Wednesday, June 12, 2013

NAZIR RAZAK: KALAU DASAR DEB BAPANYA PUN DIGAMPANGKAN, APATAHLAGI LAH UTUSAN !



adakah nazir razak berbangga dengan maksud melayu ?
jika ditanya soalan ini pada aku..
jawapan aku mudah.

aku tak yakin dia berbangga dengan terma melayu. dia adalah melayu plastik yang sungguh slapstik namun hipokrit kerana menggunakan legasi bukan belacannya untuk menikmati hak melayu !

nazir razak di zaman kecilnya terlalu banyak makan stik dan terlebih susu foley dan gangliosida. 

mak aku pernah bagitau dengan bangganya yang dia tak pernah susukan anak-anaknya dengan susu lembu, takut takut perangai macam lembu..

itu sebab penyusuan susu ibu itu penting dalam proses membesarkan anak.

beza anak aristokrat lahir atas kemewahan dengan anak kampung tidak boleh dinafikan.

nazir razak masa zaman keciknya lebih kenal cheese daripada kuih kaswi.
dia lebih makan makaroni daripada telan lepat pisang.
makannya lebih menggunakan sudu dan garpu untuk menjaga standard ala mentaliti britishnya.

aku ragui nazir razak pada zaman keciknya pernah main longkang ?
aku ragui pernahkah nazir razak merasai nikmat menjual kuih di sekolah untuk tampung belanja ?

sekitar tahun 1985 aku pernah tolong kawan aku jual nasik lemak ( masakan ibunya) di sekolah rendah.

dari kelas ke kelas kami jual. laba yang aku dapat hasil tolong kawan aku ni, tiap hari aku dapat makan nasi lemak free.

dulu waktu sekolah rendah, aku sekolah agama pada waktu pagi dan sekolah kebangsaan pada sebelah petang.

belanja sehari 50 sen. jadi aku terpaksa pilih untuk makan waktu mana yang lapar. aku tak yakin nazir razak tak punyai masalah pemakanan sewaktu belajar di sekolah rendah.

silap aribulan, nasib nazir razak lebih baik pasal dikala budak melayu susah nak makan, nazir razak punyai banyak pilihan untuk makan.

aku ragui nazir razak pernah jual kad hari raya pada zaman sekolah ?

adakah nazir razak punyai masalah untuk beli kasut bola ?
aku tak fikir dia ada masalah.

korang rasa nazir razak pernah kerja part time supermarket OCEAN ?
korang rasa dia pernah kerja angkat kotak kasut tak ?


proses kesukaran pembelajaran pada peringkat rendahlah yang akan mengajar individu UNTUK MENGHARGAI NIKMAT BAIK YANG DIKECAPI HARI INI..

aku yakin proses susah begini pernah korang lalui, namun tidak bagi nazir razak.

nazir razak adalah golongan silver spoon arstokrat bernama melayu sayangnya tiada jiwa melayu.

jiwa melayu nazir razak sebenarnya tiada . walaupun namanya macam belacan seperti belacan yang lain tapi roh melayu dia adalah null.

dia adalah manifestasi melayu slapstik dalam kategori belacan tak sedar dek untung.

aku yakin dia jijik dengan nama keramat MELAYU.

dia pernah hina DEB yang asasnya diperkenalkan oleh bapanya sendiri.

ahh sudah lah gap, kalau dasar bapanya pun dia gampangkan, apatahlagi utusan !

115 comments:

House PK said...

Terbaik la tulisan kau ni GAP!

Anonymous said...

Kalau gagal membezakan jual beli dengan riba maka kita takuti : ‘Oleh itu, kalau kamu tidak juga melakukan (perintah mengenai larangan riba itu), maka ketahuilah kamu: akan adanya peperangan dari Allah dan RasulNya, (akibatnya kamu tidak menemui selamat). Dan jika kamu bertaubat, maka hak kamu (yang sebenarnya) ialah pokok asal harta kamu. (Dengan yang demikian) kamu tidak berlaku zalim kepada sesiapa, dan kamu juga tidak dizalimi oleh sesiapa’ 2:279. ‘dan Syaitan pula memperelokkan pada pandangan mereka perbuatan mereka, lalu menghalangi mereka dari jalan (yang benar); oleh itu mereka tidak beroleh petunjuk’, 27:24.

Kalau perniagaan bank yang dia lakukan itu bebas dari unsur2 riba, Alhamdulillah maka baik dan selamatlah akan tetapi sekiranya terjerumus kedalam perkara riba adalah seperti declare peperangan dengan Allah dan rasulNya. Na’uzubillah min zalik. Apa yang hendak dibanggakan?

Z
Website : www.saffanskot22.com

Anonymous said...

Terbaik bro..ntah2 belacan pun dia xpernah makan tu..

Anonymous said...

Tu sbb melayu plastik/liberal /urban wajib kita basuh dan sental dgn berus tembaga. Bro gap kita ada sentimental value susahnya melayu di kala itu. Bukan mngeluh cuma nk habaq kt depa melayu n sambal belacan brpisah tiada. Melayu kampungan di asak olh cina di depan di kanan melayu plastik kutuk kita d kiri melayu urban simdir di belakang melayu liberal pukul curi. Sempat ka kita tepis gap sempat kalau melayu ada jati diri. Insyallah

Anonymous said...

Anak melayu kat kampung membesar dengan diberi makanan yang murah-murah jer seperti sardin, telor, ikan bilis, megi dan kicap. Kalo nak merasa makan daging, kena tunggu sebulan sekali. Kalau nak makan ikan pulak, biasanya ikan yang murah-murah jer yang dijual selonggok-selonggok di pasar-pasar minggu.

Kat kampung, budak-budak biasanya dah lali mengharung selut lumpur jika lalu di jalan yang belum berturap. Bermain sorok-sorok kat semak-samun belakang rumah. Yang paling best ialah mandi air hujan yang syoknya macam mandi kat waterpark kuantan. Sebelah petang pulak ramai-ramai pergi mengaji. Kadang-kadang ada gak ponteng mengaji gara-gara tak nak terlepas menonton Space Cop Gaban.....hehehe

Kami anak-anak melayu daripada kecik lagi tidak pernah merasa makan food supplement, susu berformula, minuman herba, makanan organik atau apa jua makanan yang mahal-mahal harganya. Tapi, sungguhpun begitu, kami juga membesar sama seperti orang lain meskipun dalam keadaan sederhana.

Saya amat kesal sama sekali kerana pimpinan UMNO kini majoritinya dikuasai oleh golongan korporat dan professional yang belum tentu mereka pernah merasai kesusahan hidup di kampung. Bagaimana mereka nak mendengar denyut nadi rakyat jika mereka tidak pernah merasai atau mengalaminya sendiri melalui pengalaman hidup?

Melayu Elit inilah sebenarnya yang menukarkan UMNO daripada parti yang membela Melayu kepada "kelab ekslusif". Sikap sebegini yang membuatkan akar umbi yang rata-ratanya terdiri daripada Melayu Marhein bertindak menjauhkan diri dari UMNO. Daripada matlamat membela Melayu, kini telah bertukar kepada matlamat mengayakan diri sendiri dan kroni. Tak pasal-pasal kaum yang tak mengenang budi pulak dilebih-lebihkan. Padahal kaum sendiri masih ramai lagi yang tercicir dari arus pembangunan.

sesejuk mata memandang said...

Dia ni macam terpaksa ikut apa kata si Azran sebab mungkin terlalu banyak wang yang dipinjamkan oleh CIMB kepda Airasia , apa akan jadi pada cimb jika airasia tak bayar hutang ???

Anonymous said...

Abg dia mcmana? Ok ke ko? Hehe.

Anonymous said...

dia tu pergi sekolah naik mercedes...
mana dia faham masalah orang susah !

Anonymous said...

Harapkan pagar pagar yang memakan padi.. Huhuhu :]




keciwa7

Anonymous said...

Harapkan pagar pagar yang memakan padi.. Huhuhu :]




keciwa7

Anonymous said...

Abis najib tu camna plak? Patut la tak pernah sedar kesusahan rakyat. Tak pernah hidup susah rupanya.

Anonymous said...

I think the admin of this web site is genuinely working hard
in favor of his website, because here every stuff is quality based data.



Have a look at my web site; devon free michaels porn video ()

Anonymous said...

Banyak sangat kawan cina yang makan babi, kalu dia x ikut makan babi pun ,perangai dia 2 yang babi...............................

Anonymous said...

ramai melayu silver spoon mcm dia ni lupa diri..dia org ni dah tak ada jiwa melayu.terlebih mat salleh dari mat salleh.ni dinamakan melayu gampang.

Anonymous said...

