Monday, August 8, 2011

KENYATAAN MEDIA GAPS : ELAKKAN TRAGEDI NATRAH DARIPADA BERULANG.

Kenyataan Media


Kenyataan Khalid Samad MP Pas Shah Alam yang mencemuh bekas pesuruhjaya Pas Selangor Datuk Dr Hassan Ali menjadikan isu membaptis orang melayu di Gereja Methodist Damansara Utama yang diserbu oleh JAIS menjadi polemik yang sangat hangat dipasaran. Lebih hebat dari itu rakyat Selangor ditontonkan dengan tendang terajang politik Pas yang bergaduh sesama sendiri dalam menangani isu Murtad yang membelenggu umat Islam khususnya di Selangor. 

MP Pas itu wajar mengerti yang Dr Hassan Ali adalah Exco Hal Ehwal Islam Selangor yang bertanggungjawab penuh sebagai wakil PAS paling Kanan yang sah dalam kerajaan Dap, Pkr dan Pas di Selangor.

Amat malang Pas Selangor yang kini dipimpin Khalid Samad sebagai Timbalan Pesuruhjaya nya tidak faham prosedur dan undang-undang  dengan terus mencela, mendesak dan mengutuk tugas yang dilaksanakan oleh JAIS. Khalid lebih berminat meraih sokongan politik murahan dari menyelesaikan persoalan yang rumit dan sensitif ini. 

Juga bertambah malang Presiden Pas dan barisan kepimpinannya yang selama ini sangat lantang mempertahan kepentingan Islam kini menikus. Mereka seolah-olah menyokong usaha memurtadkan umat Islam.

Tindak tanduk pegawai penguatkuasa JAIS dalam isu ini dipercayai berlandaskan peruntukan undang-undang Enakmen Jenayah Islam Selangor yang terpakai untuk seluruh umat Islam yang berada di bumi Selangor. Rakyat yakin pasukan JAIS telah membuat pelbagai penyelidikan, risikan dan intipan sebelum ini bagi memastikan kes ini sahih.

Menurut sumber, gerakan Katolik membaptis orang melayu & muaalaf di Selangor kini berjalan dengan sangat aktif. Peristiwa yang berlaku digereja methodist itu merupakan 'Tips of Iceberg' yang sangat menyentuh hati dan perasaan umat Islam.

Adalah amat dikesali Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim tunduk kepada tekanan barisan Exco Dap  dan mengambil pendekatan menyalahkan JAIS dalam isu ini. MB wajar memahami perkara 3 dan 11 Perlembagaan Persekutuan dengan lebih fasih sebelum mengambil pendirian yang sangat berat sebelah menghentam pasukan penguatkuasa JAIS.

GAPS mengesa agar semua pihak akur kepada kedaulatan undang-undang dinegara ini yang menyebut soal kebebasan beragama seperti yang terkandung dalam perkara 3 dan 11 Perlembagaan Persekutuan. Jika kedua-dua perkara ini di patuhi tidak timbul soal ada usaha mubaligh katolik yang beria-ia mahu memurtadkan umat Islam.

Kes membaptis umat Islam ini amat malang dan menyedihkan kerana ianya berlaku dan ini bertentangan dengan undang-undang di negara ini.

Sudah jelas lagi bersuluh kerajaan Dap, Pkr dan Pas Selangor telah menguris hati dan perasaan umat Islam di Selangor dalam bulan Ramadhan ini.

GAPS berdoa agar Tragedi Natrah kekal menjadi lipatan sejarah. Hanya kebijaksanaan pemimpin negara yang berjiwa besar sahaja yang mampu merungkai isu agama yang sensitif dan rumit ini. 

Hamidzun Khairuddin
Presiden
Gagasan Anti Penyelewengan Selangor (GAPS)

8 Ogos 2011

34 comments:

Anonymous said...

.

Marilah kita menjadi manusia yang bertanggungjawab , jujur dan amanah .


.

Anonymous said...

tu la masa bn dulu segala nya x bagus
Sekarang kita lihat apa yg bagusnya pas pkr ni ulama mereka pun x berkenan ngan perangai ahli sendiri
Kerana nila sebelanga habis smua isi dan rakyat malaysia..

