Saturday, December 14, 2013

RM 400 JUTA KEPADA RAKYAT ATAU RM 7.2 BILLION KEPADA KONSULTAN : SOALAN.. MANA YANG BAGI UNDI KEPADA BN ?


perkara 1

pada awal buletin utama tadi, tak sampai 2 minit berita hot rasionalisasi ini dikabarkan.

kerajaan akan rasionalisasi kan harga TOL.

kerajaan cakap lagi. nilaian rasionalisasi ini akan melibatkan wang sebanyak RM400 juta setahun.

kerajaan cakap lagi. nilaian RM400 juta rasionalisasi ini menyebabkan pemilik syarikat tol akan diberi hak untuk menaikkan harga tol selepas rasionalisasi ini dilakukan.

pemilik syarikat atau bahasa idris jala dan omar ong disebut syarikat konsesi.

kalau ikut flow cerita ini, rasionalisasi atas isu ini akan melibatkan SATU LAGI KENAIKAN KOS KEPADA RAKYAT, IAITU TOL.

sebelum aku pergi jauh, korang paham tak maksud rasionalisasi dalam bahasa kampung.

rasionalisasi ini bermaksud takde subsidi. bila takde subsidi maka harga pembarang tersebut akan dinaikkan mengikut keadaan ekonomi semasa.

faham ?
faham tak apa aku tulis ni ?
nyanyian idris jala cukup merdu .

kerajaan tarik balik subsidi tol sebanyak RM400 setahun yang diberikan kepada syarikat konsesi.

maknanya tol akan naik.

apa kesan tol naik ?

kesan tol naik adalah menyebabkan POKET RAKYAT MAKIN KEMPIS.

bukan setakat itu, tatkala tol naik ini bermakna pedagang sepertimana lazimnya akan menolak kos kenaikan itu kepada rakyat...

ingat dalam sistem ekonomi kerajaan malaysia....... segala mala mengenai penarikan subsidi, kos meningkat akhirnya akan dihalakan TANGGUNGANNYA KEPADA RAKYAT..

ya rakyat yang pernah bagi undi pada BN dan rakyat yang tak bagi undi pada BN.

okay..paham kan.

rasionalisasi bermakna kos kenaikan kepada rakyat.
RM400 juta ditarik balik subsidinya oleh kerajaan demi kerana terma rasionalisasi.

RM400 juta ini melibatkan KOS RAKYAT .
dah ditarik, kos rakyat akan meningkat lagi dan lagi..

RM400 juta ini melibatkan pengguna kenderaan, yang majoritinya adalah PENGUNDI.

apa kesannya kepada BN bila perkara ini berlaku ?

itulah artikel aku.. mudahkan dalam bahasa kampung.

YANG MENARIKNYA, KOS RM400 JUTA KEPADA RAKYAT DITARIK..

 TAPI...TAPI...TAPI...TETAPI...

 RM 7.2 BILLION KERAJAAN BOLEH PULAK BAGI KEPADA KONSULTAN !

soalan ?

antara RM400 juta atau RM 7.2 BILLION yang mana memberikan UNDI KEPADA BN YA ?

priority undi takde ke ?
konsultan boleh berikan undi ke ?
rakyat tak bagi undi pada BN pada pru 13 ke ?

tol melibatkan kegiatan harian pengguna dan pengundi, kalau dah naik rasa-rasa rakyat nak buat apa ehh masa pru 14 ?


PENJELASAN KE ATAS BAYARAN KEPADA PERUNDING SEBANYAK RM7.2 BILLION BAGI TAHUN 2009 - 2013


1. Kementerian Kewangan ingin merujuk kepada laporan berkaitan jumlah pembayaran kepada syarikat-syarikat perundingan swasta sebanyak RM7.2 bilion dari tahun 2009 hingga Oktober 2013.

