Tuesday, October 26, 2010

LIVE GALAS : PENUBUHAN MAJLIS ULAMAK UMNO



ayuh kita bincangkan. pada dasarnya adakah kamu bersetuju untuk umno mewujudkan majlis ulamak umno..jika kau tanya aku.. jawap aku mudah.

aku sokong sepenuhnya..isu murtad,isu ketidakselarasan memberikan justifikasi dan membidas pihak pas yang sesukan hati mengeluarkan fatwa sesat antara sebab perlunya umno ada majlis ulamak.

apa pulak pendapat kamu ?

22 comments:

Anonymous said...

Pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mahu menjadikan Malaysia sebuah hub pusat hiburan malam bagi memacu industri pelancongan mengikut Program Transformasi Ekonomi (ETP).


Ini akan dilaksanakan dengan penubuhan beberapa kelab malam terkemuka, menganjurkan konsert utama, melonggarkan garis panduan untuk penghibur antarabangsa dan “mempakejkan” semula acara antarabangsa seperti Formula 1 dan MotoGP.

Menurut perancangan ETP yang dikeluarkan semalam, ia adalah sebahagian daripada 12 projek permulaan (EPP) yang bertujuan memperkasakan sektor pelancongan agar ketibaan pelancong dapat dipertingkatkan.

Langkah itu dijangka mendapat bantahan golongan konservatif agama yang sebelum ini telah berulang-kali berdemonstrasi membantah kehadiran penghibur antarabangsa. Sasaran terbaru mereka adalah bintang sensasi Amerika - Adam Lambert yang seorang 'gay'.


Satu daripada 12 EPP itu adalah melonggarkan syarat ketat bagi penganjuran konsert dan majlis antarabangsa, yang sekarang ini dikatakan banyak menghindarkan penghibur antarabnagsa ke negara ini.

Mulai suku terakhir 2010, acara antarabangsa yang menampilkan penghibur antarabangsa yang memenuhi tiga kriteria minimum dikecualikan daripada tertakluk kepada syarat-syarat ketat Agensi Pusat Permohonan Penggambaran Filem dan Persembahan Artis Luar Negara (Puspal).

Kriteria berkenaan adalah:

Penarafan kelas A berasaskan pada kedudukan 100 teratas carta Billboard sejak lima tahun yang lalu;
Menarik 2,500 penonton bagi setiap acara; dan
Telah membuat pertunjukan di tiga tempat antarabangsa.
Selain mematuhi syarat Puspal, mereka bakal tertakluk kepada “garis panduan yang lebih fleksibel”, pelepasan cukai, perlonggaran daripada imigresen untuk menjadikan Malaysia hub majlis acara antarabangsa.


Untuk meminda garis panduan Puspal, seperti yang dicadangkan, jawatankuasa Puspal akan bekerjasama dengan agensi-agensi lain yang terlibat (majlis tempatan, Jabatan Imigresen, dan Kementerian Kewangan). Kementerian Pelancongan akan memantau dan menjejak proses pelaksanaan.

Jumlah pelaburan yang diperlukan adalah RM467 juta dan akan dibiayai sepenuhnya oleh kerajaan. Kerajaan menjangkakan ia akan memberi pendapatan negara kasar sebanyak RM427 juta dan mewujudkan sebanyak 8,000 peluang pekerjaan

Lebih mengejutkan lagi EPP juga mencadangkan penubuhan zon hiburan di Greater Kuala Lumpur/Lembah Klang, Genting Highlands, Pulau Pinang, Langkawi dan Kota Kinabalu bagi menggandakan pendapatan hiburan malam Malaysia kepada RM1.8 bilion menjelang 2020.


Langkah itu akan menyaksikan penubuhan enam kelab malam baru yang mampu menampung kehadiran 900 pengunjung pada hujung minggu menjelang awal 2012. Dua lagi akan beroperasi pada 2013 dan 2014.

"Menjelang 2014, akan terdapat sekurang-kurang 10 kelab malam di zon hiburan. Ini akan menghasilkan impak pendapatan kasar negara RM0.7 bilion dan mewujudknan 5,614 pekerjaan baru menjelang 2020," petik laporan itu.

