Wednesday, September 4, 2013

NAJIB BANGKIT ? YA DIA DAH MULA BANGKIT DAN AKAN TERUS BANGKIT !




Orang-orang Melayu bakal mendapat berita gembira pada 14 September ini kerana Perdana Menteri akan mengumumkan Polisi Ekonomi Bumiputera bagi memperhebat penyertaan bumiputera dalam ekonomi negara ini.
 
Polisi yang bakal diumumkan di hadapan 5,000 orang di Dewan Agong UiTM Shah Alam dijangka akan memberi tumpuan kepada pendidikan, pekerjaan dan peluang perniagaan kepada bumiputera. 

Perdana Menteri juga akan menegaskan komitmen kerajaan dalam merangka strategi dan program intervensi, termasuk pendekatan baru bagi memantapkan ekonomi bumiputera di negara ini. 

Pengumuman ini sekali gus menjawab semua kritikan yang menuduh kerajaan tidak memberi perhatian serius kepada agenda bumiputera. Ternyata kerajaan tidak pernah meminggirkan bumiputera, tetapi terus komited untuk merapatkan jurang ekonomi antara kaum. 

Komitmen Perdana Menteri ini mampu memberi harapan baru kepada orang-orang Melayu yang meragui kepimpinan berikutan perkembangan politik semasa yang banyak mengguris hati dan tidak memihak kepada orang-orang Melayu. 

Penghinaan terhadap agama Islam dan juga kes-kes jenayah yang menjadi-jadi akibat tunduk kepada desakan pembangkang untuk menghapuskan Akta EO dan ISA telah membuatkan orang-orang Melayu melihat kerajaan sebagai mengkhianati sokongan mereka selama ini. 

Malah, orang-orang Melayu turut mengaitkan kebiadapan kaum lain menghina Islam dan Melayu sebagai berpunca dari sikap kerajaan yang sanggup memaafkan Namewee suatu ketika dahulu. Hari ini, sudah dua tiga video dibuat oleh Namewee untuk menghina Melayu, tidak termasuk filem The New Village yang menyanjung komunis. 

Semua ini membuatkan orang-orang Melayu melihat kerajaan sebagai lemah kerana terlalu tunduk kepada kaum lain dan juga pembangkang. 

Bertitik-tolak dari itu, orang-orang Melayu mempersoal dasar keterbukaan kerajaan dalam mengendalikan GLC dan hal-hal lain yang berkaitan Melayu. 

Bagaimanapun, perkembangan terbaru ini membuktikan bahawa segala keraguan orang-orang Melayu adalah tidak berasas. Hakikatnya, kerajaan tidak pernah meminggirkan orang-orang Melayu dalam apa jua segi dan tindakan kita mengundi BN dalam PRU yang lalu adalah tepat.

126 comments:

Djomo K Sundram said...

Syabas Datuk Sri kita mahu hak dan penguasaan bumiputera dalam kek ekonomi Malaysia sekurang-kurangnya 50% dan lebih.

Otak geliga said...

aik belum umum lg dah sokong?...nnt dulu...nnt dulu

Anonymous said...

Adakah sbb PAU 13 yg makin hampir? Takut hilang sokongan melayu? Jika tidak ada PAU adakah Datuk Sri akan lakukannya?

I wonder.....

Quantum Metal Consultant said...

Pengumuman 'pembohongan demi pembohongan'- nak bantu orang melayu tak perlu tunggu nak buat besar-besaran dan grand untuk popular - pengumuman terbuka tidak akan membantu melayu sebab pengumuman tidak boleh sampai kaum lain tahu dan terluka.

Nak tolong melayu kena buat secara berhemah dan bijaksana, kena buat sentiasa, hari-hari bantu, setiap saat fikirkan macamana nak melayu maju. bukan bantu yang sekeliling sahaja, bantu melayu semua dan mesti pastikan bantuan sampai ke akar umbi dan bukan habis di pertengahan jalan perlaksanaan.

Bukan ingat nak shopping !!

Anonymous said...

Benarkah apa yg dikata selagi belum terbukti aku masih lagi was-was terhadap Ah Jib Gor.

Anonymous said...

Pengumuman secara besar-besaran tapi perlaksanaan secara kecil-kecilan.

Anonymous said...

Kalu betul Najib buat macam tu, bagus lah. Jangan lah buat kerana nak beli undi perwakilan Umno pada PAU 2013 sudah lah.

Melayu yang tak berparti tetap memerhati langkah tari Umno. PRU 13 mereka undi calon Umno, tetapi PRU 14 belum tahu lagi. Kalau Najib betul2 jaga melayu .. insyallah Umno tidak akan " terbungkus " pada PRU 14 nanti.

Kita nak sedar kan Najib, " tak payah lah awak nak menaruh harapan kepada cina untuk undi BN selagi Umno menerajui BN ".

Otak geliga said...

kita semua dah nampak keberkesanan PUNAHSIHAT meNASIHATI PM UTK masuk gaung....lebih baik DSN cepat2 siapkan buku "The Awakening: The 2nd Wave"

itupun PM masih tak sedar2...tak mau sedar2....terpulang la DS

Anonymous said...

Najib sekarang ini sudah tidak boleh dipercayai lagi, hanya memaparkan angka-angka di kertas yang disediakan oleh PEMANDU sedangkan kenyaatannya adalah tidak begitu pun.

Kita akan lihat apakah yang Najib akan buat untuk menyelamatkan bumiputera, apakah biasiswa 90% akan diberikan kepada bumiputera? Apakah di taman-taman perumahan, 65% rumah diperuntukkan kepada bumiputera dan tidak akan ditukarkan kepada status bukan bumiputera walau apa sekalipun?

Apakah pembangunan Kampung Baru akan hanya 100% untuk bumiputera sahaja? Apakah akan ada banyak kompleks perniagaan akan dibina di Kuala Lumpur dan seluruh bandar-bandar besar di seluruh negara untuk disewakan ruangnya kepada bumiputera sahaja bagi menambahkan bilangan peniaga bumiputera di bandar besar?

Apakah lebih banyak kemudahan asas akan dibina di kawasan kampung dan pedalaman untuk kemajuan bumiputera?

Apakah kerajaan akan menambahkan rezab tanah Melayu sebanyak berjuta-juta ekar untuk meningkatkan penguasaan tanah oleh orang bumiputera?

Jangan hanya sekadar di atas kertas cakap nak buat itu dan ini, tapi bila pelaksanaannya orang bumiptera terpinggir dan yang mengaut keuntungannya adalah orang bukan bumiputera yang mendapat semua itu secara ali baba oleh para kroni Najib yang mengalibabakan semua itu.

Najib memang tak boleh mengawal keadaan, keadaan negara kita kini memang parah dan perlukan perubahan segera untuk menyelamatkan negara ini.

Perubahannya bukan dari segi perubahan kerajaan, tetapi perubahan kepimpinan kerajaan. Barisan Nasional relevan sepanjang zaman, tak perlu ubah ke parti lain pun, tetapi ubahlah pimpinan Barisan Nasional yang tak reti buat kerja, yang tamakkan populariti, yang takut bini kepada pemimpin yang tegas dan berwibawa.

Kepada Najib, kalau banyak sangat Rosmah campur tangan dalam kerajaan, itu bermakna Rosmah kemaruk nak jadi menteri, maka lantiklah Rosmah jadi Senator dan sekarang ini Kementerian Pengangkutan masih kosong lagi, lantik Rosmah jadi Menteri Pengangkutan, atau pun Rohani Karim ditukarkan ke Kementerian Pengangkutan dan lantik Rosmah jadi Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, biarlah Najib mencontohi Anwar, Lim Kit Siang, Karpal Singh, Dollah Badawi, Nik Aziz dan Hadi Awang yang menjadikan ahli keluarga orang berkuasa dalam parti mereka.

Najib perlu ditumbangkan dalam pemilihan UMNO hujung tahun ini, kuncu-kuncunya seperti Khairy, Hishammuddin, Nazri Aziz juga perlu ditumbangkan, UMNO perlu diselamatkan dari terus hanyut punah ranah dikerjakan oleh golongan yang kemaruk populariti hingga sanggup menghancurkan parti sendiri. Sedarlah semua.

Sekian, terima kasih.

Biru Tetap Biru, Dacing Tetap Dacing, Barisan Nasional Pilihanku, Demi Agama, Bangsa, dan Tanah Air.

Encik Mohamad.
Nasionalis Melayu

Anonymous said...

Klu dari najib yang maha lemah nie..aku xle nak pecaye dah..udah2 le najib..muak dah kami dgr program2 yg nampak gah..tp habuk pun tadak...turun la ds najib...menyampah dah kami dgn ko yg lemah..semuala lemah...

Anonymous said...

Apakah Najib akan siapkan Jambatan Bengkok di Selat Tebrau? Kalau betul nak bangunkan negara ini, pulihkan kembali Jambatan Bengkok yang dimusnahkan oleh Pak Lah sebelum ini, kerana Pelabuhan Tanjung Pelepas dan Pelabuhan Pasir Gudang perlukan laluan lurus untuk meningkatkan penggunaan pelabuhan-pelabuhan berkenaan oleh kapal-kapal.

Najib jangan banyak berdrama, itu dan ini, tapi hakikatnya sekadar cakap saja, macam Pak Lah jugalah Najib ini.

Malahan apa dah jadi dengan Tanah KTMB yang ditukar ganti oleh Najib dengan Singapore? Keuntungan apa yang kerajaan dapat dari semua itu?

Najib perlu ditumbangkan dalam pemilihan UMNO hujung tahun ini, kuncu-kuncunya seperti Khairy, Hishammuddin, Nazri Aziz juga perlu ditumbangkan, UMNO perlu diselamatkan dari terus hanyut punah ranah dikerjakan oleh golongan yang kemaruk populariti hingga sanggup menghancurkan parti sendiri. Sedarlah semua.

Sekian, terima kasih.

Biru Tetap Biru, Dacing Tetap Dacing, Barisan Nasional Pilihanku, Demi Agama, Bangsa, dan Tanah Air.

Encik Mohamad.
Nasionalis Melayu

Anonymous said...

TETIBA JE GAP JADI ORANG KUAT NAJIB PELIK........?????????????

Anonymous said...

Udah-udahlah, Najib perlu undur, undur dari Presiden UMNO, kami mahu Presiden yang kuat, kami tak mau Presiden parti yang menjadi pecacai cinabeng.

Udah-udahlah, Najib perlu undur.

Udah-udahlah, Najib perlu undur.

Udah-udahlah, Najib perlu undur.

Anonymous said...

Kepada para blogger yang cuba untuk menaikkan kembali imej Najib yang sememangya dah teruk itu, tak payahlah nak berdrama, kerana kami rakyat celik dengan banyak perkara, kami menyokong Barisan Nasional, tapi kami tidak suka kepimpinan lembik seperti Najib, Palanivel, Chua Soi Lek, Nazri Aziz, Wee Ka Siong, Koh Tsu Koon, Hishammuddin, Khairy dan beberapa lagi pemipin yang tamakkan populariti hingga sanggup mengorbankan kepentingan nasional Malaysia.

Pada kami Agenda Nasional Malaysia adalah perlu dipertahankan, kepada pemimpin yang tamakkan populariti hingga sanggup mengorbankan kepentingan Malaysia, dipersilakan berambus dari Barisan Nasional, kami akar umbi sayangkan parti, tapi kamu semua pemimpin atasan gunakna parti untuk kepentingan diri sedangkan kepentingan negara sanggup kamu semua gadaikan.

Najib perlu ditumbangkan dalam pemilihan UMNO hujung tahun ini, kuncu-kuncunya, Barisan Nasional perlu diselamatkan dari terus hanyut punah ranah dikerjakan oleh golongan yang kemaruk populariti hingga sanggup menghancurkan parti sendiri. Sedarlah semua.

Sekian, terima kasih.

Biru Tetap Biru, Dacing Tetap Dacing, Barisan Nasional Pilihanku, Demi Agama, Bangsa, dan Tanah Air.

Encik Mohamad.
Nasionalis Melayu

Anonymous said...

Pembetulan:

Kepada para blogger yang cuba untuk menaikkan kembali imej Najib yang sememangya dah teruk itu, tak payahlah nak berdrama, kerana kami rakyat celik dengan banyak perkara, kami menyokong Barisan Nasional, tapi kami tidak suka kepimpinan lembik seperti Najib, Palanivel, Chua Soi Lek, Nazri Aziz, Wee Ka Siong, Koh Tsu Koon, Hishammuddin, Khairy dan beberapa lagi pemipin yang tamakkan populariti hingga sanggup mengorbankan kepentingan nasional Malaysia.

