Saturday, February 23, 2013

ANWAR CUBA MENCETUS KONFLIK DI LAHAD DATU !



Dalam hampir dua minggu ini kita dikejutkan dengan peristiwa bilamana sekumpulan lelaki bersenjata yang mendakwa mewakili Sultan Sulu mendarat di Lahad Datu, Sabah dan bertindak menetap serta meminta agar Sabah dipulangkan kepada Kesultanan Sulu. 

Apabila kerajaan Filipina memeterai perjanjian damai dengan umat Islam di selatan negara berkenaan melalui Perjanjian Rangka Kerja Bangsamoro, umat Islam di Filipina menganggap ini sebagai jalan ke hadapan selepas berdekad menghadapi kebuntuan dalam krisis dengan Kerajaan Filipina. Rangka kerja ini membolehkan penciptaan entiti tunggal dan autonomi dipanggil Bangsamoro menggantikan Wilayah Autonomi Islam Mindanao.

Perjanjian rangka kerja itu telah ditandatangani di Istana Malacanang pada 15 Oktober 2012 dalam kehadiran Presiden Beningno Aquino III dari Filipina; Al Haj Murad Ebrahim, Pengerusi Barisan Pembebasan Islam Moro; Datuk Seri Najib Tun Razak, Perdana Menteri Malaysia; dan Ekmeleddin Ihsanoglu , Setiausaha Agung Pertubuhan Negara-Negara Islam. Sebaliknya, pemimpin yang tidak hadir di dalam upacara bersejarah berkenaan adalah pemimpin Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro (MILF), Nur Misuari.

Nur Misuari telah menganggap bahawa perjanjian itu tidak relevan dan beliau mendakwa ianya telah diciplak oleh Presiden Aquino dan DS Najib Razak. MILF adalah kumpulan pemisahan yang merupakan sebahagian tulang belakang MNLF pada tahun 1970-an. Percanggahan pendapat dalam cara Nur Misuari mengendalikan isu-isu telah membawa kepada kumpulan berkenaan terpisah jauh. Turut tidak hadir ialah Sultan Sulu. Pengasingan dan pemencilan Sultan Sulu berkenaan mungkin merupakan punca kepada krisis di Lahad Datu.

Sultan Sulu sendiri telah mengaku menghantar kira-kira 400 lelaki menyeberang laut ke Sabah, kerana beliau melihat perjanjian yang dimeterai tidak berperanan di dalam peningkatkan kehidupan Bangsamoro. Tambahan lagi, beliau sendiri turut tidak mempunyai sebarang peranan. Manakala Nur Misuari pula diketahui umum sebagai penyokong kuat Sultan Sulu.

Mengapa Sultan terasing dalam proses damai bangsa Moro? Ianya mudah. Terdapat sepuluh orang yang mendakwa menduduki takhta. Kerajaan Filipina tidak boleh berurusan dengan sepuluh Sultan yang berbeza dengan sepuluh idea yang berbeza asas mengenai bagaimana untuk membawa keamanan dan pembangunan kepada Bangsamoro. Nur Misuari sendiri tidak menghadiri majlis menandatangani perjanjian berkenaan kerana dia takut sekiranya terdapat waran berterusan dikeluarkan untuk menangkap beliau kerana melancarkan perang terhadap kerajaan Filipina.

Nur Misuari dilihat mengambil kesempatan ke atas isu ini. Nur Misuari dengan segera mengancam Kerajaan Malaysia dengan berkata “Jika setitik darah tumpah maka kita akan terpaksa untuk datang untuk membantu mereka.” Nur Misuari juga berkata yang berikut, “Ini harus dikendalikan oleh ketua yang berfikiran terbuka … bahawa ia juga akan menjadi baik untuk menunggu pilihan raya umum untuk melihat siapa yang akan menjadi Perdana Menteri (Malaysia) yang baru.”

Apakah yang tersirat disebalik kata-kata Nur Misuari itu? Tiada lain dan tidak bukan adalah disebabkan oleh kawan lama beliau, Anwar Ibrahim. Reuters melaporkan dan telah disahkan oleh sumber tentera Filipina bahawa Anwar Ibrahim telah ke luar negara untuk bertemu dengan Nur Misuari bagi membincangkan tuntutan tanah di Sabah, beberapa bulan sebelum kejadian di Lahad Datu berlaku. Anwar telah menafikan sekeras-kerasnya ini, tetapi gambar di atas menunjukkan sebaliknya.

