Thursday, October 28, 2010

DATO SERI MUHAMMAD NAJIB BIN TUN RAZAK IMMAPPADULUNG DAENG MATTIMUNG KARAENG SANROBONE


kecoh bila nasab keturunan pemimpin umno ditimbulkan sewaktu perhimpunan agung umno.

kerismudin digelar turki, shapie apdal digelar lanun,zahid hamidi digelar jawa,musa aman digelar pakistan sabah,aziz rempit digelar unknown..

aku tengok isu keturunan ini dimainkan secara ganas namun berseloroh oleh pimpinan umno kerana bermatlamat mahu menempelak  DAP yang sensitif digelar pendatang.

inilah namanya melayu. kiasnya tajam dan amat menikam. siapa terkena silap haribulan muka merah padam.

kecoh bila pemimpin umno didedahkan keturunannya, bagaimana pulak dengan ds najib ?

meh sini aku nak detailkan keturunan najib.

najib keturunannya bugis. 

 Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak yang melakukan lawatan ke Sulawesi sempena dengan sambutan ulang tahun ke-689 Kerajaan Gowa, telah diangurahkan gelaran Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone.

kerana apa ?

kerana gelaran berkenaan dimiliki darah keturunan Raja Gowa yang ke-19, Sultan Abdul Jalil Tumenanga Ri Lakiung. Najib ditabal dengan gelaran berkenaan atas sifat beliau mempunyai pertalian darah dengan Raja Gowa yang berhijrah ke Pahang yang memakai gelaran Syahbandar.
dimana keturunan raja bugis yang berpindah ke pahang ini mula dikaitkan dengan najib ?

ia bermula di sini

1. I Mappadulu Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone Sultan Abdul Jalil Tuminanga ri Lakiyung. (1677-1709)

2. La Pareppa Tosappe Wali Sultan Ismail Tuminanga ri Somba Opu (1709-1711)
3. I Mappaurangi Sultan Sirajuddin Tuminang ri Pasi
4. I Manrabbia Sultan Najamuddin
5 I Mappaurangi Sultan Sirajuddin Tuminang ri Pasi. (Menjabat untuk kedua kalinya pada tahun 1735)
6. I Mallawagau Sultan Abdul Chair (1735-1742)
7. I Mappibabasa Sultan Abdul Kudus (1742-1753)
8. Amas Madina Batara Gowa (diasingkan oleh Belanda ke Sri Lanka) (1747-1795)
9. I Mallisujawa Daeng Riboko Arungmampu Tuminanga ri Tompobalang (1767-1769)
10. I Temmassongeng Karaeng Katanka Sultan Zainuddin Tuminanga ri Mattanging (1770-1778)
11. I Manawari Karaeng Bontolangkasa (1778-1810)
12. I Mappatunru / I Mangijarang Karaeng Lembang Parang Tuminang ri Katangka (1816-1825)
13. La Oddanriu Karaeng Katangka Tuminanga ri Suangga (1825-1826)
14. I Kumala Karaeng Lembang Parang Sultan Abdul Kadir Moh Aidid Tuminanga ri Kakuasanna (1826 – wafat 30 Januari 1893)
15. I Malingkaan Daeng Nyonri Karaeng Katangka Sultan Idris Tuminanga ri Kalabbiranna (1893- wafat 18 Mei 1895)
16. I Makkulau Daeng Serang Karaeng Lembangparang Sultan Husain Tuminang ri Bundu’na Memerintah sejak tanggal 18 Mei 1895, dimahkotai di Makassar pada tanggal 5 Desember 1895. Ia melakukan perlawanan terhadap Hindia Belanda pada tanggal 19 Oktober 1905 dan diberhentikan dengan paksa oleh Hindia Belanda pada 13 April 1906. Ia meninggal akibat jatuh di Bundukma, dekat Enrekang pada tanggal 25 Desember 1906.
17. I Mangimangi Daeng Matutu Karaeng Bonto Nompo Sultan Muhammad Tahur Muhibuddin Tuminanga ri Sungguminasa (1936-1946)
18. Andi Ijo Daeng Mattawang Karaeng Lalolang Sultan Muhammad Abdul Kadir Aidudin (1956-1960) merupakan Raja Gowa terakhir, meninggal di Jongaya pada tahun 1978

ANWAR PULA KETURUNAN APA ?

dia  mamak gujerat yang pro kepada perjuangan nasab gujeratnya iaitu nurudin ar raniri..yang memang kita ketahui tidak sehaluan dengan hamzah fansuri !