Pada kami Agenda Nasional Malaysia adalah perlu dipertahankan, kepada pemimpin yang tamakkan populariti hingga sanggup mengorbankan kepentingan Malaysia, dipersilakan berambus dari Barisan Nasional, kami akar umbi sayangkan parti, tapi kamu semua pemimpin atasan gunakna parti untuk kepentingan diri sedangkan kepentingan negara sanggup kamu semua gadaikan.

Najib dan kuncu-kuncuny perlu ditumbangkan. Barisan Nasional perlu diselamatkan dari terus hanyut punah ranah dikerjakan oleh golongan yang kemaruk populariti hingga sanggup menghancurkan parti sendiri. Sedarlah semua.

Sekian, terima kasih.

Biru Tetap Biru, Dacing Tetap Dacing, Barisan Nasional Pilihanku, Demi Agama, Bangsa, dan Tanah Air.

Encik Mohamad.
Nasionalis Melayu

Anonymous said...

Bayangkan Dari kecil dah hidup dgn Cara bangsawan sampai skrg ..penah ke najib hidup spt golongan rakyat? Sampai mati hidup dgn kemewahan.. dia takkan faham..turunla najib woi

Anonymous said...

Syukur Alhamdulillah dia atas satu lagi berita baik ini – lihat artikel di bawah! SYUKUR ALHAMDULILLAH Johor tidak jatuh ke tangan DAPBANGKAI/PKR, mcm. P. Pinang dan Selangor, kalau tidak habis seluruh Johor diGADAI terutamanya disyaki pd. CINA PAP-DAPBANGKAI/PKR dan sekutu mereka, Barat-Zionis! Namun harapnya kpg-kpg. sawah padi dan nelayan PUSAKA Islam/Melayu, di seluruh negara, diisytiharkan bawah undang-undang baru yg. lebih keras, sebagai Tanah Rezab Melayu/Tanah Warisan yg. tidak boleh dijual mahupun dipajak kpd. Bukan Melayu, seperti undang-undang baru “Native Title“ di Sabah dan S‘wak! Dan mana-mana Tanah Rezab Melayu yg. telah TERGADAI kpd. Bukan Melayu, mesti diambil balik – ini tidak boleh lagi kompromisi (kerana belum terlambat utk. memperbaiki KESILAPAN yg. amat bala pd umat Islam/Melayu kita ini!)

Lihat di http://www.bharian.com.my/bharian/articles/3_600rumahkosrendahsiap2018/Article/, 3,600 rumah kos rendah siap 2018, 2013/09/04:

7 lokasi utama di Iskandar Malaysia dikenal pasti JCorp

Johor Corporation Bhd (JCorp) menerusi anak syarikatnya, Johor Land Bhd merancang menyiapkan lebih 3,600 unit rumah kos rendah dan mampu milik menjelang 2018.

Presiden dan Ketua Eksekutifnya, Datuk Kamaruzzaman Abu Kassim, berkata jumlah rumah yang dimajukan menerusi pelan pembangunan lima tahun syarikat berkenaan akan meningkat kepada 8,000 unit rumah menjelang 2020.
Projek yang diunjurkan mempunyai nilai pembangunan kasar (GDV) mencecah RM1.2 bilion itu adalah di tujuh lokasi utama wilayah pembangunan Iskandar Malaysia......“Pelbagai kemudahan juga disediakan di semua kawasan perumahan itu termasuk lot kedai, tadika, surau dan masjid, taman permainan dan bilik komuniti sejajar dengan pertambahan penduduk serta memenuhi keperluan masyarakat.

Bantu golongan berpendapatan rendah

“Pembinaan rumah kos rendah dan mampu milik ini adalah komitmen JCorp dalam usaha membantu serta menyokong aspirasi kerajaan negeri membantu golongan berpendapatan rendah dan sederhana untuk memiliki hartanah terutama di sekitar Johor Bahru,” katanya......
Majlis itu disaksikan Menteri Besar Johor, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin dan turut dihadiri Setiausaha Kerajaan negeri, Datuk Obet Tawil.

Sementara itu, Mohamed Khaled berkata, rumah mampu milik yang dibangunkan JCorp itu akan dijual antara RM42,000 hingga RM150,000. .....

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM/UMNO/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

Anonymous said...

Udah-udahlah, Najib perlu undur, undur dari Presiden UMNO, kami mahu Presiden yang kuat, kami tak mau Presiden parti yang menjadi pecacai cinabeng.

Udah-udahlah, Najib perlu undur.

Udah-udahlah, Najib perlu undur.

Udah-udahlah, Najib perlu undur.

Kami sayang Barisan Nasional, tapi Najib dan kuncu-kuncunya pergunakan Barisan Nasional untuk kepentingan diri.

Udah-udahlah, Najib perlu undur.

Udah-udahlah, Najib perlu undur.

Udah-udahlah, Najib perlu undur.

Anonymous said...

BUANG SAJA MENTERI MENTERI YANG PUJA NAMWEE TU....
NAK PUJI PUJA TAK KENA TEMPAT, MACAM LEPAS ANJINGTERSEPIT.

Anonymous said...

Najib, harga gula bila nak naikkan hingga RM 100.00 sekilogram?

Biarlah Najib dan kuncu-kuncunya bergembira menaikkan harga barang sedangkan rakyat bawahan merintih dalam kesusahan.

Udah-udahlah, Najib perlu undur, undur dari Presiden UMNO, kami mahu Presiden yang kuat, kami tak mau Presiden parti yang menjadi pecacai cinabeng.

Udah-udahlah, Najib perlu undur.

Udah-udahlah, Najib perlu undur.

Udah-udahlah, Najib perlu undur.

Kami sayang Barisan Nasional, tapi Najib dan kuncu-kuncunya pergunakan Barisan Nasional untuk kepentingan diri.

Udah-udahlah, Najib perlu undur.

Udah-udahlah, Najib perlu undur.

Udah-udahlah, Najib perlu undur.

Anonymous said...

"PEMANDU ". PERLU DI REVAMP.
RAMAI MELAYU BERKALIBER DAN BERKEBOLIHAN.
TAKUT BANYAK DURI DALAM DAGING.

Anonymous said...

Anon September 4, 2013 at 11:00 AM, Najib juga boleh lantik Namewee jadi senator, kemudian lantik jadi timbalan menteri belia dan sukan, pasti Nazri Aziz gembira tak terkata berguling-guling di jalan raya sejauh 1 kilometer.

Anonymous said...

PEMANDU perlu dimansuhkan, tak banyak dapat membantu negara untuk perkuatkan ekonomi, MTEN sebenarnya yang perlu diaktifkan semula kerana dalam tempoh kegawatan matawang lewat tahun 1990an, MTEN dapat menjalankan polisi yang telah banyak menyelamatkan negara ini. MTEN melihat data secara terperinci, tapi PEMANDU lihat data atas kertas tapi tak lihat sampai ke peringkat perlaksanaan, makmal PEMANDU itu macam makmal budak sekolah sajalah, ekonomi negara makin parah kerana PEMANDU tak tahu buat kerja dengan betul.

Anonymous said...

Dah2 ler najib oi.. Bg la kat org lain lak.. Dah tak mampu jgn paksa diri..

Social Media Volunteer (SMV) said...

Salam Saudara Blogger yg hebat,

Pohon link kan pautan ni untuk dikongsi dalam blog sahabat.

Marilah kita bersama sama berjuang untuk membantu rakyat Malaysia yg dalam kesusahan.

Bantu mereka yang ditindas dan cuba membawa masalah rakyat untuk kita selesaikan bersama.

Salam perkenalan
http://smvonline.blogspot.com/
https://www.facebook.com/SocialMediaVolunteers

Anonymous said...

Apakah ini cume cakap2 sblm PAU....abis jer PAu tetiba nnt Najib kona balik semula..menjilat jubor cina...

Semuanya krn suara akar umbi yg kian ramai mahukan Najib turun tahta....

Kali ini kite UBAHla....kasi tukar sama Najib...ramai lagi yg berkebolehan n tinggi jati diri Melayunya dari bangsawan cam Najib...najib dah trlalu di bebani oleh org2 yg mengelilingi dia mcm rosmah, nazir ,,consetan2 dia...

Anonymous said...

hampeh la najib nasib cam aku golongan sederhana susah juga aku memang tak lansung tak suka pembangkang dari dlu undi bn tp takde kebaikan pd aku lebih baik aku berkecuali wat penat je beratur

Anonymous said...

Kita tunggu dulu. Apa program untuk melayu yang akan diumumkan nanti.

Tolong ye. Najib tak akan buat apa2 program yang boleh di anggap mendahului bangsa lain dalam malaysia ni. Program untuk melayu ada,tapi tidak akan melebihi program untuk bangsa lain.

Dia takut cina tak undi BN pada PRU14 nanti.

By:Pak Mat Kampung Hulu

aku melayu rasis said...

see...YOU SEE YOUR SELF en. najib..Orang kita sendiri sudah tak mahu awak lagi. Tak payahlah nak buat promo itu ini. Sudah2lah bercakap sana sini nk bantu bumiputera, rakyat sudah tahu apa disebaliknya.
Kelihatan sudah ikut trend zaman Niki Aziz dulu...bercakap pasal islam, tp diri sendiri x memerintah cara islam. En. najib cakap pasal bumiputera tp perlaksanaan ciput, lebih menguntungkan bukan bumi. Harap perwakilan PAU jgn berubah hati, ketepikan mereka yg sudah xboleh diharap!
kita sayangkan satu satunya parti melayu ini. Berusahalah agar ianya tetap bernyawa.

Anonymous said...

Udah-udahlah, Najib perlu undur, undur dari Presiden UMNO, kami mahu Presiden yang kuat, kami tak mau Presiden parti yang menjadi pecacai cinabeng.

Udah-udahlah, Najib perlu undur.

Udah-udahlah, Najib perlu undur.

Udah-udahlah, Najib perlu undur.

Kami sayang Barisan Nasional, tapi Najib dan kuncu-kuncunya pergunakan Barisan Nasional untuk kepentingan diri.

Udah-udahlah, Najib perlu undur.

Udah-udahlah, Najib perlu undur.

Udah-udahlah, Najib perlu undur.

Kami sayang Barisan Nasional dan UMNO, kami tak mau Najib.

Anonymous said...

Udah-udahlah, Najib perlu undur, undur dari Presiden UMNO, kami mahu Presiden yang kuat, kami tak mau Presiden parti yang menjadi pecacai cinabeng.

Udah-udahlah, Najib perlu undur.

Udah-udahlah, Najib perlu undur.

Udah-udahlah, Najib perlu undur.

Kami sayang Barisan Nasional, tapi Najib dan kuncu-kuncunya pergunakan Barisan Nasional untuk kepentingan diri.

Udah-udahlah, Najib perlu undur.

Udah-udahlah, Najib perlu undur.

Udah-udahlah, Najib perlu undur.

Kami sayang Barisan Nasional dan UMNO, kami tak mau Najib.

Anonymous said...

Pak Najib & Pak Muhyiddin WAJIB undur....beri laluan kepada Pak Zahid dan Pak Shafie.....jgn beri laluan Pak kerismudin Comolot jadi PM.dan jgn beri laluan juga kepada Mas Khairy....boleh jadi berantakan Malasia ini....

Anonymous said...

NAJIB SEBELUM U UMUM RETORIK KOSONG DAN UMPAN CACING U BAGI KEPADA AKU ORNG MELAYU BERPAKSIKAN SLOGAN BERPANTANGNAJAL SEBELUM MAUT
TAK REPUT DEK HUJAN DAN TAK LKANG DEK PANAS
YG DAH TAK BOLIH GUNA PAKAI
HUJAN DAN PANAS TAK MATIKAN MELAYU TAPI POLISI NAJIB AND HIS BROTHER NAZIR PENGHAPUS NYAWA2 IKAN ORG MELAYU

SEJAK NAZIR JADI CEO CIMB BERAPA RAMAI STAFF CIMB DI VSS KAN CINA DI NAIKAN PANGKAT
ASAL BANK BUMIPUTRA UNTUK ORANG BUMI TAPI NAZIR DAH ROBOHKAN BNK BUMIPUTRA NAIKKAN BANK BUMI CINAPUTRA
NAZIR JIKA KAU BACA NI I TELL U U NI BANGSAT BODOH ,,,I NOBODY TAPI AKU ADA OTAK MCM KAU TAPI OTAK AKU LEBIH MULIA
AKU PUN ADA ;;BIN;; TAPI TAK PERLU BER BIN KN RAZAK UNTUKHIDUP SENANG DIDUNIA
AKU ADA ABANG TAPI TAK PERLU BER ABNG NAJIB PM MALAYSIA YG MENGEMIS UNDI ORG MELAYU UTK HIDUP DI PUTRA JAYA
AKU KENAL KAKA IPAR U DULU MENEMPIL DGN KETURUNAN KAMI

TUJUAN PENTING MSG NAK AKU DELIVER TO U BOTH NJIB AKA NAZIR

1 . WHY STAFF MELAYU CIMB DIVSS KN
2 . NAJIB U MEN KEW ADAKAH U TAHU OCBC HQ TELAH TERMINATE STAFF MELAYU HAMPIR 10 ORG DLM BAH PINJAMAN ???
ADIK U BAZIR UP GRADING CINA INCIMB IN BETTER POST BUT AT THE SAME TIME ZONE OCBC BUANG PEKERJA MELAYU DLM TONG SAMPAH

NAJIB ORG MELAYU DAH BUNTU TAK TAU NAK PILIH MANA PILIH MELAYU MATI PILIH CINA NERAKA
PILIH INDIA TODI

NAJIB MANA TUJU HALA KAMI DI BUMI KAMI TANAH MELAYU ??????

