Monday, November 29, 2010

TOK JANGGOAT PUTIH ?

tok janggoat putih
dulu bukan main hebat aksinya mempertahankan bahasa melayu
sanggup melucutkan jawatan sasterawan negara
gara-gara kecintaannya terhadap bahasa ibunda tercinta

kesana kemari melaku aksi
demontrasi BERSIH dia tunjangi
alasannya mahu mempertahan bahasa ibunda pertiwi

hari ini dia hadir di kongres PKR
mendengar secara langsung akan gagasan wan azizah

KETUANAN MELAYU HARUS DIHAPUSKAN.

sayang tok janggoat sudah tak peduli lagi
antara makna bahasa dan maksud tersirat MENGHAPUSKAN HAK BANGSA SENDIRI

mungkin tok janggoat sudah diliwat akalnya 
oleh anwar al jxxxxi ?

28 comments:

Anonymous said...

Si Bangang janggot putih ni pejuang bahasa kepala hotak dia. Mai penang tgk berapa poster dab banner bahasa cina dan bahasa inggeris dibanding bahasa melayu. Awat tok janggot diam. Meminjam kata2 Shahnon... pukimak punya tok janggot!

Arif Omar said...

YES

Anonymous said...

pak janggut putih ni diam je bile bahasa inggeris nak di jadikan bahasa utama di pulau pinang..tak mengembek langsung...kali ni diam lg..mengembek lh wahai pak janggut putih...bahasa dan bangsa yg ko perjuang kan dah nak di bakul sampah.

To Live Again said...

Aku mmg dh lm hlg respect dgn org tua ni..Dr awl pon aku dh agak dh dia mmg org sebelah sana..Cuma malu2 kucing nk decalre..Konon neutral dn hanya MEMPERTAHANKAN BAHASA IBUNDA citt pooodah..Dia ni sm la dgn zaid dulu..Membuat komen2 yg membuatkan umno ats dasar utk REFORM UMNO dn membuat perubahan pd umno..Pas 2 pegi berucap di msjlis dap atas dasar KETERBUKAAN..LasT2 letak jwtn dn join pkr..

Oi pak samd..Km generasi muda hr ni x blh hdp la setakat membaca pusi sastera..Hari semua org cari org pakar dlm elektrik,IT,ekonomi,mekanikal,undg2 dll la..Semua 2 memerlukan penguasaan BAHASA INGGERIS yg mantap utk explore suma ilmu 2..2 mmg HAKIKAT!

Ingt duduk di tepi pantai smbl mencari ilham menulis sastera blh bg mkn ke!

Mohd Ridzuan said...

semua dok fikir survival poket sendiri daa.

wak sonto said...

dah agak dah..
sape tok janggoot tu..
cam hipokret je time ppsmi

hahn said...

Tok Janggut ni gaya jer lebih dari keupayaannya.

Konon konon bela janggut nampak macam orang berilmu lah konon.

Merata nampak dia di KL dulu dulu. Kesian dia nampaknya mencari sesuatu yang dia sendiri tidak tahu.

Kesudahannya supaya nampak macam "tahu" dia pun bela janggut.

Apalah sangat tulisan tulisan dia.

Anonymous said...

Pejuang bahasa kononnya,kenapa xpi hantar memorandum pada kerajaan pulau nak bahasa english diangkat...kenapa diam..DAP sumbat apa kt mulut hang?.Hang bkn pejuang bahasa tapi pejuang anwar sebenarnya

Anonymous said...

TUAN GAP...KERAJAAN BN..DAH BAGI SASTERAWAN NEGARA...KAT TOK JANGGUT NI...TAPI DASAR TAK KENANG BUDI...KETIDAKADILAN DALAM BN...KONONNYA DIA NAMPAK...TAPI KETIDAKADILAN DALAM PKR...PARTI KELENTONG RAKYAT ...SI JANGGUT TAK NAMPAK...DAH NYANYUK KE...TU LAH TERLALU BANYAK BACA BUKU BARAT...DAP NAK BI BAHASA KEDUA KAT PENANG PUN ...KANAPA TOKM JANGGUT NI DIAM...KECUT TELOR...MANA PEJUANG BAHASA...PENIPU...JANBGGUT BUKAN PEJUANG BAHASA....SI JANGGUT PEJUANG...PARTI KELENTIONG RAKYAT...MACAM KARYA2NYA JUGA KUAT KELENTONG PEMBACA DAN PEMBELI...UMUR DAH BERAPA TOK...BAIK PEGI NAIK HAJI..UMRAH...DUDUK RUMAH TAUBAT BANYAK2...TOK JANGGUT BUKAN PEJUANG BANGSA...TAPI PETUALANG BANGSA KERANA HADIR DAN MENYOKONG AZIZAH..YANG MEMBUANG KETUANAN MELAYU DAN BUMIPUTERA....TOK JANGGUT HIPOKRIT....PENIPU

Anonymous said...

JANGGUT TAK BERKAT...BANYAK KUMAN KOTOR...TU LAH OTAK DAH KOTOR...

Anonymous said...