Anonymous said...

khalid samad===king smith

Anonymous said...

GAP..terus kan usaha utarakan isu MURTAD nie smpai bila2 pn..mintak kawan2 blogger GAP pn wat benda yg sama..jgn hanya dibulan Ramadhan ini dan apabila ader isu saje baru kedengaran psl isu ini & org2 bersuara..isu nie dah bertahun2..statistik pn dah kuar..

PS:: kalau nk harapkan puak2 yg kononnyer "ULAMAK" tue nk bertindak..jgn harap la..diorg dah xhirau psl islam..tp melebihkan kebajikan..itu pn utamakan kebajikan org yg bkn islam dari org islam tue sendiri..

Anonymous said...

Sedara2ku sebangsa seagama..MASA UTK KITA BERSATU..TAK DAPAT TIDAK !!!

Anonymous said...

Hoi Khalid Samad, umumkan apa anutan agama hang?

pengundi tulen said...

khalid tu walau katanya selalu ke masjid...tp nampaknya mcm dah hilang roh dakwah islam...yg tinggal dakwah politik....

patutnya majoriti islam maka kuasa islam makin kuat....

parti apar ni..!!

ISMA MENGAMUK said...

Dalam kenyatannya Semalam,ISMA juga mempersoal laporan sesetengah media yang dari awal didakwa cuba memberi imej negatif seolah-olah JAIS menceroboh kesucian rumah ibadat dan tidak beretika.

“Saya kesal terhadap sesetengah pemimpin yang seolah-olah hilang ghirah (sensitiviti) terhadap agama sendiri bahkan lebih bersikap ingin membela agama lain atas dasar hak asasi atau menjaga keharmonian antara agama,” kata beliau lagi.

Anonymous said...

tv3 tadi muka anwar xgembira dgn keputusan hakim BOLEH PANGGIL TEMUBUAL..

APA PULAK TUNDER CAT LAGI..AISEY PAKATAN ...BIKIN MALU LAHH...

KHIR TOYO PUN DAH NAK BELA DIRI...ANWAR DOK TEMUDUGA LG... HAIYA....

Anonymous said...

kalau khir toyo salah, maka salahlah, tak kiralah smada dia bekas MB ke apa ke, tak bising pun, tapi mamat ni, dah kes kotor, habis segala makhluk diheretnya supaya terlibat dlm kes dia. apa jenis manusia tak taulah, lebih teruk lagi penyokong2 yg seolah2 tak dak otak, tak tau nak pikir.

Anonymous said...

harap saudara dapat linkkan blog saya di blog saudara. terima kasih

Anonymous said...

harap saudara dapat linkkan blog saya di blog saudara. terima kasih

Anonymous said...

aku hairan sangat2 didalam hal ini apakah menteri keagamaan tidak punyai kuasa untuk campur tangan menyelamatkan keadaan demi masa depan akidah anak cucu kita?? apakah juga sultan2 dan raja2 tidak berkuasa mengambil tindakan menghukum mana2 orang atau pihak yang memperlekehkan agama islam yang merupakan ugama resmi negara sessuka hati mereka?? aku rasa sudah tiba masanya kini orang2 berkenaan dinyahkan dari memijak bumi malaysia ini. janganlah dibiarkan CACING NAIK KEMATA, akibatnya......masyaallah!!!!!!!

Anonymous said...

Aku nak cakap sesuatu pada Pas...

Masa korg belum memerintah pandai lak korg menyalahkan BN dalam apa saja isu...apatah lagi isu yg melibatkan akidah...maka bertempik meraunglah korg memaki hamun BN. Tapi apa yg korg lakukan sekarang...kosong!

Yg aku pasti semuanya kerana nak menjaga persahabatan Pakatan korg....dan itulah juga yg Umno lakukan sebelum ini yg mana korg tak dapat menerimanya...tapi, aku ulangi tapi...cara Umno lain...Umno akan mempastikan parti2gabungan berpuas hati dgn penjelasan yg mereka berikan dan akhirnya kemenangan akan berpihak pada melayu/Islam jua akhirnya.

