Saturday, February 2, 2013

KALIMAH ALLAH : KARPAL MAHU PAS MELUTUT !


GEORGETOWN – Pas sepatutnya mempertimbangkan keputusan yang dibuat oleh Pakatan Rakyat (PR) mengenai kalimah ALLAH dan bukan oleh Majlis Syura Ulama Pas.
Pengerusi DAP, Karpal Singh berkata, PR sudah bersetuju dengan penggunaaan kalimah ALLAH dalam kalangan bukan Islam tetapi hanya Pas yang tidak bersetuju menerusi Majlis Syura.
Beliau berkata, Pas sepatutnya mempertimbangkan keputusan yang dibuat PR dan bukan Majlis Syura.
“PR adalah sebuah organisasi yang besar (dianggotai DAP dan PKR) manakala Majlis Syura hanya terdiri daripada Pas,” katanya pada sidang media di Air Itam di sini, hari ini.
Beliau berkata, DAP kesal dengan kenyataan Pas yang mengesahkan bahawa isu penggunaan kalimah ALLAH dalam kalangan bukan Islam sudah selesai.
Menurutnya, kenyataan itu dibuat Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang mengatakan Pas tetap dengan keputusan Majlis Syura yang tidak membenarkan bukan Islam menggunakan kalimah ALLAH.
“Saya kesal dengan kenyataan itu. Isu ini belum selesai dan DAP tetap dengan pendiriannya.
“Kita masih meminta Majlis Syura Pas untuk mempertimbangkan supaya kalimah ALLAH boleh digunakan oleh orang bukan Islam,” katanya.
Mengenai kenyataan yang mengatakan isu itu sudah selesai dalam pertemuan dengan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat di rumahnya minggu lalu, Karpal yang juga Ahli Parlimen Bukit Gelugor berkata, itu tidak benar sama sekali.
Ditanya sama ada beliau ada berbincang dengan Nik Aziz mengenai isu itu semasa lawatan ke rumahnya tempoh hari, beliau berkata, ia hanya perjumpaan tidak rasmi dan tiada perbincangan isu serius.
“Semasa perjumpaan itu, saya dan Nik Aziz langsung tidak berbincang isu ini malah tiada perbincangan isu serius. Beliau hanya datang melawat saya sebagai seorang rakan.
“Ia adalah perjumpaan yang tidak formal. Saya tidak tahu bagaimana Hadi dapat maklumat mengenai isu kalimah ALLAH yang dikatakan sudah selesai selepas DAP setuju dengan keputusan Majlis Syura Pas,” katanya.
Hadi mengumumkan bahawa isu penggunaan kalimah ALLAH dalam kalangan bukan Islam sudah selesai selepas Karpal akur dengan keputusan Majlis Syura Pas apabila mendapat penerangan lanjut daripada Nik Aziz ketika lawatannya di Pulau Pinang minggu lalu -Sinar Harian

47 comments:

Anonymous said...

sesama suku sakat sendiri yg komen..trlampau bnyk maki hamun dlm blog ni..tak takut ALLAH ker..
dosa maki hamun tu dah mengunung tinggi..muhasabah diri..fikir2kan lah..

Anonymous said...

pd July 2010, Nazri Aziz iaitu seorang menteri dari Parti UMNO dan selaku menteri di JPM, telah meluluskan pengunaan kalimah ALLAH kepada bukan Islam atau lebih dikenali penganut Kristian didlm kegunaan harian agama mereka....

dan pd 2011, Najib tun Rajak, seorg PM dari parti UMNO juga telah meluluskan dlm diam kemasukkan BIBLE MELAYU ke Negara Malaysia atas semangat 1Malaysia katanya......

kesimpulan diatas, maka bolehlah ditafsirkan yg mana dua melayu yg mengaku ISLAM telah menggadaikan kesucian agama ISLAM terlebih dahulu secara diam sebelum difitnahkan citer tersebut terhadap pembangkang terutamanya PAS...terlalu hina perbuatan pemimpin UMNO tersebut diatas perbuatan durjana mereka, sudahlah bekas PRESIDEN UMNO baru sudah mengadaikan kerakyatan malaysia kpd PANDIKUTTY2..sekarang dah ramai Pandikutty ber-I/Ckan malaysia....

satuuuu Malaysia....