AKU ORG BIASA TAPI BERBISA TAK PERLU JADI KETUA BAHAGIAN

AKU AKAN HIDUPKAN NAFAS MELAYU BARU AKU SURFACE - MELAYU BERSATU BUKAN LAGI UMNO TAPI AKU TERCARI2 DIMANA YA!!!!!!!!!!!!

UNTUK NAJIB AND NAZIR BAPAK KAU MENAIKAN KAUM MELAYU LU DUA EKOK PENG ROBEK BANGSA KU
APA PUNYA ANAK LU DUA EKOK NI

TUN YG DIKASIHI TOLONG SELAMATKAN KAMI DARI JERUNG YG ASAL DILAUT DAH MENGGANAS DI DARATAN TANAH MELAYU

Anonymous said...

Sebenarnya BN telah pupus yg mgangkat BN hanya umat Melayu UMNO. Perpaduan adalah artificial. Hanya Melayu yg mempromosi perpaduan. MCA dan MIC hanya biawak hidup.
Demokrasi ialah menterjemah undi kepada kuasa tadbir. Seharusnya kerajaan berfungsi utk memenuhi kehendak dan keperluan kaum Majoriti Melayu Islam bukan menurut tekanan minoriti yg masih tidak tahu apa itu kontrak sosial dan perlembagaan malah berbahasa Melayu pun tidak fasih jika dibandingkan pekerja asing dari Myanmar atau Nepal.

Anonymous said...

Udah-udahlah, Najib perlu undur, undur dari Presiden UMNO, kami mahu Presiden yang kuat, kami tak mau Presiden parti yang menjadi pecacai cinabeng.

Udah-udahlah, Najib perlu undur.

Udah-udahlah, Najib perlu undur.

Udah-udahlah, Najib perlu undur.

Kami sayang Barisan Nasional, tapi Najib dan kuncu-kuncunya pergunakan Barisan Nasional untuk kepentingan diri.

Udah-udahlah, Najib perlu undur.

Udah-udahlah, Najib perlu undur.

Udah-udahlah, Najib perlu undur.

Kami sayang Barisan Nasional dan UMNO, kami tak mau Najib.

Kami tau, sebelum pemilihan UMNO macam-macam janji ditabur oleh Najib dan kuncu-kuncunya untuk terus bergayut di puncak kuasa UMNO, lepas pemilihan UMNO, Najib akan buat konar baring macam Nik Aziz dan Anwar serta Lim Anak Beranak untuk kepentingan dirinya juga.

Lihat isu harga petrol dan diesel sudahlah, sebelum PRU 13 kata tiada kenaikan harga petrol dan diesel hingga hujung tahun ini, tapi baru beberapa bulan pilihanraya berlalu, dah naikkan RM0.20, inilah Najib satu geng dengan Nik Aziz, Hadi Awang, Anwar dan Lim Anak Beranak yang akan buat konar baring apa saja untuk menyelamatkan kedudukan masing-masing walaupun perlu memusnahkan apa saja.

Anonymous said...

Najib hapuskan ISA, sekarang anasir komunis makin berleluasa, lihatlah saja gelagat puak Pakatan Rakyat menayangkan bendera bangsat mana entah yang mahu mereka gantikan Jalur Gemilang, apa pihak berkuasa boleh buat? ISA dah tak ada, komunis, penjenayah, perisik asing, pengganas, kumpulan ajaran sesat akan gunakan istilah hak asasi manusia untuk menghancurkan negara ini.

Inilah harga yang perlu dibayar oleh rakyat Malaysia kerana Najib nak sangat popular hingga kepentingan negara dijadikan galang gantinya.

Ingatlah, Najib dan kuncu-kuncunya jika masih berkuasa kelak hanya akan menghancurkan negara ini, oleh itu kepada ahli-ahli UMNO sekalian, kita perlu berjuang untuk mempertahankan tanah air kita, kita perlu pertahankan parti kita dari punah ranah kerana pimpinan tamak populariti seperti Najib dan kuncu-kuncunya ini.

Ingatlah, UMNO adalah wadah bangsa kita untuk bernaung dalam era globalisasi ini, punahnya UMNO bermakna jalan kemusnahan kepada orang-orang bumiputera yang telah hilang tempat bernaung.

Kita tidak boleh berharap kepada PKR dan PAS kerana kedua-duanya tiada arah tujuan kerana telah menjadi pecacai DAP sekarang ini.

Oleh itu, tumbangkan Najib dan kuncu-kuncunya dalam pemilihan UMNO hujung tahun ini untuk menyelamatkan parti kita dan bangsa kita dari terpinggir di negara sendiri.

Sekian, terima kasih.

Biru Tetap Biru, Dacing Tetap Dacing, Barisan Nasional Pilihanku, Demi Agama, Bangsa, dan Tanah Air.

Encik Mohamad.
Nasionalis Melayu

Kuntum said...

Yelah tuu...dgn Ahjibgor ni dengar je boleh la...percaya jgn. Dh nk PAU ni kan, kna la selamatkn bontot sendiri ye x? Taktik biasa najib rasuah org Melayu yg senang kna gula dgn retorik janji2. PRU dulu rasuah dgn Brim. Sekarang yg ini pulak. Plan2 yg dicadangkn memangggg cantik atas kertas. Tp hasilnya??? Ni brapa juta pulak nko byr ConSultan & Pemandu utk buat 'kajian'ni Ahjibgor? Hai... apelah nasib org Melayu Malaysia yg dpt PM xguna 2x berturut2

Kuntum said...

Knp nk adakan Polisi Ekonomi Bumiputra pulak? DEB yg dicipta ayahanda dia xcukup hebatke? Ke dia dh malu sbb adiknya Nazir sendiri membangsatkn DEB. Adakah ini salah 1 con-job re-branding utk DEB? alah mcm tukar logo Petronas yg xada beza dgn logo asal tu la. Masyuukkkk... lg duit utk Pemandu mabuk & ConSultan. Lps tu memekak kata duit kerajaan xde

Anonymous said...

Ahli-ahli UMNO perlu bertindak segera untuk menumbangkan Najib, dalam mesyuarat UMNO cawangan, desakan demi desakan supaya Najib berundur perlu diperkuatkan.

Kita semua sayangkan UMNO, kita sayangkan UMNO kerana UMNO adalah wadah bangsa bumiputera untuk bernaung, musnahnya UMNO bermakna musnahnya kekuatan bumiputera di negara ini.

Kita jangan biarkan Najib dan kuncu-kuncunya memusnahkan UMNO kerana ketamakkan mereka nak popular. Jika Najib popular di kalangan Cinabeng dan keling, tetapi memusnahkan bangsa sendiri, apa gunanya?

Ingatlah kita akan sejarah Melaka, Hang Tuah secara semberono membunuh Hang Jebat walaupun Hang Jebat ingin menegakkan kebenaran, akhirnya Hang Tuah sanggup mengetepikan kebenaran kerana ketaat semberono, akhirnya Melaka tumbang ke tangan Portugis selama 130 tahun, kemudian dijajah oleh Belanda selama 183 tahun, kemudian British selama 128 tahun, dan Jepun selama 5 tahun, kini Melaka sudah tiada sultan, kesultanan Melaka sudah hancur.

Apakah kita mahu melihat UMNO hancur sebagaiman hancurnya Kesultanan Melaka yang pada masa kegemilangannya adalah benteng pertahanan dan naungan orang-orang-orang Melayu di Nusantara ini?

Oleh itu, bertindaklah segera, Najib dan kuncu-kuncunya perlu ditumbangkan dalam pemilihan UMNO hujung tahun ini, dalam pembentangan semasa perbahasan di persidangan UMNO, kritikan dan cadangan untuk memperkasakan bumiputera perlu dibentangkan kerana kita adalah penduduk asal negara ini, jangan biarkan kita jadi macam Red Indian di benua Amerika dan orang Maori serta Aboringines di New Zealand dan Australia yang terpinggir hanyut jauh hingga merempat di tanah air sendiri dan kaum pendatang menguasai segalanya.

Kita bukannya rasis dan hendak menindas kaum pendatang, tapi kita perlu pertahankan hak kita, kita tidak akan sesekali merampas dan menindas kaum pendatang, tapi kita perkuatkan kaum kita untuk menempuhi zaman globalisasi ini.

Oleh itu, bertindaklah segera.

Sekian, terima kasih.

Biru Tetap Biru, Dacing Tetap Dacing, Barisan Nasional Pilihanku, Demi Agama, Bangsa, dan Tanah Air.

Encik Mohamad.
Nasionalis Melayu

Otak geliga said...

hanya kerana nilai 20sen....teruk kerajaan kena TIBAI samada dr pihak penyokong kerajaan mahupun pembangkang.

apakata kerajaan mansuhkan je bbrp program sedia ada:

1)PLKN...kos RM700Juta setiap tahun kononnya digunakan utk INTEGRASI KAUM.....baik terus hapuskan sek vernakular. keputusan ni pun tak popular tp tujuannya mulia. dr kecik penyatuan kaum dah dididik....jimat RM700 juta

2)PERMATA...entah berapa jumlah RM yg dilaburkan utk membina bermacam2 jenis PERMATA....tujuannya baik tp tak cukup bagus ke sistem pendidikan awal kanak2 yg sedia ada?....kalau tak cukup baik di situ lah duit perlu dilaburkan & SEMUA akan merasai nikmatnya...& nilai pelaburan tak setinggi PERMATA

3)Slogan dr konsultan....kalau nak slogan buat je pertandingan di kalangan rakyat....bayar hadiahpun tak setinggi mana.....ni bayar konsultan sampai ratusan juta buat apa?..buat baju, topi, bekas makanan etc buat apa nak membazir?

4)BR1M...kalau sbb 20sen tu adalah utk menampung penambahan pemberian BR1M, baik hapuskan je BR1M tu...drpd segala keperluan meningkat. kalau yg pembangkang kita fahamlah sifat hitam hati mrk....ttp kalau dah penyokong kerajaan juga bising apa nak jd?

5)PEMANDU...hapuskan je la PEMANDU tu....hanya membantu hapuskan imej kerajaan & PM je...rasanya berapa boleh jimat kalau hapuskan PEMANDU?

ni hanya cadangan. kalau ada silap kat mana2 betulkan la ye. tp confirm mmg PM takkan amik pusing punyalah.....:)

Anonymous said...

aduhai.. apo lak sampah banyak bona kat sini. berterabor ateh bawah. hai.. apa punya manusia ni. dah tontulah semuoa eh tak botoi. luahhan.. luahhan.. kalau tak nanti leh jadi gilo.

Anonymous said...

Harap sangat Najib benar2 dapat teruskan perjuangan Allayarham ayahandanya.Ingatlah, mereka yang miskin dan hidup serba kekurangan harus di utamakan dan dibela, mereka adalah amanah yang akan disoal diakhirat kelak. Janganlah kamu tidur dengan selesa sedangkan rakyatmu hidup dalam seba kekurangan. Sekirany kita dapat laksankan tugas yang diamanahkan dengan ikhlas, ALLAH akan beri ilham dan tunjuk jalan yang selamat didunia dan diakhirat.

Anonymous said...

Melayu tak dipinggirkn,tapi kterbukaan pd bangsa lain melampau2,
Mereka xkn senang tgk org melayu maju,tp org melayu boleh je sama2 cr ksenangan..
Tu lh beza melayu yg pnuh tolak ansur dgn kafir yg ada kt sekeliling skrg ni..

