Thursday, October 24, 2013

UMNO DAH READY INFO KE NAK EXPLAIN KAT ORANG KAMPUNG PASAL GST ?


jumaat ni katanya kerajaan mungkin akan perkenalkan GST.
mustafa mohamed yang paling serius untuk perkenalkan GST.

ada penganalisa ekonomi kata kaji dulu GST.
ada penganalisa ekonomi kata tangguhkan dulu GST.
ada yang kata GST ini berkesan .
ada yang kata tidak.

maknanya di sini kepelbagaian pendapat mengenai GST dah mula dimainkan oleh kebanyakan golongan.

pembangkang dah mula manipulasi isu GST. macam biasa itulah mereka. hatta taik yang busuk pun mereka boleh spin dan mempengaruhi penyokong dan mendesak kerajaan jelaskan mengapa taik itu busuk.

pembangkang kita kerap kali low class. low class dalam ertikata semuanya perlu di spin kan untuk memeningkan pola pemikiran penyokong mereka.

GST akan mula diperhebatkan serangan sekiranya bajet jumaat ini diumumkan perlaksanaannya.

SOALAN AKU KEPADA UMNO.

adakah anda cukup bersedia untuk menjelaskan dengan cukup mudah apa itu GST kepada pengundi ?

adakah anda sekadar cukup bermain dengan media dan penjelasan itu hanya sekadar berlegar pada pemain ekonomi sahaja.

bagaimana dengan pengundi di kampung ?

sudah adakah bahasa mudah untuk diperjelaskan apa itu GST kepada mak bedah dan pak aji rosli ?

ada orang kata GST ini mudah dilayangkan dengan cerita berikut.

CONTOH GST BAHASA KAMPUNG.

ali ada duit. dia nak makan western food hujung minggu ini. di sini ali ada 2 pilihan. 

pertama dia makan western food kat uptown damansara yang rata-rata harganya bermula dari RM12-16.

atau yang kedua ali pergi ke victoria station untuk makan daging yang sama namun nilainya RM60.

ali pada saat ini boleh pilih nilaian kadar cukai yang dia mahu... makan di uptown atau di victoria station.

jika di uptown kadar GST ali adalah 6% manakala jika di VS kadar 6 % yang sama juga akan dikenakan.. bezanya bebanan 6% itu bergantung kepada harga..

asas cerita ini mudah.. nak makan murah dan nak kurang kena tax GST, pergilah kedai murah. kalau mampu pergilah kedai yang mahal.

pembangkang akan manipulasi GST ini pada setiap malam di ceramahnya kelak.


ADAKAH UMNO/BN CUKUP TENAGA UNTUK PERJELASKAN GST DALAM BAHASA MUDAH KEPADA ORANG BIASA...

dilihat pada akhbar haram mereka, serangan GST ini dah mula membiak..

isu GST di atas sekadar berlegar pada cerita kampung, di mana pengundi akan boleh terpengaruh dengan putar belit pembangkang sekiranya UMNO/BN tak gerakkan usaha untuk meperjelaskan dengan lebih awal.

ada orang kata GST ini akan menyebabkan para cinabeng terpaksa declare pendapatan sebenar mereka.

GST ini telah diperkenalkan di indonesia, filipina,thailand dalam kadar 7-12 peratus..

MENAKUTKAN BILA AHMAD MASLAN KATA GST MALAYSIA YANG AKAN DIPERKENALKAN KELAK MUNGKIN BERADA DI BAWAH 16 %...

adeh kenapa cerita menakutkan dikeluarkan dulu oleh pak menteri ?

asas marketing patutnya kerajaan juallah dulu kebaikan produk...

belum pun GST diperkenal, rakyat dah ditakutkan pula dengan NOMBOR 16% ...

GST...
lepas tu ada pulak SST..
lepas tu dengar pulak nama idris jala...

dulu rasionalisasi harga petrol turun naik pun berpeluh nak jawap walaupun kita sebenarnya berada di 'kawasan yang betul'...

UMNO/BN DAH READY KE SEMUA INFO NAK TANGKIS PUTAR BELIT GST ?

27 comments:

Anonymous said...

betul ke mat mazlan cakap gitu ???? kalau betul .memanglah mamat ni "tongong"....

Anonymous said...