Anonymous said...

dan akhirnya.....pas tersungkur di tapak kaki dap

Anonymous said...

Bodoh lah Si Babi@Hadi ni. Suruh lah bini muda kau tu gentel telur kau kuat sikit biar tersembul mcm anak jantan. Kasi kata dua kat Karparat Singh, akur ngan majlis syura atau Pas keluar PR. Ugut PR kalau PAS keluar PR siapa yg nak gantung poster

Jijan Mali.... said...

Amacam PAS-piss-puss...Karpal'Godfather'Singh habak isu kalimah Allah SWT belum settle lagi. Apa engkorang nak buat? Itulah dok ikut sangat telunjuk BAng Non dan Guang Eng gila tu siapa suroh? Haaa... sekarang siapa yang susah?? Isu Father Pork Nik'U-Turn'Aziz bagi 10,000 ekar tanah kat Ngeh dan Ngeh tu apa ceritanya? Cuba bagi kat rakyat Kelate...kan bagus, ni dok, bagi kat kapir harbi, buat benda?? Lepas tu salahkan UMNO. Sendiri cirit, sendiri bersihlah ...boloh punya olang

Tolak PR dlm PRU13 ni. Satu undi untuk PR adalah satu undi untuk PAS-pis-pus, DAPpigs, P'Gay'R dan
satu undi untuk tuhan 'Allah Trinity' DAPpigs mereka tu. Jangan kita gadaikan masa depan anak-anak
dan cucu kita dengan memangkah parti-parti yang bersekongkol bawah PR dlm PRU13 nanti.....

Anonymous said...

hantar nik aziz pergi jumpa kapal karam, macam ayam dengan itik, seorang cakap paham tapi bila balas ada yg tak paham

Anonymous said...

Kena buli.

Ms Pearl said...

I sangat pelik ada MELAYU suka duduk dalam golongan DAP....

p/s: sangat sangat pelik...

Anonymous said...

Bodo punya anon 9:11pm
dah sapa yang mula kan isu ni. Bukan ke kerabat kamu yg mulakan. Hoi samdol, agak2 le kalau nak taro orang. Kalau dah berak tengah jalan semua orang nampak, kamu nak salah kan orang lain. Bangai punya barua. Ini le apa apa umno yang salah. Anjing berak tepi jalan umno yang salah. Luuuu memang taik le anon 9:11 pm

Anonymous said...

puak cilaka pakatan tu buat kalimah Allah cam patung berhala.ingat!!...janji Allah.bala boleh turun bila2 jek.

Anonymous said...

Allah maha besar,ko fitnah pm,ya allah kau turunkn bala kepada sesiapa yg mfitnah pm yg mdapat peranegerahan dr negara islam..ko ade..apa pok nik byk mgrluarkn kenyataan,Allah mcarut,boleh minta ptolongan syaitan,jual kalimah Allah,islam umno kapir,begitukh tahap org pas..di mana akal kita utk bfikir mana buruk,mana baik..

mohd. natar said...


... Apa matlmat dan tujuan mereka nak menggunakan kalimah Allah?.

Sejak dahulu tidak ada masaalah apa apa pun berhubung dengan keharmonian kaum. Tetapi sekarang apabila mereka bertegas hendak menggunakan kalimah Allah, semacam punya tension telah wujud.

Dahulu tanpa menggunakan kalimah Allah didalam bible atau dimana mana pun oleh mereka kita tetap boleh berkawan baik dan negara terus aman dan damai.

Kenapa pula adanya bible berbahasa Melayu?.

Bukankah bible itu untuk orang orang keristian dan bahasa Melayu adalah bahasa pertuturan dan penulisan bangsa Melayu dan berugama Islam?.

Jadi rasanya tidak perlu bible berbahasa Melayu.

Tetapi malangnya pencetakannya telah tidak dihalang dari dahulu.

Kalau KDN atau mereka yang bertanggung jawab dari dahulu lagi telah peka akan masaalah ini, isu ini tidak akan wujud sekarang.

Nampaknya kita ini sudah terantuk baru terngadah. Bila nasi sudah menjadi bubur barulah nak ambil tindakan.

KDN mesti dan PERLU bertegas.

Gunakan segala rantaian undang undang yang ada untuk mengawal keadaan.

