Saturday, August 13, 2011

OPS GADAI MAS : TAHNIAH DPMM ! AYUH HAPUSKAN PENYANGAK DEB.


DPMM bantah tukar saham MAS, AirAsia

2011/08/12

KUALA LUMPUR: Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM) membantah perjanjian pertukaran saham antara Khazanah Nasional Bhd yang menguasai kepentingan dalam Penerbangan Malaysia (MAS) dengan Tune Air Sdn Bhd, syarikat induk kepada AirAsia di bawah Rangka Kerja Kerjasama Komprehensif (CCF) pada Selasa lalu.

Ini kerana DPMM menyifatkan ia seperti menjual aset rakyat kepada pihak lain dan menjatuhkan maruah syarikat penerbangan nasional itu serta menunjukkan seolah-olah ia gagal diurus dengan baik.
Presidennya, Syed Ali Alattas, berkata pihaknya prihatin dengan nasib MAS dan mahu ia terus dimiliki oleh rakyat kerana sebagai syarikat penerbangan negara, MAS mempunyai nilai yang tinggi melebihi nilai pasaran.





“Justeru, ia seharusnya dijaga dengan baik supaya maruah negara dan nasib rakyat tidak tergadai. DPMM memandang serius urus niaga pertukaran saham antara MAS dengan AirAsia kerana khuatir berlaku penghakisan saham MAS kepada pihak luar yang akan menjejaskan maruah negara,” katanya semalam.

Syed Ali berkata, di negara maju, semua aset penting untuk kepentingan rakyat dikuasai kerajaan dan sehubungan itu mahu MAS yang diamanahkan oleh rakyat kepada kerajaan, kekal menjadi milik rakyat.

“Dalam perniagaan ada turun naik. Jangan bila ada masalah dan rugi, kita atasi secara mudah dengan menyerahkannya atau jual kepada orang lain kerana akhirnya ia boleh menjadi milik bangsa asing. Selain itu, maruah kita akan terjejas seolah-olah tidak mampu mengurus MAS hingga memalukan anak bangsa. Kita juga persoalkan sama ada nilai jualan atau pertukaran saham itu setanding dengan nilai MAS itu sendiri,” katanya.

Syed Ali berkata, tindakan itu juga seolah-olah memberi isyarat bahawa apabila sesebuah syarikat berkaitan kerajaan (GLC) berdepan masalah, ia akan diselesaikan dengan dijual kepada orang lain. 
“Jika MAS berdepan masalah pengurusan, sepatutnya ia diperbetulkan dengan menggantikan pengurusan baru seperti yang pernah dilakukan sebelum ini,” katanya.

Ditanya tindakan yang boleh diambil kerana pertukaran saham sudah berlaku, Syed Ali berkata, ia masih boleh hentikan seperti pembinaan jambatan bengkok yang menghubungkan Malaysia dan Singapura apabila perjanjian dibatalkan separuh jalan.

FOTO DI BAWAH..KUMPULAN JUDAS MELAYU. nazir razak si anak silver spoon dan penyangak DEB dari kazanah !

38 comments:

Anonymous said...

Gadailah apa yg ada, pu_imak punya haprak..

Inilah pagar yg memakan padi,,


Nak simpan lagi ker ?

Atau bolih belah lar lu !

Anonymous said...

ASTRO juga patut diambil alih kerajaan.

Nampak ketara sangat dimonopoli olih seseorang.

Kerajaan BN.. prihatinlah sama dgn pengguna ASTRO !

Program berulang2, package mcm pairluk. hujan sikit tiada siaran.. Silalah buat sesuatu wahai DS Rais..

tobeng said...

Aku pun terkejut dengan tindakan pelahap2 yg sanggup menggadai MAS kepada bangsa asing semata2 sebab MAS rugi.Setahu aku bukan MAS aje yg rugi tapi banyak lagi sykt2 gergasi penerbangan yg menerima nasib yg sama.

