Saturday, February 2, 2013

ARTIKEL MENARIK.


KLIK SINI

10 comments:

Pekong Pondan said...

Black noisy birds bring sickness to Malaysia.

...and...

Anwar did it in the shitta hole..., shitta hole..., shitta hole...
Anwar did it in the shitta hole..., in Saifuls pretty buttock.

(Song: The three little pigs, check youtube)

Pig 1: Anwar Ibrahim
Pig 2: Lim Guan Eng
Pig 3: Hadi Awang

Langsi said...

Artikel terbaik tentang Dr. Mhathir...

Part 1

Dr Mahathir semalam berkata nasib Najib bergantung kepada kehendak UMNO jika BN tidak dapat kejayaan lebih dari apa yang diperolehi oleh Abdullah Badawi dalam pilihanraya yang lalu. Beliau memberi pandangan peribadi beliau yang Najib sepatutnya memberikan laluan kepada Muhyiddin Yassin jika prestasi BN lebih lemah dari pilihanraya ke12 dahulu.

“Hanya nasib Najib tidak berapa baik kerana beliau mewarisi kerajaan lemah Abdullah Badawi dahulu” kata Mahathir lagi. Walau bagaimanapun Mahathir berpendapat perkara itu terpulanglah kepada UMNO untuk menentukannya. Kenyataan Mahathir ini merupakan satu kenyataan yang membawa makna seperti yang diduga oleh banyak pihak. Menggalakkan Najib untuk mengambil alih Abdullah dahulu merupakan tindakan sementara sahaja.


Najib merupakan pemimpin yang paling sesuai untuk dijadikan ‘stop-gap Prime Minister’ kerana dari awal lagi semua pihak tahu yang Najib tidak boleh kekal kerana mempunyai ‘baggage’ peribadi yang terlalu besar. Keadaan Najib tidak membolehkan beliau kekal lama sebagai Perdana Menteri. Sesungguhnya Dr Mahathir mahukan Muhyiddin untuk mengambilalih kepimpinan negara dari Najib dalam tempoh yang singkat sahaja. Maka isu yang dipergunakan untuk menaikan Muhyiddin secara ‘expedient’ ialah isu dan masalah peribadi Najib itu sendiri.

Dalam pada itu Dr Mahathir pun tidak mempunyai keyakinan yang penuh tentang kemampuan Muhyiddin itu. Seperti biasa beliau sedaya upaya mahukan Muhyiddin mengambilalih untuk membuat persediaan untuk seorang ahli keluarganya untuk menggantikan Muhyiddin pula. Jika alasan Muhyiddin adalah orang terbaik untuk menggantikan Najib, ia merupakan alasan yang meleset. Waktu akan menentukan yang Muhyiddin akan menghadapi masalah yang sama apabila Mahathir mahu menurunkan beliau (Muhyiddin) untuk memberikan laluan untuk keluarga beliau mengambil alih kepimpinan negara suatu masa yang tidak berapa lama lagi.

Pendeknya Mahathir tidak pernah mahukan dan menyayangi sesiapa pun di dalam politik ini. Hanya mereka yang lemah tetapi bercita-cita tinggi dalam UMNO itu mengambil kesempatan untuk menjadi pemimpin sementara Mahathir menunggu orang yang sebenar-benarnya menjadi pucuk pimpinan negara itu menjadi kenyataan. Apabila sampai keadaan itu barulah negara mempunyai kepimpinan yang terbaik dalam sejarah kemerdekaan negara kepada Dr Mahathir.

Itulah politik Dr Mahathir. Bagi Mahathir yang paling utama ialah peribadi dan keluarga. Selepas itu untuk parti kerana parti itu boleh menaikan keluarga dan kehendak beliau kerana parti hanyalah alat untuk memudahkan mendapatkan kehendak dan kemahuan beliau. Selepas itu barulah untuk negara. Negara merupakan isu yang paling akhir dan tidak mempunyai prioriti langsung bagi Dr Mahathir.

Semasa beliau mengambilalih kepimpinan kerajaan dengan pengorbanan rakan-rakan seperjuangan Mahathir merupakan seorang PM yang tidak mempunyai ‘grassroot’ yang kuat. Mahathir memulakan kepimpinan negara dengan menyisihkan pemimpin sebarisan dengan beliau secara sistematik. Jika dikaji dan dipandang dari apa sudut sekali pun Tengku Razaleigh lah yang sepatutnya menjadi pemimpin selepas beliau. Tetapi beliau tidak mahukan Tengku Razaleigh kerana beliau tidak mahu dibayangi oleh TR yang semasa itu menjadi ikon kepimpinan dalam UMNO. Jika TR menjadi Timbalan beliau niat beliau untuk menjadi Perdana Menteri berdekad-dekad lamanya itu tidak akan tercapai.

Langsi said...

Artikel terbaik tentang Dr. Mhathir...

Part 1

Dr Mahathir semalam berkata nasib Najib bergantung kepada kehendak UMNO jika BN tidak dapat kejayaan lebih dari apa yang diperolehi oleh Abdullah Badawi dalam pilihanraya yang lalu. Beliau memberi pandangan peribadi beliau yang Najib sepatutnya memberikan laluan kepada Muhyiddin Yassin jika prestasi BN lebih lemah dari pilihanraya ke12 dahulu.

