Friday, August 30, 2013

YES ! BANGSA MELAYU MENJADI SEMAKIN KUAT LEPAS BACA ARTIKEL INI !


Oleh : Nile Bowie (Penganalisis politik dan juga seorang jurugambar yang kini menetap di Kuala Lumpur)
Transliterasi oleh : UKT Pena Minang
Dipetik dari : Russia Today

Dalam situasi Malaysia yang sedang berhadapan dengan pilihanraya paling sengit dalam sejarah, seorang tokoh pembangkang terkemuka telah dikatakan mendapat bantuan dana dari Amerika Syarikat bagi mengadakan siri tunjuk perasaan selain penyaluran dana kepada parti-parti pembangkang.

Pada awal bulan Mei 2013, Malaysia berhadapan dengan satu pilihanraya paling kompetitif sejak sejak Malaysia mencapai kemerdekaan. Barisan Nasional yang telah menjadi kerajaan sejak negara Malaysia mendapat Kemerdekaan pada tahun 1957 akan disaingi oleh Pakatan Rakyat yang telah menerima bantuan, latihan dan pembiayaan dari yayasan yang dibiayai oleh kerajaan Amerika Syarikat.

Sepanjang tempoh perkhidmatan, Anwar telah dipecat ekoran keputusannya yang mengikut telunjuk pelan IMF ketika krisis kewangan Asia. Sedangkan Mahathir pula menerajui pemulihan Malaysia dari krisis kewangan Asia pada tahun 1997 melalui kawalan mata wang dan langkah-langkah perlindungan. Selepas kejatuhan dalam karier politiknya, beliau (Anwar) telah berkhidmat sebagai Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Bank Dunia dan IMF pada tahun 1998. Beliau kemudiannya dilantik menjadi pengerusi Foundation for Future yang berpusat di Washington yang mana yayasan ini ditubuhkan oleh Elizabeth Cheney, anak kepada bekas Naib Presiden Amerika Syarikat dan dibiayai oleh Jabatan Negara Amerika Syarikat. Anwar menimbulkan kemarahan ramai pihak terutama majoriti Muslim di Malaysia ekoran tindakan beliau yang menyokong dasar untuk melindungi keselamatan Israel dalam temu bual dengan Wall Street Journal - berbeza sama sekali dengan pendirian pemerintah 'untuk menyokong Palestin. Kelayakan unik Anwar dan hubungan rapat dengan pertubuhan politik dan kewangan Amerika Syarikat tidak dinafikan bahawa dia adalah pilihan Washington

Washington selama ini sering melihat Malaysia sebagai sebuah negara yang diperintah oleh pemimpin yang 'degil'. Namun begitu, kejatuhan populariti parti pemerintah telah membuka peluang kepada National Endown for Democracy (NED) untuk meningkatkan populariti Pakatan Pembangkang yang lebih 'MESRA AMERIKA' sekaligus meningkatkan lagi peluang pembangkang menjadi pemerintah melalui pelbagai aspek bantuan seperti kempen di media dan sokongan untuk menjalankan aktiviti demonstrasi jalanan anti-kerajaan. 

Di satu sudut yang lain, bekas Perdana Menteri, Dr. Mahathir Mohamad sering mengundang kemarahan Amerika ekoran kritikan beliau yang secara berterusan terhadap dasar luar Amerika Syarikat dan Israel, manakala Perdana Menteri yang ada sekarang pula bersikap 'retorik' sambil meneruskan pendekatan mesra perniagaan dengan masyarakat barat selain terus mengukuhkan hubungan ekonomi dengan China.

Pada sudut yang berlainan pula, Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim, yang pernah menjawat jawatan sebagai Timbalan Perdana Menteri dibawah kepimpinan Mahathir dilihat mempunyai hubungan yang rapat dengan Amerika Syarikat.

National Endowment for Democracy atau NED, adalah sebuah yayasan yang berpangkalan di Washington, dimana tugas NED adalah menyokong inisiatif demokrasi dan kumpulan pembangkang yang 'mesra' Amerika di luar negara. NED menyediakan lebih daripada 1 juta dolar Amerika bagi membiayai pelbagai projek di Malaysia setiap tahun. NED telah kerap dikritik kerana campurtangan mereka secara terang-terangan dalam program-program bersifat politik disamping penglibatan secara terus dari tokoh politik kanan Amerika dalam yayasan berkenaan.

Di samping membiayai kumpulan 'pengawas' pilihan raya, memantau hak asasi manusia dan laman web berita yang condong ke arah pembangkang, Institut Antarabangsa Republikan ( International Republican Institute : IRI) telah menerima dana berjuta-juta dolar untuk menjalankan program di Malaysia, bagi membantu "parti politik dan para pemikir mereka yang mampu menjadi wakil berkesan di kawasan mereka." IRI dipengerusikan oleh Senator John McCain, yang terkenal dengan sikapnya yang cenderung dan agresif memihak kepada dalam isu-isu yang berkaitan dengan Israel dan konflik Amerika Syarikat di luar negara. 

Manakala jawatan yang lain diisi dengan pegawai-pegawai kanan yang pernah memegang jawatan merangka dasar luar didalam pentadbiran Reagan dan Bush. "IRI bekerja di negara-negara yang Amerika Syarikat mempunyai kepentingan, di mana kita boleh membuat perbezaan ... IRI memberi tumpuan kepada tiga tugas utama: membantu parti-parti politik meluaskan pengaruh mereka, memastikan bahawa pembangkang memerintah sejurus mendapat kekuasaan, memerintah dengan adil, sekaligus membantu masyarakat sivil dalam menjamin tadbir urus yang baik ... IRI boleh membantu menjadi pemangkin kepada usaha aktivis demokrasi di negara - selagi mereka mahu perubahan yang lebih daripada kita mahukan, ianya untuk mereka, "Nukilan Presiden IRI ini, Lorne Craner, yang sebelum ini memegang jawatan di Jabatan Negara Amerika Syarikat.

The National Democratic Institute for International Affairs atau Institut Demokratik Kebangsaan untuk Hal Ehwal Antarabangsa juga menerima bajet yang besar bagi membiayai projek-projek mereka di Malaysia. Madeleine Albright, bekas Setiausaha Negara Amerika Syarikat, peneraju agenda perang Amerika dan misi ketenteraan NATO merupakan pengerusi NDI. Di samping itu, bekas Senator Thomas Daschle dan bekas pengarah AIPAC Kenneth Wollack mempunyai jawatan tinggi dalam NDI. 

Pakatan Pembangkang di Malaysia telah memenangi kejayaan yang bersejarah dalam pilihan raya 2008 dengan menguasai negeri-negeri utama seperti Pulau Pinang dan Selangor. Menurut laman web NED, IRI menerima 802,122 dolar Amerika pada tahun 2010 untuk bekerja dengan "pemimpin negeri di Pulau Pinang dan Selangor untuk menyediakan mereka dengan kajian pendapat masyarakat, latihan dan sumber-sumber lain bagi membolehkan mereka menjadi wakil yang lebih berkesan kepada pengundi mereka". 

IRI mendakwa bahawa mereka "tidak menyediakan pembiayaan secara langsung kepada parti-parti politik" di Malaysia, tetapi apa yang diperkatakan adalah tidak telus. Penyediaan bajet dan penekanan kepada membantu pembangkang bagi memperluaskan populariti parti-parti politik di negeri-negeri pakatan pembangkang membuktikan berlakunya pembiayaan secara tidak langsung.

