Saturday, May 10, 2014

SIDANG KEMUNCAK ASEAN : INI PELUANG BESAR NAJIB...


LELAKI Islam Rohingya ini memeluk lutut pengawal pantai Bangladesh, merayu agar dia dan keluarganya tidak dihantar balik ke Myanmar kerana tidak mahu menjadi mangsa pembersihan etnik di kampung halamannya pada 19 Jun 2012. - AFP

sidang kemuncak asean akan bermul hari ini..
lokasinya myanmar.

tempat pembunuhan dan genosid terhadap umat islam rohingya.

MOHON NAJIB UNTUK BERANI SELIT KENYATAAN MENDESAK KERAJAAN MYANMAR MENGHENTIKAN GENOSID TERHADAP UMAT ISLAM ROHINGYA..

dr mahathir pernah balun kiri kanan zionis dalam ucapannya di PBB.

harapan umat islam, najib perlu berani untuk menyatakan permintaan agar memohon kerajaan myanmar menghentikan genosid terhadap umat islam rohingya...

INILAH PELUANGNYA.

konsep asean yang selama ini mengambil pendirian untuk tidak mencampuri urusan negara asean lain sudah tidak nampak praktikaliti dari segi logikalnya..

mungkin ada had.

namun jika pembunuhan secara sistematik berlaku terhadap manusia, perlukah ide tidak mencampuri urusan negara lain masih lagi menjadi pegangan ?


7 comments:

Anonymous said...

TOLONG gantikan istilah PEMBERSIHAN ETNIK..kepada PEMBUNUHAN @ PENGHAPUSAN KAUM

Bersih etnik ni bahasa Saiko yang digunakan ketika MEMBUNUH rakyat Bosnia.

Tujuannya untuk nampak baik

Anonymous said...

Malang bagi Rohingya. Sememangnya etnik Rohingya adalah penduduk asal wilayah Arakan yang mana wilayah Arakan satu ketika dahulu adalah satu kesultanan Islam. Disebabkan sengketa, mereka telah menjemput Dinasti Konbaung Burma (Myanmar lama) untuk menolong dalam sengketa menyebabkan wilayah Arakan jatuh kepada Burma. Sejak itu bermula derita di wilayah yang dijajah dan dijadikan sebahagian daripada Burma. Wilayah itu seperti mana-mana wilayah Islam yang dijajah segera dipenuhkan dengan etnih penjajah yang kafir.

Anonymous said...

Di malaysia pun tak lama lagi jd mcm myanmar la...
bila melayu asyik bertelagah...kaum lahanat cinabeng akan ambik alih malaysia...
Then pembersihan etnik melayu pun bermula..
jgn berkata " Tidak Mungkin"...
Segala galanya "Mungkin"

Anonymous said...

Patutnya Malaysia sbg. NEGARA ISLAM; memberi KERAKYATAN kpd. mana-mana pelarian Islamyg. sungguh malang, spt. saudara se ISLAM/BUMIPUTERA ROHINGYA dan PALESTIN! Di Barat-Israel-Singapura pun, rejim-rejim mereka tak pernah pula meminta kebenaran pembangkang/rakyat utk. bagi kerakyatan pd. sesiapa!

Maka apalah yg. kita takut sgt. dgn. GERTAKAN Si Barat-ZIONIS yg. HIPOKRIT asyik melalak mcm. ANJING KURAP psl. undg-indg SAMPAH "demokrasi-hak asasi" si KAPIR Barat-ZIONIS, kat Dunia Islam - sedgkan si Barat-ZIONIS/Israel boleh menyerang/menjajah/merompak Dunia Islam yg. kaya minyak-gas dgn. membunuh/menyiksa sesuka hati umat Islam secara beramai (Genocide), termasuk dgn. strategi mencipta pengganas 'Islam' cthnya Al-Qaeda dan Boko Haram - dan semua ni tak pula dihentam si UN-ki Moon BANGSAT tu!

Lihatlah rejim PENDATANG Cina PAP yg. ditaja MOSSAD-CIA-MI6, untuk tawan Temasik dari TANAH MELAYU kita ini; juga telah beri kerakyatan dgn kpd jutaan imigran yang bukan pekerja/pelarian pun, dari bukan Islam Cina dan Kristian untuk MENGECILKAN terus jumlah dan MENINDAS umat Islam/BUMIPUTERA Melayu, juga dibela oleh sekutu kuatnya, si Barat-Israel. Bahkan polisi mengambil jutaan imigran bukan Islam ke Singapura, ini ditiru dari Israel - sekutu kuat rejim penjajah Cina ini - lihat di http://rainbowoftruth.blogspot.com/2009/09/singapore-israel-love-affair.html, THE SINGAPORE ISRAEL LOVE AFFAIR, Wednesday, September 2, 2009!

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN ISLAM/umatnya, Kesultanan Melayu, Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal-Asli/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).


Aku Melayu Rasis said...

sibuk pasal Negara orang...dalam Negara sdiripun takleh nk jaga. luka tunggu jd barah aje lagi, sepatutnya ambiklah iktibar dari apa yang jadi dinegara orang. nak tolong pun agak-agaklah walaupun sesama islam. jgn nanti puak rohingya tu hampir jd sebahgian penduduk Malaysia, tuntut itu, tuntut ini..masa tu baru nk belajar jd orang dah tak guna. tengok saja warga cina di Malaysia. tengok pulak warga indon, warga bangla, warga mamat hitam...itu belom lagimereka bersatu, orang tempatan pn dah start takut bimbang. Mereka ni kalau terjadi apa apa katsini, boleh jugak lari balik Negara asal tapi kita??? nak lari kemana???
Nak tolong, mohon berhati-hati. Sayangilah Negara sendiri. Selesaikan dulu masalah dalaman Negara baru campur Negara orang. Aku tengok diorang menangis pun macam bersandiwara aje sb mohon kesiankan. Nanti bolehlah makan beras nasional, susu 1Malaysia, tidur lena berak kencing takde cicir sana sini. Kalau sakit boleh masuk hospital free atas tiket UNCHR. Yang kena bayar fee, yang kena cukai bayar sana bayar sini -KITA! Cuba kalau kita yang jadi pelarian kat Negara orang, mampus idup balik tak dapat layanan macam tu. Jangan mimpilaa!

nok said...

Masalah sikap bangsa melayu dan pemimpin melayu yg di ketahui senang di kotak katik membuatkan bukan melayu naik tocang...sejarah telah melakarkan betapa tak cerdiknya orng melayu..sehingga brittish begitu mudah merampas kuasa...di tambah dgn perangai pemimpin2 yg korup....

Anonymous said...

saya setuju dgn aku melayu rasis.puak rohingya nie satu kaum dgn bangla.geng kacau perempuan org.baik kerajaan jgn terima mrk.halau je pergi negara lain.bangladesh pun tak nak terima mereka.kita jgn baik sgt dgn puak kacau perempuan org nie.baik kita bantu org melayu slatan thai dan melayu champa dari sibuk nak jaga puak rohingya nie.