“Hanya nasib Najib tidak berapa baik kerana beliau mewarisi kerajaan lemah Abdullah Badawi dahulu” kata Mahathir lagi. Walau bagaimanapun Mahathir berpendapat perkara itu terpulanglah kepada UMNO untuk menentukannya. Kenyataan Mahathir ini merupakan satu kenyataan yang membawa makna seperti yang diduga oleh banyak pihak. Menggalakkan Najib untuk mengambil alih Abdullah dahulu merupakan tindakan sementara sahaja.


Najib merupakan pemimpin yang paling sesuai untuk dijadikan ‘stop-gap Prime Minister’ kerana dari awal lagi semua pihak tahu yang Najib tidak boleh kekal kerana mempunyai ‘baggage’ peribadi yang terlalu besar. Keadaan Najib tidak membolehkan beliau kekal lama sebagai Perdana Menteri. Sesungguhnya Dr Mahathir mahukan Muhyiddin untuk mengambilalih kepimpinan negara dari Najib dalam tempoh yang singkat sahaja. Maka isu yang dipergunakan untuk menaikan Muhyiddin secara ‘expedient’ ialah isu dan masalah peribadi Najib itu sendiri.

Dalam pada itu Dr Mahathir pun tidak mempunyai keyakinan yang penuh tentang kemampuan Muhyiddin itu. Seperti biasa beliau sedaya upaya mahukan Muhyiddin mengambilalih untuk membuat persediaan untuk seorang ahli keluarganya untuk menggantikan Muhyiddin pula. Jika alasan Muhyiddin adalah orang terbaik untuk menggantikan Najib, ia merupakan alasan yang meleset. Waktu akan menentukan yang Muhyiddin akan menghadapi masalah yang sama apabila Mahathir mahu menurunkan beliau (Muhyiddin) untuk memberikan laluan untuk keluarga beliau mengambil alih kepimpinan negara suatu masa yang tidak berapa lama lagi.

Pendeknya Mahathir tidak pernah mahukan dan menyayangi sesiapa pun di dalam politik ini. Hanya mereka yang lemah tetapi bercita-cita tinggi dalam UMNO itu mengambil kesempatan untuk menjadi pemimpin sementara Mahathir menunggu orang yang sebenar-benarnya menjadi pucuk pimpinan negara itu menjadi kenyataan. Apabila sampai keadaan itu barulah negara mempunyai kepimpinan yang terbaik dalam sejarah kemerdekaan negara kepada Dr Mahathir.

Itulah politik Dr Mahathir. Bagi Mahathir yang paling utama ialah peribadi dan keluarga. Selepas itu untuk parti kerana parti itu boleh menaikan keluarga dan kehendak beliau kerana parti hanyalah alat untuk memudahkan mendapatkan kehendak dan kemahuan beliau. Selepas itu barulah untuk negara. Negara merupakan isu yang paling akhir dan tidak mempunyai prioriti langsung bagi Dr Mahathir.

Semasa beliau mengambilalih kepimpinan kerajaan dengan pengorbanan rakan-rakan seperjuangan Mahathir merupakan seorang PM yang tidak mempunyai ‘grassroot’ yang kuat. Mahathir memulakan kepimpinan negara dengan menyisihkan pemimpin sebarisan dengan beliau secara sistematik. Jika dikaji dan dipandang dari apa sudut sekali pun Tengku Razaleigh lah yang sepatutnya menjadi pemimpin selepas beliau. Tetapi beliau tidak mahukan Tengku Razaleigh kerana beliau tidak mahu dibayangi oleh TR yang semasa itu menjadi ikon kepimpinan dalam UMNO. Jika TR menjadi Timbalan beliau niat beliau untuk menjadi Perdana Menteri berdekad-dekad lamanya itu tidak akan tercapai.

Langsi said...

Part 2

Seperti beliau gunakan Muhyiddin sekarang ini semasa itu beliau menggunakan Musa Hitam yang kebetulan juga seorang yang bercita-cita tinggi tetapi tidak dapat menyaingi kepopularitian TR. Mahathir memilih Musa untuk menyaingi TR dengan menggunakan pengaruh beliau (Mahathir) dengan merancang pertandingan Timbalan Presiden pada tahun 1981 dahulu. Padahal beliau tidak juga menyukai Musa. Musa hanya di perguna untuk melemahkan TR secara sistematik. Akhirnya Musa sendiri terpaksa meletakkan jawatan sebagai Timbalan Perdana Menteri kerana Mahathir meletakkan mereka yang tidak sebulu dengan Musa seperti Daim dan Anwar Ibrahim yang baru menyertai UMNO semasa itu.

