Tuesday, November 2, 2010

BERSIHKAN JKR DARIPADA PENGARUH PEMBANGKANG !


 Dato Seri Judin Abdul Karim adalah salah seorang warisan peninggalan terakhir pentadbiran Perdana Menteri ke 5 dilantik pada 3 Mei 2007. 

Beliau adalah seorang pengampu yang naik begitu mendadak di JKR walaupun kurang senioriti dan pertimbangan akibat kurang pengalaman di JKR. 

Beliau tidak pernah menjawat jawatan Pengarah JKR Negeri malah tiada pengalaman sebagai pengarah projek sepanjang di JKR. 

Jawatan Ketua Pengarah JKR sepatutnya disandang oleh Dato Razali yang merupakan Pemangku Ketua Pengarah JKR. Mengikut sumber dalaman , surat perlantikan Dato Razali telah dipersembahkan  kepada Tuanku Agong oleh Menteri Kerjaraya ketika itu, Dato Seri Samy Vellu namun Pejabat Pak Lah pula mencadang Judin sebagai KP JKR kepada Tuanku Agong. 
 Buat pengetahuan umum nama Judin juga dicadangkan kepada Pak lah oleh Tan Sri Zaini Omar yang merupakan kenalan rapat Khairy Jamaluddin. 
 
Zaini dan beberapa taukeh Cina diantaranya Tan Sri Lim dari Lejadi Sdn Bhd yang membina Dewan Wawasan Bertam juga telah melobi Pak Lah untuk mencampak Dato Razali keluar dari JKR dan disumbatkan ke Lembaga Lebuh Raya Malaysia supaya memudahkan Judin meletakan orang-orangnya seperti Dato Dr Amir dan Dato Haizi yang dinaikkan pangkat secara ‘Double Promotion’ .
 kumpulan ini merupakan pengampu atau dikenali dikalangan kakitangan JKR sebagai kumpulan ‘SATE’ iaitu cucuk dan kipas seperti yang mereka lalukan keatas Ketua Setiausaha, Tan Sri Sidek, yang juga dilantik Pak Lah kejawatan KSN melalui hubungan mereka sewaktu Pak Lah memegang Kementerian Dalam Negeri. 
 Kumpulan Judin inilah yang menyebabkan ramai kontraktor melayu merempat diantaranya yang melibatkan Projek Lebuhraya Pantai Timur serta beberapa projek lain.
 Ramai pegawai-pegawai JKR yang pro-kerajaan meluat dengan tingkahlaku kumpulan Judin ini yang dipercayai terlibat dalam membocorkan maklumat projek kepada pembangkang seperti apa yang dicanangkan oleh Anwar Ataturk di Parlimen baru-baru ini yang menimbulkan kehairanan dimana  maklumat kontraktor serta nilai projek didedahkan walaupun disulamkan dengan kepalsuan demi untuk mengaibkan Kerajaan BN seperti yang dilakukan Judin di Selangor serta kemungkinan keatas projek-projek lain juga. 
 Tujuan Judin dan kumpulannya tidak lain hanya mengaibkan UMNO, Melayu serta institusi Islam dan Raja-Raja bagi memenuhi selera Zaini dan kroni Pak Lah .  

 Adalah amat dikhuatiri jika beliau dan kumpulannya dikekalkan di JKR maka buruklah padahnya kepada kontraktor  melayu yang majoritinya penyokong UMNO dan tempat sub-kontraktor kecil melayu menumpang rezeki. 

Judin juga bercadang untuk mengisi kekosongan Timbalan KP JKR yang bakal kosong pada tahun depan kepada Dato Dr Amir yang merupakan Timbalan kumpulan SATE bagi memenuhi citarasa beliau dan Tan Sri Sidek. 

Menurut sumber dalaman JKR, Dato Dr Amir ini sering memperlekehkan serta memperkecilkan dasar-dasar kerajaan dihadapan pegawai-pegawai kanan dan kakitangan JKR serta tidak kurang menghina peranan Raja-Raja Melayu dalam projek yang melibatkan institusi Raja-Raja. 

Malah Menteri KerjaRaya yang menyedari situasi ini serta perihatin juga pernah berulangkali memohon KSN menukarkan Judin kepada calon yang lebih berkelayakan demi menyelamatkan JKR dari terus ditunggani oleh pengaruh pembangkang  namun tidak dipedulikan oleh KSN.
 Mengikut sumber dalaman, Judin juga pernah mengenepikan titah tuanku disalah sebuah negeri diutara tanahair bagi memindahkan Pengarah JKR negeri yang tidak berfungsi namun tidak diendahkan walaupun sering diingatkan oleh baginda tuanku.

Judin juga selepas dilantik sebagai KP JKR telah menaikkan pangkat rakan sekolahnya dari pegawai biasa kejawatan Pengarah malah beliau sering melepas tangan serta membiarkan rakannya, azlan, untuk berhubung dan membuat arahan keatas pengarah-pengarah JKR yang lebih kanan bagi pihak Judin kerana beliau sebenarnya tidak arif dalam membuat keputusan di JKR. 

Menurut sumber dalaman JKR, setiap kali mesyuarat JKR dengan pihak kontraktor beliau menjadi bahan melucukan kerana kedaifan beliau mengendalikan mesyuarat terutama dihadapan agensi-agensi kerajaan lain. 

Beliau sering membuat keputusan yang bodoh yang mutlak dengan tidak mengambilkira pandangan serta nasihat daripada pengarah-pengarah kanan JKR yang lebih senior termasuk pandangan penasihat undang-undang Kementerian Kerjaraya sendiri . 

Judin juga telah melantik seorang mat saleh dari Australia sebagai juruperunding teknikal JKR dengan gaji sebanyak RM150,000 sebulan dan diberi penginapan dihotel enam bintang ‘Mandarin Oriental’ walaupun mat saleh tersebut tidak memiliki pejabat tetap di Australia malah beroperasi dari rumah sedangkan juruperunding tempatan yang lain dibayar secara alakadar . Beliau dipercayai kroni Tan Sri Zaini.   

