Thursday, January 3, 2013

AZHAR IDRUS NAFAS BARU INDUSTRI LAWAK NEGARA.



PERHATIKAN KEBANYAKAN VIDEO LAWAK AZHAR IDRUS MEKDI.

soalan-soalan yang dijawap terlalu mudah.
soalan yang dijawap ke arah jawapan berbentuk lawak.
tak pernah azhar idrus jawap soalan yang lebih akedemik dan berkualiti.


Nama Azhar Idrus tiba-tiba menjadi gah dan menarik ribuan penonton setiap kali beliau mengadakan persembahan terbuka. Baik anak muda mahu pun orang tua merasakan sangat seronok mendengar ceramah agama Ustaz Azhar Idrus. Ceramah agama Azhar Idrus bukan apa-apa. Bukan pembentangan pemikiran baru. Bukan ceramah ilmu Islam tulen dan bukan juga memberi apa-apa kesan terhadap tahap keimanan pendengar.

Sehingga hari ini belum ada seorang manusia pun diIslamkan oleh Azhar Idrus. Belum ada seorang pelacur pun dikembalikan ke jalan yang benar oleh Azhar. Belum ada sekumpulan Mat Rempit pun yang tiba-tiba bertaubat “nasuha” akibat ceramah Azhar Idrus.

Satu-satunya kejayaan Azhar setakat ini ialah memberi nafas baru kepada industri lawak negara. Jika dulu persembahan lawak “loyar buruk” hanyalah selingan persembahan pentas, konsert dan “funfair”, hari ini jenaka ini sudah mencapai tahap yang sangat mengkagumkan. Selain menarik puluhan ribu orang mendengar persembahannya, jenaka ini juga sudah berjaya menerobos pentas politik, masjid dan surau.

Baik anak muda mahu pun orang tua, Azhar Idrus susah menjadi ikon agama baru dengan hanya menjawab persoalan-persoalan agama secara jenaka “loyar buruk” atau “lawak bodo”. Misalnya, apabila ditanya bolehkah wanita masuk ke kawasan kubur, beliau menjawab, “kalau belum mati tidak boleh masuklah.” 

Maka jawapan seperti itu disambut gelak ketawa hadirin di dalam masjid. Suatu ketika dulu kita diajar adab di dalam masjid jangan berlebih-lebihan dalam sesuatu perbuatan baik bercakap mahu pun bergurau. Hari ini Masjid sudah menjadi tempat gelak ketawa yang melampau-lampau.

Isu-isu agama dijawab secara lawak jenaka, mainan bahasa dan penceramah agama yang tidak sealiran dengan beliau dipanggil bodo, bahlul di dalam ruang Masjid. Yang mendengar ceramah beliau lebih banyak ketawa mengekek daripada menjadi insaf dan menambah nilai keimanan dalam diri.

Di tangan Azhar Idrus, ajaran agama Islam telah direndahkan setahap pentas jenaka. Ajaran agama disampaikan untuk menarik populariti dan menjana kewangan. Justeru tidak hairan biarpun beberapa pandangan penceramah ini menimbulkan kekeliruan kepada umat Islam di negara ini ia tetap dibiarkan berleluasa.

Dari segi sambutan puluhan ribu Azhar Idrus boleh dikatakan setarah allahyarham Ahmad Deedat, penceramah dan daie terkenal yang pernah datang ke negara ini suatu ketika dahulu. Cuma bezanya, Ahmad Deedat mengangkta martabat Islam, membawa ilmu yang luar biasa, Azhar Idrus merendahkan ilmu dakwah Islam dengan loyar buruk, kata-kata kesat dan penipuan. Ya, penipuan yang akan saya dedahkan dalam tulisan berikut.

Ada orang bertanya mengapa Astro mewujudkan slot soal-jawab bersama Azhar Idrus sedangkan jawapan-jawapan beliau tidak mencerminkan keilmuan Islam. Jawapannya – Rating. 

Ini kerana orang Melayu Islam suka mendengar ceramah yang karut-marut, menghiburkan hati dan berbentuk jenaka. Orang Melayu memang terkenal dengan tradisi penglipur lara dan Azhar merupakan penglipur lara moden orang Melayu.

Cuma, kalau Astro mahu mengejar rating atas populariti Azhar Idrus maka masukkanlah beliau ke dalam Maharaja Lawak. Saya percaya lawak beliau lebih lucu dan sensasi berbanding Jozan yang semakin mengarut dengan lawak-lawak bodoh.

Lebih malang ketika peserta Maharaja Lawak dilarang membuat lawak-lawak yang membabitkan sensitiviti agama dan mana-mana individu, saluran Oasis Astro membenarkan seorang pelawak bercakap isu-isu agama.

Tapi apa diharap dari sebuah stesen televisyen yang dimiliki oleh seorang yang bukan Islam.

MYKMU

BLOGER AAKJ MENULIS MENGENAI AZHAR IDRUS MEKDI. KLIK SINI

185 comments:

Anonymous said...

ISLAM BUKAN AGAMA UNTUK DI BUAT JENAKA.
AKU MEMANG TAK BERAPA SUKA CARA PENYAMPAIAN AZHAR INI.

DIA BOLEH BUAT JENAKA HAL-HAL YANG SEPATUTNYA SENSITIF.

RAMAI YANG SUKA UNTUK KETAWA....

(TERLALU BANYAK KETAWA = SYAITAN )

Anonymous said...

mak oii..ostat Mekdi

Anonymous said...

gue sokong nicky aziz masuk mega maharaja lawak......makin tua makin pandai buat lawak bodoh........nicky aziz liabiliti kepada pashit.....tak caya tanya bob lokman

Cg Yusof ePantau said...

Penuh dengan hasad dengki...

Cg Yusof ePantau said...
This comment has been removed by the author.
TontoJr said...

aku pun tak suka azhar idrus ni...
ada org jual cd pun aku tak beli...

sokong anon 2.13

Anonymous said...

Saya ada mendengar ceramah Ostat ini dan diantara ceramahnya banyak mengata para pemimpin negara yang tak sehaluannya. Dan betullah apa yang dikatakan penulis diatas bahawa ceramah Ostat ini banyak bahan lawak dan tidak banyak isi akademik keagamaan yang boleh membantu pendengar memajukan ilmu agama masing2.Memang betul...kalau Ostat ni mahu dia boleh masuk pertandingan Raja Lawak dan garenti boleh menang hadiah RM500,000 dan mengalahkan pelawak JOZAN.

Anonymous said...

suh dia try la bg tazkirah/kuliah lps subuh...kata ramai yg dengar ceramah dia.

Anonymous said...

Dia tak mengikuti sunnah nabi.. Nabi sendri tak penah buat jenaka dlm berdakwah.. Tak tahu lah.. Rasa konfius pun ada bila dgr ceramah azhar nie, dia berdakwah ke dia melawak? Entahlah.. Yg pasti org kapir kalau tgok cara dia sampaikan ceramah pasti akn berkata agama islam nie agama melawak.. ditertawakn sndri oleh pengikutnya2.. Dlm masjid berdekah dekah. Masjid dah dijdkn sarkas no 2 Cuma tidak lg azhar idrus ni pakai pakaian badut dan mempunyai hidung merah.

rkb said...

Aku rasa pun memang tak kena laa cara dia nii...berlawak berlebih sangaaaattt !!

kalau beri ceramah motivasi ke,..atau ceramah politik ke...buat lawak sampai ketawa terbahak-bahak tu tak apa laa...

Tapi bila mengajar agama yang melibatkan hukum-hakam, nas-nas al quran dan dalil kena lebih serius laa,...supaya ada penghayatan dan wujud keinsafan di hati pendengar.

Dia ni lebih macam gila glamuor jer...

Anonymous said...

Kalau dinilai antara tokoh agama spt Dato' Harun Din dgn tokoh lawak spt Azhar canting kain ni (kerjaya azhar sebelum ni) tetlalu jauh......tapi org lebih suka Azhar canting kain ni kerana laeak bukan krn ilmu......fikir2kan

Anonymous said...

ceramah ala2 koboi sapa nak dengar..hok tuih

Anonymous said...

Tampil kan Ulama AMNO yg boleh tarik ratusan ribu anak muda dengar ceramah agama..wpun ada unsur jenaka..tp ianya lebih mudah difahami..kalau nak sindir orang jangan cara serius tak berkesan..dalam jenaka kita akan terkena..balik umah kita akan pikiq jugak...Fathulbari ulama muda AMNO pun tak boleh tarik sebegitu ramai anak muda wpun dia org muda...

Anonymous said...

Kalau nak kenal UAI kaki loya buruk ni.......sila datang ke kg Ladang Trg.....tanya org kampung dia.....kat luar boleh jual lah Azhar.......

Anonymous said...

anon 2.53
..org kapir pun heran mcm mana kebanyakan bini org AMNO tak bertudung..pakaian ketat2..balik buat haji pun masih tak bertudung lg..mcm undang dlm Quran boleh buat ikut suka je..heran la sy

Anonymous said...

Cuba panggil ketua dewan ulamak pas ceramah.....boleh tarik org tak? Baru ni aku tgk ketua dewan ulamak pas ceramah ada 150 org je......

Anonymous said...

anon 3.12
..org kg UAI tu bnyk dok kedai kopi je..nak g naji kitab dak g..gebang kedai kopi..pas tu dengki kat UAI..gitu le hati org AMNO..

Anonymous said...

anon 3.15
bnyk la tu..fatulbari ceramah ada 12 org je..lg teruk ..mufti Perak pun tak bnyk mcm UAI ceramah..pas tu takut nak diskusi ngan TGHA kat TV..sbb ilmu tak cukup...

Anonymous said...

Ini tahap pemikiran manusia rakyat Malaysia. Agama pun sanggup dipersedakan. "Berkata Imam Al-Nawawi: "Gurauan yang ditegah itu ialah gurauan yang melampaui batas dan sering dilakukan sehingga melalaikan daripada mengingati Allah".
Oleh yang demikian, berwaspadalah dengan senda gurauan yang melampaui batas atau berlebihan. Janganlah dalam gurauan itu ada unsur-unsur menghina, mencerca, mengolok-olokkan dan menyakiti orang lain kerana ia boleh mencetuskan permusuhan dan kemarahan sehingga menyebabkan terputus silaturrahim.

Anonymous said...

