Sunday, December 1, 2013

TAHNIAH SPR : RAKYAT AKAN MELIHAT POST MORTEM PILIHANRAYA INI ANTARA YANG TERBAIK !


pru 13 sudah hampir 7 bulan berlalu. sebelum pru 13, kedengaran banyak persepsi dan cubaan memfitnah SPR dilakukan oleh puak yang berkepentingan dalam usaha memberi nama buruk kepada badan yang menyelenggara pilihanraya di malaysia.

bukan sekadar spin faktual, malah ke arah melakukan demonstrasi besar-besaran juga dibuat sebagai kononnya mengesahkan perjalanan pilihanraya yang bakal diketuai oleh SPR adalah berat sebelah.

sejurus selepas keputusan pru 13, ternyata apa yang dilontar fitnahkan kepada SPR yang kononnya berat sebelah ternyata meleset.

kelantan, selangor dan pulau pinang masih kekal di tangan pembangkang. hakikatnya jika SPR berat sebelah, mana mungkin pembangkang boleh menang besar di selangor.

bukan sekadar itu, anwar ibrahim yang selama ini mencetuskan propaganda SPR tidak adil juga akhirnya dengan selamba mengangkat sumpah sebagai ahli parlimen, tanda dia sendiri mengesahkan akan ketelusan pihak SPR.

baru-baru ini kecoh diperkatakan dengan penipuan fakta mengenai SPR membenarkan 40 ribu pengundi bangladesh mengundi pada pru 13. 

dakwaan itu sudah 7 bulan gagal dibuktikan oleh pembangkang.

hakikatnya rakyat wajib mengaku sistem pilihanraya yang dijalankan oleh SPR adalah antara yang terbaik dikalangan yang terbaik .

sikap profesional SPR dalam menghalusi setiap aduan, permaslahan, cadangan membuktikan bahawa mereka ini punyai wibawa dan kukuh kredibelnya dalam menjalankan pilihanraya, antara kehendak utama sistem demokrasi dalam malaysia.

SPR sekali lagi membuktikan kepada rakyat malaysia bahawa mereka sebenarnya serius untuk memelihara lantas memperbaiki kemaskan perjalanan sistem pilihanraya di malaysia.

post mortem yang dikeluarkan oleh SPR hari ini merupakan pembuktian terbaik yang mereka ini sedang bergerak mengikut arus semasa.

di bawah adalah 2 contoh bagaimana SPR telah mengenal pasti masalah dan cadangan balas yang dikenalpasti dalam usaha SPR menambahbaikkan perjalanan sistem pilihanraya di malaysia.

MASALAH YANG DIKENAL PASTI.

1) kekurangan anggota polis pengiring dalam mengiringi kertas undi pos dari lokap ke pejabat pengurus pilihanraya.

2) masalah dalam cara MENANDA KERTAS UNDI POS.

3) kelewatan mengembalikan karung undi pos ke pusat pengiraan pengundian.

4) pengambilan/penghantaran sampul undi pos ke luar negara kerana permaslahan waktu agensi pos dan cuti minggu sabtu/ahad.

5) masalah pengundi pos tak boleh mengundi kerana sampul undi pos tak boleh diserahkan ke tangan mereka. wakil tidak layak menerima on behalf.

CADANGAN PENAMBAHBAIKAN OLEH SPR DALAM MENGATASI MASALAH DI ATAS.


SPR akan melakukan penyelarasan tugas dengan PDRM dan kementerian pertahan  mengenai jumlah polis pengiring yang diperlukan.

penyelarasan ini membabitkan prosedur dan tatacara penghantaran dan penerimaan karung undi pos yang telah dilakukan pengundiannya oleh anggota keselamatan yang terbabit.

undi pos mengenai pengundi yang tiada di rumah. SPR sedang meneliti cadangan untuk membenarkan wakil untuk memerima bagi pihak pengundi yang tiada di rumah kerana rules sedia ada tidak membenarkan sampul diserahkan kepada wakil.

jika semuanya berjalan lancar, berkemungkinan penghantaran kertas undi ke luar negara akan lebih cepat, tepat dan mudah kerana kerjasama POS MALAYSIA yang bersedia untuk bertugas pada hari sabtu dan ahad menjelangnya pilihanraya kelak lantas menjamin sampai cepatnya kertas undi ke luar negara.


perlukah undi pos ditanda ?

SPR akan meneliti semula sistem itu dan mengkaji kaedah pelaksanaannya  termasuk meneliti cadangan penandaan menggunakan sistem on-line oleh pihak Pegawai Pengurus Pilihan Raya.  

ANTARA MASALAH YANG DIKENAL PASTI PADA HARI PENGUNDIAN.

1) terlalu banyak saluran dalam satu-satu pusat mengundi. 
2) kertas undi yang dilipat, dapat dilihat.
3) kesesakan pusat mengundi kerana barung wakil parti .
4) kekurangan kerusi roda untuk pengundi oku dan sudah berumur.
5) gangguan ejen parti di barung semakan yang dimilik SPR.


POST MORTEM YANG DICADANGKAN.

selain pusat pengundian lazim ( sekolah ) berkemungkinan SPR akan mencadangkan premis lain yang berdekatan dengan sekolah tersebut untuk dijadikan pusat pengundian.

