Thursday, March 7, 2013

ANWAR SAKIT HATI DENGAN NAJIB !


nur misuari pernah istihar untuk menyerang kota manila pada tahun 2001.

alasan mahu menyerang kota manila adalah mahu manila memberikan auotonomi kepada perjuangan moro dan memberikan wilayah autonomi kepada mindanao.

gloria arroyo yang pada masa itu merupakan presiden filipina mengeluarkan waran tangkap kepada misuari kerana cubaan menderhaka kepada negara..

menderhaka kepada negara filipina bermaksud dan mengesahkan nur misuari ini merupakan rakyat sah filipina.

pada waktu itu nur misuari bekerjasama dengan kesemua yang menuntut agar bangsa moro diberikan wilayah autonomi..

misuari lari ke sabah pada tahun 2001 dek kerana perintah tangkap yang dikeluarkan oleh arroyo.

namun atas semangat dan kerjasama erat ASEAN, misuari yang cabut lari ke sabah di hantar pulang semula ke filipina.

pada waktu ini rakan misuari ( anwar ibrahim ) sedang  merengkok di dalam penjara.

2001 hinggalah ke tahun lepas.

ada kedapatan perbezaan pendapat di antara kaedah dan cara tuntutan mendapatkan wilayah auotonomi oleh pimpinan moro..

misuari mengamalkan pendekatan subversif, berperang.

manakala mohagher iqbal dan hj murad ebrahim mengamalkan pendekatan diplomasi.

siapa di antara mereka yang menang ?

iqbal dan murad ebrahim diikitiraf oleh kerajaan filipina.

dek kerana pendekatan dan peranan orang tengah ( kerajaan malaysia ) lah maka satu perjanjian bersama di antara kerajaan filipina dan bangsa moro dilakukan .

perjanjian damai lantas memberikan bangsamoro sebuah wilayah berautonomi !


Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Presiden Benigno S. Aquino III menyaksikan detik bersejarah pertukaran dokumen Rangka Kerja Perjanjian damai antara kerajaan Filipina yang diwakili oleh Marvic Leonen (depan, kanan) dengan Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF) yang diwakili oleh Mohagher Iqbal (depan, kiri) di Istana Malacanang, Manila, Filipina, Isnin.
Turut sama menyaksikan ialah Pengerusi MILF, Al Haj Murad Ebrahim (kiri), Penasihat Presiden bagi Proses Damai, Teresita Quintos-Deles (kanan) dan Fasilitator Malaysia, Datuk Tengku Ab Ghafar Tengku Mohamed (depan, tengah).
 -fotoBERNAMA



nur misuari merasa tercabar dan malu di kalangan mata penyokongnya akibat kejayaan diplomasi pimpinan moro di atas.


anwar menghidu kemarahan nur misuari.


lantas keduanya bertemu dan menghasut kiram 3 untuk melakukan perkara yang tidak logik..


menuntut sabah malah mengaku dirinya sebagai pewaris sah keturunan kesultanan sulu..


alasan ini digunapakai dan hasutan anwar berjaya mengheret kiram 3 ke kancah peperangan..


namun mereka berfikiran malaysia ini mudah diganyang..
tak sampai beberapa hari ramai tentera katak mereka mati katak.



nur misuari dendamkan kegagalannya untuk mendapat wilayah khas bangsa moro !
murad ebrahim dan iqbal BERJAYA mendapatkan wilayah dengandiplomasi !


anwar menghasut kiram 3 menuntut benda yang bukan miliknya.



dan yang pasti , anwar cemburu melihatkan najib berjaya menjadi orang tengah yang deliver kejayaan wilayah bangsamoro kepada mereka !

24 comments:

Anonymous said...