Jawapan pada soalan yg ditanya dijawah berbentuk lawak
Mukanya pun macam PAK LAWAK, maka jadilah majlis ceramah lawak jenaka
Dalam Islam soal ugama tidak boleh dijual beli
Apatah lagi cari makan dengan menggunakan agama sebagai modal lawaknya
Astro juga berniaga sudah tentu mementingkan keutungan serta kuantiti
Bagi Astro kualiti bukan dijadikan ukuran yg penting untung
Betol kata Nabi SAW, ugama akan dijadikan bahan dagang di akhir zaman
Maka sesuai sangatlah bagi kedua dua pihak Astro ustad Azhar disatukan
Penonton hanya dapat suka dan syok seketika, semasa majlis lawak itu saja
Kesannya pd penonton sudah tentu kurang kerana lawak adalah hiburan suka suka
Dibandingkan dengan majlis ilmu kesannya amat mendalam dijiwai penonton
Sebagai seorang penganut Islam, kita wajib lihat dan ikut apa yg Nabi kita buat
Adakah NABI lawak macam ustd Azhar dalam setiap majlis serta dakwah Nabi
Sama sama kita fikirkan

Anonymous said...

Org kafir pun heran tgk nuar brahim makan depan belakang,laki pompuan.....karpal sign pernah kata anuar harus bertaubat ann 3.14 woi....sedar tak? Dgn sapa awk berjuang??????

Anonymous said...

Sebenarnya badut negara adalah pengikut-pengikut parti UMNO Baru yang telag digelar parti syaitan oleh mantan PM kita. Apa pendapat Tan Sri Harusani samaada elok jadi ahli parti syaitan=UMNO!

Anonymous said...

Bila masa anuar mkn depan belakang..yg reka cerita ni org AMNO je..kalau ada bukti tunjuk la..jgn cakap je mcm pemimpin AMNO..cakap berdekah2 .bukit pun boleh runtuh hasil org cina kata BOOOLIAU..

joecharles said...

Buktikan dengan BERSUMPAH dengan Nama Allah SWT BrotherAnuwarBinIbrahim takda buat keja semua tu ada berani ka?

Anonymous said...

Yg awk kata ust Fathul Bari ceramah ada 12 org.....kat mana? Buktikan lah......awk ni pakar fitnah....ye lah murid azhar idrus kan....

Anonymous said...

PAS - Parti ajaran syaitan
PAS - Parti ajaran songsang

Anonymous said...

hahaha.....

blongok2 kaki Fitnah umNGOK nak komplen pasal Ustaz Azhar yg kununnya pd mereka tak pernah serius jawab soklan dari pendengar.......nak suruh Najib razak ke jawab soklan agama???apsal marah UAI?? banyak kena batang hidung pencacai UmNGok kee??? Hoi GaGAP, kau nak suruh Najibtuya buat ceramah Agama kee??? nak ke sibibir merah tuh....berani ke Presiden umNGOk tuh....suruh ajelah Najib jadi Imam kat masjid negara dululah....hal AGAMA nie biar mereka yg berpengetahuan yg jawab.....

kau yg hari2 sebar Fitnah bila nak Insaf???? pandai cakap hal agama, tp perbuatan & tulisan tak mengambarkan kau & sekutu2 Blonggok kau mcm org Islam....

Anonymous said...

Anonymous said...
Bila masa anuar mkn depan belakang..yg reka cerita ni org AMNO je..kalau ada bukti tunjuk la..jgn cakap je mcm pemimpin AMNO..cakap berdekah2 .bukit pun boleh runtuh hasil org cina kata BOOOLIAU..

January 3, 2013 3:31 PM
....................................
Iya lah Anon,bodoh betul orang Amno ni kan,bila masa anuar makan depan belakang,dia cuma tutuh pungkoq ngan p**i je..

Anonymous said...

3:14 PM,

takpe tak bertudung asal jgn tanpa seurat benang sudahlah... mcm si anugerah tuhan imam mahadi pemilik jam omega tu.. Sepatutnya kena hudud tu, tapi ade pulak pak haji yg tolong backup utk selamatkn kawan semimpi putrajaya dia, maka dia kluarkn lah fatwa.. kata lah tv tu besi, tak boleh dipercayai.. Last sekali pak aji tu pulak mengelabah nak masuk dlm besi yg tak boleh dipercayai.. hahaha

Anonymous said...

ramai sungguh 'org-org' dtg melihat ceramah politik ustaz umNO-Fathul Bari memberi Ceramah politiknya kat Tmn Mewah , bdr Tun razak, siap ngan kaki pukul...UmNO & kaki pukul(akal pendek) memang sinonim.....

Anonymous said...

Anonymous said...
anon 2.53
..org kapir pun heran mcm mana kebanyakan bini org AMNO tak bertudung..pakaian ketat2..balik buat haji pun masih tak bertudung lg..mcm undang dlm Quran boleh buat ikut suka je..heran la sy

January 3, 2013 3:14 PM
...................................
Orang kafir lagi heran macammana Anuar ada hati nak jd PM..karpal singh heran,mat sabun pun heran.mcm undang dlm quran boleh buat ikut suka je..teramat hairan le sy..

Anonymous said...

Setuju sgt dengan anon 3.31.AMNO ni macam2 nak kata nuar pun rujukla dulu dengan mat sabu ke, kapal sing ke,demo tu lebih tau.

Anonymous said...

apa nak heran. dunia akhir zaman. gini lah. isu agama jadi mainan. ustaz azhar idrus ni aku tak berkenan. ramai yang datang dengar caramah dia hanya nak gelak ketawa buat ape. yang penting kualiti ilmu yang disampaikan. orang lain pun berlawak gak tapi bertempat.berpada-pada. dia ni bahasa dah lah kasar macam tak beradap. sesenang2 je menggelar orang setang (setan), natang. elok ke bahasa tu? sesuai ke dengan title ustaz yang dipegangnya tu. aku tengok dia pun confius. pakai ketayap pun pesen cam apa ntah. lain macam je rupanya. ramai orang datang bukan kayu pengukur hebat tak hebatnya pendakwah tersebut. kalau sepuluh orang je datang pun tapi balik dengan penuh keinsafan dan mahu melakukan perubahan sejajar dengan ilmu yang diperolehi itu adalah lebih baik. aku tak heran lah ustaz giler glamor ni. dan yang p ceramah dia tu silap gaya boleh termasuk dalam perkara-perkara lagho.

Anonymous said...

Anonymous said...
hahaha.....

blongok2 kaki Fitnah umNGOK nak komplen pasal Ustaz Azhar yg kununnya pd mereka tak pernah serius jawab soklan dari pendengar.......nak suruh Najib razak ke jawab soklan agama???apsal marah UAI?? banyak kena batang hidung pencacai UmNGok kee??? Hoi GaGAP, kau nak suruh Najibtuya buat ceramah Agama kee??? nak ke sibibir merah tuh....berani ke Presiden umNGOk tuh....suruh ajelah Najib jadi Imam kat masjid negara dululah....hal AGAMA nie biar mereka yg berpengetahuan yg jawab.....

kau yg hari2 sebar Fitnah bila nak Insaf???? pandai cakap hal agama, tp perbuatan & tulisan tak mengambarkan kau & sekutu2 Blonggok kau mcm org Islam....

January 3, 2013 3:41 PM
................................
Laaa.kita pun tama le blonggok rupenya...

YB Raz said...

org tua ni ada masanya ceramah dia betul, ada masanya merapu..kena tengoklah tajuk dia dulu..dalam rancangan astro tu, memang pihak astro nak kejar rating je..

aku rasa x perlu lah admin nak hentam dia ni..ingat dia punya pengikut mencecah puluhan ribu orang termasuk anak muda...jangan sokongan hilang pulak nanti..nak pulak pru dah dekat..

Anonymous said...

Cuba bezakan "Ceremah" dia ni dengan Video video Ustaz lain apa lagi macam Ustaz Quraisy Sihab..Sungguh terlalu jauh beza..Malukan orang Melayu Malaysia je..

Anonymous said...

3.41 perbuatan dan perkataan kau islam
lah sangat???

Anonymous said...

yg g dengar ceramah ustaz McD semua org PAS.Tu je la class puak2 PAS.Nak suka2 solan yang ditanyapun budak Tinkatan 1 pun bleh jawab.Saja tanya soalan untuk dengar lawak us.McD pastu pakat suka atas masjid macam dirasuk setan.Tlg fikirkan dan insaflahh .maaf banyak kalu tak betul.

Anonymous said...

Anonymous said...
Sebenarnya badut negara adalah pengikut-pengikut parti UMNO Baru yang telag digelar parti syaitan oleh mantan PM kita. Apa pendapat Tan Sri Harusani samaada elok jadi ahli parti syaitan=UMNO!

January 3, 2013 3:27 PM
..................................
Tu sebab N.Ajis taknak bergabung ngan Umno sebab mana boleh setan kecik join bapak Setan..kang anak setan dapat isi,bapak setan dapat tulang jer...rugi lee..kan?kan?

Anonymous said...

Sebabtu la sekarang artis mabuk ramai masuk PAS.Ulamak dah lari masuk UMNO.

Anonymous said...

UMNO and PAS bergabung lepas n.aziz x.

Anonymous said...

apela korang semua ni kutuk mengutuk sesama sendiri, aku percaya semua pun Islam, cuma fahaman politik je berbeza. sudah2 lah tu..

cara paling mudah..bandingkan ceramah ustaz azhar idrus dgn penceramah2 lain. yang lain mmg tidak pandai berlawak jenaka. ada tu tapi tak selalu. cuma pada pendapat aku, aku lebih selesa dgn ceramah yang serius. yang benar2 bikin hati aku tersentuh dan terbawa2 smp ke rumah. bikin aku insaf, bikin hati aku rasa tenang.

yg banyak sgt lawak tu, biasanya yang akan aku ingat kat rumah tu lawaknya saja. sedangkan pengisian yg sepatutnya aku dapat tak masuk ke dlm hati..

itu je. muhasabah diri kita. kita semua ada kelebihan dan kekurangan masing2.

sekian

Anonymous said...

PAS FOR ALLLLLLLLLLLL.Dulu lain sekarang lainn.Dulu haram sekarang halal.Org lain buat perkara sama haram ,dia buat halall.Itula kelebihan PAS.

Anonymous said...

sbb tu kalau nam menambah ilmu bab rukun solat dan tajwid Al Quran, aku lebih suka tgk ustaz don.. kalau bab dakwah islamiah lebih baik tgk peace tv Dr Zakir Naik yg ternyata berpengetahuan tinggi .. kalau ustaz yg hanya tau berlawak dan kurang bernas tahap keintelektualnya, aku tak layan..

- setengah2 org yg malas berfikir hanya tahu nak gelak je dengarlah ceramah mcm tu..

Anonymous said...

Kalu dok amalkan cara Islam PAS.akan berterusan perpecahan antara org islam/melayu.Itu sebenarnya yang DAP nakkkk.Bekerjasama sesama islam x bleh tapi dgn kapir bleh plk.Siap kapirkan org lain plk tu.last2 tak ngaku.

Anonymous said...

sekian

Anonymous said...

Eh. ..Dah habis ke???? Laaa lambat sket je.

Omegakumana Jijahoi said...

Zaman sekarang ni ramai anak muda yg sesat apabila terdetik dihati mahu pulang ke pangkal jalan mereka cari alternatif dan sudah tentu mereka pergi ke arah sesuatu yg populis. UAI ni pula antara penceramah yg lebih suka meremajakan majlis. Nyanyian lagu, lawak jenaka sering digunakan sbg medium utama.