Tapi tak ada lah yg bodoh macam pelahap2 tamak haloba yg mementingkan diri mencari jalan mudah mengkayakan diri sendiri sambil menggadai kepentingan bangsa.

Anonymous said...

kau tengok muka anak bekas pm tu ketawa happy gila. kalau bapa dia hidup tentu kena tempeleng apa kena kat muka dia selipar jepun.

Anonymous said...

Ketawa masyukk beb !

Anonymous said...

Sayang ... issue ini akan melemah kan kerajaan. Tanah Melayu dah terhapus di Singapura dan sekarang saalah satu syarikat majoriti MELAYU akan terhakis ......

KarimBUJANG said...

Nampaknya satu persatu harta negara tergadai terutamanya di zaman DS Najib. Ini termasuklah penjualan tanah dan stesyen Keretapi TANAH MELAYU di Woodland, Singapura. Tanah Lapangan Terbang Sungai Besi, MAS, Tanah Rakyat di Pekan, Pahang untk projek kilang minyak dan selepas ini Syarikat Air negara. Malang sungguh generasi kini, yang akan datang dan selamanya. Sedih air mata darah sekalipun, kita hanya mampu berdoa kepada ALLAH agar di berikan kekuatan untuk bangkit semula dan terus berjuang demi agama, bangsa dan negara.

Anonymous said...

perkembangan terkini ini menyebabkan aku pengundi atas pagar mula berfikir, wajar kah terus memberi undi keada BN. rakyat semakin keliru, nak harap pada PKR+hamPAS+DAPig untuk membela nasib rakyat , lagi tak bleh harap. jadi pada siapa rakyat nak harap sekarang. Aku simpati dgn warga MAS. Satu tindakan yang bodoh lagi bahlul apabila membiarkan MAS dikuasai secara perlahan-laha oleh Air Asia. Ini baru permulaan, percaya lah lepas ni bukan nya 20% saham Air Asia pada MAs, ianya akan kuasai 100%. Union MAS please bangkit dari tidor, kasi ajar sama mereka yang tamak haloba. perjuangkan lah nasib warga MAS. Untuk DS Najib, buat lah sesuatu, anda telah lakukan kerja yang baik sebagai PM negara ini, jgn sampai isu MAS ni menyebabkan rakyat mula berpaling pada altenatif.

Anonymous said...

Tukar jer PM !

TS Muhyiddin Yassin mungkin dpt berbuat sesuatu,

Kadang2 bini penyebab suami hancuss, nasihat tokwan aku, jangan terlampou ikut cakap bini, berpada2, ada bini yg mengada2.
Berat beb kalau kena QC.

Melayu Perak said...

PEGUAMBELA ANWAR TANYA HUBUNGAN ROSMAH DGN. SAIFUL!!?
Posted: Aug 12, 2011 by Gelombang Rakyat in Labels: Anwar Ibrahim, Najib Tun Razak, Rosmah Mansor, Wan Azizah 4
Pelan Anwar Al Juburi gagal. Ingatkan Najib dan Rosmah akan menolak mentah2 penerimaan sebagai saksi di mahkamah. Akhirnya mereka hadir dengan tenang menjawab soalan yang berkaitan. Saiful Bukhari semasa masih 'bekerja' dengan Anwar telah menemui pegawai kanan Najib bagi merayu biasiswa untuk pengajian beliau di Uniten. Anwar yang telah bersedia dengan skrip lakonan seterusnya terpaksa meminta skrip baru diberikan kepada beliau setelah tindakan Najib dilihat beliau agak berani dan di luar jangkauan beliau. Anwar juga diasak wartawan2 Luar Negara kerana beliau pernah mendakwa Perdana Menteri itu tidak akan sama sekali berani tampil memberikan sebarang keterangan mengenai Kes Liwat beliau. Wan Azizah dikatakan tersenyum menarik nafas lega kerana boleh 'berehat' sebentar untuk memegang watak simpati dan boleh lebih menumpukan hal ehwal anak2 dan cucu. Anwar yang tidak berpuas hati sekali lagi memaki hamun peguamnya yang dianggap sebagai dalang kegagalan perancangan asal. Inilah akibatnya apabila cuba mengheret Pemimpin Negara yang tidak tahu hujung pangkalnya. Sengaja mahu memalukan sekali musuh ketat Anwar sekali akibat daripada perlakuan moral songsang sendiri. BRAVO buat Najib dan Rosmah.

