Thursday, March 4, 2010

KALID GAGAP VS YBK : KASIHANILAH NASIB ANAK YATIM INI (SIRI 1)





hari selasa kelmarin aku dan beberapa gang bloger dijemput menghadiri briefing padat oleh YBK. terimaksih pada dato zainal sakom dan seluruh keluarga besar YBK kerana sanggup melayan permintaan kami untuk melihat sendiri peranan dan jasa YBK kepada anak bangsa.

bertolak dari pejabat YBK di kelana jaya, kami menuju ke rumah asrama kasih YBK di serendah selangor. aku nak kongsi cerita mengenai kisah benar di sebalik asrama kasih kelolaan YBK.

YBK ni ditubuhkan pada tahun 1990 dan antara objektif utama sasaran YBK ini adalah menjaga perihal hidup anak yatim. bukan rais yatim. YBK tak ditubuhkan untuk menghancur dan merosakkan masa depan anak melayu. bukan. YBK ada nilai estetikanya yang tersendiri.

dalam lawatan tu aku sempat melihat sendiri sebahagian daripada 204 orang anak yatim yang dijaga oleh YBK. anak ini bukan datang dari keluarga senang dan mewah.

anak-anak ini datang dari keluarga miskin. anak yatim,anak kepada ibu tunggal,anak yang kematian ibu bapa, anak yang dijaga oleh nenek yang tua. ini background mereka. nasib mereka bukan dipinta sebegini tetapi telah ditentukan oleh ilahi. jadi atas rasa tanggungjawap maka YBK ditubuhkan.

memang betul senario hidup umat melayu tiada rata nikmat hidupnya. aku minta agar kamu pejamkan mata,tarik nafas panjang panjang dan cubalah mengerti akan rintihan nasib anak yatim yang seagama dan sebangsa dengan kita.

aku nak buat sikit pengakuan. memang melalui respon yang aku terima samada melalui komen blog (yang tak dipublish) atau kiriman email..semuanya mengandaikan aku sebagai penulis yang keras hati,hentam kiri kanan dan tak peduli siapa diantara..yang penting bagi aku hak islam dan hak bangsa perlu terus dijaga. ini persepsi pembaca terhadap diri aku.

nah..kamu ada sedikit silap terjah. aku punyai soft side..maksud aku tak boleh tengok anak-anak kecik yang boleh dianggap sebagai 'anak' hidup nya susah,kurang personal touch dari ibu..dari bapa.. adakala aku tak boleh tengok anak kecik ni menangis..apa pun rasa kekurangannya pada budak budak ini, membuatkan aku rasa cukup bersalah..macam berdosa kalau aku langsung tak bantu..

ini cerita lama.2 ramadhan yang lepas aku ada beli paper utusan.dalam ruangan keluarga ..ada gambar wajah anak yatim di bukit beruntung sedang berbuka puasa. ada satu gambar yang betul betul mengusik jiwa aku..hati aku memang bergegar sungguh bila aku tengok gambar tu. gambar anak perempuan kecik sedang menyuapkan murtabak ke mulut adiknya yang bongsu, dalam pinggan tu ada jugak tembikai...allah..aku tak lalu makan lah seminggu bila aku bezakan nikmat berbuka puasa anak itu dibandingkan dengan lauk pauk berbuka puasa aku !allah kau bayangkan anak kecik tu bukak puasa makan murtabak dan KITA bukan main mewah makan lauk aneka rasa..manalah , apalah rasa perasaan kita sekarang ?

pada waktu itu sedang pohon loan mara aku.hajat aku kalau dapat biarlah untung bisnes aku yang sikit aku hulurkan kepada mereka.namun apakan daya hajat masih tak kesampaian...namun keratan akhbar itu masih aku simpankan bersama dengan salinan borang mara aku, sebagai tanda beringat untuk aku menunaikan niat dan nazar jika satu hari aku dapat rezeki yang melimpah akau akan cari budak tu nanti, insyaallah.