GAP ini patut selalu tulis kat Utusan dan Berita Harian - idea-ideanya macam penulis Melayu gemilang zaman dulu! Dan lahirkan novel-novel Melayu yang makin hilang dalam sejarah, cerita pasal kesusahan orang kampung, keindahan sawah padi, kampung nelayan yang makin TERGADAI kepada CinaDAPigs yang makin ganas macam si GENG KONGSI GELAP! Naikkan balik semangat NASIONALIS anak BUMIPUTERA Melayu dan Bumiputera lain!

Lepas itu, dari novel-novel bernas GAP yang cintakan bangsa, sejarah, agama dan negara, boleh dibuat filem Melayu, yang kembali bernilai seperti PUSAKA zaman Allayarham Tan Sri P. Ramlee dulu dll yang juga gemilang sepertinya!
Dan apa hal ini si Nazir Razak, sampai hati betul jasa bapa sendiri, yang tidak ternilai kepada bangsa, agama dan negara, Allahyarham Tun Razak Hussein, iaitu BAPA KEMERDEKAAN/PEMBANGUNAN kita, boleh diperlekehkan anak sendiri! Apa nak jadi bumi kita ini, warisan dan korban berzaman (dari sebelum dijajah British lagi) nenek moyang BUMIPUTERA Melayu/Islam dan BUMIPUTERA lain, termasuk hulubalang-hulubalang gemilang Melayu? Tanah Melayu ini - makin hancur; oleh si Melayu BONGKAK yang hanya pandang ke langit, lumpur di sawah tentu begitu jijik bagi mereka!

MAKCIK Tempurung.

(PERHATIAN: ada PENYAMUN penakut disyaki dari DAP/PKR durjana yang sekarang meniru gelaran saya tetapi sebagai "Pakcik Tempurung/Temporung" untuk mengelirukan pembaca).




Anonymous said...

die mmg malayu, tp pd nama jer...apabila wang lbh berkuasa dr maruah.......

Labu8455 said...

NUBE dan pekerja pekerja bank majoritinya meluat dengan Nazir - Dia hanya mementingkan golongan atasan dan sejak mengusai sektor perbankan diMalaysia, pekerja bawahan terus dijadikan mangsa kerakusan Nazir. Tunggu lah bila Najib sudah terungging mungkin dia pun diharapkan tertungging sama

Anonymous said...

Anon &:;49, terimakasih di atas cerita anak-anak kampung dulu! Boleh jadi macam GAP - seorang lagi novelis NASIONALIS! Tapi jangan lupa - orang kampung selalunya boleh hidup dengan hanya ikan masin dan sambal belacan dengai petai dan jering! Itupun sungguh enak - tak perlu gelojoh! Agaknya, si Melayu jijik kat lumpur sawah, makan PETAI dan JERING tak? Dan si DAPigs itu GELOJOH makan apa ya - kita boleh agak!

MAKCIK Tempurung.

Anonymous said...

Adik PM sndiri pun BELOT.. xkn kita nk harap LGE, KIT SIAL nk jd bagus pd Melayu?

Adakah ini THE END OF THE MALAYS PARTY??

Kita sedang berada di persimpangan BESAR.

Cuba lah lihat di seluruh dunia..

Mana2 negara Islam yang PAKAI sistem DEMOKRASI (acuan barat) semuanya LINGKUP! KUCAR KACIR!!

Negara Islam yg selamat dr budaya kurang ajar dan kerosakan ialah negara yg PAKAI sistem RAJA. Sukar untuk digugat. Saudi, Brunei.. bila ada sistem spt di negara kita jika yg JAHAT itu mengatasi yang BAIK maka yg JAHAT itulah akan menguasai RAKYAT..

Sistem Daulah Islam gunapakai SYURA', tidak pakai UNDI terbuka spt skrg krn ia sistem iblis yg mahu pecah belahkan kesatuan UMAT.

Hanay dgn sikit shj 'jarum' hasutan permulaan..ia akan jadi REKAHAN yg amat BESAR..

Rasanya UMNO xmampu lagi hadapi perubahan ini. Adik Najib sndiri pun BELOT, apakah kita mahu harap 20 juta lain rakyat sokong UMNO lagi?

PRU 14 UMNO xwujud lagi.. jika Najib lembik dan lemah spt skrg.

Please STEP DOWN jika itu yg terbaik utk selamatkan Maruah BANGSA dan AGAMA!

Anonymous said...

Aku hairan Melayu2 Elitis spt Azran, Nazir hati mereka jd begini. mereka MENTAKEDARAH apa selama ini?

Kalau makan benda baik2 HALAL TOIYIBA hati jd lembut baik, tp kalu RIBA duduk dlm kerongkong.. mereka akan pilih benda busuk jugak..

Melayu2 elitis mereka xrasa susah, mereka tk rasa hidup di kg yg bergntung pd dasar2 tolong Melayu nk masuk sekolah, bantuan itu ini, ke IPTA, biasiswa sehingga ke alam kerja, krjn pakai dasar Bumiputera inilah.. utk siembngkn kekuatan bangsa.

Amat kecewa dgn situasi skrg..apakah yg akan berlaku pd generasi seterusnya..

Anonymous said...

Kesian aku tgk mamt nazir ni..
Melayu pun dia xleh tolong...serpihan cinabeng!...
Dia ni sama la cam najib.
Cina didahulukan.melayu ditinggal tinggalkan...

Anonymous said...

Kebolehan Nazir sebagai CEO CIMB tidak dipertikaikan.

NAZIR menjadi CEO CIMB adalah disebabkan "CONNECTION" drp kebangsawanannya.

Tanpa connection Nazir pun macam MAMAT MELAYU yang lain mencari razeki dinegara ini. Malah ramai Mamat Melayu yg lebeh wibawa, berpegalaman dan kemelayuan sanggup untuk menerajui CIMB (ex BBMB). Connection sahaja yg membezakan.

Tahap "KEMELAYUAN" Nazir adalah "zero" ditambah lagi dgn kelacapan memperlekehkan DEB dan Bangsa Melayu.

Dalam tahap ini mengapa dibiarkan Nazir berpaut diCIMB dan ahli pengarah GLC yang lain.

Mengapa Nazir sendiri "menjilat" diCIMB sambil mengambil sikap sedemikian.

Mengikut salur galur kebangsawanan dan sekiranya "bagus" sangatkah Nazir, beliau sepatutnya menjawat jawatan CEO bank2 ternama serantau/didunia HSBC/Stanchart/RBS/DBS dll. Bukan menjadi "JAGUH KAMPONG DI CIMB". Berikan peluang ini kpd MAMAT MELAYU yang bersikapkan lebeh KEMALAYUAN.


Anonymous said...

PEMBETULAN: Anon 6:49, terimakasih di atas cerita anak-anak kampung dulu! Boleh jadi macam GAP - seorang lagi novelis NASIONALIS! Tapi jangan lupa - orang kampung selalunya boleh hidup dengan hanya ikan masin dan sambal belacan dengai petai dan jering! Itupun sungguh enak! Agaknya, si Melayu jijik kat lumpur sawah, makan PETAI dan JERING tak? Dan si DAPigs itu GELOJOH makan apa ya - kita boleh agak!

MAKCIK Tempurung.

Anonymous said...

Saya rasa ramai pemimpin Melayu dah kena sihir tak sebab mereka ramai nampak dan bersikap lesu dan mengalah macam kena pukau - yang si Anwar pula air mukanya makin jahat! Pengamal sihir pula selalu air mukanya nampak jahat!

Sila lihat di http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/2013061100462520130611004625/Article/index_html, ‘Amal tiga Qul’, 2013/06/11:
Shah Alam: “Sihir boleh disampaikan melalui pelbagai cara tanpa disedari mangsa. Sekiranya melalui minuman, mangsa tidak akan sedar dia disihir kecuali selepas merujuk kepada pengamal perubatan Islam,”.

Itu kata Pengamal Perubatan Tradisional Islam Al-Banjary Nor Azman Md Derus ketika diminta kejadian menimpa Nurul yang mendakwa dirinya dikawal seorang lelaki digelar Abang Aji selepas dibacakan jampi dan diberi minum air penyeri wajah. Nor Azman berkata, perubatan berasaskan Islam adalah jalan yang terbaik untuk mengubati mangsa sihir dan setiap umat Islam perlu menyiapkan diri dengan mengamalkan ayat al-Quran tertentu bagi mengelakkan disihir.

“Paling mudah, surah tiga Qul mampu menjadi benteng terbaik untuk mengelakkan mana-mana individu terkena perbuatan sihir sama ada dipukau atau melalui makanan,” katanya.

Nor Azman menasihatkan mangsa sihir segara merawat sihir berkenaan sebelum ia menjadi semakin buruk sehingga membahayakan nyawa.

MAKCIK Tempurung.

Anonymous said...

