Monday, July 7, 2014

KENAPA TSMY TAK LENA TIDO ?

Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, peristiwa rusuhan kaum yang pernah tercetus pada 13 Mei 1969 boleh berulang jika perpecahan dalam kalangan rakyat tidak dapat dibendung manakala Perlembagaan negara terus dipersoalkan.

Timbalan Perdana Menteri berkata, perbalahan kaum ketika ini sudah menjadi kebiasaan apabila satu kaum mengkritik kaum lain dan perbuatan itu adalah bertentangan dengan adat, budaya dan tatasusila rakyat negara ini.

"Sebab itu timbul pelbagai andaian apabila hubungan kaum sudah sampai ke tahap cetus ketegangan dan hubungan tidak baik. Ini boleh menyebabkan peristiwa tersebut dan saya tidak mahu sebut tarikh itu (13 Mei 1969).

"Sebab itu kita harus lihat kembali apa yang dilakukan pejuang kemerdekaan. Kita sudah hampir 57 tahun merdeka dan berupaya membentuk masyarakat Malaysia yang bersatu padu. (Sebelum ini) memang ada perbezaan dan salah faham tetapi tidak sehingga kita berbalah atau berlaku perpecahan," katanya.

Timbalan Perdana Menteri berkata, hubungan antara kaum diburukkan lagi apabila media sosial seperti Facebook, Twitter dan blog yang tidak bertanggungjawab menyebarkan cerita-cerita tidak benar selain ditokok tambah kepada umum.

Menurutnya, rakyat perlu menapis sebarang berita atau khabar angin yang didengar menerusi Internet kerana tidak semua yang disampaikan adalah benar malah kerajaan tidak dapat mengawalnya secara keseluruhan.

Muhyiddin berkata, apabila perbalahan tidak dapat dibendung, maka akan berlaku kucar-kacir kerana hubungan antara kaum tidak seperti dahulu apabila mereka saling tidak mempercayai dan mencurigai antara satu sama lain.

"Saya sendiri sebagai Timbalan Perdana Menteri setiap malam sebelum tidur memikirkan macam mana nak uruskan negara. Ada orang hantar khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada saya, apa nak jadi dengan Melayu, kenapa Islam dihina dan hal-hal yang sama.

"Mengapa hal-hal sebegini berlaku dan ini membimbangkan kita. Kita semua perlu balik ke pangkal jalan. Letakkan agama sebagai tonggak dan kekuatan kita sebagai orang Islam begitu juga budaya dan adat resam kita," katanya.

23 comments:

Anonymous said...

Jawapannya mereka sudah tahu...buat kajian before ISA dihapuskan dan selepas ISA d hapuskan. That why Singapore x hapuskan ISA version mereka.

shafrisalleh said...

Proxy mereka,yahoo malaysia memetik dari malaysiakini spin macam biasa, Dap@DpRK Lim kin siang cabar enam menteri kaum cina meletak jawatan,lain yang di kata lain yang diberita

Anonymous said...

Bukan tan sri saja risau....

Saya pon risau giler....

apa nak jadi dgn msia dan org melayu yg setiap hari dipecahbelahkan....

rba kuasai alam siber tampa ada had.... mereka fitnah dan adu domba disetiap isu dan perkara...

org melayu mudah terpengaruh dan gagal berfikir secara rasional...

harap pemimpin tertinggi melayu bertindak segera...

jgn tungu nasi menjadi bubur...

Mak Bedah said...

Syabas kepada Tan Seri Muhyiddin Yassin. Aku tabik atas segala pendirian dan aspirasi YB. Semuga akan datang T S M Y dapat membendung rakyat berbilang kaum bersatu dan cinta Negara Malaysia.

