Saturday, August 17, 2013

PAS AKAN HALANG UMAT ISLAM HADIR PERHIMPUNAN INI !


Keputusan Mahkamah Rayuan akan diketahui pada Ogos 22hb. Latarbelakang isu ini boleh dfahami dari kenyataan Dato Dr Hassan Ali berikut:

ISU NAMA ALLAH DI MAHKAMAH RAYUAN PADA 22 OGOS 2013

Pada 22 Ogos 2013, Mahkamah Rayuan Persekutuan akan menimbang dan membuat keputusan terhadap permohonan Paderi Besar Kristian Katholik Tan Sri Murphy Pakiam yang memohon supaya Mahmakah Rayuan menolak rayuan yang dikemukakan oleh Menteri Dalam Negeri berikutan dengan keputusan Mahkamah Tinggi sebelum ini atas pertimbangan kebebasan beragama mengizinkan Kalimah Allah digunakan oleh mereka yang bukan beragama Islam khususnya dikalangan penganut Kristian.

Pakiam memfailkan permohonan tersebut sambil membuat ulasan dan kritikan terhadap Kerajaan Malaysia melalui Menteri Dalam Negeri yang bertindak mengemukakan rayuan. Beliau telah menggunakan perkataan "tidak rasional” dan “tidak sensible” dipihak kerajaan yang membuat rayuan padahal kabinet telah memutuskan mengikut fahaman Pakiam bahawa Jemaah Menteri juga akur dengan keputusan Mahkamah Tinggi melalui kenyataan 10 perkara yang telah dikeluarkan.

Ulasan yang dibuat oleh Pakiam itu sesungguhnya bersifat subjudice, biadap dan sama sekali mengenepikan sensitiviti umat Islam di negara ini khasnya. Manakala permohonan Pakiam untuk mengenepikan rayuan pihak Menteri Dalam Negeri juga adalah satu tindakan yang keterlaluan dan berniat jahat yang sengaja ingin menguji tahap kesabaran umat Islam di Negara ini.

Umat Islam yang menjadi penduduk majoriti Negara ini telah sepakat tidak bersetuju dengan keputusan untuk membenarkan penganut agama lain menggunakan Kalimah Allah atas alasan-alasan dan rasional yang telahpun diberikan melalui berbagai kenyataan yang dikeluarkan oleh pihak-pihak yang berotoriti di negara ini.

JATI menganggap bahawa tarikh 22 Ogos 2013 adalah merupakan satu tarikh penting yang akan mencatit sejarah samada Mahkamah Rayuan membenar atau tidak membenarkan rayuan Menteri Dalam Negeri itu diketepikan melalui permohonan Pakiam.


Untuk lebih menjelaskan lagi, seandainya permohonan Pakiam diterima oleh Mahkamah Rayuan ini bermakna rayuan yang dipohon oleh Menteri Dalam Negeri akan tamat disitu. Ini bermakna prosiding rayuan penuh yang dijangka akan diadakan pada 10 September 2013 tidak akan dijalankan. Ini juga bermakna bantahan umat Islam terhadap penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam khususnya penganut Kristian tidak lagi menjadi isu dan mereka akan bebas menggunakan Kalimah Allah sewenang-wenangnya. Kesan jangka pendek dan jangka panjang telah dihuraikan panjang lebar oleh pihak berotoriti yang telah mengemukakan pandangan dan pendapat mereka.

Seperti yang diketahui Gabungan NGO-NGO Islam melalui PEMBELA akan menganjurkan satu wacana khas agenda Kristian pada hari Sabtu 17 Ogos bertempat di Pusat Islam KL untuk memberi pencerahan mengenai tarikh 22hb Ogos ini kepada masyarakat Islam. Dengan usaha mencerahkan isu sedemikian diharapkan masyarakat Islam mempunyai alasan yang kukuh untuk tidak mengizinkan bukan Islam menggunakan Kalimah Allah disamping memberikan penjelasan isu Kalimah Allah ini dari sudut perundangannya.