KALAU MAT JUBO DAH SUKA SANGAT DENGAN NUR MISUARI, KERAJAAN DIGESA MENGHANTAR ANWAR BERSAMA-SAMA LANUN KIRAM JIKA BERLAKU PENGHANTARAN PULANG KELAK..

gen2felda

p/s: aku tak dengar pulak penganot pas buat semayang hajat kat stadium atau atas jalan raya untuk mendoakan kesejahteraan pasukan keselamatan kita.

Anonymous said...

Huh...lagi berdarahla jubor ANUwar melihat kejayaan DSN mengatasi kekalutan ciptaan ANUwar...malah mndapat sokongan padu majoriti rakyat dan antarabangsa ...

ANUwar...semakin lama semakin terserlah kebinatangan sikapnya ...petunjuk telah byk Allah berikan namun hingga kini masih ada lagi yg tegar mmbabi buta menyokong..mungkin krn dendam yg bersarang di hati menghijabkan sgl fakta di hati dan mata mrk..

InsyaAllah ..kekebalan ANUwar mnghadapi undang2 ciptaan manusia pasti akan tiba kepenghujungnya...doa insan2 yg traniaya akibat kebobrokan nafsu ANUwar mudah2an makbul....

Anonymous said...

Kesimpulannya -

Anwar buat dealing dengan Nur Misuari atas faktor dendam Nur Misuari pada Malaysia dalam beberapa hal, yang menghalangnya untuk kaut untung.

Nur Misuari kenal rapat dengan keluarga Kiram. Nur Misuari menghasut/batu api, naikkan khayalan kiram untuk menuntut Sabah.

Anwar berjaya, Nur Misuari gembira - Malaysia terima bencana, rakyat menimpa duka dan derita.


Anonymous said...

Dari zaman anwar belajar hingga kini anwar hanya bijak mencipta permusuhan dan persengketaan. Mungkin ilmu 'musuh manusia yang nyata' untuk mengheret manusia ke neraka telah diturunkan kepada anwar.

Megat Alam Gempita said...

rasanya Parti hamPAS tak pernah dengar isu ini. almaklumlah otak mereka berkarat dok asyik baca harakah sambil kunyah jamu ubat kuat.

XSABAH said...

TAHNIAH GAP

WALAU PUN MUNGKIN ADA ERROR DIMANA2

NAMUN IA SATU TELAHAN YANG 85% BOLEH DITERIMA

XSABAH, SELANGOR

ANUAR MAKIN SAKIT HATI.. said...

Masyarakat Suluk Sabah kutuk pencerobohan militan
-------------------------------------------------------
LAHAD DATU 7 Mac - Etnik Suluk di Sabah mengutuk tindakan kumpulan militan yang menceroboh negara dan berkubu di Kampung Tanduo, Felda Sahabat 17, kira-kira 130 kilometer dari sini sejak 12 Februari lepas.

Mereka membantah pencerobohan itu sambil melafazkan ikrar taat setia kepada kerajaan persekutuan dan negeri.

Mereka juga berikrar tidak akan membantu penceroboh militan itu yang datang dari selatan Filipina.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, pada sidang akhbar selepas meninjau dan mendengar taklimat Op Daulat, berkata ikrar itu terkandung dalam memorandum yang diserah kepadanya oleh pemimpin Masyarakat Etnik Suluk Sabah, pemimpin Badan Bukan Kerajaan (NGO) Suluk Sabah dan pemimpin akar umbi Suluk Sabah di Tawau, hari ini.

Dalam memorandum yang diserah wakil kumpulan pemimpin itu, Datuk Abdul Rahman Ismail, mereka juga melafazkan taat setia kepada Yang di-Pertuan Agong dan Yang Dipertua Negeri Sabah serta menjunjung tinggi perlembagaan Malaysia dan perlembagaan Sabah.

Kumpulan itu juga melafazkan sokongan tidak berbelah bahagi kepada Najib sebagai Perdana Menteri Malaysia dan Datuk Seri Musa Aman sebagai Ketua Menteri Sabah.

