Tuesday, November 27, 2012

PENIPUAN TERBESAR SEBUAH KERAJAAN PAKATAN.

1. Dengan membentangkan Kertas Putih Talam sewaktu sidang DUN Selangor yang lepas, kerajaan negeri telah menganggap isu skandal jutaan ringgit penyalahgunaan duit rakyat Selangor telah selesai.

2. Namun setelah meneliti apa yang dibentangkan itu, saya menyimpulkan ianya hanyalah sebuah karangan politik yang diolah sedemikian rupa untuk menutup skandal yang telah dibangkitkan oleh pelbagai pihak.
3. Jika benar kerajaan negeri telus dalam isu ini, mereka seharusnya membentangkan semua penyata transaksi secara terperinci. Malah maklumat yang terkandung dalam kertas putih tersebut merupakan maklumat yang telah diketahui umum, cuma berbeza kaedah pengolahannya hasil sentuhan para penasihat yang mengambil masa bertahun untuk disiapkan.
4. Dalam kertas putih tersebut, kerajaan negeri telah membuat satu kesimpulan yang mudah kononnya dengan hanya RM420 ribu, RM392 juta hutang Talam telah berjaya dikutip dan menganggap ianya satu tindakan yang bebaloi.

5. Perlu kita ingat bahawa RM392 juta yang dikutip itu sebahagian besarnya dalam bentuk aset tanah manakala RM420 ribu itu pula adalah wang rakyat dalam bentuk tunai yang telah dibelanjakan untuk proses apa yang disebut sebagai round-tripping bagi melupuskan hutang Talam mengikut peraturan kewangan standard.
6. Teknik round-tripping sememangnya satu amalan yang tidak menyalahi peraturan kewangan, namun dari segi moralnya ia bukanlah satu tindakan yang baik dalam amalan perniagaan. Kerajaan negeri dilihat cenderung menggunakan teknik sebegini sebagai satu amalan biasa dalam pengurusan kewangan negeri. Skandal kewangan terbesar di Eropah yang melibatkan syarikat gergasi Enron, berlaku disebabkan amalan ini yang akhirnya menyebabkan syarikat tersebut bankrap akibat kehilangan kepercayaan pemegang sahamnya. Namun dalam isu Talam ini, kerajaan negeri begitu yakin untuk melakukannya kerana mereka mempunyai ramai pakar pembelit untuk menutup segala penyelewengan yang dilakukan.
7. Perlu kita fahami bahawa hutang Talam berlaku sejak 10 tahun yang lalu dan dalam tempoh itu, Talam sendiri telah gagal menjual aset-aset tersebut. Dengan menyerahkan kepada kerajaan negeri, maka kerajaan negeri dibebankan untuk melakukan perkara yang perlu bagi menukarkan aset yang diterima dalam bentuk tunai bagi menyelesaikan beban hutang gadaian yang terkandung bersama-sama aset tersebut.
8. Satu perkara yang cuba dikaburkan dalam isu Talam, kerajaan negeri telah menerima aset tanah yang telah digadaikan oleh Talam yang keseluruhanya berjumlah RM266 juta. Jika dirujuk ringkasan laporan KPMG dan kertas putih Talam tentang penyelesaian hutang ini, apa yang cuba digambarkan, hutang tersebut hanya ditolak dari jumlah RM676.1 juta dari nilai aset yang diterima. Maka dengan itu kerajaan negeri hanya menerima aset bersih tanpa beban tanggungan hutang.
9. Namun begitu, ia jelas bertentangan dengan Circular to Shareholder yang dikeluarkan Talam bertarikh 15 Mac 2011 kepada Bursa Malaysia dan pemegang sahamnya. Perkara 2.4 menyatakan hutang tersebut perlu dijelaskan oleh MBI dalam masa 6 bulan dari tempoh kelulusan pemegang saham Talam. Rujuk terma dibawah:
10. Siapa yang benar dalam hal ini? Jika kertas putih itu benar maka maklumat yang diberikan Talam kepada pemegang sahamnya adalah palsu dan perlu diambil tindakan oleh Bursa Malaysia/SC. Jika sebaliknya kenapa kerajaan negeri cuba mengaburkannya?
11. Jika benar dakwaan bahawa kerajaan negeri perlu menjelaskan hutang gadaian tersebut, maka kesimpulan bahawa kerajaan hanya membelanjakan Rm420 ribu untuk mengutip hutang Talam adalah tidak benar. Sepatutnya apa yang ditulis, kerajaan telah membelanjakan sebanyak RM420 ribu + RM266.3 juta iaitu RM266.72 juta wang tunai milik rakyat untuk menyelesaikan hutang tersebut. Isu penyelesaian hutang ini turut dinyatakan dengan jelas dalam perkara 4.0 Circular to Shareholder  sebagaimana berikut:
12. Berdasarkan Announcement yang dibuat oleh Talam di Bursa Malaysia, jelas menunjukkan hutang gadaian tersebut sedang dibayar sedikit demi sedikit oleh Talam. Ini menimbulkan persoalan kepada kita semua, dari mana duit itu diperolehi? Jika kerajaan negeri benar-benar telus, maka ianya perlu dijelaskan kepada rakyat Selangor.
13. Isu penilaian tanah yang cuba dijawab oleh kerajaan negeri adalah isu kedua yang cuba diperbesarkan dalam kertas putih tersebut. Sudah pasti kerajaan negeri boleh melantik dan mengarahkan konsultan untuk membuat penilaian berdasarkan selera mereka selepas menerima aset tersebut.
14. Isunya kenapa semasa menandatangani perjanjian penerimaan aset-aset itu, wujud perlanggaran peraturan dengan tidak menggunapakai penilaian JPPH. Apa yang cuba dilakukan oleh kerajaan negeri ialah membuat satu tindakan cover-up dengan membuat penilaian selepas GSA kononnya tanah itu telah ditukarkan status. Ini dilakukan setelah skandal ini telah diketahui umum.
15. Jika benar ianya telah ditukar statusnya, pihak mana yang telah membayar kos penukaran tersebut? Kerajaan negeri menyatakan bahawa MBI telah membayar RM4 juta caruman perparitan untuk menyelesaikan penukaran status Tanah Bukit Beruntung. Soalnya apakah duit RM 4 juta tersebut bukan datang dari duit rakyat? Jika berdasar logik matematik mudah, kerajaan negeri telah kehilangan RM 4 juta dari RM392 juta yang kononnya dibayar oleh Talam akibat proses ini. Jika kerajaan negeri mahu penilaian keseluruhan yang dibuat itu dianggap benar, maka RM4 juta itu perlu ditolak dan ini bermaksud jumlah keseluruhan yang dikutip hanyalah RM388 juta.
16. Mungkin kerajaan negeri begitu bermurah hati memberikan diskaun berjumlah RM4 juta kepada Talam atas usaha murninya menyerahkan aset-aset yang telah digadaikan kepada institusi pinjaman itu. Maka jika kerajaan negeri begitu prihatin untuk membantu Talam, kenapa tidak kerajaan negeri juga menunjukkan keprihatinan yang sama untuk menyelesaikan hutang-hutang PKNS rakyat miskin di negeri Selangor ini. Apatah lagi kerajaan negeri sering melaungkan slogan negeri berkebajikan. Nilai RM 4 juta ini mungkin kecil pada pandangan Tan Sri Khalid Ibrahim, tetapi cukup besar bagi rakyat miskin.
17. Dalam urusan penilaian ini, kerajaan negeri gagal menjelaskan berapa kos yang dibayar kepada pihak Sulaiman & Co dan siapa yang membayar kos tersebut? Saya difahamkan bahawa ia dilantik oleh Talam, dan jika benar maka sudah pasti penilaian yang dibuat akan berpihak kepada Talam dan Kerajaan negeri. Maka atas sebab itu, kita membangkitkan tentang kenapa penilaian JPPH, sebuah agensi yang mempunyai integriti tidak digunakan? Apakah disebabkan penilaian JPPH tidak menyebelahi Talam?
