Thursday, November 1, 2012

SEMALAM AKU BORAK DENGAN CINA.


aku lepak dengan sorang lelaki cina.
memang kebetulan dia ada buat kerja untuk aku.

anggaran umur mencecah awal 50 an, namun badan masih tegap dan sihat walaupun rambutnya dah penuh beruban.

dalam sejam bercakap mengenai perkara kerja kami, hujan pun turun dengan lebat.

jadi kerana tak boleh ke mana, terpaksalah kami berborak pada tajuk yang melayang layang.

dia mula keluarkan ayat-ayat protes mengenai situasi kerjanya itu.

katanya sistem pemonopolian yang melibatkan struktur kerjanya itu telah mengakibatkan dirinya tak bepeluang untuk venture dengan lebih jauh lagi prospek projek yang dia sedang buat.

borak punya borak.

dia terpandang sebuah kereta wira aeroback. katanya harga kereta malaysia terlalu mahal jika dibandingkan dengan kereta keluaran jepun.

untuk menyeronokkan lagi keghairahan dia memprotes segala,  aku terus mengia dan mengia apa juga yang dia kata.

katanya kenapa sistem undang-undang tak terus bagi airbag kepada semua jenis kenderaan ?

sedangkan katanya kerajaan boleh kuat kuasakan undang-undang air bag itu untuk semua jenis kenderaan termasuk yang murah.

tambah dia lagi.

kereta mahal sudah ada semua pakej keselamatan untuk penumpang namun tidak bagi kereta murah.

ini tak adil katanya..

30 minit dia membebel, 30 minit jugaklah aku ia kan apa yang dia kata.

kita susah la macam ni, yang miskin terus miskin lah takde apa apa kemewahan yang kita boleh dapat. kata cina tu.

pertama isu monopoli kerja yang dia komplen.

aku takde pengetahuan mengenai isu tu , jadi aku nak kupas pun tak boleh lah.

kedua mengenai sistem air bag yang memberikan dia lesen untuk justifikasikan kerajaan ni tak adil.

aku  jawap, kerajaan sengaja bagi itu hal pasal bisnes orang cina kedai akssori kereta jugak yang untung .

dia terdiam lalu memandang langit yang hujan nya bertimpa-timpa tak kesudahan.

aku tambah lagi... 
dulu bos ada ingat ka waktu ling liong sik jadi menteri pengangkutan.
apa dia buat ?

dia suruh semua motosikal ON LAMPU pada waktu siang... 

apasal cina tak marah ? pasal cina kurang naik motor. kedua itu undang-undang kasi bikin bisnes kedai moto cina kutip untung maaa..

aku sekadar nak buat kesimpulan je..

cina ni memang dah tak minat dengan polisi goverment sedangkan ada polisi tertentu sebenarnya lebih menguntungkan cina daripada melayu.

apa juga bahan protes yang melanda hidupnya, penghujung cerita ini governement punya salah.

macam pas jugaklah. namun aku tak terfikirlah bahawasanya analisa orang cina ni pun dah sampai ke tahap biol macam orang pas. segala mala disalahkan governement.

minggu depan aku jumpa dia lagi, kerja banyak lagi tak selesai. 

39 comments:

Anonymous said...

kalau cina, tak reti bersyukur, kita tak kisah sangat sebab memang dah budaya depa camtu..

yg pelik dan hairan ialah umat melayu Islam yang kufur nikmat..

Anonymous said...

Bercakap soal saman menyaman dan kredibiliti Anwar ini dalam isu seksual ini, teman rasa orang yang pertama Anwar patut saman ialah Karpal Singh. Ini kerana Karpal lah orang yang mendedahkan perlakuan seks luar tabi'e Anwar. Jangan lupa pada 22 Oktober 1997, Karpal lah yang mendedahkan Anwar sebagai peliwat didalam Parlimen. Dan Karpal lah yang mendesak Kerajaan supaya membuuat siasatan tuduhan liwat terhadap Anwar.

Karpal pada masa itu adalah peguam yang telah berjumpa dengan mangsa liwat Anwar iaitu pemandunya sendiri Azizan Abu Bakar dan juga Umi Hafilda Ali. Bukan sahaja dalam Parlimen, malah Karpal mengulangi dakwaan dia punya bukti Anwar peliwat didalam ceramah. Kata YB Wee Choo Keong, beliau mendengar sendiri ucapan Karpal Singh mendakwa Anwar peliwat di Federal Hotel.

Malahan kata YB Wee Choo Keong, disebabkan pendedahan Karpal itu lah PAS mengadakan ceramah di Taman Melewar. Beliau yang hadir diatas pentas dalam ceramah itu mendengar sendiri bagaimana pemimpin PAS mengisytihar dan melabel Anwar dengan gelaran Al-Juburi (tapi hari ni mereka pulak yang mengangkat Al-Juburi ni sebagai pemimpin agong mereka).

