Friday, July 26, 2013

ANUGERAH BIAWAK HIDUP MINGGU INI JATUH KEPADA PUSAT ZAKAT/BAITULMAL PERAK ! HOOORAYYY !


kepada pemegang amanah pusat zakat dan baitul mal perak, anda layak diberikan anugerah biawak hidup minggu ini berdasarkan kes di bawah.

kamu layak dihumbankan ke dalam tong tahi sebagai tanda penghargaan kami terhadap 'PERJUANGAN KAMU' dalam menolong umat islam yang berada dalam kesempitan !



42 comments:

Anonymous said...

GAP...bukan negeri sembilan ke? dia semakin susah semasa duduk di senawang..bukan di gerik ..

Anonymous said...

Sesiapa yang dah terkena dan pernah berurusan...memang tepat sekali ANUGERAH itu,

Anonymous said...

Aku sendiri pun heran kemana duit zakat dibelanjakan

Anonymous said...

Duit zakat pergi ke FD di bank2 tempatan dan UTH.Makan riba lebih banyak dari makan gaji.Aset dan tunai dr pendeposit UTH brjmlah RM 36 billion.

MELAYUJATI said...

Sepuluh yang dibantu akan berdiam diri satu terlepas pandang itu diwar warkan JAIP umpama biawak hidup, berpadalah kalau nak mengutuk pun, kita bukan pengurus ataupun pekerja di JAIP mana tahu mereka tu biawak hidup, keterlaluan menuduh orang lain tanpa usul periksa menandakan yang menuduh itu mengidap penyakit jiwa....

Anonymous said...

Bersetuju. Jgnlah sebab nila setitik susu sebelanga rosak. Elok dpt penjelasan dr 2 belah pihak. Tiap negeri ada SOP agihan zakat dan pengiraan had kifayah bg menentukan samwda pemohon layak atau tidak. Satu lg jgn buat persepsi semua peg zakat itu PAS.

Anonymous said...

itulah tu. berjihad nak sampai ke palestin, syria. rakyat sendiri duk berkeluarga bawah jambatan pun tak boleh selesai lagi. apa punya jihad ni? mana peginya geng2 majlis fatwa ramai2 ni? pasal sisha duk heboh. yg ni sapa nak selesaikan? hehehe...adoiyai parah..

Anonymous said...

yang aku dapat taulah. pusat zakat ni kebanyakan agen yg dilantik kerajaan diorang ambik 10% dari setiap jumlah kutipan. kalau zakat diorang buat macam bisnes. Islam macamana yg diorang amalkan kat Malaysia hari ni? Aku puji kecekapan mereka mengutip zakat berjuta ringgit namun kenapa mereka tak agresif dalam pengagihan? buatlah billboard besar2 pulak tulis situ "kepada mereka yg memerlukan sila datang ke pusat zakat mengambil bantuan anda". jgn bangga dgn kutipan je. rasa tak cukup staff, pegi rumah anak2 yatim yg perlukan keje bagi diorang buat kerja banci rumah ke rumah mencari asnaf yg memerlukan adalah lebih baik dari biar diorang duduk depan maybank letak tabung mintak duit orang. tak ke benda memalukan islam? buatlah sesuatu.

usin said...

belum buat laporan, kenapa kutuk bergantang-gantang. melainkan pusat zakat/baitulmal buat tak layan segala aduan @ permohonan. berpada-padalah kalau nak mengutuk, takut ANUGERAH tu jatuh terjelepok ke batang hidung sendiri. maaf gap, tak setuju kali ini.

Abd Razak said...

BLOGGER NI BODOH PIANG.....kes ni berlaku di seremban negeri sembilan bukanya di perak..beliau menetap di seremban macamana boleh salahkan perak.kita kena kira permastautin bukanya tempat lahir..banggang!!

Abd Razak said...

BLOGGER NI BODOH PIANG.....kes ni berlaku di seremban negeri sembilan bukanya di perak..beliau menetap di seremban macamana boleh salahkan perak.kita kena kira permastautin bukanya tempat lahir..banggang!!

Anonymous said...

Nampaknya sedikit sebanyak GAP mula mengikut gaya pembangkang, takkan hasil cerita di keratan akhbar...terus menyalahkan keseluruhan Institusi Zakat itu... pusat zakat mempunya pelbagai kakitangan berbeza bidang tugas... tentu meraka terasa atas tindakan membuta tuli ini... berlaku adil la GAP...

*Pengikut setia blog GAP
** Cerita di negeri sembilan, pusat zakatt perak terkait ker!!!

Anonymous said...

Aku setuju dengan gap...walau bahasa nya kesat tapi itulah yang paling sesuai untuk menyedarkan mana mana pusat zakat yang tuli.