Persoalan sekarang kaedah UAI ni nampak tak kena pada tempatnya. Seolah seperti PAKAI TUDUNG TAPI BERBAJU NAMPAK LURAH DAN BERSELUAR KETAT. Bukan kearah kebaikan 100%, selain meminimumkan pahala. Lawak jenaka tak salah cuma janganlah OVER, begitu juga cacian dan makian tak seharus dijadikan isi dalam ceramah. Cuba kita dengar ceramah (contoh) Ustaz Hassan Din adakah dia mencarut? Memaki? Memfitnah? Membuat lawak keterlaluan? Tapi tak pernah pula kita rasa mengantuk sebab ilmu yg di curahkan terlalu banyak.

Orang muda ada pilihan, tapi gunakanlah akal dalam mengikuti ceramah kadang2 kita sendiri tahu dosa pahala yg disebut. Tapi kerana nak khayal dengan gelak ketawa atau ayat berbunga kita layan. IBARAT BERSEMBANG, KALAU TAK HISAP ROKOK MEMANG TAK KENA walaupun rokok hukumnya makruh.

Saya bukan anti UAI tapi dia ni tak perlu diangkat ke tahap terlalu tinggi. Terlalu banyak lagi ilmu yg kita perlu tahu dan belajar. Pendapat saya ilmu UAI ni hanyalah entry level atau peringkat asas dlm agama mungkin kerana tahap ilmunya yg belum meluas. Mungkin saudara GAP sendiri tahu asas halal dan haram ni dan boleh mencari sendiri ayat yg diturunkan di dalam AlQuran berserta hadis sokongan tanpa merujuk UAI.

UAI jelas hanya utk golongan muda yg lebih pd keseronokan. Tak perlu haramkan UAI cukuplah diadakan syarat dan garis panduan supaya dia lebih mematuhi adab. Contoh - Jangan ada caci-maki, kepartisan demi perpaduan melayu islam.

ahmad zikron said...

jgn kutuk UAI lebih2..bkn org PAS je yg dengar ceramah UAI,org UMNO pn ada..ramai pendengar UAI, fikir2 kn jgk PRU dh nk dekat..jgn pulak penyokong UMNO beralih arah sbb admin kutuk UAI..

Anonymous said...

aku follow halaqah. lagi layan drpd dgr azhar idrus ni.

Anonymous said...

Tak apalah. Selagi org tak bosan, boleh la mamat ni pungut fulus. Lama2 nanti, org bosan la. Macamana nak samakan dgn arwah Ahmad Deedat (saya ada sbhgn koleksi video beliau dan pernah menghadiri ceramahnya semasa kunjungan ke M'sia 20 th dulu)sedangkan mamat ni asyik melawak mcm dlm filem - 'plawok..! Plawok..!.


Anonymous said...

remaja suka kn ceramah yg santai spt Ustaz Azhar Idrus bt bukan mcm umno sikit2 artis sikit2 bt konsert.... tgk sj lah ceramah Ustaz Azhar Idrus brp ramai yg datang xkira org tua, anak muda..beratus ribu dtg tgk dan dengar ceramah Ustaz Azhar Idrus masa ambang 2013.. ceramah yg relax dan santai bt kn org tertarik dan anak muda sentiasa tertunggu2 majlis ilmu mcm tu jgn hina Ulama kalo diri sendiri pn xbtol.. cara penyampai berjenaka lebih sng difahami dr yg tegas dan keras..jgn kerana obsess dgn umno smp sanggup menidakkn bende yg btol.

Langsi said...

Habih tu...ceramah Ustaz UMNgOk Be-eNd - si Ustaz Kazim takde buat lawak ke? takde lawak bodoh... lawak seks...double meaning???

Bagi yg mengikuti ceramah UAI, lawak tu... hanya pembuka selera je - yg penting isu dan ceramah yg diberikan. Kalo tgk kat YouTube je, mmg la nampak lebih melawak sebab menjawab soalan!

Ape la Ngok sgt... Lembu NFC Kak Ijat pun lebih berotak nak membezakan antara lawak dan kenyataan!

Anonymous said...

Banyak dan sikit pendengar sekarang dah menjadi kayu pengukur untuk menentukan tahap ketinggian keilmuaan, dan kehebatan ilmu yang disampaikan.

How sad !

Anonymous said...

Well said. This is what I've always thought about him, but couldn't express it in words.
Saya tidak lah benci/menyampah atau apa apa kat dia, tapi saya rasa dia tidak membawa kpd minda membina. Entertaining yes, but educating NO.

Anonymous said...

4.53.. Yang kau menyibuk salahkan UMNO kerana UAI kenapa pulak? Adakah UAI penceramah PAS? Jika dia join PAS nescaya dia tak lepas masuk ASTRO mcm Abby.

UAI inipun ada silapnya. Cuma cara dia kdg2 kurang menyenangkan malah dia pernah cipta fitnah UFB terima 50k sebulan lagi besar dr gaji menteri umno hohoho.

Tapi jgn lupa isu kerajaan PKR Selangor izin jual arak di kawasan majoriti melayu, kristianisasi org melayu, rumah urut, konsert hiburan MTV di Shah Alam + buka kelab malam dibandar Shah Alam tetap jd tumpuan. Itu isu utama rakyat Selangor. bukan konsert UAI.

Anonymous said...

ni tak lain tak bukan pasal sambutan ceramah UAI hr tu lebih ramai dr di I-City...

at least dia ada initiative nak berdakwah...kamu ada ke GAP? asyik buat fitnah je...

Anonymous said...

5:18

jgn lupa Ketua Wanita Sgor pun dah kaya...janji sapu rakyat tolak tepi...

Anonymous said...

Di Kedah pun dah ada tarian tiang

Anonymous said...

You antara mulut GENUAK Pas

Anonymous said...

Nik Najis lagi la kaya
Terlebih tanah balak Kelantan
Bagi pd Cina2 DAP
Rakyat Kelantan NGA NGA

komandomelayu said...

langsi kau tak de telor?
tak berani tunjuk muka pasal kemaluan dia telah diserahkan kepada nuar berahim!

komandomelayu said...

langsi kau tak de telor?
tak berani tunjuk muka pasal kemaluan dia telah diserahkan kepada nuar berahim!

Anonymous said...

Ceramah uai memg tdk membina.. Sy xpernah beli cd dia.xbminat nk dgr cramah dia.apa lg jau dia menipu hal mekdi..dah sah2 xble d percyai

Anonymous said...

sekurang2nya dapat menarik golongan muda kepada mendalami ilmu islam. kan bagus tu. mmg x patutla sampai nak gelarkan dia sebagai org baru dlm industri lawak negara. wlaupun kte berlainan parti tp seagama, jgn smpai benda baik pun da tak nampak. walaupun ustad ni ader satu atau dua keburukan, tp hakikatnya ia lebih byk mendatangkan kebaikan.

Anonymous said...

hahahaha....dari dulu aku tk kenan ngan c zahar derus, ceramah tk de kualiti langsung..mcm budak sekolah tadika.dia tu bagi ceramah sebab nak pulus je..ingat saudara semua, dia nk pulus je..sebab nyanyi dah tak laku, so mau soru kene jadi ostaz. panggil ostaz temberang udah ler.. kaki copy n paste..kelayakan dari mane ntah pun tk tahu.

rkb said...

woi langsi puaka,

Pada aku, Azhar tu memang ustaz celaka yang menggunakan sedikit pengetahuan agama untuk mencari makan dan mengejar glamour semata.

Tengoklah cara dia respon kepada teguran tentang kurangnya sumber rujukan yang jelas dari nas, dalil dan kitab sahih ketika menjawab persoalan tentang hukum hakam.

Dia melenting penuh emosi memaki hamun ustaz yang mengkritik caranya tuu..

Dia ni cuma pak lawak yang menghafal sedikit ilmu agama untuk mencari kesenangan dunia!

Anonymous said...

Tak tahula aku nak kata apa..ada masa suka juga tengok ceramah UAI ni tapi kadang-kadang tu menyampah jugak..mungkin dia nak berlawak dalam berdakwah tapi nanti yg mendengar akan mengambil mudah dan tak serius.
Ceramah yg pernah aku dengar dari seorang ustaz seketika dulu pernah buat aku menangis dan sampai sekarang masih terngiang-ngiang pesanan ustaz itu.
Bila dengar ceramah UAI, asyik ketawa je,tapi kurang kesannya untuk dihayati.

rkb said...

Memang menjadi fitrah manusia suka kepada hiburan, jenaka....termasuklah ketika mendengar ceramah agama.

tapi gaya azhar idrus ni menjengkelkan....bahasanya kadang-kadang kasar,...patut pun orang gelar dia ustaz natang !

apa saja hukum yang dia sebut mesti nak disandarkan dengan bahan lawak.
seolah-olah agama itu sebenarnya lucu dan menghiburkan.

Kepala otak dia ni mesti dibetulkan !!

Anonymous said...

saya sokong 200% artikel ni.. betul sesangat.. Azhar Idrus bukan lah seorang agamawan yg betul2 tinggi ilmunya.. dia popular sebab LAWAK MERAPU SLANG GANU (terengganu)!

Yg betul2 boleh dinilai sebgai agamawan pd sy ialah Fathul Bari dan Dr. Asri.. tetapi kini sy tengok Dr. Asri dh mcm nk jadi "pemberontak".. entah la..

Maman Meding said...

Salam beb,

Kalau lu org fokus pd dubur org...
maka taik laa yg lu org jumpa.
Tapi kalau lu org fokus pd budi org.. maka manfaat laa yg lu org dapat..
Jadi mana yg lu org nak?
Lu pikir laa sendiri!!
Lu org ade otak!!

Adiosa.

Anonymous said...

OSTAD AZHAR SRHAN TAK ADA ISI. MENGARUT.

Anonymous said...

Apakata mulai hari ini kite pnggl UAI...USTAZ MAHARAJA LAWAK. (UML) mentor pok nik n hardy.

Anonymous said...

Tetapi kenapa yer?
Itu juga yang Anwar Ibrahim suke yer?

Anonymous said...

Cam kimak je mamat Azhar ni, banyak yg sesat kat luar sana, dia tambah pula mengelirukan orang dalam Mesjid. Cari venue lain lah, cam kat Stadium ke, sesekali jemput lah guest star yg biasa fuckwa gila gila pulak tapi tolong buang title Ustaz, guna Azhar je atau Azhar Kimak.

Anonymous said...

Klu bandingkankan ceramah ustaz kazim alias lebih baik Dr ostad Azhar idrus.......ustaz kazim adalah pelajar agama sejak kecik lagi ..belajar 10 kitab. ..penerangan intipati mudah difahami segenap masyarakat. .....sudah sampai mssanya kita tolak ostad seperti Azhar idrus bekas pemuzik

Anonymous said...