18. Jika dirujuk dalam senarai aset pula, Talam turut menyerahkan 60% saham Ulu Yam Golf and Country Club yang dianggarkan berjumlah RM4.26 juta sebagai pertukaran. Mengikut laporan kewangan yang terkandung dalam Circular to Shareholder Talam, syarikat ini telah mencatatkan kerugian berdasarkan laporan kewangan berakhir 31 disember 2010. Dan dijelaskan bahawa syarikat ini tidak dapat membayar dividen kepada pemegang sahamnya.
19. Dengan kata lain, RM4.2 juta yang diterima dalam bentuk saham ini datang dengan satu bebanan kerajaan negeri untuk memulihkan syarikat ini. Bagi tujuan itu, berkemungkinan besar kerajaan negeri perlu membelanjakan sejumlah wang lagi untuk memulihkannya. Maka sekali lagi duit rakyat akan digunakan. Jika tidak dilakukan, bermakna kerajaan tidak akan dapat sebarang keuntungan dari saham yang diterima selain dari menanggung beban kos operasinya seumpama kata pepatah melayu ‘ibarat menanggung biawak hidup’.
20. Itu belum lagi disentuh tentang perkara 3.7 berkait tentang pampasan yang kononnya akan diberikan kepada UNISEL, KHSB dan PNSB. Perkara 3.7.1 menyebut UNISEL akan diberi pampasan RM248.7 juta sedangkan, ia bukanlah pampasan tetapi hutang Talam kepada UNISEL yang sepatutnya dibayar sebanyak RM248.7 juta. Kenapa pula MBI perlu mengambil alih aset tetap sedia ada UNISEL sebagai balasan? Aset mana yang cuba diambil alih oleh MBI? Apakah aset yang diserahkan oleh Talam atau tanah lain yang menjadi idaman MB untuk dijual sebagaimana kenyataan yang dikeluarkan oleh beliau sewaktu isu PTPTN dulu timbul?
21. Berkait dengan tanah Lot 14002 yang telah dilelong dan dijual kepada individu perseorangan seperti yang dinyatakan dalam perkara 3.6.2 dalam kertas putih tersebut, merupakan sesuatu yang tidak seharusnya berlaku. Bagaimana kerajaan negeri boleh terlepas pandang dengan menerima aset yang telah dijual kepada orang perseorangan? Seolah-olah urusan perjanjian ini dibuat secara ala kadar tanpa penelitian yang rapi. Jika dalam hal sepenting ini pun Talam boleh memperbodohkan kerajaan negeri, apatah lagi yang melibatkan perkara lain. Maka kita cukup hairan bagaimana MB Selangor yang kononnya tokoh korporat terkemuka boleh ditipu oleh Talam.
22. Kesimpulannya apa yang terkandung dalam laporan kertas putih Talam ini hanyalah sekadar karangan politik yang diolah sedemikian rupa demi menutup segala penyelewengan yang telah dilakukan oleh kerajaan negeri. Banyak persoalan tidak dijawab malah lebih banyak persoalan lain timbul akibat cubaan kerajaan negeri mengaburkannya pelbagai fakta atas tujuan tertentu.
23. Rakyat mungkin masih tertanya-tanya kenapa kerajaan negeri begitu beria-ia membantu Talam menyelesaikan hutang-hutangnya. Siapa sebenarnya yang sedang mengaut keuntungan dari skandal ini? Sekarang ini pula timbul dakwaan sesetengah pihak bahawa wujud pihak tertentu yang rapat dengan penasihat ekonomi negeri telah meraih keuntungan dari penyelesaian hutang Talam ini. Jawapan kepada banyak persoalan yang berbangkit ini tidak akan kita perolehi dari kertas putih Talam yang dibentangkan, kerana apa yang dibentangkan itu hanyalah kertas kelabu asap!
Satim Diman
Ketua Pembangkang DUN Selangor