Anonymous said...



biasa lerrrr

duit org2 Islam yg ada kat pusat zakat tu...

mak bapak kakitangan pusat zakat yg punya

Anonymous said...

Pasal shisha bermuzakarah cr penyelesaian, pastu kuar fatwa..

Psl golongan islam jd gelandangan, kena buat report.. Xde report xnak layan.. Bertindak awal lebih baik dr menunggu..

Anonymous said...

Tolong jangan EMO sgt....kaji dulu fakta sebelum lepas cakap......

Anonymous said...

Setuju dgn usin. 7:14. ABC ttp ABC. Dgn cinabeng ok maki hamun, sesama kita, nk maki pun selidik la dulu. Aku rasa la....

Anonymous said...

Itu harta ahmad albab yang punya sebab kena ketuk pintu dulu tu pun entah dapat ke tak

Otak geliga said...

agak KERAS kenyataan bro GAP pd pusat zakat tu...yg itu kurang bersetujulah bro

cumanya, bila keluar kenyataan ini:
"“Jika dia (Rokiah) tidak membuat laporan, macam mana kita mahu hulurkan sumbangan dan membantunya,” katanya."

seolah2, menunjukkan & memuktamadkan:

1)pusat zakat tiada badan bertindak utk mencari asnaf2 yg memerlukan di lapangan sptmana yg dilakukan mubaligh Kristian

2)nampaknya walaupun pihak zakat dah tau ada asnaf yg memerlukan, pihak asnaf adalah WAJIB pergi sendiri ke pusat zakat tanpa ada usaha pusat zakat sendiri utk memudahkan pendaftaran

3)kerenah birokrasi sememangnya membelenggu pusat zakat sehinggakaan walaupun dah tau asnaf tu memerlukan bantuan, dia masih TIDAK LAYAK krn TIDAK BERDAFTAR

nampaknya semakin mudah kerja mubaligh Kristian & mungkin cita2 utk mengkristian Malaysia hanya menunggu masa sahaja.

Anonymous said...

Setiap negeri sepatutnya bekerjasama di antara satu sama lain, utk mewujudkan pengkalan data bgi golongan 8 asnaf atau ahli keluarga mereka.Kemudian di buat perancangan yg tersusun rapi berkaitan dan pembangunan utk masa depan mereka, yg sepatutnya di beri keutamaan dlm bidang kerjaya dan pemilikan atau penyewaan rumah.Banyak pusat pembangunan ekonomi telah di wujudkan yg sepatutnya di susuli oleh pehak baitulmal atas perancangan yg baik dr mereka.Caranya sama dgn konsep pembangunan tanah di era Tun Razak,tetapi acuannya berbeza dgn aktiviti ekonomi sekarang yg lebih pelbagai.Faktor riba adalah menjadi penyebab utama menyekat pembangunan isaniah dan kelancaran aktiviti2 ekonomi yg di pengaruhi oleh manipulasi harga di sebabkan riba dan harga minyak dunia.Sepatutnya sistem perbankan berteraskan keuntungan riba di tukar kpd keuntungan melalui cukai GST.Bermula dari cukai GST 4% menghasilkan pendapatan cukai RM 5 billion setahun.Pengabungan bank2 tempatan sgtlh di galakkan.

Anonymous said...

...aku setuju dengan bro GAP, memang mereka mcm diawak hidup makan gaji buta. alasan demi alasan diberi, tiada lapuranlah tidak diberi tahulah, kutipan zakat berjuta juta ringgit disimpan dlm FD, itu sudah makan riba, bila sampai raya aidilfitri baru gah riuh diberitahu sumbangan kpd ibu tunggak yg miskin tegar RM50.00 kpd anak yatim/piatu RM50.00 walhal berjuta ringgit zakat yg dipungut sedang mengaut riba'...itulah yg dimaksudkan dengan oleh GAP menggaji biawak hidup, aku setuju seratus peratus. Cuba lihat mubaligh kristian saperti di tempat aku Sabah, mereka masuk kg kg jauh dipedalaman untuk menarik peribumi masuk agama mereka, pendakwah Islam, jauh pemangang...ini lah kelemahan gulongan Islam, mereka mahu yg memerlukan datang buat laporan, sudah ada laporan kalau dapat bantuan pun hanya RM50.00, itu sudah riuh sekampong. setuju GAP dasar mendukung biawak hidup, makan gaji buta.

Anonymous said...

Untuk makluman anda,, saya pernah pergi ke baitumal minta bantuan,,, pegawai tu tanya ,, berapa nak bagi dia,,

Sya jawab,, pukimak punya orang,, aku tengah susah ni kau bukan nak tolong,,, kau siap minta lagi ngan aku!!!

Saya terus balik,, dan terus tak datang lagi ke baitumal..