Kerajaan Filipina telah menghantar enam kapal tentera laut untuk menghentikan orang dari rantau Moro dari memasuki perairan Malaysia. Walaupun kerajaan Malaysia mempunyai kelebihan dari segi kawalan dan kemudahan senjata api untuk menamatkan krisis ini, mungkin jalan damai adalah yang terbaik bagi semua pihak iaitu Bangsamoro, kerajaan Filipina serta Malaysia, untuk tidak membenarkan apa-apa untuk menjejaskan perjanjian yang ditandatangani yang masih dalam peringkat awal.

Sementara Kerajaan berusaha dengan diplomatik untuk menyelesaikan isu ini, kedua-dua kerajaan perlu mendapatkan sebab musabab sehingga ke akar umbi peranan yang dimainkan oleh Anwar Ibrahim dalam memudahkan atau menyebabkan kejadian ini berlaku. Ianya tidak akan berlaku kalau tidak ada peranan dari orang dalam. Isu Sabah terlalu dekat dengan Anwar Ibrahim kerana beliau mengimpikan sokongan Rakyat Sabah bagi menyokongnya di dalam PRU13. Namun kita masih tidak tahu apa agenda besar Anwar Ibrahim melakukan ini semua. Soalan ini masih menjadi tanda tanya.

SUMBER ONE KOTA BELUD .

24 comments:

Anonymous said...

Saya yakin dan saya telah terfikir bahawa konflik ini adalah dari idea individu yang kemaruk sangat nak jadi PM.penjilat pkr akan bertanya mana faktanya.

celana biru said...

Tidak akan ada kekacauan di Sabah jika tidak ada orang seperti anwar ibrahim.
Sabah mesti tolak orang yang bernama anwar ibrahim.
anwar mesti tobat.

TOLAK PKR UNTUK KESEJAHTERAAN SABAH.

celana biru said...

Tidak akan ada kekacauan di Sabah jika tidak ada orang seperti anwar ibrahim.
Sabah mesti tolak orang yang bernama anwar ibrahim.
anwar mesti tobat.

TOLAK PKR UNTUK KESEJAHTERAAN SABAH.

Anonymous said...

SayangMalaysia said...
Salam Perjuangan..
TOLONG JANGAN LEKA DAN SELESA.. PUTRAJAYA BELUM SELAMAT LAGI!!


Jgn fikir soal ramalan akan menang, itu sbg 'sweetener' psywar supaya jentera UMNO BN leka, syok sndiri dan mula lalai. Anggaplah kita akan hadapi perperangan besar, battle ship.. direction mesti tepat, must GO AHEAD!!

Jgn lihat godaan di kiri kanan..

Musuh yg amat dahsyat sedang tunggu utk menghancurkan kita. PR anggap inilah peluang terbaik mereka utk habis2an tumbangkan UMNO BN. Anwar sudh caturkan ini peluang akhir utk dia jd PM!! Mereka akan buat apa shj, gunakan taktik paling kotor dr luar negara utk musnahkan UMNO (mereka tk kisah sgt dgn MIC MCA, itu senang urus)

PR akan pakai semua perkakas yg ada dlm kerajaan jika mereka menang (minta Allah jauhkan) utk balas dendam pd pemimpin UMNO BN.. terutama Tun M, DS Najib, Rosmah dan penentang2 Anwar.

Misi balas dendam ini dikhabarkan sgt mengerikan, dn Polis, ATM akan diperkudakan sepenuhnya utk capai cita2 ZALIM Anwar ini..

Kita tiada pilihan melainkan sepenuh jiwa raga mempertahankan PUTRAJAYA seterusnya mengembalikan 2/3.

DS Najib sudah lakukan yg terbaik dan bermacam2, jgn last minute ini ada yg jd dalang pengkhianat utk sebarkan fitnah buruk pd DS Najib/Rosmah dr DALAM JENTERA UMNO SENDIRI (aku sudah hidu maklumat)!! Terpulang kpd kita utk fikir pakai otak atau kepala lutut.. Skrg we MUST ALL OUT with FULL THROTTLE!!
(PAS yg korok miskin pn sudah ada treler propaganda.. UMNO masih pakai cara lama, khemah knduri??!)

Skrg masa bkn bermain2 lg.. bukan masa utk buat lawak.. be serious, tingkatkan motivasi dan smgt juang utk jentera BN!!

Jgn lupa sbg hamba Allah, kita yg Melayu Islam tetapkan DOA dan SOLAT di hari2 genting ini utk panjatkan pertolongan ALLAH TA'ALA..