Bagi mencapai hasrat itu, liberalisasi beberapa peraturan hiburan akan dilaksanakan, termasuk membenarkan pelanjutan had waktu beroperasi bagi pusat hiburan

Kawasan hiburan yang sedia ada dikatakan tidak memadai untuk mencapai pertumbuhan yang diharapkan memandangkan purata kadar penghunian hujung minggu bagi kelab malam di bandar adalah sebanyak 85 hingga 90 peratus.


Menerusi kerjasama dengan Greater KL/KV NKEA, dipersetujui bahawa lokasi berpotensi bagi kawasan hiburan baharu ialah kawasan di sekitar Central Market.

Kawasan ini akan direkabentuk untuk menarik pelancong dengan kemudahan 24 jam, keselamatan awam yang mencukupi, pengangkutan dan infrastruktur, tetapi ia akan kekal terpisah dari kawasan kediaman dan keagamaan.

-tolong komen sikit GAp, kata PRO KERAjaan- Sokonglah usaha murni NAJIB....

rizuan mh said...

Cadangan tu bagus..tp bg sy, perlu stay away dr pengaruh politik..biar PAS je dah la yg melacurkan agama, UMNO tak perlu buat mcm tu semata-mata nak lwn politik...bimbang nanti rakyat makin keliru...situasi skang, org awam makin ramai yg malas berguru dan cenderung mendengar kemudian berijtihad buta.. Kalau benar2 nak pertahankan Islam, mungkin kita kena beri lebih autonomi kpd Majlis Ulamak sedia ada...berpegang kpd pandangan mereka.

YANG GAMBI said...

UMNO sudah lamaa disertai para ulama, tetapi tidak wujudkan Majlis ulama, sebab itu kekadang sesuatu perlaksanaan bercanggah... setuju sangat dengan cadangan ini....

Anonymous said...

sokong idea ini, demi perjuangan agama, bangsa dan tanah air..

cengdol said...

setuju sesangat, untuk mematahkan hujah2 karut marut PAS

cengdol said...

setuju sesangat, untuk mematahkan hujah2 karut marut PAS

hemisfera said...

UMNO perlu kembali menjadi pendokong Islam, Melayu dan Malaysia (dalam susunan di atas). Hanya sebegini Melayu akan terus terpelihara, dunia dan akhirat (insya Allah).
Selama ini, Islam dilanyak kiri kanan atas bawah. Yang menegur cuma Sultan dan Mufti. Ahlul politik senyap sunyi tak berkata apa.
Tak perlu adakan majlis ulama UMNO, bukankah sudah ada biro agama? Mungkin cukup untuk perkasakan sahaja biro ini, supaya lebih efektif dalam menangani permasalahan umat Islam di Malaysia.

joehan said...

yeahh..perkara2 yg baik kita ptt skong..tp msti usaha ni pas akan kutuk habis habisan..hehehe..imej ds rosmah pon xbrape nk melambngkn islam...aku rs kalo ds rosmah pkai tdung..lg byk skongan najib dpt..harap ds rosmah dpt berubah..

jom rmai2 undi bn pru13 ni..kita klhkn pakatan haram jadah..jgn biarkn dap babi trus bebas menyondol n menyodok tanah org2 melayu!!

Unknown said...

bersetuju dan menyokong penuh untuk ditubuhkan Majlis Ulama UMNO dan perlu disegerakan.

Pelarasan fatwa dan ijtima' ulama muktabar perlu juga diwujudkan di antara Persatuan Ulama Malaysia (PUM) dan mana mana pertubuhan ulama di Malaysia (termasuk Majlis Ulama UMNO).

Pelarasan ini mampu menolak sebarang permainan fatwa 'wayang Islam' oleh pertubuhan politik yang bertopengkan Islam seperti PAS.