2 hari lepas nostalgia 2 ramadhan yang lepas datang lagi.aku melihat sendiri wajah anak-anak yatim jagaan YBK. briefing dari pak latif pengetua YBK cukup baik dan ada nada syahdu. anak anak yatim ini 5 waktu solat mereka adalah berjemaah,anak anak ini juga yang memotong rumput di padang asrama dan anak anak ini juga yang menguruskan atur cara hidup mereka sendiri.

cerita pak latif,pernah ada diantara mereka semasa awal datang ke asrama kasih YBK ini cukup berdaki badannya,kusut masai rambut dan kotor pakaiannya..di sinilah YBK berusaha mencari rezeki menyuapkan nasi ke dalam mulut anak anak bangsa. RM16 sehari kos perbelanjaan untuk setiap anak yatim, bermakna YBK memerlukan hampir RM70k sebulan sebagai belanja pengurusan yang asas..makan pakai dan tempat menginap.

aku tak mahu tulis tulis panjang mengenai nasib anak yatim ini. mungkin nasib ini tidak pernah kena kepada kalid ibrahim dan seluruh pemimpin melayu pakatan selangor.dek kerana tiada pernah alami nasib sebeginilah mereka lebih memikirkan persoalan wang ringgit,persoalan seteruan politik,politik vendetta dan sanggup memijak nasib dan masa depan anak anak yatim di YBK.hati mereka cukup busuk. cukup busuk hingga sanggup untuk bermusuh dengan masa depan anak anak yatim dari bangsa mereka sendiri.

apa salah YBK ? perlukah YBK dan 204 orang anak yatim ini dihukum dek kerana dendam kesumat kalid ibrahim terhadap bangsanya sendiri. YBK dilanyak,dihukum hanya kerana lewat membayar cukai tanah. kalid dah takde otak atau dah takde hati perut lagi ? dia tak fikir ke bahawa cadangan YBK membina kampus uitm di serendah itu nanti akhirnya akan memberi makan,pakai kepada beratus lagi anak anak yatim dari bangsa melayu !

sungguh lah..dah berkali aku cakap dah berkali aku tulis.masa depan anak anak yatim ini, hidup mati makan minum mereka akan aku bela selagi nyawa dikandung badan ! selagi si bangsat melayu kalid ibrahim tak tarik serangannya terhadap YBK,selagi itu akan aku serang habis habisan si puaka bangsa kalid ibrahim !

ya memang benar kamu melayu kaya raya ! ya memang benar kamu punyai kuasa ! ya memang benar kamu dikelilingi oleh manusia penjahanam bangsa ! namun harus harusan kamu beringat..

kalid ibrahim sebenarnya kamu sudah silap percaturan. kamu bukan sahaja berentap dengan YBK tetapi penghujung cerita ini kamu sebenarnya sedang menghancurkan masa depan anak anak yatim dari bangsanya sendiri !

kamu silap kalid ! nasib anak bangsa ini akan kami bela ! biar apa pun jugak rintangan namun lawan tetap kami akan lawan tak kira samada kamu hancur atau kami yang gugur !

apa perasaan kau kalid gagap , bila anak anak yatim yang kau kacau masa depan mereka dengar lagu ini ?klik di bawah

22 comments:

Anonymous said...

bro, aku sokong perjuangan ko.. JANGAN BERENTI SELAGI KHALID X TUMBANG DI SELANGOR.. posting kali ni betul2 menyentuh hati aku.. semacam tersentak.. dalam menikmati kesenangan hidup.. terkadang terlupa ada yang memerlukan.. ada cara x macam mana nak menyumbang kepada YBK?

alchemistar said...

Khalid Ibrahim: The Story of YBK

http://www.youtube.com/watch?v=HACHfndWriY

Hear it yourself!

zainal mohd jais said...

Sahabat, Terima kasih banyak kerana sanggup membantu. Kerja yg ini walaupun berkait dgn politik, ini adalah tanggungjawab kita sebagai orang Melayu, orang Islam.

Lebih jauh dari itu, ini adalah tugas kemanusiaan yg perlu didukung oleh org bukan Islam yg mendakwa telus dan sama rata.
Dua anak pak brahim - anwar/khalid ni dah berjaya besar mengelirukan pemikiran seluruh pengikutnya.
Tapi kini gelombang kesedaran sudah bermula...
Kalau ada yg degil, masih tak insaf, terus melawan takdir, kita tunggu, mereka akan mengakhiri karier dgn tragis, tak bermaruah, dan busuk... kita doakan mereka dpt petunjuk.

Mordecai Kucai said...