NED mendapat pembiayaan melalui Kongres AS, menerusi bajet USAID, agensi Amerika Syarikat yang berperanan menyalurkan bantuan pembangunan selain ianya juga merupakan sebahagian daripada agensi dibawah Jabatan Negara Amerika - ini bermakna wang NED, yang mereka salurkan kepada negara-negara asing itu datangnya daripada dana awam yang dibayar oleh pembayar cukai Amerika Syarikat. Kebanyakkan pembiayaannya disalurkan kepada dua komponen utamanya iaitu Institut Republikan Antarabangsa (IRI) dan Institut Demokratik Kebangsaan untuk Hal Ehwal Antarabangsa (NDI). NED dikehendaki untuk memaklumkan laporan kewangan mereka, tetapi bagi yayasan yang kecil, undang-undang ini tidak diguna pakai bagi IRI dan NDI, yang mana kedua-duanya merupakan penerima utama dana di Malaysia.

Menurut laman web rasmi NDI, mereka telah mengadakan "bengkel parlimen peringkat negeri di Selangor dan Pulau Pinang" kerana "parti-parti pembangkang mempunyai pengalaman yang terhad dalam kerajaan, dan banyak ahli-ahli parlimen yang dipilih pada tahun 2008 tidak mempunyai pemahaman dalam proses parlimen perlembagaan ." Bermula dari tahun 2007, rakyat Malaysia telah menunjukkan sokongan kepada 'Bersih', sebuah kumpulan pemantau pilihan raya yang dikenali sebagai 'Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil.' 'Bersih' telah menganjurkan perhimpunan menuntut pembaharuan pilihan raya, yang sedikit sebanyak dikritik sebagai tali barut pembangkang ekoran penyertaan yang aktif dari tokoh-tokoh terkemuka pembangkan. 

Bersih yang dipimpin oleh Ambiga Sreenevasan, penerima Anugerah Jabatan Negara Amerika Syarikat, mengakui bahawa Bersih menerima dana dari agensi berkaitan dengan kerajaan Amerika Syarikat seperti NDI dan Open Society Institute, yang mana OSI diketuai oleh jutawan Yahudi George Soros. Tunku Abdul Aziz Ibrahim, seorang senator di dewan negara dan juga bekas tokoh pembangkang, baru-baru ini mengeluarkan kenyataan memperincikan penglibatan Amerika dalam membiayai dan menganjurkan perhimpunan Bersih.

Menurut Aziz, Yayasan yang berpengkalan di Amerika telah merangka gerak kerja dan menggariskan fungsi dan operasi Bersih. "Dalam mesyuarat itu, saya telah ditawarkan untuk mengetuai badan pemantau kerana mereka berkata, saya mempunyai kelayakan, integriti dan kredibiliti bagi jawatan itu. Mereka memberitahu saya bahawa pergerakan itu adalah untuk memastikan pilihan raya yang bebas dan adil di negara ini," kata Tunku Aziz yang turut mendedahkan bahawa beliau telah ditawarkan kira-kira 4 ribu dolar Amerika sebulan, serta lain-lain faedah dan elaun bagi kedudukannya. 

Aziz juga mendakwa pemimpin pembangkang Malaysia menggunakan Bersih untuk menyalurkan sokongan kepada kempen politik beliau. "Anwar menggunakan sebaik mungkin rangkaian antarabangsanya untuk mendapatkan dana ini. Saya tidak tahu sama ada pemimpin-pemimpin Bersih tahu ataupun tidak. 

Tetapi Bersih adalah 'kenderaan' Anwar untuk menerima dana antarabangsa di bawah nama demokrasi dan pilihan raya yang bebas dan adil. Bersih bukan sebuah organisasi bebas ataupun non-partisan. Ia adalah 'bayi' Anwar." Aziz walaubagaimanapun menolak pembiayaan luar negara itu kerana faktor integriti nasional dan maruah."Organisasi tempatan perlu menjustifikasikan kewujudan mereka kepada rakyat Malaysia, bukan kepada orang asing. Organisasi tempatan tidak perlu berhutang dan setia kepada warga asing," tegasnya.

Jika dilihat secara teliti dari 'bahasa' yang digunakan oleh yayasan ini, mereka menuntut supaya wujudnya satu gerak kerja ke arah "meluaskan pengaruh parti-parti politik,". Satu persoalan yang kritikal terlintas di fikiran - bila tidak dipanggil 'mempromosi demokrasi' bukankah ianya menjadi suatu campur tangan politik? Gerak kerja NED agak kabur. 

Mereka berdiri diatas dua garisan, mereka berlakon kononnya menyokong ketelusan pilihan raya, kebebasan dan mempromosi hak asasi manusia. Parti pemerintah Malaysia tidaklah begitu sempurna - mereka tidak bersedia untuk menangani isu-isu rasuah peringkat tertinggi, kemewahan para elitis masih menjadi masalah yang besar, dan kaum minoriti pula merasa diri mereka dipinggirkan berikutan dasar-dasar tindakan afirmatif berasaskan kaum, yang memihak kepada majoriti Muslim. 

Pakatan pembangkang, yang telah berikrar untuk menghapuskan autoritarian dan rasuah, telah mengeluarkan satu manifesto, yang mana ada pihak memuji dan ada pihak yang meragui manifesto berkenaan. NED walaubagaimanapun tidak menjalankan satu inisiatif demokrasi di Singapura - Sekutu Kuat Amerik Syarikat, walaupun negara berkenaan mempunyai persekitaran yang kurang demokratik berbanding Malaysia. Jadi apakah yang boleh mendorong Washington untuk menghabiskan duit dan memberikan begitu banyak perhatian kepada pakatan pembangkang di Malaysia?

Kita jangan terlupa dengan tujuan sebenar Amerika dalam kepentingan blok ASEAN. Penguasaan pengaruh Amerika di Blok ASEAN adalah sebagai satu langkah mengimbangi kuasa dan pengaruh Beijing. Perdana Menteri Malaysia Najib Razak telah menjelaskan peri pentingnya hubungan yang wujud diantara Malaysia dengan China, sambil melihat ke Beijing yang memulihkan ekonomi berorientasikan eksport Malaysia selepas krisis kewangan global 2008.

Pertukaran kepakaran diantara China-Malaysia dalam bidang seperti kewangan, pembangunan infrastruktur, sains dan teknologi, serta pendidikan yang mana tidak pernah mencatatkan tahap tertinggi sebelum ini. China telah menjadi rakan dagangan terbesar Malaysia, dengan angka-angka perdagangan mencecah 90 bilion US Dolar pada 2011 manakala Malaysia adalah rakan perdagangan terbesar China di kalangan negara-negara ASEAN. Sokongan Washington kepada pembangkang Malaysia yang 'mesra-Amerika' mesti dilihat dalam konteks semasa untuk meningkatkan kekuatan tentera dan penguasaan mereka ke atas rantau Asia Pasifik dalam rangka dasar 'Pivot ke Asia'. 

Malaysia mempunyai hak kedaulatan ke atas Selat Melaka, laluan bekalan yang paling penting bagi China untuk tujuan pengangkutan minyak dan lain-lain bahan yang penting kepada pembangunan serta ekonomi yang berterusan. Selain daripada lokasi yang strategik, Malaysia mempunyai ekonomi yang berkembang pesat dengan purata kira-kira pertumbuhan 7 peratus setiap tahun. Malaysia juga merupakan pengeksport ketiga terbesar di dunia bagi gas asli cecair (LNG) selepas Qatar dan Indonesia, dan negara ini telah mempunyai lebih 4 billion tong minyak sebagai rezab.

Malaysia adalah pemain utama di Asia Tenggara, dan Washington melakukan apa yang boleh untuk meluaskan lagi pengaruh pakatan pembangkang selepas kejayaan dalam pilihan raya umum ke 12 pada tahun 2008. Pada tahun 2013, pakatan pembangkang bergantung kepada undi dari mereka yang tidak berpuas hati dengan status quo serta demografi besar pengundi muda yang mahu mencabar parti pemerintah dalam pilihanraya. 