Assalamualaikum. Pasal hendak mengenakan GST ini, pada aku sebagai orang kampong senang je. Kerajaan sepatutnya mengadakan GST ini supaya tidak ketinggalan zaman dan keadaan kerana peniaga sekarang dengan terang2 telah menipu rakyat dengan mengenakan harga sewenang2nya mengikut cita rasa mereka sendiri. Kita tidak mengetahui langsung harga sebenar sprt tax kerajaan, harga asas barangan itu dan keuntungan yang dikaut oleh peniaga. Jadi untuk menggunakan GST ini sepatutnya barang2 dan urusan perniagaan yang ada sekarang hendaklah diturunkan harganya dahulu dan baru kerajaan mengenakan GST nya. Ini kerana sedar atau tidak sedar kita memang sekarang ada membayar GST melalu harga yang ditetapkan oleh peniaga tetapi peniaga2 ini tidak membayar atau memulangkan semula 'sales tax' itu kepada kerajaan secara sebenarnya. Kebanyakan tidak membayar 'sales tax' kpd kerajaan. Mereka hanya memberi tahu atau membayarnya berdasarkan keuntungan mereka setiap hujung tahun shj.

Jadi dengan GST ini aku mengharap agar harga turun semula kekadar sebenarnya dan apabila membeli atau berurusan kita hanya menambah had GST termasuk harga sebenar dan had keuntungan peniaga sahaja. Bukan menambahkan kenaikan barang2 itu lagi tanpa menentukan harga asalnya dan mengelak membayar tax dua kali.

Keuntungan GST ini aku rasa kita tahu harga sebenar dan harga yang kerajaan tuntut melalui GST. Jadi jika barang2 naik atau terpaksa naik setelah diluluskan, kerajaan akan menilai kadar GST itu shj untuk membantu rakyat. Umpamanya minyak, harga sebenar minyak adalah RM3 dan GST RM0.20 tetapi kerajaan telah membantu rakyat dengan memberi subsidi jadi jumlah minyak yang perlu dibayar hanya RM2.10 sahaja dan bukan RM3.20.

Aku amat menyokong kerajaan mengenakan GST ini. Jika kaum PR membantah memanglah mereka dari gulungan peniaga penipu atau Cinabeng yang mahu mengaut keuntungan mengikut sukahati mereka tanpa membayar tax kepada kerajaan dan membodohkan kita orang melayu atau pehak pembeli. Apa yg mereka mahu hanya buat 'banyak untung' untuk tembolok mereka sendiri.

Anonymous said...

ISU GST INI TETAP AKAN BERLAKU WALAUPUN PEMBANGKANG YANG MEMERINTAH, CUMA DENGAN NAMA YANG LAIN YANG SEDAP DIDENGAR DAN MENGABURI PENYOKONG MEREKA... MUNGKIN MELETAKKAN UNSUR AGAMA, MAKA BERLUMBALAH PENCACAI MENYOKONGNYA...

Anonymous said...

..Isu isu macam ni selalunya gov tak dapat nk terangkan pada rakyat terutama org kampung, bg aku sistem penyampai isu2 panas amat lemah dan tepu..GAP kena tolong terangkan pd rakyat..

Anonymous said...

...GAP contoh yang sdr berikan tak bersesuaian, kemana perginya BCL, BBC yang giat digesa kpd org Melayu utk boikot perniagaan cina. Kemana...!! saya tinggal di D'sara Utama, rata rata tidak ada restaurant Melayu disana yang menjual Western food, i.e. steak ke, chicken chop ke lamb chop ke...Mana ada...!! dan juga Victoria Station ini memang sah Restaurant cinabeng yg menjual steak. Apa ni GAP kata berkobar kobar nak boikot perniagaan cinabeng, tapi contoh pun nak sesuaikan dgn perniagaan cina. Mungkin bisness Melayu tak ada class kan, nak makan daging steak mana ada kat kedai Mak Limah...sememangnya minda Melayu sudah di jajah begitu rupa sekali sampai nak beri contoh pun kena pakai contoh cina. Inikan pula nak boycott bisness cina. lagi pun saya nampak masih ramai lagi Melayu makan di restaurant PapaRich, mungkin dah ketagih kot, cina kata yg kaki pendek itu mmg buat pemakannya ketagih...Begitulah yea.

Anonymous said...