Kesimpulan nya,, ppz or baitumal ni memang pukimak dan lahanat,, tak buat keje,,, haramjadah punya pegawai ppz n baitumal,,,

Sekian,,,

Nak tau ppz or baitumal kat mna???

Anonymous said...

Sabar dan bertawa' kan akal dimana silap nya serta adakah kes kahwin tak didaftarkan kahwin lari nikah kat siam atau masaalah urusan keharmonian kahwin campur yang kurang diambil perhatian memperkasa
setiap Mua'alaf memdalami hukum hakam dalam melayari kehidupan
berumah tangga dan sebagainya.
sepatutnya pekara remeh sebegini, dalam penghidupan Islam tidak perlu berlaku sekiarnya pehak berwajib dapat memusatkan perhatian bagi menangkis agar terpengaruh kepada rasa pengharapan menpeolehi nikmat keredhaan "ALLAH S.W.T".
walau pun kita mengetahui bukan mudah untuk membawa seorang khafir
dalam Islam melalui perkahwinan
sebegini harus ada keIslaman yang kuat lagi kukuh didalam jiwanya
bukan sesuka hati kahwin cerai.......kalau tak mampu kurang bab Agama jangan kahwin campur kahwian aja la ngan bangsa sendiri pun apa kurang nya.....bangsa khafir ada emas berlian tersorok ke !...kesimpulan nya setiap Mua'laf yang kau buat bini tu ,bawalah rujuk la kat mana mana Masjid yang ada kursus khas untuk Mua'laf Mua'laf sedara baru am nya. tak kan sedap kahwin beranak
cerai aja tampa tanggong wajab sebenar benar nya......kau ingat kahwin macam koboi ke !....
jangan salahkan orang lain, buat dosa kering je ! bulan puasa ni !.
GAP pun satu , pekara cam ni pun nak diforemkan.................
Guua tak setuju la bab ni.....
tepok air terpecik muka sendiri...
ha ha ha hi hi hi ho ho hooo !

Anonymous said...

Ajenya liat sangat.Dana orang islam,dah ada banyak di bank2 komersial dan UTH.Kuasa pengundi melayu dah serah bulat2 pada BN,kerusi terbanyak dari parti umno.Time gaya ginie ler nak pulun,nak kontrol dan tukar sistem perbankan.Bagi untung banyak ke orang melayu,boleh bantu golongan asnaf.Kong kali kong ler sikit,Tung tang tung tang, menghala ke melayu.Mana golongan profesional melayu,teknokrat melayu,harap lawa jer,bantu ler orang melayu.Jangan ler jadi pemikiran orang putih.

Wak Domo said...

Memang patut sungguh - ada (kalau sudah ada, bertindaklah) bahagian yang bertindak proaktif dalam pengagihan zakat ni. Kalau khuatir tertipu buat ikhtiar macam mana nak kesan dan atasi penipuan itu. Tetapi, pandangan saya, jika ada penipuan - tidaklah seberapa sangat. Orang miskin taklah panjang sangat pemikiran mereka. Berserahlah kepada Allah, tetapi jangan lupa ambil tindakan yang sebaik-baiknya bermula dengan tarbiyah kaunseling. Pegawai2 dalam bahagian ini kena bermindset seperti mata-mata gelap (special branch). Allahuwaklam

Anonymous said...

Saya dari Sarawak pun setuju. Saya telah dicerotakan ada seorang bapa memerlukan bantuan awal untuk menghantar anaknya ke tafiz di Semenanjung telah ditolak permohonannya. Sehingga sahabat saya yang beniaga restoran kecil-kecilan menghulur duitnya sendiri - bukan once off, termasuk belanja bulanan. Setelah beberapa ketika apabila kawan saya itu sempat bercerita dengan orang atasan yang order katering dari restorannya, barulah bantuan dapat approval sewajarnya.

Anonymous said...

Saya dari Sarawak tidak setuju dengan pandangan orang Islam di atas. Tidak sensiti. Tidak prihatin. Yang jadi mangsa itu seorang wanita yang lemah. Yang jadi pemangsa itu lelaki buas. Kita seharusnya memberi perlindungan kepada kaum hawa. Apatah lagi yang beranak pinak. Yang patut dibelasah dan diberi kesedaran dahulu adalah si pemangsa sex itu - berkahwin kerana sex. Tak berniat nak berkahwin mengambil kesempatan untuk melakukan sex tanpa mengira nadib si wanita. Saya dari Sarawak dan saya tahu kenaifan sesetengah wanita dari sana terutama dari kaum pribumi. Semasa mula memasuki Malaysia - ramai yang jadi mangsa nafsu...

Anonymous said...

Isunya nape nak tunggu laporan...turun padang buat kerja...ni keje stail goyang telor kat office mana jalan bai

Tengok pendakwah kristian bekerja keras cari orang susah nak bagi bantuan

10% ko hentam, agak agak la bai...