Anonymous said...

Wow,knapa anda je xjd pm brguna?
Anda ceo mane2 kompeni besa ke?
ke Pakar ekonomi negara mane ni?
Xpun cendekiawan2 trhebat?
Boleh lntik jd penasihat negara ni..

Melayu Perak said...

pengkomen-pengkomen sini yang sibuk dengan kenaikan minyak petrol.....

anda boleh berhenti membeli minyak (kalau beli pun dengan sedikit) dengan membeli kereta hybrid.....

kereta hybrid prius honda hanya rm90,000++....

jimat minyak.....cas elekrik sahaja....

Anonymous said...

Harga ron95 kalau diapungkan lagi mahal dari ron97...err tak ke pelik ni...2.10+0.63=2.73/liter....pasai pa tak bagi subsidi pada ron97 saja...kan rakyat lagi untung 0.03/liter...dan mendapat kualiti lagi bagus...adakah aku silap kira...atau memang semua dah kena kencing dengan kerajaan...

Melayu Perak said...

Harga petrol di Malaysia sepanjang zaman...(dalam masa 23 tahun - sejak 1990)
Sebelum 90 - RM 0.89
Tahun 1990 - RM 1.10 (kenaikan RM 0.21)
01/10/2000 - RM 1.20 (kenaikan RM 0.10)
20/10/2001 - RM 1.30 (kenaikan RM 0.10)
01/05/2002 - RM 1.32 (kenaikan RM 0.02)
31/10/2002 - RM 1.33 (kenaikan RM 0.01)
01/03/2003 - RM 1.35 (kenaikan RM 0.02)
01/05/2004 - RM 1.37 (kenaikan RM 0.02)
01/10/2004 - RM 1.42 (kenaikan RM 0.05)
05/05/2005 - RM 1.52 (kenaikan RM 0.10)
31/07/2005 - RM 1.62 (kenaikan RM 0.10)
28/02/2006 - RM 1.92 (kenaikan RM 0.30)
04/06/2008 - RM 2.70 (kenaikan RM 0.78)
01/09/2009 - RM 1.80 (Turun RM 0.90)
16/07/2010 - RM 1.85
04/12/2010 - RM 1.90
03/09/2013 - RM 2.10 (kenaikan RM 0.20)

Zaman era pemerintahan Tun Dr Mahathir selama 13 tahun (1990 - 2003) harga minyak naik sebanyak 46sen.

Zaman era pemerintahan Tun Abdullah selama 5 setengah tahun (2003 - 2009) harga minyak naik sebanyak 1.38sen dan turun sebnyk 90sen.

Zaman era pemerintahan Dato'Seri Najib TunRazak selama 4 tahun (2009 - 2013) harga minyak naik sebanyak 25sen.

Anonymous said...

Itu hanya untuk peneroka Felda, nelayan, pemandu teksi dll, bagi kami pesara yang dah tak larat, tetap gigit jarilah,tapi kamilah yang ramai mengundi B.

Anonymous said...

Jangan jadi Melayu kiasu. Kiasu tu budaya cina. Dalam islam kiasu tu dosa. Ada saja tak kena. Dulu TDM kata dia asal dari Kerala. Maha Firaun sebab sumbat pelahanat negara masuk ISA. Kalau bukan Najib sapa lagi yg layak jadi PM masa ni? Kalau nak Zahid Hamidi jadi PM hangpa tak faham cara kerga satu parti politik. Mau tak mau kalau tak mau Najib, Al Juburi yang paling layak. HANGPA MAU KA?

Anonymous said...

NASI DAH JADI BUBUR
6 JAHANAM MESTI DISINGKIRKN
WAJIB WAJIB WAJIB...

NYAH KAU AJ JIB GORBLOK

NYAH KAU ROSMAH PENDIK

NYAH KAU HISHAM AMARAN

NYAH KAU NAZRI KITUL

NYAH KAU K LIBERAL

NYAH KAU IJAT LEMBU

Anonymous said...

Der...lu cerita ni minyak ron berapa...jangan main pukul rata saja...kalau nak buat penjelasan kasi jelas betul betul...bukan main borong semua sekali sama saja....apsal kerajaan rak bagi subsidi kat ron97 dan apungkan harga ron95....sebab sekarang ni kalau ikut pasaran terbuka ron95 lagi mahal dari ron97....ke lu paham macam lain

Melayu Perak said...

[TERKINI] WAJIB BACA! KISAH BENAR DI SEBALIK HARGA PETROL DI MALAYSIA
Wednesday, 4 September 20130 comments

1. Adakah Harga Petrol di Malaysia Mahal?

Tidak.

Secara perbandingan, harga petrol (lebih dikenali sebagai ‘gasolin’ di Amerika Syarikat) di Malaysia ialah yang kedua termurah di antara 7 buah negara-negara jirannya di Asia Tenggara (sila klik untuk besarkan imej):



Negara Asia Tenggara yang mempunyai harga petrol paling mahal ialah Singapura dengan harga RM5.14 (SGD2.12) seliter bagi RON 95, manakala negara yang mempunyai harga petrol termurah ialah Brunei dengan harga RM1.28 (BND0.53) seliter bagi RON 97.

Jika harga-harga petrol negara lain tidak ditukar kepada matawang ringgit, secara perbandingan, seorang rakyat Singapura yang berpendapatan SGD2,000 sebulan perlu membayar SGD2.12 untuk seliter petrol RON 95, sedangkan seorang rakyat Malaysia yang berpendapatan RM2,000 sebulan hanya perlu membayar RM1.90 untuk kuantiti dan gred petrol yang sama.

2. Mengapa Harga Petrol di Malaysia Tidak Semurah di Brunei?

Gabungan faktor kekayaan dan saiz populasi yang kecil jika dibandingkan dengan Malaysia menyebabkan Brunei mampu memberikan subsidi lebih untuk harga petrol. Selain itu, hampir kesemua kekayaan Brunei diperolehi daripada hasil pengeluaran minyak.

Brunei ialah negara ke-6 terkaya di dunia, dan memiliki populasi yang lebih kecil daripada populasi bandar Seremban, iaitu hanya 407,000 orang. Malaysia pula berada di tangga ke-60 dan memiliki populasi seramai 27.57 juta orang8:



Kekayaan sesebuah negara boleh diukur melalui kadar Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada pariti kuasa beli (PKB) per kapita. KDNK (PKB) ialah nilai kesemua keluaran (barangan dan perkhidmatan) sesebuah negara dalam setahun, yang dibahagikan dengan jumlah penduduk negara tersebut. Ia adalah ukuran yang lebih digemari oleh ahli-ahli ekonomi untuk melihat kebajikan per kapita dan membandingkan keadaan hidup serta penggunaan sumber negara-negara. Data di atas diperolehi daripada IMF (International Monetary Fund).

Melayu Perak said...

3. Mengapa Harga Petrol di Malaysia ‘Tidak Murah’ Sedangkan Malaysia Ialah Negara Pengeluar Minyak?

Malaysia bukanlah negara pengeluar minyak yang utama.

Malaysia tidakpun layak untuk menganggotai OPEC (Organization of the Petroleum Exporting Countries – Organisasi Negara-negara Pengeksport Petroleum) kerana ia lebih banyak mengimport minyak daripada mengeksportnya. Atas sebab yang sama juga, Indonesia terpaksa menarik diri daripada OPEC pada tahun 2008.

Banyak pihak gagal atau sengaja tidak membuat perbandingan yang menyeluruh, apabila hanya membandingkan harga petrol di Malaysia dengan negara pengeluar minyak lain, tanpa membandingkan jumlah pengeluaran minyaknya. Sebagai contoh: tindakan membandingkan harga petrol di Arab Saudi, negara anggota OPEC yang mengeluarkan 10.25 juta tong minyak sehari, dengan harga petrol di Malaysia, negara bukan anggota OPEC yang hanya mengeluarkan 703,920 tong sehari, sudah tentulah tidak wajar.

Berdasarkan maklumat EIA (U.S. Energy Information Administration – Pentadbiran Maklumat Tenaga Amerika Syarikat), Malaysia sekadar menduduki tempat ke-26 dalam senarai pengeluar minyak dunia:



Perbandingan lebih tepat wajar dilakukan dengan negara-negara yang memiliki jumlah pengeluaran minyak yang hampir sama dengan Malaysia. Jika dibandingkan dengan 10 negara lain yang mengeluarkan antara 543,000 sehingga 1.13 juta tong minyak sehari, Malaysia memiliki harga petrol ke-4 termurah (sila klik untuk besarkan imej):



Negara yang memiliki harga termurah antara 10 negara tersebut ialah Qatar yang juga merupakan anggota OPEC, diikuti oleh Oman. Kedua-dua negara ini memiliki jumlah pengeluaran minyak yang lebih besar daripada Malaysia.

Negara dengan harga petrol ketiga termurah pula ialah Mesir, namun menurut IEA (International Energy Agency – Agensi Tenaga Antarabangsa), Mesir bakal menghapuskan subsidi tenaga kepada semua industri akhir tahun 2011.

Jika harga petrol tidak ditukar kepada matawang ringgit, secara perbandingan, seorang rakyat Mesir yang berpendapatan EGP2,000 sebulan perlu membayar EGP2.75 untuk seliter petrol RON 95, sedangkan seorang rakyat Malaysia yang berpendapatan RM2,000 sebulan hanya perlu membayar RM1.90 untuk kuantiti dan gred petrol yang sama.

Anonymous said...

Cerita BR1M vs Duit Raya

Dalam sebuah kampong ada seorang bapa namanya Pak Najib. Ada pun Pak Najib ini mempunyai seorang anak bungsu bernama Mamat yang masih sekolah rendah tetapi suka ponteng puasa dan tak mahu dengar cakap.

Maka berbincanglah Pak Najib dengan isterinya macam mana mereka nak ubah perangai si Mamat menjelang bulan ramadan yang akan datang iaitu kira 3 bulan lagi. Isteri Pak Najib mencadangkan " apa kata tahun ini kita tambah duit raya kepada Mamat daripada RM50 kepada RM100 ". Maka berkatalah Pak Najib kepada isterinya " idea awak memang bagus, tapi dari mana saya nak korek lagi RM50 itu ". Sambil tersenyum isteri Pak Najib pun berkata " napa lah lembabnya kepala hotak abang. sekarang kita duk bagi dia wang saku ke sekolah RM5 tiap hari. apa kata lepas ni kita bagi RM4 sahaja, kita kemut RM1 tiap hari untuk mendapatkan RM50 yang kita janji nak tambah duit raya kepada Mamat ". Dengan wajah berseri2 Pak Najib pun berkata " bijak, bijak betul isteri abang nih. tapi karang Mamat tanya napa di potong wang saku dia, apa aku nak jawab ". Kata isterinya " ahhhh pandai2 abang lah mencari alasan ".

Maka sewaktu dalam kereta masa ambil Mamat balik dari sekolah Pak Najib pun buat muka serabut untuk menarik perhatian Mamat. Maka bertanya lah Mamat kepada Pak Najib " napa ayah nampak macam susah hati jer ". Maka jawab Pak Najib " macam mana tak susah hati, road tax dan insuran kete nak tamat tempoh lagi 3 bulan, pastu kita nak sambut raya pun masa tu juga lah ". Bertanya lah Mamat kepada Pak Najib " habis ayah nak buat camna ". Pak Najib menjawab " kalau adik kesian kat ayah, ayah nak kurangkan wang saku belanja sekolah adik daripada RM5 kepada RM4 ". Terdiam dan mendung wajah si Mamat. Pak Najib menyambung " ayah janji kalau adik puasa penuh ramadan ini, ayah akan tambah duit raya adik daripada RM50 seperti sebelum2 kepada RM100 pada tahun ini ". Serta merta wajah si Mamat kembali ceria dan senyum seraya berkata " RM4 pun ok lah, adik janji akan puasa penuh, dan ayah mesti janji bagi adik duit raya RM100 ".

Memang Pak Najib bijak. Dalam 3 bulan ada 13 minggu, dalam satu minggu wang saku si Mamat dipotong sebanyak RM5, dalam tempoh 3 bulan wang saku si Mamat dipotong sebanyak RM65. Haaa senang2 saja Pak Najib dapat wang untuk nak tambah duit raya si Mamat supaya menjadi RM100 pada tahun ini.

Bijak memang terbukti bijak Pak Najib nih. Lepas raya dan sampai bila habis belajar sekolah rendah pun maka wang saku si Mamat akan kekal pada RM4 tiap hari. Pandai tak Pak Najib ?

