IKLAN BERBAYAR

Friday, July 30, 2010

ELIZABETH WONG RATU KANGKANG TAK PAHAM ISU !

1. Selasa lepas saya membawa sekumpulan pemberita untuk melawat sebuah kawasan perlombongan pasir di Kambing Susu berhampiran Berjuntai Bestari dan Rawang. Ia bukan perlombongan haram seperti yang dilaporkan oleh sesetengah akhbar. Ia merupakan kawasan perlombongan yang ada permit tetapi melanggar undang-undang dan dipercayai ada unsur penipuan yang serius.

2. Permit melombong pasir di Kambing Susu diberikan kepada Kumpulan Semesta Sdn Bhd (KSSB) sepanjang 10 KM sejak pertengahan tahun lalu. Saya dimaklumkan KSSB pula membahagikan kawasan ini kepada 6 kontraktor yang berdaftar dengannya. Ada yang dapat 1KM ada yang dapat 2 KM. Mereka ini diberi kebenaran mengeluarkan pasir sungai.

3. Dalam masa yang sama KSSB juga mengeluarkan permit mengeluarkan pasir atas tanah atau lombong berhampiran kawasan tersebut.

4. Lawatan ke kawasan tersebut menunjukkan tidak ada satu kawalan alam sekitar dibuat dengan terancang. KSSB dengan sewenang-wenangnya mengubah aliran sungai Selangor masuk ke dalam lombong miliknya. Sebahagian sungai Selangor telah terputus kerana aliran sungai tersebut diubah ke dalam kawasan perlombongan berhampiran.

5. Saya difahamkan apabila berlaku hujan lebat, air sungai akan mengalir dengan deras sambil membawa pasir masuk ke dalam lombong tersebut. Ini membolehkan kontraktor untuk pasir lombong mengaut pasir sungai. Kontraktor terbabit juga menggunakan dua kaedah lombong iaitu dengan mengorek dan menyedut.
6. Kaedah menyedut ini sangat bahaya kerana orang biasa tidak akan mengetahui ke dalaman yang telah dibuat oleh kontraktor terbabit. Jika terlalu dalam, maka pada masa akan datang akan berlaku banyak kejadian tanah runtuh di sekeliling. Malah tidak mustahil tompokan tanah yang tinggal sedikit sahaja di tengah kawasan perlombongan pasir tersebut boleh runtuh. Ini akan menyebabkan pencawang elektrik di tanah tersebut akan turut tumbang.

7. Dua isu alam sekitar yang sangat serius di sini ialah kemusnahan aliran Sungai Selangor dan ke dalaman lombong yang mungkin sehingga mencecah 50 kaki boleh menyebabkan tanah runtuh. Sebahagian Sungai Selangor tersebut telah mati kerana terputus aliran air. Saya cabar mana-mana konsultan alam sekitar yang berkomplot dengan kerajaan negeri Selangor agar turun ke sana dan mengulas isu ini.

8. Saya juga dimaklumkan bahawa kontraktor-kontraktor yang dilantik oleh KSSB di Kambing Susu tidak diberi panduan Pelan Pengurusan Alam Sekitar (EMP - Environmental Management Plan)seperti yang sepatutnya. Kerajaan negeri Selangor sebelum ini memperkenalkan EMP bagi setiap projek pembangunan mahu pun pengeluaran hasil bumi seperti pasir ini. Baru-baru ini juga YB. Elizabeth Wong menyatakan bahawa kerajaan negeri masih menggunakan EMP untuk perlombongan pasir ini. Malangnya EMP tersebut tidak diberikan kepada kontraktor yang terbabit. Jadi apa guna EMP tersebut?


Penyelewengan KSSB

9. Satu lagi isu serius di Kambing Susu ialah dakwaan penyelewengan oleh KSSB. Saya mendapat dokumen yang menunjukkan KSSB hanya membayar doket sebanyak RM 12, 000 kepada pejabat Tanah dan Galian Hulu Selangor antara Mei - Disember 2009 bagi permit melombong pasir sungai sepanjang 10 KM Sungai Selangor di mukim Sungai Tinggi - Serendah.

10. Pada Mei 2009, KSSB membayar sebanyak RM 5, 400.00 bagi kebenaran mengeluarkan hasil pasir berjumlah 1800 meter padu di kawasan 10 KM bagi bulan Jun - Ogos 2009. Pada Ogos 2009, KSSB membayar lagi RM 3, 000.00 bagi kawasan yang sama bagi menyambung permit mengeluarkan pasir untuk 1 ribu meter padu pasir. Pada Oktober 2009 KSSB membayar sebanyak 3, 600 lagi untuk mengeluarkan 1200 meter padu pasir sehingga Disember 2009.