Etnik Suluk Sabah itu juga merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada kerajaan pimpinan perdana menteri kerana menjaga kebajikan mereka selama ini sehingga taraf hidup mereka semakin meningkat.

Etnik Suluk Sabah itu juga menjelaskan kepada Perdana Menteri bahawa mereka turut terkilan, terkejut dan sedih dengan kejadian pencerobohan militan bersenjata itu.

Mereka menentang sekeras-kerasnya dakwaan dan tuntutan pihak-pihak tertentu bahawa negeri Sabah ini adalah sebahagian negara jiran dan menyokong tindakan kerajaan Malaysia membanteras kumpulan itu.

Mereka turut merakamkan takziah kepada keluarga anggota polis yang terkorban akibat perbuatan penceroboh itu.

Mereka menegaskan keturunan mereka di Sabah dan negara jiran adalah bukan golongan ganas, kecuali golongan kecil yang telah terpesong daripada ajaran Islam.

Sehubungan itu, mereka meminta kerajaan menjalankan siasatan terperinci bagi mengenal pasti dalang sama ada di dalam mahupun di luar negara yang mencetus, merancang, menaja dan terlibat secara langsung mahupun tidak langsung dalam kejadian pencerobohan itu.

Justeru mereka meminta pihak terlibat dibawa ke muka pengadilan.

Mereka juga mahukan kerajaan mengambil tindakan undang-undang terhadap Tian Chua dan pemimpin pembangkang lain yang mempersenda pengorbanan wira-wira tanah air yang mempertahankan kedaulatan negara.

Mereka juga merayu kerajaan dan rakyat menghindarkan sebarang persepsi negatif terhadap etnik Suluk warganegara Malaysia yang cintakan keamanan. - BERNAMA


usin said...

itu pasal la mulut cabulnya TERNYANYI lagu tanya sama pokok. Allah maha kaya, manusia yg perasan cerdik mcm anwar telah mengkantoikan diri menyanyi lagu 'janji2 palsu' kpd nur misuari dan kiram III.

Anonymous said...

Memang sial Nuaq ni...

Anonymous said...

giler korang, kalau betul kiram 3 berjaya rampas sabah, PR lah yg paling untung, tanpa kesemua parlimen sabah, BN dh jadi pembangkang kalau ikut keputusan PRU12.. bijak betul abang Non kita ni.. wow...

Melayu Pasir Gudang said...

moga pencacai Pakatan Pembangkang membaca artikel ini, dan moga hati mereka yang hitam berkarat itu terbuka dengan fakta sebenar,moga mereka kembali kejalan yang lurus.

Anonymous said...