Pada penyokong2 pakatan inilah masanya untuk anda menyatakan TIDAK kepada pakatan lantas keluar.....untuk bersama Umno memelihara Islam kerana Islam tidak hanya pada nama tapi juga atas tindakan dan perbuatan.

Anonymous said...

PAS telah membuat keputusan untuk bertemu secara langsung dengan pihak Jais dan juga gereja Methodist untuk mendapat gambaran sebenar.

“Negara kita ada undang-undang, siapa yang bersalah akan dihukum. Media bukan gelanggang untuk menyelesaikan perkara ini,” ujarnya kepada Harakahdaily.

Katanya, Pemimpin umno dan NGO umno macam dilanda histeria mengenai isu itu, kononnya merekalah pembela agama.

Tegasnya, PAS istiqamah menentang isu murtad di negara ini.

Soalnya, di mana suara Umno dan Utusan ketika isu Noraishah Bukhari, Hartina Kamarudin dan lain lagi yang keluar agama Islam.

Tambahnya, sejarah telah mencatatkan berlaku penangkapan ISA terhadap pemimpin pemuda PASdalam operasi Lallang 1987 kerana isu kristianisasi.

“Tahniahlah kepada pemimpin Umno dan media Umno kerana baru sedar bahayanya murtad.

“Kita harapkan janganlah kerana politik semata-mata. Samalah ketika isu penggunaan nama Allah oleh bukan Islam, Umno menjadi juara,” ujarnya.

Tetapi, katanya dalam masa yang sama menentang hukum Allah dan menyekat ajaran Allah diajar di dalam surau dan masjid.

“Pelik juga Umno, nama Allah dipertahan, hukum Allah dia lawan

Anonymous said...

Anon 10:56,

Pas lagi pelik, selepas negara Islam digugurkan, negara kebajikan pulak dinamakan.

Nama parti tak nak tukar ke? Aku cadangkan nama "Parti Kebajikan Untuk Anwar Ibrahin Si Kote Bengkok Tibai Jubur China Doll Dengan Sokongan Kuat DAP Komunis" sebagai nama parti baru atau singkatannya, "PEKOTE".

Anonymous said...

mana pukimak punya ijok?aku gian nak maki dia:)

Anonymous said...

Nak tanya anon 10:56, kalau dulu perlaksanaan Hukum Hudud adalh resepi utama dlm ceramah PAS, mngapa skrng tak de lagi? Hudud tu bukan hukum Allah ke?

hukum Allah boleh tukar ke?
Adakah PAS lebih takut undang2 dunia kat m'sia atau arahan Allah?

Anonymous said...

KUALA LUMPUR: Sebuah portal berita Jakarta, Kompas.com mendakwa bakal besan Datin Seri Rosmah Mansor mempunyai pertalian dengan organisasi mafia Rusia.

Walaupun tiada sebarang perincian diberikan, portal berita itu mendakwa Rosmah kerap kali bercuti dengan bakal besannya itu yang dikenali sebagai Maira Nazarbayez.

Maira Nazarbayev adalah ibu kepada Daniyar Nazarbayev, tunang kepada Noryana Najwa, anak perempuan kepada Rosmah dan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

“Maira Nazarbayev yang memiliki gaya hidup ala Imelda Marcos konon memiliki kaitan dengan organisasi mafia Russia. Maira Nazarbayev kerap bepergian bersama Datin Rosmah,” lapor Kompas.com

Rencana yang sama turut menyentuh tentang dakwaan pembelian cincin bernilai USD24 juta oleh Rosmah daripada syarikat Jacob dan Co.

Lapor rencana itu lagi, pengasas Jacob dan Co iaitu Jacob Arabo, adalah seorang Yahudi dari Uzbekistan yang beberapa kali dikehendaki pihak berkuasa kerana terlibat dalam kegiatan membersihkan wang haram.

“Mungkinkah kes cincin berlian USD24 juta dollar ini nanti menjadi pintu perubahan dan demokratisasi Malaysia? Hanya rakyat Malaysia sendiri menentukan,” tulis rencana itu.

Rosmah sebelum ini memang dikenali dengan citarasa mewahnya yang berbelanja sakan apabila melancong dengan menyertai rombongan rasmi kerajaan ke luar negara.

