Tuesday, June 4, 2013

DONG ZONG PERTIKAI KECINABENGAN CINABENG ...CINABENG VS CINABENG !


Pantang saya menulis dalam akhbar Mingguan Malaysia minggu lalu, menyentuh sedikit isu mengenai orang Cina, dunia bagai nak kiamat. Diperbesar-besarkan oleh laman web ultra kiasu untuk dijadikan bahan makian dan cacian. Seperti biasa, bukan hujah yang dibahas, peribadi menjadi mangsa dan diserang. Terima kasih atas pemikiran kuno ini. Saya redha. Apa yang penting, saya ingin rakyat marhaen sedar.

Sebelum mengulas lanjut, tahniah kepada kerajaan Malaysia, kerana mengembalikan semula nama Kementerian Pendidikan daripada Kementerian Pelajaran. Ada orang berkata, ada apa dengan nama. Pada saya, memang ada pada nama. Beza antara nama orang Malaysia Cina dengan orang Cina Malaysia. Di Indonesia, rata-rata menggunakan orang Indonesia Tionghua berbanding orang Tionghua Indonesia. Nama  Indonesia (bangsa asal/negara) mesti berada di hadapan. Berbeza dengan kita, bangsa mesti berada di hadapan. Siapa yang rasis? Lu fikirlah sendiri. Sebab itu, saya tidak percaya bila ultra kiasu selalu berkata, I am Malaysian 1st.

Jika Malaysia didahulukan, bermakna agenda nasional mesti diutamakan. Misalnya, bahasa kebangsaan, sekolah kebangsaan, kebudayaan kebangsaan, pakaian kebangsaan, upacara rasmi kebangsaan dan banyak lagi yang bersifat kebangsaan. Adakah semua ini dihormati dan disambut oleh ultra kiasu dengan baik dan berlapang dada. Lihatlah sahaja majlis angkat sumpah perlantikan exco di hadapan Sultan Selangor dan TYT Pulau Pinang. Itulah ragam ultra kiasu.

Paling sedih, sehinggakan ke peringkat, mereka mahukan mensyaratkan menteri (timbalan) pendidikan mesti boleh berbahasa Cina untuk berurusan dengan Cina dan menjaga sekolah Cina. Mereka mempertikaikan perlantikan Dato Mary Yap sebagai timbalan menteri pendidikan, kerana tidak memenuhi syarat tersebut. Banyak cantik muka. Nasihat saya, berhijrahlah ke tempat yang ada menteri sedemikian. 



Ketika memberi respon,  Yap dengan bangga berkata, beliau tidak perlu malu kerana tidak boleh berbahasa mandarin, yang penting kena buat kerja. Ini kenyataan seorang negarawan, bukannya seperti pertubuhan ultra kiasu tersebut.

Menurut Yap, walaupun tidak pandai membaca dan bertutur dalam bahasa mandarin, itu bukan isu. Beliau menguasai bahasa Melayu (BM) dan Inggeris (BI) dengan baik. "Saya juga ada pegawai untuk bantu saya yang akan beri nasihat dan bacakan surat khabar Cina dan beritahu apa yang dilaporkan.  "Ada ramai pemimpin di dunia yang tak fasih berbahasa Inggeris tapi disebabkan ada pasukan yang kuat, mereka boleh bimbing negara dengan begitu berkesan,".  

MP Tawau ini berpendapat, beliau tidak mewakili kaum Cina tetapi wakil kepada rakyat Malaysia. Beliau telah berkhidmat di bawah kementerian pendidikan hampir 36 tahun dan telah berjumpa dengan pelbagai kaum dan guru. "Saya tak lihat diri sebagai mewakili orang Cina tetapi sebagai orang Malaysia. Inilah 1Malaysia. Tapi bila cakap mengenai pendidikan Cina, ia merupakan sebahagian daripada tugas saya untuk menyelesaikannya,".

Terus terang, untuk setakat ini, saya kagum dengan pandangan sebegini, bertepatan dengan amalan 1Malaysia. Inilah yang membezakan antara bukan Melayu (Cina) di Semenanjung dengan Cina Sabah dan Sarawak. Cina Sabah Sarawak lebih terbuka dan tidak ultra kiasu, semangat 1Malaysia amat tinggi, berbanding sebahagian mereka di sini. 