Anonymous said...

Bg SB aje,ambik alih tugas jabatan zakat utk kumpul data 8 asnaf.Kena pergi kursus dulu ler sehingga jadi pakar mengenal orang asnaf.Orang melayukan pemalu orangnya.Kes2 memantat utk kelulusan sebagai chop mohor,dah lama aku dgr.

Anonymous said...

Hati hati dgn musuh Islam...

Mereka ni mengaku Islam, tapi mempersenda islam..

mempersenda badan badan yg mengurus Baitul mal...

Tanggungjawab membantu org islam yg lain termasuk muaalaf bukan terletak diatas bahu baitul mal aje...org islam disekitar perlu merujuk mualaf ni kpd baitul mal untuk diberi bantuan..


Masalahnya, ramai org islam tak kisah nasib saudaranya....dahlah tak nak tolong, tapi sekurang kurangnya bagilah dia lalun untk dirujuk kepada baitul mal..

Jgn hina baitul mal!!!

Anonymous said...

aku rasa la non,
pekerja baitulmal ni lah antara org2 yg banyak mempersenda dan membodoh2kan islam dgn sikap dan perbuatan diorang tu.
org yg asyik crita pasal SOP, birokrasi, rumah ada pasang astro ke tak kalau nak bagi bantuan, bagi duit org lain yg dia kutip pas tu kluar kat TV, perangai macam agen insuran pun ada dan bermacam2 lagi bagi mereka yg pernah berhadapan dgn mereka. Sampai satu tahap brader tu pegi carutkan dia pun ada.
Bila org dtg nak bayar layan cantik punya, bila org dtg nak bantuan apa berlaku? tanyalah pada mereka yg pernah mengalami.
Silap2 golongan mereka ni lah musuh islam di Malaysia.

Anonymous said...

BRO GAP ...

NEGERI SEMBILAN LA BUKAN PERAK

Anonymous said...

Salam Boys n bro,
aku ingat lepas ni kita mintak kerajaan sub kan pulak agen agihan zakat pulak. Setelah aku buat siasatan, laman web ke, pejabat ke semua guna nama PUSAT "PUNGUTAN" ZAKAT. Nak harap Baitulmal je diorang byk keje kot. Kan apa kang kalau ada org pi mintak kat PPZ kang diorang cakap org melayu tak faham bahasa melayu pulak kang. Dia cakap sini tempat pungut.
Tubuhkan pusat baru PAZ Pusat Agihan Zakat. Agihkan Zakat membawa berkat.

Anonymous said...

Apa yg ko merapu ni?

Anonymous said...

Berat tuduhan ni GAP. Boleh tau pusat zakat mana yg simpan duit zakat dlm FD & makan riba' dr simpanan tsbt?

Anonymous said...

X payahlah ptovoke bulan2 puasa ni. Dah lappor ke Jab. Pengaduan Awam atau straight ke KSN mengenai lynsan buruk diterima oleh anda? Kalau lapor tolong beritahu bila, di mana& peg. bertugas sekali yer.

Anonymous said...

Pusat zakat mana yg hentam 10% tu.Sy berhak utk tahu krn saya juga pembyr zakat yg setiap bulan gaji dipotong utk berzakat...boleh byr tpt lain pulak.

Anonymous said...

Sebab itulah aku kata ppz n baitumal ni lahanat n pukimak!!!

Tak buat kerja lansung,,,

Anonymous said...

betul non saya pun nak tahu info pasal diorang melabur dlm FD ni. Setahu saya Majlis Agama kat daerah saya diorang byk beli property, beli lot tanah, buat bazar kemudian sewa kat peniaga, tapi saya tak pasti lagi samada diorang guna duit zakat atau tak utk tujuan urusniaga ni. nanti kita siasat sama2.

Anonymous said...

Sy pernah berurusan dgn pusat zakat negeri perak. Ayah saya bekas amil dan sekarang kena buat rawatan dialisis seminggu 3 kali.Pergi pusat zakat minta bantuan tambang kereta untuk buat dialisis.Mereka suruh buat surat dan akan hubungi dalam masa terdekat. Dah empat tahun tak terima berita pun dari Pusat Zakat.

Ayob Othman said...

Islam itu indah....andai segala permohonan kita tiada berkesudahan,,,mintalah pada ALLAH yang sebenar ( ISLAM) Smbahyang tahajjud mohon petunjuk dan hidayah . Bukan cara kita(islam) memaki hamun sehinggga menyakitkan hati sesame kita ( islam)....maaf . sabar itu adalah iman kita

Ayob Othman said...

Islam itu indah.......bersabarlah. Lakukan sembahyang tahajjud mohon pertolongan dari ALLAH ( Islam) yang satu.......selawat atas nabi ..