Thursday, October 21, 2010

WAKIL PARTI UMNO DARI...SINGAPURA ?

 siapa 4 orang melayu ini ? siap bersampin bersongkok segak. hadir sebagai pemerhati untuk perhimpunan agung umno.

kenapa mereka duduk di bahagian pemerhati dari negara luar ?
apa mereka ni bukan melayu malaysia ke ?

untuk pengetahuan tuan puan, 4 melayu seperti gambar di atas itu adalah wakil 'parti melayu dari singapura'.

sewaktu pengacara majlis menyebut latar belakang mereka, seluruh perwakilan umno bersorak !
aku nak bagitahu sedikit sejarah. umno singapura pernah menguasai arena politik malaysia satu ketika dahulu. nama-nama pejuang umno singapura sudah ada ditangan aku.

insyaallah sejarah mereka akan disingkap dalam artikel aku akan datang. bagaimana perjalanan hidup umno singapura satu ketika dahulu.

apa tindakbalas mereka tentang penubuhan singapura ?
baca history mereka sungguh mengujakan.

akan aku huraikan juga bagaimana umno singapura akhirnya mati.

bila 4 pejuang melayu singapura ni disebut namanya, teringat aku akan nostalgia lama...belajarlah dari sejarah bagaimana 'singa melayu' di singapura berkubur. akan pasti semangat penentangan terhadap puaka sundalan seperti anwar akan kamu tak sabar untuk hapuskan !


7 comments:

kingnek said...

GAP, kamu ceritakan lah sejarah UMNO di Singapura, mak aku beritahu aku, dulu beliau member UMNO, dululah, sebelum UMNO terkubur di Singapura (sekarang ni namanya PKMS)

nampak gayanya, orang Melayu Penang beria-ia nak jadi macam Melayu Singapura, lantak koranglah!

adi said...

Kalau tak silap parti Melayu Singapura sekarang bernama Pertubuhan Kebangsaan Melayu Singapura(PKMS).Parti ni tinggalan umno selepas s'pura berpecah dr Malaysia.Sekarang tinggal nyawa2 ikan sebab majoriti Melayu Singapura lebih menyokong PAP sebab tak yakin parti Melayu boleh bawa mereka kemana.

Inilah nasib minoriti Melayu Singapura ibarat singa yg tak berkuku dan bertaring,cuma mengikut arus supaya tidak ditekan sangat.

Kalau ada silap fakta harap pengkomen dr s'pura kingnek boleh perbetulkan.

amieiezam said...

bro, aku jugak dapat tahu SENI SILAT GAYUNG juga bermula di Singapura... sebelum bertapak di johor dengan dato onn menjadi penaung pertama. teman lupa nama pengasasnya "MEOR" berasal dari taiping....kalau ada info bro tolong up kan sekali...itu wadah melayu yang telah mati ditelan zaman...maka apa yg ada wajib kita pertahankan.

Anonymous said...

Orang2 Melayu didalam PKR/PAS/DAP, ingatlah sejarah tidak bolih diubah atau diselindungi, Singapura telah lama jatuh ditanggan PAP, 1 parti anak beranak cina yg memang2 terang Anti-Melayu. Ini yg dicontohi olih DAP dan PKR . hendakkah kamu dijajah sekali lagi olih kaum cina cauvanist ini????? atau SiNuar Yahudi bertopengkan ISLAM????

Esperalzi said...

Sayang seribu kali sayang, Singapura hilang dari tangan kita! Kalaulah aku hidup di zaman itu dan aku PM Malaysia, aku tak akan lepas Singapura walaupun terpaksa perang dgn LKY dan Cina2 tu...tp itu bukan zaman aku dan kalaupun aku hidup di zaman tu, aku cuma rakyat biasa..

Aku tetap kata Tunku Abdul Rahman buat kesilapan besar nyahkan Singapura dari Malaysia. Singapura sentiasa sebahagian Srivijaya, Majapahit, Kesultanan Melaka, Kesultanan Johor, Malaya dan Malaysia...hingga Tunku menCinakan Singapura..barangkali tanah, air, udara dan angin Singapura sedang menangis sekarang..

Tunku silap. UMNO pimpinan Tunku waktu tu pun silap biarkan Tunku senang2 buat keputusan lepaskan Singapura tanpa berunding dgn RAKYAT. Sepatunya Tunku digulingkan secara aman waktu tu dan Singapura dihalang dari keluar at all costs..aku pun hairan kenapa ATM buat dekk jer waktu tu biarkan pemimpin politik serah wilayah negara kpd orang lain..aku yakin kalau Tunku nak serahkan Kedah dan Perlis kpd Siam sekalipun tak akan ada sesiapa yg akan stop dia..

Kalau Dr Mahathir PM waktu tu, gerenti Singapura masih dgn kita sampai hari ni..

Tp aku bukan dari zaman itu..mungkin juga perspektif aku ttg sejaran terkeluarnya Singapura dari Malaysia salah...

Esperalzi said...

Singapura di Langgar Todak...legenda lama, kata orang2 tua.

Tapi ia bukan lagi lagenda, ia satu kenyataan. Singapura dah lama diserang dan ditakluk Todak2 Cina yg bersenjatakan kelicikan, penipuan dan cuavinisme Cina..

Aku khuatir Todak2 Cina ni tak akan henti setakat Singapura saja, alang2 dah todak menodak, mereka juga mahukan Malaysia, atau sekurang2nya sebahagian dari Malaysia..untuk membentuk negara Cina Singhorhang (Singapura, Johor dan Pahang)..

Singapura sudah jadi Cinapura. Kita sudah ketiadaan Hang Nadim..yang kita ada hanyalah Hang Khairy, Hang AnWAR, Hang Zaid, dan semua Hang2 Melayu yg Liberal yg tak bergu..na tu

Anonymous said...

aku tetap membayangkan jika kita MERDEKA dari anglo-saxon dengan darah.........
semua negara yang merdeka dari british, di tinggalkan dengan masalah
bulls****