Kita perlu banyakkan menteri (timbalan) bukan Melayu seperti ini. Kenapa Yap agak berbeza dengan ultra kiasu yang lain? Hujahnya mudah, mereka lebih terdedah kepada pribumi dan bumiputera di sana. Berbanding di sini, setiap hari sosialisasi politik mereka dalam apa jua bidang amat bersifat ultra kiasu (perkauman)

Kita tentu masih ingat, sebelum ini ultra kiasu mensyaratkan, guru-guru bukan Cina yang mengajar BM dan BI  di SJKC mesti mendapat kredit bahasa Cina dalam SPM. Jika tidak, mereka tidak layak untuk mengajar di SJKC. Kerajaan terpaksa akur kerana mahukan undi mereka. Sebahagian besar guru-guru BM dan BI bukan Cina telah dikeluarkan daripada SJKC. Begitu juga dengan kerani-kerani Melayu pun di sana perlu menguasai bahasa Cina.

Saya tidak faham, kenapa dan mengapa kerajaan tunduk dan akur kepada desakan ini, sedangkan semua sekolah ini berada dalam sistem pendidikan negara berpaksikan perlembagaan, menjunjung agenda negara. Semua gaji mereka dan prasana disediakan oleh kerajaan. PRU13 membuktikan, bahawa pemberian tidak dibalas. Apakah kita akan teruskan permainan ini?

Bandingkan, sekolah agama (kebangsaan) tidak pula mensyaratkan guru-guru bukan Melayu yang mengajar BI mesti boleh menguasai bahasa Arab. Jika itulah yang dilakukan, bayangkan berapa banyak bantahan akan dikemukakan kepada kerajaan kerana tidak berlaku adil.  

Melalui sistem ini, bahasa Arab masih boleh dikuasai, walaupun tidak sepenuhnya. Melayu tidak perlu menjadi orang Arab untuk menguasai bahasa Arab. Sebab itu, sukar untuk saya diterima idea untuk mencinakan sekolah Cina secina-cinanya, barulah bahasa Cina boleh dikuasai dengan baik dan menjadi Cina tulen. Itupun kerajaan membenarkan operasinya. Inilah toleransi orang Melayu yang tidak ada pada bangsa lain. Malangya tidak dihargai.

Ingatan saya kepada kepada UMNO BN yang menerajui kerajaan, jangan terlalu mengemis untuk mendapat simpati mereka. Jika madu yang diberi, tuba yang dibalas, segerakan perlaksanaan BM sebagai pengantar. Gunakan akta pelajaran 1996 untuk kuatkuasakan BM di semua jenis sekolah, walaupun kuasa untuk menghapus sekolah vernakular sudah tidak ada lagi, kerana peruntukan akta tersebut telah dihapuskan dengan kewujudan akta pelajaran 1996.  

Terbaharu, berlaku ‘percanggahan’ pendapat antara Ahli Lembaga Sekolah Chong Hwa dengan Dong Zong mengenai kedudukan Sekolah Persendirian Cina (SPC) di Kuantan. Ahli lembaga SPC Chung Hwa hanya mahukan satu sahaja di di Kuantan. Jika Dong Zong mahukan SPC lain, cari tempat lain, tetapi bukan di Kuantan, takut berlaku persaingan.

Dong Zong tetap berkeras mahukan sebuah lagi SPC di Kuantan. Persoalan saya, tidak cukupkah lagi apa yang ada? Perlukan SPC menjadi secina-cinanya? Chong Hwa mahukan pelajarnya mengambil SPM dan UEC sebagai menyahut seruan kerajaan. Manakala Dong Zong tidak  bersetuju dengan idea kerajaan (juga Chong Hwa) untuk menggunakan silibus kebangsaan dan medium bahasa Melayu. Chong Hwa dilarang menduduki UEC yang dikendalikan Dong Zong jika mahu mengikut syarat kerajaan.