Beliau dilapor pernah menghabiskan kira-kira RM100,000 semalam untuk sewa bilik Hotel Atlantis di Dubai dan beliau juga didakwa pernah mengarahkan sebahagian gedung Harrods di London ditutup untuk memudahkannya membeli-belah.

Anonymous said...

Mentaliti taksub sekular totok UMNO memang tak reti uslub dakwah nabawi terhadap kaum ahlil kitab (yahudi & nasrani) .... Rasul SAW tak akan serbu gereja/penduduk kafir ahlilkitab secra buta tuli walaupun ada fakta rasmi dari wahyu sendiri .. Rasul SAW ada steps yang tertentu...hantar dulu wakil utusannya ... bincang , dialog, berhujjah, pujuk, dakwah .. kerana para ahlilkitab ni tak serupa kafir lain.... sehingga jelas kemungkiran dan penyelewengan mereka dari Piagam Madinah.. maka disitu proses undang2 dan tindakan kerajaan diambil. .. termasuk hukum bunuh atau dilucutkan taraf warga negara!

Tindakan terburu & gopoh hanyalah tabiat syaitan mengikut hawa nafsu individu berkuasa saja..... buat kecoh saja..."kepura=puraan bela agama".. kesannya kurang.... murtad berleluasa.. maksiat tak pernah surut.. 53 tahun umno berkuasa.. arak-dadah-zina-judi macam tu juga.... UMNO, JAIP/MAIPahang bila nak serbu Pusat Kasino Genting Highlnd tuu... Jabatan Agama NS, Melaka, Johor, Perak, .. sepi sja ..tak kerja ke hari ni..? heheheeeeee..

Anonymous said...

wahai para ketua2 / pegawai2
MAIS,
JAIS,
JAKIM,
PERKIM,
YADIM,
dsb.

mana duit ZAKAT untuk bantu orang2 miskin melayu/Islam yang tebal muka terpaksa mengemis digereja tu.....??

Selesakah dok diatas kerusi empok pegawai tuan besar tu.. sampai tak jumpa/perasan ramai yang miskin takterbela.......?



Atau dok kira bonos atau 'upahan' saja ke? tak sempat nak pandang ke bawah yang miskin dan dhaif ni? ..

JAIS, JAKIM..Buatlah kerja kita dulu... baru salahkan orang lain....

Jin said...

Bukan Sunnah Nabi salahkan orang lain,salahkan diri sendiri.Setiap orang beriman wajib lihat apa yang tak kena pada diri sendiri dan lihat kebaikan orang lain.

Anonymouz said...

Anon 1:19 AM

Walaupun UMNO dah lama memerintah tetapi kakitangan2 di pejabat2 agama ramainya org PAS. Mungkin itu puncanya kurang efektif dalam menangani pelbagai permasalahan agama. Sedia maklum diketahui org2 PAS hanya pandai cakap tapi hasilnya kurang. Dan PAS terserlah dgn sifat Khawarijnya. Banyak berlembut dgn org kafir tetapi berkeras dgn org Islam.

Perlu diketahui bahawa org2 yg dikira sbg ahli kitab ialah org2 dari KETURUNAN ASAL pengikut Yahudi atau Nasrani. Manakala org2 dari agama kufur convert kepada Yahudi atau Kristian tak dikira sbg ahli kitab. Contohnya seorang penganut Buddha bertukar kpd agama kristian, maka dia tak dikira ahli kitab.

Jin said...

Jangan salahkan BN pulak,bukankah pakatan memerintah Selangor sekarang,laksanakanlah segala hukum syariah tu gerenti selesai semua masaalah 53 tahun yang BN buat.Jangan takut kafir tu,syirik!Takut Allah sahaja.Gerenti Allah reda dengan Pas.

tembeleng said...

Khalid Samad ke, Khalid Samdol? Ke, Khalid Sondol, sebab perangai pun dah macam bnatang yang suka menyondol tu.

ANACONDA said...

HOI MANUSIA 1056 PM...

AKU PANGGIL KAU MANUSIA SB AKU YAKIN KAU BUKAN BINATANG...

TAPI AYAT KAU NI SPESIS BABI LA DOL...

JGN MEMANTAT LA DLM KOMENTAR INI...