Anonymous said...

Kadang2 terasa kecewa dan sedih dgn sikap cerdik pandai Melayu yg tak hebat mana pun utk mengurus tadbir Syarikat2 besar atau mereka ada tersirat sesuatu yg buruk.

Kalau sekadar nak gadai jika rugi Mahfuz pun reti..

Harap kerajaan pilihlah mereka2 yg berkarisma tinggi dgn idea2 utk memajukan syarikat. BUKAN MENGGADAI utk menyelesaikan masaalah!

Buktikan cerdik pandai melayu bertaraf dunia utk bersaing diperingkat global..

Anonymous said...

ni lah masalahnya, kalau diperhatikan banyak ahli2 Lembaga Pengarah GLC atau pun badan berkanun yang ada kepentingan kerajaan dianggotai oleh mereka yg dah lebih 10 tahun, malahan ada yang dah lebih 20 tahun, DS Najib, tengok2 sikit hal ni, gantikan saja mereka dgn muka2 baru org muda yang lebih berpengalaman dan banyak idea. ini lah padahnya bila kepentingan diri sendiri dijadikan ajenda nombor wahid.

Siti Mardhiah said...

Wat can we do? Team korang tak de nak bikin page "anti-gadai-MAS" kat FB ka?

Syed Ali tak moh ajak kumpul depan masjid mcm YB Zul bikin dalam isu murtad ka? Atau buat solat hajat tolak bala mcm PAS slalu bikin?

Melayu Perak said...
This comment has been removed by the author.
Melayu Perak said...

sila baca financial report Air Asia

Melayu Perak said...

income
statements
for the financial year enDeD 31 DecemBer 2010
Group Company
Note 2010 2009 2010 2009
RM’000 RM’000 RM’000 RM’000
revenue 4 3,948,095 3,132,901 3,864,459 3,072,049
operating expenses
– staff costs 5 (360,785) (306,002) (358,941) (304,551)
– Depreciation of property, plant and equipment 12 (519,984) (447,644) (519,958) (447,637)
– aircraft fuel expenses (1,210,108) (927,795) (1,210,108) (927,795)
– maintenance, overhaul, user charges and other
related expenses (476,077) (410,583) (476,077) (410,583)
– aircraft operating lease expenses (65,692) (107,251) (65,692) (107,251)
– travel and tour operating expenses (69,634) (53,524) – –
– gain on unwinding of derivatives – 22,457 – 22,457
– other operating expenses 6 (192,381) (92,188) (186,017) (90,543)
other losses – net 7 (22,416) – (22,416) –
other income 8 35,943 102,383 35,367 102,383
operating profit 1,066,961 912,754 1,060,617 908,529
finance income 9 808,033 84,505 808,023 84,462
finance costs 9 (776,138) (374,971) (776,134) (374,971)
profit before taxation 1,098,856 622,288 1,092,506 618,020
taxation
– current taxation 10 (5,431) (11,186) (5,417) (11,186)
– Deferred taxation 10 (32,014) (104,835) (32,014) (104,835)
(37,445) (116,021) (37,431) (116,021)
net profit for the financial year 1,061,411 506,267 1,055,075 501,999
earnings per share (sen)
– Basic 11 38.4 20.6
– Diluted 11 38.3 20.6

Melayu Perak said...

bandingkan annual report MAS yang untung hanya rm 200 juta pada 2010 dan rugi pada 2011...



