Tuesday, November 19, 2013

KERETA USIA 12 TAHUN PUNCA KEMALANGAN : AZIZ KAPRAWI TUNJUKKAN PADA NAJIB DIA CUBA MENGATASI IQ MAHFUZ OMAR !


punca kemalangan dakwa aziz kaprawi..
adalah disebabkan kereta berumur 12 tahun.

selain persaingan sengit world cup qualification yang sedang berlangsung sekarang, aziz kaprawi jugak nampaknya sedang berusaha bersungguh-sungguh untuk membuktikan kepada najib yang dia sedang cuba mengatasi  IQ MAHFUZ OMAR..


29 comments:

Anonymous said...

Aku heran menteri mcm ni boleh wujud dlm Zaman Najib si bibir merah?? Menteri ni tk mengaji ke? tk baca fakta statistik dr PDRM ke apa punca kemalangan jalanraya utama negara?

Habislah pemilik kereta antik pun kena timbang kilo lupus keta masing2.. rakyat akan sengsara dgn menteri bodoh dan tk faham keadaan sebenar rakyat! Akhirnya BN boleh jd ketua pembangkang di Parlimen PRU 14 nanti.

Kerajaan patut fikir mcm mana nk perbaiki korikulum pendidikan jalanraya, ramai yg berkereta mewah mahal dan baru tetapi memandu mcm org gila atau manusia zaman batu.. punca kemalangan disebabkan kecuaian, langgar undang2 sperti memandu laju sehingga kerap kali kemalangan HILANG KAWALAN dan TERBABAS dilaporkan sebagai faktor utama.

Jika pakai kereta body kayu sekalipun memandu cara hemah dan betul, kemalangan dapat dielakkn..

Menteri bodoh ini cuba utk cari pasal dengan rakyat.. perkhidmatan pengangkutan awam yg teruk secara keseluruhan dlm negara, dibeban dgn hutang sampai mati utk beli keta baru.. apakah rakyat akan biarkan Krjn buat begitu?

Menteri bodoh ni tanpa usul periksa telah menyahut CinaBeng MIROS tu.. sekor CinaBeng tu ckp habis menteri Melayu terketar2 taat.. xde fikir lagi releven atau tidak..

harga kereta yg mahal.. bank pemeras ugut bunga yg tinggi.. hahaha elok laahh.. PRU14 nnt menteri bodoh ini akan ahu jw[pnnya...

bentara guru said...

otak singkat aziz.ingat beli kereta mcm beli tv boleh cash..ikat 7thn leh pkai 5thn lagi je.lupus..pas2 ikat dgn bank.beli keta g.orang takde keja gnap 12skali beli keta.bodo betol

bentara guru said...

otak singkat aziz.ingat beli kereta mcm beli tv boleh cash..ikat 7thn leh pkai 5thn lagi je.lupus..pas2 ikat dgn bank.beli keta g.orang takde keja gnap 12skali beli keta.bodo betol

Ghazali said...

Betul. Saya amat menyokong kenyataan GAP kerana inilah contoh lagi seorang pemimpin yang kualiti mentalnya amat rendah. Entah Ilmu mana yang dia gunakan... tidak diketahui. Bukankah telah dibuktikan, punca kenapa kereta bermasalah bukan kerana umur... tetapi ialah penjagaan (maintainance). Faktor kedua ialah cara pemanduan yang amat berkait dengan sikap pemandu dan keadaan jalan raya....kenapalah bebal sangat....

ajai62 said...

Nak kata bodoh karang marah... Apa gunanya ada PUSPAKOM yang boleh menentukan sesuatu kenderaan masih boleh digunakan atau tidak... Cina ni belajar kat mana... KAt negara maju setiap tuan punya kenderaan mesti membuat pemeriksan berkala 2 tahun sekali untuk berada diatas jalanraya...contohnya di negara ITALI... setelah berjaya dalam pemeriksaan setiap kereta ditampalkan sticker dicermin hadapan kenderaan... Masa tulah kalau ada kerosakan akan terus dibaiki... Maksudnya ada kedai membaiki kenderaan akan diberi lesen utk mengendalikan aktiviti ini... Aapa2 yang tewrjadi dalam masa 2 tahun ini... bengkel kereta itu akan bertanggung jawab... jadi tak adalah unsur rasuah... macam kat Malaysia ni... lori dan bas yang dah nak sembah bumi pun masih boleh berjalan diatas jalanraya... Lepas tu kenderaan lak yang disalahkan... Bukannya pemandu.... Jangan pulak lepas ni sibuk nak buat lawatan sambil belajar ke ITALI... Goggle aje kat internet... tak payah buang duit rakyat gi melancung... aku duk kat Itali 11 tahun dan pakai kereta... dah biasa dah dengan hal ini....