Lanjutan kebodohan ini, banyak kontraktor-kontraktor terpaksa mengambil tindakan mahkamah terhadap JKR dan kerajaan seperti yang berlaku pada projek Lebuhraya Pantai Timur. 
 Menurut sumber dalaman JKR ekoran keputusan beliau yang bodoh itu, keputusan mahkamah akan menyebelahi kontraktor yang bakal menyebabkan kerugian kepada kerajaan dan wang rakyat disebabkan kedangkalan beliau yang enggan mendengar keluhan serta aduan kontraktor kontraktor tersebut. 

Beliau juga sering menghabiskan masa bersama kroni Pak Lah didalam dan luar Negara yang diatur oleh azlan. 

Kumpulan SATE ini amat mengagungkan kroni Pak Lah yang sering menjual projek kepada taukeh-taukeh Cina walaupun sebelum ini dizaman KP JKR sebelumnya iaitu Dato Wahid dan Dato Razali banyak projek projek besar berjaya disiapkan oleh kontraktor melayu seperti hospital-hospital serdang, sg buloh, alor star,dan sg petani disebabkan sikap perihatin mereka kepada kontraktor melayu.
 Namun diwaktu Judin, hospital shah alam pun gagal dikendalikan dengan betul hingga kontraktor melayu iaitu adinda sultan Selangor menjadi mangsa. 

Beliau juga menyukarkan system pentadbiran JKR dengan menubuhkan pelbagai unit di JKR yang merumitkan tugas kontraktor di tapak pembinaan yang menyebabkan kelewatan projek akibat kelemahan unit-unit tersebut dalam membuat keputusan seperti unit-unit Pakar yang ditubuhkan yang dikendalikan oleh pegawai-pegawai yang tiada pengalaman pembinaan tetapi mendapat gelaran pakar oleh Judin. 

Malah Dato Seri Samy pernah meramalkan JKR akan musnah akibat pentadbiran Judin yang tidak berpengalaman akibat terlalu banyak permainan politik peringkat atasan JKR.    

Demi maruah UMNO dan kerajaan BN serta melayu dan institusi Raja-Raja kumpulan SATE yang merupakan duri dalam daging harus disingkirkan dari JKR. 

74 comments:

Anonymous said...

Tuan,
Dalam Intitusi yang penting seperti JKR, kerajaan yang memerintah mesti bertindak segera agar semua urusan kerajaan berjalan dengan lancar. Rakyat tak marah pada mereka tetapi rakyat akan marah pada kerajaan. Mereka telah mengkhianati AMANAH yang telah diserahkan oleh kerajaan.

KAPAKTAJAM said...

KAPAK mencadangkan agar PM mengambil tindakan segera dan menyiasat keadaan ini. Rakyat marhaen tidak mahu perkara ini terus berpanjangan dan juga tidak rela rakyat Melayu terus diperlekeh dan diperkudakan oleh KP JKR tadi. Jika ia sati maklumat yg sahih, SPRM sewajarnya bertindak tegas dan mengambilkan tindakan mahkamah dan meletakkanya didalam jeriji besi.

PM wajar melakukan ini sebelum rakyat menghukum Kerajaan di PRU 13. Ingat ini bukan perkara main2 dan kita tidak mahu ketirisan yg dilontarkan semasa persidangan UMNO baru2 ini hanya mainan tanpa diambil tindakan langsung.

Sudah diketahui umum, bahai Tan Sri Zaini dan lain2nya juga banyak membuat onar di Negeri Perak

PM ambil tindakan dgn menyiasat perkara ini segera dan hancurkan musuh2 umat melayu ini, sebelum kerajaan yg ada ini dihukum di PRU 13.

Anonymous said...

KSN patut ditukar dulu..dah lama dah...

Anonymous said...

Wow.. pendedahan yg masih belum di komen oleh sesiapa lagi.. apakah komen tuan tidak diendahkan oleh mrk yg berkenaan?

Jika benar pendedahan ini maka tak hairan lah LPT hingga kini belum nampak bayangnya lagi...

Anonymous said...

Stuju dgn tuan tentang kaki kipas @ geng sate ni, Pengalaman saya bermesyuarat dengan KPKR baru nie Sate2 yang ikut dia lebih sudu dari kuah, lebih menyedihkan judin nie ikut jer cakap tukang ampu tu. Eh Judin nie banyak sgt pangkat tak tau nak sebut yang mana Kapt (B) ada datuk seri ada, PHD pun ada kot. oh pasal projek hospital shah alam. Dengar khabar kontraktor pengurusan projek tu memang teruk! Its the best way to terminate dari terus memalukan sunshine fleet and kerabat.Is it true GM employed by sunshine fleet a bankrupt person.. dunno!!

Eljay said...

Salam.

Harap perkara ini sudah sampai ke pengetahuan PM DS Najib. Berikan all the facts and figures supaya senang dia ambil tindakan. especially penglibatan KSN Tan Sri Sidek. Minta para blobbers terus menerus pressure tentang isu JKR ini sampai berlakunya perubahan. Jangan dibiarkan pengkhianat2 ini terus bermaharajalela. seloknya sebarkan seluas-luasnya kegiatan mereka dengan gambar wajah mereka sekali supaya rakyat mengenali mereka.apabila rakyat sudah mengenali wajah mereka, barulah mereka tahun sama ada selesa atau tidak bila berjalan dikhalayak ramai.

Exposekan lah apa saja perbuatan Pak Lah yang tak betul dahulu dengan facts and figures supaya penjilat2nya tak dapat bids balek.

Good work GAP! Tahniah!

Megat Alam Gempita said...

Syabas GAP, selama ini Teman cuma dengar cerita JKR jer, tapi GAP membuktikannya. Kumpulan Judin ni memang pro PKR selama ni bertindak jd spy leman kepada aj-Juburi.
Tugas mereka mendedah segala rahsia JKR pada fuckatan, bolot projek utk kroni mereka dan mensabotaj projek2 kerajaan supaya fuckatan kutuk BN.
JKR = Jangan Kerja Rajin, Judin Korek Rahsia, Juak Keadilan Ramai, Jubur Koyak Rabak, Jabatan Kelentong Rakyat, Jabatan Kuat Rasuah...SPRM bila nak siasat?