Ini kerana SPR telah menetapkan jumlah maksimum pengundi seramai 3,850 dengan 6 saluran mengundi.  Saluran pertama seramai 350 pemilih dan diikuti saluran berikutnya maksimum 700 pemilih. 

bagaimanapun , ide mengenai premis lain selain sekolah dijadikan pusat pengundian hanya dapat dilaksanakan sekiranya terdapat  premis yang hampir dan bersesuaian.

SPR dalam post mortemnya juga ada menyebut berkemungkinan kertas undi wajib dilipat empat akan dijadikan prosedur dan kerani di pusat pengundian akan berbuat sedemikian sebelum kertas undi diserahkan kepada pengundi.


Bagi menambah bilangan kerusi roda di Pusat-pusat Mengundi, SPR berhasrat mendapatkan kerjasama dan bantuan kerusi roda  extra daripada parti-parti politik. 

penguatkuasaan yang lebih tegas terhadap penubuhan barung-barung oleh parti politik perlu dibuat memandangkan undang-undang tidak membenarkan sebarang penubuhan barung-barung oleh parti politik   pada hari Mengundi.  

inilah dia post mortem mengenai beberapa isu yang SPR sedang menambahbaikkan.

kepada rakyat malaysia, post mortem ini sebenarnya membuktikan kepada kita bahawasanya SPR jelas berjaya menjalankan tanggungjawap sebagai badan bebas yang kredibel dalam melaksanakan sistem pilihanraya di malaysia.


14 comments:

Anonymous said...

CAKAP BANYAK TAK GUNA!!

TANGKAP DAN SAMAN BANI BABI HARAM TU HABIS CERITA!!

JADI ORANG JAGN LEMBAB DAN JGN BERI RAFSIRAN YANG KERAJAAN MELAYU/ISLAM NI LEMAU!!!

Anonymous said...

CINA/KELING kafir Babi dan MELAYU Pembelot/Talbarut Binatang tu mesti di beri pengajaran yang setimpal!!!

Anonymous said...

GAP, mohon SPR untuk sebarkan maklumat ini dalam bentuk mudah.

Point by point. Ini adalah usaha cukup baik dari SPR dalam sanggah penipuan pembangkang.

Elok SPR sebarkan maklumat ini kepada rakyat.

ANTI POLITIK BANGANG said...

WEI SPR DAH HABIS TELUS DAH.

CEC DAP BILA NAK TELUS ?
MUKTAMAR PAS PUN KANTOI !
PKR BALIN KERUSI !

ADA HATI LAGI NAK BERSIHKAN SPR.. JALAN DAAAAA....

PI BERSIHKAN PARTI HANG DULU LAH !

Anonymous said...

Dalam jawatan kuasa SPR ada jugak ahli parlimen pembangkang.

Jadi kalau SPR yang telus, ahli parlimen pembangkang yang kat dalam jawatan kuasa tu pun tumpang tak telus lahhh..

Anonymous said...

Suruh Ambiga BERSIH kan CEC DAP dulu la...

Awat senyap je ?

Double standard punya manusia.

Anonymous said...

Segalanya sudah jelas. Aku rasa tak payahlah pembangkang meragui lagi apa yang spr buat.

Anonymous said...

DARIPADA GUNA DAKWAT KEKAL, ELOK SPR PAKAI BIOMETRIK.

NAK IKUTKAN PERANGAI PEMBANGKANG, KITA MUNDUR KE BELAKANG LAH...

Anonymous said...

DAH MENANG SELANGOR, APASAL TAK MEMEKAK PASAL SPR TAK BERSIH ?

POLITIK BANGANG PAKATAN.

Anonymous said...

xperlu layan karenah pembangkang lagi.

dah nyata SPR ni terbuka !

Anonymous said...

Congrats SPR.. semakin professional dan telus!! harus sebarkan laporan penuh Post Mortem tersebut untuk tatapan mereka2 yang taksub dengan anjing2 yang suka menyalak!!

Anonymous said...

PRU 12 aku pangkah PR. PRU 13 aku pangkah BN...... Bagi aku SPR telah memainkan peranan dengan betul. Yang tak betul ialah set kepala senget dan set gelap hati perut.

Tahniah SPR

Anonymous said...

TERIMA KASIH TERAMAT SANGAT MENGUNDI BN....KEJAP...INILAH HABUANNYA.....KENAIKAN 15% KADAR LETRIK PADA 1 JAN 2014....THANK YOU MALAYSIANS FOR CREATING AND MAINTAINING BN IN POWER...THANK YOU...HARAP2 SANGAT KILANG2 DAN SYARIKAT2 YG GUNA LETRIK BANYAK UTK MENGHASILKAN PRODUK MENAIKKAN HARGA....SEMUA KAYA RAYA KRONI SINI MANA NAK HERAN....KEEP UP THE GOOD WORK...GOD BLESS!

Anonymous said...

TERIMA KASIH TERAMAT SANGAT MENGUNDI BN....KEJAP...INILAH HABUANNYA.....KENAIKAN 15% KADAR LETRIK PADA 1 JAN 2014....THANK YOU MALAYSIANS FOR CREATING AND MAINTAINING BN IN POWER...THANK YOU...HARAP2 SANGAT KILANG2 DAN SYARIKAT2 YG GUNA LETRIK BANYAK UTK MENGHASILKAN PRODUK MENAIKKAN HARGA....SEMUA KAYA RAYA KRONI SINI MANA NAK HERAN....KEEP UP THE GOOD WORK...GOD BLESS!.....
-----------------------------------
so what.....ko ingat kalau Fuckatan become the ruling government, bil letrik & semua harga barang boleh turun harga ker????