Dah bersedia ke nak bagi kedai kecil guna komputer, nak pegang komputer pun takut, dah le tu bukan murah, PC sekali software mau 4,5 ribu.

praha2 said...

mengapo nak spin GST ni. Cubo tanyo bapak spin dio kalo boli barang diLondon atau Paris kono tak GST? Mengapo tak bising kat sano? Mengapo bising bilo kito nak start GST? Diseborang Solat Johor kono yo GST tapi mengapo tak bising?
Dinegaro Eastern Europah banyak yang miskin tapi GST ado jo tak pun eden tak dongar oran nyo melatah.Dio pun ramai miskin dan tinggal dikampong samo jo dongan kito.

Anonymous said...

Isu GST ni berkait rapat dengan ekonomi. Penerangannya mungkin sukar difahami secara tuntas oleh orang kampung kerana kecanggihannya. Lagi pun ia isu paling baru; yang terkini.

Ada isu yang tertangguh sekian lama tanpa pembelaan oleh sesiapa pun.

Contoh: Ikon PUSAT TRANSFORMASI BANDAR disingkatkan ke UTC. Para Menteri, hatta cendekiawan-cendekiawan pejuang BM tidak mahu bersuara. Kita wajar dapat menyatakan dengan jelas kenapa bahasa kita dilacurkan? Isu bahasa bukan isu ekonomi. Ia sepatutnya mudah untuk diperjelaskan kepada rakyat.

Kita tahu UTC ialah singkatan Urban Transformation Centre bukan Pusat Transformasi Bandar. Bukankah golongan sasar ikon itu RAKYAT MALAYSIA? Jadi megapa hendak diagungkan sangat BI?

Untuk pelancong? Mereka boleh mempelajari apa makna PTB apabila mereka datang melancong ke sini. Bukankah itu satu kaedah mudah untuk mengembangkan bahasa kita?

Yang paling penting, di mana letaknya jatidiri kita?

If one goes to France or Italy, you'll find the signages meant for the public consumption would be proudly written in the language of lingua-franca of the respective country.

We should emulate their steadfastness in preserving their respective language. Unless we have other agendas...

I rest my case.

Anonymous said...

Assalamualaikum.. ya betul tu. Kerajaan harus ada jawapan kepada semua soalan rakyat tentang GST. Dan jawapan itu haruslah dengan bahasa yang mudah yang boleh di fahami oleh semua peringkat masyarakat hatta yang tak berpelajaran pun.
Lagi satu, kenapa tidak penerangan tentang GST ini di war warkan kepada rakyat sebelum perlaksanaan.. bukan selepas di buat baru nak diterangkan. Media cetak dan elektronik tak cukup untuk memberi penerangan pada rakyat. Tambah lagi dalam senario sekarang kebanyakkan rakyat lebih percayakan FB dari surat khabar. Jadi apa salahnya semua ADUN BN atau wakil kerajaan di beri tugas untuk memberi penerangan di kawasan masing masing

usin said...

hari ini bos kpd sekumpulan parti jibraun akan bentang bajet 2014 lebih awal sehari dpd bajet kerajaan yg memerintah. kononnya utk elak bajet jibraun itu diciplak oleh pemerintah. kalau akulah, sebab aku adalah ketua kpd sekumpulan parti jibraun bentang bajet, buatlah tawaran tahap gila babi kepada rakyat agar keseluruhan rakyat akan u-turn memilih parti jibraun sebagai parti pilihan dan idaman akan datang. cadangan ialah, harga minyak hanya rm1.00 seliter. beli 5 liter free 1 liter. harga tepung, gula, dan lain2 di bawah rm1.00 bagi setiap unit timbangan. rakyat berpendapatan bawah rm8000 seisi keluarga dapat beras free sebagai keperihatinan kerajaan. peruntukan sekeluarga adalah 20kg sebulan. sesiapa yg nak makan beras wangi, top up 20 sen sekilo. utk kakitangan awam, bonus 6 bulan gaji dibayar sekali gus. utk lain2, BRIMKJ (KJ - kerajaan jibraun) utk pendapatan isirumah bawah rm4000 ialah rm2000 dibayar 2 kali pada november dan januari. boleh tambah lagi diskaun itu diskaun ini, free sana free sini yg tak masuk akal supaya rakyat rasa seronok sangat menjadi rakyat malaysia di bawah pemerintahan kerajaan jibraun. bukan susah apapun bentang bajet tak masuk akal mcm tu, hanya modal air liur beb, tak payah pakai duit. lagipun parti jibraun mana ada duit. camane bos parti jibraun, idea aku tu best kan!!!!!