Kasihan si Mamat, dia hepi giller dapat tambahan duit raya RM50 setiap tahun menjadikan RM100 setiap kali raya. Sedangkan Pak Najib dah save 48 minggu X RM5 = RM240. Nasib ko lah Mamat.

Kerajaan kata " Harga minyak naik untuk mengurangkan subsidi yang terpaksa ditanggung oleh kerajaan ". Kerajaan janji kepada rakyat " Tahun ini amaun BR1M akan ditambah ". Rakyat hepi habis. Tapi kerajaan tak janji " Harga minyak akan turun selepas kerajaan tidak lagi dibebankan dengan subsidi ".

Melayu Perak said...

Harga petrol di Argentina pada tahun 2010 (kira-kira RM3.51 untuk Premium RON 97, RM2.89 untuk Super RON 96). Argentina mengeluarkan 787,180 tong minyak sehari berbanding Malaysia 703,920 tong sehari. (Gambar daripada Clarin.com)

4. Mengapa Malaysia Tidak Menambah Subsidi Untuk Menurunkan Harga Petrol?

Jumlah subsidi minyak Malaysia ialah yang tertinggi antara mana-mana negara Asia Tenggara, iaitu sebanyak 2.4% daripada KDNK.22

Brunei, negara Asia Tenggara yang memiliki harga petrol terendahpun hanya membelanjakan 2.2% sahaja daripada KDNK untuk subsidi minyak. Adalah perlu diingatkan bahawa KDNK Brunei (RM36.88 bilion) ialah kecil berbanding Malaysia (RM682.66 bilion).10


Menurut majalah The Economist, pada tahun 2008 Malaysia mempunyai antara bil subsidi minyak termahal di dunia.


Perbandingan harga petrol sedunia yang dibuat oleh majalah The Economist pada 2008.

Pada November 2010, sidang kemuncak kumpulan negara-negara ekonomi terbesar dunia, G20, yang diadakan di Seoul, Korea Selatan telah membuat deklarasi untuk menghentikan secara berperingkat (phase-out) subsidi minyak yang dikatakan tidak efisien dan menggalakkan pembaziran.24 Sidang tersebut antara lain dihadiri oleh Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama, Perdana Menteri United Kingdom, David Cameron, selain wakil kuasa ekonomi terbesar di Asia Tenggara, Presiden Indonesia Susilo Bambang Yudhoyono.



Presiden AS, Barack Obama, bersama-sama beberapa orang pemimpin negara G20. Pada November 2010, pemimpin-pemimpin G20 telah menandatangani deklarasi untuk menghentikan subsidi minyak, yang dikatakan ‘menggalakkan pembaziran’, secara berperingkat. (Gambar daripada medicalcreditfund.org)

Menurut IMF,25 subsidi minyak lebih banyak menguntungkan golongan kaya berbanding golongan miskin. Berdasarkan kertas kerja yang diterbitkan pada 2007, untuk setiap 1 unit sumber (unit of resources) yang digunakan oleh golongan miskin, 3 hingga 5 atau lebih unit digunakan oleh golongan lebih kaya.

Kertas kerja berkenaan juga mencadangkan agar subsidi minyak dihapuskan, dan perbelanjaan untuk subsidi dialihkan kepada usaha penambahbaikan kualiti pendidikan, perkhidmatan kesihatan, infrastruktur dan mengurangkan cukai.

Selain daripada itu, subsidi minyak juga dianggap sebagai antara penyebab kenaikan harga minyak dunia. Menurut Financial Times, subsidi melindungi pengguna daripada harga borong minyak yang tinggi, tetapi kemudiannya meningkatkan permintaan minyak dan mendorong kenaikan harga borong.26 Antara negara yang dilihat mengakibatkan kenaikan harga minyak dunia ialah China.

China yang merupakan negara terbesar di dunia (populasi 1.3 bilion orang), kini juga memiliki pasaran kereta terbesar di dunia (13.6 juta unit kereta dijual pada 2009) apabila mengatasi Amerika Syarikat (10.4 juta unit). Namun begitu, jumlah pengguna kereta yang sebegitu besar di China tidak membayar harga sebenar untuk minyak kerana menerima subsidi 3.9% daripada kos sebenar.



China: daripada pasaran basikal terbesar di dunia, kepada pasaran kereta terbesar di dunia. Apabila China memotong subsidi pada Jun 2008, harga minyak dunia serta-merta menjunam USD5 setong. (Gambar daripada 43bikes.com)

Apabila China memotong subsidi dan menaikkan harga petrol sebanyak 20% pada Jun 2008, harga minyak dunia serta-merta menurun USD5 setong.

Anonymous said...

12:12,

para pesara lazimnya tak perlulah terlalu aktif dalam hal keduniaan, namun keperluan asasi biarlah kalau boleh sentiasa berada pada tahap kemampuan.

tentulah tidak munasabah untuk pihak tertentu menaikkan "income" pesara namun adalah munasabah kalau kos barangan keperluan asasi sentiasa stabil dan tidak membebankan.

untuk itu aspek-aspek yang menjurus kepada ketidakstabilan pasaran produk keperluan asasi perlu dikaji dan diatasi supaya kestabilan harga dapat dicapai.

contohnya:

1. kalau benar harga petrol/disel di negara jiran sebelah utara adalah lebih mahal, kenapa kos pengangkutan di sana lebih rendah dan barangan yang diimport masuk ke sini juga jauh lenih rendah?

apakah industri pengangkutan di sana tak pandai buat fulus makanya mereka mampu membekalkan perkhidmatan pengangkutan pada margin keuntungan cukup-cukup makan. atau dilihat cara terbalik perkhidmatan pengangkutan tempatan terlalu melihat peluang yang ada sebagai platform untuk buat wang dan jati bilionwan?

makanya kalau halatuju, moral, produktiviti dan daya saing sistem pengangkutan lokal dapat diperbaiki, ia harus dapat menjadikan pengedaran produk lebih kos-efektif dan seterusnya mengurangkan kos pengangkutan.

2. pengguna terbeban dengan kenaikan mendadak kos sara hidup. meskipun pengurangan subsidi petrol tidak dapat dielakkan tetapi kenaikan kos sara hidup secara bermusim tetapi berulang-ulang seperti ketibaan bulan ramadhan (selama 1 bulan), syawal (satu bulan), bulan 12, Tahun Baru, TBC, Depavali, dll., kalau dicongak adalah penyumbang terbesar kenaikan kos sara hidup. justeru kalau dapat dikekang sudah tentu dapat memberi banyak kelegaan.

ATAS PAGAR

Anonymous said...

Tersangat lah betul.

Anonymous said...

2:48,

KARTEL MINYAK DUNIA TIDAK TAKUTKAN PEMBOIKOTAN (kenaikan subsidi menjurus kepada harga petrol lenih rendah) SEBALIKNYA MEREKA LEBIH TAKUTKAN PENGGUNAAN BERHEMAH (pengurangan subsidi yang menjurus kepada PENJIMATAN DI PIHAK PENGGUNA).

Atas sebab itulah bila Cina potong subsidi dan naikkan harga minyak, otomatik harga minyak dunia turun ke bawah.

Siak Kechik said...

Sipakah yg menggubal 'Polisi Ekonomi Bumiputera' yg nak diumumkan ni?. Kalau PEMANDU, orang melayu jgnlah menaruh harapan menggunung kerana PEMANDU dikuasai oleh pegawai bukan melayu. Tak mungkin mereka 'pandai' membuat polisi yg baik utk melayu.

Anonymous said...

Ron punya ron ko yg moron. 95 kebanyakan orang guna tu pasal kerajaan banyak jimat fiskal kalau subsidi 20 sen seliter tak dibagi. 97 bagi subsidi atau tak kerajaan tak jimat apa-apa yang signifikan.

Tak pandai karang said...

Tulisan admin ipohmalay untuk renungan bersama:

Nilai subsidi bahan api negara ini berjumlah RM 24 billion setahun dan kini meningkat kepada RM 29 billion mungkin akibat kredit kereta paling mudah dibuat jika dibandingkan dengan negara lain.

Subsidi minyak jika dihapuskan akan menjadikan rakyat Malaysia yang berfikir, lebih prihatin terhadap nasib orang lain di pelusuk negara Semenanjung Melayu, Sabah dan Sarawak.

Tetapi minyak yang tidak bersubsidi tentu sekali mengurangkan penggunaannya. Tetapi, adakah stesen minyak kerugian ketika harga minyak RON95 menjadi RM2.70 lima tahun lalu.

Andai kata RM 15 billion dijimatkan dalam 3 tahun sahaja, tentu sahaja rangkaian landasan keretapi telah siap dibina dari Kuching ke Kota Kinabalu melalui Brunei, disamping lebuh raya 3 lorong yang terus ke Tawau.

Atau, 10 lapangan terbang baru semegah lapangan terbang kedua terbesar di Malaysia, Kota Kinabalu.

Atau, mempunyai cukup wang untuk membina jambatan enam lorong sepanjang 40km bagi menghubungkan Melaka dan Rupat di Sumatera.

Tetapi kita mensia-siakannya dengan perjalanan yang kurang manfaatnya demi memuaskan nafsu 'memandu' lalu hidup di dalam ekonomi subsidi yang palsu dan merugikan rakyat keseluruhannya.

Itu sahaja menyumbang Malaysia sebagai antara negara yang mempunyai nisbah penduduk dengan kadar kematian akibat kemalangan jalanraya tertinggi di dunia.

RM2.73 seliter adalah nilai yang perlu diterima akal warga negara yang berminda ke hadapan.

Anonymous said...

Takut sokongan atau tak itu bukan alasanya.....yang penting Dato Najib tau ini semua berkepentingan melayu termasuk dato najib.....sebab dato najib tau rakyat seperti kitalah tunggak kemenangan umno nanti.....

teruskan usaha tersebut sebab tiada siapa layak membantah...kami sokong 100%.....bukan itu saja....dah tiba masanya dato najib buat satu gerakan memelayukan bandar2 di malaysia semula.......tiba masanya umno counter balik apa yang lama dirancang puaka2 dapigs ni di bandar2 utama malaysia......susah ka?????
senang ja.......sediakan perumahan mampu milik di bandar walaupun harga tanah mahal....jangan diikutkan sangat harga semasa tanah....hak milik mutlak atau sewaan kadar yang rendah atau mampu milik.....mana lebih penting????? nilai tanah yang mahal atau sokongan dan kemenangan melayu dan islam?????

bila rumah dah darancangkan....sediakan kemudahan2 untuk kos sara hidup yang rendah......sediakan kedai berdekatan seperti satu malaysia, atau pasaraya mydin atau lain2......sediakan satu kawasan jualan barang makanan mentah yg murah seperti ayam, ikan dan lain2 di kawasan berdekatan dan dipantau harga......

Anonymous said...

xyah la gap ngko nak naikkan lagi ahjibgor ni. tengok muka dia aku dah meluat.

Cahaya Al Majid said...

Bro, Najib bangkit sebab Rosmah nak makan ;Kuih bangkit" tu lah pasal.

Anonymous said...

Saya percaya bahawasanya "the truth will free" Datuk Sri Najib akhirnya. Insya-Allah.

Anonymous said...

Banyak orang guna pun sebab harga murah der....kalau 97 tu harga macam 95...lu tak nak guna ke...apa daa...kan aku tulih tukar peruntukan subsidi tu dari 95 ke 97....kau masih nak guna yang 95 ke...tapi apa nak buat kau menyokong membuta tuli....sembang fiskal konon....piirraaahhhh..

Anonymous said...

Ahjib, u dah tengok filem tanda putera lom?

Anonymous said...

A: Hai, I nampak you duduk kat seksyen lain dlm kapalterbang tadi, apasal tak duduk dgn member lain yang pakai T Shirt yg sama. You all dari pasukan lain ke?

B: Sama je Tuan. Semua dari negara sama, mewakili negara.

A: You beli tiket lambat kot, that's why dapat 2nd Class.

B: Oh booking office yg buat.

A: Then kenapa duduk belakang, tak kamcheng dgn team mates ke?

B: Nampak je kamcheng, I okay dgn diaorang. Tapi apa nak buat, polisi pasukan kan...pakai baju sama tapi yelah, ada perbezaannya, ada perbezaan dlm layanan yg diberikan...

A: Takpalah, byk bersabar, harap2 team you tak berjaya, taklah sedih sangat.

B: Oh no Guruji, kalau kalau seolah2 my life will end man, this means the world to me...I cannot imagine trying playing half heartedly for my team and country....



Anonymous said...

oi mangkok, subsidi msia tertinggi apa hal, malaysia negara pengeluar minyak, banding dgn negara pengeluar lain lah...jgn dgn negara bukan pengeluar..!