Jika tidak mencukupi, gubal undang undang baru demi menjamin keharmonian kaum dinegara kita tetap terjalin tanpa diganggu-gugat oleh mana mana anasir yang berkepentingan ...

mohd. natar said...


... Apa matlmat dan tujuan mereka nak menggunakan kalimah Allah?.

Sejak dahulu tidak ada masaalah apa apa pun berhubung dengan keharmonian kaum. Tetapi sekarang apabila mereka bertegas hendak menggunakan kalimah Allah, semacam punya tension telah wujud.

Dahulu tanpa menggunakan kalimah Allah didalam bible atau dimana mana pun oleh mereka kita tetap boleh berkawan baik dan negara terus aman dan damai.

Kenapa pula adanya bible berbahasa Melayu?.

Bukankah bible itu untuk orang orang keristian dan bahasa Melayu adalah bahasa pertuturan dan penulisan bangsa Melayu dan berugama Islam?.

Jadi rasanya tidak perlu bible berbahasa Melayu.

Tetapi malangnya pencetakannya telah tidak dihalang dari dahulu.

Kalau KDN atau mereka yang bertanggung jawab dari dahulu lagi telah peka akan masaalah ini, isu ini tidak akan wujud sekarang.

Nampaknya kita ini sudah terantuk baru terngadah. Bila nasi sudah menjadi bubur barulah nak ambil tindakan.

KDN mesti dan PERLU bertegas.

Gunakan segala rantaian undang undang yang ada untuk mengawal keadaan.

Jika tidak mencukupi, gubal undang undang baru demi menjamin keharmonian kaum dinegara kita tetap terjalin tanpa diganggu-gugat oleh mana mana anasir yang berkepentingan ...

usin said...

apa jadah dgn kesan tarbiah pas kpd rakan2 pakatan? hasilnya tetap mcm sial haram jadah. tarbiah haram jadah apa sampai kini karpal masih tak reti pasal aqidah org islam. karpal tak payah masuk islampun takpe, tp tolong hormat aqidah org islam!!! totally pas memang fail!!! sebesar mana serban pemimpin pas, berganda2 lg besarnya temberang mereka. huhh!!!! ntah knp, hati aku tetiba mendidih panas dgn oku tu!!!

mohd. natar said...

... Apa matlmat dan tujuan mereka nak menggunakan kalimah Allah?.

Sejak dahulu tidak ada masaalah apa apa pun berhubung dengan keharmonian kaum. Tetapi sekarang apabila mereka bertegas hendak menggunakan kalimah Allah, semacam punya tension telah wujud.

Dahulu tanpa menggunakan kalimah Allah didalam bible atau dimana mana pun oleh mereka kita tetap boleh berkawan baik dan negara terus aman dan damai.

Kenapa pula adanya bible berbahasa Melayu?.

Bukankah bible itu untuk orang orang keristian dan bahasa Melayu adalah bahasa pertuturan dan penulisan bangsa Melayu dan berugama Islam?.

Jadi rasanya tidak perlu bible berbahasa Melayu.

Tetapi malangnya pencetakannya telah tidak dihalang dari dahulu.

Kalau KDN atau mereka yang bertanggung jawab dari dahulu lagi telah peka akan masaalah ini, isu ini tidak akan wujud sekarang.

Nampaknya kita ini sudah terhantuk baru terngadah. Bila nasi sudah menjadi bubur barulah nak ambil tindakan.

KDN mesti dan PERLU bertegas.

Gunakan segala rantaian undang undang yang ada untuk mengawal keadaan.

Jika tidak mencukupi, gubal undang undang baru demi menjamin keharmonian kaum dinegara kita tetap terjalin tanpa diganggu-gugat oleh mana mana anasir yang berkepentingan ...

Salleh said...