Anonymous said...

kenyataan yang bodo dibuat oleh seorang timbalan menteri.... DS najib sila pecat orang macam nih. rakyat malaysia bukan semua kaya macam dia.

Anonymous said...

bangang punya KAPCAI RAWI

Anonymous said...

jawa goblok cakap pakai guna kotey.

Anonymous said...

Bukan usia kenderaan yang menjadi masalah utama.. masalah sebenarnya adalah sikap dan cara memanduan. Jangan membebani rakyat dengan memberi alasan yang tidak masuk akal.

ParitbuntarMari said...

Suka sangat nak keluarkan cadangan yang boleh mengurangkan undi kepada BN. Macam le kuat sangat sekarang ni. Perasan aje lebih.

Anonymous said...

Ni poster putar belit. Hati2 jgn mudah terpengaruh dgn poster2 propaganda mcm ni. Selidiklah dulu.

Yg sbnrnya quotes "melindungi org ramai...." merujuk pada penubuhan Seksyen Profil Pemandu Kenderaan Komersil berkaitan pemandu yg ada byk saman tertunggak. Pemamdu2 ni yg membahayakan org ramai.

Pasal had jangka hayat 12 tahun tu pulak adalah CADANGAN dari Prof. Dr. Wong Shaw Voon. Datuk Aziz Kaprawi cuma ckp 'JPJ perlu buat PERTIMBANGAN TELITI'.

Rujuk sini : http://m.utusan.com.my/...

Anonymous said...

He he he ha ha ha ho ho ho timbalan menteri terencat akal, kereta saya dah berusia 20 tahun tak pernah pun terlibat dengan kemalangan. Kemalangan jalan raya berpunca dari sikap pemandu bukan usia kereta.

Anonymous said...

bukan masalah kereta kemalangan berlaku tu semua salah pemandu..kereta canggih2 lah yg paling banyak exsident

aku melayu rasis said...

aku tak setuju sepenuhnya. Bukan kerana usia kereta saja factor penyebab. Pemandu yang mempunyai otak celaka juga penyebab utama. Kalau bawak kereta baru pun kalau sikap pemandu macam setan bila atas jalan, mereka ini lebih bahaya dari usia kereta itu sendiri.
Kalau nak diambil kira usia kenderaan, bagaimana pula dgn kereta antic? bagaimana pula usia kereta yang sultan2 pakai? bagaimana dgn pakcik makcik yang hanya dapat beli dan guna kereta secondhand saja?
Menteri2 dan seangkatan dgn nya bukan ada kepala otak macam kita orang rakyat biasa ni. Hari2 hidup penuh dgn kekayaan, ada pemandu, minyak tak payah beli, kaki tak pijak pasir, makan tak payah fikir nak masak apa.
Pegi jahanamlah!

Anonymous said...

kereta ferrari & lamborghini didapati paling jarang terlibat dlm kemalangan di Malaysia, Harap MENTERI pertimbangkan untuk mewajibkan rakyat membeli kereta ferrari dan lamborghini

Anonymous said...

Di jepun, salah sebuah negara termaju di dunia pon tidak pernah menyekat penggunaan kereta 12 tahun ke atas di jalan raya. Sepatutnya cari jalan macam mana supaya kereta yang dah tua pun masih dibenarkan diguna dan selamat. Bukan sebaliknya.