68 comments:

Anonymous said...

alamak!!! kantoii...

Anonymous said...

kenapa tak buat repot ke SPRM??????

Anonymous said...


najib altatunya telah bagi tonik v2[versi 2] kepada skuad kerbau malaya semalam untuk lawan laos besok...tonik v1 [versi 1] jatuh sial pada skuad kerbau malaya kerana kalah dgn singapore 3-0...mungkin kah tonik najib pembawa sial...

Anonymous said...


ni lah melayu...dulu bila bagi kuasa kau org jd penyamun...skrang bila org lain berkuasa dan nak perbetulkan balik kau naik meroyan...

Anonymous said...

anon 3.03
ape benda ko merepek ni bebal? orang bercakap isu talam, yg ko pusing sampai cerita bola ape hal?

Anonymous said...

Orang pkr dah sasau !

malayoo mudah lupa said...

Undi PAS korang akan melepas
Undi Keadilan korang akan terkilan
Undi DAP dia akan ckp dgn korang lantak PIII...tlg sebarkan

Anonymous said...

ANON 3:03PM

JADI TONIK APA YANG KO NAK BAHLOL?

TONIK SPERMA YANG DILAP TISU OLEH LELAKI Y?

ATAU TONIK BER KY JELLY OLEH LELAKI Y?

ATAU TONIK BAU BURIT MAH?

ATAU TONIK HUTAN TAK DARA SEMULAJADI YANG GELAP GELITA?

Anonymous said...

Yang tak sedapnya, puak ADUN BN ni cuma buat bising di luar Dewan. Masa dalam Dewan tak bersuara lantang hentam Khalid!!!Macam takut-takut nak berdepan ajerr!!!

Anonymous said...

Najis Nazak suruh pemain bangkit... nampak gayenye makin suwey la nasib pemain bola Msia ni!

Pasal seruan si NajisNazak... maka pasti pemain bola Msia hanya mampu bangkit semacam ZOMBIE je...

NajisNazak...baik nko duduk diam2 dalam kain si BadakKatek! Ajak debat tak berteloq, dok nasihat budak bola plak... nak nompang glamer bile menang ye YOEP?! Makin nko bersuara... makin punah semangat pemain!

Langsi said...

Betul tu...ni dia BUKTI penipuan puak2 PR......

Layan 2 link ni......
http://www.pencacai-semalaysia.com/2012/11/bergambar-puluhan-ribu-berarak-dalam.html

http://www.pencacai-semalaysia.com/2012/11/terkini-koleksi-gambar-himpunan.html

Langsi said...

Betul tu...ni dia BUKTI penipuan puak2 PR......

Layan 2 link ni......
http://www.pencacai-semalaysia.com/2012/11/bergambar-puluhan-ribu-berarak-dalam.html

http://www.pencacai-semalaysia.com/2012/11/terkini-koleksi-gambar-himpunan.html

Anonymous said...

Sungguh menjijikkan perbuatan puak2 yang menggunakan perkataan Keadilan dan Islam pada Parti Politik mereka. Mereka hanya menjatuhkan maruah Islam dan makna perkataan adil itu sendiri.

P/s aku tengok Board Talam tu semuanya mata sepet jeee...

Anonymous said...

Dulu kata orang rasuah sekarang dah jadi perompak

Dulu Demo depan kilang araka sekarang dah buat lawatan pi kilang arak (tak tutup pon kilang tu)

Dulu Demo pasal islam murtad sekarang dah tak kish walaupon ramai islam cuba dimurtadkan malah yg menentang murtad dipecat

Dulu kata nak buat Negara Islam sekarang dah jadi negara berkebajikan

Dulu kafir orang join ngan parti politik bukan islam sekarang dah peluk cium kat tempat umum ngan parti bukan islam

apa nak jadi labu...

Pak Kadok - memang sorak negara tergadai

KENCINGrakyat said...

memang khalid gagap jenis TALAM dua muka....!!
satu muka PKR satu lagi muka DAPig..