Anonymous said...

i cadangkan u lantik sulten jadi pengarah jkr senang citer kasi semua cucu cicit depa jadi kontraktor kan senang tak payah kena terminate....auuuwwwww...auuch...auosch..

Anakbukitgantang said...

JKR dan Kemmenterian Kerja Raya adalah Kementerina yang mendapat 5 Bintang dahulunya

Jika beginilah JKR maka saya anggaap JKR Kemenetrian paling celaka

Sebagai seoarnag yang didik oleh KKR di bawah Lembaga Lebuh Raya Malaysia yg baik KPInya satu masa dulu saya cadangkan buang sahaja semua pegawai incompetent seperti Judin, puak SATE dan lain lain lagi-ayoh kontraktor Bumi sila buat aduan pada GAP

Anonymous said...

untuk makluman GAP En Azlan telah pun ditukar ke Putrajaya. Ini mungkin untuk meredakan keadaan setelah berlakunya kes penamatan kontrak Hospital Shah Alam. Selain itu juga Pengarah-pengarah kanan di JKR yang mana lebih senior atau yang pandai lebih juga akan di tukar ke Cawangan lain seperti cawangan latihanatau R&D. Ini terjadi kepada Pengarah kanan Cawangan Mekanikal antara pengarah kanan di JKR. Beginilah keadaan di JKR. Ketika datang sain LA semua Melayu, tetapi apabila ada mesyuarat tapak muka Melayu hanya sorang dua itu pun staff JKR subkontraktor dan pembekal semuanya kaum Cina. Ini realiti.

Anonymous said...

akhirnya ada jgk kerabat JKR yg berani bersuara pd GAP...aku dah letih tgk gelagat judin si spy anwar al juburi ni...betul apa yg GAP paparkan ni..inilah kenyataannya apa yg berlaku diJKR..mgkin PM tidak tahu atau tidak pernah di storykan pd beliau..ya lah kan KSN pun group geng sate ni...hya pandai bermuka-muka di depan PM,di belakang mereka2 inilah agen 007 pada sangkuriang pembangkang....aku dah letih menunggu bila judin ni nak pencen..dulu aku suke giler bila bos aku pencen,si Haizi kaki jilat bontot tu..siap belanja geng aku makan di KFC...tup2 sambung kontrak pulak...dia ni gila kumpul wang ringgit dan harta....KSN pulak bg double promotion lagi...poooodah.....jadi peon pun belum tentu kau layak haizi if go on merit..kau dan amer same boat...tong kosong di JKR..pandai ampu Judin cepatlah dpt tempat...at least Amer dah pindah ke PJD building..kalau tak menyampah aku tgk si jemuan ni di blok B tu...muka xder fengshui langsung

Anonymous said...

orang makan nasi ko mkn duit ekh?

Anonymous said...

sebagai kontraktor bumiputera aku ucapkan syabas pada GAP at least ada yg ambik tahu masalah kami dgn JKR....dah lama kami sengsara azab dengan si Judin dan kumpulan sate dia ni di JKR.....tak tahu nak mengadu pada siapa...KSN dalam kocek group ni jadi kami terus ditekan habis2an....syabas GAP

Anonymous said...

MODERATOR GAP

AGAK2NYA LE, SELAIN DARI JKR, ADA TAK YANG SELAIN JKR YANG DIPENGARUHI PEMBANGKANG? AKU RASA MACAM ADA JE.

MINTA MAAF CAKAP, KAT KLANG NI, KELINIK-KELINIK KERAJAAN, BUKAN MAIN RAMAI ORANG KELANTAN. YANG AKU RISAU TU, BAHAGIAN EMERGENCY, PENUH BUDAK KELANTAN. BAHAGIAN MAKMAL AMBIL DARAH PUN RAMAI ORANG KELANTAN. MACAM ADA YANG TAK KENA JE.

KALU AKU SALAH SERKAP, MINTA MAAF LE YE. TAPI SESAPE TOLONG LE INTAI2.

Anonymous said...

aku xtau ler kalau DS Najib nak diam lagi dalam isu ni...rata2 warga JKR dah sengsara...ikan kalau kepala dah busuk..habislah semuanya..PM boleh tanya pada menteri pasal Judin ni..CIDB pun xsuka dia,IKRAM pun menyampah dgn dia..padahal semuanya under ministry yg sama KKR...Hoi menteri duduk kerusi empuk lagi ker??? cepat bertindak..sebelum naik haji minggu depan, cepat2lah pick up apa yg GAP dedahkan ni pd DS Najib..kurang2nya depan Kaabah tu dapatlah kurangkan beban sikit........

Anonymous said...

Timbalan Ketua Pengarah 1 dan 2 adalah org yang paling layak menggantikan beliau diJKR...tapi antara 2 org ni pulak, TKP2 lebih layak sebab dia ni ada prinsip..xmembodek membuta tuli..TKP1 ni orang Trengganu...pernah kerja zaman pembangkang di Trengganu..was2 jgk aku...dia ni xder prinsip sikit..Yes man jer pd si bahalol Judin,spy anwar antartuk tu...pendek crite PM cepat2 jer buat arahan pd KSN lantik TKP2, Dato Md Noor sbg KP..close story..aku rasa Menteri pun setuju sgt...dia ni ada otak...aku kenal ler bos aku yg mana ada isi dan yg mana tin kosong....Tolonggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggg la PM cepat2 buat perubahan di JKR....dah parahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh......

Anonymous said...

susah2 sgt PM lantik jer khairy sbg menteri JKR...senang cite..JKR dan KKR akan jadi ibu pejabat pembangkang la pulak lepas ni.................betul x GAP?

Anonymous said...

JKR=jaguh kipas KSN

Anonymous said...