Anonymous said...

sokong sokong sokong buat laa NAJIB dah cakap Mualaf tu melayu kasi masuk semua mualaf dalam umno baru boleh sauk .....kalo tak nak buat nanti aku buat Parti bari PBIM..PARTI BERSATU ISLAM MALAYSIA ..amacam boleh kaaa.... sauk lagi laaaaaaaaaaa....

kisah hidup said...

aku sokong..UMNO sudah matang dalam pemerintahan..dan bertambah bagus kalau disuntik dengan cara idup Islam...mane2 bini2 menteri yg masih x bertudung boleh dinasihati..belum terlewat..aku sokong penubuhan majlis ulamak ni sebab pd pandangan aku, ini merupakan satu langkah untuk mengahpuskan demokrasi dan menegakkan kembali sistem khalifah...

-didi-

Ahmad Farihan Azman said...

Aku tak setuju. Ini umpama permulaan untuk menggerejakan atau men-shiah-kan Islam. Agama kristian semakin sesat dengan penubuhan gereja. Shiah wujud dengan penubuhan fatwa2 kolektif ulama mereka , lihat pengaruh majlis ulama' mereka di Iran. Dalam Islam tidak ada organisasi yg menentukan hukum. Yg ada hanya organisasi masjid dan keilmuan. Itupun tidak ada kekuasaan dalam melaksanakan sesuatu yg berbentuk perintah. Kuasa patut ada pada Ulul Amri yg mendapat mandat. Bila sudah ada majlis sebegini, akan wujud soal keahlian dan sebagainya. Nanti yg sebulu sahaja akan terpilih. Kalaupun nak wujudkan juga, (aku tetap tak suka) hanya sekadar untuk membincangkan ilmu ataupun mencadangkan usul tidak mengapa.

Anonymous said...

UMNO perlu ada orang yg berpengetahuan dan alim untuk menasehatinya dan tingkah laku pemimpin. Bagaimanapon jangan terperangkap
1- isu utama sekarang ialah pengaruh Wahhabi yg besar dlm PAS-lihat artikel Tok Guru Ayah Zod dari Kedai Lalat

2-Jika tubuhkan jangan mabil Fathul Bahari sebab jelas dia Wahhabi

3-Perlu ada yg nasehati tingkah laku pemimpin dan isteri pemimpin pertama UMNO mencium kiss kiss di depan khalayak ramai sebab apa sahaja tindakannya akan menjadi liabiliti kepada parti

4-yg ini yg utma-selebihnya saya percaya Allah lebih menyebelahi kepimpinan UMNO yg jauh lebih islamik dr PAS yg Wahhabi

Anonymous said...

Maaf la nak ckp.

Kenapa perlu ulama UMNO?

Tidak cukupkah Ulama Malaysia utk memberi pendapat tentang masalah agama di dlm negara?

Adakah Penubuhan Majlis Ulamak Umno jadi PRO UMNO? (soalan yer)

Byk sgt input. belah sana dan sini.

-JK-

ps:undi adalah rahsia ... hehe ..

TAAVEEKUN PERAK said...

baguihla tu,yg baik kita sokong selalu.

kingnek said...

setuju, pasal, sejak kebelakangan ni, UMNO lebih Islamik dari PAS, itu yang aku pelik, apa dah jadi dengan PAS ni?

Korang lihat PAS sebelum PRU lepas, dan PAS sekarang, amat berbeza

Anonymous said...

Tak payah lah nak tubuh itu dan ini, kita dah cukup ada majlis dan badan yg mengendalikan mengenai agama islam. Jgn terikut-ikut rentak Pas nanti terperangkap diri sendiri. Badan politik dan badan agama harus dipisahkan jgn dicampur aduk. Kalau bimbang mengenai agama kita harus perkuatkan Majlis Fatwa Kebangsaan yg kelihatan malap dan suka tidor macm Dollah dulu. Majlis ini harus tegas...apa fatwa mereka mengenai pengkhianatan Aljuburi terhadap negara? Tak de kan senyap hanya yang bersuara Mufti Perak saja yang ambil berat apa yg berlaku sekarang. Mufti mufti lain? Tido ke...tidak mereka memperbanyak amalan nak tempah surga, yg di dunia pi mampos la. Jadi UMNO jgn jadi bodoh, jgn terperangkap permainan mereka yang mencadangkan.

azman said...