Sebaik2nya UMNO Pusat anjurkan majlis bacaan Yaasin dan Solat Hajat mohon kemenangan dan jauhi malapetaka..

skdr ingatan dr rakyat biasa yg tiada apa2 jawatan..

SEMOGA UMNO BN MENDAPAT KEMENANGAN PRU13 2/3..AMIINN!!

Ingat lah Nuar Jubor dg bantuan Yahudi Zionist Neocons dari segi keuangan dan otak Yahudi Zionist luaran dan semua pemikiran dan taktik jahat dan kotor "Arab Spring" PRU yg akan datang akan menjadi perang habis habisan "Putrajaya at all cost". Inilah PRU penentuan bagi barua Yahudi Zionist. Jadi harap semua yg cintakan agama, bngsa dan negara harus bersedia membela dan mempertahankan bumi Tanah Melayu dari tindakan terkutok, keparat, bngsat dan lahanat anak Dajjal lahanat, Nuar Jubor dan spesis2 yg sewatu dgnyya.

Anonymous said...

Kongkek Chinadoll siap bukti video besi pun mampus tak ngaku, ni pulak takat foto sekeping.

Anonymous said...

Asalamualaikum....
kdn ape lagi....takkan diam jew....
nak tunggu kebabom baru nak bertindak kew.....tolonglah buang negeri anuwar n kuarga dia...perosak agama n negara nih...

Anonymous said...

Asalamualaikum....
kdn ape lagi....takkan diam jew....
nak tunggu kebabom baru nak bertindak kew.....tolonglah buang negeri anuwar n kuarga dia...perosak agama n negara nih...

Anonymous said...

babi la nuwar berahi

Pekong Pondan said...

Anwar did it in the shitta hole..., shitta hole..., shitta hole...
Anwar did it in the shitta hole..., in Saifuls pretty buttock.

(Song: The three little pigs, check youtube)

Pig 1: Anwar Ibrahim
Pig 2: Lim Guan Eng
Pig 3: Hadi Awang

Anonymous said...

anwar ibrahim perlu dilucutlan kewarganegaraan ...

Pengkhianat negara!!!!

Anonymous said...

MAT JUBO PETUALANG BANGSA..
PENGGADAI AGAMA...

AKU HERAN KENAPA DIA KEBAL SAMPAI SEKARANG? UNDANG2 APA YG.KITA PAKAI SEKARANG INI SEHINGGA PETUALANG NI TERUS HIDUP BEBAS DINEGARA TERCINTA INI !

NAK DISALAHKAN MENTERI AMARAN, RASANYA DAH BOSAN KITA BERI DIA AMARAN .

gen2felda

Anonymous said...

anwar dah buang tabiat ....hehehe

Anonymous said...

dah tak dak point dah ka nak hentam Anwar...awat la desperate sampai mcm ni...

Anonymous said...

Setuju sgt apa yg ditulis olih SAYANGILAH MALAYSIA

Anonymous said...

kepada menteri yang jaga KDN, mengapa spt takut2 utk mengambil tindakan terhadap anwar laknatullah setiap kali dia membuat onar. nak tunggu malaysia dah jadi kacau bilau baru buat tindakan? diharap kerajaan mengenakan tindakan keras terhadap anwar. sesungguhnya anwar adalah musuh negara yang perlu ditangani dengan segera.

Anonymous said...

anwar laknatullah adalah musuh agama dan negara yang perlu dibenteras dengan segera. pastikan selepas pru 13 nanti, hishamuddin dilucutkan dari menjaga KDN.

Anonymous said...

cuba tengok perut, kan tak boncet....bukan nuar le tu.....

Anonymous said...

Tanya balik anwar awat dah tak dak cara baik kaa nak jadi Pm......

Anonymous said...

Amara!!!! Amaran!!! Amaran!!! tu je!! KDN

Anonymous said...

Setuju 100%

BN BABI said...

hanya org bangan bin bodoh tolol taraf taik babi bg komen mcm nie...kah..kah..kah....sedut kote BN....wa...wa...wa..

Anonymous said...

dsfsfagagagsgasg

mohdshahrizalramli said...

pasal anwar ni dulu sebelum che det kita bersara dia dah pesan jgn sesekali keluarkan anwar...tp satu kesilapan yg telah dilakukan pemimpin ketika itu ingkar...

Anonymous said...

ske bapak nko org je nak tuduh DSAI ya....nko nampak mata kiri atau mata kanan....INI KALI LAH.......