Kebodohan melampau puak2 cai2 PR. Tu yg anon 9.11 pm tu. Setahu sye, yg kegunaan tu kt sabah dan sarawak shj atau negeri2 yg tiada enakmen agama islam. Dan bkn dlm bible. Bible2 yg diguna disarawak tu dibawa masuk dr Indon. Bkn cetakan malaysia. Yg jd isu skrg ni....penggunaan dlm kitab Bible. Walaupn mcm tu...KDN juga haramkn penggunaan kalimah tu dlm cetakan Herald. Tapi dieorg plak yg bawa kes ke mahkamah dan dieorg menang. KDN buat rayuan, tp kes ni blm selesai.
Yg pasal dakwaan najib meluluskn dlm diam, dan sya pn tngk isi surat tu dlm satu blog PR bodoh. Awal2 kepala surat dh nmpk sgt surat tu bkn surat yg betul. Rasa ramai yg tngk surat tu pn perasan maksud sya. Isi surat psl kebenaran guna kalimah Allah dlm bible. Kepala surat adalah nombor rujukan PEMANDU. Wahai cai2 pakatan yg bodoh.... masalahnye...korang kena kencing pn korang caya. Ye la sbb tu kira surat panas tu. Boleh hentam UMNO kaw2. Minta check dulu....ape unit PEMANDU tu sendiri. Unit pemantauan ekonomi...hal2 NKRA...economic transformation programme. Langsung tiada kena mengena ngan hal ehwal agama. Bengong tul. Nmpk sgt surat tu diada2kn pihak x bertanggunjwb. Kalau nk buat fitnah.....mcm mane pn...mesti kebenaran terbongkar. Dgn kuasa Allah, boleh nmpk juga pembohongan dilakukn. Sama juga dgn kes gmbr pmpn2 islam kt ceramah kristian baru2 ni. Bestnya...dlm blog2 PR termasuk Harakah...kata sebenarnya itu kursus kahwin. Baik...abis tu dlm gmbr yg kononnya orginal yg disiarkn dlm Harakah tu....kt tepi sblh kanan tu kan ade piano. Ape ke jadahnye piano kt dlm kursus kawin?...Oooo...silibus baru kot....ajar bakal pengantin main piano. Hahahaha. ....STUPID. Cuba lah sorok kebenaran mcm mane pn....akan terserlah juga.

Anonymous said...

aku nak gelak pun ada. Pembohong semuanya. Nik Aziz gi jumpa Karpal konon nk gi bincang. Bila balik dari rumah Karpal , bagi tau semua dah settle. Semua org sangka dah bincang habis2an.Tapi Karpal bocor rahsia kata tak bincang apa2 pun. Ternyata rupanya Nik Aziz tak berani buka mulut pun nak bincang dgn Karpal. Hj Hadi jd mangsa atas pembohongan Nik Aziz sbb kenyataan beliau isu tersebut dah settle. Boleh jd gila Hj Hadi, nak spin mcmana lagi ni.

Anonymous said...

mana bukti?
lulus dalam diam?

Anonymous said...

byk sgt lah konflik diaorang ni....nak settle benda yg simple ni pun tak boleh...camner lah nak memimpin msia.

hangkedee said...

Hai keciiii pok nik lu punya serban kasi buang la keciii baru bole boleh jaga itu lembu pendek Dapig ma.

Anonymous said...

Jika ands sebagai seorang islam yg mengucap shahadah..aku mohon pada anon diatas untuk menunjukkan bukti sebenar atau dokumen asal kebenaran tersebut..jangan ambil dari sumber2 politik...KALAU tidak. .aku akan anggap kau anak zina dari ibu kau fengan khinzir...MUDHARAT PAS Lebih besar berbanding UMNO...PAS is dead..

Anonymous said...

PAS sampai bila2 pun akan terus dibuli dan ditunggang oleh DAPigs...kesian kesian PAS jadi pencacai angkut najis PKR dan DAPigs..Terimalah hakikat pencacai PAS dah buta mata dan hati jadi hitamm..sampai Sanggup MENGHALALKAN yang HARAM.. from exPAS 2009..

Pekong Pondan said...

Hadi Awang, One of the three little pigs. Why don't this bomoh go and hide himself?

Anonymous said...

PAS yang mendesak kerajaan yang,membenarkan bible bahasa melayu di bawa masuk jangan nak spin perkara ini

Anonymous said...

Nawaitu PAS(Parti Ajaran Sesat) adalah kehancuran UMNO.
Jika niat seburuk ini , macam mana hendak dapat petunjuk.
Semakin lama semakin sesat kumpulan PAS ini

sungguh menyedihkan



Memerhati dari S'pura

Anonymous said...

