli Nordin (Bekas Peguambela Anwar)

Anonymous said...

Aku tengok si N.ajis, Mat bauburit dan orang2 PAS pon mcm orang Rohingya.

Anonymous said...

Pas pun sanggup tinggalkan perjuangan hudud demi kuasa dan memenangi undi cina dap.....pas pun pengkianat....

October 17, 2012 1:16 AM
______________________________________________

PAS BUKAN SAJA PENGKHIANAT TAPI PAS ADALAH ANAK HARAM TERBANGSAT DALAM DUNIA!!!

Anonymous said...



UMNO BERJUANG UNTUK MEMERTABATKAN ISLAM
PAS BERJUANG UNTUK PELIWAT..

SYABAS HARIMAU MALAYA..
MALAYSIA 3 - HONG KONG (ADIK BERADIK DAP) 0

Anonymous said...

Bila PKR dah menang nanti, dapatlah penyokong PAS makan babi bersama LGE. bukan aku kata. pemimpim PAS yg kata.

Anonymous said...

Malaysia Tanah Tumpahnya Darahku!

Anonymous said...

kepala bana kau! aku mmg bengang dgn tulisan yg jenid macsm ni. mrlsyu yg tak reti bersyukur dan ada otak tapi dungu. kat mesia ni x cukup dgn hsntar budak mlyu ke oseas bukak lagi uitm. tak cukup dgn uitm utk budak mlyu yg gred 2 tk pg mana2 dibukak politeknik. tak cukup dgn tu bukak lg giat mara. semuanya sebab nk bg bdak melayu berilmu. so klu budk mlyu tak jd orang nk salah siapa? kau ingat kt negara lain ada ni semua? budak cina kat mesis ni x ingin nk blaja kat mesia semua nk g oseas blaja. lpas tu ambik mba or prof paper. tak ingin depa ni nk masuk politek giat mara ni semua. no class sbb not recognised internationally. dah lebih 50 thn merdeka nspa bgsa mlayu masih nk perlukan ni semua? saya sudah bkerja di dua negara. sya bersyukur jd rakyat mesia. pd bgsa mlyu yg belum sedar bangunlsh dari tido. this is the last home of the malays.klu tgadai nk g mana kita semua?

Anonymous said...


pork nik!!!!

turunlah!!!

brapa lama lagi kau nak berkuasa???

ingat tuhan pork nik!!!

Servant of God said...

Anon October 17, 2012 8:49 AM,

Betul kata kamu. Malaysia ni laa kampung halaman Melayu yang terakhir.

Itu pun pas nak gadaikan.

Memang penjilat pas talibarut orang kafir laa.

Anonymous said...

Suantu ketika orang melayu mempunyai tamadun yang hebat , jauh melebihi kehebatan empayar melaka tetapi kerana perpecahan dalaman bangsa itu sendiri empayar yang dibanggakan itu akhirnya musnah, kini sekali lagi kuasa yang kita bina kini sedang meunju kehancuran kerana politik yang sempit, fitnah - menfitnah sesama kita tidakkah kita mahu bersatu untuk membina kembali tamadun kita yang ungul itu...sedarlah mereka yang berada di luar sana menanti dengan penuh minat ...perasit -perasit telahpun kini diperlihatkan .. tidakkah kita mahu berfikir sejenak untuk mencari kebenaran...

Anonymous said...

Siapa kata Umno korup, siapa kata Umno jahil,
Umnolah yang menolong semua ummah di Malaysia dan di Kemboja dan Rohinginya.
Bukan PAShit, bukan PKR, bukan DAP.
PM Najiblah yang menyelesaikan masaalah orang Melayu Islam di Mindanao.
Sesiapa yang memfitnahkan Umno dan PM Najib, dialah manusia yang paling kejam dan buta hati sekali.

Anonymous said...

kepala bana kau! aku mmg bengang dgn tulisan yg jenid macsm ni. mrlsyu yg tak reti bersyukur dan ada otak tapi dungu. kat mesia ni x cukup dgn hsntar budak mlyu ke oseas bukak lagi uitm. tak cukup dgn uitm utk budak mlyu yg gred 2 tk pg mana2 dibukak politeknik. tak cukup dgn tu bukak lg giat mara. semuanya sebab nk bg bdak melayu berilmu. so klu budk mlyu tak jd orang nk salah siapa? kau ingat kt negara lain ada ni semua? budak cina kat mesis ni x ingin nk blaja kat mesia semua nk g oseas blaja. lpas tu ambik mba or prof paper. tak ingin depa ni nk masuk politek giat mara ni semua. no class sbb not recognised internationally. dah lebih 50 thn merdeka nspa bgsa mlayu masih nk perlukan ni semua? saya sudah bkerja di dua negara. sya bersyukur jd rakyat mesia. pd bgsa mlyu yg belum sedar bangunlsh dari tido. this is the last home of the malays.klu tgadai nk g mana kita semua?