Gap.aku merupakan engineer melayu yang dah hampir 20thn lebih dalam industri pembinaan..skrg bekerja disalah satu pjct kerajaan dijalan Duta,kl..aku mmg tunggu peluang untuk bersuara tentang betapa jahatnya JKR..terutama Judin dan Geng sate yg saudara maksudkan..kesian dgn majikan aku jadi bahan buli JKR dari awal pjct sampai sekarang...tadi aku dapat berita kononnya esok judin dan geng dia nak pi mengadap ketua mereka,KSN untuk dapat sokongan bg menamatkan kontrak majikan aku, padahal xder sebab pun..aku dengar khabar si DR Amer geng sate tu siap arahkan pejabat tapak JKR supaya buat report yang negatif untuk mewajarkan kontrak majikan aku ditamatkan...sampai semua staff di tapak terpinga2 tak tahu nak buat report apa? sebabnya xder sebab yg negatif utk menghalalkan niat jahat bos di HQ JKR tu..pelikkan? yang buat ni adalah orang melayu pada sesama melayu...pelik tapi benar..masih ada melayu durjana mcm ni...YB Menteri buatlah sesuatu..anda wakil UMNO,wakil Melayu....xkan nak diam majikan aku org melayu...aku sedih tgk majikan aku yg sentiasa dibuli oleh JKR...wakil dipjbt jkr tapak pulak mulut terkunci...dgr khabar si KPKR ni pun nak terminate jgk projek ibupejabat JKR yg baru, kontraktor melayu,AZRB...semua dia nak terminate contract...apa dia nak buat sendiri ke dgn geng sate di jkr tu..........Allah itu Maha Adil...itulah nasihat aku pada majikan aku...semoga Allah dipihak tuan utk menggagalkan usaha kaum firaun ini.

melayuMay13 said...

geram giler aku baca komen2 korang semua....naik bulu roma aku...apa punya bangsat melayu2 diJkr yang GAP maksudkan ni....bapak aku dulu pun pencen JKR tapi xderlah sejahat geng antartuk JKR ni...aku rasa eloklah menteri pick up benda ni ke DS Najib...hya beliau pemimpin yang kita harapkan utk merubah nasib kaum melayu.....kalau x, melayu hya tinggal nama.......bungkus....yeeelekkk

Tok Batin said...

GAP...datuk amer ni orang asli ke? hidung kembang...rambut kerinting...bibir tebal...hitam..ciri2 org asli tu ada pada dia..tapi kami org asli ni xler sebusuk mcm dia ni...dari mana ya agaknya asal mamat ni????
si Judin tu confirm dah mcm cina...no wonderlah nak attack kontraktor melayu jer......jawaplah anda semua diakhirat nanti...............neraka jahanamlah tempatnya....memusuhi islam

Abu Garcia said...

KERAJAAN DATO SRI NAJIB MESTI MEMBERSIHKAN KEMENTERIAN-KEMENTERIAN SEPERTI INI DARIPADA ANASIR-ANASIR PEMUSNAH MELAYU. TINDAKAN MESTI BERMULA DENGAN MENAMATKAN KONTRAK KSN DAN MEM"PETIAIS"KAN KSU ATAU KP YANG TIDAK SELARI DENGAN ASPIRASI BARISAN NASIONAL.

JANGAN SAMPAI NASI MENJADI BUBUR.

jebon said...

kalau seperti ini lah kp jkr lebih baik buang aje daripada menyusahkan kontraktor melayu ksu pun kalau surat dari pm dibuang ketong sampah nak buat apa disimpan sbb pegawai kerajaan kena jaga kerajaan umno ini

KONTRAKTOR MELAYU TERAKHIR said...

syabas GAP..aku pun kontraktor Bumiputera jgk..byk bercampur dgn kontraktor2 melayu yg lain..semua dah xtahan dgn JKR ni..ada saja alasan nak mencari kesalahan, bukannya nak bekerjasama menyiapkan projek...masalah kami langsung xnak didengar...rasa mcm nak beralih ke industri lain, biarlah kaum lain dominan industri ini kalau itulah apa yg KP JKR ni nak...group sate tu mmg semua kontraktor menyampah giler...xbuat kerja tapi kuat mengampu giler...double promotion...double barrel..buat2 sokong kerajaan tapi jadi tali barut utk menjayakan mission pembangkang....DURI DALAM DAGING....PENGKHIANAT BANGSA..AGAMA DAN NEGARA

UMNO seumurhidup said...

Shaziman, aku kenal ko sgt2...letih aku berkempen utk menegakkan kebenaran demi kemenangan kerajaan BN, jadi eloklah ko buat kerje ko, cakaplah direct dgn PM,cepat2lah buangkan kp jkr ko tu bersama geng2 busuk dia tu...jgn terlampau xambil peduli...takut lama2 jadi apa yg Poklah buat masa PRU12 dulu...nasik dah jadi bubur dah xguna Bro.......

Anonymous said...

Wahai
kontraktor melayu ali-baba,
kontraktor melayu ali-gopal,
kontraktor melayu ali-mamak,
kontraktor melayu ali-john,

Wahai
kontraktor melayu jadian,
sedarlah diri sikit:

kamu kerja tak reti tapi bodoh sombong- nak belajar malas & berusaha- bangsa lain yang kenyang..

kamu kerja tak buat sendiri- hanya tahu ambik komisen 5%,

kamu kerja hanya lobi kontrak kemudian diserah kerja kepada bangsa lain, kerja-kerja dimonopoli oleh boroh pendatang asing- billion RM diangkut keluar negara setiap bulan- bangsa sendiri melopong,

kamu hantu rasuah dan korupsi tipu kerja kontrak menkedarah rezeki haram dari cukai/tol keringat rakyat,

kamu hanya tahu bergaya dengan tayang kemewahan dan kuasa (kerana ada link dengan orang2 politik berkuasa),

kamu hanya berseronok saja bila projek kamu gagal, bangunan runtuh, jalan rabak, tiada tindakan apa-apa dan bahkan hidup kaya raya (kerana ihsan politik),

kamu rugikan & khianati hak rakyat...

kamu mangsakan semua pegawai kerajaan yang tidak mengikut telunjuk hawa nafsu serakah kamu itu,

kamu mengugut pegawai-pegawai awam dari menjalankan tugas secara jujur dan berperaturan,

"kamu menghalang pegawai awam dari menjalankan tugas rasmi secara profesional dan telus"- (kesalahan yang boleh pegawai awam buat laporan polis dan didakwa dalam mahkamah).

kamu sebahagian yang menggagalkan DEB dan lain-lain projek rakyat,

budaya hidup kesyaitanan sesetengah kontraktor melayu jadian ini amat jelek & jijik,

mulut kamu berbuih cakap pejuang melayu tapi kamu jembalang pengkhianat bangsa-munafik bangsa.