Anonymous said...

kembalikan ISA

Anonymous said...

kembalikan ISA

Anonymous said...

senang ajeer...suruh najib dan sekutunya turun dan digantikan dengan ultra melayu islam...habis cerita

Anonymous said...

sebabnya kita mempunyai pm dan tpm yang lemah, melayu bagi undi cina dapat untung. nak ambil hati cina konon , nak beritahu dunia masa aku jadi pm dan tpm barisan nasional menang dua pertiga pada pru 14.hari tu kata pak lah lembik, rupa2nya kamu berdua lagi lembik. kamu ada kuasa kamu mengeluh. orang hina islam ,melayu dan raja kamu berdua tak ambil tindakan. presiden isma yg bercakap benar kamu ambil tindakan, berani sesama melayu takut pd cina, ambillah hati cina,berilah apa yang mereka mahu agar bn dpt dua pertiga pd pru 14.seperti kata blogger helen ang potong kepala pun cina tidak akan undi bn.tak perlu fikir dua pertiga, jagalah hati orang spt saya yg masih beri undi pd umno.

Anonymous said...

sebabnya kita mempunyai pm dan tpm yang lemah, melayu bagi undi cina dapat untung. nak ambil hati cina konon , nak beritahu dunia masa aku jadi pm dan tpm barisan nasional menang dua pertiga pada pru 14.hari tu kata pak lah lembik, rupa2nya kamu berdua lagi lembik. kamu ada kuasa kamu mengeluh. orang hina islam ,melayu dan raja kamu berdua tak ambil tindakan. presiden isma yg bercakap benar kamu ambil tindakan, berani sesama melayu takut pd cina, ambillah hati cina,berilah apa yang mereka mahu agar bn dpt dua pertiga pd pru 14.seperti kata blogger helen ang potong kepala pun cina tidak akan undi bn.tak perlu fikir dua pertiga, jagalah hati orang spt saya yg masih beri undi pd umno.

Anonymous said...

Ketua Belia MCA Gombak YIP JIUN HANN, Phone: 03-6274 5352
Berkenaan bapa U (YIP KUM FOOK, MCA GOMBAK) bertiga, Empat Isteri dan kaya, itu hal U sendiri,
Mengapa U cuba Menbangkitkan Nama NABI MUHAMMAD S.A.W. bagi menburukkan nama kebaikannya. U cuba ingat memalukan Muslim?
Yip Jiun Hann, U bukan Muslim kami harap jangan menyetul hal Agama Muslim dan kebaikan NABI MUHAMMAD S.A.W.
Kalau tidak kami akan ajar U seperti perkara yang terjadi di U.S.A

Kami Yang Benar,
RAKYAT GOMBAK

Anonymous said...

sebabnya kita mempunyai pm dan tpm yang lemah, melayu bagi undi cina dapat untung. nak ambil hati cina konon , nak beritahu dunia masa aku jadi pm dan tpm barisan nasional menang dua pertiga pada pru 14.hari tu kata pak lah lembik, rupa2nya kamu berdua lagi lembik. kamu ada kuasa kamu mengeluh. orang hina islam ,melayu dan raja kamu berdua tak ambil tindakan. presiden isma yg bercakap benar kamu ambil tindakan, berani sesama melayu takut pd cina, ambillah hati cina,berilah apa yang mereka mahu agar bn dpt dua pertiga pd pru 14.seperti kata blogger helen ang potong kepala pun cina tidak akan undi bn.tak perlu fikir dua pertiga, jagalah hati orang spt saya yg masih beri undi pd umno.

Anonymous said...

Mudah...SBB hapus ISA cina making jadi kurang ajar !
Siapa cerdik, siapa jadi pak turut, kalau bukan UMNO sendiri.
kalau tegas semua takut......no lembik Dan lembut...

Anonymous said...