MUAHAHAHAHAHAHAHAH.......

Anonymous said...

Kepada puak pakatan haramJADAH..

Ko nak kata apa menyokong pakatan haramJADAH ko sukati korng la...

Tapi ..utk pengetahuan korng...kami rakyat Selangor yg mengalami sendiri kesengsaraan di bwh pemerintahan pakatan haramJADAH xkn tertipu wat kali ke2 ...

Selangor dulu yg pesat maju kini bertambah maju dgn pertumbuhan pusat maksiat dan kemungkaran...

Apa yg perwakilan PAS buat...nak pegang jwtn exco agama di Selangor pon xmampu..apalagi mmbela nasib org Islam ...memecah belah kariah di masjid2 itu la sumbangan terbesar PAS di Selangor..

Mende yg plg mudah spt prasarana awam pon xmampu kjaan pr adakan...rangkaian sistem pengangkutan awam semasa BN dulu wlpon xsempurna namun, masih ada dan mmberi sumbangan yg amat diperlukn utk rakyat marhaen spt kami...ttp di tangan pr kbnykn rangkaian pengangkutan awam di berhentikan...

hny yg kaya sj bole kesana kemari..rakyat yg miskin hny bole melihat jalaran kereta mewah pimpinan YB2 pr..yg cume dtg utk berceramah, mmfitnah dan mngeji sgl yg kjaan pusat berikan..namun APA YG KJAAN PAKATAN HARAMjadah BERIKAN KPD KAMI RAKYAT SELANGOR...

yg kami dpt cume kepayahan/kesukaran dan JANJI2 yg xakan di tunaikn...

Apa yg kami nampak skrg Selangor kian rosak...mukabumi Selangor kian berlubang2 di kaup, harta rakyat Selangor di gadai/di lelong kpd kaum len..apa yg kjaan pakatan haramJADAH buat utk MElayu Selangor..

Kesilapan yg dulu mengajar kami erti BERSYUKUR...wlpon kjaan pimpinan BN xsempurna, skurang2nya kami xterpinggir spt skrg...

SUDAH CUKUP SUDAH....ANUwar dan syaitan2nya bole berambus keluar dari negeri kami...

kpd rakan2 di negeri2 len..jgn ulangi kesilapan BODOH kami...

Jangan ikot kata hati
Nanti hilang negeri...

Anonymous said...

Uikh.. Banyaknya penat baca. Terlalu banyak kearah membantu menyelesaikan hutang Talam. Hingga tak di detailkan maklumat seperti kos sampingan/proses, nilai aset dan status milikan hingga tanah milik perseorangan pun dimasukkan sekali. Apa sebenarnya hubungan Khalid dgn Talam ha? Apapun Assmin mesti suka dgn cerita ni mesti dia dah pasang angan2 jadi MB...

PASial said...

ANON 3.03 DAH NYANYUK CAM POKNIK AJIS JUGAK....JENIS SPESIS MINUM AIR BASUH TANGAN DLM PINGGANG NASI.....!!! SEMEMANGNYA DOA SUWEY SIAL PAS DAH TERKENA SKUAD BOLASEPAK KITA.....!!! SAMA SIAL DGN POKNIK AJIS PUKIMAK.....

Anonymous said...

Langsi 3.56 PM.. Gambar2 tu juga yg dipertikaikan oleh pembaca Harakah sebagai photoshop dan Bernama agensi berita nasional yg bertaraf antarabangsa melaporkan hanya dua ribu yg berarak dr Kuantan. Yang jelas majoritinya dari DAP dan PKR tanpa PAS. Maknanya - tanpa melayu. Ini yg anda banggakan sangat? Ini Perhimpunan bertaraf rasis yg gagal mendapat tumpuan dunia. Mat saleh nak tengok majoriti rakyat bukan minoriti.