JATI menyokong penuh dan menggesa ahli-ahlinya supaya menghadiri seminar tersebut. Selain daripada itu usaha juga telah dibuat untuk mengadakan perhimpunan pada pagi 22 Ogos 2013 di Kompleks Mahkamah (POJ), Putrajaya untuk menyuarakan sokongan yang tidak berbelah bagi kepada sebarang usaha untuk mempertahankan Kalimah Alah sebagai hak ekslusif untuk penganut agama Islam dalam Negara ini.

JATI mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terimakasih kepada pihak Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) dan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) yang telah bersetuju untuk menyediakan teks khutbah khas menyentuh persoalan kalimah Allah yang akan dibaca oleh para khatib pada hari Jumaat 16 Ogos dan akan diikuti dengan solat hajat khusus sebaik-baik sahaja selesai solat fardu Jumaat untuk memohon kepada Allah SWT agar keputusan Mahkamah Rayuan nanti akan berpihak kepada umat Islam.

Pada masa sama JATI ingin menggesa pihak-pihak yang berwajib dan umat Islam di seluruh Negara dapat  mengambil tindakan yang sama seperti yang dilakukan oleh MAIS dan JAIS. Penglibatan penuh masyarakat Islam dalam isu yang kritikal seperti ini sudah tentu dapat membantu pihak-pihak yang sedang memperjuangkan kesucian Kalimah Allah di kalangan masyarakat Islam di negara ini.

Marilah kita besama-sama demi menjaga maruah agama dan kesucian Kalimah Allah ini menggembeling ahli keluarga, sanak saudara dan sahabat, teman sekerja untuk bersama-sama dalam perjuangan suci ini demi memartabatkan agama Allah SWT. Mudah-mudahan berkat doa dan usaha umat Islam seluruhnya dan dengan izin Allah SWT jua, keputusan Mahkamah Rayuan nanti akan berpihak kepada umat Islam.


DATO DR HASAN MOHAMED ALI
Presiden JATI Malaysia
Tmn Tun Dr Ismail KL
15 OGOS 2013


22 comments:

Anonymous said...

PAS adalah parti Islam, one and only. Ajaran Islam yang dibawa oleh Rasulullah(saw) telah ada parti, syabas! Now everybody can join, termasuk Syiah.

Anonymous said...

Apabila umat Islam berpecah dan berbunuh sesama sendiri, yang ketawa macam SYAITAN durjana ialah penjajah Barat-Israel dan sekutu kuat mereka dari DAPigs/PKR. Dan penyerangan dari MUSUH Islam/Melayu terus makin RAKUS dan GANAS, di Tanah Melayu ini!

Maka, kita mesti lawan HABIS-HABISAN cubaan puak Kristian Zionis DAPigs/PKR di dlm agenda utama mereka utk. MENGKRISTIANKAN KALIMAH ALLAH SWT ini, yg. disyaki adalah utk MENUNDUKKAN Jtn-jbtn. agama Islam kita terutamanya JAWI dan MUFTI-MUFTI Islam kita, kpd. GEREJA/VATICAN dan mahkamah sivil yg. berdasarkan undang-undang "demokrasi/hak asasi" SAMPAH Barat-Zionis - dgn. tujuan utama MENGHAPUSKAN kedudukan Islam sbg. AGAMA PERSEKUTUAN dan Tanah Melayu ini sbg. NEGARA ISLAM!

Fahaman evangelis Kristian Zionis, ialah doktrin gabungan Kristian Protestant palsu dan pengganas Yahudi Zionis, SENJATA politik merbahaya yang mempergunakan agama, oleh penjajah Barat-Israel melalui CIA-US/MI6-UK/Peranchis/Jerman/Israel-Mossad/EU-NATO (di Malaysia melalui sekutu mereka, DAP/PKR). Fahaman ini dipergunakan untuk menjatuhkan Islam/umatnya, dan menjajah Palestin selamanya untuk memecahbelahkan PUSAT Islam di Timur Tengah, iaitu Mekah di masa hadapan dan seluruh negara-negara Islam yang kaya minyak-gas/sumber asli lain/tanah subur (untuk pertanian syarikat global GM US-Mosanto yang diharamkan di EU sebab boleh menyebabkan penyakit kanser dll). Bahkan Vatican juga telah dikuasai puak Kristian Zionis ini.