Di bawah parti pemerintah, Malaysia telah berubah daripada menjadi sebuah negara pengeksport getah dan bijih timah kepada pemain utama industri dengan industri automobil tempatan yang kukuh. Parti pemerintah telah berjaya mewujudkan pertumbuhan ekonomi yang stabil, manakala menjanjikan 3.3 juta pekerjaan baru dalam sektor berpendapatan tinggi dan menarik pelaburan berjuta-juta dolar. Dalam situasi pilihan raya yang kritikal di negara ini, pengkritik bertanya samaada pembangkang yang belum dicuba kemampuannya ini dapat menjamin pertumbuhan berterusan. 

Perbincangan dikalangan pengundi juga yang menjurus antara parti pemerintah dan pembangkang juga secara tidak langsung mewujudkan elemen memilih antara China dan Amerika Syarikat. Keputusan pilihanraya akan datang dijangka menjadi penentu masa hadapan dasar luar Malaysia selain berpotensi menjadi satu pergolakan politik yang berterusan. Berjuta-juta dolar Amerika telah disalurkan kepada pembangkang di Malaysia, bukti bahawa Washington mempunyai agenda tersendiri di rantau ini.

[Makluman : Kami akui terdapat kelemahan dalam proses penterjemahan semula. Namun kami sedaya upaya untuk mengekalkan maksud asal penulis. Segala kekurangan dan kelemahan kami dahului dengan memohon maaf.]

83 comments:

Anonymous said...

Kiki bodohkan puak2 umno kg dh la...nak tnya apco apa cite

Anonymous said...

Tentera anai2 melayu kahkah runtuhkan. Negara yg berbilang bangsa...mai2 pest control. Kita bunuh anai2 ni....apa lu celita gajet lu beli kelai cina juga puih melayu bolo mau galo lengan semua olang

nahaf said...

ki ki ki ki bodoh punya pencacai hari2 minum kencing nuar juburi... ini tentela anai2 ada pakai topeng muka, talak takut sma pest kontol loo... lu aja pencacai sulah takut sma tentela anai2

Anonymous said...

Warna kulit dan bahasa yang berlainan adalah suatu tanda kebesaran Ilahi.

Bangsa yang memperkosa hak bangsa lain atau orang yang memperbudakkan sesama manusia telah melakukan kesalahan. Tetapi kesalahan tidak boleh ditimpakan kepada si gagah sahaja. Yang dijajah dan diperkosa atau diperbudak turut bersalah. Mengapa mahu dijajah? Orang lain tidak dapat menolong kalau yang dijajah telah menggalangkan batang leher sendiri untuk disembelih. (Hamka)

Anonymous said...

GAP lu jng bimbang wa mesti tolong. Lu wa ada 4 olang anak dan saudale wa manyak kami kelualga besar oo...lu tau gap wa sulah kasi tau pada semua kelulga pru 14 ni aa. Jang undi itu gambar dacing itu pati bolo punya olang umno dlm itu pati mau hentam cina. Satu msia ini pati melayu cukup talak guna. Pru 13 balu2 ni aa balang2 kedai wa punya adik itu umno punya calon angkat manyak utk kempen libu2 utang oooo sampai sekalang bayar pun tak abih lg ooo sekalang dia sudah kalah dia kasi tau sama olang boikoT kedai wa punya adik dan jng beli balang kedai cina haiya talak guna punya olang...gap sekalang wa cakap lu pigi mampuih la itu bn

Anonymous said...

Anon 3.44 am.. Apa celita lu punya geng lek been ami.. sula mati ka..

Anonymous said...

4.42AM.. haiya.. lu punya adek, lu.., lu punya keluarge, saudare sudah kina KINCINGGG la itu macem., manyak2 boloh.. talak tau meniage mau meniage.. moloh..

Anonymous said...

Sebenarnya PENJAJAH Barat-Israel, yg. diketuai CIA-Mossad-MI6-NATO, bersama sekutu kuatnya, terutamanya puak Kristian Zionis PAP-DAPBANGKAI/PKR, saya syaki tidak akan puas hati selagi tidak dpt. menjadikan Malaysia dan Indonesia, sebagai satu lagi Israel (“Greater Israel“) tetapi di Asia, sebab Singapura terlalu kecil dan tidak ada minyak-gas bertimbun macam Malaysia terutamanya di Malaysia Timur, dan juga Indonesia, yang juga kaya dengan minyak-gas/ dll untuk dikuasai (lihat di http://rainbowoftruth.blogspot.com/2009/09/singapore-israel-love-affair.html, THE SINGAPORE ISRAEL LOVE AFFAIR, September 2, 2009).

Mereka akan menggunakan berbagai cara yg. amt KEJI, termasuk saya syaki melalui geng kongsi gelap Cina (geng India dan Melayu, sebenarnya KULI geng Cina yg. mewah (lihat dihttp://www.thestar.com.my/News/Nation/2013/08/10/Gang-36-one-of-the-most-feared-in-the-nation.aspx, Gang 36 one of the most feared in the nation, Saturday August 10, 2013) utk melakukan pembunuhan beramai (Genocide) ke atas umat Islam/Melayu, setiap hari, samada melalui pembunuhan (termasuk racun kimia yg. menyebabkan kanser, terutamanya ke atas pemimpin/bijak-pandai Islam/Melayu, dan pembunuhan kejam di merata tpt), rompakan/samun, kebakaran, kemalangan jlnraya (yg. saya syaki kereta/lori depan akan brek tiba-tiba menyebabkan kereta/motosikal di belakang terbabas ke jln bertentangan - dlm. 3 hari ini saja lebih kurang 10 umat Islam/Melayu meninggal ngeri dlm. kemalangan jlnraya, termasuk 3 anggota polis di Sabah hari ini dan lima anak beranak), kemalangan/jenayah industri (tengok pekerja TNB hari ini yg. hampir putus tgn. ditetak), pelacuran/pornografi dan pengedaran dadah/senjata. Ini adalah untuk menghancurkan moral jenerasi muda dan meningkatkan JENAYAH termasuk akibat penggunaan dadah/senjata api serta kebebasan seks, untuk menghuru-harakan negara, di Dunia Islam/ Dunia Ketiga, yang kaya minyak-gas. Jadi senanglah mereka nak MENJAJAH!

Inilah nasib 'Genocide' yg. menimpa Bumiputera Mexico dan Latin Amerika, melalui sindiket dadah/senjat yg. diketuai Mossad-CIA (lihat di -http://www.intrepidreport.com/archives/968, Zeta gang connected to U.S. Special Forces/Mossad, By Wayne Madsen, March 10, 2011)!

Jadi, yg. jelasnya, bukan hanya dengan tajaan wang pd. ahli politik DAPBANGKAI/PKR, tapi juga si PENJAJAH ganas Barat-Israel, bersama sekutu mereka dr. PAP-DAPBANGKAI/PKR ini, disyaki, sedang menggunakan JENAYAH melalui geng kongsi gelap, utk. MENGHAPUSKAN umat Islam/Melayu seramai mungkin, dan menjatuhkan Malaysia sbg. NBEGARA ISLAM, utk. diJAJAH, kali ini SELAMAnya!

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM/UMNO/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.







Anonymous said...

PEMBETULAN:

Jadi, yg. jelasnya, bukan hanya dengan tajaan wang pd. ahli politik DAPBANGKAI/PKR, tapi juga si PENJAJAH ganas Barat-Israel, bersama sekutu mereka dr. PAP-DAPBANGKAI/PKR ini, disyaki, sedang menggunakan JENAYAH melalui geng kongsi gelap, utk. MENGHAPUSKAN umat Islam/Melayu seramai mungkin, dan menjatuhkan Malaysia sbg. NEGARA ISLAM, utk. diJAJAH, kali ini SELAMAnya!

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous said...

Hey anon 3.40am, lu ini memang KERBAU bodoh! pi BERAMBOS lu!

Anonymous said...

hey anon 4.42am, Mulut lu memang mulut BANGKAI penuh ulat - lu banyak lahap itu BABI punya KANGKANGkah?! Atau lu mabuk minum itu KENCING BABI aahhh?!