WAJARlah Ketua Audit Negara & SPRM siasat keakar umbi apa punca kegagalan projek-projek kerajaan sama ada di JKR atau semua agensi kerajaan yang lain. Jika perlu tubuh suruhanjaya khas jika terdapat penyelewengan/ salahlaku pegawai JKR atau pegawai kerajaan yang lain atau kontraktor-kontraktor/ pemaju-pemaju penipu, dan adili secara perundangan yang sah.

Menghina JKR atau agensi kerajaan atau pegawai-pegawai kerajaan tanpa fakta dan eviden yang kukuh amat tidak bermoral dan profesional. Buatlah laporan aduan rasmi, siasat dan dakwa dimahkamah!

KECUALI:
Bagi kontrator-kontraktor melayu yang patriotik dan jujur, kamu adalah penjulang bangsa dan pembina negara!

wahai para pencacai tukang canang penabur fitnah .. kamu sangka bela melayu tapi kamu dok bela hantu pelesit hisap darah melayu sendiri. Hentikan, jangan bersubahat dan dok kumpul pikul dosa kering orang lain!

antipengkhianatbangsa said...

eh nmpknya judin dan group sate dan mcm cacing kepanasan....dan cuba balun GAP...nmpknya ketua mereka di kem pembangkang dah melenting takut pecah lubang agaknya...si si pecacai pembangkang ni dah menjawap konon2 dia orang ni amanah....piiraaaaaaaahhhh...balun lagi GAP smp DS Najib tahu petualang yang bermaharajalela di JKR...relaxxxx la beb...surat transfer belum dapatkan? ada masa lagi nak copy apa2 maklumat utk disalur pada bos2 anda di pembangkang.............jgn cuba nak tegakkan benang yg basah....sampai kiamat xkan tegak........

HANGTUAHMODEN said...

tgklah mcm mana dalam ruang comment GAP ni mcm mana Judin dan geng sate dia balun dan hina kontraktor melayu....bangsa melayu...apakah mereka2 ni mat salleh?...pooodah lu sendiri muka mcm orang asli...makan belacan dah nak hina bangsa sendiri....bertaubatlah.....PM cepat2lah transfer pengkhinat bangsa ini keluar dari JKR.....jgn sampai NGO's melayu semua berpiket dan berkampung dpn pintu masuk JKR sehingga pengkhinat2 ini dikeluarkan dari Jkr....KAMI BANGSA MELAYU AKAN BERTINDAK HABIS2SAN.....

Anonymous said...

Janganlah kita bersubahat untuk memfitnah orang terutama orang yang lebih baik dari kita. Tuduhan melampau tanpa bukti dan membuat sesuatu kenyataan yang mengaibkan sangat dimurkai Allah. Oleh itu sekiranya sesuatu tuduhan itu diucapkan tanpa bukti yang jelas, sesungguhnya itu merupakan satu fitnah yang nyata. Kita wajib bertaubat jika telah bersubahat memfitnah orang lain apatah lagi memfitnah orang beriman yang sentiasa patuh kepada suruhan Allah.

Anonymous said...

Fitnah tidak akan membawa kita ke mana-mana. PM Najib nampaknya kena didik kontraktor melayu jika betul betul ingin menjayakan program transformasi negara. Kontraktor kena ambil challenge untuk meningkat prestasi, bukan memfitnah agensi kerajaan yg diberi AMANAH untuk menentukan polisi kerajaan dilaksanakan dengan berkesan. Performance now untuk kontraktor dan agensi kerajaan, semuanya. Baru boleh maju,di negara maju semua bertanding untuk meningkatkan prestasi bukan memfitnah kepada orang lain bila kita tidak mampu melaksanakan sesuatu dengan jaya.

Anonymous said...

Mengapa banyak projek kerajaan dikendalikan oleh kontraktor "bumiputera" gagal atau sakit atau kurang kualiti?

Adakah keupayaan kontraktor yang lemah akibat syarat kelayakan pendaftaran PKK atau Perbendaharaan yang longgar/ tidak memenuhi kriteria sebenar sebagai kontraktor?

Adakah kompetensi kontraktor dan pekerja mereka yang dilatih dan disijilkan oleh CIDB tidak mencapai standard yang diiktiraf dalam industri pembinaan?

Adakah kaedah perolehan dan penilaian tender kerajaan oleh pegawai-pegawai atasan (KSU/KP) dikementerian/jabatan yang terdedah kepada manipulasi dan penyalahgunaan kuasa?

Adakah kelemahan diperingkat pengurusan dan penyeliaan projek oleh pegawai-pegawai kerajaan yang terlibat?

Adakah wujud gangguan atau campur tangan politik terhadap kakitangan kerajaan dalam perjalanan kontrak-kontrak kerajaan yang dilaksanakan oleh "kontraktor-kontraktor kroni para menteri/tokoh-tokoh politik"?

Adakah berpunca dari sikap dan gelagat kontraktor bumiputera yang kurang daya juang, lemah daya saing dan tiada daya maju hanya manja mengharapkan tongkat ihsan dan bermentaliti subsidi setiap urusan dari kerajaan/ ahli politik yang berkuasa?

Adakah budaya rasuah dan korupsi disetiap segmen agensi serta masyarakat Malaysia tidak mampu ditangani dengan Dasar Transformaasi Kerajaan sekarang mengakibatkan banyak kegagalan projek-projek rakyat?

Adakah benar kegagalan kepimpinan JKR atau agensi kerajaan menyebabkan projek sakit atau gagal?

Carilah penyelesaian terbaik bukan dengan mengugut dan mengertak pegawai-pegawai kerajaan yang profesional dan jujur dengan kuasa politik atau menteri atau perdana menteri untuk lindungi kebejatan sendiri. Peraturan Am kerajaan pun melarang membawa sebarang elemen pengaruh atau pengaruh politik dalam mempengaruhi keputusan atau tindakan dalam pegawai awam menjalankan tugasnya.