2. Kementerian Kewangan ingin menjelaskan bahawa daripada jumlah tersebut, sebanyak RM6.15 bilion adalah merupakan perbelanjaan di bawah Maksud Pembangunan bagi tahun 2009 hingga Oktober 2013. 

Perbelanjaan ini antara lainnya, bagi perkhidmatan perakaunan dan auditan, perkhidmatan perundangan, penilaian dan pengurusan harta, pengurusan, perkhidmatan pakar runding perniagaan, perkhidmatan komputer dan prosesan data, perkhidmatan jurutera, arkitek , juruukur dan kajibumi serta perkhidmatan penyelidikan pasaran dan ujian pasaran. Perkhidmatan-perkhidmatan yang diberi ini adalah bagi melaksanakan projek-projek Kerajaan seperti pembinaan rumah, jalan, jambatan, kolej, membaik pulih jalan, pembinaan sekolah dan hospital.

3. Malahan, mengambil kira perbelanjaan sebenar pembangunan bagi tempoh 2009-2012, Kerajaan Persekutuan telah membelanjakan sebanyak RM195.655 bilion bagi melaksanakan projek-projek pembangunan dan infrastruktur yang telah dikenalpasti di seluruh Negara.  Manakala untuk 10 bulan pertama tahun 2013, perbelanjaan sebenar pembangunan adalah sebanyak RM30.077 bilion.


4. Sementara itu, sebanyak RM1.05 bilion daripada RM7.2 bilion tersebut adalah belanja perkhidmatan dibawah Maksud Mengurus bagi tahun 2009 hingga Oktober 2013, antaranya bagi perkhidmatan saintifik dan penyelidikan, perkhidmatan kajian ekonomi serta perkhidmatan professional lain seperti bayaran yuran audit, yuran guaman dan latihan perniagaan kepada usahawan.

5. Kesemua perbelanjaan tersebut adalah untuk menjayakan pelaksanaan projek Kerajaan demi kesejahteraan rakyat dan kemajuan Negara.



KEMENTERIAN KEWANGAN MALAYSIA
4 DISEMBER 2013

20 comments:

Anonymous said...

Maybe kerajaan amalkan politik balas dendam pada kerajaan Selangor.

Anonymous said...

Yang ramai yg akan susah adalah orang2 Melayu. Yang memberikan kekuatan kpd BN adalah orang Melayu.Cinabeng hampir semua dah lari ka Pembangkang.Jika tidak ditangani sebaik mungkin makA Selamat tinggal lah BN.

Sebastian Ingrosso and Steve Angello said...

Dalam prinsip accounting, RM7.2billion adalah dalam akaun yang berasingan, yang mana program rasionalisasi akan dinilai oleh pihak luar termasuk pelabur dan creditors untuk memberi penarafan rating ekonomi negara dan kecekapan pengurusan kerajaan. Majoriti rakyat termasuk pensyarah2, ahli akademik, CEO, manager2, dan rakyat2 yg educated mahupun tidak, masih tak dapat memahami tindakan kerajaan dalam menangani kehancuran ekonomi dalam skala yg besar. Kesan yg paling teruk ialah sehinggakan jika anda nak buat loan peribadi, loan kereta, loan rumah, loan bisnes dan lain2 pasti gagal kerana kadar interest yg terlalu tinggi, syarat2 yg sgt ketat dan lain2. Terimalah hakikat.

Anonymous said...

mula tu aku senyum sampai ke telinga bila kerajaan naikkan gaji, kemudian selaraskan gaji. fuhhh, besar betul gaji aku. boleh tambah kasi orang tua kat kampung.tapi tak sempat la pulak nak kasi lama. kerajaan ambil balik gaji aku dengan kenaikan harga minyak, subsidi gula dikurangkan, tarif letrik dinaikkan, tol akan naik juga, gst, barangan akan naik, banyak lagi akan naik. balik asal macam gaji lama gak. tapi cukai kena tambah pasal gaji dah bertambah, dulu kena sikit, gaji kecik.