Anonymous said...

Hang pernah jumpa keluarga yang miskin tegar yang cuma berupaya mendapat pendapatan purata RM100 hingga 250 sebulan tak kerana uzur, tidak dari segi fizikalnya tidak mengizinkan dan sebagainya. Sedikit kenaikan harga barang akan amat menjejaskan kedudukan mereka.

Anonymous said...

Aku pernah jumpak 3 orang cina meminta sedekah cara2 tersendiri 1. Cina tua lelaki masih sihat tak cakap apa2 hulur tangan minta duit 2. Cina perempuan minta kurang2 rm20 kata dia sakit kanser 3. Cina muda yg nampak aku dia kata "maafkan saya, boleh kah bertukarkan topil duit syiling menjadi long peng kong?". Mereka yg susah kalau betul2 lerajaan akan bantu, kalau tidak tak wujud Jab Kebajikan Masyarakan dan Baitulmal. Yg perlu ialah kita yg tahu tolong mereka ini mendapatkan bantuan dari badan2 tadi.

MELAYUJATI said...

Membaca komen komen kat sini jelas menampakkan kebangangan kebahlolan penganut melayu ini membuatkan aku sedih , fakta fakta yang ditulis amatlah dangkal menampakkan sipembaca kat sini dari golongan yang kurang berfikir tapi banyak bercakap macam geng2 sebelah sana. mengkritik biarlah orang boleh mendapat manfaat dari apa yang dikritik, bukan menulis macam kita berada dizaman lampu aladin ataupun dizaman mukzizat, berfikir berpandukan realiti bukan berkhayal bermimpi berjumpa ahlul nujum yang boleh mengubah sesuatu dengan jampi serapah sahaja. Rezeki dijanjikan kepada semua manusia tetapi untuk memperolehi perlu berusaha gigih, perlu berdisiplin, perlu bijak, perlu ilmu, bukan nyiat insing matakaji semarang sing pintu gua terbuka penuh harta karun.

Anonymous said...

ada artikel dari sebuah blog pro BN tapi dah lupa blog apa mengenai penutupan casino genting.....ramai yang dah terlupa tentang ni......rasa2nya ni mungkin masa terbaik untuk kita serius tentang pusat perjudian haram ni.......tempat pembiakan mak datuk penjenayah..........si chai cinabeng kata sebab PAU nak dekat......ali rustam memang seorang yang baik dan melayu islam tulen......kami sokong 100%.......apa yang dinamakan berkuasa dan demi melayu islam terus bahagia di tanah melayu.......tiba masanya KDN menggerakkan gerakan dahulu ke genting........macam2 cerita sebelm ni gua dengar pasal genting ni........lepas dah diserbu, eloklah kita bincangkan mungkin ditutup ja lebih baik........ni lah antara kanser dalam tubuh tanah melayu.........

dan kami jugak mahu najib bersihkan staf2 PEMANDU.......kalau nak ambik cina sebab aspek ekonomi, carlah yang beragama islam, kerana kepentingan islam tetap diutamakan walaupun pemerintahan melayu seperti semangat ustaz ridhuan tee.......dan bersihkan melayu2 yang terlebih barat dalam PEMANDU........kami sentiasa memerhati dan perubahan yang positif, kami lah yang akan kembali menyokong UMNO sekarang.....

dan buat para2 pemimpin UMNO sempena PAU nanti......jangan ingat berjuang semata2 nak tutup kesalahan masa lampau atau nak jaga poket.....kami jiwa dan hati melayun islam....kami dapat merasakan siapa pemimpin yang benar2 dapat mempertahankan melayu islam di atas tanah melayu ini......masih ada tiga tapisan buat para2 pemimpin umno.......PAU tahun ini......dan anda terpaksa bekerja selama 4 tahun sehingga pru14,dan ultimatenya PAU selepas PRU14......rasa panjang lagi bukan 4 tahun.........hanya yang benar2 melayu islam sahaja rela walau lagi 10 tahun pru14.......

Anonymous said...

Bukit sama kicap angkut sama tongkang kasi pulang balik.....

Anonymous said...

Ron97 xbleh kua banyak2,byk waste dr petroleum tepu

Anonymous said...

ramai sangat yg anti najib kat sini .begini ke sikap org malaysia ? atau kalau yg berkomen anti najib itu berbangsa melayu .beginikah sifat melayu islam ?najib itu manusia biasa. dia tidak lepas dari membuat kesilapan demi kesilapan. itu lumrah .Tetapi apa yg dianjurkan agama kita adalah sikap bermaafan dan memberikan org yg sudah buat silap itu peluang ke 2 .Tiada kerajaan yg sempurna di atas dunia ini.begitu juga dgn pemimpinnya .sejak wafatnya baginda Rasul SAW , ramai pemimpin islam membuat kesalahan kpd rakyat dan negara nya .

saya menulis , bukan kerana mahu mengampu najib . saya berkata dari pendapat individu saya dan pemikiran bangsa datuk nenek saya (melayu) .org melayu , orgnya berhemah .toleransi adalah amalan budaya melayu . fikir2kan .

(Abg bawak lori)

Anonymous said...

padan muka semua pengampu2 bodek..amik kau minyak naik.

ini ker janji ditepati???????????????????

Anonymous said...

Assalamualaikum...
dgr kata brunei tidak menjual minyak kpd kereta luar dgn rega yg sama dgn org brunei....m'sia mcm mane....mcm mana nak laksanakan harga yg berlainan....buleh kew buat...

Otak geliga said...

To Anon 8.59PM:

mereka2 yg menyokong atau tak kisah dgn kenaikan harga minyak ni bukanlah seorang pemBODEK ttp diorang ni pendirian sendiri. Nasib baik mrk memilih UMNO/BN dlm PRU13 lepas....nak harapkan PR?...yg tu bukan akan menyelamatkan Mas bahkan akan menjahanamkan lg Malaysia adala

sedangkan harga air & cukai yg takda kena mengena dgn pasaran antarabangsapun boleh dinaikkan...apa lg harga minyak....ingat kalau harga air naik, harga barang boleh turun??...hoii air tu gunanya lg menyeluruh....sebotol mineral berapa harga??....bukan Khalifah kata air tu anugerah Tuhan???....bagi FREEEE la

Otak geliga said...

utk Anon yg bertanya ttg kenapa harga RON95 lg mahal dr harga RON97. aku ccuba jawab semampu yg boleh....kalau salah sila betulkan:

kita kena ingat yg RON97 telah diapungkan....bermaksud is terikat dgn kenaikan atau penurunan harga pasaran dunia. Maka, pengiraan menggunakan harga subsidi adalah tidak wajar. Harga RON97 pernah mencecah RM2.90 pd May 2011, kemudian pd Jun 2011 turun kpd RM2.80 & pd March 2013 harganya mencecah RM2.90. Ini jelas menunjukkan pengapungan yg dilakukan menyebabkan RON97 boleh menjadi samada lebih tinggi atau lebih rendah berbanding RON95 bergntung pd pasaran antarabangsa....(http://paultan.org/2013/05/09/ron-95-and-ron-97-no-increase-in-pump-price/).

utk memahami adakah RON95 lebih baik drpd RON97, RON98, RON99 etc, sila baca di sini & anda akan faham betapa jenis minyak bergantung pd jenis enjin yg kita pakai.....sila klik di sini: http://auto.bernama.com/newsDetailBm.php?id=465164

bersambung..................

Otak geliga said...

Sambungan.............

oh yeee....adakah nilai subsidi sebanyak RM0.63 utk RON95 adalah nilai MATI subsidi....maksudnyaa tiada kenaikan & penurunan?.....jawapannya TIDAK....nilai subsidi berkenaan boleh jd meningkat & menurun spt mana yg kita alami sekarang sbb harga RON95 juga bergantung pd harga pasaran antarabangsa.

Di Malaysia kerajaan telah memperkenalkan HARGA KAWALAN utk RON95 & diesel iaitu RM 1.90 & RM 1.80 masing2....sekiranya harga minyak antarabangsa meningkat, maka subsidi di pihak kerajaan juga meningkat kerana perlu memastikan HARGA KAWALAN masih sama. tetapi jika berlaku penurunan harga pasaran antarabangsa, sudah tentulah subsidi yg ditanggung juga berkurang....rasanya masing2 boleh buat kira2 sendirikan?

kita jgn mudah terpengaruh dgn dakyah pembangkang dgn senang.....kalau nak marah pasal kenaikan harga minyak marahlah....tp jika tuduhan dtgnya dr pihak pembangkang, seeloknya selidik dulu sbb mereka terkenal dgn tidu daya & berhujah tanpa menggunakan akal

Anonymous said...

Assalamualaikum...
peneng nek bil air 100% depa senyap jew....harga brg nih nek bkn takat minyak nek jew...gaji org gomen nek pun rega brg nek gak...sumer tak nek pun rega brg nek gak...tiba masernyew pusat zakat jd pemborong segala mak nenek keperluan muslim n jual kpd muslim dgn rega yg berpatutan...kita terlalu bergantung kpd pemborong bkn muslim....buleh kew org yg bijak2 buat....saya hanya terfikir....

Otak geliga said...

To Anon 9.32pm

kalau tak silap, zaman Pak Lah dulu mmg pernah buat....tp tak pasti samada skrg diteruskan atau tidak....mungkin dah x berjalan kot.

sebenarnya boleh je buat kalau kerajaan serius....penggunaan subsidi oleh org luar terutamanya dr Thailand & Singapore ni mmg berlarutan sekian lama....belum lagi minyak2 yg diseludup ke luar negara....berapa byk ketirisan yg terpaaksa Malaysia tanggung

mungkin kerajaan belum jumpa formula yg betul2 ampuh utk laksanakan kaedah kawalan minyak utk rakyat2 negara jiran.....maklumlah PEMANDU & Konsultan sebok

Otak geliga said...

To anon 9.38pm

sgt TEPAT kenyataan tu.....sebenarnya harga brg2 kat Malaysia ni dah melampau2....kalau tak, mana mungkin ada billionaire di Malaysia & jurang pemisah semaakin ketara...kitaa pun tahu siapa dalang disebalik kenaikan hargakan....siapa lg kalau bukan cinabeng biaDAPigs

boleh pulak BANGKRAP kalau harga brg x naik sedangkan rumah harga JUTAAN RM, kereta berderet, etc...tu semua dtg dr mana kalau bukan hasil keuntungan?....selagi kerajaan tak bertegas mengawal margin keuntungan melampau puak2 peniaga ni selagi tulah rakyat biasa yg akan menerima bahana

harga brg dulu dah pernah naik masa minyak naik RM2.70...belum lg bila gaji pekerja awam naik, & ntah apa2 lg yg dinaikkan....kerajaan wajib hentikan kerja gila para pemborong/pengeluar/pengedar/penjual yg melampau2 nak untung ni

jgn kata PR boleh buat....cakap tak serupa bikin adala

Melayu Perak said...

ooiii bangang semua yang anti najib...???

dek sebab minyak naik 20 sen nak tumbangkan najib...?????

apa salah najib...????ada ke yang mati beribu kena bunuh oleh najib...????

waraskan minda anda semua....

kita pilih pm bukan untuk sehari dua...malah 20 hingga 30 tahun lamanya.....

Anonymous said...

sokong GAP! kita kena optimis!