Begitulah cara Mahathir bermain politik. Beliau tidak memberikan tumpuan untuk membentuk kepimpinan, sebaliknya semua pemimpin didikan Tun Razak itu dilaga-lagakannya untuk meletakkan beliau duduk dengan aman dalam jangkamasa yang amat lama. Ghaffar Baba mengambilalih dan selepas itu Ghaffar di jadikannya mangsa dengan merancang Anwar untuk menandingi Ghaffar sehinggakan Ghaffar lari dan meletakkan jawatan sebelum pertandingan parti di adakan pada 4hb November tahun 1993 dahulu.

Selepas itu terjadi pula perpecahan beliau dengan Anwar yang membawa kepada UMNO sehingga hari ini dan menggantikan pula dengan Abdullah yang begitu lemah dalam memimpin negara. Abdullah yang sedang mengantuk di sorongkan bantal semata-mata untuk menggantikan Anwar dan semasa itu beliau sudah mentadbir negara selama 22 tahun mengikut sistem beliau yang membawa perpecahan itu. Beliau tahu Abdullah bukannya ‘material’ sebagai seorang PM tetapi beliau merancang untuk menjadi de facto Perdana Menteri menggunakan Abdullah yang beliau sangkakan boleh dipusing kepala dari luar.

Malangnya Abdullah yang lembut itu rupa-rupanya seorang yang degil dan tidak mahu mengikut telunjuk dan kemahuan beliau maka Abdullah di hinanya dan bertindak mahu menjatuhkan Abdullah dan beliau sanggup meninggalkan UMNO sebentar sementara Abdullah di buang atau meletakkan jawatan.

Beliau tahu Najib juga bukan material sebagai seorang PM yang baik tetapi beliau gunakan Najib untuk menolak Abdullah dan sekarang permainan yang sama sedang berlaku dan menggunakan kelemahan Najib yang beliau tahu dari awal lagi. Niat Mahathir sekarang ialah untuk membawa Muhyiddin pula kepucuk kepimpinan negara. Beliau akan terus melakukannya jika beliau berupaya untuk melakukannya. Akhirnya Muhyiddin sendiri akan diketepikan dengan menggunakan kelemahan Muhyiddin yang tidak kurang teruknya jika dibandingkan dengan Najib.

Apabila berlaku satu di antara dua kejadian sahaja yang akan memberhentikan Mahathir melakukan kerja mengadu-domba ini. Yang pertamanya jika beliau tiada lagi dalam dunia ini dan keduanya jika Mukhriz berjaya mencecah pucuk pimpinan negara kita ini.

Sementara menunggu niatnya itu terkabul kita semua akan jahanam dan politik negara tidak akan dapat dikenali oleh sesiapa lagi.

Itulah sebabnya rakyat perlu melakukan perkara yang sangat penting untuk dilakukan…iaitu kita tolak sahaja UMNO dan BN dalam pilihanraya ini sebelum nasi menjadi bubur untuk negara kita ini.

Kita hanya mempunyai masa dua bulan sahaja untuk melakukan kerja yang baik untuk masa depan negara. Rakyat harus berpakat-pakat untuk membetulkan kembali landasan perjuangan rakyat dalam negara kita yang sepatutnya sebuah negara demokrasi ini.

Jangan segan silu untuk bertindak dan jangan merasa takut untuk melakukannya. Lagi kita merasa takut lagi mereka (UMNO) ini akan menekan pemikiran rakyat sehingga tidak ada lagi rakyat yang boleh berfikir dan mempertahankan nilai kemanusiaan yang di berikan akal dan fikiran oleh Allah swt.

Nota - Berteloq ke GAP nak approvedkan... sama tak berteloq mcm Menteri Wanita kita kot!

Anonymous said...

sarang tebuan nak dijolok.jangan buat pasal.silap2 lu kena sengat.

Anonymous said...

Langsi oiii!!! aku baca 3 line jer yg hang dok copy paste pasal Tun tu...pastu aku trus scroll ke bawah..hang tulih or copy paste pjg2 pun dah tak guna dah...pengundi atas pagar mcm aku ni dan naik jelak, naik cemuih dah dgn puak2 hangpa ni...

Anonymous said...

Langsai, apa yg kau melalut siang2 ni. x dpt kongkek ke mlm tadi. Ham PAS betul kau ni.

tukang telek said...

Hello langsi, rakyat dah tak pecaya lagi dgn PR dah tak payah nak komen panjang panjang.
Komen bodoh kau tu elok ke dalam tong sampah je.

Anonymous said...

Siapa pun yang menjadi PM tak apa,asal dari umno dan mementingkan melayu bukan perkuda melayu dan jadi patung untuk dap,macam nizar tu la.

Anonymous said...

Bro...apa pun yg ko melalut pjg tu..aku dah tak berminat nak undi pr.klu banding najib dgn anugay..jauh panggang dari api..muka peliwat n pelakon vcd lucah tu korang nak angkat jadi pm?buruk2 pun madey tak seburuk dan sehina anugay..
Biar aku nyatakan di sini..aku bersumpah tak akan undi pr selagi muka anugay..n.ajis &hadi u-turn..keturunan lim kit sial...keturunan kapal sink bodo n yg seangkatan sikap dan perangainya.
Hanya ada insan spt ust. Nasha yg dpt menarik hati aku dlm pr...yg lain hamPAS..