43 comments:

Anonymous said...

ar raniri ni juga lah yg menumpah kan byk darah org islam! ko tunggu je lah neraka raniri! dan buat pengetahuan si raniri ni juga lah tali barut penjajah..bleh cari info pasal mangkuk ni kat byk tempat!

Anonymous said...

nakbergurau ok tp panggil shafie tu lanun aku rasa kasar, lanun tu bukan bangsa pun...appa da

Gerakan Timur said...

KEHKEHKEH...

AR RANIRI? CEH... PADANLA SENGAL SEMACAM SI NUAR TUH...

Anonymous said...

GAP ,

Sy nak tanya sikit . DS Najib ada keturunan dengan 5 pahlawan adik beradik Bugis tu ke yg Daeng Perani , Daeng Celak , Deang Merewah dan 2 org lagi ?

Anonymous said...

apa ada pada keturunan? apa ada istimewanya, kalau keturunan Rasullullah sekali pun kalau perangai mcm hamblau tak guna juga kan, satu bugis yg satu lagi raniri dua dua perangai lebih kurang aje yg membedakan mereka hanya kedudukan, itu saja. Kata org putih WHAT'S GREAT ABOUT THEM' dan quotation yg sesuai utk mereka ialah "IF YOU THINK YOU ARE SOMEBODY, FORGET IT! AFTERALL YOU ARE NOBODY"

Anonymous said...

lanun memang bangsa ler... illanun dari kepulauan Philipina. dan kerja melanun nie sebati dengan Illanun.

GAP KEMBALI said...

anon 12:28 pm
bukan..itu keturunan sultan selangor sekarang..nanti aku cerita.

anon 12:54
aku tak berniat untuk mengagungkan nasab najib. artikel ini sekadar untuk bacaan sejarah.

adakala nasab yang baik perlu dihebohkan untuk tatapan umum.

imam mahadi pun nasab rasulullah saw. tak salah kita kongsi cerita mereka.

Anonymous said...

Mainan DAP sekarang nak jadikan kes orang asli sama taraf macam Red Indian di Amerika Syarikat.. siap tukar nama jadi Orang Asal dan menidakkan sejarah asal usul Orang Melayu.

Anonymous said...

ha ha nik aziz pula ketrunan Raja Jembal yg dihukum HUDUD Bunuh oleh Long Ghafar sebab bunuh permaisurinya yg tak bersalah dengan kejam-ada ker permaisurinya disula dan perut dibelah diarak atas gajah!

padanlah PAS kelantan sekarang sengal nak hukuman HUDUD he he

Anonymous said...

Ketahuilah keturunan kita supaya kita tahu sejarah n mengambil iktibar. Berbanggalah dimana kita berasal supaya kita dpt mengenali dan menceritakan pada anak cucu.

Anonymous said...

anwar? keturunan tutuh pungkoq jantan kot...ada ka ketrurunan tu..ha..haa..haa...sodom & gomorah kot..

Anonymous said...

nik'ajis? dia terang-terang BUKAN melayu...jangan dok sebut dia malu nanti nak sebut bangsa dia sendiri...pthuiiiiii...pundek hang

aimdaim said...

GAP,
Kena cite jugak knapa org Bugis dtg, guna apa & lalu kat mana. Maklumkan yg mereka juga telah mempertahankan Tanah Melayu. Belum lg Tok Gajah...

Anonymous said...

kekeke.. dah mcm Historian la ko bro.. hehehe.. HIDUP GAP!! kekeke..

kingnek said...

Keturunan adalah criteria bagi mengahwini seseorang, lihat hadith
keturunan bangsat, memang bangsat, lihat Anwar, Nizar, Khalid Samad dan Husam Musa, kalau dikaji rapat, pasti pada tali barut atau mereka yang mengkhianati sultan Melaka

Esperalzi said...

Semua penduduk pribumi dari 5 buah negara Melayu (Malaysia, Indonesia, Brunei, Filipina dan Timor Leste) adalah BANGSA MELAYU.