SEKARANG NI PARTI PUKIMAK KAU YG PERINTAH KAU BUAT SHJLAH KERJA...

PRESIDEN PAS DOKONGAN KAU HADI LAKNAT KATA NAK JUMPA PASTOR2 GEREJA, PERGILAH JUMPA, PUKIMAK PAS NAK MINUM HOLLY WATER KE, NAK CROST DADA KE ITU KORANG PUNYA HAL LA SIAL...

APSAL PLAK KAU NAK KAITKAN UMNO DGN UTUSAN MALAYSIA...

AKU NAK KASI TAU PD KAULAH BANGSAT, KAU INGAT AKU BANGGA DGN KERJA HASSAN ALI NI KE...

KEPALA BUTUH LA, HASSAN ALI BUAT KERJA NI PUN SB KARIER POLITIKNYA DLM PAS DAH HABIS LAH BANGSAT...

SEBENARNYA KAU DGN JUAK2 GAMPANG KAU DLM PAS YG DAH TERMALU KERANA KORANG SEMUA TIDAK D IKTIRAF DLM FUCKATAN HARAM INI KHUSUSNYA PUAKA MELAYU & PENGEMBANG MURTAD SIAPA LAGI KLU BUKAN ANWAR IBRAHIM...

HOI BANGSAT 1056 PM, KAU CERMINLAH MUKA KAU SIKIT, SEDARLAH DIRI, MELAYU2 PAS D KETAWAKAN TERBAHAK2 SAMBIL MENEGUK HOLLY WATER OLEH CINA2 DAP YG BERPAKSIKAN KRITUS...

AKU NASIHATKAN PD KAU...

JGN MCM PANTAT SUNDAL MULUT KAU K BANGSAT...

tembeleng said...

Yek eleh si anon 1:19am dok sibuk tanya bila nak serbu Genting lah apa lah. Yang janji manis PRU12 nak tutup kilang bir dan pindahkan ladang babi apa cerita weh? Hahahahaha. Sekarang lu orang dah ada 2 negeri sendiri, ha apa tunggu lagi - kasi jalan la semua progrem negara Isle lu orang. Tapi kena sergah sikit je dah ketar lutut kat Selangor 2 kali dah, kat Kedah sekali dah. Apa cerita? Wahahahaha.

Nak tutup pekung sendiri, selak kain orang lain. Walhal dia yang tak pakai spender, sebenarnya.

tembeleng said...

Aii negeri sendiri dah ada, tadbir je lah ikut suka hati ko nak tadbir macamana. Tapi bila polisi gagal dijalankan, nak salahkan UMNO jugak? Heran heran. Dah 3 tahun tapi kilang bir dan ladang babi masih tak tutup-tutup, nak salahkan UMNO jugak? Heran heran.

Ih ih. Macamana nak jawab besok kat akhirat tu? Ooo patut la kona kat negara berkebajikan pulak sekarang ni. Tau takut juga dengan padang masyhar, rupanya.

Anonymous said...

parti pas mmg sial la.konon nak jadi negara kebajikan.pukimak ko la kebajikan.tipu guna agama.mmg ketegori paria.aku akan sokong umno dan jadi ahli umno smpai bila2.pemimpin yg dok ada sekarang bukan nak pimpin lagi 10 tahun.confirm akan ada pembaharuan dalam pucuk pimpinan.puak umno tak kecoh tapi lebih berpikir utk memajukan islam,melayu dan malaysia.puak pas plak sibuk dan berebut utk jadi anjing pakatan.mmg sampah la korang semua.kita tunggu pru13

kepada saudara gap,
tolong cari kelemahan puak pencacai lakhanat ni.bagi kesedaran kat anak muda ttg kejahilan dan penakut pada puak fuckatan sampai kes hassan ali puak laknat ni jadi mcm siput babi yg kena tendang.dok dalam cengkerang

Anonymous said...

isu murtad ni la kita tgk puak pakatan haram jadah ni perosak malaysia.dalam diam puak ni tikam org islam guna pencacai yg seagama dgn kita.mmg aku akan sokong kuat pada ngo2 yg lantang bersuara.siapa yg ganggu or desak ngo yg mewakili umat islam ttg hal murtad ni aku akan langgar kasi gegar.pantang aku kalau org kacau agama aku.