Dong Zong hanya mahukan UEC yang tulen. Dong Zong tidak mahu pelajarnya cair kecinaan, jika berada di Chong Hwa yang mahu bertolak ansur dengan kerajaan dalam menjunjung agenda kebangsaan.  Saya harap Kementerian Pendidikan yang baharu dapat melihat perkara ini dengan serius.  Apakah kita ingin terus lahirkan manusia yang menterbalikkan jalur gemilang seperti yang dilakukan oleh bekas pelajar UEC di Taiwan. Perkara ini tidak mustahil berlaku lagi kerana jiwa ultra kiasu mereka sudah lama bersarang dalam sanubari melalui pendidikan yang telah diperolehi. 

Lebih ultra lagi, Gabungan Pertubuhan Cina Malaysia (Hua Zong) sebelum ini bersungut mengenai komposisi dalam senarai anggota kabinet yang didakwa tidak banyak membariskan wakil daripada kaum Cina dalam untuk menyelesaikan masalah mereka. 

Persoalan saya, di manakah kita berada? Perlukah sangat menteri Cina untuk jaga orang Cina? Adakah selama ini menteri Melayu tidak menjaga orang Cina? Siapa yang perlu menjaga siapa?  Siapa yang harus mengenang budi dan membalas jasa siapa? Di China dan India, siapakah yang mewakili Cina (India) Muslim di sana untuk mendengar masalah mereka? Sedarkah kita betapa beruntungnya bukan Melayu di negara bertuah ini? Apa yang ada Melayu dan bumiputera, tidak terdapat pada diri mereka hari ini?

Dengan sebab itu, saya amat risau idea menjadikan BN satu parti. Kita mungkin bersangka baik. Orang lain bagaimana? Bahayanya, apabila undian dijalankan, sudah tentu undi UMNO (Melayu) hanya ada satu, berbanding 12 wakil parti komponen yang lain. Hanya UMNO sahaja yang akan bercakap soal kepentingan Melayu (Islam). Itupun jika semua faham. Ada segelintir dalam UMNO yang telah mati hati Melayunya kerana dikaburi oleh wang yang digula-gulakan oleh ultra kiasu.

Selain itu, apa yang tergambar dalam fikiran ultra kiasu ini? Bila idea ini dibangkitkan, ultra kiasu tanpa melihat kedudukan mereka, mengeluarkan kenyataan, Timbalan Perdana Menteri (TPM), paling kurang mesti ada tiga iaitu TPM mewakili Sabah Sarawak, Cina dan India. Yang peliknya, orang Sabah dan Sarawak tidak pula kedengaran membincangkannya dengan serius! Kenapa ultra kiasu di Semenanjung begitu obsess dengan jawatan TPM? Kenapa tidak sebut sahaja perlu ada jawatan 3 jenis PM?

Dalam kepala otak mereka, tidak ada perkara lain, soal bangsa, bangsa, bangsa. Bagaimana dengan orang asli dan etnik minoriti yang lain? Berapa banyak jawatan TPM hendak diwujudkan untuk memuaskan hati semua pihak. Pada saya, yang paling layak untuk jadi TPM adalah, orang Melayu, orang Asli dan wakil Sabah Sarawak. Titik. Kedudukan mereka begitu jelas. Mereka layak menjadi TPM untuk Malaysia, kerana mereka tahu dan faham sejarah Malaysia. Mereka menyahut agenda kebangsaan dan BM mereka tip-top. Yang lain belum tentu.

Cuba intai-intai perbahasan ultra kiasu dalam dalam parlimen selepas ini. Kalau boleh, kita tidak mahu dengar lagi kata-kata; “tuan speaker, dengan izin”. Hanya kerana mereka tidak terjumpa atau terlintas perkataan BM.

Sebagai menghormati negara ini berasaskan kepada ketuanan Melayu dan Islam, tidak salah jika  jawatan PM dan TPM hanya dikhususkan untuk orang Melayu (Islam). Jawatan lain, kongsilah dengan bangsa lain. Perkara ini adalah biasa dan lumrah. Apakah bukan Melayu tidak belajar daripada Singapura. Pernahkah jawatan menteri kanan (perkhidmatan awam) diserahkan kepada orang Melayu walaupun Singapura itu negara berasaskan ketuanan Melayu (Islam). Janganlah hipokrit.