Anonymous said...

Bercakap soal saman menyaman dan kredibiliti Anwar ini dalam isu seksual ini, teman rasa orang yang pertama Anwar patut saman ialah Karpal Singh. Ini kerana Karpal lah orang yang mendedahkan perlakuan seks luar tabi'e Anwar. Jangan lupa pada 22 Oktober 1997, Karpal lah yang mendedahkan Anwar sebagai peliwat didalam Parlimen. Dan Karpal lah yang mendesak Kerajaan supaya membuuat siasatan tuduhan liwat terhadap Anwar.

Karpal pada masa itu adalah peguam yang telah berjumpa dengan mangsa liwat Anwar iaitu pemandunya sendiri Azizan Abu Bakar dan juga Umi Hafilda Ali. Bukan sahaja dalam Parlimen, malah Karpal mengulangi dakwaan dia punya bukti Anwar peliwat didalam ceramah. Kata YB Wee Choo Keong, beliau mendengar sendiri ucapan Karpal Singh mendakwa Anwar peliwat di Federal Hotel.

Malahan kata YB Wee Choo Keong, disebabkan pendedahan Karpal itu lah PAS mengadakan ceramah di Taman Melewar. Beliau yang hadir diatas pentas dalam ceramah itu mendengar sendiri bagaimana pemimpin PAS mengisytihar dan melabel Anwar dengan gelaran Al-Juburi (tapi hari ni mereka pulak yang mengangkat Al-Juburi ni sebagai pemimpin agong mereka).

Anonymous said...

Aku nak kongsi pengalaman yg sama. Aku pak tani (pesawah) padi di Kedah pagi tadi bersembang2 dengan sorang anak muda cina dia serupa aku jadi pak tani tapi aku hanya buat tak sampai 20 relong dia 800 relong jiranya juga berbangsa cina 500 relong kebanyakan sawah adalah milik org melayu dengan segala subsidi yg kerajaan berikan mereka ini mengaut keuntungan sekitar RM 400000.00 dan RM 250000.00 untuk semusim iaitu sekitar 6 bulan. Bayangkan apa akan terjadi pada org melayu, kutipan zakat berkurangan. Sedarlah wahai orang melayu yg. sudah pasti ISLAM sampai bila kita diperbodohkan oleh puak2 ni.

Dovakiin FusRodah said...

Hurm lgi sdih tgk melayu mmbci sati same lain dan last2 kaum lain yg menang.....ape la sgt harta dan pangkat...kerjasama lah....bkn ssh pun dua2 untung....

Anonymous said...

kau tak tau ke GAP, cina dan melayu PAS banyak persamaan.

apapun masalah hidup mereka, adalah berpunca nya dari kerajaan.

apa saja yg menguntungkan mereka, mereka akan diam. nak puji kerajaan? jauh sekali.

kalau org cina maju, kedua2 mereka akan puji. tapi kalau org melayu maju, kedua2nya akan keji...rasuah, tongkat kerajaan, etc...

sebab tu lah, cina dan melayu PAS ni boleh bersatu.

Anonymous said...

aku baru balik dr kedai cina hware..kedai dia pun ada harakakah

'dia xbacala...soroh org lain baca...

Anonymous said...

ape kena mengena airbag dengan kedai aksessori kereta? mesti cina tu terdiam seketika kan. agak2 aper yg bermain di fikiran cina tu waktu tu..

Anonymous said...

pembangkang tgh serang & fitnah anak nazri aziz pakai hummer pinjam. GAP tlg back up sikit

Anonymous said...

Sebenarnya apa yg kerajaan buat semuanya mendatangkan keuntungan pada Cina.Buat kereta Proton 90% org Cina dapat faedah,org Melayu dapat 10% saja.Vendor Proton mejoritinya Melayu tapi beli besi dan keperluan lain utk buat parts semuanya dari Cina .Yang ramai jadi tukang beli Proton pula ialah orang Melayu,Proton pulak mudah meragam,bila kereta rosak pegi w/sop Melayu tapi sparepart kena beli dari Cina juga.Cina juga yg untung.

Kerajaan buat jalan raya Cina juga untung, kalau di bandar,nilai harta orang Cina meningkat kerana pembangunan yg kerajaan buat,kalau buat jalan raya di luar bandar,pun Cina dapat faedah,boleh senang masuk kampung beli getah tipu dacing.Orang kampung pula mudah pergi kebandar beli barang kedai Cina.Sorong makan tarik pun makan org Cina juga yg untung,tapi masih tamak dan tak berterima kasih.