Jadi, sepatutnya, pemimipin-pemimpin Islam kita dari Dunia Islam, janganlah sampai takut lansung kepada GERTAKAN berterusan “demokrasi/hak asasi manusia” SAMPAH Barat-Zionis/Bukan Islam ini, macam hamba-abdi mereka!

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM/UMNO/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (dulu saya MAKCIK Tempurung; tapi saya asyik mimpi kembali ke RUMPUN akar, keenakan masakan KAMPUNG Melayu kita, nasi sambal belacan dgn ikan masin, dan ulam petai/jering!)

Anonymous said...

tam said...apakah tindakan yg boleh diambil terhadap murphy pakiam sikeling pariah ni? harap sultan sebagai ketua ugama islam dapat tarik balik pingat2 yg diberi pada paderi ini kerana dia ini mengganggu kesucian ugama islam..kalau tak boleh cari jalan apa2 jua tindakan kepadanya sampai jadi boleh...

Anonymous said...

islam agama rasmi so agama lain berada di bawah nya

Anonymous said...

bukan saja hak melayu nak diambil..hak islam pun nak berebut juga..kat eropah tak de dengar mat saleh kat sana berebut nak guna khalimah Allah...cinabeng kristian memang melampau2...mereka tengok kejayaan di indonesia sbb pasal khalimah Allah..berjuta dah dikristiankan..tu yg beria2 nak guna kat malaysia....inilah musuh yg nyata bagi umat islam..tapi masih ramai pemimpin islam yg bersekongkol dgn musuh yg mahu menghancurkan agamanya.... betulkah merekalah pejuang islam????

usin said...

cer tanya najib apa maksud TRANSFORMASI yg beliau gembar gemburkan sangat. adakah ia bermaksud untuk memperbaiki, memperkukuh dan memperkuat kelemahan-kelemahan sistem dalam perlembagaan negara yg sering digunakan oleh kaum pendatang menuntut apa yg dimiliki melayu dan Islam, atau memberi peluang seluas-luasnya kpd kaum pendatang mengambil apa sahaja kepunyaan melayu & Islam secara desakan2 dan mahkamah. adakah kabinet malaysia sekarang ini sebagai pejuang atau petualang?

Anonymous said...

Pembangkang diharap jgn spin mcm biasa. Petualang ialah pembangkang sbb sejak ada pakatan syaitonirrojim ni, puak2 kapir harbi berani menggugat kesucian Islam. Adalah jelas PKR mnyokong dan mberi dana kpd mubaligh kristian di sarawak. Lihat apa isi ceramah paderi di sarawak terhadap Islam? Ulama Islam tidak pernah mencerca Kristian. Tapi x semena2 akibat sokongan pakatan syaiton ni, semua kapir harbi bagai disuntik keberanian meracau2 utk mhina Islam. Mereka tau apa saja perbuatan mereka akan dibela, dsokong dan dimaafkan oleh ularmak Pas yg kunun mengaku lebih Islam drpd Mufti. Kami rakyat Islam yg tiada kepentingan apa2, akan berdoa bsungguh2 agar ularmak yg mjahanamkan kesucian Islam ini menerima balasan segera dr Allah s.w.t. Parti Pas jg sgt angkuh dn sombong krn berasa mereka lbh baik dpd Islam Umno (cth komen 4:30 am) dan sesungguhnya sikap sebegini tidak jauh berbeza dpd sikap iblis yang berasa ia lebih baik krn djadikan dpd api bbanding Nabi Adam a.s. yg dijadikan dr tanah. Sesungguhnya Tuhan amat benci kpd hambaNya yg sombong dan mbuat kekacauan dan permusuhan. Wallahualam.

Anonymous said...

PAS parti kafir. Jangan terpedaya dengan temberang dajjal dalam pas.

Anonymous said...