Tidak timbul orang Melayu pendatang dari Indonesia. Orang2 Cina Malaysia sedang menjaja fitnah konon Melayu Malaysia pendatang dari Indonesia. Mengikut fitnah ini, hanya Orang Asli saja pribumi dan penduduk asal Malaysia. Tapi sebahagian besar Orang Asli juga dari Rumpun Melayu dan bahasa mereka mempunyai persamaan dengan bahasa Melayu.

Melayu Malaysia adalah sebahagian dari Melayu Asia Tenggara yg mula berhijrah ke Asia Tenggara dari Taiwan lebih kurang 7000-8000 tahun leaps..

Seluruh Asia Tenggara adalah DUNIA MELAYU. Maka orang2 Melayu sentiasa berhijrah dalam Dunia mereka dari satu bahagian ke bahagian lain seperti mana org2 Cina dan India juga berhijrah dalam Dunia mereka di CINA dan INDIA.

Bahawa org2 Melayu seperti Najib Razak berasal dari moyang2 yg berhijrah dari Sulawesi ke Tanah Melayu sekadar menunjukkan bahawa org2 Melayu sentiasa berhijrah di dalam DUNIA MELAYU, mereka bukan pendatang dari Indonesia..

Esperalzi said...

Anonymous October 28, 2010 1:24 PM

Memang benar strategi DAP sekarang nak jadikan Orang Asli seperti Red Indian di US..

Implikasi dari strategi ini ialah SEMUA penduduk Malaysia, KECUALI ORANG ASLI adalah PENDATANG. Oleh itu, hanya Orang Asli saja yg berhak mendapat hak2 istimewa. Do Amerika, umum mengetahui bahawa kecuali red Indian, semua rakyat Amerika adalah Pendatang. Strategi DAP adalah begini: jika kami org2 Cina tak boleh diterima sbg pribumi oleh org2 Melayu, maka org2 Melayu juga tak boleh dianggap pribumi krn Orang Asli lebih dulu sampai di Malaysia dari Org Melayu..

Oleh itu, mengikut DAP, mana2 bangsa lain di Malaysia yg bukan dari kalangan Orang Asli yg kini diberikan hak2 istimewa hendaklah dihapuskan hak2 istimewanya. Ini ditujukan kepada BANGSA MELAYU! Orang Melayu bukan Orang Asli, oleh itu org Melayu adalah Pendatang sama seperti Cina, maka hak2 istimewa Melayu perlu di lucutkan..

Persoalannya: cuma ada 150,000 Orang Asli di Malaysia. Dari jumlah ini, 145,000 dari rumpun Proto Malays atau Melayu Pertama yg juga dipanggil Melayu Purba. 5,000 lagi dari rumpum Negrito. Negrito lebih dulu sampai di Malaysia mungkin 20-30 ribu tahun dulu dari Afrika, diikuti Melayu Purba dari Yunnan, akhir sekali Melayu Deutero dari Sumatera 3000 tahun lepas via Taiwan.

Yg jelas di sini, Orang Asli pun bukan Orang Asal, mereka pun datang dari luar, cuma mereka sampai lebih awal dari Melayu Deutero yg menjadi moyang kpd 400 juta Melayu2 Moden yg kini majoritu penduduk Malaysia, Indonesia, Brunei, Filipina dan Timor Leste.

Apapun, sebahagian besar Orang Asli pun Rumpun Melayu. Bahkan teori baru asal usul Melayu mengatakan Melayu Moden macam kita semua berasal dari Orang Asli, khususnya suku Temuan yg keturunanya bertebar ke seluruh Asia Tenggara

Org Melayu telah menang persaingan pra-sejarah utk menguasai Tanah Melayu RIBUAN tahun dulu sebagaimana org2 Aryan dan org2 Inggeris menang di India dan England. Org2 yg lebih dulu sampai di Tanah Melayu, India atau England telah lama kalah persaingan PRA-SEJARAH, maka yg menang berhak menjadi TUAN dan PRIBUMI walau pun dia sampai kemudian kerana semua ini berlaku di zaman PRA-SEJARAH..

Cina dan India sampai ke malaysia di zaman moden, di bawa penjajah Inggeris, mereka tak pernah menag apa2 di sini..

Anonymous said...