Anonymous said...

puak2 anjing umngok ni tak tau la...gila babi ke gila meroyan..kalau dah tau orang tu rasuah..takkan diam je...repot la...kenapa tak repot..takut nanti sprm istihar tiada kes..nanti malu!!!...tengok bekas menteri besar ko dulu si anak toyol...kebas tanah di shah alam...sprm kata ada kes..sekarang tunggu masa je nak ke sungai buluh..bagus la tu umngok memerintah..dasar umno bangsat..

Anonymous said...

anon 4.19 pm
lucu lah ko ni..
apa yang hidup ko menderita sangat di selangor ni...rata2 melayu..cina dan india hidup senang dan aman damai bawah pr..yang ko sorang je menderita...ko dah kebulor ke? kepala ko besar..perut ko buncit macam penduduk somalia ke? kalau ya..aku nasihatkan ko kerja lah..kesian anak bini ko..mak bapak ko dah tua nak mampos takkan kain kapan nanti nak harap umno bagi..anak2 ko takkan nak tunggu umno menang di selangor baru mengemis bawa tempurung pergi rumah wakil rakyat minta duit...minta beras..jadi lah orang berguna skit...jangan jadi melayu umno bangsat..mudah2an hidup ko tak akan menderita lagi....

Anonymous said...

Hasan Ali Dipecat kerana mempertahankan Aqidah

heheheee

mana demo bro manaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!

Anonymous said...

Orang islam cuba dimurtadkan


mana demooooo!!!!!


Anonymous said...

Kilang arak masih ada lagi kat selangor

mana demoooooo!!!!!!!

Anonymous said...

Harta PKNS dikebas


mana Demooooo!!!!!!!

Anonymous said...

Janji nak bela Ibu tunggal


mana Demoooooo!!!!!


Anonymous said...

nanti ibu tunggal demo depan Khalid Berahim!!!!!!!!

Anonymous said...

Nurul bagi anak melayu islam pilih agama

mana demooooo!!!!!!

Anonymous said...

beli tanah paya berjuta-juta ringgit


mana Demoooooo!!!!


hamsap la lu olang

Anonymous said...

saya 4 bijik kereta sebab meniaga buah ( ampang pom-pom shit )

mana demooooo!!!!!!!

Anonymous said...


Bagi BONTOT ANUA SAPU
BAGI BUR.T CINA DOLL ANUA SAPU..
BAGI dana anua sapu..
KEHIDUPAN BAK JUTAWAN TERKAYA..

HARAP SELANGOR TERUS DIPERINTAH PKR DAN DAP..YG PAS JADI SLEEPING PARTNER AJE... kesian PAS diperlakukan macam orang bodoh..ada otak tak leh nak pakai.. sedih..

Anonymous said...

Bapa, anak , emak AMT partiiii


mana kroni...mana demokrasi...


lu olang semua hamsap loo

Anonymous said...

Pakai kereta ferrari 2 bijik ...


mana datang duit....

hasil demooooo keee!!!!


tabung duit sejak kecil lepas tu jadik anak derkaka looo

Anonymous said...

kapal sink marah pas sebab saman olang dia.

Pas jadik takde telok jumpa nuar nak tolong setelkan.

Nuar pon bagi jalan ....katanya kita saman utusan...

heheheeee semuanya salah UMNO

apa2 hal UMNO yang salah kalau sakit perutpon UMNO salah ....

Sakit punyal olang...

Anonymous said...

Bila aku baca, aku ingatkan GAP yg tulis. Hebat giler. Rupanya copy-paste. Apapun bagus juga. Aku dapat tahu gak. tima kasih .

Anonymous said...


PAS DILAYAN macam bangkai DIsELANGOR..
BEKAS EXCO AGAMA dpd PAS boleh di pecat kerana op murtad.. op maksiat.. op rampas arak..
atas arahan DAP rampasan arak di pulang balik.. mana telur orang2 PAS di selangor ni..semua telah di isap anua berahim kot.. terus membisu.. PAS jadi bangkai je di SElangor..

Anonymous said...