Jika benar BN nak dijadikan satu parti. Perlu ada formula. Apa yang penting PM dan TPM mempunyai sifat negarawan. Setakat ini saya hanya dapat lihat sifat ini ada pada orang Melayu (Islam), orang Asli dan bumiputera.  Bukan setiap etnik diwakili  melalui perlantikan sebagai TPM. Saya yakin selepas bosan jadi TPM, mereka menuntut untuk menjadi PM pula. Sekarang ini memanglah mereka berkata kononnya tidak berminat.  

Kesimpulannya, pada saya, tidak perlulah mengeluarkan kenyataan atau mendabik dada apabila dilantik menjadi menteri, seraya berkata; “saya adalah menteri kepada Malaysia, bukan hanya kepada UMNO BN”. Sudah difahami. Semestinya apabila dilantik menjadi menteri, kita akan kepunyaan Malaysia atau negarawan. Itupun bukan bermakna, kita perlu cairkan diri kita untuk meraikan orang lain. Agenda Melayu (Islam) mesti diteruskan. Jati diri mesti diperkasakan. 



Melayu tidak boleh hanyut dalam arus sekular. Hati Melayu tidak boleh mati. Ini kerana bangsa lain, tidak pernah cairkan identiti mereka atas semangat 1Malaysia. Misalnya, aktiviti belia dan sukan. Identiti atau jati diri apakah yang akan mengakari? Di manakah kedudukan kebudayaan kebangsaan, cara berpakaian dan sebagainya. Tidak cukup sekadar menyanyi lagi IM4U. Tidak ke mana, jika kita tidak bertegas dalam soal jati diri.

25 comments:

Anonymous said...

Aku melayu rasis...
Semakin hari aku makin benci cina.
Mari kita hasut anak2 cina supaya mereka benci keturunan mereka.

Anonymous said...

Boikot kurnia insurans!!!!.....

Anonymous said...

PM Turki ERDOGAN yg.begitu kuat menyokong mat jubo kini menghadapi rusuhan jalanan arab spring dinegaranya sendiri.

Erdogan !!Rasakan nilai penghianatan mu kepada rakyat malaysia dengan menyokong ideologi rusuhan jalanan mat jubo.

Dan kepada cinabi kat malaysia, sila terima hakikat jika semua sekolah cina yg.menternak kaum rasist anti melayu terpaksa ditutuup..Jika Cina singapork boleh terima penghapusan sekolah aliran cina oleh Lee Kuan Yu, sila akur bahawa akibat menikam belakang kaum yg.sentiasa menghulur persahabatan dan perkongsian kerakyatan, kamu akan dilayan macam cina Indonesia!

gen2felda

Anonymous said...

Haaa..ha..apa ke bodohnya cina ini..ramailah mak bapa diorang yang cina baba dan nyonya Melaka yang tak reti cakap china tu bukannya china... depa kutuk asal usul mak bapa diaorang jugak akhirnya...

Anonymous said...

Cinabeng punya cinabeng. Najib sendiri pun tak menggunakan Bahasa Malaysia ketika berdepan cinabeng dan keling. Disebabkan mengemis simpati daripada cinabeng maka Bahasa Malaysia di kebelakangkan. Di sebabkan tu juga la, cinabeng chauvinis yang tak fasih berbahasa kebangsaan walaupun dah berkurun lama duduk di tanah melayu naik tocang dan menyondol tanpa belas kasihan.

Anonymous said...

orang tua melayu selalu pesan, jika bertandang ke rumah orang, kita tak boleh melilau mata dan melilau diri. maksudnya kita kena duduk diam, orang beri makan kita makan, tak boleh pilih makan. mata jangan tercangak cangak pandang sana sini. jangan melilau dalam rumah orang. tak boleh masuk ke dapur pun. tapi orang tua china pesan kalau pergi rumah orang, rampas rumah itu, halau tuan rumah sekali.

Anonymous said...

Cinabeng mmg mcmtu..
Tlampau byk mkn khnzr..
Xhairan lh..
Xpayah blajo tinggi2 pn boleh tahu perangai mereka mcm mana..

Anonymous said...