La ado laie orang yang tak pakai otak bokonaan bangso dongan pokorjoan. Macam bangso molayu nih eih ado pekerjoaan jadi guru skolah ado jugo yang korjonyo aih jadi poncuri ponyamunn, ponjubor ponn.

Tontunyo dio dah sotuju pado kali tu jeh hah cumo untuk hilangkan stresssss. Itu pun kou nak ambil pusing

Anonymous said...

bangga kerana bangsa melayu memiliki begitu banyak suku kaum yg mendiami nusantara kepulauan Melayu, semua suku kaum ini adalah dipanggil Melayu!...teringat sy kpd cita2 Sukarno dulu pernah hendak menubuhkan Melayu raya sbg penyatuan umat melayu di nusantara...mungkinkah ia jadi kenyataan pada satu masa nanti???

cikgu hj dalik said...

A.w.w. PM DS Najib Tun Razak dilihat dah bersedia utk membawa negara ke hadapan setelah diuji dgn pelbagai dugaan serta ranjau yg paling sukar...dn selepas 3 th pemerintahannya beliau tlh berjaya mengumumkan pencapaian 7 bidang keberhasilan utama negara (NKRA)yg menakjubkan...yg menurutnya adalah satu perjalanan nasional ke arah cita2 kebangsaan mewujudkan sebuah negara maju utk dicapai pd th 2020 nanti!
tahniah DS Najib!...teruskan perjuanganmu yg murni ini ...kami rakyat sentiasa bersamamu...bak kata sebuah pepatah suku Melayu Bugis...'kualleangi tatangga natawalia'...ertinya "Sekali layar terkembang, pantang biduk surut ke pantai... Lebih ku pilih tenggelam di lautan dpd harus kembali lagi ke pantai!"
sekian t.k wassalam.

Anonymous said...

manoifesto pakkatan pembangkang dah tak relevan lagi....sebab melhatkan deretan kegagalan pentadbiran kerajaan negeri yg mereka tadbiirkan...contohnya Selangor....isu pasir, isu hutang talam, isu Yayasan basmi kemiskinan, isu agama, isu kewangan, isu sampah, isu peribadi, isu rumah urut yg bertambah banyak lagi yg mereka telah gagal menunaikan janji.... jadi macam mana rakyat nak pilih....kami tak sanggup tertipu lagi!

Anonymous said...

syabas PM Najib!...lawatan ke Gaza tlh berjaya meningkatkan imej Malaysia sbg model kpd dunia Islam....media2 Arab tlh memuji keberanianmu ...menjadi pemimpin Islam yg bukan dlm kalangan negara arab yg telah berani masuk ke zon perang yg dikatakan masih belum selamat dan amat bahaya itu!...PM Najib adalah kebanggaan kami rakyat

Anonymous said...

"saya tidak merelakan walau seinci pun bumi Malaysia dirampas sesiapa"!...PM Ds Najib Razak.

Anonymous said...

kepimpinan najib jauh menyerlah mengatasi lawannya sejak mutakhir ini...kuat bekerja,berwawasan, ikhlas,berani dan tegas...inilah pemimpin yg diperlukan negara...tq najib...kami rakyat amat memerlukan sentuhan ajaibmu memakmurkan negara!

Anonymous said...

ana amat bersyukur kerana dah ramai rakan yg kembali menyokong kerajaan...mereka kagum dan berpuas hati dgn prestasi kerajaan di bawah pak najib dn pak muhyiddin...so hanya orang yg tak betul je yg menolaknya!

Anonymous said...

pembentangan manifesto atau akujanji BN oleh PM najib amat menarik dn mengagumkan...satu manifesto yang realistik dn amat bertanggungjawab...tahniah dn t.kasih patut diberikan kpd PM kita yg dikasihi...didoakan BN terus memimpin negara kita...Insyallah!

Anonymous said...

kami tatap sokong BN...pencerobohan Lahat datu mengajar kami betapa perlunya kita bersatu dan jangan mudah percaya dgn gula2 pembangkang yg menanam tebu di bibir mulut!

Anonymous said...

Najib dah berjaya membentangkan report kadnya...Anuwar tak buat apa2...hanya buat demo huruharakan negara dan susahkan rakyat semata2!