HA HA HA..HO HO HO..
PAS........PARTI AHLI SYOOOORGA
HA A HA..HO HO HO
SYURGA PAS, DI SEBALAH PATUNG BUDDHA KAT TUMPAT..........
BENGAP PUNYA MAANUSIA........

Anonymous said...

ADAKAH NIK AZIZI BAWA UAMA BARU, DI MANA BELAU JADI TUHAN YANG BOLIH TENTUKAN SYURGA NERAKA SESEORANG ?
MUNGKIN UGAMA baru dia PUNYA laaaa.

Anonymous said...

PAS....PARTIANG TELAH HILANG MARUAH.....
THICK SKINNED.

Anonymous said...

PAS LIDAH ULAR YANG BANYAK BERCABANG CABANG, SEMUA PERCAKAPAN SERTA JANJI ADA BOHONG DAN PENIPU BELAKA -,MATLAMAT MENGHALALKAN SEMUA CARA - PASTIKAN PAKATAN BERKUBUR SELEPAS PRU 13 NANTI

Anonymous said...

UMNO dan PAS tak habis-habis gaduh tentang kalimah Allah ! Dimana Allah yang maha kuasa kenapa tak datang tolong ? KAH KAH KAH

Tukang Komen said...

Nape Nik Ajis kecut ngan Karpal erk?
Karpal dah lama buang serban,Nik Ajis bila nak buang.

Anonymous said...

Dalam isu ni, salah seorang dari manusia mangkok ni adalah PEMBOHONG BESAR....!!!!

Antara PORK NICK dan HADI LEBONG...!!!!

SALAH SEORANG MEMANG KAKI PENIPU HARAM JADAH....!!!!

Anonymous said...

Dimanakah maruah pejuang Islam didalam parti PAS, seoraNG CAKAP MACAM LAIN DAN SEORANG CAKAP MACAM LAIN. Memang sah parti PAS hanya memperalatkan Islam untuk kepentingan parti. Kepada penyokong PAS saya berharap anda semua mufarakahlah

mat13 said...

tak tahulah sapa temberang sapa sekok kata dah selesai dah yang sekok lagi kata takde perbincangan pun......ularmaksing lah jadinya heheheheheh tipu tak dosa ke Pok Nik hehehe

Anonymous said...

MEMANG KENA BULI PAS BILA ADA PEMIMPIN U-TURN MCM NIE.LAYAK DIKATAKAN KAKI DAPIG ATAS KEPALA ORG ISLE PAS KHASNYA ULAMAK AKHIR ZAMAN MCM NIE.
MANUSIA YG MENIMBULKAN KEMELUT INI BAGAI ANJING SURUHAN DAPIG..HANYA LAYAK DIGELAR BAKAL PM PR ATAS KERTAS..SEGALA ARAHAN DAPIG BUAT..MCM ANJING.
PAS HANYA AKAN BERNYAWA JIKA ADA PEMIMPIN YG BERPEGANG IKHLAS DGN ISLAM DAN BUKANNYA MENIMBULKAN ISU HUDUD, MENGKAFIRKAN ORG DAN MEMFITNAH BILA NAK PRU.
PKR DAH HANCUS...PERJUANGAN TAK IKHLAS HANYA NAK KERUSI PM TAPI MORAL BUSUK..LETAK DI MANA-MANA DUNIA PUN ORG TOLAK..YG SETIA HANYA PENGAMAL LGBT DAN MANUSIA KOLOT YG BERDENDAM SAMPAI MATI.
EX-REFORMIS 98/08.

Anonymous said...

Isu kalimah Allah dianggap utk memancing undi di sbh dan swk.Sila maklum kepada pemimpin pr bhw kami penganut kristian sedikit pun tidak teruja.mazhab kristian terbesar di swk tidak mgunakan kalimah Allah.
Kenapa perlu isu tersebut harus disensasikan oleh oleh pemimpin pr yg tidak seagama dgn kami sedangkan kami tidak sesikitpun berharap harus atau wajib ia menjadi polemik.
Kami inginkan keharmonian dan kerukunan krn itu ajaran setiap agama.Kami rasa tidak selesa krn tahu di semenanjung menjadi satu kebencian di kalangan org melayu Islam terhadap org kristian krn isu tersebut.
JADI KAMI MINTA AGAR ISU INI DIHENTIKAN SEGERA.JIKA PEMIMPIN PR MENIMBULKAN ISU INI UTK MENGHURUHARAKAN MALAYSIA..KAMI MMG SEDIA MAKLUM KRN ITU MMG KERJA KOTOR MRK KRN MRK TIDAK PERNAH IKHLAS MEMBANTU RAKYAT..
PERCAYALAH KETULAHAN AKAN MENIMPA ANDA KRN SENGAJA MENIMBULKAN ISU INI.