Pekong Pondan said...

Why show shit-face upside down?

Don't forget that:

Anwar did it in the shitta hole..., shitta hole..., shitta hole...
Anwar did it in the shitta hole..., in Saifuls pretty buttock.

(Song: The three little pigs, check youtube)

Pig 1: Anwar Ibrahim
Pig 2: Lim Guan Eng
Pig 3: Hadi Awang

Anonymous said...

Dulu di zaman Ayahanda Tun mangkok2 cibai neh takat brbisik mnyuarakn ketidakpuasan ati mrk...

Tapi bila Pak tiDOLAH yg amek alih ..mrk mula brani mnyalak sikit2..bila Al Juburi kuar dari penjara...huh dari situ mrk mndapat semangat ..kini dgn bantuan anjeng2 dungu mrk yg teramat setia PAS..bukan takat menyalak lagi, menggeget . mmfitnah malah merekayasa pembohongan adalah kewajipan mrk semata2 krn mrk mahukan KUASA mmerintah Malaysia...

Puak Celaka ini mmg xkan berpuas ati kalo takat pegang ekonomi Malaysia...

Niat mrk mungkin trcapai dgn bantuan Melayu2 CELAKA, BEBAL, SIAL lagi BAHALOL..PAS, PukiR dan Melayu DAP...

Melayu pakatan haramJADAH yg perjuangan mrk berteraskn dendam kesumat thdp org yg sebangsa n seagama dgn mrk...

MMI said...

Salam mohon dipautkan blog MMI mahamissa.blogspot.com terimakasih.

Servant of God said...

Padahal orang Cina sangat mewah hidup di Malaysia nih.

Pun masih tak puas hati gak. Haii...

Anonymous said...

Pernah beli barang kat kedai yaang ada harga melayu dan harga cina? Aku pernah....... Aku tahu sebab aku faham cakap depa.......

Anonymous said...

TRELER ANWAR TENGGELAM DALAM BANJIR DI BANTING....??????

Kah kah kah kah kah.... banyak sangat maksiat dalam treler tu sampai boleh tenggelam suruh kren angkat balik. Petanda peliwat tu nak tenggelam ke dalam bumi tak lama lagi.....!!!!!

Anonymous said...

Melayu telah berpecah menjadi puak minoriti dalam majoriti.Sebab itu orang2 cina pijak kepala krn melayu dalam keadaan lemah selemahnya.

Anonymous said...

Banyak songeh pulak puak Cina kat Malaysia ni (bukan semua la, yang sanggup jadi bangkai PR je....). Kalau dah rasa kat Malaysia ni semuanya tak kene, berpindah la kat Singapork tu. Baru tau bertapa mewahnya kamu duduk kat Malaysia ni. Ekonomi kamu pegang, Melayu bukak kedai, kamu yang untung.... Melayu tutup kedai, kamu juga yang untung.... apa lagi yang nak bising-bising???? Dah banyak keturunan kamu yang mampus tak cukup makan kat Malaysia ni ke??????

Anonymous said...

Salam GAP, lepas ni kalau jumpa lagi Cina bangsat tu cuba perli sikit... tanye kenapa tauke Cina suka letak harga berlainan antara Cina dan Melayu???? Kaum dia dapat murah... kaum Melayu kene tambah lagi. Konon ada diskaun... tapi diskaun kat Cina lagi banyak.... tengok ape reaksi dia.

Anonymous said...

bagi kaum cina , apa saja yang menguntungkan perut dia ..dia akan sokong , dan dia akan kata semua orang seperti dia ! dia mewakilkan dirinya seolah semua orang dinegara ini berfikiran dan sama macam dia !

kaum ini hanya fikir bagaimana untuk kenyang dan tambahkan duit kekayaan , duit adalah tuhan bagi kaum ini , kaya adalah segalanya , peduli apa dengan maruah bangsa agama ..jauh sekali fikir tentang masa depan negara dan anak cucu ,

yang penting dirinya !!!

dan itulah apa yg sedang melanda kepada melayu PAS , PKR dan melayu DAP , mereka ingat dan fikir hanya untuk hari ini ..esok dan lusa , untuk selamat hari ini esok lusa dan tahun seterusnya , jangan undi pembangkang , undilah BN !!

hangkedee said...

Melayu Pas pkr sanggup jadi BARUA cina Dapig.Melayu umno jadi barua mca mic mereka jadi pembuat keputusan/ketua.Pas pkr hanya jadi BARUA tidur atas jalan dan berdemo.

Anonymous said...

.

Saya bersyukur kerana saya di anugerahkan badan yang sihat . Lebih baik badan sihat daripada mempunyai wang berjuta juta tapi terlantar atas katil sebab sakit .