Bukan hanya bahasa Melayu/KEBANGSAAN kita, sejarah pusaka nenek moyang berzaman kita pun si DAP-Dajal-kurang ajar nak bengkokkan dan hapuskan, terutamanya sejarah Melayu/Islam, sebab DAP disyaki sudah diketuai puak PENGGANAS Kristian Zionis yang diterajui Israel-CIA/US(Christian Zionism)! Puak PENGGANAS Kristian Zionis, yang tujuan utama nak menghapuskan umat Islam dan agama Islam, termasuk di bumi pusaka nenek moyang berzaman Melayu/Islam dan Bumiputera lain kita ini, adalah amat merbahaya buat umat Islam, di seluruh negara Islam, terutamanya yang kaya denagn minyak-gas/sumber asli/tanah subur pertanian!

Lihatlah betapa makin kurang ajarnya golongan Bukan Bumiputera yang RASIS – Pulau Pinang, digambarkan diasaskan mereka dan penjajah British durjana/Kristian; macamlah orang Melayu/Islam tak pernah wujud, termasuk dengan sawah padi dan kampung-kampung nelayan yang amat indah, pusaka nenek moyang berzaman Melayu dan Bumiputera lain (Bumiputera juga bemaksud Indigenous/Native/Tribal/Aboriginal/Orang Asal)! Bahkan artikel di NST ini juga menggambarkan yang kononnya Australia juga diasaskan oleh penjajah British sedangkan lebih satu juta Bumiputera Australia (“Aboriginal Australians”) dibunuh, perkosa, di Kristiankan, di hamba-abdikan macam anjing mereka, dan kebudayaan mereka terus dimusnahkan dengan penyakit, dadah, kebebasan seks, jenayah dan alkohol (ini juga berlaku kepada bangsa Bumiputera “Native Americans-Canadians di Amerika Utara), lansung sejarah kewujudan mereka sebagai orang asal Bumiputera terus dihapuskan. Dan selepas itu ramai Bumiputera Australia dipotong kemaluan oleh penjajah British durjana itu, supaya terhapus jenerasi Bumiputera ini contohnya di Tasmania, lansung terhapus seluruh Bumiputera ini!

Penipuan terhadap sejarah-sejarah Bumiputera di Malaysia dan Australia ini, ini adalah angkara durjana yang halus tetapi ganas oleh Bukan Bumiputera yang rasis, terutamanya diwakili DAP. Dan kerana itulah juga sebab rakyat Melayu dan Bumiputera lain yang miskin terutamanya makin TERHALAU dari bumi sendiri, termasuk di Pulau Pinang, terutamanya oleh penyokong-penyokong DAP/PKR dengan sekutu kuat penjajah Barat-Zionisnya serta pelabur dan pembeli rumah di bawah program “Rumah keduaku” yang dari pro Barat-Zionis, Singapura/Jepun/Korea Selatan/Taiwan!

Oleh kerana itulah Kementerian Pendidikan mesti memastikan sejarah yang benar diajar, terutamanya di dalam teks dan tidak pula difitnahkan oleh cikgu-cikgu ganas dari Bukan Bumiputera yang rasis. Sila baca artikel tersebut di
http://www.nst.com.my/nation/general/we-had-a-eurasian-kampung-and-sang-together-1.291579, We had a Eurasian kampung and sang together, By Predeep Nambiar, 02 June 2013:

HERITAGE: Penang's pioneer inhabitants, the Eurasians, seem to have been forgotten by many after being assimilated into Malaysian society….

Captain Francis Light -- often known as Penang's founder -- married a Eurasian, Martina Rozells, who was of Portuguese-Siam descent, and their son, William, founded Adelaide, Australia….

MAKCIK Tempurung.

(PERHATIAN: ada PENYAMUN penakut disyaki dari DAP/PKR durjana yang sekarang meniru gelaran saya tetapi sebagai "Pakcik Tempurung/Temporung" untuk mengelirukan pembaca).

Anonymous said...

Setuju!! KITA selama ini terlalu BAIK pada bangsa asing terutama ini Cina. Tapi mereka tak pernah hargai. Apa yang berlaku pada PRU 13 Ada HIKMAHnya, sekurang2nya kita tahu BETAPA BUSUK HAti mereka, betapa dendam kesumat mereka tak kunjung padam. Depan kita mulut manis tapi hati hanya Allah yang tahu.