Assalamualaikum...
semuanyer kerana najib giler glemer.....jgn salahkan org len salahkan najib yg mcm lembu dicucuk idong langsung tidak belajar selama jd ahli kabinet....maaf cakap....najib seorg llki melayu yg malas lemah utk berfikir....hanya fikir diri n kuarga saja mcm dollah...mungkin dorang tak kisah pun hidup mati marhein...yg penting kuarga depa selamat kenyang boleh berjimba jimbi...maaf.....marhein beria ia pertahan islam tp pm n kabinet...aper yg depa buat...marhein pertahan pm n kabinet menghancurkan.....maaf...saya tersangat marah.....

Anonymous said...

Pemimpin seperti ini seharusnya kita pijak2kan.. amanah yg diberikan utk kepentingan peribadi... islam dan melayu sudah dipertikaikan... jgn bila jd seperti mesir, syira dan negara islam yg lain baru nak menyesal.. kepimpinan terlalu lemah dan menunjuk2 yg diri tu terlalu bagus... yg penting kita umat islam mesti bersedia dgn apa jua yg ada samada tenaga, harta, jiwa utk mempertahan kan agama kita... kita tak bole nak berkompromi dgn org yg ingin menindas agama kita.. pemimpin hanya jaga kerusi empok dan jawatan yg ada.. kalau berlaku sesuatu jgn salahkan kami rakyat yg menyokong kamu yg tdk lakukan apa2 utk agama islam... kami sanggup lakukan apa saja utk mempertahankan agama islam... jgn la nak gunakan agama utk kepentingan diri, parti atau pun apa saja utk mempertahankan dakyah kamu... umno, pas dan parti apa saja sama sahaja... bila seruan jihad telah bergema hanya ALLAH sahaja yg menjadi kekuatan kami... insyaallah doakan agama islam mencapai kemenangan

Anonymous said...

Pembetulan.bukannya "Islam agama rasmi persekutuan" tetapi yang betul ialah "ISLAM AGAMA PERSEKUTUAN".......seumpama kita membahasakan diri kita beragama Islam iaitu "ISLAM AGAMAKU".......jika digunakan istilah agama rasmi maknanya adanya agama tidak rasmi (agama lain sebagai pegangan).

Anonymous said...

Dulu zaman Tun M jadi PM mana ada bangsat bangsat ni berani pertikai Islam dan hak Melayu.....tapi pada masa itu juga adalah Melayu bodoh dan mendebik dada dialah lebih Islam dari Melayu lain yg tak puas hati dgn Tun M kerana jadi PM terlalu lama lantas memberi gelaran maha firaun lah, kuku besi lah dsb. Walaupun Tun M tak pakai serban tetapi Agama Islam di Malaysia ni terjaga hak Melayu tiada yg berani cabar secara terang-terangan.......sekarang dimana sudah mereka yang kononnya lebih Islam dari orang Islam lain tu nak pertahankan Islam?

Anonymous said...

Bah. pertama:

KALIMAH ALLAH SWT nak diKRISTIANkan, masjid/surau nak diKRISTIANKAN dsbnya - makin melampau puak Kristian ini!

Evangelis Star melapurkan pendapat si Islam/Melayu LIBERAL, yg. menuduh umat Islam/Melayu yg. menentang pencerobohan surau ini seolah tidak TOLERAN! Pala hotak dia!

Dia kata kita buta sejarah kerana Nabi Muhammad SAW memberi keizinan pd. puak Kristian sembahyang kat masjid. Tapi si Islam/Melayu liberal ini yg. buta sejarah kerana di zaman Raulullah SAW, puak Kristian itu menggunakn masjid bukan bertujuan untuk MENJATUHKAN dan MENGHINA Islam.

Sedangkan, di zaman sekarang, sudah berubah dan puak Kristian tradisional sudah makin diambil alih puak Kristian Zionis.

