IKLAN BERBAYAR

Wednesday, January 30, 2013

ISU RCI SABAH : PENDEDAHAN MENGEJUTKAN SEMALAM !


isu RCI sabah sedang dalam proses soal siasat.

isunya mengenai dakwaan kerajaan malaysia memberikan ribuan IC kepada warganegara luar sekitar tahun 1990 an yang menjurus dan membolehkan mereka ini LAYAK MENGUNDI sewaktu pilihanraya 1995.

benarkah dakwaan ini ?

dakwaan yang mengatakan kerajaan memberikan IC kepada warganegara luar untuk membolehkan mereka mengundi BN pada pilihanraya 1995 ?

LIHAT KENYATAAN MALAYSIAKINI 2 MINGGU LEPAS.

mohd nasir sungip merupakan timbalan pengarah jabatan pendaftaran negara (negeri sabah) mengesahkan jabatannya pernah menyertai operasi durian burok dari tahun 1992-1995.

operasi ini bertujuan untuk memberikan kewarganegaraan ( IC BIRU) kepada warganegara yang layak lantas membenarkan mereka ini mengundi.

tambah nasir sungip, ini adalah arahan SPR.

SOALAN ?
benarkah ini arahan SPR ?

lihat jawapan di bawah yang dikeluarkan oleh malaysianinsider semalam.

1) bekas pengarah JPN , ramli kamarudin telah menjual 16 ribu resit JPN dengan harga RM1 juta, lantas memberikan warganegara peluang untuk mengundi. ramli memberitahu beliau melakukan demikian kerana wang.

2) bekas pengarah JPN, datuk abdul raouf sani telah menjual 6305 resit JPN dengan harga RM 167,300.00. datuk raouf juga mengaku dalam sesi soal jawap semalam, beliau melakukan tindakan tersebut atas kapasitinya sendiri dan tanpa arahan pihak atasan.

KESIMPULANNYA.

seramai 94 orang termasuk 24 pegawai JPN telah disumbat ke dalam ISA kerana isu penjualan IC BIRU  ini.

2 bekas pengarah JPN di atas antara yang telah  mengaku mereka melakukan perkara sedemikian adalah disebabkan mahu extra duit dan penjualan IC BIRU tersebut dilakukan tanpa arahan dari pihak atasan.

cubaan pembangkang untuk memburukkan nama bekas perdana menteri dr mahathir dan SPR semakin tidak berjaya kerana hampir kesemua yang terlibat mengaku mereka memberikan IC atas dasar mahu mencari keuntungan peribadi.

itu pasallah tun m kata dia sedia disiasat dan didakwa... tada hal punya kata tun m..!

15 comments:

Anonymous said...

HIDUP DM/BN/UMNO. MAMPUS PAS/PKR/DAP YG SUKA MEMFITNAH.

Anonymous said...

Hehehehe....takdehat punya lah...mari mariii kita tengok sapa yang kena!

Anonymous said...

Sejak dari dulu lagi depa (pembangkang) berusaha keras untuk menenggelamkan Watak Besar dalam UMNO ni walau beliau sudah bersara......

Anonymous said...

PEMBANGKANG PUNYA HARAPAN NAK PEKENA DM DAH PUNAH. ANWAR MESTI P BERTAPA KAT CINA DOLL NAK DAPAT TIP FITNAH LAIN PLAK. NIK AJIS MESTI DOA SUPAYA ADA IDEA NAK FINAH DM JUGA ..FITNAH JANGAN TAK FITNAH PUAK PEMBANGKANG PKR/PAS/DAP OI!

Anonymous said...

MAKIN BANYAKLAH DOSA PENCACAI2 PAKATAN YANG BEGITU ASYIK MENUDUH DAN MEMFITNAH TUN M SEBELUM INI...TUNGGU SAJA BALASANNYA..

mat13 said...

Saman malu je dia orang ni biar sampai bankrup baru dia orang senyap dan takut....buat macam Lee Kuan Yew.hehehe

Anonymous said...

jika bagi pun tak apa, kerana mereka adalah warga Islam. dengan adanya mereka barulah Sabah hidup, ada juga restoren islam. peniaga islam. kalau tak, pergi sabah ibarat pergi negeri asing, payah nak makan. tapi yang dok bangkang sangat tu sedar diri ke tak, tok nenek hangpa pun orang bagi free saja kerakyatan.

Anonymous said...

Tubuhkan satu lagi RCI untuk kes 1 juta kerakyatan tanah melayu masa mula nak merdeka dulu....kita lihat siapa pula yg panas.......

Anonymous said...

yg patut disiasat cina yg diber 1 juta kerakyatan...

tarik balik kerakyatan cina dapig

Anonymous said...

Asalamualaikum....
beberapa hari lepas tv1 ada rancangan dokumentri hal seluruh dunia termasuk bajau laut..dikatakan dorang selalu dlm ketakutan kerana tidak bernegara takder duit takder pelajaran kad pengenalan apatah lg..klo baba tun m bg kewarganegaraan pd depa pun haku sokom sbb simpati kat depa..sapa2 yg tidak ada secuit pn rasa kesian dlm diri depa haku tabik spring..boleh tak haku berguru kat korang...sbb haku nengok kucin lapo pun haku kesian..
terima kasih pd yg mengaku depa buat kerana duit..solute kat kowang kerana berani mengakui kesalahan(ikhlas haku puji)terbaik lah kowang n baba tun m.....

Pak Dee said...

1:19

takde masalah kalu nk bagi IC kat sapa2...tp mesti ikut undang2...dan jgn ada syarat2 dari psrti tertentu..

Tun Teja said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

laa admin tak baca habis ke artikel tuu, ic di keluarkan untuk pastikan diaorang mengundi kerajaan, kalau tak oc akan ditarik balik. taktik kotor tu, nak pastikan dia menang

Anonymous said...

Bodoh punya kenyataan!! Jadi asal islam beri saja kerakyatan?? Kalau begitu apa akan terjadi dengan anak cucu kita pada masa depan? Orang tempatan tiada yang islam kah untuk buka restoran?? Sangat-sangat lemah daya pemikiran!!!

Anonymous said...

Yang bikin hairan bagaimana orang indon dapat ic sedangkan belum pun lama berada disabah.