ESOK2 KALAU ANUA KENA SIFLIS dpd cina doll...Pun salah UMNO...aduhai.. Wan Zizah pun percaya UMNO dah suntik siflis kat kote Anua...aduhai..


Anonymous said...


GAP kau tulis panjang2 pun atau copy paste panjang2 pun takde makna dah... puak2 haramjadah ni tetap kata mereka betul punya.. mereka ni semuanya dah tak rasional..di bagi minum air tungkek cina doll.. yg cina semakin besar kepala berdemo di KL kerana tahu PKR sama bangkai PAS akan tetap sokong mereka..
.oej.

Anonymous said...


Perlakuan jahat PAkatan apabila didedah tidak akan diikuti demonstrasi pun oleh UMNO tapi jika dengar sikit UMNO difitnah tak betul akan berdemonstrasilah puak2 ni macam babi di tengah2 KL... manakah pergi puak2 UMNO ni ye.. dibelasah teruk tapi buat tak tahu aje.. nanti kalah PRU baru bertindak kot..
Tu lah bila ada pemimpin muda tapi harap glamour je lenih..lembik..nilah jadinya
.oej.

Anonymous said...

PR = Pakatan Rakyat tapi sebenarnya PENIPU RAKYAT.

PKR = Parti Keadilan Rakyat tapi sebenarnya PARTI KELENTONG RAKYAT.

Jahanamkan Pakatan di PRU 13 nanti.

komandomelayu said...

Anon 442

KAU LA BABI TONGOK!
ABIS PAKATAN HARAMJADAH KAU TU BAGUS SGT LA? SEMUA BAGI CINA BABI KONTROL! SIKIT LAGI TELOR KAU PUN DIORG JUAL!

Anonymous said...


Aku ucapkan tahniah untuk peserta Himpunan Hijau kerana berjaya mencapai misi... tamat perjalanan 300 km di dataran..

APA LAGI BUAT LA ACARA MACAM TU LAGI..KALI NI JALAN SAMPAI AUSTRALIA PULAK..KERANA LYNAS KAN SYARIKAT NUKLEAR AUSTRALIA.. KALAU TAK LARAT SAMPAI AUSTRALIA SAMPAI KEDUTAAN AUSTRALIA PUN OK GAK..PI MELALAK KAT DIAORG KENAPA MENGGATAL BUAT LOJI NUKLEAR KAT MALAYSIA..
TAK CUKUP KE AUSTRALIA YANG BESAR TU NAK BUKAK KILANG NUKLEAR KAT GEBENG..NANTI HABIS PENDUDUK MALAYSIA KENA RADIASI..TAPI JANGAN LUPA INFORM NGAN ANUAR IBRAHM DULU..PASAL BAPAK ANGKAT DIA ADA KAT AUSTRALIA TU..
PENUHKANLAH AKTIVITI KAU ORG SEPANJANG TAHUN DENGAN BERJALAN KAKI BERAMAI-RAMAI BAGI MEMASTIKAN KILANG NUKLEAR DI GEBENG TU TIDAK DAPAT DIJALANKAN..

Anonymous said...

puak pakatan haram jadah ni dok sibuk nak spin benda lain. kah kah kah

babi sial punya khalid gagap..
memang penipu sial...

aku ingat dia ni pandai.. rupanya kantoi.. kah kah kah

Anonymous said...

anon 303 is PLAIN IDIOT

komandomelayu said...

Anon 303

KAU NI TAK LAYAK DOK TANAH MELAYU NI!
PATUT PERGI MINTAK JADI RAKYAT ISRAEL!

Anonymous said...

Kerajaan pkr memang kaki penipu

Anonymous said...


bro ..
KALAU BUKAN MENIPU ITU BUKANLAH PARTI KENCING RAKYAT (PKR) NAMANYA...

TAk heran pun bro gap...
.oej.

Anonymous said...

Siapa kamarudin m.desa tu....?

Anti PR said...