Fahaman evangelis Kristian Zionis, ialah doktrin gabungan Kristian Protestant palsu dan pengganas Yahudi Zionis, SENJATA politik merbahaya yang mempergunakan agama, oleh penjajah Barat-Israel melalui CIA-US/MI6-UK/Peranchis/Jerman/Israel-Mossad/EU-NATO (di Malaysia melalui sekutu mereka, DAP/PKR). Fahaman ini dipergunakan untuk menjatuhkan Islam/umatnya, dan menjajah Palestin selamanya untuk memecahbelahkan PUSAT Islam di Timur Tengah, iaitu Mekah di masa hadapan dan seluruh negara-negara Islam yang kaya minyak-gas/sumber asli lain/tanah subur (untuk pertanian syarikat global GM US-Mosanto yang diharamkan di EU sebab boleh menyebabkan penyakit kanser dll). Bahkan Vatican juga telah dikuasai puak Kristian Zionis ini.
Dan Jesus, jelmaan tuhan si Kristian, juga sering menggunakan synagogue Yahudi utk. sembahyang, tetapi kenapa di zmn. skrg., puak Yahudi sendiri tak mahu bagi umat Kristian sembahyang di synagoguenya, mahupun si Kristian tak bagi si Yahudi sembahyang di gereja! Dan juga kalau si Cina cuba sembahyang di kuil Hindu - mungkin HILANG KEPALA! dan mahu tak kuil CINA bagi umat Islam CEROBOH?!

Dan kononnya umat Islam bersembahyang di gereja, di Barat! Sebenarnya banyak gereja hampir-KOSONG (tak cukup orang) telah DIJUAL/diPAJAK kpd umat Islam, sebab si Barat-Zionis nak KEUNTUNGAN. Dan umat Islam di Barat sebab dilarang buka masjid, apalagi yg. besar, di mana-mana, kerana ramai si Barat-Zionis benci kat Islam/umatnya (selalunya tersembunyi), maka umat Islam terpaksa membeli atau menggunakan gereja yg. sudah dibina dan di kwsn yg diperuntukkan utk rumah ibadat (sedangkan si Barat-Zionis asyik MELALAK “demokrasi/hak asasi kesamaan agama dan bangsa“ – tapi dia sendiri tak buat; dasar si HIPOKRIT)!

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM/UMNO/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (dulu saya MAKCIK Tempurung; tapi saya asyik mimpi kembali ke RUMPUN akar, keenakan masakan KAMPUNG Melayu kita, nasi sambal belacan dgn ikan masin, dan ulam petai/jering!)

Anonymous said...

Bah. Kedua:

Jadi, jgnlah si LIBERAL Islam/Melayu nak putar belit fakta termasuk fakta sejarah. Lihat putar-belitnya di http://www.thestar.com.my/News/Nation/2013/08/17/Surau-scholar-tolerance.aspx, Muslims should emulate Prophet Muhammad in religious tolerance, says scholar , By RAHMAH GHAZALI, August 17, 2013:

PETALING JAYA: Muslims in Malaysia should take heed of Prophet Muhammad's religious tolerance as he actively promoted peace and compassion for all non-Muslim minorities living in Arabia.

…..Referring to the uproar over the surau at a resort that was used by a group of Buddhists for meditation in Johor recently, Ghazali said this wouldn't have been an issue during Prophet Muhammad's time.

He cited an example recorded by one of earliest historians in Islam, Ibn Ishaq who had narrated that the Prophet had allowed Christian patriots from Najran to pray in the mosque, even with their religious cross on.

"He allowed them to pray in their way with the symbols. From this, we have arrived to the case of no difference between the cross and the deity the Buddhists brought in the surau," he said.

Ghazali, who specialises in interfaith studies, also said that the call to demolish the surau was not necessary as Islam never condones any demolition of places of worship.

……Ghazali also said that Malaysia should learn from other examples of religious tolerance, citing a recent report about a church in Aberdeen, Scotland which opened its doors to Muslims for daily prayers due to space constraint in the mosque.

……He further suggested that Malaysia should start introducing comparative religion subjects especially in higher education or in teacher education.

"This will only open up the door to understanding people's religions and not belittling them, while strengthening and respecting their religions," he said.

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous said...