Anonymous said...

elok lupuskan dulu lori2 serta kenderaan2 besar di atas jalaraya tu..itu lagi bahaya..bas2 pun perlu baru2 gak, sebab bawa ramai orang..itu lebih berkesan rasanya dari lupus kereta yg akan bebankan rakyat..mana statistik kemalangan maut melibatkan kenderaan lama?..dlm mengejar keuntungan jangan sampai golongan marhein dilupakan, bukan semua orang mampu nak berhutang..

teruskan jihad ekonomi..ABC..BCL..

Anonymous said...

Kalau nak tengok BN terlungkop pada 2018 nanti, buatlaaa undang2 bodo tuu..

Pada pendapat aku punca kemalangan banyak termasuk kenapa melayu paling ramai terlibat adalah harga tayar mahal. So...melayu biasanya guna tayar sampai keluar dawai dan botak habis...bila brek atau lalu selekoh tajam tak cengkam dan mengakibatkan kemalangan.

Dah beratus kali aku cadangkan agar kerajaan buat KEDAI TAYAR DAN SERVICE 1MALAYSIA. Juallah harga tayar terus dari kilang disamping kita dapat telungkop kan kedai2 tayar cinabi yg.menjadi penyumbang utama dana Dap.

gen2felda

Anonymous said...

Oleh Aga Migir Khan:

Jika objektif utama melarang penggunaan kereta yang melebihi 12 tahun adalah untuk melindungi keselamatan orang ramai, maka ia boleh dikira sebagai 'barking the wrong tree'.

Adakah YB maklum bahawa kereta baru juga boleh menyumbang kepada kecelakaan di jalan raya.

Pokok pangkalnya ialah cara pemanduan, pematuhan undang-undang jalan raya dan juga penyelenggaraan berkala kereta tersebut.

Setiap daripada kita wajar berbangga dengan hak milik persendirian kita seperti kenderaan peribadi. Tidak kira lah jika kenderaan itu tua tetapi masih 'road-worthy' kerana penyelengaraannya dijaga rapi tepat pada masanya mengikut mileage (bukankah kita bersolat wajib tepat pada waktunya? Ini boleh digunakan sebagai contoh betapa perlunya 'on time' apa sahaja yang kita lakukan). Insya Allah kita tidak akan menyebabkan masalah kepada orang lain.

Kereta-kereta baru di jalan raya kini banyak yang dipandu oleh orang-orang muda (majoritinya). Sambil memandu sambil makan. Sambil memandu sambil berSMS. Sambil memandu sambil menelefon. Sambil memandu sambil bergurau senda dengan rakan yang duduk di sebelah.

Memandu memerlukan ketak'akulan (concentration) sambil memikirkan keselamatan pengguna-pengguna jalan raya yang lain. Tidakkah aktiviti seperti di atas mencairkan ketak'akulan? Mereka memandu kereta baru yang kurang dari 12 tahun umurnya.

Pasa masa kini aktiviti melanggar lampu merah, membuat putaran-U di tempat yang tidak dibenarkan, dan juga berhenti di kotak kuning sudah menjadi lumrah. Pemandu-pemandu yang berbuat demikian tidak merasa silu dan segan langsung. Malah ada yang menunjukkan muka selamba (smug) sepertinya tidak ada apa-apa kesalahan yang dilakukan. Mereka memandu kereta yang berumur kurang dari 12 tahun.

YB, before a decision is reached, please do a thorough study on the effect of this new regulations. Not all of us are rich to buy a new car. But certainly we can afford to send the car timely for periodical servicing in order to maintain it's road-worthiness. If not for the sake of other road users, it is for our very own sake. Our pride for owning a well-maintained car.

Probably what we shall embark is on strict imposition of the ENFORCEMENT OF RULES & REGULATIONS to all vehicles whether they are one-day-old or over twelve-year-old. Don't you agree that it is the ENFORCEMENT that is lacking? If you do, then the barking shall be to the ENFORCERS (whoever they are).

I rest my case.

Qar Max said...

Inilah ruginya bila ada menteri otak copy paste

Qar Max said...

Inilah ruginya bila ada menteri otak copy paste

Qar Max said...

Inilah ruginya bila ada menteri otak copy paste

Anonymous said...

Kerajaan lebih 50 tahun memerintah di Malaysia wajib dilupuskan kerana penyakit sasau dan nyanyuk dah melekat. JPJ dan MIROS akan mengkaji cara nak lupus kerajaan ini Yang benar Aziz jual sawi.