Anonymous said...

Hey anon 3.44am, lu ni mcm si CINABANGKAI gila PORNO SEKS 2 ekoq tu aahhh?! MAMPOS lu!"

Anonymous said...

Lu melayu semua boleh kena beli.... Lu olang dapat duit lasuah sama itu pelempuan puta pantat free aaaah.... Semua lupa dili punya.....

Anonymous said...

Hey anon 7.45pm, lu ni asyik buat PORNO dgn BABI HUTANkah?! Atau lu ini geng kongsi gelap Cina aahh, yg ayik jual itu PELACUR HARAM CHINADOLL aahhh?! Agaknya sebab itu lu BANGSAT mcm. KANGKANG BABI!

Anonymous said...

PEMBETULAN:

Hey anon 7.45AM, lu ni asyik buat PORNO dgn BABI HUTANkah?! Atau lu ini geng kongsi gelap Cina aahh, yg ayik jual itu PELACUR HARAM CHINADOLL aahhh?! Agaknya sebab itu lu BANGSAT mcm. KANGKANG BABI!

Anonymous said...

orang gila jangan dilayan. kita jadi gila sudahnya. orang bodoh pun jangan dilayan, makin rendah IQ level korang. yang penting, majukan ekonomi Melayu. niat kena bersih, LillahiTaala.

Anonymous said...

SEMUA MELAYU PEMAKAN BELACAN, TEMPOYAK, BUDU, CENCALOK, TEMPE DAN LAIN2 SEWAKTU DENGANNYA, TERUSKAN JIHAD, BOIKOT SELAMANYA BISNES CINABENG PENDATANG HARAM JADAH, ISTIKHOMAH EDARKAN FLYER BBCD (TERUTAMA DI KAMPUNG-KAMPUNG) SOKONG PRODUK MELAYU BUMIPUTERA, BOIKOT SELAMANYA PRODUK CINABENG BABI PENDATANG HARAM JADAH. MAMPOSLAH LU CINABENG PENDATANG HARAM JADAH.

Anonymous said...

Rantaian ekonomi sebenarnya nampak mudah saja kenapa selama ini kaum cina menguasai ekonomi negara. Bermula pengeluaran barangan dari kilang cina kepada pemborong cina dan kemudian dihantar kepada peniaga cina dan akhirnya kepada pembeli melayu. Kita boleh lihat secara tak langsung, duit orang melayu yang menyumbang kekayaan kepada peniaga cina, pemborong cina dan kepada tokey kilang cina. Mereka boleh terus hidup mewah selamanya hasil duit orang melayu selama mana orang melayu masih terus membeli barangan mereka. Untuk lingkupkan bisnes mereka, orang melayu hanya perlu membeli dan menyokong produk melayu, dan rantaian duit orang melayu kepada kaum cina akan terputus. Bila sudah terputus, peniaga cina akan jatuh muflis, pemborong cina akan tembak menembak sesama sendiri dan tokey kilang cina akan bunuh diri. Nampak mudah saja kan? Hanya kita membeli dan menyokong barangan melayu selamanya. Ekonomi cinabeng akan hancur.

Anonymous said...

Nak halau semua cina dari negara ini, bermula dgn langkah ini...mari Boikot Semua Barangan Cina. Bila mereka jatuh muflis, mereka akan hijrah keluar negara kerana org melayu tak nak beli barangan cina lagi. P.Pinang akan kurang puak cinabeng. Lepas tu, melayu ambil alih segalanya. Mari join FB ini utk perjuangan ke arah itu skrg juga !!! https://www.facebook.com/BoikotBaranganCinaDAP?ref=br_tf

Anonymous said...

Kenapa ekonomi org melayu/bumiputera tak pernah mencapai 30% sasaran seperti dalam DEB selama ini walau lebih 40 tahun dilancarkan? Ini ialah kerana orang melayu kurang menceburi bidang peruncitan, iaiti membuka kedai2 runcit, mini-market, supermarket dan hypermarket. Tak dapat dinafikan kita ada banyak juga SMI @ industri kecil melayu/bumiputera keluarkan barangan melayu, tapi banyak juga tak mampu bertahan kerana sektor peruncitan melayu yang lemah kerana banyak selama ini dikawal oleh kaum cina. Di peringkat permulaan kempen boikot barangan cina ini, kita cuba tumpukan dulu kepada sektor peruncitan yang menjual barangan keperluan asas dapur, makanan dan harian, kerana sektor inilah yang paling selalu kita mencari barangannya untuk dibeli. Sektor2 lain kita akan tembusi pula kemudian. Yg nak ditekankan sekarang ialah, memonopolikan sektor jualan barangan runcit @ harian ini secara berleluasa. Jika melayu sudah mengawal sektor penjualan runcit, insyaAllah kilang2 SMI industri produk melayu/bumiputra akan mampu berjaya. Kita akan hanya mengambil dan menjual barangan keluaran melayu sahaja setelah itu, sedangkan sekarang ini kita dapati kedai2 cina sukar untuk menerima barangan syarikat melayu untuk dijual di kedai mereka.

Anonymous said...

Wujudkan rangkaian kedai dan perniagaan melayu di peringkat nasional secara agresif. NGO2 dan persatuan melayu/Islam semua mainkan peranan secara aktif dalam menggerakkan jentera memajukan ekonomi bangsa melayu/bumiputera. Adakan senarai perniagaan dan barangan melayu dalam bentuk 'Yellow Pages' supaya mudah untuk dibuat rujukan terhadap barangan/perkhidmatan yang ingin dicari. Kukuhkan rantaian perniagaan melayu dengan memperkenalkan ahli2 perniagaan masing2 supaya saling bantu-membantu. Kedai2 runcit melayu mohon untuk mengutamakan barangan keluaran melayu/bumiputera sahaja. Jangan layan permintaan pemborong Cinabeng untuk tempatkan barangan mereka di kedai2 melayu. Aku jangka kalau kita mulakan gerakan boikot barangan mereka seperti ini secara aktif dan serius, insyaAllah mereka akan mula terasa kesan kemusnahan beransur-ansur empayar perniagaan yang mereka sedang monopoli sekarang.

Anonymous said...

Kita org melayu mmg mampu bersaing dgn puak cinabeng ni dari segi perniagaan kerana pelanggan melayu ramai yg menanti barangan dan perkhidmatan org melayu untuk memasuki pasaran. Cuma skrg ini produk org melayu masih lagi tak dapat tersebar merata2 ceruk rantau negara ini, sebab itu rasa susah sikit untuk kita dapatkan barangan org melayu. Kita perlu melihat pemborong dan pengedar2 melayu secara serius untuk mengedarkan barangan melayu di kedai2 runcit seluruh negara. Jika kita harapkan pemborong dan pengedar cinabeng, sudah tentu mereka akan mengedarkan barangan keluaran sahabat cinabeng mereka.
Pengilang2 barangan melayu harus bermuafakat dan menubuhkan pengedar dan pemborong di setiap bandar dan negeri supaya barangan mereka dapat diedarkan secara efektif kepada kedai2 runcit melayu. Cara itu saja kita sebagai pengguna dapat membantu dengan membeli barangan keluaran orang kita. Ramai pelanggan melayu skrg sedang menanti saja barangan2 tersebut utk tiba di kedai2 melayu yang berhampiran.
Bayangkan kuasa membeli orang melayu yang dianggarkan hampir RM4 billion sebulan untuk membeli barangan dapur disalurkan kepada business orang melayu....kilang2 orang melayu akan berkembang pesat...
Perlu diingatkan, setiap sen keuntungan puak cinabeng hasil dari pembelian orang melayu akan akhirnya digunakan untuk menghancurkan orang melayu dan agama Islam juga...secara tak langsung, kita membantu untuk menghancurkan bangsa dan agama kita juga akhirnya..