Operating revenue 3 12,980,447 11,340,910 11,106,582 9,857,104
Operating expenditure (13,323,737) (12,220,304) (11,563,110) (10,613,048)
Other operating income 607,163 264,601 568,600 289,710
Profit/(Loss) from operations 4 263,873 (614,793) 112,072 (466,234)
Derivative gain 5 138,984 1,163,133 138,984 1,163,133
Finance costs 6 (138,402) (68,148) (138,584) (67,672)
Share of results of associated companies 27,728 13,381 - -
Share of results of jointly controlled entity (10,147) (1,741) - -
Profit before taxation 282,036 491,832 112,472 629,227
Taxation 9 (44,690) 31,116 (5,231) (1,753)
Profit for the year 237,346 522,948 107,241 627,474
Profit attributable to:
Equity holders of the Company 234,469 520,039 107,241 627,474
Minority interests 2,877 2,909 - -
237,346 522,948 107,241 627,474
Earnings per share attributable to
equity holders of the Company (sen):
Basic, for profit for the year 10 7.2 25.3
Diluted, for profit for the year 10 7.2 24.9
The accompanying accounting policies and explanatory notes form an integral part of the financial statements.
                Group                      Company
Note 2010
RM’000
2009
RM’000
Restated
2010
RM’000
2009
RM’000
Restated

Melayu Perak said...

untung AA rm 1 billion pada 2010 tapi mas rugi rm 600 juta pada 2011...

itulah sebabnya khazanah holdings bagi TF sebagai director MAS dengan swap deal 20.5% berbanding 10%...

kalau TF shareholder MAS takkan dia nak tengok MAS rugi.....

Anonymous said...

RUGI.. RUGI.. RUGI..

Kalau dikata Melayu tak pandai bisnes ramai yg marah.

Hakikatnya memang benar Melayu amat lemah utk tadbir urus syarikt2 besar atau ada ketirisan dan tidak keamanahan..

cari punca dan bertindak tanpa selindung2!

Anonymous said...

dari rugi dan muflis tutup niaga atau kerajaan terpaksa bailout dengan wang rakyat seperti sykt penerbangan terkemuka dunia lebih baik MAS buat perkongsian pintar dengan air asia yg memang milik rakyat malaysia..lagipun MAS miliki saham dalam air asia..sikitpun tak rugi malah boleh mendapat untung dari sykt penerbangan murah air asia ini...

air asiapun akan guna fasiliti yg MAS miliki sebagai tambahan perjanjian..

jangan terlalu sentimental atau emosi anggap MAS milik negara akan hilang pegangan atau
orang melayu sahaja...sedang saham MASpun milik rakyat malaysia dan pelabur kaum cina atau india juga...

Anonymous said...

Alamak suda tukar topik ka? saya ni bukanlah ahli umno tp sekadar sokong dr jauh je itu pun semata2 sbb anti PR..
saya sokong topik ini tp saya mmg tak suke lihat mana2 harta tergadai kerajaan harus terlus, soal mengenai nilai sebenar saham Mas dan apakah status terkini adakah ini pengambil-alihan, gabungan atau rakan kongsi harus dijelaskan..
err nak tanya, kenapa highlight muke mamat cimb nih? Adakah kjaan kini dipengaruhi kronisma/nepotisma? Ini buat aku meluat dgn Umno tak berubah langsung, Mahathir dgn cerita Mokhzani nya (bos toto), Pak Lah dgn anaknya (taukeh minyak) dan menantunya idola GAP Khairy Jamaludin (ahli politik), ni Najib lak ngan adiknya Nazir (bos bank) belum campur cerita Anwar dan anak beranaknya dgn Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng dlm politik.. ni semua bukti politik Malaysia sentiasa dipengaruhi org sekeliling buang karan je join politik ni last2 anak branak jugak yg naik lagi senang jadi org biasa.

zat said...

jgn terlalu sentimental...kena tgk dari sudut bisnes..itu lg penting..MAS tiap2 tahun rugi..duit rakyat tu...

dlm deal ni ada 2 positif..satu MAS dpt pengurusan yg lebih berpengalaman dlm industri...dua MAS ada share dlm AA yg ternyata syarikat berdaya maju..hasilnya aliran wang tunai dari dividen akan dtg..

yg penyangaknya org mcm Pak Syed ni..dia tk dpt nk pegang MAS..