Assalamualaikum gap

Bukan keperluan mendesak rasenya, kerana majlis ulama yang kerajaan ade tu nak buat tok pekong ke? kalau UMNO dah ade majlis ulamaknya sendiri, ape pulak fungsi majlis ulama kerajaan?.Akan bertambah bercelarulah umat islam di Malaysia, nak guna fatwa yang mane satu nanti.

Tak cukupkah dengan fatwa songsang niky dan konco konconya?.

Megat Alam Gempita said...

Teman setuju bebenor cadangan mewujudkan Majlis Ulama UMNO. Macam jugak institusi kewangan ada Syariah Board.
Kalau boleh biar semua pemimpin UMNO menghayati jiwa ulama; ulama berjiwa panglima, korporat, berilmu, berakhlak mulia...
PAS mana ada ulama tulen semuanya ularmak, ulam-ulam emak, fulamak, alamak dan p**imak. PAS dah jelous la tuh...

Anonymous said...

Tak setuju. Kan dah ada majlis fatwa.. Perkasakan majlis fatwa lg sesuai rasanya. Nie senyap jer mcm tak berfungsi langsung, dok harap kan mufti perak je yg lantang bersuara.

Anonymous said...

Kepada yang komen perancangan DS Najib utk memacu ekonomi negara tu,

Masih kah kau ingat..
1. Kilang arak di Selangor digunakan oleh PAS utk mengkafirkan UMNO. Sekarang??
a) Khalid Gereja Samad offer tempat untuk besarkan kilang tu. Apa kes..Aku nak cari le bendera PAS nak pacak kat tepi Federal Hiway depan kilang arak tu..

2. Kandang babi juga digunakan sebagai modal politik oleh PAS. Sekarang?
a) Nak besarkan lagi..

3. Nepotisme, kronisme menjadi senjata politik PAS, DAP dan Al-juburi Anwar. Sekarang?
a) PKR - Bapak, Anak, Bini semua ada
b) PAS - Bapak (N. Ajis), Anak
c) DAP - Bapak (Lim, Keparal), Anak

Itu baru tiga.. ada banyak lagi kes-kes ludah dan jilat balik. Apabila pihak lain yang menjalankannya..salah, kafir! Tetapi apabila pihak sendiri yang menjalankannya, senyap sunyi. Itulah kemurnian UMNO yang tidak gemar membalas balik kerana kami sibuk bekerja memartabatkan nama Malaysia menjadi sebuah negara Islam yang dihormati dan disegani di seantero dunia.

Apa sumbangan pembangkang kepada keadaan sekarang ini? Kosong, zero, eh..minus.

Kepentingan pambangkang,
1) Beli Ferari
2) Lantik anak bini sedara mara sahaja ke jawatan penting parti. Nanti bila dapat Putrajaya korang pun jadi menteri (angan-angan Mat Jenin)
3) Bela walaupun membusuk
a) Berkawan dgn kafir harbi DAP anak komunis tak apa..dgn cina MCA, kafir
b) Gadai agama, tak apa..
c) Gadai nama Allah, tak apa.. boleh..Kat sini aku nak tanya, apa jawapan N. Ajis dgn Khalid Gereja Samad, jika budak innocent umur 5 tahun tanya, 'Kenapa Allah ada anak nama Jesus?'
d) Kafir masuk ruang solat, siap bagi tazkirah..takpe..semoga membuka hati utk memeluk Islam..
Aku nak tanya.. ada orang DAP masuk Islam? 'Over my dead body' ingat kenyataan keparal?
e) Fitnah orang..takpe..di sini aku nak kongsi..kali pertama aku memegang akhbar Harakah ketika di universiti di Kubang Kerian Kelantan. Tajuk besar masa tu..'Mahligai Mahathir'. Rupa-rupanya aku dpat tahu..itu Pejabat Perdana Menteri yang diaorang nak pulak sekarang. Dan itulah kali pertama dan terakhir aku pegang alat penyebar segala fitnah tersebut..

ok, penat dah type..nnt aku sambung lagi

Izat248 said...

x perlu la kiter nk meniru2 parti satu lg tue..yg penting kiter perlu berkerjasama dan memantapkan kan lg majlis ulama kebangsaan yg sedia ader..
mintak jauhkan agama dr politik