Anonymous said...

Dengan Islam dan melayu makin di caci hina skrg ini...KITA SEBAGAI RAKYAT BIASA BERTEKAD UNTUK BERJUANG ATAS LANDASAN EKONOMI DGN BOIKOT SEMUA BARANGAN CINABENG DAN HINDU PARIADOG KASI BANGKRAP TERUS....BERJANJILAH PADA DIRI KITA SENDIRI DEMI UTK AGAMA ISLAM DAN MARUAH BANGSA KITA, KITA AKAN UTAMAKAN BARANGAN ORG ISLAM SELAMANYA !!! Mari bertindak dgn join FB group ini..https://www.facebook.com/BoikotBaranganCinaDAP

Anonymous said...

FAKTA...tahukah anda, org melayu merupakan penduduk majoriti di msia yg mana melebihi 50% jumlah keseluruhan rakyat msia. anggaran org melayu ialah seramai 14.5 - 15 juta org.. jika setiap org melayu mempunyai kuasa membeli sebanyak rm10 setiap hari dan menggunakan sepenuhnya kuasa membeli mereka dgn membeli dr peniaga melayu, jumlah jualan terkumpul untuk sehari perniagaan org melayu mencecah rm145 - 150 juta... dan jika berlanjutan selama 30hari, sebanyak rm 4.35 - 4.5billion mampu dikumpul oleh peniaga melayu... dan jika perkara ini berterusan selama 365hari, admin jangkakan akan ramai peniaga cina gulung tikar.. terutama peniaga cina di kawasan yg majoriti org melayu... sudah cukup kita memberi peluang kpd peniaga cina mengaut keuntungan dgn pelbagai helah dan taktik perniagaan yg kotor... berikan peluang kpd peniaga melayu agar mereka semua mampu pergi lebih jauh... peniaga melayu mampu pergi ke tahap lebih tggi jika kempen BUY MALAY FIRST diteruskan sehingga ke akhir hayat....petikan dari https://www.facebook.com/GamemMelayu

Anonymous said...

Haiyaaa...lu olang selalu tipu niage talak untong..talak untong ckp..tp celaka lumah byk besar keta manyak besar..cina sama cina kasi mulah2 tp sama lain olang kasi potong leher manyak cilakaaa..
Sikalang melayu tak mau beli lu pnya barang lu mau marah apa lancau ini macam!!!

Anonymous said...

Niage talak untong gantung diri maaa...
Hari2 tipu orang, satu kali kena tipu sudah mau gila kah...yum senggggg!!!!

Anonymous said...

Dalam kolum ini ramai penulis dikalangan pengkhianat2 Cina dan segelintir Melayu.Gua mau kasi tau lu olang cina jangan main api sama Melayu, nanti lu olang juga susah.Olang melayu sutak kasi lu luluk baik2 dalam Malaya....cari makan, buat anak lamai2 macam babi, boleh bulajat tinggi...kasi pinjam PTPTN, kasi schlorship lebeh banyak dari olang Melayu........lu botot2 bangsat punya olang kasi lawan sama olang Melayu laaaaaaaaaaaaa.

Anonymous said...

Manyak betul lu cakap kwn..itu olang manyak boloh..

Anonymous said...

Ko ni duduk kat gua ke apa..lembab sangat..

Servant of God said...

1 – 29 of 29

Anonymous Anonymous said...

Kiki bodohkan puak2 umno kg dh la...nak tnya apco apa cite

August 30, 2013 at 3:40 AM

==============================

Peneguk air kencing sampai sekarang tak sedar dorang diperbodohkan. APCO protokol radio pun dorang telan bulat2...

Dah tu, perasan pandai pulak tuh.

Anonymous said...

POLISI PERLINDUNGAN KESELAMATAN ISRAEL BUKANLAH POLISI PASANG SIAP.

Terbaru, seperti yang tersasul pengucapannya oleh bahagian komunikasi media Rumah Putih:

"Amerika perlu memberikan respons terhadap peletusan senjata kimia di Syria adalah kerana mereka memikul amanah mempertahankan keselamatan Israel".

Justeru siapa saja yang hendak merasa wang tajaan dari Jabatan Negara AS tentulah kenalah bersetuju sepenuhnya dengan polisi berkenaan.

Anonymous said...

Kalau Zion boleh perlagakan Uncle Sam dengan negara mukmin dan dengan itu Zion mendapat manfaatnya; makanya dalam konteks 'ada ubi ada batas'...kalau Zion berlaga dengan Tembok Besar, umat mungkin akan mendapat manfaatnya.

fikir-fikirkan

Anonymous said...

Bro GAP, teruskan boikot setiap hari sampai bila2 lama2 percayalah pandai lingkup jugak bisnes2 cina tu nanti...hari2 mesti kempen boikot beli barang cina supaya orang melayu tak lupa kerana orang melayu mudah lupa...

Anonymous said...

Kalau pru 12 dulu Anwar berjaya jadi PM Malaysia akan jadi negara liberal proksi yahudi USA. Kita tak boleh patah balik kecuali melalui perang saudara mcm di Syria.

Anonymous said...

JOM BELANJA KAWAN2 KAUM KELUARGA TGK TANDA PUTERA..HABIS SIKIT DUIT TAKPA KERANA ITULAH PERJUANGAN!!

Anonymous said...

anon 11.19

setuju..itu sj cara untuk mempertahankan agama,bangsa dan negara,aku tak rela bumi malaysia ni dijajah yahudi dan golongan syiah.

Anonymous said...

Suruh budak2 PKR dan PAS baca rencana ini. Kalau tak ada kesan apa2 pada mereka itu tanda mereka bebal.

Percayalah satu hari nanti kita juga akan jadi mangsa AS.
Kita boleh tentang AS kalau Melayu bersatu. Sebaliknya kalau Melayu berpecah macam yang ada sekarang ini, jangankan AS,dengan Papua Newgini pun kita akan lingkup.Bangsa lain jangan harap nak berjuang untuk negara.Tambah melingkup adalah.

By:Cikgu"S"

Anonymous said...

Penghinaan baru terhadap Laungan di Ambang Merdeka???

http://empayarkumim.blogspot.com/

Anonymous said...

Aku menunggu KONSORTIUM Peniaga-peniaga MELAYU...
Konsortium pekedai-pekedai runcit Melayu...
Dan sebuah Konsortium barangan keluaran Bumiputera...
Kita sokong produk keluaran Melayu dan Islam.

Selamat Ulangtahun Kemerdekaan
Malaysia Ku BerDAULAT
TANAH TUMPAH DARAHKU

Anonymous said...

terbaik GAP! Sokong 100% komen2 membina dalam jihad ekonomi umat melayu islam! mohon GAP banyakkan lagi artikel ttg jihad ekonomi ini!! move kita kena lebih laju lagi!!!

bidang peruncitan adalah ketua kepada semua cabang bisnes!! kedai runcit walau sekecil manapun adalah rangkaian ekonomi yg terpenting!!

kedai runcit adalah satu tempat pertemuan semua produk2 muslim yg dikeluarkan oleh pengilang2 muslim!!

tanpa ada kedai runcit kemana kita hendak pasarkan produk kita???

sokongan kita tidak boleh berbelah bagi lagi terhadap kedai2 runcit melayu! sokongan pastinya 100%! walau susah sikit..teruskan dengan perjuangan kita berbelanja dikedai melayu!! tiada kepartian dalam perjuangan!!

jurang ekonomi yg terus melebar amat menakutkan kita! kita masih kekal ditahap kebawah bersama bumiputra2 lain dimalaysia! tiada jalan pintas utk kita berjaya! semuanya perlukan perjuangan dan pengorbanan dalam jihad ini! kita sokong bisnes melayu 100%!