11. Namun berdasarkan dokumen yang dihantar kepada saya dan disahkan pula oleh salah satu kontraktor KSSB, sebuah syarikat yang mendapat permit di situ Jendela Teguh Sdn Bhd telah membayar KSSB sebanyak RM 171, 400.00 dalam tempoh Jun - Disember 2009. Berdasarkan pembahagian royalti sebanyak RM 4 kepada KSSB dan RM 3 kepada PTG bagi setiap meter padu yang dikeluarkan (171, 400.00/7 x 3), PTG sepatutnya menerima tidak kurang daripada RM 73, 457.00 bagi permit pengeluaran pasir kawasan tersebut dari Jun - Disember 2009.

12. Ini hanya bagi 1KM milik syarikat tersebut. Ada lagi 9 KM yang diberikan kepada syarikat lain. Jika dibuat kiraan kasar 1KM boleh menghasilkan RM 73 ribu, maka 10 KM boleh menghasilkan sekitar RM 730 ribu kepada Pejabat Tanah dan Hulu Selangor. Apakah ini bukan penyelewengan dan korupsi.

13. Penyelewengan ini berpunca daripada kaedah pengawasan dan pengurusan yang dilakukan oleh KSSB bukannya PTG. Dahulu kuasa mengira dan menentukan jumlah kutipan ditentukan oleh PTG melalui buku doket. Mereka yang diberi kebenaran pasir perlu membayar doket terus kepada PTG dan ia dalam bentuk buku beserta no siri. Ini mengelakkan sebarang penyelewengan.

14. Malangnya hari ini, KSSB membeli doket kepada PTG dan kemudiannya mengeluarkan doket sendiri melalui cetakan komputer. Ini membolehkan pelbagai manipulasi dibuat kerana ia dilakukan oleh sebuah entiti swasta.

15. Menurut maklumat yang ada pada saya, sehingga Jun 2010 Jendela Teguh telah membayar sebanyak RM 910, 000 kepada KSSB. Namun jumlah yang dibayar kepada PTG hanyalah RM 213, 000.00. Berdasarkan nisbah pembahagian, PTG sepatutnya menerima RM 390, 000.00.

16. Jumlah bayaran KKSB kepada PTG sebanyak RM 213, 000.00 merupakan jumlah keseluruhan perlombongan pasir di Kambing Susu ini d. Jumlah yang dibayar oleh Jendela Teguh hanyalah untuk 1 KM kawasan pengeluaran pasir yang peruntukkan kepadanya. Bayangkan apa yang terjadi kepada kawasan seluas 9 KM lagi. Satu sen pun tidak masuk kepada PTG. Jika benar maklumat ini maka kita tertanya-tanya siapa yang dapat laba?

17. Saya tidak kata saya benar 100 peratus dalam isu ini. Namun angka-angka yang ada menunjukkan satu siasatan secara serius perlu dilakukan bukan sekadar menafikan atau membuat tuduhan kebudak-budakkan kepada "pembawa mesej" seperti saya.

Kerajaan Kartun

18. Saya terbaca kenyataan YB Elizabeth Wong dalam The Star hari ini kononnya ia perlombongan pasir haram dan mencemarkan alam sekitar. Isu perlombongan pasir haram tidak timbul kerana saya tidak menyatakan ia perlombongan haram. Apa yang saya katakan ialah berlaku penyelewengan dan kemusnahan alam sekitar.

19. Beliau mendakwa EMP dibuat sebelum permit dikeluarkan. Tapi mengapa kontraktor terbabit tidak mendapat EMP? Apakah YB Elizabeth faham beza antara EMP dengan EIA - Kajian Kesan Alam Sekitar? Apa guna ada pelan pengurusan alam sekitar tetapi tidak memberikan kepada kontraktor terbabit supaya alam sekitar terjaga?

20. Saya juga terkejut apabila beliau menafikan berlakuknya masalah perubahan aliran sungai dan runtuhan ban sungai di Kambing Susu sedangkan puluhan wartawan dan lensa kamera menyaksikannya sendiri kejadian tersebut.

21. Lebih melucukan YAB Menteri Besar semalam (seperti dilaporkan oleh Sinar Harian hari ini) turut mengakui fakta ini dan berjanji untuk memperbaikinya.

Sementara itu, Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, Kerajaan Negeri menyiasat dakwaan ban tersebut dipecahkan oleh pihak berkepentingan.