GAP, yg sebenarnya Anwar akan buat apa sahaja untuk mendapatkan undi dari Sabah dan Sarawak...Anwar tahu dia boleh menang 5 negeri di semenanjung dan dia boelh ulanginya lagi di PRU akan datang dan mungkin dia akan dapat lebih lagi sekiranya negeri seperti Terengganu dan Perlis tidak mustahil boleh beralih kpd pembangkang...TETAPI cita-citanya utk jadi PM dan tubuh kerajaan pusat takkan tercapai tanpa sokongan dari Sabah dan Sarawak....sebab itu dia beria-ia menyokong kalimah Allah digunakan oleh gereja kerana isu ini walaupun mendatangkan kemarahan org melayu tetapi kemarahan ini terhad kepada semenanjung dan dia tahu dia boleh buat damage control menggunakan PAS. Pada masa sama dia akan mendapat lebih penyokong di Sabah dan Sarawak yg mempunyai persatuan kristian yg kuat....tetapi ini sahaja tidak cukup bagi Anwar...dia perlu mencipta pendekatan radikal untuk menterbalikkan sokongan rakyat Sabah Sarawak dari BN kepada PR...Jadi diciptanya satu tragedi dgn harapan ia menjadi tsunami politik di Malaysia Timur...Di Sabah memang ramai rakyat berketurunan Sulu dan sebahagian besar mereka juga sudah jadi warganegara...mereka ini penyokong BN kerana kerjaaan M'sia sentiasa dipandang sebagai sahabat yg baik kepada perjuangan Muslim selatan Filipina..untuk mengalih sokongan mereka Kerajaan M'sia perlu dilihat zalim kpd pejuang Moro...disebabkan itu diminta rakan lamanya Nur Misuari yg kebetulannya sedang kecewa kerana semakin hilang sokongan di kalangan rakyat selatan Filipina malah diketepikan langsung di dalam perjanjian damai Bangsamoro supaya menghantar pejuang Sulu dibawah nama tentera kesultanan Sulu ke sabah bagi menuntut hak tanah dan negara. Harapannya agar kerajaan M'sia bertindak keatas mereka supaya dapat dipolitikkan di kalangan rakyat Sabah berketurunan Sulu tentang kezaliman kerjaan M'sia..sebab itu tentera raja sulu tidak langsung ada niat untuk keluar dari Sabah walaupun berkali2 diberi peluang untuk tinggalkan Sabah secara aman kerana dalang episod ini telah menjanjikan berbagai2 pampasan dan habuan sekiranya sokongan org sulu beralih arah....TETAPI....lain pula jadinya, kerajaan M'sia yg diharapkan terburu2 mengambil tindakaan kepada mereka tidak juga2 mengambil tindakan sehingga lebih 20 hari berlalu sehingga terpaksa pula pejuang sulu memulakan perang dengan mengumpan komando M'sia dgn bendera putih dan pertumpahan darah berlaku dan peperangan pun bermula...ketika ini mereka berkempen habis-habisan dikalangan org sulu supaya kerajaan M'sia dilihat zalim....timing ini telah dipilih sendiri oleh tok dalang kerana tidak mahu pimpinan kerajaan sekarang membuat damage control mengambil semula hati org2 Sulu yg telah terluka melihat kesan buruk yg menimpa saudara2 mereka di dalam tentera Sulu...

Jijan Mali.... said...

There is a news in the blog that the UN Sec General voice out that the Lahad Datu fiasco need to be resolve ASAP and begins negotiations.

Mr Sec General, What will you do if a poisonous snake60 get inside your bedroom???? Negotiate with the reptile to leave????

Perhaps someone from Wisma Putra should explain to this UN Seceretary General to get the facts and figure right b4 opening his big mouth. Malaysia is not the aggressor in this unfortunate incidents. Our land is invaded by terrorist.

Anonymous said...

AKU heran kenapa korang suka sangat kaitkan DSAI dengan semua yg terjadi dalam negara.Tak habis2 dari isu

LIWATLAH, CHINA DOLL LAH, HINDRAF, PLURALSME AGAMA, TALIBARUT YAHUDILAH,

dan sekarang ISU SULU PULAK..

apa lah korang nie... tak kan semunya salah DSAI anwar saja...
tak habis2 nak tuduh dia saja...

Aku sedih pulak rasanya mengenangkan apa yg terjadi pada beliau...

JADI...

Aku nak tujukan lagu pada semua yg membaca blog nie yg bertajuk

" TANYA SAMA NAJIB, APA SEBAB GOYANG "

dengan ucapan

"U ULANG I SAMAN U"..

Kah kah kah... MEMANG ANWAR SAKIT HATI DGN NAJIB.. sebab kemaruk nak ke Putrajaya... tapi tembelang dia org dah tau...

- esok solat hajat seluruh negara selepas jumaat untuk mendoakan keselamatan anggota kita di sana..

-gerakan melayu berdaulat-


rakan sebilik DSAI said...

Dulu tu nasib baik hantar mamat misuarable tu balik kalau tak dah jadi rakan sekutu kuat Anwar dah sekarang ni melawan kerajaan.Anwar dah plan bawa mamat tu duduk kat Malaysia.Nasib baik betul kena hantar balik.