Anonymous said...

alah GAP dan Blogger2 pro kerajaan x payah laa susah2 jawab, biarkan je KJ, H20 sama Sharizat yg jawab

Unknown said...

Asmkm tuan. Mohon link www.puake.net di blog hebat tuan...sya telahpun linkkn blog tuan di blog saya...saya dahului dgn ucapn ribuan terima kasih

Anonymous said...

Anwar dah siap nak kejalan raya lagi inilah isu yang sangat mudah untuk membuat raayat memberomtak.

Anonymous said...

bro GST ni benda yg tak tahu hujung pangkal lg ni..cuba kita debat mcm mana n sapa nya syarikat keselamtan yg bole dpt security guard yg jaga bank yg tak tahu aspek keselamatan dan hanya g training mcm mana nak tembak org jr...kan bagus debat tu..sepatutnya bank ni kena ada polis bantuan yg well traning mcm apa yg BSN pakai..KDN ni kena SPRM bro

Anonymous said...

bro bg la komen yg power gst mst kst kr..org kg toreh getah jr.bwk la isu yg lebih bagus...ni debat gst ni merapu la dlm..tnya ketua pemuda n naib presiden pun dia org dok kira berapa tender nk bg kroni jr...

Anonymous said...

First introduced in France in 1954, GST is currently implemented in about 150 countries, at rates as high as 25%. All countries in ASEAN have implemented GST except Brunei, Myanmar and Malaysia...

http://gst.customs.gov.my/en/gst/Pages/gst_ci.aspx

GAP KEMBALI said...

.GAP contoh yang sdr berikan tak bersesuaian, kemana perginya BCL, BBC yang giat digesa kpd org Melayu utk boikot perniagaan cina. Kemana...!! saya tinggal di D'sara Utama, rata rata tidak ada restaurant Melayu disana yang menjual Western food, i.e. steak ke, chicken chop ke lamb chop ke...Mana ada...!! dan juga Victoria Station ini memang sah Restaurant cinabeng yg menjual steak. Apa ni GAP kata berkobar kobar nak boikot perniagaan cinabeng, tapi contoh pun nak sesuaikan dgn perniagaan cina. Mungkin bisness Melayu tak ada class kan, nak makan daging steak mana ada kat kedai Mak Limah...sememangnya minda Melayu sudah di jajah begitu rupa sekali sampai nak beri contoh pun kena pakai contoh cina. Inikan pula nak boycott bisness cina. lagi pun saya nampak masih ramai lagi Melayu makan di restaurant PapaRich, mungkin dah ketagih kot, cina kata yg kaki pendek itu mmg buat pemakannya ketagih...Begitulah yea.

AKU SEKADAR NAK BUAT PERBANDINGAN BARANG..

TAK SEMESTINYA DISEBUT MAKA TERLUPA HABIS KEMPEN BOIKOT..

HEHE

Anonymous said...

Yg.pasti..PRK Sg.Limau amat sukar dimenangi umno akibat isu GST nih..
Lauk besar buat pas untuk tipu orang kampung

gen2felda

Anonymous said...

Sedara Praha,

Jangan bandingkan M'sia dengan Singapora mereka dah jadi hab untuk region Asia tengara, kapal atau kapal terbang mana yang tak berlabuh di pelabuhan mereka. Pengedalian cargo diairport mereka tidak mengenakan caj untuk terminal handling. Jika kita perhatikan banyak lori - lori kargo membawa cargo dari semenanjung ke negera mereka untuk dihantar keluar negeri. Dijangkan 2014 atau 2015 M'sia akan menjadi negera pengimport sepenuhnya.. china & india akan menjadi negara pengeksport terbesar.

Anonymous said...

Ya betul tu.....

Skrg juruckp kjan tak berkesan langsung.....

Message x sampai ke rakyat....

Bende baik yg nak dibuat pon x bleh buat.....

Sbb teruk kene spin dgn red bin.....

Skrg kita bli setin coke cthnya kene cokai berganda.... Dlm 11 peratus.... 5 peratus cukai barang... 6 peratus cukai perkhidmatan....

Tadi dgn gst.... Cukai dikurang kan jadi dlm 5-6 peratus saja....