Surah Al-Baqarah Ayat 220

tentang dunia dan akhirat. Dan mereka bertanya kepadamu tentang anak yatim, katakalah: "Mengurus urusan mereka secara patut adalah baik, dan jika kamu bergaul dengan mereka, maka mereka adalah saudaramu; dan Allah mengetahui siapa yang membuat kerusakan dari yang mengadakan perbaikan. Dan jikalau Allah menghendaki, niscaya Dia dapat mendatangkan kesulitan kepadamu. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.

Khalid khalid... pengkhianat bangsa dan juga anak yatim

rosli said...

Allah Hu Akbar !
Allah Hu Akbar !
Allah Hu Akbar !

Anonymous said...

Apa nak herannya bro GAP, negeri Selangor punya zakat hari tu pun dia nak sebat, apatah lagi mereka yang tak berupaya nak melawan. Nasib baik Sultan dah sound awal-awal pasal zakat tu. Kalau tak, habis. Nama je pemimpin Islam dan Melayu. Cuba kalau ada YBK yang spesifik untuk kaum lain, agak-agak dia berani tak nak buat benda yang sama?

-macan-

cincaluk said...

salam bro..aku dah lama follow blog bro nie..tapi tak pernah leave comment...tapi ari nie aku nak komen. Terasa sungguh aku ari nie dgn tulisan nie...Ko lanyak mamat khalid tu maksimum...sbb anak yatim dan miskin ada lah tanggungjawab semua umat islam...kalau mamat khalid dan anwar aljuburi tu kacau..memang jenis manusia sialan dunia akhirat.Company aku ada support satu sekolah agama rakyat yg daif..dan aku tau perasaan ko bro..sbb aku pun tersentuh tgk anak bangsa aku terkial2 mencari ilmu tanpa bantuan nie..dah ada YBK kene kacau kat mamat gagap nie. U will get my support bro..teruskan usaha jatuhkan khalid gagap nie.

GAP KEMBALI said...

anon 3:18
cuba kau hubungi pihak pengurusan YBK.boleh call no ni
03 7875 0036
www.ybk.org.my


zainal
ini tanggungjawap KITA. masa depan anak yatim wajib kita jaga.

hahn
tk

anon dan cincalok
kita lawan mereka sampai tumbang !

NUAR BERAHI BEKAS BANDUAN said...

Heeeee al-khalid wal lembu mana nak tahu rasa susah.Zaman reformasi dia masih jaga dan simpan balung,dia tak pernah rasa gas pemedih mata atau pun air cili.Selepas raja liwat keluar penjara(bekas banduan dan bakal banduan)baru dia terhegeh-hegeh sampai tersasul masa prk ijok.Bila dah dapat kuasa secara mendadak dendam kesumat pun membara.Yang bodo penyokong totok ekor taik,ikut jer kepala taik.Kepala taik sebelum keluar dia dah prepare untuk keras tapi ekor taik belum tahu silap2 cirit mueehehehehehehehe

TebuHitam said...

Bro GAP!!!
Nak menitik air mata aku bila baca artikel ko 2 ramadan tu.Aku pun sedih juga.aku doakan supaya MARA percepatkan kelulusan permohonan ko agar anak2 yatim akan dapat di bantu oleh ko GAP.Walaupun tak seberapa,aku tau niat ko murni.
Dari artikel ko aku dpt rasakan ko memang ikhlas nak tolong mereka.
Alhamdulillah
Kpd YB Kalid gagap jangan mainkan hati anak yatim kerana doa mereka adalah makbul di sisi allah.
GAP aku akan bersama ko.teruskan lanyak si Kalid gagap tu.aku dah naik meluat tengok perangai dan muka dia.

rizuan mh said...

zulaikha12demi anak2 yatim di seluruh negara, kami bersama anda GAP..keep up!!

rizuan mh said...

apalah nasib anak2 yatim yg tak tahu ape2 ni..hati perut kau khalid sungguh busuk, bernanah, jijik..politik kau dah melampau..kesumat dendam kau dah bercampur bisikan iblis..nauzubillah

rizuan mh said...

khalid xkan senang masuk kubur nanti..agaknye sapelah yg sanggup bacekan talkin ntuk kau khalid..nga dan ngeh pun msti lari sbb xkan mampu hidu bau busuk jasad kau khalid...anak2 yatim yg suci kau jdkan mangsa politik dunia kau..bapak setan kau ni khalid

GAP KEMBALI said...

aku tak pernah tengok rizuan mh mengamok ! sial punya kalid !