Melayu liberal tu boleh la benarkan kawan2 kapir harbi dia bawak tokong sembahyang dlm rumah masing2. Dh terang perbuatan mengiktiraf tuhan selain Allah a.w.t adalah syirik. Tak kan nk dibiarkan perbuatan syirik dilakukan dalam surau dan masjid. Melayu liberal ni dah biasa tuang air kuning jd nk up grade kan lagi tahap liberal. Tp umat Islam kena berhati2 kerana mungkin ada kapir harbi yg menyamar Islam memberi pandangan yg mewakili kekapiran mrk.

Anonymous said...

Bodoh betul buat apa pegi berdemo di Putrajaya.

Melayu semua standby di gereja2 utk mulakan anarki la bodoh.....mcm berlaku ketika peristiwa Natrah.

We bring the torch, u light the flame.....

Asal Bukan DAP (ABDAP) said...

Mana unit amal PAS yang dikatakan kononnya berdisiplin oleh macai2 PKR & DAP.. UNIT PAS KECUT TELOQ... dengan bangsa sendiri boleh laa..kejut2.. kena dengan anjing DAP...piiii.... teloq hilang pi tang dahi... APA..?? MACAI PAS/PKR/DAP tak puas hati aku kata apa kat depa... UNIT PAS MEMANG BANGSAT DAP PUN... Macai2 DAP/PKR jgn dok menangis pertahankan Nike Ajis & Pak Adi penembak tupai sebenarnya pun bukan depa ulama yang betoi pun...

Anonymous said...

PAS parti halalkan AlJuburi

Anonymous said...

ini semua disebabkan parti pas.. kaliamh Allah swt pun pas sanggup bersetuju utk disyirikan sbb tu puak2 kafir semakin banyak lemak..apa saja yg mereka bangkang tentang islam dan menghina islam pasti puak2 songsang pas akan setuju dan sokong.. sehingga keESAAN ALLAH SWT pun, puak songsang pas sanggup jual..

kalau kalimah Allah swt dibenarkan utk disyirikan oleh puak2 kafir.. pas pasti akan berTAKEBEERR BERAMAI2 tanda sokongan yg paling menyesatkan.. ularmak2 dan puak2 pas adalah kelompok yg paling gembira jika perkara sesat ini berlaku..
pas perosak agama dan akidah hanya berlakon dgn berserban dan berjanggut...
pelik dalam al quran kata Allah swt itu satu tapi pas rujuk kitap jingay bersetuju dgn orang2 kafir yg mengatakan Allah itu ada anak.. Allah itu seorang bapa dan roh Allah.. 3 dalam 1

selepas ini orang2 islam tak perlu utk memberi pertunjuk/tarbiah tentang islam kepada orang2 kristian disebabkan pas telah bersetuju dan mengakui pegangan sesat orang2 kristian ini..

pas sememangnya parti songsang
pas perosak islam
tinggalkan pas sebelum terlambat

Anonymous said...

Mohon Allah beri bala pada mereka yg bertanggungjawab melacur kalimah suci. Apa pun hujah mereka Allah pastinya lebih maha mengetahui. Kalaulah perbuatan mereka itu akan menyebabkan terjadinya murtad dgn lebih luas maka memang tak syak lagi tunggu sajalah bala dpd Allah swt ke atas mereka. Sungguh rugi mereka yg bersubahat kemungkinan besar takkan dapat syafaat Rasulullah saw dan terkeluar dari umat Nabi Muhammad saw.

Anonymous said...

yang dekat sila datang..jadilah pejuang2 agama Allah..jangan dibuka ruang utk kesesatan akidah oleh bukan Islam..di negara majoriti agama lain Islam tertindas, takkan di negara kita majoriti pun nak tertindas gak?..

hadirlah beramai2..yang jauh silalah berdoa..Ya Allah, berilah kami kemenangan dan kekuatan untuk selamatkan kalimahMu dari dipesongkan..

Anonymous said...

2208 - Kita mahu lihat kelompok Melayu yang mana mempertahankan Islam dan golongan Melayu yang mana memperalatkan Islam. Kali ini, muka syiah dan kapir laknat sekutu penentang Melayu-Islam akan dapat dilihat lebih jelas lagi. Semua orang Melayu wajib bangun menegakkan kesucian Kalimah Allah dan hancurkan semua kafirun dengan hati, dengan mulut dan dengan tangan.