MELAYUJATI said...

Menteri tu cakap salah satu faktor sahaja bukan penyebab utama, mengapa ramai yang terus mengutuk beliau, kebenaran ada pada cakapnya tu. Masa cinabeng MIROS yang mulakan idea ni tak pulak dimakihamun tapi bila simelayu ni sambungkan pendapatnya sahaja dia pulak terus dimakihamun dengan terok.

Anonymous said...

Terbaek bro.
Kita sepatutnya jgn jadi mcm macai pembangkang yg terus percaya pd berita yg tak sahih.... lebih2 lg pada poster2 jahat mcm ni.
Yg cadangkan org lain, yg dimakihamun org lain.
Statement yg dirujuk lain, yg diputar lain.

Anonymous said...

CinaBABI MIROS tu ckp kita tk setuju dha tp CinaBabi MIROS tu xde KUASA spt Menteri utk laksanakan undang2 tu.. sbb tu org ramai marah bila menteri ckp merepek sbb dia ada KUASA!! nnt merepek2 dia pun boleh jadi jugak.. macam mana??

ko tu ngok sgt MELAYU JATI.. taksub xkena tempat.. Menteri Melayu yg tindas org melayu baru beberapa hari duduk kerusi Timb Menteri sudah taat CinaBabi.. xpakai otak dlm buat statement!!

Rakyat terbeban dgn kos beli mantainance kereta yg AMAT MAHAL.. harga MINYAK HITAM PELINCIR tk pernah2 turun..makin menggila naik..

so MENTERI bodoh ni ada sedar ke cmne nk bantu rakyat dulu sblm kenakan undang2 yg tak masuk akal?

Masalah utama kemalangan ialah MENTERI bodoh jd MENTERI.. statik xde pembahruan berkesan terhadap mendidik rakyat memandu di jalanraya, pengangkutan awam yg teruk di seluruh negara.. so isu itu dia buat bodoh..isu lain yg dia concern sgt.. so siapa tk marah!!

Anonymous said...

kalau kereta vintage dan antik yang berharga baratus ribu tu macam mana?nak kena hapuskan jugak ker???di harapkan para menteri dan timbalan menteri berfikir sedalam dalam nya sebelum membuat sebarang kenyataan rasmi..cth..harga ayam naik jadi rakyat jangan makan ayam????

Anonymous said...

jln b pahat-pt raja-a hitam antara kwsn kmalangan tertinggi di malaysia.so pak aziz mtk cdgkan haramkan knderaan bermotor di situ,ramai2 naik basikal.harap yb utarakan cdgan bergeliga ini.

joni seputra joni said...

TERIMA KASIH YG SEBESAR-BESARNYA KPD KY KERAMAT NOMOR YG AKI KASI
TERNYATA BENAR2 TEMBUS 100%,SY TIDAK SIA-SIA MEMBAYAR MAHAR AWALNYA SY KURANG
YAKIN KLU ANGKA YG AKI BERIKAN AKAN TEMBUS 100%,TERNYATA SY MENANG ANGKA
3D .ALHAMDULILLAH MOTOR YG PERNAH KUGADAIKAN 4 BULAN YG LALU GARA2 MAIN
TOGEL SEKARANG SUDAH BISA KU TEBUS LAGI MALAH SY SUDAH BELI MOBIL DAN SY
SUDAH PUNYA USAHA, BAGI ANDA YG INGIN MERUBAH NASIB SEPERTI SY HBG,KY KERAMAT
.DI NOMOR; 0823 5328 5559 ,ATAU KLIK BLOG ASLINYA http://akikeramat.blogspot.com/ ANGKA GHOIB YG DI BERIKAN KY KERAMAT TDK
PERLU DI RAGUKAN LAGI SY JAMIN 100% TEMBUS SOALNYA SY SUDAH PERNAH MEMBUKTIKANYA
4X BERTURUT2 MENANG.

(`’•.¸(` ‘•. ¸* ¸.•’´)¸.•’´)
«´ Thanks sOb `»
(¸. •’´(¸.•’´ * `’•.¸)`’•.¸ )

SELAM KOMPAK SELALU,,,,,