Anonymous said...

Pak Tuan Syed ni kau kata penyangak! Biar betul zat..

Dia Pengerusi DPMM beb.. sukar aku nak percaya, tetapi biasa lar, dalam dunia sekarang Pengerusi Masjid pun sukar nak dipercaya, mungkin kerana sorang dua yg buat perangai buruk, menjadikan kita berperasangka buruk.

Hanya mereka2 yg beriman dan takut siksaan neraka yg tak melakukan perkara2 BATIL !

Melayu Perak said...

anon 2.19 am...

aku sokong pendapat ko...

memang banyak shareholders yang top 30 cina dan india dalam mas...betul lu cakap...tak caya google shareholders mas....yang melayu hanya dalam khazanah holdings shareholders terbesar....

for once zat aku tengok ko sokong swap deal nih...syabas kita perlukan orang berminda terbuka tengok kesan swap deal nih...

Melayu Perak said...

Because airlines are so dependent on oil costs, they try to hedge their positions to cap their costs but when wrongly or improperly done, this can wipe out airlines.

In fact in 2009 MAS had to provide a massive RM3.95bil in provisions for it’s hedging which nearly oblitereated its shareholders’ funds, requiring it to ask an exemption from de-listing procedures under Bursa Malaysia’s Practice Note 17.

In that episode, MAS had hedged at an oil price of US$100 per barrel but what it failed to do was to structure the hedge so as to benefit fully from any fall in the oil price below US$100. Paradoxically, as the oil price collapsed, MAS’ profits collapsed too.

For the subsequent quarters, MAS made enormous profits because the oil price rose again, reversing some of the earlier provisions but there were massive operational losses nevertheless.

For the latest quarter, MAS again blames rising oil prices for the losses but there is no explanation as to how many other airlines still manage to make profits, albeit at lower levels.

One has to suspect that this lies in revenue management. Perhaps it does not have enough business class or first class seats. Perhaps it has got its pricing wrong and is cannibalising some of its own market via cheap offerings and through its low-cost airline, Firefly. Perhaps it has given up too many routes to be able to grow rapidly.

Perhaps, MAS has become so obsessed with cutting fares and offering value comparable to low-cost airlines that it is losing its own high yielding market by people who book earlier to take advantage of lower fares.

Perhaps the airline is not very clear about where it should stand in terms of the kind of strategy it must adopt to maximise its revenue. You don’t leverage great service by offering value (read low-cost) fares. In fact you do the exact opposite.

Yes, one must agree that new airplanes are more cost efficient and that could make the difference between profit and loss, but does that imply that MAS has been negligent in its fleet planning?

In terms of broad strategy, MAS should just focus on being an excellent full-service carrier, market it as such and leave low-cost operations to subsidiary Firefly. It should get the best people and systems to manage its fleet and price its fares.

It should focus on continued cost reduction in other areas without seriously undermining its service standards, its promotional efforts and its brand reputation and positioning.

And it should engage in prudent hedging policies which allow it to take advantage of falling oil prices instead of being locked into high-cost oil when the price of oil is falling.

Once it has sorted all this out and is back on the firm path of profit, then it can talk about being Asia’s number one airline in every respect, not just service.

mohamed said...

Anak2 'mas" ni disanjung oleh raakyat dari kecil. Yang satu tu bukan matang sangat dalam apa2 hal politik Melayu, jadi wakil rakyaat. Sekarang PM,,hancur

Inilah MEB yang diwar2kan agaknya...jual harta rakyaat

Aku harap rakyaat di pekan pilih orang lain diPRU13 nanti

mohamed said...

"kalau TF shareholder MAS takkan dia nak tengok MAS rugi....."

Kau ingat semua harta TF dalam MAS ke? Sikit saja tu..Kalau share mas murah dia beli lagi la..tambah lagi share dia..tambah lagi...