Anonymous said...

Syabas kerajaan BN.. Tak sia2 aku bagi undi dun dan parlimen pada BN.. Inilah balasan yg paling setimpal untuk aku dan pengundi2 lain yang memberikan undi kepada BN dalam PRU13 yang lepas.. Tahniah sekali lagi.. Keep it up..

Anonymous said...

PLS RESIGN AH JIB

PLS BERAMBUS AH JIB

CUKUP CUKUPLAH MENIPU MELAYU

WAHAI MELAYU BAWAHAN

UMNO NI BANGSATWAN PUNYE DAH

JOM TINGGALKAN UMNO

MELAYU HARUS SOKONG ISMA

ISMA@IKATAN MUSLIMIN MALAYSIA

KUAT MELAYUNYE

TAAT ISLAMNYE

PEGI JAHANAM UMNO PAS

PENIPU KEDUA DUANYE

BUKALAH MATA TUAN TUAN

Anonymous said...

Gud job BN .....golongan petengahan da bawahan yg gaji ciput ni akan ajar cara pakai duit debgab btul utuk PRU14

Anonymous said...

Yang banyak kena orang selangor dan pengundi cinabeng... lantak la korang.. korang yang undi PR :)

Anonymous said...

Teramat setuju dgn kata2 ini.aku rasa macam tu juga. Nyesal zekarang x guna tunggu PRU 14 je nk tgok BN idup lg ke tak

usin said...

adakah kita perlu menyesal kerana percaya kpd bn untuk terus memerintah malaysia? mungkin ya dan mungkin tidak. hakikatnya kalau kita memilih pihak sebelah, mungkin nasib kita tidak juga lebih baik. ada kemungkinan lebih buruk. hakikatnya orang melayu kini makin dihimpit oleh kerajaan bn dan dihenyak oleh kerajaan negeri bawah pakatan rakyat. sebenarnya bagus dan tak bagus nasib rakyat sesebuah negara bergantung kepada KEPALA negara. dalam konteks ini tidak lain tidak bukan ialah NAJIB RAZAK. adakah transformasi najib ini sebenarnya transformasi ke arah rakyat lebih selesa atau transformasi menekan rakyat? setelah diberi mandat oleh rakyat untuk terus memerintah, tak sampai setahun dah macam2 rasionalisasi (kononnya) dilaksanakan demi menghalalkan kenaikan tarif itu dan ini. minyak, tol, elektrik, lrt, tambang bas dsb kononnya tidak akan membebankan rakyat. betulkah? perlu kita carutkan kenyataan tersebut? suka hati koranglah nak carutkan. kekadang memang patut dicarutkan pun sebab tak mengenang budi. undi diberi, taik dibalas. lemah najib ialah kerana terlalu percayakan PUNAHSIHAT2 yang berkeliaran di sekelilingnya. omar ong & idris jala ialah contoh musibat yang licik menipu najib dgn istilah pembohong RASIONALISASI. yang terima bala bukan najib, tapi rakyat marhein yang menaikkan najib. bagi penyokong pembangkang, mereka boleh senyum sementara kononnya "itu la pasal aku tak sokong umngokBeEnd. ini la jadinya". tapi apa alternatif yang ada? jika nama bangsa kita melayu, jadi rakyat malaysia ni umpama lepas mulut buaya masuk mulut naga. betulkah bangsa kita ini perlu diubah jenama. tukarlah kepada nama apa2pun sebab yang pasti MELAYU bermaksud semakin lama semakin layu. melayu oh melayu....

Anonymous said...

Rupa-rupanya si Najib ini tidaklah bijak mana sangat.Kalau itu bagai dikata, maka elok turunkan dia sebelum PRU 14 sebelum banyak lagi malapetaka melanda.Dia kata Al-Jub nak popular,dia pun sama saja.Politik Najib bukan untuk memperkasa negara,tetapi lebih kepada nak bersaing dengan pakatan pembangkang."When you play their game,you lost yourself".Wahai Najib, belajarlah dari orang lama,yang pi ikut sangat pakar-pakar yang mentah tu kenapa?

hangkedee said...