Azhar ni sebenar nya betul ke Ostad? Ada kala pakai akal & logik je! Bahaya bukan sebab lawak je tapi pakai dalam memahami Islam. Gila punya keje, Azhar lu memang siol lah, taubat je .

Anonymous said...

Ada kawan gtau, dia ada dengar ceramah UAI
pasal aurat wanita, katanya dengan nada lawak
org pompuan ni tak susah sangat tutup aurat
pakai topi KELEDAR pun kira DAH tutup aurat
Ambil timba baldi pakai saja di kepala pun boleh tutup aurat katanya, hebat UAI ni

Anonymous said...


ustad2 umno .... buat apa?

mat gian, mat rempit, melayu2 yg serupa cara hidup cina/india, kaki maksiat, .. bersepah2...

selagi umno memerintah, selagi itu melayu semakin kesesatan & hidup budaya mungkar...

ustaz azhar idrus dijd mangsa kejian oleh fanatik2 sekular asobiah umno ...


pru13 .. sama2 kita tolak UBN!

Anonymous said...

kaedah dakwah adalah pelbagaicara dan teknik ... apakah kita berasa iri hati dengan usaha yang dibuat bagi mengajak manusia untuk beriman kepada Allah Swt.. janganlah kita berburuk sangka ... kerana sesungguhnya Allah SWT lebih mengetahui... kalau itulah cara dakwah yang paling berkesan untuk menarik minat masyarakat terutamanya bagi generasi muda teruskan... orang hanya sedap bercakap itu dan ini tetapi apakah sumbangan kita terhadap agama tercinta ini ... semoga Allah tetap bersamamu ustaz Azhar... teruskan perjuangan ... untuk menegak agama ercinta ini

Anonymous said...

ramai orang suka dakwah secara santai pergilah kemana- mana ceruk rantau untuk melihat kehadiran orang ramai bagi memenuhi slot ceramah -ceramah agama ini sudah pasti penceramah yang padai menarik minat oarang terutamanya yang ada unsur -unsur humor itulah yang mereka suka ... humor bukanlah sebarang humor tetapi sarat dengan pengajaran...

komandomelayu said...

aku pun suka dengar UAI ni cuma skrg ni ust ni dah mcm riak dan takabbur dgn kutukan terhadap umno n tun M..

ingat dia bukan maksum tapi aku tak terkejut psl puak parti bola ping pong hijau ni semua dah yakin hanya diorang layak masuk surga!

Anonymous said...

Mat SABU, Anwar memantat
Nik Najis, Aji Adi ostad2 PAS buat ape?

Anonymous said...

suh dia try la bg tazkirah/kuliah lps subuh...kata ramai yg dengar ceramah dia
...................................................................

Sy pernah memberi komen didlm facebook yg mempertikaikan kehadiran jumlah pendengar yg begitu ramai bila adanya Ust. Azhar memberikan ceramah. Sedangkan kelas agama yg disusun secara berkala yg diadakan di masjid sebelah rumah itu boleh dikira dgn jari jumlah kehadirannya. Dan sy rasa tuan-tuan boleh mengagak komen balas yg sy terima dr peminat Ust. Azhar.

Dan komen tuan di atas adalah satu sindiran yg amat tajam dan sgt bermakna kpd semua yg sanggup mengikuti setiap ceramah Ust. Azhar walau dimana ia dianjurkan. Sindiran yg merupakan muhasabah diri akan keikhlasan dan kesungguhan sebenar kita mendalami ilmu agama.

Anonymous said...

Azhar siol ni kadang pakai logik je, bahaya.

Anonymous said...

Ustaz betul ke dia ni atau baru nak start menipu memukau cari makan, tapi kira OK juga cari makan dgn lawak tapi diluar Masjid le, tak tau adab Mesjig ke.

Langsi said...

Dari komen2 yang aku baca kat atas ni... ternyata bukan ilmu UAI yg jadi isu pokoknya di sini.

Semata-mata kerana UAI lebih condong ke PR dan ditambah dgn pengaruh dan sambutan yg begitu tinggi maka UAI menjadi onak dan duri kepada puak2 UMNgOk Be-eNd... maka dengan itu, mula la berlambak unsur2 PHD (perasaan hasad dengki) dan kata nesta ditaburkan...

Itu la hakikatnya... dah memang tabiat UMNgOk Be-eNd - dulu, kini dan selamanya!

ABU - Asalkan BUkan UMNgOk...Be-eNd!

Anonymous said...

EMMMM....AKU NAK NASIHATKAN ANAK ANAK CUCU CUCU YG DOK TELANGUT DENGAR AZHAR IDRUS NI BECELOTEH,,CUBA SIASAT SIAPA AZHAR NI,,APA LATAR BELAKANG DIA,,MACAMMANA DIA TIBA TIBA MUNCUL BOOMMMMMM....SEORANG ULAMAK ATAU USTAZ TAK BOLEH BERBOHONG,,,CUBA DENGAR SEMULA CERAMAH AZHAR NI DARI MANA2 VIDEO DLM U TUBE,, KEMUDIAN KAJI,,,BANYAK SANGAT PEMBOHONGAN DAN JUGA FITNAH SERTA TIADA ISI,,,YG SEDIHNYA SUKA PULA HENTAM PEHAK TERTENTU,,,KADANG TU MIRIP PADA MENCARUT PUN ADA...KESIAAANNNN MEREKA YG DOK TERLANGUT DENGAR AZHAR KELENTONG...

Anonymous said...

Dia pernah kata lebih kurang maksudnya "kalau molek di surga tentu molek di dunia" kerana nak menghalalkan musik & nyanyian. Di surga ada nyanyian & musik maka OK sangat lah didunia ini musik & nyanyian halal habis, arak ada di surga amacam halal juga di dunia? Siol betul si Azhar ni.

Anonymous said...

Semata-mata kerana UAI lebih condong ke PR dan ditambah dgn pengaruh dan sambutan yg begitu tinggi maka UAI menjadi onak dan duri kepada puak2 UMNgOk Be-eNd...
...............................................................

Sy tidak tahu pendapat org lain, tetapi bg sy, sy tidak melihat Ust. azhar condong ke mana-mana pun, krn ada juga isi ceramahnya yg menegur pimpinan PAS. Apa yg sy fikirkan ialah kesungguhan kita utk mendalami ilmu. Krn jika kita hanya memilih guru yg kita suka dan meninggalkan guru yg kita tidak suka maka byklah ilmu yg akan kita terlepas. Krn itu sy selalu pertikaikan rakan-rakan yg sanggup mengikut ceramah Ust. Azhar walaupun jauh ceramah itu dianjurkan sedangkan masjid kariah sendiri terbiar sunyi.

Anonymous said...

Orang PAS & Melayu PKR tak berakal je yang asyik melangut dengar mamat ni kelentong. Camna pun syabas kat Azhar banyak masyuk kira usahawan berjaya lah lu mamat, syabas juga kpd mamat bodo PAS & Melayu PKR yang mana menjadi penyumbang kepada usahawan Ismalic Komedi ni.

Anonymous said...

9:52

jd uztaz2 yg tak popular tu kena lah cari kaedah utk menarik org belajar dgn dia..

ni la yg sy selalu kata...kita ni suka sgt mencari kelemahan org lain sedangkan tak mau cermin diri sendiri..

Anonymous said...

Kebanyakan yg pegi dengar ceramah UAI ni anak2 muda PR..majoriti...yg tak penah pegi dengar ..mmg sah dari parti Syaitan AMNO..kan mahadey dah kata parti mereka parti syaitan...yg tinggal dalam AMNO ni yg BODOH shj..yg cerdik ikut PAS..yg pandai masuk PKR/DAP..lu pikiq la:)

Anonymous said...

jd uztaz2 yg tak popular tu kena lah cari kaedah utk menarik org belajar dgn dia..
.................................................................

Kita mencari ilmu tuan. Bukan ilmu mencari kita. Jika faham konsep ini maka tidak perlu kita bebankan org yg mahu memberi ilmu utk memenuhi selera kita.

Anonymous said...


UMNO parti setan: ANTI=SYARIAT & ANTI-ULAMAK!

dari dulu, kini & selamanya UMNO musuhi para alim ulamak yg tegas & berani mendakwahkan Islam syumul...UMNO sering berdolak dalik tentang pelaksanaan hukum syariat yg sebenar termasuk hudud! Hipokrit umno amat terbuka.

dulu mufti selangor, arwah dato' ishak baharum juga dipecat & dikeji krn tangkap budak perempuan melayu tayng bodi ratu bogel....

bekas mufti perlis, dr mohd asri zainal abidin juga menjadi sasaran UMNO & macai2 lanun mereka...

ini pula ustaz azhar idrus didengki, difitnah & dimusuhi.......

kalau jd ustad/ mufti pengampu & pertahan sekularisme umno ...bg mereka.. OK..

itu lah fikrah songsong & wajah sebenarnya penganut2 fanatik umno terhadap agama ... sebab itu melayu semakin jauh dari ajaran Islam yg sebenar... amalan Islam sekadar tempelan saja..

APAKAH KITA PERLU SENGKONGKOL DGN UMNO UNTUK POLITIK SEKULAR MEREKA?

pru 13 ..tolak umno .. tolak setan!

Anonymous said...

dari dulu, kini & selamanya UMNO musuhi para alim ulamak yg tegas & berani mendakwahkan Islam syumul...UMNO sering berdolak dalik tentang pelaksanaan hukum syariat yg sebenar termasuk hudud! Hipokrit umno amat terbuka
.................................................................

TG Hj. Hadi sendiri menyatakan hukum hudud hanya 0.0001% shj. Maka dimana syaiat islam yg UMNO tidak laksanakan?

Anonymous said...

Kaedah UAI ni ikut sunnah.......ceramah main gitar, bergelak ketawa,kutuk orang......bagus lah tu......klu tnya haji hadi.....pasti hadi kata.....guru rendah je tu, ajar alif ba ta.....sbb UAI tiada kelulusan pendidikan agamapun.....sila minta UAI kemukakan latar belakang pendidkannya.....utk makluman ke4ja beliau sebelum ni ialah canting kain batik.....

Anonymous said...

inilah cara pas piss pusss munafik yg jual agama dan menyerlahkan kebebalan mereka

Anonymous said...

biasa la bro...

ada jantan ada betina...

ada jahat ada baik...

ada +ve ada -ve....

Allah swt bagi ustaz mcd...

Allah swt juga bagi ustaz fathul bari...

tepulang pada manusia..

akhirnya otak manusia juga yg akan b/jawab dihadapan Allah swt nnt..

akhirnya yg akan masuk shurga ialah org yg ikhlas...

ihlas berfikir, ikhlas amalannya...