Nazrin ni aku tak tau, mungkin pasal pentingkan bisnes. Yang bapok botak idung pelepah nyor tu yang dah rosak. Tu nama melayu cultural shock/kejutan budaya. Kalau nak tengok macam mana melayu kejutan budaya ni budak-budak pompuan dari Kelantan (bukan semua).

Anonymous said...

dlm mengambil hati rakan perniagaan(berkepentingan) mungkin nazir tersilap buat kenyataan..menyokong org yg menghentam utusan bermakna menabur pasir dlm periuk abgnya sendiri..kerana utusan wadah perjuangan melayu sejak belum merdeka lagi, sejak di zaman penjajah lagi..bukannya sehari dua..

mereka2 ni juga mendpt nikmat kekayaan skrg ini juga sedikit sebanyak hasil perjuangan utusan..

apa2pun...BCL..ABC...

tobeng said...

Aku dengar sinazir ni lebih percayakan cina dari Melayu,sebab itu lebih ramai cina drpd Melayu dilevel2 atasan pengurusan cimb.Betul ke?

Aku pun Melayu kampung juga,walaupun sudah bermastautin di bandar tapi jatidiri dan jiwa kampung aku tak pernah pudar.Malah aku plan nak balik duduk di kampung juga bila tiba masanya nanti..kampung lebih sesuai dengan jiwa aku.

tobeng said...

Tambah sikit...sebenarnya cara nazir dan najib berfikir tak jauh beza,dua2 pro cina,dua2 tak faham denyut nadi rakyat(Melayu).

Anonymous said...

hanya TunM saja PM Malaysia yg paham apa yg ko tulis tu GAP, hanya TunM saja setakat ni PM Malaysia yg dari golongan kebanyakan bukan dari keluarga aristokrat.

Anonymous said...

Aku tak percaya pada Nazir, Najib dan seangkatan dengannya. Ini semua golongan liberal. Melayunya dah takde. Risau aku sebab mereka2 ni yang berada di atas memimpin melayu lain.

Anonymous said...

terbaek la GAP..
tertiba lah pulak aku jadi sedey teringat zaman bebudak aku dulu..aku duk setinggan jer dulu..
berjalan kaki seluruh kampung medan, kg ghandi, kg penaga, taman medan dan taman dato haron jual aiskrim.. kutip belimbing masak kat umah kawan aku dan jual kat depan kedai mamak, jual kad raya (cam ko) kat sekolah, jual mercun dekat raya, jadi model utk abang-abang yang amik lukisan, cikgu bagi RM10.. aku tunjuk dan belanja bapak aku dengan bangganya.. wah.. macam2 aku buat untuk merasa duit.. belanja sekolah cam ko gak.. 50 sen jer.. 20 sen nasi lemak dan 10 sen air sirap untuk makan masa rehat.. cukup besar dah bagi aku.. lebih dia aku beli gula-gula bagi kat adik aku yang belum sekolah.. seb baik cikgu bagi aku masuk program makanan tambahan dan susu sekolah.. pas ITM (yang digasak sekarang ni oleh SUARAM) aku dapat keje dengan MAS, sebelum aku dapat biasiswa sambung belajar sampai master.. alhamdulillah skang ni aku mendidik anak bangsa.. kalaulah tiada dasar/polisi tongkat utk orang melayu.. aku pun tak tau aku skang jadi apa.. anak2 aku skang dapat RM 2 utk makan waktu rehat pagi.. lunch aku belikan.. sentiasa aku ingatkan anak2 aku asal usul mereka dan mereka cukup tak faham kenapa skang ada budak2 melayu yang lupa diri dan asal usul.. aku jawab.. lupa diri dan tidak tau bersyukur.

Anonymous said...

sorry najib razak, aku prefer muhyidin jadi PM

Anonymous said...

Bak kata Tun M, "Melayu Mudah Lupa".

Anonymous said...

ini yang membezakan antara nazir dan syed mokhtar albukhary....kedua-duanya melayu!

Anonymous said...

Melayu Aristokrat, Melayu Elit, Melayu Urban dan Melayu Liberal adalah kelompok melayu baru yang tak sedar diri dan lupa asal-usulnya. Inilah melayu yang jika balik kampung pun cuma sekali tahun iaitu ketika sambutan Hari Raya. Mereka adalah golongan yang sanggup menggadaikan hak melayu tanpa mengambil kira kesannya terhadap generasi melayu pada masa akan datang.

Sudah tiba masanya kita singkirkan golongan ini daripada terus merosakkan umno. Kita kembalikan umno ke landasan asal agar melayu akan terus terbela.

Anonymous said...

Melayu yg xlangsong berbangga dgn kemelayuan mrk...getik aq nengok..Melayu yg bila bertutur dlm bahasa Melayu pelat omputeh...Melayu yg bile sebut belacan berbunyik BELASHAN...Melayu yg bila nampak petai, jering akan sebut JERK!!!!

Melayu2 begitu mmg langsong xde perasaan kasih syg thdp bangsa mrk...sgl2 berkaitan melayu amat hina n jelek dimata mrk..jadi xheranla jika Nazir n sekutu nya amat prejudis thdp MELAYU wlpon hakikatnya mrk jugak melayu..

Bg mr sgl yg berkaitan dgn bangsa asing lebih mulia n tinggi martabat...so di Malaysia org Cina lah yg mnjadi kiblat mrk...Melay sbgni yg perlu kite org2 Melayu Malaysia TOLAK....sbb mrkla pengkhianat yg sbnrnya...

Anonymous said...

sebak juga bila postin kat atas, sbb kita ni rupanya dipimpin oleh melayu bangsawan, melayu liberal yg tak pernah kenal dan rasa serta bau apa itu selut lumpur, tahi lembu dlm kandang, jering yg ditanam dlm tanah utk santapan kita sbg ulam, pokok mamam yg dibuat jeruk utk lauk tghari selepas ayah balik dr sawah.

Mana pergi pemimpin melayu yg tumitnya merekah dek hentaman tanah2 kor di sawah, mana pergi pemimpin melayu yg memikul kenarang sambil terselit sadat di celah lilitan kain batik yg disinsing sampai kelutut?

Masa dah berubah, tinggallah kita melayu yg diumpan oleh pemimpin yg menganggap kita mcm ikan, mcm kambing, mcm lembu. Mereka berada diatas nak sebut DEB pun malu, nak mengaku aku melayu yg ada jati diri pun nak termuntah.

Walhal kedudukan mereka diatas adalah kerana nama Melayu, bukannya atas nama meritokerasi, kalu atas nama meritokerasi tak merasa lah mereka dgn apa yg ada pd mereka.

Rupanya mereka pinjam nama melayu shj utk berjaya, selepas berjaya diludahnya pada org melayu, dilekehkan pd melayu.

Siapa lagi yg kita nak harapkan??

Anwar?? Itu lg hancur...

Anonymous said...

Berita terkini Sinar Harian 12 Jun 2013

KUALA LUMPUR - Hasil persepakatan yang dicapai bersama Gabungan NGO Melayu-Islam Malaysia yang terdiri daripada 130 NGO, satu memorandum akan dihantar kepada Perdana Menteri dalam masa terdekat sebagai usaha mendesak kerajaan menghapuskan sekolah vernakular di negara ini.

Setiausaha Kerja Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan, perkara itu dicapai hasil perbincangan dan kajian yang dibuat bersama enam kumpulan tokoh mewakili Tionghua dan Tamil secara terbuka mengakui situasi tersebut berlaku sejak Merdeka lagi.

Menurutnya, kewujudan sekolah berkenaan disifatkan menjadi asas kepada kekangan untuk mencapai penyatuan nasional demi kemakmuran negara pada masa akan datang.

Untuk berita penuh sila klik :
http://www.sinarharian.com.my/hantar-memorandum-kepada-pm-1.170004

Anonymous said...

Tun Razak meninggal masa dia kecil, mungkin dia tak ingat mcamana susahnya Tun Razak bekerja siang dan malam utk membangunkan Msia, mana dia pernah berjalan bersama dgn bapanya melihat kesusahan rakyat.. dia tak pernah pergi ke sekolah berkaki ayam spt arwah bapanya...

Anonymous said...

Dia d lahirkan kaya dan mudah dapat segalanya, apa dia tahu pasal kesudahan ! Kaean dia semua yg sepet mata..kaya ..abng diapun sama, tranfom bini dulu baru nak tranfom rakyat.

Anonymous said...

Pilihlah pemimpin dikalangan kita tapi ada risiko bila dah jadi pemimpin mata dah celik..buat harta sikit jadi orang kaya baru mula tak sedar diri..masak kita..pilih pemimpin yang dah sedia kaya tapi tak faham apa itu kesusahan payah juga..senang pilih lah ulama sebagai pemimpin tapi..ada tapinya ulama pulak yang celup bukan ori..renung renungkan yek..hamba dah pening dengan politi dan pemimpin Malaya..apa apa pun aku sayang dan bangga jadi anak MELAYU cuma tak di beri peluang...