Kalau naik...jual saja...

Kau ingat hidup TF semata2 nak korban supaya MAS kaya raya ke?

Melayu Perak in orang keling zamri kot...

Anonymous said...

sudah le jgn le bergaduh2 sesama sendiri pulak,kita d luar x tau apa yg berlaku di dalam,jd jgn le main serbu je nk tuduh sana sini,mkin apa yg kerajaan buat tu baik untuk semua jd sbgai rakyat apa salahnya kita support je,kita kena percaya dgn kerajaan, apa yg mereka rancang ni baik utk semua,cuba kita lihat masa zaman Tun Mahathir dlu,ramai yg pertikaikan pembinaan jambatan P Pinang,tp skrg cuba lihat klu x de jambatan PP tu dh tentu nk sampai ke pulau mesti berjam2 lamanya nk tunggu feri,jd berfikir le sebelum menuduh yg bukan2.

Anonymous said...

anon 7.00 AM.

BETULLL !

caya lu!

Anonymous said...

punca syarikat gagal kerana tak amanah,otak udang,berlagak, dan mungkin lembam........

Anonymous said...

wahhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!
bukan main komen kondem isu MAS-air asia nie...macam pakar ekonomi,pakar motivasi ekonomia,pakar pasaran saham,pakar segala pakar muluk-muluk bisnes!!

sebenarnya pakar putar,pakar belit,pakar spin dan pakai klentong
untuk mempengaruhi khalayak pro pembangkang...

sejarah telah membuktikan...kerajaan BN dibawah PMnya tindakan dan rancangan besar negara pasti berjaya...

segalanya kerajaan BN tetap 100% yg terbaik....

tu..tanya jiran sebelah...SEL,KED,PEN,KEL yg gagal
nya yg lebih!!!

choc-apple said...

tumpang tanya melayu perak sbb sayer baca dulu2 lah kat blog jugek rasernyer...utang air asia (utang hanggar ke aper ker luper)dah bayor kat mas belom....atau segala keuntungan n kerugian hanya dlm paper...maaf ler sayer takto aper tp raser marah jugek ler sbb
dr dulu smpi la ni duk dgr mas nih klo nak buat aper2 mesti depa rioh rugi rugi rugi....pastu untung sat..ader isu lg kecoh rugi rugi rugi....sayer atas pagar...rasernyer baik xyah p ngundi kot....ntah ler letih plaks....

choc-apple said...

tapi zaman tun m buat jambatan utk kemudahan marhaen...stersen ketapi ilang mas bergabung ngan air asia
saper yg untung...mas o air asia...
marhein....ader....!?..

Melayu Perak said...

hutang tuh dengan malaysia airports berhad bukan mas....aku rasa hutang tuh dah dibayar...

rakab said...

Kalau orang melayu ada ahli korporat sebijak allahyarham Tan SERI Yahya Ahmad, tak payahlah kita kena cari T,Fernandes.

rakab said...

Kalau orang melayu ada ahli korporat sebijak allahyarham Tan SERI Yahya Ahmad, tak payahlah kita kena cari T,Fernandes.

Wanredone said...

Itulah .... percaya sangat dengan anak Sarawak. Kalau bukan bantuan BN dari Malaya, BN Sarawak hampir menjadi sejarah! Berapa kerusi saja BN Sarawak dapat pertahan? Semadi nadai, dilantik juga anak Sarawak jadi Menteri! Mereka yang dilantik jadi Menteri ini semuanya kena rejek dlm pru 12, semua orang Malaya tahu! DS Najib lantik juga mereka jadi menteri.... tak ada orang Malaya ke?? Jangan nak jaga 'hati' sangat Datuk Seri, ini bab perintah negara .... bukan main main.

Anonymous said...

kah.. kah... kah...

skrip lama ni... macam tajuddin ramli.... esok bila TF pn tak berjaya so dia tau kerajaan akan bail out... lg pn share kat AA pn baru 10% hilang.... semua penipu besar.....