.

Anonymous said...

Bro GAP

Betoi ke N Ajis tuh wahabbi????????????????????????????????????????????????????????????????????????

dasat neh...patotla sgp menerima bantuan SYAITON....

Anonymous said...

Anon 5:10

bukan fitnah dh mmg betul...nazri pun bersilat2 nk cover anak dia...hari ni dia kata NFC tu skandal...kes anak dia tak skandal..

utk maklumat kau (jika tak tau) yg meminjam Hummer (bukan calang2 kete tau..) tu adalah Michael Chia yg cuba seludup RM40 juta duit Musa Aman tu..

kau pandai matematik kau congak la sendiri

Anonymous said...

knpa semua mesti jd isu cina melayu?...cina tu merungut benda yg lojik..takde unsur perkauman...

Anonymous said...

Anonymous said...
Anon 5:10

bukan fitnah dh mmg betul...nazri pun bersilat2 nk cover anak dia...hari ni dia kata NFC tu skandal...kes anak dia tak skandal..

utk maklumat kau (jika tak tau) yg meminjam Hummer (bukan calang2 kete tau..) tu adalah Michael Chia yg cuba seludup RM40 juta duit Musa Aman tu..

kau pandai matematik kau congak la sendiri

November 1, 2012 7:24 PM

------------------------------------

Penambah koleksi fitnah.... masyaAllah...

Anonymous said...

Dpd pengalaman berkwn dgn Cina dari zaman sekolah hingga zaman bekerja, memang majority mereka ni ada sikap "dah bagi betis nak paha", "manis bila perlukan kita", "akan utamakan bangsa dia dulu", "akan pijak2 kepala kita kalau kita berlembut". Tapi yg sedihnya, sikap Melayu Islam sendiri yg tak sedar diri, tak ambil peduli.

Anonymous said...

Ini le penyakit org Melayu - nak duit tp tak nak susah.
Dpt projek, di alibabakan. Dpt kuasa sikit, bila kena jack2 sikit, buat2 pejam mata.
Skrg? Cina untung, pendatang asing pun boleh kaya raya.

Anonymous said...

Anak nazri tu pun satu hal.

Anonymous said...

Dulu org kata Tun perintah style kuku besi.
Skrng tengok apa dah jadi?
Tak cukup dgn ikut telunjuk Cina, segala akta dihapuskira satu persatu - isa, hasutan, gantung(dadah) . . .
Lebih baik hapuskan semua undang2 yg ada. Pakai undang rimba.

Anonymous said...

Dasar tamak, busuk perut.

Anonymous said...

Anonymous said...
Dulu org kata Tun perintah style kuku besi.
Skrng tengok apa dah jadi?
Tak cukup dgn ikut telunjuk Cina, segala akta dihapuskira satu persatu - isa, hasutan, gantung(dadah) . . .
Lebih baik hapuskan semua undang2 yg ada. Pakai undang rimba.

November 1, 2012 9:07 PM

--------------------------------------

Bak kata TS Musa Hassan, manusia yang patut belajar tentang undang-undang negara adalah penganut hamPAS. Belajar dari Fauzi Shaari... bukan dari pork nik ajis....

Anonymous said...

Makin lama makin benci aku dgn kaum cina celaka cauvinis ni. Dasar pendatang x sedar diri. Patut masa 13 Mei dulu kasi habiskan diaorg ni betul2. Bangsa ni memang x pernah setia kt tanah air kite ni. Haramjadah ko.

Anonymous said...

7:24pm

bila kena batang hidung kata fitnah..

Anonymous said...

535
Aku setuju dgn hang...banyaj melayu dah termakan taik babi

Anonymous said...

Bangsa sendiri, nak buat mcm mana. ........

Anonymous said...

aku pernah kerja kilang cina, bila tiba kenaikan gaji manjang tak untong je , suka tipu pekerja...lepas itu angkat kaki bla lah...

Anonymous said...

melayu mudah lupa. kesempatan inilah yg di ambil oleh kaum cina.jika tidak dicegah, percayalah sikit masa lg melayu akan merempat di bumi sendiri.semua yg berkaitan dgn wang pasti ader cina disebaliknya.jgn salahkan cina, mereka maju sbb hasil didikan dr org melayu itu sendiri.

Anonymous said...

ala bangsa cina ni sama jer kat merata dunia.... memng payah nak lawan kekuatan ekonomi diorang... mereka ni jangn diberi kuasa jer... formula social contract dlam BN berjaya mengamankan negara kita sehingga pak lah membuka jalan untuk mereka berkuasa... dengn adanya pengkhianat seperti Anwar dan dendam kesumat PAS yng tidak henti... lihatlah betapa bongkaknya DAP sekarang.....