Marilah kita perhalusi secara berobjektif dan strategik tanpa dibawah pengaruh emosi kepuakan sempit demi masa depan negara, keutuhan kerajaan dan penerusan generasi bangsa ini.

Anonymous said...

la la la

Anonymous said...

Janganlah kita bersubahat untuk memfitnah orang terutama orang yang lebih baik dari kita. Tuduhan melampau tanpa bukti dan membuat sesuatu kenyataan yang mengaibkan sangat dimurkai Allah. Oleh itu sekiranya sesuatu tuduhan itu diucapkan tanpa bukti yang jelas, sesungguhnya itu merupakan satu fitnah yang nyata. Kita wajib bertaubat jika telah bersubahat memfitnah orang lain apatah lagi memfitnah orang beriman yang sentiasa patuh kepada suruhan Allah.

Anonymous said...

Ingin dipersoalkan soalan berikut:

Adakah kompetensi kontraktor dan pekerja mereka yang dilatih dan disijilkan oleh CIDB tidak mencapai standard yang diiktiraf dalam industri pembinaan?

Semenjak CIDB ditubuhkan, apakah hasilnya. Kumpul duit dari kontraktor, beli tanah, lawat keluar negara, naikkan pangkat pegawai dan sebagainya. tetapi hasil habok pun tadak.

Kontraktor makin maju ke, seleps CIDB ada, macam-macam dibuat dengan AKTA CIDB konon. Tahap prestasi kontraktor tidak meningkat ke tahap yang dikehendaki, kerajaan perlu buat penilaian pencapaian CIDB. Kalau tak perlu tutup saja, jadikan satu unit kecik di bawah kementerian, bukan mengembangkan sayap keseluruh negara, membuang duit kerajaan dan tidak membantu kontraktor, nak berniaga dengan kontraktor,seperti kami ini.

xmakandagingmanusia said...

hu hu hu.....dah lompat nmpknya Judin and the Geng....xhabis2 memfitnah kontraktor Bumiputera dan nawaitu mereka supaya kerajaan BN gagal pd PRU13....xhenti2 memfitnah kontraktor2 melayu yang xberdaya untuk melawan kuasa jahat mereka...sedar2lah sikit wahai syaitan jelmaan manusia...bertaubatlah...hentikanlah fitnah terhadap kami kontraktor2 melayu...betina Garit TKP3 tu sudah2lah, dah pencen pun...hidup bukannya menongkat langit...jagalah laki kau diumh tu.....hasil membodek KSN dan pun dapat double promotion...pencen pun dah up giler2....bazirkan wang rakyat....kau bukannya buat keje pun diJKR.....tiap2 hari duk membodek jer.....neraka jahanamlah tempat engkau dan group sate engkau di JKR ru....Wallahualam....rasakan azabnya nanti di akhirat

Anonymous said...

menarik ni... aku cadangkan korang buat report kat mana badan kerajaan berkaitan.. kalau stakat buat bising kat sini tak guna...

satu lagi, sape2 yg ada senarai kontraktor ali bin baba.. list kan kat sini.. ni jenis kontraktor menjahanamkan melayu je...

Anonymous said...

Apakah ini usaha melobi untuk jawatan..? Politik kotor dah menular dalam agensi kerajaan?

lautdalam said...

kepala ikan dah busuk............ha3

Anonymous said...

kontraktor ali bin baba JKR xkan usik...baik giler sbb KENYANG BEB.....................huhuhu........satu malaya dah tahu

pioneer CIDB said...

wah nmpknya jkr dah komen hentam cidb la pulak.....pandai sgt ke JKR? mcm mana nak improve kontraktor melayu kalau JKR langsung xnak ambil nasihat CIDB dan IKRAM...ketua Pengarah JKR ni besar kepala...bodoh sombong....

Anonymous said...

Mana projek aku? Mana projek aku?
Judin berilah aku projek.
Aku nak tambah kereta baru.
Aku nak tambah isteri baru.
Pasal kerja aku bole jual ke Ah Chong
Kontraktor. Ah Meng Konsultan boleh
tolong buat design. Aku mana ada masa
sebab nak layan bini baru dan kereta baru.

Kalau lambat berilah EOT. Janganlah terminate
pulak. Lagi banyak EOT lagi bagus, lama
sikit aku makan duit rakyatm

Judin, mana projek untuk aku?

Anonymous said...

Tok Batin. Dukacita dimaklumkan bahawa Dato' Amer adalah orang Melayu asli bukannya orang asli walaupun dia mempunyai ciri2 yang Tok Batin sebut tu.
Saya faham Tok Batin kecewa kerana Tok Batin rasa inilah di antara peluang terbaik untuk orang asli memegang jawatan yang tinggi di dalam JKR.
Ada seorang orang asli di JKR sekarang. Tapi tak berapa senior. Aziz namanya. Dulu dia ni Jurutera Daerah Cameron Highland. Sekarang jadi pegawai kader di Jabatan Perhutanan.
Tok Batin kena berjuang dengan lebih kuat lagi jika mahu orang asli memegang jawatan penting di dalam JKR atau pun jabatan/kementerian lain.

wahid Sate said...

Korang jangan babitkan KSN. Dia orang kampung aku. Cherok Paloh.

wahid sate said...

CIDB. Nasihat tak cukup. Keluarkan kontraktor yang berkebolehan yang mampu menyokong hasrat DS Najib. Rakyat didahulukan.Pencapaian diutamakan.

antipetualangbangsa said...

kontraktor kereta besar at least berbaloi...teruk kerja..dah ler tu kena buli giler2 dgn JKR sblm projek di siapkan.....tapi kalau JKR yang berkereta besar.....camnor tu?.....kontraktor berbini dua xpe..sunnah nabi...tapi kalau orang JKR cerai laki 4X, camnor tu?????????????????patut di siasat dan disiasah................