PADA JABATAN AGAMA SETIAP NEGERI.TOLONG WUJUDKAN RAKAN JABATAN AGAMA ISLAM MCM RAKANCOP.KAMI TAK MINTA ELAUN APA PUN PADA KRAJAAN.CUMA KAMI NAK KEBANGKITAN YG DRASTIK UTK BERSAMA JABATAN AGAMA ISLAM KITA TENTANG PEMINUM ARAK,KAKI MAKSIAT, ZINA,TUKAR AGAMA dll.

saudara gap,
tolong highlight bab ni sebab kekuatan jabatan agama islam ni hak masyarakat islam melayu.

PEJUANG FISABILILLAH.

Anonymous said...

BN(UMNO) kerajaan Malaysia... tunjangnya UMNO.. konon2nya perjuangkan utk Melayu dan ISLAM.. Mengapa tak tutup judi2 ekor Magnum, Toto,1+3D, Lumba kuda dan Casino Genting?.. Kalau tak berani nak tutup jgn nak sebut2 tentang menjaga kesucian Islam.. DAP beri bantuan pada warga emas di Penang... heboh mengatakan HARAM.. duit sumbangan Penang Turf Club.. Aku nak tanya gaming tax yg dipungut kerjaan BN adakah diasingkan dgn cukai2 yg lain.. jika tidak maknanya semua kita makan wang HARAM...Sila Jawab Jamil Khir!

Anonymous said...

sapa murtad patut di hukum bunuh mengikut hudud.. tp pemerintah xnk ikut.. xnk hukum islam.. so orang bleh murtad sesuka hatilah sbb pemerintah pon xkisah.. nk kira kat selangor, kat serawak ade korang amik tau?? bape ramai orang sane masuk kristian?? 50 thn beb.. bkn 3thn...

Anonymous said...

Anon 1:19
...Mentaliti taksub sekular totok UMNO memang tak reti uslub dakwah nabawi terhadap kaum ahlil kitab (yahudi & nasrani) .... Rasul SAW tak akan serbu gereja/penduduk kafir ahlilkitab secra buta tuli walaupun ada fakta rasmi dari wahyu sendiri .. Rasul SAW ada steps yang tertentu.."

Terakhir kali saya mengulas isu berkenaan Agama Samawi di dalam kuliah saya berkenaan Islam dan tamadun. Bila Allah swt telah merelakan dan mengizinkan kesempurnaan Islam dan Salam Sejahterakan umat Islam pada Khutbah terakhir Nabi, bermakna gugurlah Agama Samawi (Yahudi dan Nasara).

Setelah dilengkapkan agama Islam itu, maka Islamlah agama yang paling tinggi serta melitupi Ad-Din dan terbatallah segala kitab dan ajaran agama lain. Dapat pula setelah Islam itu diperlengkapkan dengan hukum serta memuktamadkan Al-Kitab (Taurat, Zabur dan Injil) telah dijawab dan diperjelaskan dalam Al-Quran, maka lupuslah agama Samawi tersebut.

Memang benar kaedah Allah/Rasulullah mengunakan kaedah psikologi dan komunikasi perhubungan (nego) tetapi setelah wafatnya Rasullullah, golongan Riddah ini telah ditentang oleh Khulafa Ar-Rasyidin dengan kaedah yang paling ampuh - bunuh! iaitu untuk menggerunkan pihak yang cuba utk memurtadkan umat Islam atau ingin keluar dari tali Allah. Kaedah Islam lebih kepada kegerunan, menggertak serta menakutkan musuh menjadi tunggak kejayaan Islam termasuklah yang PAS perjuangkan sebelum ini - Hudud (sedangkan Qisas dan Takzir tidak mereka perjuangkan secara lengkap).

Oleh itu, hujah saudara amatlah dangkal berkenaan dengan ahli Kitab kerana ahli kitab telah pupus sejak dari lengkapnya/sempurnanya Agama Islam itu sendiri.

Allahu'Alam

/mfa

Anonymous said...

Betul tu Islam yang paling tinggi bukan pas.