Alahai TSMY... Tak cukup kalu kita kata "kita semua perlu balik ke pangkal jalan. Letakkan agama sebagai tonggak dan kekuatan kita sebagai orang Islam begitu juga budaya dan adat resam kita"... kita perlu tegas dan ambil tindakan... kerana kita mode defensif lar menyebabkan orang lain naik kepala. TSMY dan lain2 ahli politik kalu dah kalah boleh lompat parti dan masih berkuasa... tapi apa akan jadi apa akan jadi kepada dasar2 ketuanan Melayu pada masa itu nanti? dah ada bos baru, mesti lar ikut rentak mereka pulak,

Anonymous said...

tutuplah sekolah jenis kebangsaan, kesemuanya. wujudkan satu jenis sekolah sahaja di peringkat rendah dan menengah. hapuskan nama menggunakan karakter (huruf) cina dari borang-borang rasmi.

kerajaan masih ada kuasa dan boleh melaksanakannya. kalau kerajaan terus menerus bertolak ansur, tidak ada yang lebih bersalah melainkan kerajaan sekiranya peristiwa 13 mei berulang. sudahlah akta keselematan dalam negeri dimansuhkan, ordinan darurat pun dihapuskan, akta hasutan pun bakal diganti. siapa yang bersalah kalau bukan kerajaan jika dakyah perkauman semakin meningkat.

tun razak naik selepas peristiwa 13 mei 1969. jangan disebakan tindakan2 anaknya menerajui kerajaan, peristiwa serupa berulang. percikan api kena padamkan sebelum melarat tetapi airnya sudahpun dikeringkan. kuasanya sudah dimansuhkan. silap siapa lagi kalau bukan kerajaan yang ada.

Anonymous said...

PM lena je tidonya!

abd razak kassim said...

tan sri muhyidin sekadar menginggatkan kita akan peristiwa tersebut,yang puak2 cina pi kata rasis tu apa apa.salahkah kita menginggatkan sejarah agar tidak berulang.kalau sejarah tak boleh di siarkan buat apa diajar sejarah kat sekolah?.sejarah membimbing kita ke masa hadapan.DAP pukimak tu yg takut dengan sejarah

Anonymous said...

Langkah pertama turunkan pemimpin tertinggi 'yang semuanya tak apa'

Pemimpin ini amat lemah dan kelemahan ini menjadi asas kepada semua masalah yang timbul.

Perkasakan semula UMNO dan kembali ke landasan perjuangan yang asal!

Pastikan pemimpin yang bertunjang Islam, bijaksana, tegas, berani, jujur menjadi menajadi pemimpin kita!

Anonymous said...

TSMY......kami org2 Melayu yg menyokong dan mengundi Umno/BN selama ini..... yang amat cintakan kedamaian dan ketelusan merasa 'TERPUKUL' dengan keputusan dan tindakan2 yg telah diambil pucuk pimpinan sejak akhir2 ini.....yg dilihat sebagai amat lemah.....yg kononnya bersikap toleransi tapi malangnya & terang2 diletakkan di tpt yg salah......ini seolah2 memberi gambaraan kpd rakyat khususnya pada org Melayu bahawa keputusan yg dibuat dibayangi oleh 'sesuatu'!!!! Inilah padahnya kerana semua akta yg baik telah dan nak dihapuskan.....sehingga punah ranah dipermainkan & diperkotakkatikkan sistem Perlembagaan Negara....baik kedudukan Agama, Raja2 dan bangsa Melayu habis nak dicabar. Kami org Melayu@rakyat marhaen kebanyakkannya sudah bosannnnn & mungkin akan diterjemahkan melalui Pru14!!!!

Anonymous said...