kedengaran kini kelemahan dari aspek pemasaran! itu tandanya kita sudah sedar betapa perlunya pemborong2 melayu utk memasarkan sendiri produk2 mereka dikedai2 melayu! kelemahan dari segi pemasaran akan menyebabkan berlaku diskriminasi barang dan harga!!

kesedaran begini wajib dikekalkan dan ditambahbaikkan hari demi hari! kita sedang bergerak ke satu matlamat yg jelas dan berprinsip!! maruah kita yg tercalar wajib dikembalikan!!

kemiskinan bukan bererti kita tiada kuasabeli! purata kaum kita miskin disebabkan oleh kita sendiri! kekurangan kedai2 runcit melayu menyebabkan momentum pengeluaran produk melayu terbantut..mana mungkin produk dikeluarkan kalau tiada tempat utk dipasarkan!!

ingin ditekankan semula bahawa kedai runcit adalah IBU segala cabang bisnes..jika kita dapat kuasai kedai runcit bermakna kita dapat kuasai seluruh rantaian bisnes ditanah melayu!!

inilah rahsia kenapa kedai runcit amat penting bagi cinabeng! inilah rahsia penting kenapa cinabeng membuka kedai runcit di kg2 melayu!

bila mereka sudah dapat kedai runcit..bermakna mereka sudah menguasai pasaran! bila mereka sudah menguasai pasaran semua produk cinabeng akan memenuhi didalam kedai mereka!

berjihadlah kita tanpa rasa jemu..lambat laun ia akan menjadi sebahagian dari hidup kita!!!

ABC SELAMANYAAA....jom solat jumaat!!

Anonymous said...

Kita nasib baik sebab nenek moyang kita bijak tangani penjajah dan pendatang. Kita dapat balik pemerintahan dan ketuanan di tanah tumpah darah kita, tak macam peribumi di benua Amerika, Australia, New Zealand san Singapura, pendatang jadi tuan peribumi jadi paria dilayan mcm sampah.

Anonymous said...

Haiya pukimak pnye cine..gua klu x tipu olang bkn cine maa..cilakak kn bangsa gua..selupa celakak mcm itu omar ong..

Anonymous said...

Hiiyaaa,

Tak kan boikot produk cina dan Air Asia saja ke?

Boikot lah dengan jangan kerja di syarikat Cina. Pasal apa tak nak?
Takut nasi tak lepas ke?

Budak sekolah Atap pun boleh fikir lagi rasonal dari hang lah.

Bagang Bagang.

Anonymous said...

Bapak Homo tak layak diberi gelaran Datuk Seri. Perangai macam syaitan, pembelut Negara, petualang bangsa, peliwat bersiri, Pemfitnah, pengkhianat Negara. Tengok semua rakannya yang bergambar di akhbar Rusia Today, Tian Chua cinabeng samseng, Khalid Gagap dan Jua Meng pemimpin pengecut semua beraksi pemimpin politik gangster Malaysia.Guan Eng dan Kit Siang pecinta komunis dan anti Melayu.

Makin runtuh dan rentunglah jika Pakatan Rosak memerintah Malaysia.

Anonymous said...

Lu ingat cinasui sini bbesar sgat ka? Kalau kita tak kasi lu punya tok neneh cina sengkek tongsan mari duduk tanah melayu, kasi halau balik tongsan lu sudah mampuik kena jadi kominis, kalau hidup pun ini hari lu sana kerja kuli sama apple incorporated, samgsung atau japan punya co. pasal lu punya bangsa tau tilu olang punya balang saja

Anonymous said...

Sekor lg dapig kepanasan

Anonymous said...

Dunia dah akhir zaman ...kalau melayu tak bersatu lambat laun kita pasti dijajah oleh puak dajjal.lihat lah bukti yang tuhan tunjukkan satu persatu pada kita hari ini.apa dah jadi dengan dunia arab dan apa dah jadi dengan golongan agama dalam negara kita...mereka semakin mengelirukan.

Anonymous said...

Anon 2.11, buat apa melayu punya org yg kerja syarikat cina nak boikot company tu pun? Kita org mau bagi slow death pada you punya bisnes...you org cinabeng boleh terus buat produk, kita org kurang beli lu punya produk slow2, bagi melayu punya produk take over slow2 juga...u punya bisnes mula turun sikit2, melayu punya bisnes mula naik sikit2...bila lu punya bisnes mau lingkup, melayu punya bisnes sudah naik, lepas tu melayu punya tokey boleh dtg tanya sama lu punya tokey cinabeng, mau kasi jual kah lu punya bisnes terus? Masa tu lu punya tokey tinggal seluar dalam saja, dia jualkan lah..sekali dgn pekerja melayu yg ada tu terus saja sambung kerja..itu macam la..

Anonymous said...

Ahli umno kena beri penjelasan satu persatu kpd ahli pas dan pkr sbb mereka ni lambat paham sbb minda dh kena cuci dengan pemimpin agung mereka.

Anonymous said...

yg tulis pelat2 cina tu semua melayu PAS/PKR. mana ada cina menulis mcam gitu.

Anonymous said...

hahah kasihan anon 3.40 AM.. bodohkan pencacai lendir hijau bolehh laaa..

nak tanya.. itu JAM OMEGA NUAR apa cerite??? Jijah pun BOHONG jugak ke? kaki pembohong anak beranak tu ke yg puak lendir hijau syg sgt?? jd Pii Emm hahaha..

Anonymous said...

Betul di China ekonomi dia maju sebab pelaburan asing untuk guna upah kuli yg murah. Di Malaysia kampeni cina cuba buat yg sama dgn ambik bangla, orang indicina sama indonesia. Kampeni cina Malaysia mana mampu nak ambik pekerja Melayu.

Anonymous said...

aku tak gerenti ahlul BAHALOL PAS & PKR paham akan penerangan ini.....kalau paham pun mereka akan tetap pusing.....melainkan bila
1. Anuar Ibrahim mati melekat ketika meliwat
2. Nik Aziz , Hadi Bawang & mat sabun 121 mampozzzz
3. Mahfoz Omar jadi terencat akal
5. Lim Kit Siang & spices nya mati sawan BABI...
masa tu baru la ahlul BAHALOL pas & pkr ni dapat berfikir secara rasional.....LOL

Esperalzi said...

Tolong baca ni GAP!

Najib Razak pengkhianat bangsa terus khianati bangsa!

(http://syedsoutsidethebox.blogspot.com/)

Anonymous said...

Taktik cinabeng membeli syarikat melayu yang bpotensi pastu melupuskannya dari pasaran contoh, Produk Zaiton, Aminah Hassan. Ini untuk mengelakkan pkembangan ekonomi Melayu spy Melayu kekal sbg pembeli dan boleh dimanipulasi dan ditindas oleh peniaga yg jahat spt mereka.

Anonymous said...

Bila nak mula ABM (Asalkan bukan Mamak)?

Nak perkayakan bisnes Mamak dan kroni, dihuru-harakan satu negara selain orang Melayu tulen dan kaum-kaum lain.

Bila nak sedar?

Tak payah pi sampai tuduh Amerika ke, Illuminati ke, Kristian ke, PR ke, dll. Sendiri akan bunuh diri dengan otak sabagini.

Mamak Melayu dah kaya boleh hijrah atau balik ke India, England, Argentina dll. Yang tinggal apa macam? Makan ubi kayu semula ke bila negara dah ranap?

Siapa yang sebenarnya pengkianat Negara?

Cerdik lah sikit, buka mata dan fikirlah guna otak.

Anonymous said...

Butoh pak hang kecik melayu mamak. Cuba hang pi kaji apa tu makna melayu dulu baru buat hujah kat sini

Anonymous said...