Good job Punahsihat Ah jib goblok PM. 1 malay siia.

Anonymous said...

Kesan jangka masa panjang, kerajaan melayu akan tumbang pada PRU 14..itu yg si NAjib nie nak agaknya..terima kasih PM..semuanya berpunca dari Najib sendiri kerana buta mata dn hati utk melihat kesusahan rakyat...ptuiiiii...

Anonymous said...

Buka mulut aja juta juta juta juta..kaya betul Malaysia..kira Ahjibgor boleh kita gelar MILLION RINGGIT PM..potong semua subsidi utk jimatkan bererapa juta tetapi belanja berBillion, ada akal kah

Anonymous said...

gua dah give dgn BN....panjang umur PRU14...gua akan longkangkan BN keparat. Sejak menang i) minyak naik
ii) Api nak naik, iii) kereta umur lebih 12 tahun nak lupus, iv) gula naik...v) Tol nak naik.
kepala butoh bapak BN + UMNO juga naik. Parti penipu rakyat memang pukimak.

Anonymous said...

Aku tak tau lah nak cakap apa dah...ap ayg aku nampak kemasukan Idris Jala dan Abd Wahid Omar dlm kabinet Najib di potrfolio UPE makin dahagakan wang rakyat...
Apa yg aku nampak lah mereka berdua ni suka sgt tarik subsidi kpd rakyat..itu saja kah idea mrk?
terkini kenaikan tol pulak..
aku setuju dgn anon 12.31 tuh..sam lah dgn aku pun, seronok dpt penyelarasan gaji baru, byk lah gaji sikit, tp sedar atau tdk sedar, aku rasa gaji mcm dulu2 jugak..apa pasal nih? baru aku sedar rupa2nya kos dah naik, barang dah melambung...kira serupa mcm dulu la...

aduahii...jika begini, teruk BN nanti nih..

Anonymous said...

Yang paling terkesan dalam hal ini adalah orang melayu dan bumiputera ..mana UMNO kata nak perjuang dan lindungi kepentingan melayu dan bumiputera .. jangan menyesal sekiranya dalam PRU 14 nanti tamatlah riwayat UMNO

Anonymous said...

Korang perasan tak kedua-dua parti yang berteraskan Melayu Islam iaitu UMNO dan PAS seolah-olah tak mahu undi Melayu. Apa sahaja yang mereka buat semuanya merugikan Melayu Islam. Aku rasa ini klu UMNO dan PAS mahu Melayu Islam beri undi kepada DAP pada PRU 14 nanti, sebab nak suruh undi DAP cara terang-terangan mereka tak berani.

Anonymous said...

Pukimak punya umno!!!

Anonymous said...

Setuju. Hakikatnya rakyat tak paham dan trend politik sekarang ...ape je kerajaan buat ... tak betul. Menghentam memang senang. Patutnya kita support dan mainksn peranan masing2. Rakyat da mewah dgn gadget, entertainment ... bila susah sikit blame govt. Bersyukurle.. bagi kritikan membina bukan membunuh. Kaum yg satu tu akan terus ambil peluang ...kita pun patut sama...jgn leka ... pelusng banyak ...jfn tunggu disuap. Kaum tu kaya..segala peluang mereka rembat... tanah terbiar bukak kebun ..bukak tapak jualkereta ... bukak bisnes mcm2 ... sebenarnya hendak seribu daya taknak seribu dalih. Kaum tu anak2 di katih berbahasa inggeris walaupun broken english... meteka advance..nsmpak peluang... kita yerleka... anak2 kdg2 keadaan sekeliling menentukan nasib ank kita. Mereka berpakat...network bisnes mereka melangkaui pahaman politik mereka.