Salam. maaf. lari dari tajuk.Pada suatu hari yang malang anak buah saya bersama 3 orang kawannya pergi ziarah kawan mereka. Nasib tak baik sepasukan anggota polis menyerbu rumah kawan mereka . Dalam serbuan itu polis menjumpai ganja di dalam bilik tuan rumah.Kesemua mereka dibawa ke balai polis dan direman selama 2 minggu.Selepas disoalsiasat selama 2 minggu,pihak polis mengambil jalan mudah dengan mendakwa kesemua mereka sebagai pengedar dan didakwa di bawah akta dadah 39B.Mereka semua tidak boleh dijamin. Sekarang kesemua dimasukkan ke penjara sungai buluh.Mereka telah menjadi mangsa pada tindakan polis yang tidak cekap dan tepat. Semasa polis membuat serbuan tentu mereka ada target.Semasa dalam tahanan 2 minggu polis tentu tahu siapa yang patut didakwa. Sekarang tak pasal2 saya terpaksa mengambil peguam dgn kos 50000 hingga 80000, mana nak cari duit.Saya tahu anak buah saya bukan pengedar. Kalau dia pengedar tentu hidupnya mewah. akhir sekali tak tahu nak mengadu pada siapa, mengadulah pada GAP .Moga2 GAP boleh tolong.Ada polis nak buat kerja senang. nak tunjuk pada boss dia buat kerja, orang lain jadi mangsa,

Anonymous said...

Salam. maaf. lari dari tajuk.Pada suatu hari yang malang anak buah saya bersama 3 orang kawannya pergi ziarah kawan mereka. Nasib tak baik sepasukan anggota polis menyerbu rumah kawan mereka . Dalam serbuan itu polis menjumpai ganja di dalam bilik tuan rumah.Kesemua mereka dibawa ke balai polis dan direman selama 2 minggu.Selepas disoalsiasat selama 2 minggu,pihak polis mengambil jalan mudah dengan mendakwa kesemua mereka sebagai pengedar dan didakwa di bawah akta dadah 39B.Mereka semua tidak boleh dijamin. Sekarang kesemua dimasukkan ke penjara sungai buluh.Mereka telah menjadi mangsa pada tindakan polis yang tidak cekap dan tepat. Semasa polis membuat serbuan tentu mereka ada target.Semasa dalam tahanan 2 minggu polis tentu tahu siapa yang patut didakwa. Sekarang tak pasal2 saya terpaksa mengambil peguam dgn kos 50000 hingga 80000, mana nak cari duit.Saya tahu anak buah saya bukan pengedar. Kalau dia pengedar tentu hidupnya mewah. akhir sekali tak tahu nak mengadu pada siapa, mengadulah pada GAP .Moga2 GAP boleh tolong.Ada polis nak buat kerja senang. nak tunjuk pada boss dia buat kerja, orang lain jadi mangsa,

Anonymous said...

Kalau najib masih nak ambil hati cina yg 97 peratus tak undi BN terpulanglah. Tanpa undi mereka pun kita boleh memerintah, Tak perlulah 2 pertiga.Tanpa 2 pertiga kita boleh memerintah. Aku dan keluarga tidak akan keluar mengundi pd pru 14 kalau sikap najib terus begini. Kita beri undi dia terus nak bodek cina, Buat baik dgn India lagi baik.

Anonymous said...

Kalau najib masih nak ambil hati cina yg 97 peratus tak undi BN terpulanglah. Tanpa undi mereka pun kita boleh memerintah, Tak perlulah 2 pertiga.Tanpa 2 pertiga kita boleh memerintah. Aku dan keluarga tidak akan keluar mengundi pd pru 14 kalau sikap najib terus begini. Kita beri undi dia terus nak bodek cina, Buat baik dgn India lagi baik.Apa nak jadi pd UMNO ikutlah. Hati dah terlalu sakit.

Anonymous said...

Kalau najib masih nak ambil hati cina yg 97 peratus tak undi BN terpulanglah. Tanpa undi mereka pun kita boleh memerintah, Tak perlulah 2 pertiga.Tanpa 2 pertiga kita boleh memerintah. Aku dan keluarga tidak akan keluar mengundi pd pru 14 kalau sikap najib terus begini. Kita beri undi dia terus nak bodek cina, Buat baik dgn India lagi baik.Apa nak jadi pd UMNO ikutlah. Hati dah terlalu sakit.