Anonymous said...

Nostalgia zaman kecik dulu 1973, masa tu di tingkatan 2, aku teringin sangat nak kasut sekolah jenama adidas lalu aku warnakan dengan tiga jalur merah. Kat sekolah budak2 semua ketawakan aku...

Sekarang aku nak buat bank loan beli rumah dari cimb bank kena reject...aku rasa macam orang2 bank semua ketawakan aku aje...


Anonymous said...

Terharu aku dgn posting ni. Teringat aku darjah dua dah jual acar limau, sblh ptg rumah ke rumah. Kat sekolah jual maruku, kacang botak, buah jambu, mangga... Tolong mak aku foc ja. Sbb tu skrg melayu aku tak hilang w/pun aku ada firma sendiri. Wpun aku tak kaya raya, aku ttp bersyukur..

Anonymous said...

Gap kita boikot cimb pulak.

Aku percaya ramai yang kena aniaya dgn cimb bila depa mintak macam2 dokumen untuk pinjaman. Salary slip 3 bulan, salinan ic, bank statemen 6 bulan, bukti pendapatan lain, epf, income tax, bukti harta jika ada, asb, bla bla bla. Akhirnya pinjaman pun tak lulus.

Bodoh sangat bank ni. Kalau aku dah banyak duit tak kan aku susah payah buat pinjaman. Baik bayar cash aje.

Israel yahudi dunia, cina yahudi asia, cimb yahudi melayu.



Anonymous said...

Dia ni tak pernah rasa pakai selipar jepun pegi sekolah bila hari hujan, bungkus kasut sekolah dlm beg sebb taknak kasut basah dan kena tanah merah.

Dia tak tahu rancgn mknn tambahan utk anak2 miskin tak cukup zat, vitamin.

Besday anak dia pun dah boleh tampung belanja sekolah budak kg selama setahun utk beberapa org. Dia lebih pro cina, tgk la cimb..berapa kerat bumi kat top position.

Anonymous said...

Kerajjan Najib dalam keadaan nazak. BN/UMNO kena buat pilihan semula jika mahu melayu/UMNO terus berkuasa. Keputusan muktamad.

Anonymous said...

Aku pakai Bank Islam dengan Muamalat jer. CIMB aku lame dh tk pakai..

Anonymous said...

haha terbaik la GAP...penulisan yang nostalgik, dekat di hati org2 melayu. tapi tu 1985 GAP...old skool sgt tu..aku sekolah dulu 90 an...canggih sikit dari kau. tak main la jual nasi lemak. aku jual sticker street fighter. laku beb. nazir razak apa tau? pergi sekolah, balik sekolah org ambik. tu pun entah sekolah kebangsaan ke? confirm tak pernah merasa aiskrim kon 20 sen dan cikedis yang apek motor tu jual kat luar sekolah. nazir razak dan apek cina sama saja...mengambil kesempatan ke atas org melayu

Anonymous said...

anon 11.29 am...

sorilah bro aku pun tak tau nak simpati ke nak gelak. tapi sabar ok. try la buat loan kat bank lain. bank islam ke, bank rakyat ke. pasal kasut adidas tu, kau beli je kat pasar malam. sebijik ori..hehehe....

Melayu Perak said...

aku tak tahu kenapa orang tak suka kj nih....

apa kesalahan dia....

lagi...siapa yang berdebat dengan anwar dulu,,,??? bukankah dia nih...

tolong listkan kesalahan dia.....yang aku tahu nak burukkan kj nih pencacai pakatan....

Melayu Perak said...

kalau ko orang semua penyokong umno....berikut adalah orang yang patut di hina...

1.anwar babi
2.lim kit sial
3.lim guan eng
4.nurul izzah
5.stopa ali
6.wan azizah
7.nik aziz
8.hadi bawang
9.nizar tokak
10.elizabeth wong
11.teresa kok
12.tony pua
13.tian chua
14.ronnie liu
15.khalid ibrahim
16.khalid samad
17.ambiga gampang
18.xavier
19.sivarasa

Anonymous said...

boikot jer lah cimb..bila bod cimb dah terasa nanti dia pecatlah nazir tu...air asia tu jangan kita lupa..teruskan boikot

Melayu Perak said...

jangan lah dengar cakap orang yang cina babi control bod cimb....

itulah salahnya melayu nih...dengar guruh dilangit air tempayan dicurahkan....tengok sini hanya ada satu cina babi dalam top brass (yang anon atas nih kata dipegang oleh cina babi)

CIMB Group Tan Sri Dato' Md Nor Yusof
Chairman/ Non-Independent Non-Executive Director



Dato' Sri Nazir Razak
Group Managing Director/Chief Executive Officer



Datuk Dr. Syed Muhamad Syed Abdul Kadir
Senior Independent Non-Executive Director



Dato' Hamzah Bakar
Independent Non-Executive Director



Dato' Zainal Abidin Putih
Independent Non-Executive Director



Dato' Robert Cheim Dau Meng
Non-Independent Non-Executive Director



Glenn Muhammad Surya Yusuf
Independent Non-Executive Director



Watanan Petersik
Independent Non-Executive Director



Katsumi Hatao
Non-Independent Non-Executive Director

Melayu Perak said...

anda boikot cimb serupa anda boikot produk melayu....

apa makna BCL,BBC,ABC nih....????

Melayu Perak said...

bank yang patut diboikot adalah :-

1.public bank
2.hsbc bank
3.hong leong bank
4.ocbc bank
5.eon bank
6.standard chartered bank
7.dan semua bank bunyi cina babi....

Anonymous said...

Pekerja atasan cimb byk melayu ke? Kalo tgk kt kaunter mmg la, tapi kt belakang tabir?

Anonymous said...

PM KITA FAILED

Anonymous said...

NAZIR MANA TAU ERTI KESUSAHAN ORG KAMPONG.......

Anonymous said...

dari lahir smpai tua tak pernah hidup susah. apa lagi kita nak expect, sama je macam abang dia si najib tu. kalau ko salam dengan najb, bapak lembut tapak tangan. aku rasa paling teruk guna tangan time main golf je la kot.

Anonymous said...

Setuju dengan Melayu Perak,jangan kerana marahkan seekor nyamuk kelambur dibakar. Kita tak boleh boikot CIMB. Ni bank melayu. Pada yang tak tau dulu bank ni nama Bank Bumiputera. CIMB antara bank besar di Malaysia yang bukan GLC (cth Maybank) milik orang Melayu.

Anonymous said...

cina kiasu buat joke dalam internet kata CIMB Bank tu chimp (chimpenzee) bank.

Anonymous said...

Melayu perak..anda melayu kj melayu benar..yg kita perjuang utk majoriti Melayu utk semua Malayu bukan segelintir Melayu..bukan kroni mcm nuor lakukan..zaman telah beubah..bukan berubah cara menutup perbuatan kita. Melayu sekarang mau kedua dua pandai berkata kata tetapi tetap berjuang utk semua Malayu bukan hanya sekeliling anda.. Lebih menyakitkan hati Melayu mkn belacan ni bila cina dimewah dimanja kemudian diketahui penyokong kuat dap bahkan dr dulu...

Takkan pemimpin bodoh amat tak tau info..org bawah ada mata boleh nampak

Anonymous said...

Hei Melayu perak..kami bongok atau awak yg hahalul..tak nampak ke setiap hari semua bogger sebelum dan selepas buat apa.. Blogger ni yg berjuang menangkis semua tuduhan dan fitnah yg diatas buat..setiap hari ada saja berita membukak kebusukan mereka..

Kerana merekalah najib.dll menang.. Bagi mereka dan kami juga Melayu biar menang dulu kita bersih selepas menang

Apa war room buat...mengeyang cina beri apa cina mintak..taktik tarik undi tu taktik bodoh menghancurkan Melayu. Melayu mkn belacan ni yg memenangkan najib bukan cina kenyang buntang..bukan undi org Melayu baru kaya berlagak bongkak yg berapa kerat tu..

Anonymous said...

Konon suruh org....menteri pembantu semua yg dilantik buat apa..ceo.co..buat apa...pakatan dah buat mcm mcm dah melampau kurang ajar...awak semua diam takde tindakan..lembik...ikut lagi apa pakatan mau...tu dakwat...mana peguam Umno yg hebat...tak dgr ke setiap hari kutukan pakatan..fitnah pakatan...ambil tindakan la iooiiiiooo..muok

Anonymous said...

Aduhaiii Melayu perak...jgn hanya gah nama Melayu aje..itu yg kita hangat la ni
Melayu baru.. Melayu urban.. Melayu kaya baru... Jadi apa kaitan Umno dgn mereka...takde??????? Kerana kami undi awak..Umno menang..kerana Umno menang awak duduk dikerusi empuk. Apa perjuangan Umno????!