Spatial Analyst
KLIA

Anonymous said...

dulu mufti selangor, arwah dato' ishak baharum juga dipecat & dikeji krn tangkap budak perempuan melayu tayng bodi ratu bogel....
....................................................................
Betulkan sy jika tersalah, tetapi rasanya Dato' Ishak Baharom tidak dipecat. Kontraknya tidak disambung. Mungkin kerana faktor usia.

Anonymous said...

azhar idrus ni hanya paham bab fekah aje. sbb bab fekah ni byk soal-jawabnya. dia tak berani nak ceta dan kupas isu yg berat2.

Anonymous said...


UMNO KHIANATI WANG PAMPASAN MANGSA LANDASAN KERETAPI MAUT DIZAMAN PENJAJAHAN JEPUN?

Kerajaan Jepun Dah Bayar 207B Kpd Malaysia -Takaharu Suegami



KUALA LUMPUR: Kedutaan Jepun di Malaysia mengesahkan kerajaan negara itu telah menyerahkan sejumlah wang pampasan kepada kerajaan Malaysia untuk diserahkan kepada buruh paksa pembinaan landasan keretapi Thailand Myanmar.

Setiausaha Kedua Kedutaan Jepun ke Malaysia, Takaharu Suegami, ketika mengesahkan penyerahan wang itu berkata,

"Berdasarkan maklumat yang dikaji, kami dapati wang tersebut diserahkan sekitar tahun 1990an.

"Kami akan merujuk kepada Tokyo selepas ini (untuk maklumat lanjut)," kata beliau.

Ketika ditanya, siapa penerima pampasan ini, pegawai kedutaan Jepun itu berkata, "Kami tidak tahu macam mana kerajaan Malaysia mengagihkan wang pampasan itu."

Bagaimanapun, Takaharu berjanji akan merujuk balik dengan Tokyo berdasarkan dokumen yang diberikan hari ini.

rujuk blog Gendang Perang: www.wasukalu.com

Anonymous said...

zaman dedulu mana ada setat yg pandai maki bebbb. lu tak penah dengo setat maki boddo dlm masjid. tp ustaz rock leh maki hamun dlm masjid dan dia claim tu ajaran nabi.

nnt sendiri jwpp laaa... syurga yg dikejar akhirnye terjeremus dlm lobang neraka...ekekek

Anonymous said...

bahalol mana yg bukak bab tentera jepon ni... tau la bendera hangpa sama dgn nippon...ekekeke

Anonymous said...

bahalol mana yg bukak bab tentera jepon ni... tau la bendera hangpa sama dgn nippon...ekekeke

Anonymous said...

dulu ada bahalol anak keling nak tuntut duit ratu elizabeth.... wakakak...

tp bejaya juga la memboddo kan anak2 keling msia...

last2 anak keling tu duduk mewah kat UK dgn duit derma jihad keling nak tuntut pampasan...

asekk kene kelentong je puak2 PR ni...ekekek

Anonymous said...


UMNO cipta BIDAAH atas nama syariat Allah!

Kesesatan yg nyata sekularisme UMNO.... UMNO sekular asobiah yg buat akta 559 Undang2 syariah wilayah persekutuan yg sebhg besar "BIDAAH KUBRA" yg menyalahi alQuran & alhadist ....... cuba ko orang check!

Anonymous said...



sudah wajar semua ustaz yg amanah dengan ilmu yg dianugerah Allah sepakat TOLAK UMNO!

sokong kelantangan ustaz azhar idrus yg gigih menarik kembali umat kpd fikrah & amal Islami.....

UMNO bgaikan cacing kepanasan akibat dosa2 mereka yg lampau.... KO UMNO, BN KO! amiiin.

Anonymous said...

ciannn dak2 pas tekinja2 nak sesatkan org2 umno...

sket sgnt fitnah tuuu....coba lg bebb... kapirkan umno plakk...

kalo tuan guru ko brani kapirkan umno takkan pencacai mcm ko takot2...

Anonymous said...

cetat makdi ni kalau nak dibandingkan dgn UFB. cetat makdi ni mcm anak semot dibandingkan dgn gajah bebb. jaunh sgnt tetingaii.

Anonymous said...

Apakah kita terfikir .... adakah kita ini begitu tahu hukum hakam agama ,biarlah mereka yang bijak pandai dalam hal ini membicarakannya .. tak perlulah kita terlalu banyak untuk mempersoalkan sedangkan ilmu kita tak sejauh mana....

Anonymous said...

PAS ni parti low class. utk pengikut yg low class juga. elok sangat la kalau dpt ustak azhar idrus yg low class.

Anonymous said...

Tok guru haji hadi tiada tandingan keilmuanya di Malaysia......nanti bila jadi PM baru tahu Malaysia akn dipimpin oleh ulamak tersohor......UMNO tak mampu dakwah org spt abby....tapi lihat tok guru dakwah abby dgn berkesan......

Anonymous said...

Setuju tu... janganlah kita nak bandingkan ustaz tu ..ustaz ni... renungkanlah... manusia yang baik adalah manusia yang memberi manafaat kepada orang lain... muhasabah diri kita ... adakah kita ni memberi manafaat kepada orang lain ?

Anonymous said...

Kalu kita ikuti betul2 apa yang UAI disampaikan hanya sekadar penglipur lara aja jarang kita dengar ayat2 AlQuran atau Hadis yang menguatkan hujah2 yang disampaikan sebab itulah bila ada ustaz2 yang berhujah berlandaskan AlQuran dan Hadis dipandang sepi terutama remaja2 tinggallah pak cik2 pencen bagi memenuhi ruang yang tiang masjid lebih banyak dari jemaah. Dunia akhir zaman.

Anonymous said...

terus terang saya katakan, saya memang tak boleh masuk dan tak boleh tangkap apa yg azhar idrus ni bg ceramah.. Bnyk melawak!! Izinya KOSOOONG.. Mmg patut dia masuk raja lawak..

Anonymous said...

Atas masjid pun buat lawak. Atas masjid pun ketawa berdekah-dekah.

Inilah ajaran Islam yg diberi nafas baru oleh UAI. Harap2 lepas ni para hadirin semua akan bertepuk tangan & bersorak di dalam masjid apabila mendengar ceramah UAI. syabas tuan-tuan semua. Mana ada seorang ustaz yg boleh buat lawak sehandal UAI dlm dunia ni.

Anonymous said...

Setuju tu... janganlah kita nak bandingkan ustaz tu ..ustaz ni... renungkanlah...
.................................................................

Sgt bersetuju dgn tuan. Jika kita tidak membandingkan ustaz itu dan ustaz ini, maka sy yakin tidak kira ceramah dr Ust. Azhar ataupun kelas agama di surau, jumlah jemaah yg menghadirinya pasti akan sama ramainya.

komandomelayu said...

UMNO bidaah kubra kepala bapak kau!
sekarang ni sapa yg kata negara islam takdak dalam al quran? pas la bahalol!

ke pas dah nak masuk kubor!

Anonymous said...

Bodo. ..Bodo....ostad mekd. ...cakap Bodo..org gelak. ......apa yg kelakar nya pun aku tk tahu......sukahati ko la ostad asalkan masyuk hehehe.....

Anonymous said...

Tuhan tenguk dalaman bukan luaran,DIA melihat HATI kamu bukan tuboh badan kamu.Tak pilihlah engkau pakai topi Cowboy sekalipun,kalau hati itu tetap takwa.Takwa itu di hati bukan di tuboh badan kamu.jangan kamu tertipu walaupun mereka itu bertudung sekalipun,tapi yg dilihat Allah SWT ialah hati mereka.Luar islam tetapi dalaman kufur,apa hal?

Anonymous said...

Strategy dap dan pkr telah berjaya apabila melayus islam pas dan umno berbalahsesama sendiri pasal agama. Cuba pikirkan pas=melayu dan umno pun = melayu dan islam tapi asyik berbalah hal siapa lebih baik islamnya. Tengok dap= cina kristian, buddha dll . Ada cina2 tu bergaduh hal agama dan bangsa? Mereka sama2 nak naik kan sekolah cina, perniagaan cina , poltik cina dll. Kenapa melayu ni terlalu taksubkan sesuatu hingga sanggup melihat bangsa sendiri dipijak dibumi sendiri. Uai dan pas tu banyak kelemahannya, tapi ada juga sedikit baiknya. Umno tu banyak baiknya tapi ada juga sedikit kelemahannya. Kita gabung supaya tambah lebih kekuatan dan kurangkan kelemahan. Bersatula umat Islam demi agama Islam, bangsa melayu dan negara malaysia. Amin.

Anonymous said...

Orang PAS ni kata cam lebih Islamic & ilmu agama, Azhar ni mat kelentong, bnyak silapnya, tak sunnah melainkan luarannya, tak namapk ke? Gelap sangat ke hati orang PAS ni, hairan bin ajaib betul, si Azhar ni satu hal, fuckwa gila N Ajis & Hadi pun ko rang tak nampak, mandi bunga pun tak jalan cam ni, mandi air clorox kot.

Anonymous said...

assalamualaikum..
saya takde apa2 kepentingan politik.

saya dah lama terfikir mcm yang tuan admin fikir pasal ustaz azhar idrus ni..memang tak berapa berkenan la dgn cara dia..

cuba bayangkan ada org tanya soalan yg serius dan perlukan penjelasan
lepastu dijawab dgn loyar buruk pulak..

serius..
memang hilang minat terus nak
belajar..

tapi dia dah lakukan sesuatu untuk islam,dia ada cara dia..

kita semua ni ajak org ke masjid pon belum tentu lagi..

Anonymous said...

Kau ni orang kafir ke..
Agama ape kau ni..
Orang kafir macam kau ni tak layak bercakap tentang alquran.

Tukang Komen said...

Ceramah Ust Azhar 'memukau' mereka yg mendengarnya. Ramai yg suka sebab orang melayu suka pada hiburan. '

Pulang dari cermah beliau perbualan penonton berkisar tentang kaedah lawak si ustaz bukan ilmu agama yg dimuzakarahkan. Promosi yg dibuat ialah betapa seronok dan terhibur mendengar lawak si ustaz. Sungguhpun kemusykilan agama dijawab oleh si ustaz namun sepatutnya soalan dijawab dgn serius serta ulasan yg menyedarkan hadirin. Rupa wajah boleh berubah tapi sikap dan perangai susah beb.

Anonymous said...

Reka cerita??
Nak bukti..
Satu je aku bagi.. Sampel DNA berupa air mani milik anwar ditemui dalam dubur saiful..
Air mani diulangi AIR MANI..
Buta hati kau ni...

Anonymous said...

aku sokong UMNO dan tak pernah sokong PAS, tapi aku suka dengar ceramah UAI dalam youtube dan mesej agama sangat jelas di sampaikan walaupun penuh jenaka. tapi dilihat dari komen2 diatas seolah2 lebih menghina dari memuji. teruk sgt ke UAI smpai boleh dihina? kawan-kawan aku ramai ahli umno area puchong mereka sendiri pergi masjid dengar. Jangan kerana komen celaka anda rosak nama UMNO.