Gst mmg untungkan rakyat......peniaga.... Pengeluar dan pembekal....

Tujuan gst ni lain....ia satu sistem ekologi yg saling memerlukan ......

Satu rantaian perniagaan antara pembekal bahan asas....pengilang atau pengeluar dan akhirnya penguna mcm kita......

Semua negara didunia dah laksanakan gst lama dah dulu....

Asia tengara yg lom buat gst cuma myanmar dan brunai saja.....bayangkan.....hehehe

Gst nak dibuat masa zaman tun lg.... Tp masa tu tun sibuk bersilat melawan peliwat negara.... Kikiki

Spatial analyst
Klia

Anonymous said...

apa yang untungkan melayu buat je....persetankan cakap kosong bangsa pemakan babi!

penoreh getah berjaya

Anonymous said...

UMNO harapkan ko la GAP. blogger lagi arif citer benda2 ni bagi orang paham. are you ready GAP? hehee

Anonymous said...

kekalahan umno sebab penerangan lembik..strategi usang!!! lain kali lantik lah org muda dan pakar2 komunikasi utk buat strategi!! bukantabur duit!!!!

Anonymous said...

kalau dah bodoh, makan suap kuat, perlulah gst supaya lagi banyak hasil yg dapat disonglapkan. kalau nak bohong orang miskin utk mengenyangkan poket dan bank...gst is the best...you ingat orang miskin kat malaysia bodoh bendul macam awak?

Unknown said...

Reme Ahmad dari Straits Times Singapura (Asisstant Foreign Editor in K L ) pada hari ini, Sabtu 26/10/2013 mengulas tentang “Cukai Penggunaan “ dengan menghidu mulut berbau busuk kritik pembangkang.

Yang aku nak hentam dengan batu kuat ke atas kepala kritik ala pembangkang ialah pensyarah dari ISEAS di Singapura.
Reme Ahmad memang wartawan keparat yang suka memanaskan pantatnya apabila mendengar kritik dari pensyarah James Chin ini. James Chin menyedut pantat-pantat DAP dan mengidam untuk menyedut bontot BABI seperti pucuk dicinta ulam mendatang. Pengkritik orang Malaysia James Chin di Singapura yang menanam benih dendam dalam sanubarinya tidak habis-habis menghentam Umno.

Kata keparat James Chin “Najib telah menunaikan permintaan masyarakat antarabangsa dengan mengenalkan GST tetapi Najib tidak buat apa apa pun mengurangkan angka penjawat awam.”

Bukankah cadangan James Chin sama dengan cadangan Tony Pua yang mahu turunkan angka penjawat awam dan memanggil ROS “anjing Negara”?

Menurut Reme lagi, pembangkang akan mendesak kerajaan:
• Hentikan pemberian kontrak kepada kroni,
• Kerajaan patut menyimpan wang
• Beberapa kesatuan pro-pembangkang NGO akan mengugut mengadakan demonstrasi menentang GST.
Mengapa pembangkang sentiasa menyalahkan issue kroni sedangkan pembangkang pun sama berbuat demikian?

1. Persoalan nya kenapa pengkritik keparat selalu tidak puas dengan kegigihan usaha PM DS Najib menyelesaikan masa’alah kewangan negerinya?
2. Apakah James Chin ini geliga sangat otaknya mahu mengajar dan mendera Perdana Menteri mengikut telunjuk jari nya seperti wartawan Reme Ahmad?
3. Aku cadangkan Kedutaan Malaysia di Singapura mesti banteras keparat pengkritik seperti James Chin dan wartawan Reme Ahmad.
4. Hantar pulang James Chin dan Reme Ahmad balik ke Negara asalnya, jangan masuk campur urusan politik Malaysia.

praha2 said...

Asslmkm. Eden nak tambah disini-kita bayar Sales Tax dan Service Tax bertahun tahun-ada tak korajaan bori penjelasan? Tapi kito bayor jo. Mengapo GST mosti dibori penerangan?Kan dah dinyato kan olih Korajaan? Banyak risalah diedar kan. What more do u want? Orankampong pun tak tanyo tontang Sales Tax dan Service Tax. Ado dongar tak? I for one have not hear it. The people who will be affected are u the so call y gen who buys branded goods not the kampong folks.

Anonymous said...

soalannya, UMNO dah sedia ke nak temberang rakyat utk GST. hahaha, bodoh punya melayu