Amboiiiii dlm persidangan Umno..bla bla bla...org bawah yg bernama Melayu ni la pertahankan maruah Melayu... Org yg kutuk Melayu dibela..hei Melayu perak awak suruh.najib.dan adiknya tak perlu berkempen utk sebut pembela Melayu..

Jgn hanya nama Melayu....semua tender semua perojek beri ke cina..cina tu juga yg mengutuk menghina memaki Melayu. Sudhlah Melayu perak...pi cakap kat najib dll jgn buat keputusan sendiri tak bertangding...bukak semua sape jaguh BERTANDING...INI BARU MELAYU BARU bukan Melayu berselindung.

Tu PETRONAS...APA NAK JADI..TU UDA APA NAK JADI...cuba tanya Melayu Umno Bawah nak...¿¿¿¡¿¡¡¡¡????????? Saya bukan org pakatan...dr dulu kami sekeluarga penyokong setia Umno..
Pemimpin wajib ditukar secara terhormat dlm persidangan Umno.. Kerana itu wajib menang pru bersih kemudian...FAHAM lupa sejarah pak lah begitu marah org Melayu bawah..ingat kan dah bertukar Melayu dibela.. Azran dibela¿¿¿¿¿¿¿¿¡¡¡ cina yg melimpah untung¿¿¿¡¡¡¡¡¡¡¡¡

Anonymous said...

Ini la Melayu urban Melayu berselindung di sebalik kata kata...betul betul bongok hang..suruh org berjuang tapi awak yg menikam Melayu..

Kerana biadap la bangsa cina..timbulnya slogan itu bongokkk... Apa tuduhan azran...jgn memalukan diri sendiri...

Suruh org sokong awak...tapi awak menang dan berpihak ke org biadap..betul betul bahalul bin tolol

usin said...

satu persatu sisi buruk warisan yg ditinggal oleh allahyarham tun abdul razak mula muncul. nazir yg tak kenang diuntung, dan najib yg terus-terusan membodek cina walaupun berkali2 dilempang cina. apalah silap kau wahai tun razak? salahkah kau membesarkan anak2 kau dalam persekitaran aristokrat yg serba mewah dan serba ada?

Melayu Perak said...

najib merupakan ahli majlis tertinggi umno....tahukah anda sudah berpuluh tahun dia memegang jawatan ini.....kalau nak ditolak siapa pula yang hendak jadi pm...????

ketahuilah ada lebih kurang 30 majlis tertinggi umno dan itu termasuk kj,nazri dan hishamuddin....

30 ahli ini sudah berpuluh tahun memegang majlis tertinggi...

tak mungkin akan masuk yang baru kalau tidak ikut seniority....

umno tidak akan berubah secara mendadak tetapi mengikut adat...

yang tua didahului dari yang muda....

Anonymous said...

Saya suka kata anda no 7 cina.babi...
Hahaha..cina babi tu la dpt projek besar byk berkuasa di sekeliling najib adiknya dan pemimpin dan ceo co kerajaan yg tak sedo diri Melayu...hahaha

Kami mau Umno tidak seperti pakatan. Pemimpin parah dlm semua hal termasuk yg membawa nama Islam. FFAHAMMMM .... Betul tu teramat betul no 7.....kita harus membuktikan bersama bukan berselindung disebalik kata kata..


Melayu Perak said...

majlis tertinggi pula di undi oleh perwakilan...

yang ada beribu cawangan dan bahagian....

tiap-tiap perwakilan ada pemimpin mereka suka....

contoh najib di undi oleh beribu perwakilan serata malaysia....

jika anda hendak menurunkan najib kenalah anda berpakat dengan perwakilan lain....anda tiada hak kalau bertindak keseorangan....

orang lain dah naik jet...ko baru nak ikut dengan kereta lembu....

Anonymous said...

Nazir tidak memahami denyut nadi Bangsa Melayu. Melayu yang sudah tak berapa Melayu tidak diperlukan dalam peradaban Melayu.

Anonymous said...

Amboiiiii Melayu perak.....dulu lain bebb dulu semua org tau undi berapa org.. Org bawah nak lain yg seorg aje mengundi cop lain...sebab tu tersebar kekuatan duit tender dan kroni...

Sekarang berapa byk...berapa byk yg awak boleh sumbat... Jadi kalau org dah lama walau tindakan menyakitkan Melayu...wajib dipertahankan...

Haiiii Melayu perak...awak lupa berapa byk pertukaran menteri..bahkan pm pun boleh bertukar...pemimpin silih berganti.. Org baru bukan bermakna tak layak jadi pemimpin...mungkin bukan kroni atau alasan lain...awak pun faham suasananya.....

Sombongnya baru naik kereta lembu... Sedap benor istilah bahasa utk org bawah yg undi najib kroni...
Oooiiiii manusia Melayu Perak...org naik kereta lembu ni semua jika tak undi Umno BN...bolehke najib duduk kat atas boleh ke menteri duduk kat atas bolehke mb jadi mb bolehke ceo duduk kat kerusi empuk...

Semuanya lucut...pegang aje kerusi Umno yg naik jet...ajak la hang kroni hang yg naik jet bertapa dlm off Umno.
Butake mata hang tak nampak ke perubahan pru.. Berlagak naik jet.. Berapa ramai org naik jet undi najib..
Berapa ramai org naik kereta kembu undi najib...

Ni ramai Melayu nak tau sape Melayu Perak naik jet sampai Umno tak boleh tumbang jika tak berubah....

Melayu Perak said...

ko tak faham maksud aku....

nak ubah tuh bukan senang....

orang kampung bahagian dan cawangan dah semua sepakat hendakkan najib....

kalau ko orang nak ubah...

tubuhlah cawangan dan bahagian sendiri beribu-ribu untuk memberikan undi ko kepada pemimpin yang ko nak....

ko ingat umno tuh boleh dalam semalam nak ubah najib....

dia dah ada sokongan padu dalam majlis perwakilan....

orang macam ko tak ada say dalam perwakilan umno....

ikut ajelah rentak majoriti melayu dalam umno....

sekarang umno sudah lebih kuat dari pas.....

Anonymous said...

Susah nak percaya dia berjiwa Melayu
Muka Nazir pum Bukan MUKA MELAYU..

Tapi Dato Onn dulu & Ungku Aziz masih berjiwa melayu..

Anonymous said...

kesian tun razak...anak2 dia pelingkup melayu..pembodek cina..orang2 umno sila angkat melayu tulin jadi presiden...buang puak2 urban tak sedar diri..
najib dahhilang wibawa..hilang arah..hilang control.melayu kena build up pressure sampai dia behenti

Anonymous said...

Nampaknya Melayu Perak masih dibuai mimpi. Masih lagi melihat seolah-olah UMNO semakin selesa. Hakikatnya sekarang ini UMNO sudah berada di hujung nyawa kerana pimpinan UMNO rata-ratanya terdiri daripada spesis Melayu Baru.

Biar aku perkenalkan kepada Melayu Perak siapakah Melayu Baru yang aku maksudkan dalam pimpinan UMNO. Tengok betul-betul senarai ni wahai Melayu Perak.

1. Ah Jib Gor
2. Hisham H2O
3. Saipudin Abdullah
4. Nazri Aziz
5. KJ

Anonymous said...

Dr. Mahathir pernah berniaga pisang goreng semasa zaman remajanya dan akhirnya menjadi PM paling hebat dalam sejarah Malaysia.

Inilah karekter seorang pemimpin hebat, dibesarkan dalam keadaan susah supaya dia belajar berusaha untuk mengubah nasih hidupnya menjadi lebih unggul.

Bolehkah Najib menjadi PM Malaysia yang hebat? I dont think so. Najib dilahirkan dan dibesarkan sebagai bangsawan. Pegi mampos lah dengan UMNO yang telah menjadi sarang Melayu elit. Pukimak la lu semua pemimpin Melayu elit dalam UMNO.

Melayu Perak said...

ko harus ingat Dr.mahathir dilahirkan sebagai pemimpin melalui UMNO....

didalam umnolah beliau merintis pengalaman menjadi pemimpin yang unggul....

kalau tiada pentas umno mungkin dr.mahathir tiada platform untuk berjuang....lohat apa terjadi kepada datuk onn jaafar yang keluar umno dan menubuhkan parti negara....he is nobody outsde umno...

umno nilah parti keramat dimana pembelaan orang melayu terjadi....

kalau tiada umno habislah orang melayu....

jangan haraplah pakatan akan membela orang melayu lagi...

atas nama liberisasi,reformasi,keterbukaan akan hapus lah melayu seperti di singapura....

Anonymous said...

Umno hanya peralatan atau kenderaan (kereta lembu / jet bukan airasia) buat orang2 melayu.

Tiada melayu, tiada umno.