Anonymous said...

tak kira laaa ali baba JKR atau ali baba politik, senarai je kat ni... nanti kita pakat2 doa supaya penjahanam ni kena stroke atau kena cancer... baru padam buka...
dah la makan duit rakyat... aku tak halal...

Anonymous said...

Siapa orang JKR yang cerai laki 4X tu? Kurang asam. Biasa aku dengor laki cerai bini. Ni bini cerai laki. 4X pulak tu. Dedahkan di sini.

Anonymous said...

Baguslah kontraktor kerja teruk lepas tu dapat kereta besar. Tapi camno kalau kontraktor tu baru saja dapat kontrak dah beli kereta beso lepas tu kerjanya teruk?

Anonymous said...

wahid sate....kontraktor berkebolehan jer tak cukup kalau kena deal dgn JKR yang bodoh sombong.....langsung xberkebolehan....tup2 dpt jwtn jer.....hya sekadar berkebolehan mendapat pangkat dan jawatan....otak hampeh.....tahu mcm mana nak cari kesalahan kontraktor jer ditapak,,,bukannya nak bekerjasama selesaikan masalah.....pastu lari cpt2 g jumpa bos....cucuk kaw2 punya...dapat la naik pangkat....nasihat pada yg dah pencen tu...berambuslah....bagi la peluang pada yang berkebolehan....harap muka jer putih....hati hitam

Anonymous said...

Nabi bersabda:
"Barangsiapa berdebat dalam pertengkaran tanpa ilmu, maka dia sentiasa dalam murka Allah sampai dia berhenti"

Anonymous said...

Nabi juga bersabda:
"Jauhilah mengumpat, sebab sesungguhya mengumpat itu lebih berat daripada zina. Kerana sesungguhnya lelaki jika berbuat zina dan taubat, maka Allah menerima taubatnya. Dan sesungguhnya pengumpat tidak diberi ampunan sampai dimaafkan oleh orang yang diumpatnya."

Anonymous said...

Aik....wahid sate pulak kena.

Anonymous said...

bertaubatlah jkr.......
berubah jadi:

jadi kerja rajin
jangan kuat ramas
jangan kemut rakyat
jangan kuat racun
jadian keldai rembau

hahahahahaha

Anonymous said...

Aik....wahid sate pulak kene

Anonymous said...

Aik....wahid sate pulak kene

Anonymous said...

BERSIHKAN KONTRAKTOR DARI PENGARUH PEMBANGKANG
- Tahniah judin kerana membersihkan kontraktor-kotraktor cap ayam ini.
- Mereka inilah yang sebenarnya berada dalam pengaruh pembangkang.
- Mereka cuba memburukkan nama parti yang memerintah dengan cara tidak menyiapkan projek yang diberi.
- Mereka cuba memburukkan nama parti yang memerintah dengan cara menjual projek-projek yang dimamanahkan kepada pihak lain tanpa ada berdosa.
- Mereka cuba memburukkan nama parti yang memerintah dengan cara memfitnah pegawai-pagawai kerajaan yang dilantik oleh parti pemerintah itu sendiri.

Anonymous said...

BERSIHKAN KONTRAKTOR DARI PENGARUH PEMBANGKANG
- Tahniah judin kerana membersihkan kontraktor-kotraktor cap ayam ini.
- Mereka inilah yang sebenarnya berada dalam pengaruh pembangkang.
- Mereka cuba memburukkan nama parti yang memerintah dengan cara tidak menyiapkan projek yang diberi.
- Mereka cuba memburukkan nama parti yang memerintah dengan cara menjual projek-projek yang dimamanahkan kepada pihak lain tanpa ada berdosa.
- Mereka cuba memburukkan nama parti yang memerintah dengan cara memfitnah pegawai-pagawai kerajaan yang dilantik oleh parti pemerintah itu sendiri.

Anonymous said...

JABATAN KERJA RAYA=HARI2 RAYA HINDU..XPAYAH KERJA....HUHUHU...BERTAUBATLAH WAHAI PELESIT DAN JEMUAN DIJKR TU....TAMBAH2 PONTIANAK BERLAKI 4 TU....HI3

Anonymous said...

Anjing, kalau biasa makan tahi, tengok tulang pun dah tak ingin lagi. Melayu perlu baiki diri dan akhlak baru berjaya. Selama ini, dok makan makanan yang tak baik, otak pun jadi tak baik.

Anonymous said...

Masalah pihak atasan pun bermasalah .. ni.. Anka buahh entahlah..

Anonymous said...

jkr sepatutnya lama dah didisbandedkan kerana organisasinya terlalu besar dan susah utk dikawal

Sokong BN said...

Tanhniah GAP!!!

JKR memang ramai pembangkang terutama dari parti PAS..ini adalah realiti sebenar JKR..ramai jurutera yang dari pelbagai peringkat yang menyokong parti pembangkang..semuanya mendoakan kejatuhan parti BN yang diterajui oleh DS Najib..tapi gaji dgn bonus nak mintak naik.!! Syukur kita dikurniakan perdana menteri yang amat pandai dengan tidak melayan permintaan naik gaji. saya tak mahu kerajaan yang ada sekarang dijatuhkan oleh kakitangan kerajaan itu sendiri..mintak agar kenaikan pangkat jurutera jkr ditapis bermula sekarang kerana dalam diam,ramai yang menyokong pembangkang.. ((dah la time base, cukup tahun naik pangkat,pandai ke tak pandai belakang kira!!)..hati2 kerajaan BN kerana walaupun KP nya ditukar,,pelapis dari peringkat pertengahan masih ramai yang berfahaman sedemikian (which harus dicantas awal2)..DS Najib perlu ambil tindakan segera..dengarlah rintihan kami yang menyokong BN, kami kecewa sebab yang sokong pembangkang , maki kerajaan, guna barang kerajaan dpt naik pangkat..silap2 jadi pengarah..yang betol2 sokong BN tak dapat naik sebab bos pro pembangkang perap suruh dok diam2..Jangan naikkan gaji mereka..membazir je duit rakyat..

GAP , PM me if u want more info

Papagimi said...