Sayang UMNO

Anonymous said...

Agak-agak kau orang cara dan gaya azhar idrus tu menyampaikan hukum-hukum agama, selari tak dengan sunnah nabi ?

nabi mana yang mengajar ilmu agama sentiasa dilucu dan dilawakkan isi kandungannya ?

rasanya orang yang datang mendengar tu sebab nak belajar agama atau suka dengan telatah jenakanya ?

Anonymous said...

ustz ni serupa macam professor yang manjawab soalan didalam majalah gila-gila yang pernah ditern
bitkan suatu ketika dahulu.
sya bersetuju memang cermahnya hanya penuh dengan humaor dan gelak ketawa yang sememangnya menjadi kegemaran anak2 muda....

melayu tak lupa said...

Aku dengar cerita ustaz ni ada kerete farrari dan superbike....wallahualam

Langsi said...

Anon 1:31am.....

La...pepagi buta dah dok melalak AIR MANI...AIR MANI... otak lucah puak2 UMNgOk Be-eNd memang lagu ni!

Mcmana sampel DNA tu didapati tak plak nko siasat! Ade beberapa sampel DNA lain juga dijumpai dalam JUBOR SayFOOL ButtHairy termasuk ari mani SAYFOOL sendiri... fakta tu nko tak cerite plak! Kaki berJUBOR betul si budak bangsat SayFOOL ni..., Patut pun tak malu nak FITNAH Liwat kat orang.

Kalo aku dapatkan DNA nko dan masukkan dlm JUBOR SayFOOL (dgn kerelaan SayFOOL...) and then frame nko dah liwat SayFooL, macam... nko sanggup tak?

Lemau betul corak pemikiran nko... Lembu NFC Kak Ijat pun tak TOLOL mcm nko yg terang2 BoNgok al-maklum la... UMNgOk Be-eNd, BoNgok!

ABU - Asalkan Bukan UMNgOk...Be-eNd!

Anonymous said...

si bangsat azhar ni mmg boddo!!! mcm gampangan!!!!!

Anonymous said...

Kalau nak berdakwah kena ikut sunnah Nabi,jangan ikut nafsu,baik nafsu penceramah mahu pun nafsu pengikut/pendengar.Ramai yg datang tapi kesannya bagaimana.Apatah lagi bila ,ditokok tambah denga perkara yg boleh melalaikan seperti yg pernah di lakukannya dgn bermain guitar,makin teruklah jadinya dakwah tu.Dakwah mendidik hati dan mengekang nafsu.Tapi kalau hati tak terdidik,nafsu di turuti setapak demi setapak,semuanya tidak akan memberi erti.Allah tidak mendatangkan walau seorang pun menjadi sahabat kepada Nabi utk menegakan Islam seorang pelawak,tapi Allah datangkan Sidina Umar yg hatinya keras seperti batu utk mebantu Nabi.Nilaikanlah sesuatu dgn nurani,bukan dgn nafsu.

Anonymous said...

Bila ko masuk dlm juburShaiful

Anonymous said...

Kalau UAI ni betol betol ust beliau perlu masabah
dirinya, dia perlu ambil perhatian serta tindakan drastic
bahawa beliau sentiasa diperhati oleh SETIAP lapisan
masyarakat, sudah pasti segala teguran itu ada yang iklas mahu perubahan dlm kerja sebagai pendakwah yang disyariatkan utk umat Islam, kalau ada yang salah,
silap perlu diperbetulkan maruah agama Islam itu sendiri buat apa sedap suara berkokok kalau ekor bergelumang tahi

Anonymous said...

melawak sekadar perlu kira ok la.. tapi kalau merendah-rendah atau mencaci/mengutuk orang lain itu dah dikira tak beradap dalam menyampaikan ilmu..
lagipun banyak ketawa mematikan hati.. apatah lagi orang yng sengaja membuat orang lain ketawa kerana lawaknya..

lagi satu, jangan nak samakan senyum nabi yang nampak gigi dengan ketawa terbahak2..

senyum dan ketawa dua benda/perlakuan yang berbeza!!!

Anonymous said...

Kita yg nak kritik Ustaz Azhar ,kena secara baik juga bukan maki hamun.Kita org Umno kena tunjuklah yg kita tidak sama dgn pihak yg satu lagi suka maki hamun,terutama bila sudah kehabisan idea utk menjawab hujah.Makin hamun ni tak bebaloi pun hasilnya,suatu hari nanti,Allah kena kan maki hamun tersebut pada kita pula,jangan jadi Hj.Hadi,sendir bikin fatwa,batang hidung sendiri yg kena akhirnya.Allah Maha Adil.

Anonymous said...

Asalamualaikum...
konpius konpius konpius....
maaf ckp ek...salah satu tiang iman
solat 0 pakai tudung...secara peribadi pada saya tak pakai tudung boleh diterima lagi asal solat tak tinggal tp tudung labuh klo solat pn tak penah tu yg cepat taksub pd yg bukan2...ayah pin lah
guru yahya lah ajiz lah hadi lah...
tepuk dada tanya iman....peace...

Anonymous said...

Inilah kamu anak didik UMNO, pantang ada individu nak mengajar agama sikit kamu jadi anti dan benci pada individu tersebut. Tambahan lagi apa yang dibaca dan dikuliahkan itu menyentuh bontot kamu. Mereka hanya menyampaikan apa yang Al-Quran dan Hadis sampaikan. Itu saja. Yang kamu terasa sangat tu kenapa pulak. Sepatutnya anda juga sebagai seorang Islam menyokong ada tokoh agama yang sanggup mengajar agama kepada orang Islam ketika manusia Islam semakin meninggalkan ajaran dan syariat Allah. Perasuah pula kamu lindungi. Pemaksiat pula kamu turut imarahkan seperti artis Korea yang hampir telanjang di PutraJaya dulu. Apalah jenis manusia macam ni. Bila ustaz atau ulamak je kamu anti-malulah sikit pada bangsa lain. Dia mengajarpun bukannya dia mintak duit poket kamu. Pergi dengar je. Sekurang-kurangnya ada juga pencerahan dalam bidang agama. Ingat kita ni akan mati bila tiba waktu dan ketikanya. Dunia ini hanya tempat tumpangan sementara sahaja, akhirat adalah kekal abadi. Jika baik di dunia...InsyaAllah baiklah pembalasan di akhirat kelak. Janji Allah ditepati tak seperti janji ikon kamu tu. Sekadar ingat mengingati sesama muslim. Berkata biar berpada-pada. Hebat sangat ke ilmu kamu tu. Taubatlah.

Anonymous said...

Adui...Tak kan memberi nasihat kena serius?Kalau serius nanti korang tuduh dia macam PAS pulak.Berjenaka dalam nasihat.Tak boleh ke?

Kalau cam tu aku syorkan ASTRO buat program bersama Fathul Bari.Amcam?

Sebenarnya korang nak ulamak ni ampu pemerintah ye?

Silakan..

tasuka nuaro said...

Ha ha betul2 kaler je lain

Anonymous said...


mana2 yg suka Ust Azhar idrus... sila hadir dlm majlis ilmu beliau.


mana2 yg tak suka dia.... sila cari ust mana2 janji mau belajar agama ... supaya betul jalan hidup kita didunia agar selamat di negeri asal kita nanti: Akhirat!

jangan diukur ilmu ustaz dengan panjangnya ijazah atau jawatan atau anugerah ... tapi lihat "fikrah & amalan hidupnya" yg berpaksikan iman yg sahih, syariat yg sempurna & akhlak yg mulia...i.i alim ulamak yg siddiqin wal amilin.


yg otak lucah, fitnah, menipu, bohong tu.... betulkan diri masing2 dengan ilmu Islam, jangan tau kutuk ustaz tp kita sendiri bila ditanya berapa rukun mandi wajib pun tak terjawab!

kih kih kih ....aku tabalkan Ustaz Azhar Idrus adalah "Tokoh Dakwah Remaja Kini" -- jasa mu tetap ku kenang & ku doakan keredhaan Allah selamanya...............

Anonymous said...

pada yang tak suka cara UAI tu..jangan dok kutuk lebih2.. tegur lah dgn cara yg beradap.. muliakan orang alim kerana ilmu yg ada pada mereka!
Yang suka dgn UAI pula jangan la bela/sokong sampai tahap mndewakan UAI seolah2 dia tu maksum dalam segala hal..

Anonymous said...

UAI harus bersyukur kepada pemerintah kerana negara aman dan rakyat rata berpendapatan sangat baik mereka mampu memberi derma kepada ceramah UAI, kalau masjid pula mampu beri bayaran tinggi pada UAI. Banding zaman dulu2 rakyat susah hanya mampu beri zakat fitrah saja pada tok guru pada hal mereka mengajar dengan penuh ikhlas kpd ibu bapa kita. Jgn la apabila pendapatan tinggi hasil derma dari duit rakyat & bayaran tinggi menyebabkan UAI jadi riak dan maki hamun pemerintah. Kalau negara kucar kacir rakyat susah UAI pun tak dapat cari makan.

sugeh said...

emmm..
Aku cuba bersikap berkecuali tetapi aku akan kelihatan memihak..
PERTAMA .. perkataan yang diucapkan.. kalau kita mendidik anak, bila anak buat salah kita harus kata yang baik baik walaupun marah, misalnya " bertuah punya anak" bukannya sial engkau, atau binatang budak ni..sebab kata kata ibu bapa adalah doa.. bab ini aku rasa UAI gagal..
Kedua..soal ramai atau sedikit .. ramai bukan bererti betul dan sedikit bukan bererti tidak bagus.. jangan lupa.. nabi memulakan dakwah dengan hanya 6 orang sahaja, nabi tidak memulakan dakwah dengan ratusan ribu, tetapi hasilnya, bilion umat memeluk Islam..
ketiga .. ini bukan soal UMNO atau PAS .. jika apa yang dibawa oleh ustaz itu betul.. kira oklah, ratusan ribu berjaya didakwah .. tetapi cuba bayangkan jika apa yang diajar itu salah, maka terlalu besar dosa yang ditanggung oleh UAi, dan ratusan ribu pula yang akan menerima azab gara gara tersalah ilmu.. berapa ramai yang bakal diheret keneraka .. anda fikirlah..
keempat .. kebangkitan UAI yang dikatakan fenomena baru .. tapi d masa yang sama menimbulkan fenomena lain pula,, menambah perbalahan sesama umat, tuduh menuduh .. UAI bertanggung jawab dalam hal ini .. seharusnya UAI tampil meredakan keadaan,, bukan berdiam diri..kerana kesannya akan bertambah parah .. ini bukan soal takut atau nak memenangi pilihanraya.. apa gunanya menang jika umat tersesat jauh, agama terhina, bangsa tergadai .