Anonymous said...

kami tatap sokong BN...pencerobohan Lahat datu mengajar kami betapa perlunya kita bersatu dan jangan mudah percaya dgn gula2 pembangkang yg menanam tebu di bibir mulut!

Anonymous said...

syukur alhamdulillah...utusan malaysia menjadi pilihan macam goreng pisang panas la ni berbanding sebelum ini...tanda orang melayu kembali menyokong kerajaan yang ada di bawah pak najib...petunjuk BN berada di pihak yang betul!

Anonymous said...

syukur alhamdulillah...utusan malaysia menjadi pilihan macam goreng pisang panas la ni berbanding sebelum ini...tanda orang melayu kembali menyokong kerajaan yang ada di bawah pak najib...petunjuk BN berada di pihak yang betul!

Anonymous said...

rakyat Malaysia yg patriotik, nasionalis sayangkan bangsa, agama dan negaranya tetap memilih Utusan malaysia sbg akhbar nombor satu!

Anonymous said...

rakyat Malaysia yg patriotik, nasionalis sayangkan bangsa, agama dan negaranya tetap memilih Utusan malaysia sbg akhbar nombor satu!

ah chong said...

syukur pengundi Cina mula kembali memilih BN...prhimpunan malam tadi di Klang... Datuk Michele Yeo turut memberi sokongan kpd Najib...lebih 60,000 hadir...tanda pengundi Cina memilih Najib yg telah berjaya dalam mentransform dan memajukan ekonomi negara amat penting kpd kemajuan peniaga2 yg kebanyakannya adalah masyarakat Cina!

ah bon said...

GUA CAYA SAMA LU LAH AH JIB GOR!!

Ah Lek Gor said...

Ah Jib gor...lu cakap selupaa atak bikin la! ...lu atak kuat keleja, banyak pandai cali wang sama itu talik pelabor2 Arab banyak duit datang mali...caya sama lu la...hidup Ah Jib Gor!...SATU Malaysia!

Anonymous said...

Masyarakat Cina bijak memilih ...jika Ah jib Gor telah memboktikan kejayaannya dlm membawakan transformasi yg membanggakan dan diakui seluruh dunia...tidak ada sebab mereka nak tolak Ah Jib Gor sebagai peneraju kerajaan 5 tahun mendatang...berbanding memilih pembangkang yg telah gagal menunjukkan prestasi sepanjang 5 tahun memerintah dibeberapa buah negeri...mudahmudahan negara terus maju mencapai taraf negara maju menjelang 2020... hidup BN!!

Anonymous said...

akhirnya Allah memberikan kpd BN kemenangan utk terus menerajui pemerintahan negara...UMNO di bawah kepimpinan DS Najib tetap utuh dgn memenangi 88 kerusi parlimen dan menawan kembali Kedah!...tahniah PM Najib... kami rakyat tetap bersamamu!

pak uteh said...

walaupun Melayu berpecah tiga namun UMN0 tetap menjadi pilihan majoriti orang Melayu...mereka kembali demi survival Melayu...Melayu itu UMNO dan UMNO itu ialah juga Melayu!

anak bugis said...

mudah-mudahan negara terus maju di bawah pemerintahan Ds Najib bin Tun Abd Razak...menjadikan malaysia negara maju berpendapatan tinggi menjelang 2020... InsyaAllah!

Anonymous said...

Bravo bro...

Anonymous said...

Apa anda cakap memang betul.malangnya berlaku tsunami cina bercampur melayu tak sedar diri.tapi hikmahnya menunjukkan ramai orang melayu kembali menyokong umno.cuma melayu lupa diri yang bangga dengan kehebatan media sosial yang kononnya lebih tepat dan tidak memilih kasih yang berhimpun menyertai perarakan jalanan.ini semua ada mastermindnya dan anwar sebagai boneka.

tok merenggeh said...

BN menang tanpa bantuan Tentera kacang merah...penjenayah haram siber yg telah mengindotrinasikan rakyat khusnya Cina hingga membenci orang melayu dn kerajaan...nyarislah majoriti rakyat melayu x termakan dakyah sebaliknya tambah mengukuhkan pendirian mereka untuk memilih UMNO dn BN...sbab tu kita menang 88 kerusi parlimen... terima kasih taulan dn rakan2 Melayu yg cintakan bangsa n negara!