Anonymous said...

Tunggu ye bang non, nanti u angkat sumpah depan gambo agong ye. Oppss... sebelum tu kena niat dulu tau.... nik ajis dan hj adi dah pesan niat je dah cukup.....

Anonymous said...

TANYA SAMA KATI KENAPA BERGOYANG....

NANTI JAWAB KATIL ANWAR SEDANG MAIN BELAKANG....

CAKAP LAGI SEKALI I MANTAT U EH SORRY SALAH.... I SAMAN U!!!

Anonymous said...

kepala hotak k0rg lah t'msuk admin yg bangang lg bod0h nk mampus,k0rg jgn la nk pusing fakta,..lpas ni dlm penjara surh tahanan m'ngaku anwar yg pnye angkara...skrip ni sume dlm p0ket aku lah,kesian barisan p'tahanan digunakn oleh pdana menteri p0ndan...menang atau kalah sumenye izin Allah,jgn nk yakin sgt la bn barisan neraka bleh menang!!

Anonymous said...

kepala hotak k0rg lah t'msuk admin yg bangang lg bod0h nk mampus,k0rg jgn la nk pusing fakta,..lpas ni dlm penjara surh tahanan m'ngaku anwar yg pnye angkara...skrip ni sume dlm p0ket aku lah,kesian barisan p'tahanan digunakn oleh pdana menteri p0ndan...menang atau kalah sumenye izin Allah,jgn nk yakin sgt la bn barisan neraka bleh menang!!

Anonymous said...

'pakar forensik' pas itu memang BODOH. tak serik2 nak cari point untuk fitnah polis.

1. bukan ke nur misuari dah bagitahu ada pengikut dia yg datang sabah walaupun bukan atas arahan dia? dorang tu lengkap bersenjata dan pakaian tentera..tak tengok ke gambar2 pengawal nur misuari tu?

2. awal2 dulu pun rakyat sabah bagitahu ada orang sulu bersenjata berpakaian celoreng masuk sabah..bukannya pakai singlet cap pagoda je..

3. jika polis malaysia yg terkorban, sudah tentu waris akan dimaklumkan..setakat ini, Alhamdulillah, takde lagi waris2 menuntut kecuali 8 orang perwira kita yang terkorban itu..

kesimpulannya pas memang bodoh!!!

Anonymous said...

Al-fatihah kepada pejuang-pejuang sulu, semoga roh mereka di tempatkan bersama orang-orang yang soleh. Amin

Anonymous said...

PAS sepatutnya tidak menyokong Nur Misuari sebab dulunya PAS menganggap MNLF seperti UMNO dan MILF seperti PAS.

Sekarang, PAS sudah buntu.. Hamas (konon PAS di Palestin)menyambut baik Najib. MILF menyambut baik Najib.

Jd, amacam?

Anonymous said...

SAMA2 LAH KITA BERDOA PADA ALLAH & LAKUKAN SOLAT HAJAT.KALAU BOLEH TIAP2 HARI.PEJUANG2 & WIRA2 KITA MEMERLUKAN SOKONGAN DOA KITA.MEREKA SEDANG MENENTANG MUSUH YG MENGGUNAKAN ILMU HITAM.DOA PADA ALLAH DAPAT MEMBANTU PEJUANG2 KITA.TIDAK KIRA SIAPA MUSUH KITA,ALLAH MAHA BERKUASA.ALLAH SAHAJALAH TEMPAT KITA MEMOHON PERTOLONGAN.MARI SAMA2 PENUHKAN MASJID2.

Anonymous said...


misuari, anuar aljuburit dan karam bagal kumpulan bodoh yang suka keganasan.

banyak penyelasaian bolih dilakukan secara deplomasi dan tolakansur untuk mencapai kejayaan. jalan salah dengan pertumpahan darah pilihan manusia gila kuasa....