Ayoh orang Melayu kita MAJUkan diri kita, bangsa kita, kita Ambil peluang memperbetulkan diri sendiri dan bangsa. Kita perkuatkan ukwah antara kita. Segala kemudahan yang Kerajaan sediakan jangan kita sia2kan. Kuat Ekonomi kita Kuatlah Bangsa kita, dimasa yang sama tingkatkan kearah kemantapan Iman dan takwa pada Allah swt.

InsyaAllah kita akan menang dunia dan akhirat. Tun Dr. M telah sediakan landasan2 untuk kemajuan. Bangsa Melayu sekarang InsyaAllah boleh berdikari, kita tidak malas, dulu kita hanya tidak diberi peluang, dipinggirkan dikastakan dengan presepsi negative, dipandang hina tetapi sekarang kita bangkit. InsyaAllah kita boleh maju walau apa pun tanggapan mereka terhadap kita..Biiznillah.

Anonymous said...

Masalahnya DS Najib terlalu mengikut telunjuk cina pukimak ni...

Anonymous said...

AKU MELAYU. SEKARANG AKU MELAYU

RASIS. ADA HAL?

RASIS RASIS AKU ,AKU TAK TIPU ORANG

DENGAN FAKE PHD 2 KEPING. TAPI ITU

CINABENG TIPU PHD 2 KEPING DAPAT

PLAK MEETING DGN NAJIB!

EEEWWWWWW....HANCING KENA KENCING!

Anonymous said...

bukan hebat pun cina....mengada je lebih

Anonymous said...

Lepas ni najib jangan berucap lagi dalam bahasa inggeris depan kaum cina. Biar mereka terkial-kial bukak kamus bm-mandarin atau bm-bi bila najib berucap dalam bahasa melayu sepenuhnya.

Anonymous said...

SAYA MELAYU RACIST. ABC+BCL JADI PEGANGAN SAYA.. INSYAALLAH SAMPAI KIAMAT. AKAN SAYA TANAMKAN SEMANGAT INI KEATAS KETURUNAN AKU.

KAWAN2 SENARAIKAN DIMANA ADA KEDAI TAYAR MUSLIM DISEKITAR KLANG. KITA KENA JADI RACIST SEBAB MEREKA YANG MULAKAN DULU.

NEGARA INI BAPAK AKU YANG PUNYA

ABS+BCL
NEGARA INI BAPAK AKU YANG PUNYA

Anonymous said...

Sebab tu org indon ketawakan sistem pendidikan kita..gagal memartabatkan bhs kebangsaan....

Anonymous said...

Bagi kaca mata Ah Jib Gor mereka ini adalah mangsa yang ditipu oleh janji pembangkang jadi kita patut kesian bukan benci mereka.

Kita sudah tengok isu isu yang di timbul oleh Anwar 'Reformasi' adalah KPI Ah Jib Gor 'Transformasi'.

Anonymous said...

NAK TAU KENAPA JADI SAMPAI MACAM NI? SEBABNYE MELAYU SENDIRI YG JADI CAI CAI BODOH BABI BAGI MUKA PADA DAP, CAI2 PAS DAN PKR ADALAH MAKHLUK PALING TONGONG DAN PALING BONGOK KERANA BUKA RUANG YG AMAT LUAS KPD CINA UTH MENONJOL, MELAYU2 GOBLOK DAN UNKOTEY ATAU BALLESS NI ADALAH MANUSIA YG OTAKNYE DAH CAIR, PEGILAH JILAT KAKI KELANGKANG KETSIANG, GUN ENG, KORANG LAH MELAYU BABI YGN LAYAK JDI ABDI CINA JE

Anonymous said...

Rasanya sudah smpi masa sjkc ini di mansuhkan shj, ia langsung tidak membantu utk penyatuan nasional.. Kalau dulu kita nak menjaga hati mca ttp skrg lah masa yg terbaik utk berbuat sesuatu krn telah terbukti walaupun tanpa sokongan cina kita still blh memerintah, kalau najib masih nak play safe lbih baik bg je pd org yg berani, kpd melayu pakatan rakyat yg berniaga di luar sana cubalah tanya kat diri tu banyak ke projek2 yg kerajaan pakatan bg kat korg or korg still menagih projek dr kerajaan BN, aku cabar korg g la minta projek kat krjaan selangor or penang ataupun paling tidak kjaan kelantan, sbb apa aku ada kwn yg kuat menyokong pr ttp projek yg menjadikan dirinya mewah dan kaya raya semua dr kjaan BN takda satupun dr kjann pakatan, itu hr adala 1 projek dr kjaan penang tp dia tolak sbb karenah birokrasi yg dasyat itupun tak sedar2 lg ke..

