IKLAN BERBAYAR

Monday, December 20, 2010

SURAU DIROBOHKAN . KENAPA PAS TAK BUAT DEMO ?

gambar dan maklumat aku petik daripada bloger sahabat gunung. mohon izin salin tampal sahabat.

pertanyaan aku ?

mana perginya suara pas dalam mempertahankan rumah ALLAH ?
tak buat demo ke ?
tak guling-guling atas jalanraya ke ?

FAKTA DIBAWAH DIPETIK DARIPADA BLOG SAHABAT GUNUNG.

Kami kariah Islam Rawang cuku kecewa dengan tindakan yang dibuat Kerajaan Negeri Selangor dan Pejabat Tanah Gombak kerana telah mengeluarkan lapan geran berasingan ke atas tnah rizab Surau Al-Hidayah Pekan Rawang kepada sebuah syarikat swasta untuk dibangunkan dalam siri semula Bandar Baru Rawang, ujar Pengerusi Surau Al-Hidayah Pekan Rawang, Haji Bing Selamat Amir.

“Geran-geran ini telah didaftarkan pada 26 Jun 2009, dan syarikat yang dimaksudkan ialah SAP Holding Berhad. 

Pihak kami telah membuat bantahan tentang hak rizab surau ini supaya dikekalkan sejak 1999 lagi, dan pada 17 Januari 2003.

pihak Pejabat Tanah Daerah Gombak telah mengarahkan SAP Holdings meminda pelan pertapakan dan pelan pra-hitungan yang telah diluluskan oleh Jabatan Perancangan Bandar Dan Desa Selangor Bil B11/24/97/PD dengan mengekalkan tapak masjid selaras dengan keputusan EXCO MTES Bil 4/2001 bersesuaian dengan keputusan mesyuarat Majlis Kerajaan Negeri Selangor yang bersidang pada 2 Januari 2002,” ujarnya kepada pemberita selepas demontrasi aman yang dibuat di perkarangan Masjid Al-Hidayah sebagai bantahan atas keputusan Kerajaan Negeri.

Dalam masa yang sama, mereka juga hairan dan sedih apabila syarikat Mahumas Sdn Bhd yang bertindak sebagai pemaju pada 19 Oktober 2010 mengeluarkan notis mengarahkan agar mengosongkan tapak Surau Al-Hidayah dan aktiiti perniagaan di atasnya.

“Tarikh akhr pengosongan adalah selewat-lewatnya 30 November 2010 di atas alas an tapak ini adalah kepunyaan Mahumas Sdn Bhd dan akan memulakan pembinaan projek di atasnya tidak lama lagi. 

Kami telah berbincang dengan pihak SAP pada 30 November mengenai persoalan surau ini tetapi malangnya pihak CEO SAP sering mengelak dari memberikan sebarang jawapan dan keputusan,” tambahnya.

Sehubungan dengan itu, Badan Bertindak Surau Al-Hidayah berpandangan bahawa pihak Mahumas, SAP , pejabat Tanah Daerah Gombak dan krajaan Selangor tidak prihatin tentang sensitivity orang Islam khususnya di Rawang dengan memecah lot tanah rizeb surau dan mengeluarkan geran kepada sebuah syarikat swasta milik kerajaan negeri, maka pihak Badan Bertindak Surau AL-Hidayah akan mengambi beberapa tindakan drastik.

“Kami akan membuat laporan polis dan SPRM kerana terdapat kesangsian terhadap pengeluaran geran memandangkan Pejbat Tanah Daerah Gombak ada membuat arahan supaya SAP meminda pelan petapakan dan pelan pra-hitungan dengan mengekalkan tapak masjid/surau,” tambahnya.

10 comments:

pacat said...

mana PAS nak demo!!! dah sama2 sepakat dengan kerajaan selangor merobohkan surau berkenaan.. atas nama kebajikan dan kebajingan!!!

Anonymous said...

pakatan bangang ni bukan reti nak memerintah. jadi pembangkang shj yg dia tahu!!! :-(

Anonymous said...

nape keldai2 pas x pergi berguling & tidor atas jalan??? :-(

Anonymous said...

Maklumat dari Rawang. PAS-PKR (PR)akan buat demo yang sama selepas solat jumaat pada 24 dis ini. Khabarnya mereka akan buat demo dan berarak ke pejabat developer MAHUMAS yang jaraknya lebih kurang 500 meter dari masjid.

Dari satu sudut, bagus laa demo tu sebagai usaha pertahankan surau seperti yang dilakukan oleh badan bertindak semalam yang turut disertai Arman Perkasa.

Tapi ada satu sudut kebodohan pula. Mereka nak attack syarikat pemaju yang untuk menutup cerita bahawa sebenarnya kerajaan negeri PR yang ada kuasa buat kelulusan pada tahun 2009.

Sebelum PRU 12 2008, kerajaan BN dah lindungi surau itu. Sama jer perangai diaorang dengan Anwar Ibrahim.

ANAK JATI RAWANG (Tak macam Wakil Rakyat datang dari Melaka dan ahli majlis melayu kawasan Rawang yang datang Rawang kahwin dengan orang Rawang, tapi nak tunjuk hero konon dia pembela orang Melayu kat Rawang ni. haikhh tuih tuih....)

Bentaraguru said...

Itulah cara PR tadbir negeri, apalagi untuk menindas Melayu Islam. Orang pas demo ?. Tidak. Ke mana mereka lari ?. Masuk lubang cacing ke ?.
Hai Nik Aziz, hai Hasan Ali di mana kamu berdua. Khalid tak boleh diharap langsung. Lihatlah juak-juak pas ?. Sokonglah mereka ini, kelak kamu mampus sendirian.

Anonymous said...

Tendang aje smua wakil2 PR yg haprak pada PRU13 nanti

Wanredone said...

"....mana PAS nak demo!!! dah sama2 sepakat dengan kerajaan selangor merobohkan surau berkenaan...." setuju dengan pacat!

Umno mesti demo ... Mana KJ, bacul punya ketua pemuda! jangan tunggu Pas nak start demo! Kita belajar dari mereka (pr)bila kerajaan bn nak roboh kuil ke, surau ke, tokong ke, mereka inilah kata kerajaan zalim. mereka start demo to show the world malaysia tak ada kebebasan beragama! sekarang turn kerajaan mereka yang nak roboh surau, kita demo, bawa anak-cucu-cicit sekali dan kalau boleh tidoq atas jalan raya, supaya mereka tahu, kita pun pandai demo seperti mereka! You must play fire with fire! Hidup BN, Hidup Melayu, Hidup Umno!

Anonymous said...

sangat jelas kemunafikan pas di sini

Anonymous said...

mana Pas nak buat Demo..bila takbir..jadi takebeer ..bila Allah digadai..bila sesama Muslim di kafirkan..cuba runtuhkan gereja ke Tokong ke..baru depa ni nak buat Demo..cayalah nik aziz!!!!!

Anonymous said...

jantan pas dah kena potong lancau,

sarban dah pakaikan guan eng,

kapiak dah baca surah dan terjemah ikut fahaman gila babi. ulamak bahlul pas semua dah dibisukan dengan suntikan kuasa dunia, peduliapa akhirat nanti. itulah moto perjuangan pas hari ini.