APA YG KO MENGARUT NI.. K0 NAK MEMPERKECIL BANGSA MELAYU KE.. AYAT KO MACAM SIAL LAH.. KO NI BANGSA CINA KE HINDU KE.. KLU KO CERITA KO KERJA LUAR NEGARA PUN KO PUNYA PASAL LAH SIAL.. APA YG KO TAK PUAS HATI DENGAN MELAYU YG BANYAK KELEBIHANNYA,, MEMANG DAH NEGARA NI BERNAMA TANAH MELAYU IKUT SUKA MAK BAPAK PEMIMPIN BANGSA MELAYU LAH NAK BUAT APA.. BODOH KE.. PANDAI KE KAMI PUNYA PASAL LAH..
AYAT KO NI MACAM SATU PENGHINAAN LAH.. KO MEMANG HARAM JADAH..

Anonymous said...



ANON 8.49... AYAT KO NI MACAM AYAT ANAK HARAM..

Anonymous said...

HULU LANGAT 16 Okt. - Seorang anggota polis yang sedang bertugas mengadakan sekatan jalan raya di Kilometer 16, Lebuh Raya Cheras-Kajang di sini parah setelah dirempuh sebuah kereta dipandu penjenayah yang melarikan diri selepas menyamun sebuah rumah di Sungai Long awal pagi ini.

Lans Koperal Rozaili Abd. Hamid, 28, bagaimanapun bernasib baik kerana tidak terbunuh dalam kejadian itu meskipun mengalami kecederaan di kepala, dahi, tangan dan tulang rusuk.

Kejadian berlaku pukul 4.45 pagi ketika mangsa bersama lima rakan setugas iaitu empat anggota dari Balai Polis Batu 9, Cheras dan dua anggota trafik menjalankan sekatan jalan raya di lebuh raya berkenaan.


- MANA BARUA COUNCIL????????????????? KUGAN KORANG BOLEH BELA PULAK... BONGOK!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

PAS hanya mampu baring atas jalan sambil pegang bendera palestin.
Itu aja yg diorang boleh buat.

PAS = NATO- No Action, Talk Only.

Anonymous said...



Anon 8.49

ayat ko macam ko adalah YANG TERBAIk.. pantat lah..

Anonymous said...

sedangkan nik aziz takde yg mintak dia jadi pendamai..apatah lagi anwar, karpal singh atau lim kiat siang? eh camne dgn ambiga atau pak samad? laaaaagi orang tak nak kan? hahahaha

so nampak tak pemimpin mana yang ada kredibiliti skrg wahai pencacai2 PR?

Anonymous said...

barua council tu jenis haramjadah...penjenayah yang akan dibela.

Anonymous said...

Orang macam Mat Sabu tu cakap aje berdegar2..

Kalau negara kena perang, orang macam ni yang lari lintang pukang dulu.

Orang yang dihina2 (polis) dan askar juga yang bertahan sampai titis darah terakhir

Anonymous said...

Yang mana bangsa Melayu yang tak sedar diri join pakatan rakyat yang sokong DAPigs..

Korang semua terlalu lemak dibuai mimpi.

Esok bila negara dah tergadai padan muka.

Kalau negara kucar kacir diorang boleh lari singapore, hong kong, taiwan, china..

Lu mau lari mana bhai?

Servant of God said...

Yang korang marah anon 8:49 kenapa?

Kan betul dia kata, kat Malaysia ni laa tempat anak2 Melayu dapat peluang belajar dan membaikkan diri.

Apa, itu benda tak bagus ke?

Anonymous said...


Sebab dia cakap macam dia bagus...

Ayatnye memperkecilkan Melayu secara keseluruhannya (termasuk lah aku yg pro kerajaan ni).. mcm nk menghina melayu lepasan seberang laut, UiTM, Politeknik, giat mara dll secara keseluruhannya..
kenyataannya menghina (low class, tkde pengiktirafan dsb)- walaupun mungkin nak menyatakan dari perpektif orang lain.

Woi... orang dari negara maju seperti US, Australia dan UK pun masih mengharapkan tajaan atau biasiswa kerajaan la untuk belajar..
nak highlightkan bahawa bangsa melayu aje yang masih memerlukan bantuan kerajaan adalah tidak adil dan menghina..
ko rasa ko macam bagus..anak haram betul..
ceh..anak haram punya kenyataan..



Servant of God said...

"tak cukup dgn tu bukak lg giat mara. semuanya sebab nk bg bdak melayu berilmu. so klu budk mlyu tak jd orang nk salah siapa? kau ingat kt negara lain ada ni semua?"

Dia nak sebut Malaysia ni laa satu2nya tempat yang menjaga kebajikan anak2 Melayu. OK laa tuh.

Anonymous said...


NAK CAKAP BAIKNYA PEMIMPIN MELAYU TETAPI DALAM MASA YANG SAMA MENGHINA BANGSA MELAYU.. BANGSAT BETUL..