Adalah sangat mudah mengesan spesis bangsa yang cuba mengelirukan pembaca2 blog ni dengan cara komen mereka yang sangat ketara mengandungi aura laknat kepimpinan Pakatan Runtuh yang memanipulasikan mereka diluar kesedaran mereka selama ini.
Pesan aku pada bangsa ini, pertama sangat buruk dan keji jalan yang korang pilih dan kedua bebaskanlah minda dan rohani sekaligus maruah korang dari cengkaman pemimpin2 tak berguna Pakatan Racun yang korang sanjungi secara separa sedar selama ini.
Bagaimana caranya? wahai insan2 teraniaya buatlah kajian dan renunglah dalam2 sesungguhnya hakikat kebenaran cuma satu bukannya dua, itulah jalan yang lurus dan sebaik2 jalan. Semoga anda berjaya.

Anonymous said...

anon 5.56pm..hang cerdik ka????? hang guna otak ka bila nak komen ni???? hang buka mata tapi tak nampak apa2pun!!!!

mamak tentunya islam..setiap umat islam adalah bersaudara! apa masalah hang???

adakah negara huru hara sebab nak kayakan mamak....???? mamak mydin ke???

tuduhan berasaskan fakta.. sekarang ini musuh islam merata2 menjalar diseluruh dunia..termasuk didalam PR!!

negara nak ranap sebab apa??? sebab boikot boleh ranap ke???? kita sokong bisnes melayu islam 100% dan boikot cinabeng 100%..kalau ranap bisnes cinabeng apa aku peduli???? asal bisnes melayu berkembang maju!! kalau fikiran hang masih ditakuk lama..bisnes melayu tak akan maju sampai bila2!!!

kalau kita masih jadi penakut utk membela bangsa kita utk berniaga sampai kiamatpun kita tak akan maju! aku baca blog2 dari indonesia..merekapun mula tersedar bahawa masyarakat pribumi perlu kuat dalam ekonomi kerana diratah oleh kaum pendatang!!

kalau dalam politik kita tidak dapat bersatu ... mengapa cari alasan utk tidak bersatu menyokong produk muslim?????

aku telah jumpa ramai ahli2 PR bertukar pandangan tentang jihad ekonomi ini..semuanya memberi komen positif dan membina...maksudnya.. satu ruang kosong masih ada utk kita umat melayu islam bersatu iaitu dalam ekonomi!!!! ya .. ekonomi yg akan menyatukan kita!!!!!

anak2 kita semakin bertambah.. melalui perkembangan peniagaan inilah mereka akan mendapat pekerjaan nanti..jgn salahkan sesiapa jika kita sendiri yg curiga ttg jihad ini!!!

anda tidak perlupun jihad ini kalau anda tak suka..anda boleh menyeru pula kepada org lain agar meriahkan kedai cinabeng!! kerana anda takut berlaku huru hara dan akan meranapkan malaysia..dan akhirnya tinggallah melayu tulen memakan ubi kayu ditanah melayu....!!!!

siapakah pengkhianat negara yg hang maksudkan??????? eeeeeee... sudah terang lagi bersuluh ????? ambik cermin tengok muka.....hang la anon 5.56pm!!!! sori...atau hang ni jenis penakut!!! mungkin kena sindrom 'panic disorder'!!!

Anonymous said...

Melayu masih lemah perlukan tongkat dari pemimpin sendiri..........
kalau DSN diamanahkan maseh camtu duduk bawah ketiak.......tampa berbuat sesuatu mengembalikan maruah melayu memhambakan diri bagi BN menang PRU13....
sampai bila pun melayu cam tu jugak
ketinggalan zaman......
dah 10th jadi PM apa dia buat ?...
tenguk kiri kanan cina lahanat juga diutamakan ?....bangsa apa DSN NI ?....
lekas mampus lagi baik la....
habis pekara....senang hati sikit...

Anonymous said...

ape punya boring punye artikel. tolong jangan melebihi 10 perenggan, nanti saya lelap tidur terus....berdengkur....zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz... slumberland!

Anonymous said...

baik lu pi blog lucah ja anon 9.08pm!!!

Anonymous said...

Kalau pemimpin sendiri lemah ...... boleh jadi kuat kah kita ?.......
jangan menang sorak kampong ter gadai
selagi kelemahan tidak diperbaiki selagi itu lah kita merempat dinegara
sendiri........
lihat orang cucuk hidung kita biarkan...... orang caci nista kita
biarkan.......orang kutuk agama kita biarkan.....orang nak hapuskan kita
tak kan nak tunggu aja tampa melawan.......dayus namanya.....
kalut la cam ni.....

Anonymous said...

Betul tu. Peniaga cina & persatuannya begitu kuat, licik serta menyampai hati, asalkan perniagaannya tidak tergugat. Mereka sanggup bakar padi, anak anak ayam untuk tuntut kenaikan harga.

Anonymous said...

Melayu ada Tongkat, cina ada Tipu. Cina bersatu, Melayu bercelaru. Kena main je lah jawabnya.

Anonymous said...

Celaka ambiga Dan hamPAS menjadi tali barut amerika Dan yahudi

Anonymous said...

Hey anon 5:56pm, lu ini PENYAMAQ Red Bean Kurap aahhh, menyamar jadi Melayu, asyik KEMPEN nak hentam pekerja asing Islam dan sekrg INDIA ISLAM pula?! Nampak sgt lu mahu MENGHASUT org. Melayu benci sesama umat Islam, terhadap pekerja Islam dari Bangladesh, lepas tu semua kaum Sulu Islam (seolah semua pengganas sedgkan ramai dari kaum Sulu adalah Bumiputera Islam Sabah, kerana Filipina termasuk Kepulauan Melayu sebelum PENJAJAHAN British/Sepanyol),pekerja Indonesia Islam pula dan skrg. umat India Islam pula ('mamak')! Pergi mampus lu!

Dan apahal lu asyik TAK hentam si PELACUR-PELACUR CINADOLL dan mana-maan PATI CINA yg. dibawa masuk GENG KONGSI GELAP CINA?! BANGSAT lu!

Anonymous said...

PEMBETULAN:

Hey anon 5:56pm, lu ini PENYAMAQ Red Bean Kurap aahhh, menyamar jadi Melayu, asyik KEMPEN nak hentam pekerja asing Islam dan sekrg INDIA ISLAM pula?!

Nampak sgt PENGGANAS RED BEAN KURAP mahu MENGHASUT org. Melayu benci sesama umat Islam, terhadap pekerja Islam dari Bangladesh, lepas tu semua kaum Sulu Islam (seolah semua pengganas sedgkan ramai dari kaum Sulu adalah Bumiputera Islam Sabah, kerana Filipina termasuk Kepulauan Melayu sebelum PENJAJAHAN British/Sepanyol),pekerja Indonesia Islam pula dan skrg. umat India Islam pula ('mamak')! Pergi mampus lu!

Dan apahal lu asyik TAK hentam si PELACUR-PELACUR CINADOLL dan mana-mana PATI CINA yg. dibawa masuk GENG KONGSI GELAP CINA?! BANGSAT lu dan memang lu ini mcm KERBAU penuh LINTAH; PENAKUT pula tui jadi PENYAMAQ!

Anonymous said...

hey anon 9:08pm, baik lu pergi lubang DAP-si Lim Kit SiANJING HUTAN LIAR/PKR yang tak habis JILAT kaki kudis-bernanah Barat-Israel itu! Itu tempat si BODOH mcm. KERBAU KURAP mcm. lu!

Anonymous said...

anon 9.08

betul tu..artikel yg paling membosankan untuk dibaca..sampai zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Anonymous said...

anon 10.56pm....pergi cari botol susu..lepas tu zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.. jgn lupa pakai pampers tau..nanti kencing malam....bodoh punya statement lu!!!!

Anonymous said...