Polisi Ekonomi Bumiputra adalah satu langkah merancakkan lagi jihad ekonomi umat melayu islam! sekurang2nya walau sedikit mungkin ia adalah satu move kearah merapatkan balik jurang purata pendapatan yg makin melebar antara kaum cina dan india!

apapun polisi dan bukaan lorongan untuk melayu maju mestilah bermula dari dalam diri umat melayu sendiri! pihak atasan telah memain peranan menjadi alat penunjuk arah dan penyediaan batu asas untuk umat melayu terus berdiri !

kenapa bangsa melayu puratanya miskin? ramai dari kita mempunyai pendapat yang berbeza..

kita menerima hakikat bahawa bangsa melayu yng paling kurang mempunyai usahawan dan pekerja profesional berbanding bangsa cina dan india!

kita juga kekurangan usahawan yang dinamik yang berterusan membuat inovasi, mengeluarkan keluaran yang baru dan bermutu serta menggunakan cara pengeluaran moden dan cekap!

melalui hub halal..siapa yang mendapat laba yang paling besar??? produk umat melayu islam masih kurang kerana kurangnya usahawan2yng dinmik! kesedaran pentingnya arah tuju usahawan melayu perlu di gemblingkan oleh kita sebagai pengguna!!

setiap usahawan yang baru dilahirkan akan mengeluarkan produk2 baru untuk dipasarkan! kelemahan utama umat melayu islam adalah mengeluarkan produk yang sama yang akhirnya perlu bersaing dengan produk umat melayu lain!

kekurangan kedai runcit dan aspek pemasaran juga amat lemah! jika kita kekurangan kedai runcit.. kemana kita hendak pasarkan produk kita??

menguasai kedai runcit umpama menguasai seluruh cabang perniagaan! kedai runcit walaupun kecil adalah agen yang besar dalam jaringan perniagaan!

kita sebagai umat melayu islam wajib menyokong 100% kedai2 runcit melayu agar pusingan modal mereka pantas berpusing...kemasukan produk2 umat melayu islam akan laris dan ini akan menguntungkan peruncit dan pengilang melayu!

keuntungan akan meningkatkan modal! inilah kesannya kenapa pemilikan premis perniagaan melayu hanya 11% sahaja dan kita hanya memakan kek ekonomi dalam anggaran 19% sahaja... ini termasuk simpanan kita sekupang dua dalam ASB, tabung haji dan amanah2 saham lain...

melayu kena buka mata sekarang.. kita sudah ketinggalan dan akan terus ketinggalan jika kita masih dengan tabiat lama! lupakan sejarah hitam kita..mulai hari ini perjuangan kita untuk memantapkan ekonomi umat melayu islam wajib diutamakan dalam tindakan kita berbelanja!

bbcdrasmi dan banyak sumber dilaman sosial memaparkan tentang produk2 muslim dan bukan muslim! kita telah punya pilihan yang nyata! kita telah punya pengetahuan yang mendalam!

ilmu pengetahuan itu hanyalah satu tenaga! ilmu pengetahuan hanya menjelma menjadi sesuatu kekuatan apabila ia dikelolakan menjadi satu tindakan yang terancang sehingga dapat diamalkan kepada satu sasaran yang ditetapkan!!!

inikallilah kita ubah! kalau tidak bila lagi!!!

ABC SELAMANYA.............

Otak geliga said...

To Melayu Perak

relaks bro...relaks...yg nak DSN turun ni ada pandangan sendiri...kdg2 amarah menyebabkan emosi tak stabil...tp mengikut apa yg berlaku skrg, negara ni dipimpin oleh PEMANDU & KONSULTAN dibantu oleh pembangkang....PM hanya sekadar sbg pemberitahu

mmg la DSN takda sampai bunuh org ribu2...tp tindakan dia sejak kebelakangan ini & dulu2 tu akan menyebabkan Malaysia jatuh ke tangan pembangkang.....ingat, jika imej DSN TERUK yg terpalit UMNO

DSN turun tak bermaksud UMNO turun dr pemerintahan.....tp jika UMNO JATUH DR PEMERINTAHAN, bermaksud DSN juga turun & kita bakal ditakbir oleh rangkaian kaki penipu.

Pak Lah juga dipilih bukn hanya utk sehari dua....ttp dia diminta turun sebelum usia pemerintahan mencecah 20 atau 30 tahun sbb apa?

kita nak UMNO yg punya REPUTASI BAIK utk memimpin....pemimpin dtg silih berganti ttp UMNO ttp UMNO....jgn disebabkan seorang pemimpin, akhirnya UMNO kita gadaikan kpd pembangkang

Anonymous said...

Baru lah bertemu ruas, UMNO naik minyak RON95, Persatuan orang minyak Malaysia naikkan Ron 97 tengah malam ini berkuat kuasa serta merta.
bahananya, lu orang rasalah nanti kebangkitan yang mula bangkit dan terus bangkit sahingga nak makan pun
berfikir 2x sebelum membeli.

Otak geliga said...

mmg sepatutnya RON97 yg dinaikkan sbb yg pakai minyak jenis ni mmg pakai keta besar2 & duit berkepok

lagi bagus kalau kerajaan serap je kenaikan harga RON95 & Diesel pd RON97 buat sementara sebelum jumpa mekanisme berkesan utk selamatkan poket rakyat

ATAU kalau tak cukup utk apekenama rasionalisasi tu naikkan la RON95 & Diesel plg komen 5sen ke & kekalkanlah BR1M pd kadar RM500 buat tahun ni kalau tak mau dimansuhkan.

bukan apa, kalau RON95 & Diesel naik mendadak, mmg MUSTAHIL la para pembuat/pengilang/pengedar etc nak ikut ckp kerajaan JGN NAIKKAN HARGA atau kenaikan hanya pd 0.1% shj.

yg beli ikan sayur, isi minyak bayar pakai duit sendiri ni bukan pak menteri, tp rakyat kebanyakan

ermmm....bro GAP, org2 ATAS sana nak ke dgr semua ni???....:)

Anonymous said...

Aku sokong sepenuhnya polisi ekonomi melayu walau entah apabendanye tu. Selepas tu aku tetap mintak najib bersara.

Najib must gor.

Anonymous said...

Betul tu!....dulu kata lain, sekarang terpaksa naik minyak bagi menampung kos produk 1Malaysia.
hari ini kedengaran nak memajukan
ekonomi Bumiputra bernilai 42Blion
ringgit.....
boleh jadi kenyataan ke !....
jangan korek rezab simpanan Melayu
sudahlah...
janji kalau tak ditepati,berdosa...


Anonymous said...

endless posiblities.....

Anonymous said...

sama ajeee.....dulu punya pemimpin pon cakap cengini.....tp tahap pencapaian ekonomi org melayu tetapcamtu jugak..tetap berniaga kat tepi jalan....tunggu masa ditibai penguatkuasa......susah nak percaya dah sekarang......

dulu, kini & selamanya selalu melayu kena tipu....

Anonymous said...

tahu jugak perit yeee karat2 UmNOK nie bila rega minyak naik...ingatkan semuanya mewah... tak akan ada yg bising.... maklumlah masing2 dpt laba...tuh yg sokong membuta-tuli aje ape pemimpin bibir merah tu cakap....

kalau 53% rakyat yg tak sokong Bn-UmNOK ,ngeluh dgn kenaikan minyak nie, aku pahamlaaa...tp yg sokong BN-UMNOk membuta tuli pun ngeluh dgn kenaikkan rega minyak.....nampak sgt bebal....rasakan....

Anonymous said...

Tak payah nak heboh satu Malaya pasal polisi baru untuk bumiputera. Untuk orang Melayu, pengumuman buat besar-besaran. Tapi hasil kosong.

Bantuan untuk cina komunis, ubah polisi senyap-senyap. Bagi bantuan berjuta besarkan tokong, bina SJKC universiti komunis, biasiswa bagai. Hasilnya kita sendiri boleh nampak.

Agaknya Ah Jib Gor ikhlas nak tolong bangsa dia sendiri ke atau sebab pemilihan UMNO dah hampir?

Hadiah untuk orang Melayu yang undi BN pru lepas..20 sen..

Tumbangkan Najib untuk masa depan kita semua!

Otak geliga said...

To Anon 11.58PM

ko punya statement ni KONTRA sgt dlm ayat yg kau bina sendiri....hahaha

ayat pertama yg keluar menunjukkan kau tahu/sedar PRO UMNO/BN tak setuju dgn kenaaikan rege minyak ni....kendian kau ambung pulak kata pro UMNO/BN menyokong membuta tuli apa saje yg PM kata...dan kau akhiri dgn memBEBALkan pro UMNO/BN yg mengeluh

kalau kau sedar, pro UMNO/BN bukan mcm pro pembangkang....haaaa yg tu baru WALA'....pemimpin korang kata tak terima keputusan PRU13...buat Blackout505....maka korang bergolek2 & menyalak2 la korang dkt parlimen....padahal SEMUA pemimpin korang menjejej-jejeh air liur nak angkat sumpah....ko tak rasa BEBAL ke???.....Chegu Bardpun naik hangin ko pulak SUKEEE SENGIH....aku tanya lg sekali, tak rasa BEBAL ke???....hahahahaha

tu baru SATU....berlambak lg bukti yg ada utk penyokong yg bertindak ala Zombie mcm korang ni...cecei pembangkang mmg x leh lari dr keBEBALan yg nyata.....:)

Anonymous said...

yg kau sibuk nak kutuk komen orang lain apsal 'Otak Bodoh..
lantak dia lah nak komen ape pun......janji negara kita aman... yg kau susah hati apsal.....GILA

Otak geliga said...

ada org marah..yay...yay....hehe

non ko sedar tak ko pun kutuk komen aku??...kahkahkah

Anonymous said...

aku rasa 'otak geliga' nie perasan bagus sgt...bila masa plak anon 12.25 tuh kritik komen kau??? dah kena sindrom tak boleh kena komen nie.....

bawak-bawak kendur sikit ego tuh.....bukannya ada sape mintak duit kau pun...
sudah, jgn perasan bagus.....

Anonymous said...

Suruh naijib tengok dalam pemandu tu siapa yang ramai.Yang bagi kuasa kat pemimpin org kampung..yang berkuasa melayu liberal..hancur umat melayu macam ni.

Otak geliga said...

Anon 12.31AM

biasalah kita TERperasan....itu pun nak marah...anon 12.25 rileks je pun....hehehe

kita nak berkomunikasi 2 hala dikatakan ego, perasan bagus, pasal duit....mana seronok komunikasi satu hala ni...BOSAN derrr.....:)

sbb komunikasi satu hala la PM jd lagu ni....dipermainkan ular keliling dia....kalau kau cikgu, tak berkembang anak murid sbb takut kena soal....open la skit ye pun....hahahaha

Anonymous said...

Ini bukan pasal politik, orang UMNO, PAS, PKR, adalah berasal dari pohon yang sama PARTI MELAYU BERSATU.
tak kan ajenda MELAYU nak dipandang sebelah mata penuh katarak benci membenci, kianat mengkianati sampai
mengafirkan sesama ISLAM.......
pandangan ISLAM kan wajib ditaati, walau pun buruk sekali parangai pemimpin....perlu jugak kita ambil tahu, sebijaknya tegurlah penuh berhemah sayang menyangi sesama
manusia....
mulut tempayan bole ditutup,mulut
pembangkang busuk amat menjijikan.

usin said...

abraham lincoln, presiden amerika yg pertama pernah mengungkapkan "jangan tanya apakah sumbangan negara kepada kita, tanya apakah sumbangan kita kepada negara". adakah kata2 ini tidak relevan untuk menjadi pegangan rakyat malaysia? kita asyik mempertikai apa2 sahaja langkah kerajaan yg dipilih oleh majoriti rakyat yg layak mengundi. adakah kerajaan memang sengaja dan sesuka hati bertindak menaikkan harga minyak supaya rakyat menjadi susah? fikirkan sendiri. apakah najib selaku pm terlalu dungu untuk menyakitkan hati rakyat agar rakyat semakin benci kepadanya? juga boleh sama2 kita fikirkan. dan adakah langkah kerajaan menaikkan harga minyak ron 95 dan diesel tidak berdasarkan kajian untung rugi ekonomi dan politik? malaysia kearah negara berpendapatan tinggi, bermakna kebergantungan rakyat kepada subsisi perlu beransur-ansur diminimakan. apakah keutamaan kepada subsisi? sepatutnya keutamaan subsidi adalah kepada kesihatan dan pendidikan rakyat. pada pandangan aku, kenaikan harga minyak sebanyak 20sen seliter tidak akan menjadikan pengguna jatuh miskin serta merta, tetapi mengajar pengguna berbelanja secara berhemah. berbelanja kepada apa yg perlu sahaja. sekadar pandangan.

Melayu Perak said...

rakyat palestin lagi pandai memuji najib dari rakyat malaysia....sila baca nih...

#MPYM2013 - Rakyat Palestin Puji Kehebatan Malaysia..Pembangkang Jer Kata Malaysia Rosak!!!

Presiden MPYM Malaysia, Shahrul Nasrun Dato' Hj Kamarudin menyambut ketibaan deligasi MPYM Palestin di KLIA petang semalam

KUALA LUMPUR, 27 Feb - Seramai 11 orang deligasi daripada Palestin hari ini tiba di Malaysia dalam rancangan lawatan mereka selama 10 hari bermula hari ini hingga 9 Mac.

Lawatan ini bermatlamat untuk memperkenalkan Malaysia kepada rakyat Palestin yang mencakupi aspek pendidikan, ekonomi dan pembangunan sosial di negara ini kepada kumpulan deligasi.

Ketibaan mereka petang tadi di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur telah disambut oleh Presiden Malaysia Palestin Youth Movement (MPYM Malaysia), Shahrul Nasrun Dato' Hj Kamarudin dan Naib Presiden MPYM Malaysia, Arman Azhar Abu Halifah serta kepimpinan MPYM Malaysia yang lain.