Yang kita mahu sekarang ialah pemandu yang berjiwa melayu dan gagah. Najib bukan orangnya. Dia dayus.

Anonymous said...

Kami undi UMNO bukan kerana Ah Jib Gor tapi kerana setakat ini tiada parti alternatif lain yang boleh diharapkan untuk menjaga melayu selain UMNO. Kami meluat dengan banner I Love PM. Bila masa pulak kami sayang Ah Jib? Kami cuma sayang UMNO jer. Pemimpin UMNO boleh datang dan pergi, tapi UMNO tetap kekal dan takkan berubah sampai bila-bila pun. Oleh itu, sebagai akar umbi, kami menginginkan UMNO supaya kembali ke landasan perjuangan asalnya.

Biarlah pemimpin nak berubah ke, nak bertransformasi ke, tapi kami takkan mengizinkan sama sekali supaya UMNO turut diubah. Kalau parti komponen lain nak bergabung dalam 1BN. Itu terpulang kepada mereka. Tapi UMNO tidak sama sekali.

Anonymous said...

Ramai melayu yang terguris bila mana ah jib memberi bantuan jutaan ringgit kepada cina. Tapi apa yang najib dapat dari kaum cina? Undi? Kami yang tak dapat sebarang peruntukan inilah yang memberi undi kepada bn. Siapa yang memberi undi kepada bn? Kami adalah melayu marhean yang terdiri daripada penduduk kampung, kawasan luar bandar dan felda. Nak harapkan undi dari melayu urban yang telah selesa hidup di bandar besar? Jangan haraplah.

Melayu Perak said...

anon 7.06 pm....

apa maksud ko kami yang tak dapat sebarang peruntukkan...?????

bukankah najib baru lepas bagi Felda rm 15,000 seorang....peruntukkan nelayan sebanyak rm 200 ke rm 500 kerana kurang pendapatan....brim1 dan brim2....peruntukkan untuk pekebun kecil sebanyak rm 500 untuk pendapatan getah yang kurang..peruntukkan 1 laptop untuk penduduk kampung....perumahan prima1malaysia....banyak lagi peruntukkan sudah diperuntukkan...

ko nih baru bangkit tidur ke...tak tahu perkembangan....

banyak dah umno berjasa kepada rakyat marhaen...ko aje yang menidakkan....

Anonymous said...

Sah kau ni melayu pkr. Ni aku bagi melayu barua yg ada kat malaysia. Yg no 1 kalau ikut hukum islam memang wajib hukum mati. 1. Anwar Ibrahim 2. Nurul Izzah 3. Azmin Ali.

Anonymous said...

Ko sedar tak ah jib dah hulurkan jutaan ringgit kepada sekolah cina yang kaya dan lengkap dengan segala kemudahan. Banyak lagi sekolah kebangsaan yang dhaif dan serba kekurangan tapi tidak dibantu. Itu belum lagi termasuk sekolah agama rakyat, maahad tahfiz dan sekolah pondok yang amat memerlukan pembiayaan dari kerajaan.

Begitu jugak dengan bajet mega untuk majlis makan malam sempena CNY. Apa faedah yang ah jib dapat? Duit lebur, tapi undi tarak. Baik disalurkan kepada penduduk kampung. Ada juga faedahnya. Buat rugi jer ah jib laburkan untuk kaum cina. Tapi tiada hasil. Rugi beb. Bukan sikit jumlahnya. Aku belum sebut pasal kos untuk konsert mega lagi.

Anonymous said...

Kepada Melayu Perak

Masih ada juga Pengarah2 Melayu diCIMB.

Kita laruti kepada SENIOR DAN MIDDLE MANAGEMENT diCIMB. Penuh dengan Cina.
Dia orang bukanlah terror sangat. Tapi telah diberi peluang seluas2nya olih pihak pengurusan.
"Mereka tahu Nazir memang TAK SUKA Melayu, menempatkan kaum mereka hanya seperti pucuk dicita..
Kebanyakan drp mereka hanya "kerja" untuk seketika dan menawarkan diri mereka ke Bank lain. (Seperti Najib kena dgn pengundi2 Cina).

Ini semua menutup peluang/minat anak Melayu untuk berkhidmat dgn CIMB.

Cuba kita pergi ke cawangan CIMB - barisan hadapan penuh dgn Melayu (window dressing). Kabur mata.

Anonymous said...

Lantak engkolah kalo engko nak tuduh aku melayu pkr. Aku tetap undi umno untuk selama-lamanya. Aku sayang umno. Tapi aku tak sayang pemimpin yang tiada jiwa melayu. Pm yang aku salute cuma tun m jer.

Anonymous said...

Hang ni aneh..sekali kata a kemudian kata b lepas tu kata...cuba hang baca balik tulisan hang dr atas sampai bawah

Apa tujuan org ulas disini. TUJUANnya Umno jgn hancur..kenapa org lari ke pakatan..yg dibincang ni lah puncanya. Yg hang sebut dr tadi adalah cara utk mengekal kuasa walaupun pemimpin tak betul. Sape kata tak boleh jatuh..bersepah dah jatuh dlm Umno.

Kena pulak akan dtg bersepah org naik kereta lembu mengundi...Melayu perak ada tak manusia naik kereta lembu nak keluar ke pakatan..yg ada pemimpin Umno dulu yg telah dicampak keluar. Nuor berapa byk pengikutnya. Jadi org beri ulasan di sini tak mau ia berlaku. Sebelum org dlm sendiri yg menghancurkan Umno...menghancurkan Melayu...org naik kereta lembu ni lah akan bertindak. Jgn bongkak org naik jet.
Pak lah sape yg turunkan..atas desakan org naik kereta lembu..dah turun org naik jet sekarang yg jadi pemimpin.

Sejarah jgn diperlekehkan. Zaman dato Onn tak sama zaman sekarang hanya org naik kereta lembu je yg sama... Satu awak buat...berjuta yg melihat mendgr
Satu awak sebut..sejuta yg menuding. Dunia internet...

Melayu perak..mungkin org yg beri komen di sini lebih selalu dr anda. Yg pro Umno tak pernah mengata keluar joint parti baru kecuali org naik jet. Tak berkuasa pindah ke parti lain. Tak ada tender pindah ke lain. Tapi dulu ketika berkuasa dia la sapu bersih beri ke cina. Org bawah naik kereta lembu tak dipandang.

Tapi yg naik kereta lembu nilah yg setia ke Umno tak bergerak. Saya suka membaca kata keterbukaan di bahagian terakhir yg anda tulis.... Keterbukaan harus ada landasan yg tak boleh merugi kan Melayu tapi memajukan semua Melayu.

Sebab tu org Melayu bawah marah.. Tak perlu sorok Melayu Perak...dr dulu semua org tau...siapa yg berada disekeliling pm dan siapa yg dpt tender besar SUPER DAHSYAT... Berlambak dan bersepah c........ Jawab sendiri hang kan naik jet.. Kami lambat jawab sebab naik kereta lembu.

Fakta sejarah jgn dimain kata kata.. Walaupun datuk Onn keluar tapi bukan bermakna anda boleh sebut mcm kata di atas. Kita fokus direct ke keadaan realiti yg berlaku sekarang. Kenapa org yg sama mengulas di sini memuji ayah tapi menolak anaknya. Org naik kereta lembu di sini menyambung perjuangan ayahnya Melayu sejati..

Satu peringatan dr saya utk anda Melayu perak..yg undi Umno BN bukan hanya ahli Umno. Lebih byk bukan ahli kerana mereka sayang MELAYU lebih dr pemimpin..yg berada di Umno hanya undi utk dlm Umno jadi pemimpin.

Jadi selepas ini jika pemimpin anda jatuh..ke mana arah anda???!? Masih setia atau ikut naik jet...Melayu naik lembu tetap setia..kami berjuang utk diwariskan bukan utk kekayaan.

Anonymous said...

Memang ds najib ada juga beri bantuan 1malaysia. Tapi itu untuk semua kaum dengan kadar samarata. Malaysian-malaysia macam dapig nak buat. Kesamarataan dan kesaksamaan jauh bezanya.

Kita lebih berminat nak dapat keutamaan dan keistimewaan sebagai orang melayu yang mewarisi tanah melayu ini daripada nenek moyang kami yang berputih tulang untuk cucu cicit mereka.

Aku percaya pengorbanan datuk nenek kita tidak akan di sia2kan oleh umno dan kami menaruh harapan tinggi kpd umno untuk menjaga amanah itu. Tiada bumi lain selain tanah melayu ini untuk aku merasa selesa dan selamat untuk hidup walaupun tak semewah segelintir bangsawan yang seperti parasit dalam umno.

Apa yang tidak berlaku ialah melayu maju kedepan seiring atau lebih baik dari cina. Wang yang ditabur pun seperti beli undi. Ramai orang melayu pertengahan tidak merasai nya. Hidup masih ditakuk lama.