Tadi ada satu cerita di kedai tayar tempat aku kerja, diSelangor. Tawkay tayar kata assistant dia sudah mati bunuh diri, bawa kereta laju laju terus langgar trailer minyak, tapi tidak mati lagi, ia terus lompat keluar dan terjun depan lalu lintas kereta sedang laju, habis berkecai...bila ditanya apa sebab dia bunuh diri tawkay itu kata pembantu nya itu "manyak utang along owh...!! manyaka judi oooh, pigi genting" Kesimpulannya kita perlu faham bila bisness cinabeng jatuh muflis mereka ambil jalan mudah "bunuh diri"...jadi kita boikot bisniss cinabeng ini mcm saranan GAP, sampai bila bila, sampai dia org duduk dibawah sana, tanpa sokongan pembeli Melayu, sudah pasti pekedai cina akan mendapat kerugian, natijahnya mereka ambil jln mudah bunuh diri, habis cerita...bangsat punya bangsa...!!

Anonymous said...

9.08pm.. jangan lancap depan laptop sudah.. :-P

Anonymous said...

Kita semua tahu anwar ibrahim adalah pengkhianat dan bangsat yahudi amerika. Apa yang kita boleh buat? Sejak tun m terajang anwar keluar dari umno tahun 1998, sehingga ke hari ini aku nampak anwar ibrahim seperti kebal malah semakin berpengaruh.

Perkataan dajal, syaitan, babi, peliwat, dsb setiap hari dihambur kepada bangsat dan malapetaka kitol ini tapi dia tetap angkuh, sombong dan tak ada rasa serik.

Dalam dunia moden ini angkara mengkhianati bangsa sendiri dan disokong oleh segolongan rakyat kecewa tidak pernah aku dengar berlaku kepada negara lain secara sistematik dan disedari serta diakui oleh pihak pelaku dan pihak yang dianiaya. Ironinya semua pihak ambil mudah tanpa sebarang usaha untuk membetulkan keadaan ini.

Dimanakah pihak yang bertanggungjawab ke atas keselamatan dan kesejahteraan kita? Perlukah kita tunggu lagi 5 tahun untuk bertindak? Cukupkah dengan retorik pemimpin supaya rakyat sahaja yang perlu menilai jenis pemimpin yang durjana. Adakah retorik itu perkataan alternatif kepada lepas tangan atau lepas batuk ditangga?

Dimanakah maruah kita sebagai rakyat kepada negara bertuah yang disanjung tinggi ketika zaman tun m dan sebelumnya dulu? Apakah hala tuju kita? Perlukah kita terus dihanyutkan oleh bangsat bernama anwar ibrahim yang telah rosak akhlaknya atau hanyut bersama najib razak yang tidak tentu arah tujuannya?

Sebagai bangsa melayu yang bermaruah dan bervisi, kami tak rela dipimpin oleh kedua2 pemimpin itu. Sempena hari kemerdekaan ini kami seru supaya pemimpin2 umno dan juga melayu2 dari pembangkang bangun dari tidur dan lihat dengan mata sendiri bahawa kita berada diatas 2 buah kapal yang telah hanyut jauh dari matlamat dan destinasi. Kemerdekaan ini tidak ada makna jika akhirnya kapal2 ini akan tenggelam, terkandas atau hanyut tanpa dapat diselamatkan lagi.

Ya Allah ujian Mu keatas kami ini kami terima dengan redha dan insaf. Tunjukkanlah kepada kami dan pemimpin2 kami arah yang benar yang Kau redhai dan janganlah Kau biarkan kami karam bersama dengan nakhoda2 itu yang tidak berfikiran waras dan jujur terhadap umat yang diamanahkan kepada mereka.

Amin ya rabbal alamin.

Anonymous said...

Mamak Islam lg awai dr melayu bodoh pencacai DAPig.
Mamak Islam buka kedai. Kalu xkrn mamak buka kedai 24 jam, melayu pencacai akan bertenggek di Old Town sup babi sbb Melayu mmg PEMALAS.. xsustain berniaga..

makanan yg kasi untung pun berniaga pakai 3-besen.. xde wawasan.. sampai mampos meniaga ala kadar lepas tu pakai SANTAU SIHIR.. itulah kehebatan Melayu..

So ada mamak aku pun boleh pegi minum teh tarik lepas letih buat assignment.. harap kedai melayu?? mana??? org lain cuti sehari.. melayu cuti seminggu.. pemalas..

so ada hikmah sbb apa mamak ada di bumi Melayu, sbb Melayu malas kerja suka senang duduk dpn pc tunggu wang masuk beribu2 smbil kaki goyang then posting kutuk maki org lain.. itu life melayu pencacai!


So kita sepatutnya fokus pd CinaBeng dn MelayuPencacai Babi DAP, bkn kacau org Islam lain. Bangla lg mulia dn byk imrahkan masjid2 dr harap pencacai hijau PAS lahanat.. !

Anonymous said...

Nak kata bodoh.....pandai.
nak kata pandai.....bodoh.
kan bangsa melayu bijak berdrama leret meleret...cinta mencintai.....
dengki mendengki.....jahanam menjahanam....malah bunuh membunuh pun sikit hari lagi jadi kenyataan................
dah bersorak rioh sekampong hinggakan MARUAH AGAMA BANGSA malah NEGARA jadi pertaruhan............. dimana letaknya akal kewarasan berfikir ?
kenapa kita bersengketa hingga roboh dipenghujung nya..........
kiambang pun tak kan bertaut, selagi bahana nafsu durjana, dengki kianat tidak mampu dikikis ,
selagi itulah kesangsian curiga mencurigai sesama bangsa kekal mundur ketinggalan zaman dimamah,
diratah, sewenang wenangnya tampa segan, takut, malah menghapuskan kita dibumi bertuah ini, satu hari nanti pasti kita mengemis diNEGARA sendiri............
YA!"ALLAH" HIBJABKANLAN HATI pemimpin yang kami benci serta mengkianat kami yang lemah lagi daif SESUNGUHMYA KEDAPA MU TEMPAT SEBAIKNYA MEMINTA PERTOLONG SERTA MENYERAH DIRI.......AMMIN.

Anonymous said...

melayu kena ambik sifat berani MAT KILAU berani lawan penjajah british

kita kena berani pula lawan PENDATANG CINABENG pulak

Anonymous said...

jihad ekonomi umat melayu islam selamanya!!!! penuh bersemangat dan terus mara hingga ke nafas terakhir!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

anon 12.48

kesian kat awak..jgn terlalu memaki dan menghina seseorang..saya hanya nak mengingatkn sesama islam..terpulang lah nak trima atau tidak..takut nnti jatuh muflis di akhirat kerana pahala yg ada diberikan kpd org yg dimaki dan di hina...Waulahualam
Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui.

Anonymous said...

GAP, semua melayu Islam dn bumiputera melalui NGO-NGO yang berkenaan hendaklah bersatu mendesak kerajaan agar produk-produk yang bukan keluaran Melayu Islam dan Bumiputera Islam tidak dibenarkan menggunakan nama Melayu dan seumpamanya. Pengeluaran sijil HALAL kepada produk-produk keluaran bukan Melayu Islam dan Bumiputera Islam hendaklah dikaji semula dan perlu melalui saringan yang sangat ketat. Tidak cukup sebenarnya dengan hanya BOIKOT BARANGAN MEREKA, tetapi perlu tindakan yang lebih ekstrem untuk kepentingan masyarakat Melayu Islam dan Bumiputera Islam.

Anonymous said...


anon.August 31, 2013 at 9:20 PM

---------
PEH!!!! MACAM ORANG ZUHUD AJA,PENGAMPU DAP LE TU

Anonymous said...

Anon 920pm,

Kesian kat awak kerana tidak nampak atau sengaja membutakan mata keatas pengkhianat seperti anwar ibrahim. Usahlah guna cerita akhirat untuk justify menghalalkan cara.

Alangkah eloknya kalau awak bersyarah depan anwar, nik aziz dan mereka2 yg dalam pakatan rakyat saban hari memfitnah dan memaki hamun orang lain.

Anonymous said...

Blog bangang dan penjilat taik Najib