TOK JANGGGUT BILA NAK KELUARKAN ...BUKU...YANG BERTAJUK....
DARI KETEGANGAN...KE PENETRASI..SAMPAI KEKELENTONGAN...

Anonymous said...

Orang2 seperti ini tak minat pada kemajuan... suka nya pada kemunahan aje... berlagak macam champion...abok pon tarak

Anonymous said...

nie tokoh2 bangsat..muka pn dh mcm jonglot aku..hipokrik tahap anjing tul..

usin said...

entahla situa janggut tu. aku ingat masa ppsmi, kemain lg melolong pertahankan bahasa melayu konon. wahai pak janggut, mana datangnya bahasa kalau tak ada bangsa? survival politik la tu. selama ni apa yg kerajaan bg tak berapa cukup kot. masyuk dari pkr lg bnyk beb!!! dah tuapun bodoh (pinjam kata2 p.ramlee).

goodlistener said...

layak ke manusia berjanggut ni di kekalkan sasterawan negara sbb langkah nya tidak lagi mempertahankan bahasa ibunda. tapi dulu masa sain dan math dalam b inggeris bukan main lagi.. dia pejuang bahasa ibunda poooraah ..dah diliwat bahasanya

arifin said...

Janggot putih pengkhianat bangsa. Boikot semua buku pengkhianat bangsa. Haramkan bayar royalti pada semua buku dia. Jangan baca persepsi PENGKHIANAT BANGSA DAN AGAMA

Anonymous said...

Sayang, cukup2 sayang, dengan apa yang ada di dalam dada dan akalnya telah di sia siakan demi memperjuangkan Anwar serta kuli2nya.

Tak apa, jika ia sudah terjadi, maka kita harus hadapinya kerana dia jika dia memperjuangkan Anwar maka dia juga memperjuangkan DAP laknat.

hehe, goodbye janggut putih man. lu sebenarnya pengkianat buat bangsa melayu.

Anonymous said...

TUK JANGGUT TU DA D LIWAT.. JADI DIAM AJA LA SEBAB JUBURI DA JANJI JIKA JUBURI JADI PM DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA NAK BERI PADA TUK JANGGOAT..MASA ITU BAHASA MELAYU DA DI BAKUL SAMPAHKAN OLEH PM AL JUBURI.. BAHASA MANDERIN BAHASA UTAMA, ...

matjeng said...

memang sah si janggut putih ni dah nyanyuk...dia lupa segala2 yang diperjuangkan dulu2... dulu orang nak hapuskan bahasa Melayu..sekarang orang nak hapuskan Bangsa Melayu... Melayu sendiri pulak tu... kenapa diam pak janggut ooiii! nak tukar jadi Bangsa MERAYU!

Sayang sekali.... tapi orang nyanyuk tak boleh buat kira2.... biarkan si Jening dengan kuda pelepah kelapanya......

Anonymous said...

Yang menang menulis sejarah.. yang kalah menulis puisi...

pang 5 merapi said...

Sigondrong janggot puti dari gua hantu telah ditutup mulut nya dengan Anuar berapa juta pula di bayar pada sigondrong ni supaya bersetuju ketuanan melayu di hapuskan dan menghina bahasa melayu woi gondrong ingat lah umur sudah line maut buat buat lah berihat muking si gondrong ni nak bertanding pada pru 13 ni kut nanti bolih lah sigondrong ni jadi YB si gondrong dari gua hantu.

Anonymous said...

mcm mana nak mempertahankan bahasa melayu sekiranya hak pengamal bahasa melayu yakni org melayu sendiri dilacurkan?

takkan nak harap org cina or india nak memperjuangkan bahasa melayu?

sekiranya ketuanan melayu dilacurkan, asas apakah yg menjadikan bahasa melayu sbg bahasa rasmi negara?

Anonymous said...

Aku suka sgt dengan kata2 hahn ini, sbb mmg tepat, hahaha:

"Merata nampak dia di KL dulu dulu. Kesian dia nampaknya mencari sesuatu yang dia sendiri tidak tahu.

Kesudahannya supaya nampak macam "tahu" dia pun bela janggut."

Anonymous said...

Tok janGOAT misai serabut..
Personaliti buruk minda melalut..
Cepat la tobat sebelum nyawa dicabut..
Tak ada pun jasa dari puisi mu yg karut marut..
Tok janGOAT musuh dalam selimut..
Berjasa tidak malah jadi baruah tali barut..
BuTOH ko memang dah nak mampus wahai Tok JanGOAT..

Dari
Melayu Johor

Anonymous said...

Ini bukan melayu tapi benggali piau sebab itu helahnya dahulu cari populariti dan inilah jenisnya penghasut dan jenis penghasut negara seperti mana balaci yang menyokong penjajah untuk takluki Melaka.

Anonymous said...

Harapkan Janggut aje yg panjang dan putih tapi Akal pendek rupanya bila berkawan dgn Al'Juburi ....

Anonymous said...

mungkin kutu babi gayut kat janggut dia kot

Anonymous said...

mungkin kutu babi gayut kat janggut dia kot