Kesimpulannya.. Ramai yang berhujah tanpa ilmu atau melontarkan hujah berdasarkan ilmu ..jika aku mahu mendalami agama.. aku akan memilih ustaz seperti Ustaz Kazim dan Ustaz Fathul Bari .. tidak popular tetapi in saa Allah.. ilmu akan bertambah .. Islam bukannya bahan Lawak Jenaka...

Anonymous said...

DAP TIPU MELAYU
Orang terencat akal saja yang percaya kecaman terhadap DAP berhubung kemenangan 85% cina dalam CEC dan ‘kesilapan’ dalam proses pengiraan undi yang menyaksikan ‘kemenangan’ Zairil ini tidak berkaitan.

Ini semua sudah ada kira-kira di belakang pasal Guan Eng tertekan nak dapat undi Melayu. Mula-mula Guan Eng paksa semua perwakilan berbahas dalam bahasa Melayu untuk beli jiwa orang Melayu, tapi bila keputusan keluar, perwakilan DAP yang memang rasis ini tetap memilih majoriti cina juga untuk menduduki jawatan dalam CEC.

Jadi inilah cara terdesak Guan Eng – ubah keputusan dan beri kemenangan kepada Setiausaha Politiknya sendiri. Zairil Khir Johari Bin Abdullah.

Percayalah, kalau keadaan seumpama ini berlaku dalam UMNO, pergghhh..berbuih mulut Guan Eng mengutuk, tergigit lidah sampai nak putus pun Guan Eng akan upayakan juga untuk bercakap.

Pun begitu, Guan Eng jangan haraplah selepas ‘ubah’ keputusan pemilihan ini, orang Melayu akan sokong DAP, sebab Zairil itu dari sudut biologinya masih lagi cina totok.

Pendek kata, selepas buat tindakan paling tidak demokratik pun (dengan mengubah keputusan perwakilan), CEC DAP masih lagi 85% dikuasai cina, cuma kali ini ada sedikit perbezaan, cina itu guna nama Melayu!!

Ada jugak yang menari gangnam pakai seluar dalam dengan turban saja ni kang, tengoklah.

Sumber: MyKMU

House PK: Aik! Selama ini DAP serang SPR dengan mengatakan SPR tak adil, ini undi pemilihan sendiri pun mereka boleh tipu dan tak reti nak handle lagi nak ajar SPR ke? Satu persatu pekung DAP terbukak sekarang. Mana mau lari DAP oi?

Anonymous said...



sugeh 6.12

ko sebut mana2 hukum hakam Islam yg disebut oleh al Fadhil Ustaz Azhar Idrus (UAI) yg menyalahi syariat/feqah Islam. Kemudian kita kemukakan kepada Kadhi/Mufti untuk putuskan yg mana ko rasa UAI itu menyeleweng dan sesat seperti ko sebutkan itu.

atau kita adakan forum/ muzakarah terbuka antara ko atau mana2 ustaz/profesor yg ko kata 'benar' itu berdepan secara 'live' dgn UAI...

jangan ko pun jenis serkap jarang tapi 'kosong' dengan ilmu dan roh agama Islam itu sendiri ...

ko benci, cerca, keji, menyakiti atau ko memusuhi para ulamak siddiqin ... adalah menyalahi sunnah Rasul & amalan Ahli Sunnah wal Jamaah (Mazhab Sunni) sebagaimana al hadist; "al ulama' u warisatul ambiya" (Ulamak itu pewaris para Nabi2).... kerana ulamak pewaris nabi dari sudut ilmu, iman, amalan, dakwah, jihad dan pengorbanan mereka terhadap meninggikan tauhid, syariat & syiar agama Allah,Islam!

tak tau aku ko ni melayu mazhab sunni ke, melayu mazhab sekular, atau apa yg terlalu biadap & kurang ajar terhadap para ulamak ........

semua muslim secara keturunan mazhab/ ideologi sekular sememangnya agen2 orientalis & zionis yg sering mempersendakan hukum2 & istitusi2 Islam termasuk isu kebebasan wanita, poligami, perlembagaan & perundangan syariah, dll... Lihatlah kaum sekular di turki, mesir, syria, palestin, afghanistan, pakistan, indonesia, dll. termasuk malaysia sentiasa memusuhi, fitnah konspirasi & menindas para pejuang Islamis!

GAP, sugeh & dll ...bawala fakta terperinci/dalil sahih yg UAI itu menyesatkan ummat..... atau ko yg tak sedar diri hidup dalam kejahilan dan kefasikan tanpa hidayah Allah?????

Melayu Perak said...

CILI KASI TARUK! AZHAR IDRUS DAH SEMAKIN SESAT! INI BUKTINYA

Aakj malas nak ulas panjang..hehe puasa ni..cuma nak bagitahu pada puok yang taksub manusia kepada manusia lain..ILMU yang kita pelajari mungkin tak sehebat orang lain pelajari atau mungkin kita belum sampai ke bab itu..

Kita mungkin baru belajar 10 kitab..orang lain dah 20 kitab..kita belajar 1 kapal kitab..sedangkan ada 7 kapal lagi ILMU yang nak d gali...

Kita bukan ahli fatwa..kita tuju kearah taqwa..kalau setakat bertalaqi yang tak tahu siapa guru atau sekadar sebut saja 100 guru aku bertalaqi maka semua orang boleh sebut !! aakj pun boleh sebut..250 guru telah ku jumpai untuk belajar ilmu...hehe azhar sebut berapa dah guru dia bertalaqi ? lupa dohh ambo ni hahaha

Aakj juga hairan dengan sikap puok bengap ni..nama ada hadis menentang hadis yang lain..hadis berlawan dengan hadis yang lain..hadis menidakkan hadis yang lain..(tak sama dengan "pemansuhan" perintah Allah swt..seperti arak d haramkan selepas perintah solat..dulu mabuk pun boleh solat...bila perintah arak haram turun maka dengan sendirinya solat dalam keadaan mabuk tidak d benarkan..)...hehe tak niat nak ngajar ni..aakj bukan ustaz..baru nak start..

Lihat balik soalan yang d ajukan kepada azhar..azhar tak paham..Islam ini indah..bukan main jawab je..tengok situasi apa maka soalan itu d ajukan..Nabi saw pernah terjaga agak lewat d waktu solat Subuh..Nabi saw solat juga..Jadi azhar jangan dok pikir yang dia saja yang betul..

Malas nak ambik kira bila Nabi saw bagitau "masa" paling afdal sahur..bila ? nak aakj jawab juga ke..hihihi..kita tanya kita jawab..dulu mana ada jam..ada Nabi saw kira tengok bulu roma..ada Nabi saw kira tengok benang..itulah hebatnya ISLAM..guna benda yang praktikal dalam menentukan masa...

Ada Nabi saw gunakan jangkamasa dengan kiraan masa membaca surah..contohnya "masa itu lamanya seperti kita membaca surah yaasin..."

Banyak sudut bila kita nak keluarkan fatwa..bukan boleh kita simply jawab...kita belajar jurusan apa ? janganlah kita berlagak macam kita tahu semua..itu riak namanya..benda ni nampak kecil tapi impaknya besar bila Ulama sebenar lihat bahawa "ulama" ciptaan parti rendah ilmunya.

Teringat masa aakj bersembang dengan Ustaz Fathul Bari tentang bagaimana FATWA terhasil dalam pembentukan sesuatu HUKUM..perghhh banyak lagi yang azhar idrus kena belajar...mehh lihat video ni

Melayu Perak said...

Latarbelakang pendidikan Ustaz Azhar Idrus

: Sekolah Sultan Sulaiman. Sekolah Rendah dan Menengah di Sekolah Inggeris, tidak pernah belajar di mana-mana Sekolah Arab, Sekolah Pondok Madrasah atau sekolah agama. Beliau mula menuntut ilmu agama bermula pada tahun 90-an.
# Bersekolah di Sekolah Inggeris Sultan Sulaiman Kuala Terengganu hingga Tingkatan 6.
# Pernah menjadi seorang guru muzik pada tahun 1985
# Mulai belajar agama sekitar tahun 1990.
# Belajar secara talaqqi lebih kurang dengan lapan orang guru dalam tempoh 12 tahun.
# Antara guru beliau ialah Tuan Guru Haji Muhammad Zin Pondok Lubuk Pandan Wakaf Tapai.

Melayu Perak said...

boleh ke kita gelar azhar idrus nih ulamak....?????

ustaz pun kita tak boleh panggil sebab dia tak ada latarbelakang fiqh,usuluddin,tasawwuf,syariah dll

Melayu Perak said...

serupa lah kes nih dengan bob lokman,abby abadi.... ustaz,ustazah instant......

Anonymous said...

Puak2 PAS ni.. ulama yg sokong mereka, kentut diorng pon dikata wangi..
Tapi kalo ulamak yg tak sealiran dgn gaya politik puak mereka, habis dikutuk dan dimaki sepuas hati. Cth Mufti Harussani di panggil Haramsani dan lain2 makian.

Anonymous said...

ok la kita dgr uztaz UFB je la lepas ni...sbb dia je dok puji UMNO...

Anonymous said...

Di Kedah Mat Sabu pun di panggil USTAD,
Puak puak Pas la yang panggil Mat Sabu ustad
Bagi puak puak yang taksub dalam PAS
Sesiapa saja yang pandai cakap, tahu hadis
sepatah dua, pakai pula kopiah putih, ustad
lah diipanggil ( diberi gelaran ) oleh puak puak yg taksub dgn Pas

Anonymous said...

OARNG PAS NI BANYAK TEMBERANG...KELANTAN DARUL AIDS ...KELANTAN NEGERI PALING RAMAI PENGIDAP AIDS MENGALAKAN SABAH SARAWAK YANG PENDUDUKNYA MAJORITI BUKAN AGAMA ISLAM...
...CAKAP PASAL HUD2 DRAF PUN TAK ADA...SELALU MAKAN DUIT RAKYAT...BAGI KAT CERAMAH...UNTUK KAHWIN BANYAK2....MAKAN DUIT ANAK YATIM DAN BALU MEMALI...PAS PERASAAN DIA ISLAM TAPI...KLATE RAJA AIDS MADE IN GOLOKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKKK

Anonymous said...

Sebab nya hanya satu....sebab uai tak masok umno, kalau dia masok umno..........................................................tentu anda semua lebih faham dari apa yang saya faham.

Anonymous said...


Hadi perlu tebus dosa dengan tarik amanat tanpa syarat
PASIR PUTEH 4 Jan. - Seorang bekas penyokong tegar Pas, Manaf Yusof, 78, meminta Presiden parti itu, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menebus dosanya dengan menarik balik amanat beliau tanpa bersyarat kerana menyebabkan segelintir umat Islam di negara ini terputus persaudaraan.