Anonymous said...

salam ,,
sunguh meyentuh hati kecik ku ni,,
walaupon aku tidak melihat nyer tapi aku boleh bayangkan, suasana keadaan anak anak itu...kita harus terus membantu mereka ni.... teruskan perjuangan mu bro...

cincaluk said...

salam bro...aku tak lalu mkn ari nie sbb terpikir pasal anak yatim yg kene tindas kat mamat gagap nie..sedey beb.

aku setuju dgn rizuan mh..kalau niat si gagap tu nak musnah kan ybk atas nama politik..aku minta allah bagi petunjuk kepada si gagap nie. YA ALLAH KAU SELAMATKAN DAN SEJAHTERAKAN ANAK2 YATIM YG TIDAK BERSALAH NIE..DAN CELAKA KAN LAH MANUSIA YG DURJANA NIE ..YA ALLAH KEPADA KAU SAHAJA..HAMBA MU NI BERMOHON...AMIN...

jibaouk said...

Salam bro Gap...
sayu dgn artikel mengenai YBK nih...
apa2 pun tahniah atas keprihatinan Gap & Co

kalau tak silap photo2 menarik pasal YBK tuh ade nampak dlm http://minaq-jinggo.wordpress.com

sudi kiranya idupkan link di atas utk pelayar2 blog nih dpt excess

bukan aper, rasenya ramai akan tekejut dgn photo2 tuh

btw... respek sama Gap & Co

Salam hormat

jibaouk said...

sorry bro

http://minaq-jinggo.fotopress.com

photo2 Asrama Kasih YBK)

dewi_sue said...

selalunya saya baca ajer...
bro...
sehingga skrang saya tak faham, kenapa politik menghalalkan cara?
Tidak adalkah sesiapa dapat menghalang atau masuk campur dalam hal ini?
Saya terfikir...kenapa tidak gynakan kuasa sultan, hanya itu sahaja kuasa yang benar2 dapat menghancurkan agenda burok dan jahanam khalid tu...sampai bila nak jadi macam nie??!!

Anonymous said...

apa tindakan pertama PR terutamanya PAS bila menang pilihanraya? TUTUP TASKA KEMAS...diorg taktau ke ada juga anak2 yatim yg belajar di sini? lihat sajalah di PERAK dan ambil iktibar

Anonymous said...

Bro

Banyak lagi pasal YBK terutama tentang Asrama Kasih dan Jumbo Sakti (sebuah lagi asrama YBK di Gesir) yang tidak diketahui masyarakat.

Aku sebenarnya agak rapat juga dengan aktiviti YBK dan tahu banyak hal yang tak pernah tersingkap tentang YBK ini. Cukuplah jika aku katakan bahawa anak2 asrama YBK ini telah 3 kali buat sembahyang hajat memohon supaya projek UiTM di Serendah ini berjaya.

Aku pernah menulis juga dulu bahawa aku tidak pernah melihat sebuah asrama yang sebaik ini pentadbiran nya yang dijalankan oleh mana2 NGO di Malaysia samaada Melayu atau pun bukan Melayu. Patut diingat, ramai dari anak2 ini adalah anak2 terbiar serta mempunyai pencapaian akademik amat rendah yang diambil oleh YBK dan dipulihkan sehingga menjadi manusia yang berjaya. Mereka ini telah berjaya direvolusikan minda mereka di Asrama Kasih ini. Ramai yang dah masuk universiti dan ada seorang dah jadi doktor. Dato Zainal dan Pak Latif memang patut dipuji tentang usaha2 beliau ini bukan ditindas seperti apa yang berlaku sekarang.

Saya berdoa semoga tuhan memakbulkan semua doa dari anak2 miskin ini.Pergi jahanam dengan ahli politik yang rakus!

Anonymous said...

Paggil sekali budak Nurul Izzah tu melawat tengok apa BN buat, dan apa pulak yang Khalid dan kuncu2nya buat untuk anak2 Yatim, jangan dok pandai cakap saja..

Khalid gagap dan kuncu2nya akan musnah kalau dok main2 dengan harta anak2 Yatim..