“Kita sudah siasat dan jawapannya ban itu perlu dibetulkan dan KSSB akan menanggung kos tersebut. Kita juga menghantar jurutera untuk melihat keadaan tersebut,” katanya. - Sinar Harian

22. Bukankah ini merupakan kerajaan kartun? Menteri Besar mengakui, EXCO Menafikan? Saya kata ada berlaku kemusnahan alam sekitar dan penyelewengan di kawasan perlombongan Kambing Susu, Elizabeth pula kata ia bukan kawasan pengeluaran pasir haram. Janganlah buat cerita kartun banyak sangat. Lagi pun isu haram atau halam perlombongan pasir bukan di bawah potfolio beliau, jadi mengapa terlebih sudu dari kuah? Ada apa-apakah?

23. Tindakan melatah Elizabeth seolah-olah membuktikan bahawa perjuangan beliau terhadap alam sekitar dahulu bukan ikhlas tetapi hanya alat untuk memburukkan kerajaan lalu. Bagaimana seorang pejuang alam sekitar seperti YB. Elizabeth boleh menafikan tanpa menyiasat terlebih dahulu? Nampaknya kepentingan diri dan parti sudah lebih penting daripada kepentingan rakyat dan alam sekitar.

24. Sekarang ini tidak banyak kita saksikan kartun-kartun berinspirasikan "lawan bodoh". Tapi kerajaan negeri hari ini sangat komited untuk meneruskannya. Mereka mendakwa hasil pendapatan pasir zaman saya sangat kurang berbanding sekarang. Memanglah kurang kerana pengeluarannya kurang dan dilakukan atas tanah persendirian.

25. Dahulu PTG hanya mengutip RM 3 setiap meter padu daripada pengusaha pasir kerana ia adalah tanah persendirian. Sekarang ini kerajaan negeri mengutip RM 7 kerana ia dilakukan atas tanah kerajaan. Yang tidak pernah dijelaskan ialah berapa banyak pasir dikeluarkan sekarang berbanding zaman saya dahulu? Kalau hendak dapat duit banyak dari pasir, koreklah satu Selangor ini maka akan bertambah dengan banyaklah pendapatan hasil pasir.

26. Hendak tingkatkan pendapatan pasir tidak perlu KSSB atau tokoh korporat terkemuka, pegawai PTG pun tahu sebab yang perlu dibuat ialah keluarkan permit banyak-banyak dan kutip cukai RM 3 untuk satu meter padu. Soalnya, apakah ini pengurusan hasil negeri yang betul? Meningkatkan hasil pasir dengan melombong secara besar-besaran? Apa kata selepas ini kita buat pula pembalakan secara besar-besaran? Tentulah jumlah hasil balak Selangor akan meningkatkan dengan banyak dan bolehlah kerajaan negeri mendabik dada berjaya meningkatkan hasil balak pula.

27. Saya harap kerajaan negeri tidak terus buat cerita kartun untuk memperbodohkan orang ramai.

dr khir toyo

7 comments:

Anonymous said...

TEMBAN SIOLLL.....Terliur gak nihh....Tanggal serban org PAS

Bingai @ Bangang said...

Pengkianat Nombor 1 bukan Pakatan Rakyat tetapi

PENGUNDI PAKATAN RAKYAT.

Aku yang bingai

Layakkah Mahasiswa Mengundi di Tendang Terajang

Anonymous said...

TAK PERNAH MEMERINTAH .MANA SINYONYA NI RETI NAK BUAT KERJA,HARI HARI DOK GOMOL SAJA.YANG TU DIA TAHU LE....

Anonymous said...

penjelasan yang jelas, berfakta serta mudah difahami
takda langsung ayat-ayat putar belit atau putar alam
isu pasir kat selangor ni besar rupanya
selama ni orang sibuk pasal lombong pasir haram tapi sebenanrnya ada lagi masalah lain yang tersembunyi

Abd Karim MJ said...

Mungkin kes nie diorang nak buat prepration "KOLAM" takungan air, bukankah Selangor akan mengahdapi krisis bekalan air ! mungkin ini salah satu langkah diorang kot....

Kita Fikir Rasional ajer lah kan...

Layanzzz ajer

Anonymous said...

dulu YB ely nak letak jawatan,si sial tu tak bagi letak,sekarang dah tak reti buat kerja,apa nak jadi dgn negeri selangor...tapi aku dah agak dah pasal pakai penasihat ekonomi yang bergaji RM1 je...ikut RM1 tapi ikut belakang bayar berjuta-juta RM,pasal itulah selangor berlubang.kata untung RM150 juta,rupa-rupanya untung RM11 juta je,kemana yang RM139 juta pergi.RM1 dah jadi RM139 juta...bijak..bijak...mmg bijak.

Anonymous said...

bro..tu salah lombong..tu lombong persendirian..penuh dgn semak samun..tak leh dikorek2..tak baik bro tonjolkan gambar camtu walaupun blogers marah perangai empunya lombong tu..tapi syok juga ngk sekali2 ngk lombong tu..penuh dgn alam sekitar...