Dia tidak menafikan perpecahan sesama Islam di Kelantan berputik selepas timbulnya Amanat Haji Hadi pada 1981 yang mana penyokong tegar Pas sanggup melakukan apa sahaja termasuk mengkafirkan ibu bapa, adik-beradik dan saudara-mara yang tidak sehaluan kerana menganggap perjuangan mereka diredai Allah.

"Tidak perlu tampil di kaca televisyen, memadailah dengan beliau memberikan penerangan dan penjelasan semula kepada seluruh pengikut Pas menerusi siri ceramah politik yang dianjurkan.

"Jelaskan kenapakah UMNO halal dikafirkan pada 1981? Jelaskan juga kenapa Pas yang bersekutu dengan DAP sejak kebelakangan ini sama ada hukumnya halal dikafirkan atau sebaliknya.



Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20130105/po_02/Hadi-perlu-tebus-dosa-dengan-tarik-amanat-tanpa-syarat#ixzz2H4HY7QoR
© Utusan Melayu (M) Bhd

Anonymous said...


melayu perak 4 jan 9.55 pm, 10.12 pm, 10.15 pm


soal ilmu sesorang adalah anugerah Allah.... brepa ramai yg pi belajar lama tp asyik kandas saja..... tpi yg hati terang belajar cepat pandai & boleh berdakwah, berjihad dgn penuh yakin prinsip & sistem hidup Islam dan menolak ideologi & perjuangan sekular...

Contoh: Abu hurairah, sahabat Nabi, menganut Islam lebih lewat dr sahabat besar yg lain, semasa hampir akhir hayat Rasulullah tp dia fokus belajar, mendamping Nabi (ii gurunya) setiap masa dan akhir beliau menjadi periwayat hadist yg terbanyak & yg menjadi sumber rujukan hukum hakam Islam serta para ilmuan yg lain.... Allah anugerahkan kekuatan mindanya & kejernihan hatinya dgn ilmu Islam yg tinggi ... dan beliau abadikan setiap ilmunya itu kpd seluruh ummat yg kemudiannya sampai kehari ini....

jadi apa yg ko orang bandingkan ilmu UAI itu dgn ustaz yg lain,,, untuk tujuan perlekekehkanya?

ustaz2 yg ko kata hebat tu.... tak lah nampak sumbangan besar kpd dakwah kpd remaja2 kita yg jauh dari agama & yang buta agama sekarang... setengah tu ustaz fulus saja baru berdakwah .....


Anonymous said...

Hoi babi, kamu jangan nak hinaa negeri Kelantan atau mana-mana negeri..apasal pulak kamu nak cari gaduh. Pasal apa kamu benci sangat pada Kelantan, mungkin sebab diperintah oleh ulamak dan seorang MB yang boleh mengajar dan mendidik rakyat dengan ilmunya setiap minggu di Dataran Ilmu Kota Bharu. Kamu ni jenis lahabau keparatla. Aku orang UMNO, tapi kalau bab hina ulama dan kepimpinan kami kami tak boleh kompromi. Nak main politik, mainla tapi jangan sampai hina negerila bahalol. Kamu suka ke kalau arak dan judi berleluasa di negeri kamu, adik kamu dirogol kerana mabuk arak. Kamu suka. Mana MB kamu yang kamu puja, nak jd imam sembahyangpun tak mampu, apatah lagi nak bagi kuliah pd rakyatnya. Hentam balak dan rasuah adala.

Anonymous said...

Apa hak kamu menulis perkara yangh tidak betul tentang UAI terutama tentang latar belakang pendidikannya. Dia pernah bagitau kamu secara spesifik ke tentang latar belakang pendidikan dia pada kamu. Soal dia ada Ferari ke apa,itu hak dan harta dia yang diperolehi secara hahal bukannya dari hasil yang haram seperti merompak, merasuah, penipuan dan penyelewengan. Pemimpin yang kamu agungkan itu dia dijamin ke tidak rasuah. Inilah Melayu Islam Hadhari...tak pakai tudungpun tak apa..apa jenis kitab yang kamu terima ni. Kalau jahil jangan bercakap pasal agamalah. Tolong diam lagi baik.

Anonymous said...

Setuju dengan pandangan bernas di atas. Kalau ulamak je kita hentam dan tuduh macam-macam. Kalau yang anjur buat maksiat bercampur dengan lelalki-perempuan dia sokong. Inilah namanya bapak sekular yang memisahkan agama dengan politik dan kehidupan.

Anonymous said...

UMNO yang ada hari ini adalah UMNO ciptaan Mahathir, bukannya UMNO keramat yang diasaskan Dato' Sir Onn bin Jaafar yang ikhlas membela orang Melayu dan Islam di Malaysia. Poooooooooorah UMNO(Baru). Biar betul.

Anonymous said...

Ustaz Azhar Idrus adalah wali keramat kebanggaan kita. Marilah sama2 kita jilat tapak kaki dan hidu kentutnya untuk meningkatkan ketaqwaan kita pada Allah yang boleh di"share" sama Nasrani.

TAKBIR! x3

Anonymous said...

Link ni sedap kalau di letak di facebook....

gerakan hijau said...

Hong piqir sblum cakap,x sey lepah mulot ikuk sedak ati jew!




Anonymous said...

akhir zaman ni memang akan ramai org yg dengki dgn ustaz dan agama islam..krn hati mereka telah disaluti sumber haram.

Anonymous said...

patut la dsai telah didapati bersalah yek krn ada dna dsai dlm dubur sepol..ko yg dh buta hati,otak jumud dan ketandusan ilmu..ada berapa dna ya dlm dubur sepol?

Anonymous said...

gi gatal kutuk ustaz azhar idrus sape suruh..padan muka ko..gi kuliah ustaz tak mahu.

Anonymous said...

org bukan mcm kau,alergik sangat pada waktu subuh..klu cdg buat wkt apapun kuliah ustaz azhar idrus klu dah niat nk tuntut ilmu tetap ramai sambutan.jgnlah tonjolkn kejahilan diri kamu.

Anonymous said...

dengki amalanmu krn tak kesampaian hasratmu,tak kemana org mcmmu.

Anonymous said...

ferrari dan superbike tu harta makbapak kau ker?

Anonymous said...

ko mana kenal ustaz..ko kenal org tua aje.

Anonymous said...

org yg kutuk uai adalah spesis pendengki dan anti islam..klu kita ketengahkn org2 ini berceramah agama,amacam?

Anonymous said...

ye ke ulamak lari masuk umno..nmpak sgt kamu ni baru berhijrah ke malaysia..sal tu komen pun sudah lari.

Anonymous said...

khuatir celaka mengena sendiri.

Anonymous said...

saya lebih suka tengok ceramah Dr. Zakir Nair... berkualiti, fakta Al Quran dan hukum Islam, straight to the point, bahasa pon sesuai utk pendakwah

Anonymous said...

klu btl2 nk blajar agama dgr ceramah ustaz kazim,neutral!!

Komeng said...

tok guru kau sapa? kau belajar agama kat sapa? uia bukan tok guru aku, tapi aku amik subjek fekah, tauhid dia je, jenaka tolak tepi. Banyak gak ilmu aku kaut dari dia. Alhamdulillah aku baru tau yg aku ni jahil ya amat.

Orang buat kebajikan mesti ada yg benci. Siapakah puak itu?

Dosa dengan Allah boleh mintak taubat. Dosa dgn manusia kena mintak ampun dari setiap orang yg kita dosai itu. Blog kau ada berapa ramai pembaca? Boleh ke kau nak cari sorang2 nak mintak ampun dosa?

Dosa apa? Dosa menjauhkan orang dari majlis ilmu, in case kalau org tu termakan kisah2 fitnah kau ni.. dapat??

izwan hafiz said...

Itu pandekatan UAI untuk mendekati para pemuda masa kini.. ilmu yang di bagi pon x bertentangan.. alhamdulihah orang muda dapat menerima..

Anonymous said...

Aku tanya tentang ustaz azhar idrus dan dia jawab then aku boleh guna ilmu yg ht dia bg kt ak tu.kalau nk tarik penonton kena lah wt lwk cket.
banyak aku tengok kalau ceramah biasa mmg ramai orang mengantuk.lgpon mana ada dia wt lwk over kdg dia serius kdg2 dia lwk cket hangpa ni saja nk perbesarkan.bukan la aku nk ckp tp pmilik blogger ni pon bukan betol sangat.kan Tuhan dah kata jika kita tutup aib org Allah akan tutup aib kita d akhirat kelak.jangan lah wt kt cni ckp lah kt ustaz azhar idrus.insyaAllah ustaz azhar idrus akan faham.dia bukn malaikat sempurna.dia wt silap mcm tu.mcm pemilik blogger ni silap pasal bukak aib orang.ok say we LOVE Allah !

Pelangi Jingga said...

Oi orang Biru...Hang jangan nak lebih2 kata UIA. Pendekatan yang UIA bagi boleh di terima oleh golongan muda..UIA bagi ceramah asas mengenal Islam terutamanya untuk golongan muda. Ko g tengok mana2 masjid yang bagi ceramh yang keras2 anak muda boleh kira dengan jari, coz penceramah terlalu menekan. jadi sampai bila anak muda nak g p dengar majlis ilmu. Dengan adanya pendekatan yang di berikan oleh UIA ramai anak muda tak terasa janggal untuk bersama.

Pelangi Jingga said...

Ceramah yang korang yang korang hina2 nilah yang telah menarik ramai anak muda kembali kejalan ISLAM. sekurang2 nya UIA ada cara tersendiri untuk menarik lebih2 lagi golongan muda untuk bersama ISLAM. Korang dengki sangat dengan UIA kenapa?. MEH HABAK KAT AKU APA JASA KORANG KAT AGAMA KORANG NAK DI BANDINGKAN DENGAN UIA?.Dalam web leh lah korang kutuk2 UIA, depan2 tengok.. BERJUTA2 ANAK MUDA DI BELAKANG UIA..-GEng2 Orang Muda-

Anonymous said...

Dengar Ustaz Kazim Elias..betul2 seorang pendakwah bebas,tidak terikat atau terikut dgn politik walaupun ahli Pas..cara penyampaian yg lebih berkesan dan mudah difahami..
sape td yg mintak bukti anwar meliwat?hahaha..kelakar betul..bukti sgt jelas..walaupun bebas,aktiviti tetap berlaku..ini kata hakim yg MEMBEBASKAN anwar...dan,pernah ke anwar menafikan?? tak mengaku salah,tak lah pelik..tp tak menafikan tuduhan?? luar biasa nih...

Anonymous said...

salam,

sapa cakap rasulullah tidak berjenaka dalam dakwah.

rasulullah SAW pernah di tanya oleh seorang perempuan tua sama ada perempuan tua itu layak masuk syurga...

lalu dijawab baginda, di syurga tiada orang tua...

menangis mak cik tu kerana memikirkan dia tak layak ke syurga.

rupanya baginda hanya bergurau. semua yg masuk ke syurga akan kembali muda....