Anonymous said...

Salam Bro GAP,

Saya dah lama mengikuti blog bro. Tabik spring untuk bro yang tak pernah kenal erti penat-lelah dalam perjuangan.

PRU13 dah berlalu. Apa juga keputusan adalah ketentuan Allah dan kita rakyat Malaysia harus menerima seadanya.

Saya cadangkan kepada bro GAP untuk terus memberi fokus utama kepada isu-isu serta topik untuk memperkayakan umat Islam serta usaha menarik perbelanjaan orang-orang Islam kembali kepada peniaga Islam, Melayu serta Bumiputra di bumi bertuah ini. Kita ada ramai blogger terbilang yang boleh menyuarakan soal-soal politik. Maka biarlah blogger2 lain yang menyuarakan soal-soal politik buat masa ini. Mungkin sekali-sekala bro boleh selitkan topik politik jika terasa rindu untuk mengulas scenario politik tanahair.

Anggaplah ini jihad dari bro serta Transformasi bro GAP post-PRU13. Jika dari soal politik kita berbeza pendapat dan tidak mengizinkan PAS dan UMNO bersatu maka saya harap bro GAP boleh jadi Champion untuk menyatukan umat Islam, Melayu & Bumiputra dari segi ekonomi.

Kami yang di bawah yang tak mempunyai kepentingan parti baik PAS atau UMNO amat menyanjung tinggi usaha untuk meningkatkan perniagaan serta pendapatan & ekonomi peniaga-peniaga Islam, Melayu serta Bumiputra serta tidak mempunyai masalah untuk bersatu hati dalam menyokong kempen untuk memperkayakan perniagaan umat Islam, Melayu & Bumiputra.

Bila kita bangkit dari segi ekonomi maka umat Islam di Malaysia akan kembali disegani malah digeruni.

Anonymous said...

Aku baru perasan. Dah tak ada lagi komen-komen songsang yang bunyi-bunyi macam Melayu tapi rupa-rupanya menyamar kat sini. Rasa-rasanya memang sah komen-komen songsang tu datangnya dari RBA yang dah jadi buruan pihak berkuasa. Harap-harap pihak KDN dan Polis akan mengejar kumpulan perosak RBA ni hingga ke lubang cacing. Baru aman sikit rasanya Malaysia ni.

Anonymous said...

Betoi! Komen2 semua bersatu menyatakan perihal yg sama. Dah xde komen sumbang yg buatkn aku rasa teruknya perpecahan di kalangan bangsa aku sendiri. Melayu mesti bersatu. Kalau bukan Melayu yg memartabatkan Islam, sapa lg yg nk kita harapkan? Ayuh! Bangun semua! Kita bangkit ramai2, berjihad majukan ekonomi Melayu. Support BCL!

Anonymous said...

Tak mustahil juga rasanya jika komen pedas n panas di blog pro pas yg konon2 dari penyokong umno rupanya di tulis oleh geng rba ni untuk pecah belahkan melayu.

Anonymous said...

aku dari dulu lg dah utamakan melayu islam dan india muslim dlm apa jua urusan.

jack said...

Ramai Melayu bodoh sebabtu selalu kena tipu ngan Cina....dah la bodoh, eksyen pulak tu. Contoh?.....tu melayu bangang PAS yg sibuk bawa dn pacak bendera DAP....ramai dia org ni....dr pemandu teksi kepada pensyarah2....melayu selain PAS....mesti UMNO....mesti tak cukup Islam.....bodoh punya PAS....ramai bukan org umno tp benci PAS.....sebab PAS barua DAP....keldai DAP.....Penjilat juboq DAP....!!!!

Anonymous said...

ya,biasalah pm kita speaking dgn audien cina/india malaysia...maklumlah punahsiahat bg nasihat...I Love PM