Helo kerbau pendek! Kau tu tau main teloq. Adat permainan ada menang kalah. Tak suruh Nik Razi buat sembahyang hajat supaya Msia menang ke? Kalau macam tu pun org berdoa, tak payahlah sebab buat sakit tekak kerana tak dimakbulkan Tuhan.

Anti PR said...

Khalid apa kurangnya penyamun. Masa dia Guthrie apa dah jadi? Dia pun hutang tak bayar. Mesti ada masuuuk sbb org bisnes.

freethinker said...

Dalam politik ni biasa la tipu menipu . Parti kerajaan dengan parti pembangkang lebih kurang sama aje .

zulhairi b dollah zul said...

Puak mata satu ape nak kisah asal masukkkk

zulhairi b dollah zul said...

Puak mata satu ape nak kisah asal masukkkk

zulhairi b dollah zul said...

Puak mata satu ape nak kisah asal masukkkk

zulhairi b dollah zul said...

Puak mata satu ape nak kisah asal masukkkk

Anonymous said...


TPM kata PKR = Parti Keluarga dan Rakan-rakan.. mmg pandai anuar bikin parti dia ni...

Anonymous said...


PENIPUAN ITU ADALAH DARAH DAGING PARTI KELUARGA DAN RAKAN-RAKAN (PKR) INI..

Anonymous said...

Kalau begitu mudah kerajaan negeri Selangor hapuskan hutang talam, apasal MB Khalid tak buat perkara yg sama utk hutang diri sendiri.
hehe..

Mr.X said...

ISUNYA KENAPA KHALID BERAHIM BERIA-IA NAK TOLONG LUPUSKAN HUTANG TALAM/TRINITY? KENAPA TAK GUNA DUIT TU UTK TOLONG UNISEL, PKNS, IBU TUNGGAL ATAU MENGOTAKAN JANJI-JANJI SIAL MEREKA MASA PRU-12 DULU? SIAPA TALAM/TRINITY NI?

KEPADA ORANG SELANGOR PIKIRLA SENDIRI...

Anonymous said...

4:42 - agaknya mat sabu ajak kau makan babi dgn guan eng.

Anonymous said...

Nik Ajis jantan sundal kalau bagi kata2 semangat, terus kote pemain malaysia akan bengkok atau tl naik macam kote dia. Kakau hadi bg kangsung apek tertendang gol sendiri. bodoh punya ano n kat atas. Kau lebi h b aik melancap dgn nhk ajiswdan ntjar la

Anonymous said...

Pundek ni anak sial, munkin mak lu pun dah kne pundek sinuar-gay

otai JB said...

Ha..ha..ha..aku setuju xgn kau bro

otai JB said...

Demo, mana boleh bro, nanti dapig marah. Kau tgk keparat singh sound pasal tukang gunting: perempuan tak boleh gunting rambut lelaki, terus pas terdiam-bisuu tak ckp apa. Org macam ni nak dirikan negara islam.....poodah...

CIFUT said...

Mana rafizi lembu?
Mana mak lampir?
Senyap pulak!!
420j tu burn mcm tu je.

Anonymous said...

Biarlah cai2 pembangkang menyalak lari tajuk dlm ni. Sekurang2nya kita tau anjing2 bang non ni mmg tak boleh jwb isu ni.

Anonymous said...

Wow..Pakatan Haram Raja Saman...Saman RM1bilion..nak tutup mulut media, saman jer laaaa...kebebasan bersuara ke..hahaha..tergelak terguling-guling laungkan kebebasan bersuara...saman media seribu juta...heran..heran...PAKATAN HARAM mau kebebabsan media???Fikir-fikirlah wahai rakyat Malaysia...

Anonymous said...

Pacacai pr tak ada point nak jawap satim diman, macam2 la maki hamun dikeluarkan. Pokoknya kenapa nak tolong sangat talam ni? Dapat duit untuk pru13 ke? Punya banyak2 orang/rakyat/syarikat yg patut dibantu, talam ni yg beriya 2 benar. bn dapat balik selangor kita bongkar semua salah laku pr ni. Ingat jangan lari.....