Dengar cerita dari sumber dalaman, JKR suka terminate kontraktor melayu.bukan itu sahaja ada yang suka buang keje staff jkr sendiri pun ada, so ilanglah kakitangan tu.kesiannya,,ini yang dinamakan pegawai hati kering sanggup buang orang..p@@@mak betul.ini kisah benar yang berlaku..Harap siasat siapa yang buang orang nie..orang mcm nie haram untuknya jadi pengarah.

hasbullah said...

Weii bahalol la korang nih.. duk fitnah orang macam2...
KP JKR bukan yang bertanggungjawab penuh terminate kontraktro. Semua adalah keputusan lembaga, setakat ini, aku tek pernah dengar KP yang chair meeting lembaga projek sakit.
dan kontraktor yang kena terminate adalah disebabka kelewatan projek. PM sendiri yang umum kalau projek lewat lebih 60 hari, diklasifikasikan sebagai projek sakit. dan bila dah sakit, dibawa ke Jawatankuasa projek sakit, ramai yang hadir termasuk agensi di JPM.
Puak2 GAP, sedarlah, jangan duk fitnah sembarangan , duit projek tuh duit rakyat, rakyat perlu tahu kemana di belanjakan.
\Bodohla, bukannya duit BN..
POOODAHHH.
PTUIII
JGN sampai ingat kita lahir kat dunia nih sebab BN yang eprintah sudah..
Mintak simpangggg

Anonymous said...

Betul ada. Sekarang orang tu baru tukar jadi special officer TKPKR1

M. Rahim said...

wei hasbullah !

yang hang dok kalut pasai apa.hang tak penah dengaq pasai hang jurutera maybe 48 kot..kecik lagi jawatan hang tu..mcamlah aku tak tau politik JKR..lembaga lembaga jugak, tapi lembaga dengaq nasihat sapa???kalau tak dari JKR..

hang dok blok F ka? aku tau hang.depan hang aku pura pura tegoq hang, blakang kalu, aku maki hang.

Anonymous said...

jkR sekarang dalam tangan orang melayu tidak seperti dulu kala yang mana pegawai atasan terdiri dari orang india kemudian orang china. masa dulu tak de pula begini kian rupa sedangkan mereka tu lebih banyak songlap duit melalui komisyen tidak ada orang kita bising pun. ini kena orang melayu sikit yang nak buat kerja betul ini pula jadinya tak habis habis dengan phd nya
Having said that orang melayu pula kalau diberi kuasa tak tau nak buat apa dengan kuasa. tak tau nak take charge of the situation.salah pilih circle of advisers yang terdiri dari para pembodek, ada pengarah yang tak habis habis rioh rendah bercakap macam tak pergi sekolah.kp cannot do it alone. he either fails himself through his own folly or fail by his circle of advisers.... too much office politics since Tan Sri Zain's days and presently too much sekongkong dgn contractors on the golf course perhaps...

Anonymous said...

JKR is a failed organisation......need to be reengineered, transformed and rebranded. First and foremost the name JKR itself need to be changed
It's now or never.....

Anonymous said...

It's not the politician who are ruining JKR. It's the contractors. Yes they entertain you senior officers on the golf course but then they bad mouthed you all over the country as if ......

Anonymous said...

Ni nak habaq...bulan setakat bodek peringkat atasan, bos2 yg bwh ni pon layan dibodek org sokongan sampai enginer yg duk wat keje ni parah kene tekan suh wat keje.org yg duk bodek dpt skt tinggi n pangkat.puiiii..... Perlu Perubahan dr akar umbi.

Anonymous said...

Thanks to Dato Seri Judin for his tenure.To the new KP, please take charge, by this it does not mean being an autocratic leader.Be a leader.Be that leader in charge of the construction industry for the goverment. Skip all those craps golfing with the contractors and have empathy and care for all your subordinates be it at federal or in the stete. They are your armies and you are their commander. Pick the right advisers and please please all the pengarahs give your utmost cooperation to this new KP of yours. He is the one with the supposedly right seniority for the job.Good luck and hope no more of those backstabing politics which is so inherent in JKR.This anonymous writer has in no way biased to anyone on JKR and was in no way have bearings on the succession.

Mohd Zaki said...

Yang komen ramai2 kat atas banyak staff JKR nie. Kat depan kecut, angguk2 geleng2, kat dunia maya semua berani tulis caci maki, kutuk org sana sini. Yg tulis nie semua ada dari N1 sampai larr JUSA

Datang meeting tingkat 5 semua nak bg suggestion, bg suggestion yg nak tunjuk 'mesti suggestion aku nie org suka sbb ianya adalah yang terbaik'

apa chairman cakap semua hangguk. telinga kononnya cocentrate dok dengar chairman cakap, tangan dok belek kertas buat2 carik info padahal dalam hati dok pikir bila aku nak bukak plastik bihun/kueh sambil2 kata dalam hati kutuk chairman tak reti nak buat decision.

Yang chairman pulak sambil bercakap banyak yang tak tahu apa benda dok cakap, rasa kembang sbb apa yg dicakap semua org akan setuju dan 'berharap' semua yg dicakap akan terlaksana. Akhirnya tiada keputusan yg dibuat setelah meeting selama 4 jam, dan tunggu next meeting benda yg sama akan berulang.

Setiap 6 bulan cerita org tue pindah mana, org nie pindah mana. Seminggu tak kerja cerita pindah org sana sini

-J41 yang dah 'pencen' dari JKR-

Anonymous said...

The guys in JKR are the ones who are always tersepit/get caught between contractors, politicians and occasionally the royalties.Government projects are always the source of incomes for the ruling political parties and JKR is the vehicle for these transaction. Needless to say contractors are politically inclined or are proxies of politicians whom enrich first their pocket of the coffers of the political parties or vice versa. These are carried out at the expense of quality, overpriced tenders, cutting corners and so forth.JKR has always been the scapegoat so much so for the past 10-15 years. Unlike those days these shady wheeling and dealing were not so much on JKR shoulders.ince in time memorial through shady dealing....good and fast bucks can be made out of contruction tenders and this has been a trend lately.Next.... gold mine at the .....

Anonymous said...

JKR suffers lethargy and sure in needs of bottles and bottles of Red Bull......