Peluang pekerjaan tidak banyak dibuat oleh kerajaan najib. Malah banyak kontrak kecil dan sederhana telah dibatalkan oleh Pemandu bagi menjayakan program transformasi najib.

Tawaran kerja kepada orang melayu sangat terhad. Kontrak kepada perunding firma melayu yang banyak dimulakan zaman tun M telah pupus dan banyak firma melayu hampir kepada gulung tikar. Jangan harap cina nak bagi projek kepada orang2 melayu. Banyak yang dah disebut pasal koperat2 glc dan melayu, koperat cina tak terkata lagi. Apa penyelesaian yang telah dicipta oleh najib, omar ong, alies anor dan kabinet najib?

Kita sangat perlu kepada kemahiran memukat ikan secara pukal bukan hanya disaji dengan ikan tilapia bakar sahaja...

Jika pemimpin2 berfikiran taraf peon, baiklah berundur dan beri peluang kepada melayu2 lain untuk membantu kaumnya.



Anonymous said...

Aduhai Melayu perak bongok...banding dulu sebelum berbunyi..nanti parah abis rahsia bocoq..lari hang ke Johor mengaku pulak Melayu Johor..

Berapa byk Melayu dpt...berapa org..berapa byk cina dpt..berbaloi ke. Melayu perak bongok..ada ke org sini marah kat najib beri kat Melayu yg hang kata tu..ITU DAH WAJIB DR DULU UNDI MELAYU SETIA KE UMNO BN. Tapi ni tak kan nasihat war room yg hebat tu membodohkan najib. Dan telah terbukti penasihat tender bisnes besar projek mcm mcm kemudahan di beri ke
cina. Setimpalke yg hang kata tu...itupun berapa bulan sebelum pru... Cina dan kroni dah kaut bertahun tahun sampai sekarang.

Kenapa kami tak pilih pakatan..kami setia dan tau moral pemimpin pakatan lebih parah merosakkan Melayu dan agama. Kami tak berkuasa tapi ada undi. Jika ada satu parti yg benar benar menunjukkan PRO MELAYU KEKUATAN MELAYU JAGA MELAYU JAGA AGAMA tak mustahil org beralih arah. Mungkin tak cepat tapi sedikit demi sedikit.

Lihat pakatan..sape pemimpinnya.hampir semua org naik jet yg dah tak diterima Umno.. Tapi jgn pandang lekeh ke pakatan.. Semakin lagi semakin menggigit Umno. Nasib baik ada blogger yg berjuang melawan fitnah bukan war room yg sibuk mengaya diri dan sibuk menaikkan cina. Tapi cina itulah yg menghina Melayu yg mengundi najib dan geng duduk di atas.

Mereka mau yg di atas jatuh secara terhormat dlm Umno seperti tradisi Umno bukan digulingkan..FAHAM Kalau pandai jaga Melayu tak lebih cina..tak kan Melayu marah...

Anonymous said...

Najib kini sedar apa sebenarnya pengundi cina mahu; kuasa atau sekurang-kurangnya perkongsian kuasa sama tara dengan bumiputera.

Yang dibedak-bedakkan pada masyarakat cina dulu adalah atas harapan dia semoga pengundi cina kembali kepada Gerakan dan MCA. Najib percaya itu lah jalan terakhir agar pengundi cina mengundi BN dan yakin ia akan berhasil. Tetapi, PRU 13 mendatangkan gelombang tsunami cina. Mereka menggunakan hak dan kebebasan mereka memilih dan 97% menolak kerajaan yang ada.

Walau macam mana sekalipun, masyarakat cina di negara ini adalah juga rakyat Malaysia. Mereka turut menyumbang dalam membangunankan Malaysia. Sebuah kerajaan demokrasi yang berdiri atas dasar-dasar Perlembagaan tidak akan dan tdak boleh mendiskriminasi atau memperjudiskan rakyatnya.

Apapun, apabila terbukti segala usaha Najib dalam memenangi pengundi cina tidak dihargai maka sudah tiba masanya ia tidak perlu diteruskan lagi, malah amat wajar dihentikan. Namun, dalam percaturan politik ia tidak mudah dilaksanakan. Perlukan masa; ibarat menarik sehelai rambut daripada sepering tepung.

Najib sudah menidakkan kuasa dan suara masyarakat cina dalam kabinetnya. Itu tamparan bagi pengundi-pengundi cina yang kalah dalam permainan bahaya mereka dan kita mengharapkan itu adalah untuk kesekian kalinya. Masa telah tiba unduk membudayakan semula pemikiran generasi muda kaum cina Malaysia akar pupus segala rasa dan hasrat kecinaan kiasu itu. Ini dapat dilakukan melalui pendidikan DENGAN MEMANSUHKAN SAMA SEKALI SEKOLAH ALIRAN JENIS KEBANGSAAN.

Anonymous said...

Melayu terguris dengan kenyataan yang di buat oleh nazir, tapi lge sudah puji sama dia. Itukah tanda aras kejayaan Melayu ?

Anonymous said...

Pi tanya pekerja Mandarin Oriental ttg perangai isteri Nazir ni, lagi teruk dr Rosmah...

Anonymous said...

Najib membodek melayu dengan laungan hidup melayu ketika perhimpunan agung umno. Tapi najib membodek cina dengan peruntukan jutaan ringgit.

Melayu Perak said...

anon 8.47 pm...

aku nak ko tengok ke syarikat GAMUDA apakah ko akan kata syarikat cina...????

board of directors ada 7 melayu dan 6 cina....termasuk anak sultan perak raja eleena....

kontrak diberi banyak dalam kerajaan salah satunya projek MRT 40 billion....

apakah ko cop GAMUDA sebagai syarikat cina...????kalau dah lebih 50% ekuiti dipegang oleh melayu ko masih lagi kata syarikat cina ke....????

kita lihat pula sp setia ada 7 cina berbanding 4 melayu dalam bod....aku kata syarikat ini bukan cina 100% tapi pekerja melayu middle level management sangat ramai...apakah ko akan kata sp setia syarikat cina...????

kita tengok mmc....yang 100% dipunyai oleh syed moktar....banyak kontrak kerajaan yang mmc dapat....tak puas hatikah lagi...????

kalau nak bagi 100% kontrak kerajaan kepada melayu saja...its impossible....kerana setengah kerja tuh syarikat melayu tak boleh buat...cuma harapkan alibaba saja....

Melayu Perak said...

banyak lagi syarikat melayu yang besar-besar yang boleh dicari di google antaranya scomi engineering,sapura kencana petroleum,mofaz,petron,sime darby,dll...

mereka ini semua dapat habuan kontrak kerajaan....

janganlah jv luar negara pun nak dipertikaikan....itu kerjasama ekonomi negara-negara melalui politik....

Anonymous said...

Aku setuju list kamu... Pada masa ini umno perlukan barisan pimpinan jantan. Kita perlukan penyerang yang tajam dan pertahanan yang lasak lagi sasa. Kenapa begitu? Sbb. Pasukan lawan aku lihat punya kekuatan penyerang berani mati. Pertahanan mereka juga kental malah mampu bantu penyerang dapatkan gol.

Umno? .... adoiiii, lembek! Bahana idealisme 'politik baru' (aku carut dlm hati)

Sbb. Lembek itu undi org muda, undi bandar umno ke laut. Aku mahu ibu bapa dan saudara maraku di desa yang setia diberikan perhatian khusus khasnya di Sabah & Sarawak.

Hentikan lagak sebagai "santaclos" yang bawa guni sarat hadiah dan tabur-tabur merata tempat (lihat impaknya). Walaupun aku pengundi umno tapi aku sangat tidak senang cara kuno ini.

"Pertahankan Hak dan Kuasamu"

Melayu Perak said...

tahukah anda bahawa abd.rahman dahalan (ap kota belud)sekarang di groom untuk menjadi pemimpin pelapis...

harap anda bersabar....

cara umno adalah menaikkan calon secara perlahan-lahan supaya dia mengambil pengalaman yang banyak dalam kabinet...

sabar lah dulu....

Anonymous said...

ni sbb byk sgt mkn duit riba..itu yg otak si nazir ni jd bingai..selagi mjadi pelopor kepada riba, slagi itula kenyataan dia xleh pki.tgk saje la pd keluarga dia sndiri..

Anonymous said...

Melayu Perak, saya sokong kenyataan anda. Yg emosi lebih2 kt sini mcm anjing melalak tu sbnrya org2 mcm ninilah yg akan over swing nnt bila susah.

Pada satu prinsip YA kita akui Najib ada kelemahan. Tp pd Prinsip maslahat umum kita kena fokus musuh2 sebenar ialah Pakatan Haram dan sekutu2nya.