Anonymous said...

Ha Ha Ha Allah/Tuhan jika wujud tetapi tak berkuasa ! Manusia kena tipu ! Kah Kah Kah

Anonymous said...

brother GAP. aku baru terbaca isu kt blog pro pembangkang shalehudin "terhot: singapura pulak bikin Ameno PANAS. papan tanda kt atas tulis selamat datang ke singapura. Dilarang menbakar gereja di sini. Terang2 penipu punya blogger. tu checkpoint bangunan sultan iskandar johor bahru. bahalol amin punya blogger mcm ostad kaunseling 3 pg. nk menipu pun agak2 la. aku penah keja kt situ. aku tau la

Anonymous said...

ramainya LEMBU-LEMBU AMNO yg buat komen BODOH tu..kah3x

Anonymous said...

Walau apapon yg terjadi dlm isu ni yg akan disalahkan adalah Hj. Hadi...perkara ini mcm telah dirancang oleh Nuar...pengumuman pada 8 Dec dibuat oleh Hj. Hadi bukan Nuar yg merupakan bakal PM ...pengumuman dibuat mendahului keputusan majlis syura ..lps ni klu arang PAS protes yg salah adalah hj. hadi kerana bertindak tanpa nasihat dan pandangan majlis syura...akhirnya mas sabu hotel perdanaakan ganti hj. hadi...bijak perancangn nuar...

Bomo melayu said...

Ada yang komen dalam blog ni banyak maki hamun...Sebenarnya kerja maki hamun,fitnah berleluasa ni Pemimpin Pas juga yang ajar..terutama Mat Sabu,Pemimpin Pas memang Barua,dahlah Bodoh menghasut Rakyat pulak jadi bodoh..cuba Kau buka Blog Milo suam yang pro Parti Bodoh Pembangkang,Pak lebai banyak yang tabur Fitnah...

Anonymous said...

Jangan tak melutut hj hadi nanti karpal sing hentak dgn lutut

Anonymous said...

Banyak ustaz keluar pas, artis senja msk pas.

Anonymous said...

suku sakat melayu pakaton kluar masuk gereja jual agama..akhirnya.. umno gak yg salah...mmg terror la korang

Anonymous said...


Macam mana presiden kayu macam hadi nak beinteraksi dengan karpal, seorang cakap melayu trengganu takan difahami karpal menguna pakai bahasa bangali - itek jumpa ayam, kah kah kah. aku cadang pengerusi kayu dan pengerusi besi karat anjurkan 2 orang bergusti biar kita jadi pengadil, dipentas bebaskan mereka bergasak; SUDAH TENTU KEDUA MEREKA K O J O L. baru aman negara ini dari kerenah musang berbulu ayam.

Anonymous said...

ada kemungkinan tak kek harijadi yg dihadiahkan karpal itu mengandungi wine yg menyebabkan Tuan Guru pening/mabok hingga buat kenyataan kes kalimah dah settled padahal tak bincang langsung hal itu.Kalau hal ini berlaku kita tak leh salahkan pak nick nya statement pasal dia dlm keadaan sedar dan tak sedar.bukan gitu.Itulah Pak Nick sambut maulud nabi kerja bidaah, sambut harijadi boleh pulak,kan dah kena dgn karpal

Anonymous said...

haji hadi ditekan dua parti ni kiri pkr kanan dap silap cakap masuk longkang lah haji hadi jadi lah haji hadi longkang sanggup jual kalimah allah dan campak kalimah allah dalam longkang itu lah pas,sebenar nya pas ada lah setan bertopengkan ulamak org melayu harus menilai ulamak dalam pas hati hati mereka ini semua nya setan termasuk org tua yg di kelantan dia ada lah bapak setan.