Presiden MPYM Malaysia, Shahrul Nasrun Dato' Hj Kamarudin

Shahrul Nasrun berkata ketika ditemubual Media Putrajaya, "saya mengucapkan selamat datang kepada semua Deligasi MPYM Palestin. Sepanjang kunjungan mereka, kita akan mengadakan First Conference For Palestin yang akan diadakan di KLCC pada 2 Mac ini. Mereka juga akan dibawa melawat ke tempat menarik di Malaysia yang akan dikemaskini melalui saluran media sosial dari semasa ke semasa."


Presiden MPYM Palestin, Mohammed Y. Hasna

Dalam perkembangan yang sama, Presiden MPYM Palestin, Mohammed Y. Hasna berkata "Saya amat kagum dengan perpaduan yang terjalin antara Malaysia dan Palestin yang telah diusahakan oleh Tun Mahathir Mohammad yang kini diwarisi oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak".

"Kami akan mengambil peluang ini dengan sebaiknya yang mana kami rasakan Malaysia sebagai sebuah negara harus dijadikan contoh dari aspek pendidikan, ekonomi dan pembangunan sosial" katanya lagi.

Untuk mengikuti secara langsung pergerakan MPYM sepanjang siri lawatan, anda boleh rujuk hashtag #MPYM2013, Twitter @MediaPjO dan Portal Media Putrajaya. -EH/PjO

Anonymous said...

OH BAMA LEBIH RELA AMEK TINDAKAN TIDAK POPULAR IAITU MENGANGYANG SYRIA DARIPADA MENGAMBIL TINDAKAN POPULIS... MEMBIARKAN 2 PIHAK MENUMPAHKAN DARAH SEDARA SENDIRI. SECARA RETROSPEKTIFNYA MEMANG TEPATLAH PILIHAN WARGA AS.

Anonymous said...

Sila ambil perhatian:

bos yang sepenuhnya memilih jalan popular memang berlambak dalam PR, waima nama tuhan sendiri direlakan untuk dikongsikan... kalau bos sebegini disokong ia adalah ibarat sokong bawa rebah.

Anonymous said...

meskipun dianggap sewel, namun AhJibGhor tidaklah sesewel Dapig yang menaikkan tarif air 100% (satu rekod dunia).

Anonymous said...

sebebai-bebai punaisihat Jibby dalam banyak isu, lebih bebai lagi punahsihat LGE apabila mengeluarkan surat rasmi penutupan periuk nasi ThunderPutra.

Anonymous said...



Semua heboh pasal minyak naik 20 sen seliter. Yang mengaku nasionalis melayu pun nampak hangin. Pada aku apalah sangat kenaikan 20 sen tu. Najib tau apa yang dia buat untuk kebaikan. Sebelum kenaikan aku guna lebih kurang rm 250 je sebulan untuk minyak. Selepas kenaikan ni tambahannya mungkin tak sebanyak mana pun!!

Korang nak bising pun bisinglah. Najib pun tau bising pun tak selama mana. Lebih2 dalam minggu ini saja bisingnya. Minggu depan tentu semua senyap. Tak percaya kita semua tengok!!!

Kalau najib naikkan 50 sen pun, PRU 14 aku tetap undi BN, sebab BN dah banyak berjasa pada aku!.

Hidup misti diteruskan!!!

Anonymous said...

Kau anak beranak

Anonymous said...

makan minyak ke untuk hidup?

Anonymous said...

Ibarat duduk di Arab Spring, kerana nak jimatkan 20 riyal punya hal, akhirnya rugi 2000 riyal.

Anonymous said...

Syukur suami tak merokok walaupun berniaga ada menjual rokok, syukur kami hidup sederhana walaupun mampu nak bermewah-mewah, syukur kerana masih diberi rezeki untuk bersyukur dan masih diberi rezeki untuk memberi...

Unknown said...

Bangkit?? Mcm mana tue?? dah mcm kuih bangkit aku tengok ader lah. aku impikan pemimpin yg akan back up, melenting, mengutuk sesiapa yg terbukti mereka musuh2 islam. Tun M is the best for us. Followed by the worst one to us. And then Najib. Sorry teman semua selagi najib tidur dalam isu umat islam dunia. bahkan aku pernah tertanya sendiri dia x sedihkah? x emosional ker? tpi die tetap mcm tu. so kalu die maintain mcm tuh, kesimpulan aku die memang bangkit. memang kuih bangkit. islam pernah dilihat kuat ketika mahathir yg berperanan dalam dunia islam ketika itu.

MELAYUJATI said...

Hamzah junior ko nak bangkit ko bangkit le, jangan babitkan Najib, dia tengah pening memikirkan pentadbiran negara demi kesejahteraan rakyat termasuk engkau sekali, kalau tiada kerajaan dengan keadaan sekarang puak puak dajal yang menguasai ekonomi akan bermaharaja lela mencekik rakyat secara total dalam semua aspek kehidupan, ko ingat senangke nak mentadbir negara, dengan perangai majoriti rakyat yang lebih mengharapkan perut sendiri dari menyumbangkan hasil kepada negara. pendapatan negera adalah dari hasil cukai, kalau rakyat tidak membina sesuatu yang mendatangkan hasil cukai bahkan mengharapkan cukai yang dikutip kerajaan untuk kehidupan seharian apakah yang boleh diharapkan dengan rakyat begini. cakap besar macamn pandai tapi masih berharap BRIM tahun ini akan naik....

Anonymous said...

Paklah guna KJ untuk takbir negara..lingkupm5 negeri dan 1 wilayah persekutuan, Ahjibgorulak ramainya punahsihat dan PEMANDU kayu ada yang kaki mabok langkau takbir Negara..lupus negara....program semua buang duit hasil kosong ...org kening beruban mana ada kekuatan..org yg takut bini mana ada kekuatan..

Anonymous said...

Satu aje bukti yang boleh percaya. Tubuhkan kembali Kementerian Pembangunan Usahawan macam dulu!

Anonymous said...

harap Najib bijak mengatur strategi memajukan melayu

Anonymous said...

Abraham Lincoln pun orang kata takut bini. Tapi berjaya bebaskan hamba abdi.

Anonymous said...

betul 2 bro otak geliga...pembangkang ni hye ambik kesempatan ...otak haprak..xtw perkara sbnar...hye memperbodohkan pengikut dgn fakta2 yg salah,...

Anonymous said...

Bukan setakat ambil kesempatan, malah
bawa tong kosong masuk UMNO......
melalak kutuk DSAI...bab tak dapat
Projek mega di Selangor.....
hari ini najib bebal amek jadi SENETOR,MENTERI,DUTA malah calun PRU13, 1/3 pengkianat bangsa adalah
PKR........
ORANG UMNO TAK BERKECIL HATI KE?.....
PAU KALI INI KASI AJAR LA SAMA NAJIB
APA TAKUT KA!!......
ahli UMNO.....dayus lah....
penakut CIBAII LA LU SUME...

Anonymous said...

Kapla But laaahhhh…..

Dah dekat PAU baru nak announce……
klu tak pegi mampus la Melayu….
Melayu pun satu bodoh kena gula2 dgn Hanjing Cinabeng….

BN 1st, UMNO last……itu polisi hanjing…..

Anonymous said...

APA BEZA DENGAN APA BEZA ANTARA PELANCARAN DAN MAJLIS LETAK BATU ASAS BAGI PROJEK LEBUHRAYA OLEH NIK AZIZ BEKAS MENTERI BESAR KELANTAN??? MAJLISNYA BEGITU MERIAH, TETAPI LEPAS MAJLIS, TAMATLAH PROJEK TERSEBUT, TAK ADALAH LAGI MAJLIS PERLAKSANAAN PROJEK BERKENAAN. RASANYA SAMALAH DENGAN PELANCARAN PROGRAM KEMAJUAN MELAYU KONONNYA, HABIS MAJLIS SEMUA ORANG AKAN LUPA LAGI TEUTAMA PM SENDIRI YANG AKAN LUPA, DAN IA TERINGAT BALIK SEMASA PILIHANRAYA PRU KE 14 HAMPIR MENJELANG TIBA, DAN PEGAWAI2 YANG DILANTIK TU SAMALAH TARAF DAN NILAI SEPERTI PEGAWAI2 DALAM PEMANDU, YANG SEMEMANGNYA TIDAK IKHLAS UNTUK MEMBANTU MELAYU TETAPI HANYA MENCARI PELUANG UNTUK MENGAUT KEUNTUNGAN DIRI SENDIRI. APA YANG SEPATUTNYA NAJIB KENA BUAT, TIDAK SEMESTINYA HENDAK DECLARE SECARA BESAR2AN, TETAPI BUKTIKAN SECARA BESARN2AN APA YANG TELAH BERJAYA DIRANCANGKAN UNTUK KEMAJUAN ORANG-ORANG MELAYU DAN BUMIPUTRA. BARULAH ORANG PERCAYA. SETAKAT INI REPUTASI DATUK NAJIB ADALAH MERUNDUM,JADI UNTUK MERANGKAK NAIK SEMULA, NAJIB KENA LUPAKAN PUNASIHAT, LUPAKAN PEMANDU, SEMUANYA TIDAK MEMBERI FAEDAH KEPADA BANGSA MELAYU DAN BUMIPUTRA. ITU PUN SEKIRANYA DATUK NAJIB MAHU SELAMAT, KALAU TIDAK BALIK PEKAN JADI ORANG BIASA JER, TAPI DIA DAN ROSMAH TIDAK PERLU RISAU KERANA WANG DAH BERLAMBAK2.

Anonymous said...

apa yg pakatan buat untuk bantu bumi???? cakap pandai lah. tahu kutuk jee. diorang ni apa benda pun tak buat.

Pengundi Melayu said...

Den menghormati pendirian Saudara Parpukari menyokong kepimpinan Najib. Mungkin Saudara Parpukari mengetahui perkara sebenar yang berlaku di sebalik tabir yang kita tak tahu.

Namun begitu, den tetap skeptikal dan menganggap Najib merupakan pemimpin yang lemah untuk orang Melayu Islam dan juga negara kita. Kalau kita lihat dari awal Najib dilantik jadi PM, rakyat disajikan dengan dasar-dasar transformasi merangkumi ekonomi, politik dan juga sosial. Den termasuk rakyat Malaysia yang lain teruja dengan pembaharuan dasar kerajaan.

Malangnya lama kelamaan keyakinan itu semakin luntur. Pemansuhan ISA dan EO dilakukan ketika negara sedang berhadapan dengan jurang perkauman yang semakin melebar. Preventive laws ini yang menjamin kestabilan negara sejak Merdeka namun menjadi mangsa atas nama "Transformasi". Kesannya kita rasai hari ini.

Orang Melayu Islam semakin dihimpit oleh kaum pendatang di bumi sendiri. Ketika kami mengharapkan ketegasan dari kerajaan membela kaum bumiputera, tindakan kerajaan amat mengecewakan. Namewee sampai sekarang bebas menghina Islam dan Melayu. Pertemuan rasmi dengan ultra chauvinis Dong Zhong oleh Najib. Iklan pukul gendang sempena CNY lepas tapi tiada iklan bakar lemang semasa Raya lepas. Mana rasionalnya selain mendapat undi kaum pendatang?

Ekonomi negara semakin suram. Penarafan kredit negara turun dari A- kepada negatif. Kadar hutang negara 53.5% kepada KDNK menghampiri maksimum 55%. Defisit fiskal yang tinggi 4.5% pada 2012. Laporan Bloomberg menunjukkan import melonjak melebihi eksport pada Julai, mengecilkan trade balance kepada $2.86 bilion berbanding $4.32 bilion pada Jun. Ringgit sekarang merupakan matawang Asia Tenggara kedua paling lemah di belakang rupiah. Perkembangan ini antara sebab kerajaan mengurangkan subsidi minyak minggu lepas.

Inisiatif PEMANDU yang mencorak dasar dan hala tuju negara nampaknya gagal. Najib terlalu bergantung pada PEMANDU dalam mentadbir negara. Den sayangkan UMNO sebagai parti keramat orang Melayu dan mengundi BN pada PRU13. Tapi tidak akan membabi buta menyokong pemimpin yang tiada jati diri Melayu Islam dalam diri mereka.

Anonymous said...

Dari pandanagan wartawan veteran dato kadir jasin,..Jika Najib janji nak beri segelas air, jangan percaya sehingga kamu minum air itu , dan pastikan air tu x beracun...dalam maknanya...baca ini
http://kadirjasin.blogspot.com/