Yg emosi dan ckp mcm org bodoh ni sbb mereka xlyk jd pemimpin. org yg nk jd pemimpin Tuhan kurniakan kesabaran d ketabahan. Ciri2 ini xsemua org ada.

Setakat nk maki mencarut lepas geram, maki cina babi la mmglah MUDAH sbb kita bukan pemimpin.

Praktikalnya terpaksalah kita hati2. Inilah warisan negara yg kita perolehi. Cina dtg sbg BALA dan UJIAN buat kita, dn RAHMAT bg yg beragama Islam krn menambahkan lg saudara kita.

maksiat dan kejahatan byk berpunya dr bngsa Cina yg akhirnya menular ke Melayu yg lemah.

Apapun KETEGASAN Najib dlm erti kata sebagai PM perlu di ditonjolkan. TEGAS dlm bijaksana.. ini suatu cabaran buat UMNO, dn inilah transformasi krn situasi skrg merupakan 'transformasi' politik baik kpd politik JAHAT yg digerakkan oleh DAP-PKR dan PAS.

Anonymous said...

Memang betul.........satu melayu keturunan bugis......yang satu lagi itu melayu keturunan arab.Melayu ori sudah macam endangered species.5 atau 10 tahun lagi melayu ori ini patut diawet display kat muzeum negara dengan sub title Malay once lived in Malaya.....kah kah kah kah.Melayu ini macam country club.....cukup syarat boleh masuk........kah kah kah.

Anonymous said...

Ye......melayu keturunan bugis hanya pada namanya........melayu yang tulen itu keturunan mamak mcm mahathir.Betul betul berjiwa melayu ini melayu keturunan mamak.Macam mana dgn melayu keturunan pakistan......burma.....acheh.....jawa......arab? Saya rasa dia orang lebih berjiwa melayu dari melayu bugis ni.

Anonymous said...

Mestilah tulisan dia baik.Semasa dia tulis.......dia tak mabuk minum stout.

Anonymous said...

Kerana sikap tamak haloba dan jawatan ditawarkan kemewahan pemimpin pemimpin melayu atau lebih tepat pemimpin umno hari ini antara penyebab yang menggagalkan penguasaan ekonomi melayu hari ini..sebutkan siapakah pemimpin yang berjiwa melayu hari ini.berbangsa melayu ramai hingga tak terbilang tapi berjiwa melayu pupus kerana diulit kemewahan..

khairi..

anti-CinaKiasu said...

NAzir Razak ni patutnya disekolahkan balik oleh abang dia, Ah Gib Kor akan apa ertinya MELAYU. Member aku kat dalam CIMB semuanya merungut pasal Mamat Putih yang sekoq ni.

Anonymous said...

Fyi, ahjib gor pun sama jer kehidupannya dgn adiknya..
Melayu liberal mamat dua ekor nih..

manbpahat said...

Dah kaya bro....cuba kalau miskin...nk ke dia tolak DEB

Anonymous said...

Nope Najib xde la teurk mcm adik die.. Najib byk jugak follow Allahyarham Tun Razak semasa dulu. Aku yakin penasihat2 lahanat Najib akan disingkirkan.

Najib cuba nk bina jentera yg bermata 18, boleh view mcm2 aspek dgn adanya punasehat2 ini. Tp malang mereka jd perosak Negara.

Adik Ahjib bile duduk dlm dunia bisne akan jd liberal. Jgn kata adik Najib, jiran aku yg memiliki 3 cawangan kedai runcit (dn juga pengedar kaset ceramah Ust terkenal di Utara) cukup marah jika aku ckp utamakan produk melayu dlm kedai.

Dia ckp ini org Melayu bodoh jumud, Cina support kita..kita support la cina (haram jadah aku pikir dlm otak)..

so siapa yg duduk dlm bisnes jika tidak sandar pd asal usul dan agama inilah jdnya.. DUIT KEKAYAAN jd TUHAN dlm diri.

Maka maruah dan amanah umat tidak lg penting.

Apatah lg Azran, Tony mmbawa untung pd CIMB.. jd Nazir pun jd begitulah.. mata DUITAN!

Anonymous said...

Dtg bulan ya..hang pulak masa menulis liwat biniya..tak dpt ke mlm tadi..apa susah hang kawin lagi..trademark
Kahkahkahkah

Anonymous said...

Kenapa melalut..marahya..boss hang kena telanjang..hang tanya tak boss hang sapa yg undi abangnya duduk kat situ..ooo cina undi

Ada non diatas sebut bugis...bongoknya hang..patutla kena mkn di cina...cuba hang baca balik tak faham hantuk kepala ke dinding....yg atas tu cakap sikap perangai Melayu..jgn buat diri hang bongok

Anonymous said...

Masuk club menaikkan bangsa Melayu.. Taikun Melayu bagus tu...hang tak mau ka. Kan hang pun Melayu atau hang cina.
mmhmmhmh..ngapa geleng..oo tak nak hang nak masuk club apa..haaa club liwat perkumpulan Melayu liwat meliwat....

Hang agama apa...mmmmmmmm

Anonymous said...

Berapa byk..yg disebut tu memang dah kaya..hang faham ke yg dipertikai..yg alibaba tu kroni sapa...lawak betul

Yang disebut anon di atas dan semua org disni...Perbandingan bisnes yg diberi ke Melayu bukan Melayu dah kaya dr dulu atau kroni..itulah perjuangan..jika org bawah aje berjuang..hasil yg atas aje kaut..itu bukan perjuangan..

Satu lagi..dah parah boss level eks dikuasai cina..BOD berapa org..belum lagi citer bab tender...awak dah tak boleh menerima kenyataan kerana melibatkan sekeliling anda. Letakkan diri anda seperti kami yg anda sebut naik kereta lembu. Saya setuju semua perbincangan di sini.

Anonymous said...

Tau pun hang sebut nama tu..anon diatas dan semua org disini sebut nama aje tapi kenapa beberapa tahun ni tsunami cina melanda hebat bahkan kuasa mengambil keputusan terletak kat cina.. Tak kan najib takde laporan co cina tu bersekutu dgn dap. Adake org Melayu di co dap.

Disinilah masalah jika hanya percaya kata satu org atau beberapa org. Kata nasihat dr org lain tak mau terima. Tak mau melihat realiti...bersepah lagi Melayu mengharap sesuatu polisi yg mengutama Melayu..bukan Melayu kaya mcm anda najib atau keluarga diraja.

Anonymous said...

Saya terpanggil beri komen..berapa lama kita harus sabar..adik mungkin baru.. Cuba tanya org sekeling yg sederhana.yg susah...tak cukup sabar ke..pakcik dah lama sabar..pemimpin lama kita sebelum pak lah dah berjuang bermcm mcm dan beri laluan mudah ke pemimpin baru..dah mewahkan dah melimpahkan...jadi.bila timbul perkara begini..org Melayu berjuang...hai ada pulak yg sikaya kerana ada peluang duduk di atas dah takde tengok ke Melayu..muka cina di tatap..sokong lagi org Melayu yg mengata Melayu rasis.

Berapa byk yg dah naik berubah... Sebelum naik anda boleh jawab sendiri. Pakcik sedih betul bila seorg pemimpin Melayu lebih memberi kepercayaan ke cina.

Kerana pemimpin pakatan lebih teruk dr Umno..rosak akhlaknya..sebabtu pakcik undi Melayu Umno.

Jika suatu saat..pemimpin pembangkang Melayu bagus akhlaknya...Umno tak berubah sikap...mungkin anak cucu kita beralih arah..

Melayu Perak..pakcik nasihat jgn buat ulasan memenang org yg dah nampak sikapnya. Melayu sekarang telah berubah sesuai dunia internet. Info cepat menjalar.

Anonymous said...

Pakcik nak tegur..tulisan dan bahasa yg anda guna bukan menunjukkan anda Melayu Umno...anda dr luar Umno

Walaupun anda seolah olah seperti beri nasihat..jika kita teliti dr awal kata Melayu menyalak mcm anjing..biasanya lumrah kata utk musuh..melaga lagakan

Melayu perak sendiri pakcik tengok nenyesal guna kata naik kereta lembu. Tapi anda yg menyalak....lihat ulasan Melayu perak seterusnya..bahasanya sedikit berubah....walaupun Melayu perak tidak meminta maaf.

Jadi kita tau di sini..Melayu maukan bukti bukan kata kata lagi.

Ayahanda Mohamad Tarudi Bin Bahari said...

Masalah orang melayu ini bila mereka pegasng kuasa.

Mereka sangat sayangkan duit cina berbanding usaha membela kaum sendiri. Ini berlaku hampir dalam semua jabatan kerajaan.

Satu hari bila kebencian orang melayu, terhadap sikap kepimpinan melayu sendiri berlaku, jangan marahkan pengundi melayu bila mereka mengundi pihak lain dan tak peduli apa akibat yang akan berlaku!!!